eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
388 ویدیو
21 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا در غسل، رساندن آب به تمام موهای سر واجب است؟ ✍️پاسخ: مراجع تقلید معاصر می فرمایند: در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مى‏شود، بشویند و شستن موهاى بلند واجب نیست، بلکه اگر آب را طورى به پوست برساند که آنها تر نشود، غسل صحیح است ولى اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممکن نباشد، باید آنها را بشوید که آب به بدن برسد. 🔹 حضرت امام خمینی ره و آیات عظام اراکى و مکارم شیرازی فرموده اند بنا بر احتیاط واجب لازم است موهای بلند هم شسته شوند. که مقلدین آنان می توانند در این مسئله به یکی از مراجع دیگر رجوع کرده و به فتوای او عمل کنند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
👜 (نذر در اموال خودش) 👜 متن سوال: الف) آیا نذر زن بدون اجازه شوهر, حتی اگر با حقوق شوهر منافات نداشته باشد صحیح است؟🤔 ب) اگر زن بدون اجازة شوهر نذر کند، آیا اجازة‌ بعدی شوهر موجب صحت نذر می شود؟ ج) اگر زن از مال خودش نذر کند, آیا اجازة شوهر لازم است؟🤔 نظرات مراجع عظام تقلید 🔰🔰🔰 🌺 امام (رحمة الله علیه) 👇👇 الف) باطل است. ب) اجازه‌ي بعدي آن را تصحيح نمي كند. ج) نذر زوجه اگرچه از مال خودش باشد صحيح نيست. ___________ 🌺 آیت الله (رحمة الله علیه) 👇👇 الف، ب و ج) نذر زن بدون اجازه‌ي‌ شوهر بنابر احتياط واجب وضعاً منعقد مي‌شود (يعني نذر زن باطل نيست.) ولي بنابر احتياط واجب بايد از شوهر اجازه بگيرد. (یعنی اگر بدون اجازه باشد گناه کرده است.) _______________ 🌺 امام (دام ظله العالی) 👇👇 الف) انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر، بنابراحتياط واجب مشروط به اجازه‌ي زوج است.  ب) اجازه‌ي بعدي آن را تصحيح نمي كند. ج) اگرچه زوجه از تصرف در مال خود ممنوع نيست ولي نذر زن بدون اجازه ي شوهر بنابر احتیاط واجب منعقد نمي‌شود. (واجب الوفاء نیست) ______________ 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 الف) بنابرمشهور نذر زن با نهي شوهر بلكه بي اذن او صحيح نيست ولي بنابر احتياط حتّي در صورت نهي شوهر به نذر عمل شود. ب) ظاهراً با اجازه‌ي بعدي صحيح مي‌شود. ج) لازم است. _____________ 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 الف) صحيح است مگر اينكه نذر مربوط به امور مالي باشد كه در اينصورت بدون اذن يا اجازه‌ي او صحت ‌‌‌‌آن محل اشكال است و از باب احتياط بايد به ‌‌‌‌‌آن وفاء بشود. ب) كفايت مي‌كند. ج) مورد اشكال همين است و اما اگر مربوط به مال نباشد اشكالي ندارد و اگر مربوط به مال شوهر باشد باطل است. _____________ 🌺 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) 👇👇 الف) احتياط مستحب آن است كه با اجازه‌ي او باشد. ب) موجب صحت نذر نمي‌شود ج) نذر زن از اموال خودش اگر منافات با حق شوهر نداشته باشد اشكالي ندارد. _____________ 🌺 آیت الله همدانی (دام ظله العالی) 👇👇 الف و ب) اگر با حق شوهر منافات نداشته باشد اذن شوهر لازم نيست و در آنچه كه منافي است اذن بعدي شوهر موثر نيست. ج) اگر مزاحم حقوق شوهر نباشد و از مال خودش باشد احتياج به اجازه‌ي شوهر ندارد. ____________ 🌺آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) 👇👇 الف) اگر نذر زن منافي با حق شوهر نباشد در نذرهاي غير مالي‌اش صحيح است. ب) در جايي که اذن شوهر لازم باشد، اجازه‌ي بعدي تصحيح مي‌کند. ج) صحت نذر زن در مال خودش بدون اذن شوهر (در غير حج يا زكات يا احسان به پدر و مادر يا صله ارحام) محل اشكال است. (بنابراحتياط واجب صحيح نيست) 〰〰〰〰 منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا س 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔺نذر چهل روز نماز برای خانم ها 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🤭 واگذاری تألیف پایان نامه به دیگری🤭 💠 سؤال: آیا واگذاری تألیف به شخص دیگر جایز است؟ ✅ جواب: به طور کلي کيفيت تابع و مربوط است؛ اگر طبق مقررات، پايان نامه بايد توسط خود دانشجو تأليف شود، واگذاری آن به ديگرى جايز نيست. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 احکام تصویری شستن صورت در وضو☺️ 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 احکام تصویری وضوی ارتماسی 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🤔 خواندن در جایی که و مانند آن می کنند)🎻 مسأله ۸۹۰ نماز خواندن در جایی که تار و مانند آن استعمال می کنند باطل نیست❌ (۱) ولی گوش دادن به آنها است.👌 این مسأله، در رساله آیات عظام: اراکی، فاضل و بهجت نیست🖐 (۱) (گلپایگانی، صافی:) باطل است. [پایان مسأله] (خوئی، تبریزی:) مسأله نماز خواندن در جایی که تار می زنند، یا مانند آن را استعمال می کنند باطل نیست،❌ اگر چه گوش دادن و استعمال آن معصیت است.👌 (سیستانی:) نماز خواندن در جایی که غنا می خوانند یا موسیقی حرام می نوازند.. (مکارم:) مسأله نماز خواندن در محلّی که مجلس گناه است مثلًا در آنجا شراب می نوشند، قمار می زنند، غیبت می کنند اشکال دارد.✅ (زنجانی:) مسأله ماندن در مجالس لهو و لعب که در آن آوازه خوانی می کنند یا تار و مانند آن استعمال می کنند، حرام و نماز خواندن در آنجا بنا بر احتیاط واجب باطل است.👌 پی نوشت 🔻 توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 سوال: آيا زن مى تواند زيورآلاتى را كه شوهر برايش خريده ، بدون اجازه او بفروشد؟ ✅ پاسخ : 🔹 آيات عظام امام ، بهجت ، خامنه اى ، صافى و فاضل : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد ؛ ولى اگر به عنوان تأمين نفقه باشد ، حقّ ندارد . 🔹 آيات عظام تبريزى و سيستانى : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده و يا به عنوان نفقه برايش تهيه كرده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد . 🔹 آيه الله وحيد : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد . امّا اگر به عنوان تأمين نفقه باشد ، بنابر احتياط واجب ، حقّ ندارد . 📓 منابع : [1]. امام ، تحرير الوسيلة ، ج 2 ، النفقات ، م 15 ؛ خامنه اى ، استفتاء ، س 353 ؛ صافى ، هدايه العباد ، ج 2 ، النفعات، م 15 ؛ فاضل ، تفصيل الشريعة ، النكاح ، النفقات ، م 15 و دفتر : بهجت . [2]. سيستانى ، منهاج الصالحين ، ج 2 ، م 425 ؛ تبريزى ، منهاج الصالحين ، ج 2 ، م 1408. [3]. منهاج الصالحين ، ج 3 ، م 1408. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 برگرداندن نیت نماز به نماز دیگر 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💢🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑 💢🛑💢 🛑 💢 🛑 💢 پرســـ❓ــش ⁉️واکنش شما نسبت به نوجوانی که می‌گوید، می‌خواهد تغییر دین دهد (مسیحی و...) شود چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ توجه به چراغ چشمک‌زن🚨 تجریه به بنده ثابت کرده‌ منشا طرح چنین تصمیماتی را باید در خانواده جستجو کرد لذا خانواده نسبت به این دغدغه و سوال فرزند خود به مثابه یک چراغ قرمز چشمک زن نگاه کنند که دارد یک اخطار و آلارم می‌دهد. 2⃣ جار زدنِ تغییرِ دین ممنوع⛔️ مسئله‌ی دین ایمان یک مسئله‌ی قلبی است لذا کسی خواه دین را بپذیرد، نپذیرد و خواه تغییر دین دهد کاملاً مختار است و کسی نیز او را اعدام نمی‌کند، چون مسئله‌ی قلبی را نه کسی متوجه می‌شود و نه اعدامی در کار است اما اجازه و حق ندارد در اجتماع و در وسط میدان بیاید و تغییر دادن دین خود را علنی کند چون موجب سلب امنیت فکری و روانی دیگران می‌شود و اگر چنین کاری را انجام دهد با او برخورد می‌شود و البته نحوه‌ی برخورد با او به صورت امتداد نیز تابع شرایطی است نظیر تعادل اعصاب‌داشتن، مجبور نبودن، شبهه‌نداشتن و ... است، یعنی به سادگی نمی‌توانیم حکم ارتداد کسی را صادر کرد. 3⃣ روشِ تمثیل (قرینه‌سازی)🌛🌜 و اما مبحث ما پیرامون نوجوانی است که قصد دارد مسیحی شود، حال سوال اینجاست با چنین نوجوانی چگونه برخورد کنیم؟ ما علاوه بر مد نظر داشتن نکات قبل در نظر داشتن این نکته بسیار حائز اهمیت است. والدین می‌بایست با استفاده از روش تمثیل(قرینه‌سازی) از نوجوان پرسش کنند ملزومات مورد نیاز برای رفتن به شهر دیگر یا صعود به قله چیست؟ او در پاسخ می‌گوید: وسیله‌ی مطمئن(مرکب‌مناسب)، راهنما، باید نسبت به آن شهر یا مسیر شناخت داشته‌باشیم تا در مسیر سردرگم و حیران نشویم و... 〽️ آری همان‌گونه که برای‌ رفتن به شهر دیگر یا انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی سرمایه‌گذاری و هزینه کردن لازم و ضروری‌ست حال سوال این است آیا پیرامون دین که مسئله‌ی سعادت دنیا و آخرت‌مان در میان است نیاز به تحقیق و حجت نداریم؟ 〽️ لذا والدین در چنین مسئله‌ای باید با نوجوان همراه شوند و به او بگویند اگر پیرامون آن دین آگاهی داری، در موردش تحقیق کرده‌ای و ادله‌ی کافی برای آن دین داری و واقعا پیرامون آن دین تحقیق کرده‌ای و ادعا داری که آن دین توانسته تمام سوالات و دغدغه‌هایت را پاسخ دهد پس باید به آن دین بپیوندی، بیا تا با همدیگر نزد کارشناس دین برویم تا ادله‌ات را برایش بگوئی تا ما نیز مسیحی شویم. 🚨تذکر: نکته‌ی مهم این است که‌ والدین باید نوجوان همراه شوند اما این همراهی نباید به صورت تام و تمام باشد بلکه باید با او نزد کارشناس دینی بروند تا او برای کارشناس دینی سوالاتش را مطرح کند و همچنین شناخت خود نسبت به آن دین را نیز شرح‌دهد. ♻️نتیجه اینکه ❇️ دلزدگی نوجوان از برخی دینداران روی آوردن نوحوان به مسیحیت یعنی او در ذهن خود یک زدگی نسبت به اسلام ایجاد شده است که البته با اندکی مداقه کشف می‌شود دلزدگی او نسبت به مسلمانان است و نسبت با اسلام دلزدگی ندارد. ❇️ وظیفه‌ی والدین: در چنین موقعیت‌هائی والدین حق ندارند نوجوان را تنبیه‌کنند و یا برچسب نجس شدن به او بزنند و یا او را از خانه بیرون کنند بلکه وظیفه‌ی آنان همراهی با او برای سوق دادن او به سمت کارشناس دین است. ❇️ وظیفه‌ی کارشناس دین: کارشناس دین می‌بایست دغدعه‌های فکری نوجوان را با مهربانی بشنود و با استفاده از روش‌هائی که قبلاً در بحث پاسخگوئی به سوالات نوجوانان آموزش داده‌ایم. پاسخ‌هائی در سطح نوجوان و در حد فهم او ارائه دهد. 🆔 @javadheidari110 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️وهابیون معتقدند عزاداری از اعمال جاهلیت است و شیعیان همانند اعراب جاهلی‌اند آیا گفته‌ی وهابیون صحت دارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه دلائل ابطال عقیده‌ی وهابیت بر جاهلی پنداشتن عزاداری برای مشروعیت یک عمل، سیره و رفتار انبیاء و اهل‌بیت، بهترین معیار و الگو می‌تواند باشد 1⃣ سیره انبیاء سلف اشاره قرآنی به گریه‌های حضرت یعقوب قرآن اقتدا و تاسی به روش و سیره‌ی انبیا و اهل‌بیت را بر همگان واجب فرموده است و در بيان داستان حضرت یعقوب و یوسف به گریه‌های طولانی حضرت یعقوب در فراق فرزند در آیه ۸۴ سوره یوسف اشاره فرموده «و گفت ای دریغ بر یوسف و در حالی که اندوه خود را فرو می‌خورد،چشمانش از اندوه سپید شد»از این دلیل قرآنی، جواز گریه و زاری بر اولیاء الهی و شکوه و شکایت از اعمال سردمداران ظلم به‌ پیشگاه خداوند استفاده می‌شود و به‌عنوان سیره یکی از پیامبران الهی دلیلی محکم و قرآنی بر اصل مشروعیت عزاداری و گریه بر مصیبت‌ها موردبهره‌برداری قرار می‌گیرد 2⃣ سیره پیامبر خاتم 〽️گریه پیامبر بر شهدای صحابه و تابعین‌ خود حضرت در فراق عزیزانشان گریه می‌کردند و به دیگران نیز فرصت می‌دادند تا بر عزیزانشان عزاداری کنند احمد بن حنبل از علمای اهل‌سنت نقل می‌کند: بعد از جنگ أُحد پیامبر به زنان انصار که برای شوهرانشان گریه می‌کردند فرمودند:«حمزه عزادار و گریه کننده ندارد و دستور دادند پس از شهادت جعفر طیار تا سه روز لباس سیاه بپوشیم و عزاداری کنیم راوی می‌گوید که پیامبر اکرم بعد از آن دیدند زنان برای حمزه گریه می‌کنند 〽️گریه پیامبر بر مرگ نزدیکان پیامبر در عزای فرزندشان ابراهیم، پدربزرگشان عبدالمطلب، عموهایش ابوطالب و حمزه،مادرشان آمنه و فاطمه بنت اسد گریستند پیامبر در پاسخ فردی که از ایشان پرسید «چرا بر ابراهیم گریه می‌کنید»فرمودند:«چشم گریان است، قلب می‌سوزد اما آنچه را که موجب خشم خداوند است بر زبان نمی‌آوریم آیاپیامبر -العیاذبالله- به زعم وهابیون دستور به عمل جاهلی داده‌اند!؟ 3⃣ سیره‌‌ی اهل‌بیت قبل از واقعه‌ی عاشورا امام علی هنگامی‌که خبر شهادت مالک اشتر به ایشان رسید و فرمودند «گریه کنندگان شایسته است که بر مثل مالک اشتر بگریند» 4⃣ سیره‌ اهل‌بیت پس از واقعه‌ی عاشورا روش ائمه پس از شهادت امام‌حسین تشکیل مجلس عزاداری و گریه بر مصائب آن حضرت بوده‌است و در حقیقت پایه‌گذاران اصلی و مروّج اندیشه روضه‌خوانی در بین مردم بوده‌اند و این امر به مرور زمان به‌ عنوان یک فرهنگ در حوزه اندیشه و تفکر شیعی جاگرفت. 〽امام‌سجاد پس از واقعه‌ی کربلا لحظه‌ای اشک مبارکشان قطع نشد‌. کسانی که ایشان را در این حال می‌دیدند از علت آن سؤال می‌کردند که حضرت در پاسخ می‌فرمود: «مرا سرزنش و ملامت نکنید، یعقوب (ع) برای مدتی یکی از فرزندانش را از دست داد، آن‌قدر گریه کرد تا بینایی چشمانش را از دست داد، بااینکه نمی‌دانست فرزندش مرده است، ولی من ۱۴ نفر از خاندانم را در یک روز در برابر دیدگانم سر بریدند، آیا فکر می‌کنید که اندوه و مصیبت برای همیشه از من دور خواهد شد؟» 〽امام‌صادق سفارش به بزرگداشت کربلا و عاشورا دادند ودفرمودند«حادثه روز عاشورا دل‌های ما را آتش می‌زند،اشک‌های ما را جاری می‌سازد و ما وارث غم و اندوه سرزمین کربلا هستیم گریه کنندگان،بر مثل حسین باید گریه‌کنند چون محو کننده‌ی گناهان است 5⃣ دیدگاه بزرگان 〽️امام‌‌خمینی رحمة‌الله‌علیه در صحيفه‌ی خود به مسئله‌ی گریه و عزاداری اشاره کرده‌اند‌ و اینگونه می‌فرمایند: هر مکتبی هیاهوئی می‌خواهد باید پای مکتب سینه‌زد هر مکتبی تا سینه‌زن و گریه‌کن نداشته نباشد، حفظ نمی‌شود.📚ج۸ صحیفه‌ی امام‌خمینی ص۵۲۷ 〽️مقام معظم رهبری در بیان عزاداری بر مصائب و مراثی اباعبدالله‌الحسین و ارائه‌ی الگو‌ به مردم برای کیفیت بخشیدن به حرکت در راه هدفهای بزرگ و همه‌ی اینها جزء اشرف هدفهایی هم تذکیه هم بالا بردنِ افکار و آگاهی دادن به مردم و ارائه ی الگو برای جهاد و تلاش فی‌سبیل‌الله است‌. 6⃣ دیدگاه روان‌شناسان روان‌شناسان گریه‌کردن را در برخی مواقع طبیعی و مایه‌ی تعادل عاطفی فرد می‌‌دانند. ♻️نتیجه‌اینکه شکی نیست که برپائی عزاداری و شادی، امری است فطری که از ابتدا میان تمام ملت‌ها و اقوام رواج داشته و ادیان الهی نیز بر اصل آن صحه گذارده‌اند. لطافت روح انسانی و تاثّر طبیعی در برابر مصائب، امری فطری و جزئی از حقیقت انسان و رحمتی از سوی خداست، بدین ترتیب با در نظر گرفتن آیات نورانی قرآن کریم و سیره‌ انبیاء و اولیاء، عزاداری برای مظلوم امری ممدوح و مطلوب است و افکار جریان‌های منحرفی مانند وهابیت، هیچ‌گونه سنخیتی با اندیشه‌ی اسلام عزیز ندارد 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110