eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
2.7هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
319 ویدیو
21 فایل
مدیر کانال @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⚘کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 اگر تمام روی پا نجس باشد برای مسح وضو چه کار باید انجام بدیم؟ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 زکات گندم آبی و دیمی ! کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🔮موضوع‌ مورد بحث: مبحث اجمالی حجاب 🔷 مقدمه 🗝چهارده کلیدی که قبل از ورود به پاسخگویی شبهات حجاب لازم است بدانیم🔻 1⃣نگاه منظومه‌ای به گزاره‌های دینی نه نگاه آموزه‌ای نگاه منظومه ‌ای به گزاره‌های دینی موجب پیشگیری از متزلزل شدن اعتقادات است. 2⃣تبیین صحیح تعبد عقلانی وقتی وجود خدا و حکمت الهی با براهین عقلی بر ما ثابت شد عمل به اوامر و پرهیز از نواهی با یک واسطه‌ی خفی عین عقلانیت است . 3⃣اشاره به حکمت الهی و علم قلیل بشر در بیان مصالح و مفاسد احکام اگر مصلحت حکم حجاب را منحصر در یک یا چند قضایا و فلسفه‌ی حجاب را محدود به بیان مصالح و مفاسد بدانیم و توجهی به حکمت الهی و علم قلیل بشر نداشته‌باشیم و از آن عافل شویم ناخواسته خود را در یکی از تله‌‌‌های پاسخگویی انداخته‌ایم 4⃣تصریح به حکمت و دلیل بودن مفاسد و مصالح نه علت بودن آنچه به عنوان فلسفه‌ی حجاب مطرح می‌شود حکمت حجاب است نه علت حجاب 5⃣نگاه جامع به احکام دین نگاه جامع نداشتن به مسائل احکام موجب عدم پردازش به کل مسائل می‌گردد . به عنوان مثال مهم بودن مسئله‌ی معیشت، اقتصاد، سیاست و ... نباید ما را از پرداختن به مسئله‌ی حجاب بلز دارد و الان ما نحن فیه حجاب است نه اقتصاد و سیاست و ... 6⃣تحلیل پیامدهای منفی عادی شدن‌ زن برای مرد  اگر پیامدهای منفی عادی شدن زن برای مرد تبیین شود از آسیب‌هایی که غرب بر اثر بی‌حجابی گریبانگیر آن شدند مصون می‌مانیم. 7⃣حجاب برای دیده شدن است نه برای دیده نشدن خانم با حجاب است که شناخته می‌شود زیرا حجاب است که با حیایی او هویدا می‌شود با حجاب است که صفت نفسانی عفت به منصه‌ی ظهور گذاشته می‌شود و او عفیف شناخته می‌شود و کسی جرات نمی‌کند به او تعرّضی داشته باشد. 8⃣تشریح مفهوم صحیح لا اِکْراهَ فِی الدّین در دین اکراه وجود ندارد زیرا قلب انسان چیزی که اکراهی باشد را قبول نخواهد کرد. 9⃣پذیرش سختی‌های حجاب و تبیین صحیح از مانع نبودن آن از فعالیت‌های اجتماعی پاسخگو باید از تحلیل‌هایش منصفانه باشد نه یک جانبه، باید حجاب را آسان جلوه ندهد بلکه در عین اینکه توجه به سختی حجاب دارد   آثار و برکات تحمل این سختی را بیان کند 🔟نقد ضرب‌المثل دل باید پاک باشد اگر توجه داشته‌باشیم به این مطلب که پاک بودن دل شرط لازم است ولی کافی نیست، حجاب در ظاهر، ظهور و بروز پیدا می‌کند. 1⃣1⃣توضیح اصل الانسان حریص علی ما منع ۱) اول از روش نقضی، برای پرسشگر تبیین کنیم که منع همه جا موجب حریص شدن نیست‌ . ۲) اگر این اصل شما عام است و منع موجب حریص شدن است پس چگونه است که حریص شدن را فقط در مبحث حجاب و منع از پوشش بکار می‌برید، بلکه در سایر امور زندگی نیز به آن قائل و پایبند باشید. ۳) حریص شدن در منع مختص به جایی است که چیزی را در معرض قرار دهیم و بعد از استفاده‌ی از آن منع کنیم، بنابراین اسلام زن رل ملزم به پوشش کرده تا مردان بیگانه نسبت به او حریص نشوند. 2⃣1⃣تفکیک بین گناه اجتماعی‌ست حجاب یک امر فردی اجتماعی‌ست 3⃣1⃣قرآنی و روایی بودن مسئله‌ی حجاب حجاب یک امر قرآنی است. دو آیه از قرآن مشخصاً  مربوط به مبحث حجاب است، البته آیات دیگری نیز در موضوع حجاب وجود دارد: ۱) سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب آیه ۵۹ ۲) سوره‌ی نور آیه‌ی ۳۱ 4⃣1⃣تمایز قائل شدن بین قانون و اجبار و تبیین چرایی الزام اجتماعی حجاب حذف واژگانی که بار منفی دارند و جایگزین کردن واژه‌ی مناسب. ♻️خلاصه اینکه برخی از این کلیدها هم‌پوشانی دارند و موجب روشن‌تر شدن یکدیگر می‌‌شوند. 🗝 @javadheidari110 🗝🗝🗝🗝🗝🗝🗝🗝🗝🗝 @ramezan_ghasem110
▪️مراسم اربعین ارتحال عالم ربّانی حضرت آیت الله ناصری(ره) از طرف بیت ایشان ▪️سخنران: تولیت محترم آستان قدس رضوی حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ احمد مروی ⏰زمان: چهارشنبه ۱۳ مهرماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ 🔸مکان: گلزار شهدای اصفهان کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 حکم پوشیدن جوراب نازک در انظار عمومی کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 حکم باطل کردن عقد ؟ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 ✨ 🔸 پرســـ❓ــش ⁉️ برگزاری مراسم جشن به مناسبت نهم ربیع‌الاول که به "عیدالزهرا" مشهور است به چه منظوری است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ سالروز امامت حضرت ولی‌عصر نهم ربیع الاول، آغاز امامت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه است زیرا هشتم ربیع‌الاول روز شهادت پدر ایشان، امام حسن عسکری (ع) است. دلیل شادی شیعیان و برپاکردن جشن جهت به امامت رسیدن امام زمان است،آنها با این کار یک نوع عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) می‌کنند. اما متأسفانه برخی مراسماتِ شادی‌ها سخیف بوده و برخلاف دین اسلام و توصیه‌ی اهل‌بیت است. در عصر حاضر که دنیای اسلام بیش از همه‌ی زمان‌ها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نیست ما شیعیان با برپایی چنین مراسماتی دامنه‌ی اختلافات را گسترده‌تر و فاصله‌ی میان مسلمانان را بیشتر نمائیم. پس قتل عمربن‌خطاب در هر تاریخی باشد، برپائی برنامه و جلسه‌ی شادمانی و مراسم جشن و سرور برای مرگ او از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار می‌رود زیرا نه در سیره معصومین و نه حتی شیعیان گزارشی مبنی بر اینکه در سالروز قتل عمر مجلس جشنی برپا شده‌باشد نقل نشده است و حتی زمانی که برخی شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا می‌پرداختند، اهل‌بیت با آنان برخورد می‌نمودند. امیرالمؤمنین علیه السّلام وحدت و انسجام اسلامی را از برترین نعمت‌های خدادادی دانسته‌اند و فرموده‌اند: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده است تا در سایه‌ی آن زندگی کنند و به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمی‌تواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گران‌قدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزش‌تر است. 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ 2⃣ سالروز قتل عمربن‌خطاب خلیفه‌ی دوم غلط رایج بین مردم این است که نهم ربیع الاول را سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب می پندارند. درحالی که این سخن دلیل معتبر و سند تاریخی ندارد. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمربن‌خطاب در روز بیست و سوم ذی‌الحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشت. بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است. 〽️شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است: در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت. 📚مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم. 〽️شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است:باید دانست که قتل خلیفه دوم در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است. 📚المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت. 〽️مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ نهم ربیع را نقل کرده است، می‌نویسد: اینکه گفته‌اند قتل عمر در ماه ذی‌حجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است. 📚بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸ 3⃣ مرگ عمربن‌سعد برخی نقل‌ها روز نهم ربیع را سالروز مرگ عمربن‌سعد می‌دانند. 📚مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى‏، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم‏،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم‏؛ الطبقات الكبرى‏،ابن سعد كاتب واقدى‏، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت‏، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم‏. ♻️نتیجه اینکه: ✳️ قولی که مرگِ عمربن‌خطاب را در نهم ربیع‌الاول می‌داند، فاقد دلیل معتبر است. ✳️ برپایی چنین جلساتی قطعاً مورد رضایت امام‌زمان (عج) نیست زیرا با هر عنوانی باشد موجب: - برانگیخته شدن آتش دشمنی اهل‌سنت. - ترغیب، به مقابله به مثل: * توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه *تعرض به جان شیعیان 🆔 @javadheidari110 🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 @ramezan_ghasem110
✅امام خامنه‌ای: 🔷۱.در این مدت، با سکوتش، کنشگری معناداری کرد. 🔷۲.با حضورش، به شایعات نادرست پایان داد. 🔷۳.محیطی دانشگاهی را انتخاب کرد (و بعد، از اهمیت دانشگاه گفت). 🔷۴.مجموعه‌ای از نیروهای مسلح (و انتظامی) را برگزید. 🔷۵.سان دید (و بر سلامت جسمانی‌اش صحه گذاشت) 🔷۶.ایستاده سخنرانی کرد (درحالی‌که فرماندهان نشسته بودند) 🔷۷.صراحت چشمگیری به خرج داد. 🔷۸.به‌عنوان یک ایرانی، با غم ملی همدردی نمود. 🔷۹.از «مظلومیت و اقتدار توأمانِ» جمهوری اسلامی و مردم ایران گفت 🔷۱۰.مسئله حجاب/ بی‌حجابی را کمرنگ کرد. 🔷۱۱.به اهانت‌های فراوانِ نسبت به خودش اشاره‌ای نکرد. 🔷۱۲.مردم ایران(راضی و ناراضی، معترض و غیرمعترض) را ستود و در اقلیت‌بودگیِ آشوبگران را پدیدار کرد. 🔷۱۳.نقش قدرت نرم و سخت «دولت‌های متخاصم» و «ضربه‌خوردگان جمهوری اسلامی» را برجسته نمود. 🔷۱۴.علاوه بر جمهوری اسلامی، از ایده‌ی «ایران قوی و مستقل» دفاع کرد. 🔷۱۵.گفت «کشور خیلی مشکل دارد»، و این که از سوی دیگر «حرکت جدّی‌ای وجود دارد برای برطرف کردن این مشکلات». 🔷۱۶.خدشه به امنیت کشور و مردم را به هیچ وجه برنتابید و از این بابت، به دفاع از پلیس پرداخت 🔷۱۷.از خواص جامعه، طلبِ موضعِ صریح کرد(و البته موضع‌گیریِ بدون تحقیق را نکوهید) 🔷۱۸.جامعه‌ی هنری و ورزشی ایران را تحسین نمود. 🔷۱۹.جوانان و نوجوانان را از غائله‌ی آشوبگران مستثناء کرد. 🔷۲۰ .قومیت‌ها(مخصوصاً بلوچ و کرد) را ستود. ‌ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
نهم ربیع الاول، سالروز آغاز ولایت و امامت و زعامت، آخرین سحاب رحمت و یگانه ذریه ذخیره آل طاها، حضرت مهدی موعود(ع) بر منتظران و چشم انتظاران ظهور تبریک و تهنیت باد.     ✨ای قلب عالم امکان، بیا و گـَرد گامهایت را توتیای چشمانمان قرار ده. بیا که نوای دل انگیز توحیدت را با گوش جان شنواییم. 🔹جلوه گل عندلیبان را غزلخوان می کند 🔹نام مهدی صد هزاران درد درمان میکند 🔹مدعی گوید که با یک گل نمی گردد بهار 🔹من گلی دارم که عالم را گلستان می کند ✨نهم ربیع الاول، عید منتظران مبارک✨ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
61ef6ab31a637dac7f1f13e4_-2364177684009270933.mp3
17.43M
❌استکبار و استکبار ستیزی در قرآن و روایات ❌تفرقه ❌غفلت از معاد ❌ثروت_اندوزی ❌زورگویی ❌تحقیر 🎤 ❎ارائه در جمع ایرانیان خارج از کشور_مسنجر پالتاک •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
❓✍️❓✍️❓ 💢 ⭕️پرسش: اگر خانه ای ساخته شود ابتدا باید خمس پول آن خانه پرداخت شود ؟ اگر صاحب خانه برای ساخت آن خانه به پول نیاز داشته و نتواند خمس پول آن را بدهد نماز های خوانده شده در آن خانه باطل هستند ؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• سؤال‌خود را در ‌پاسخگو مطرح نمایید •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💬 آب مسح سر با خیسی صورتم قاطی شد ...حالا چکار کنم کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
❌آیا امام علی علیه السلام، پس از پیروزی بر قبيله بنی قريظه ۷۰۰ یا ۹۰۰ نفر از مردان قبيله را گردن زدند⁉️ پاسخ:❎ تحلیل روایات مربوط به واقعه ی بنی قریظه نشان می دهد که این مطلب صحیح نبوده و توسط دستگاه بنی امیه جعل شده است. 🔵 در ماجرای بني‌قريظه فقط حدود 40 نفر از یهودیان جنایتکار کشته شدند و این بنی‌امیه بودند که با انگیزه‌های خاصی این آمار را به هفتصد و نهصد نفر تبدیل کردند و طبری (حدود سیصد سال بعد از حادثه)، همان روایت تحریف‌شده و اغراق‌آمیزِ عصر اموی را بدون اینکه نقدی نسبت به آن داشته باشد، در کتاب تاریخ خود بیان کرد و روایت اصلی و معتبر را نادیده گرفت. در حالی که روایت معتبر در کتاب ابن زنجویه که حدود نیم قرن پیش از طبری می‌زیسته ذکر شده بود (رجوع کنید به کتاب الاموال، ابن زنجویه ص 299، روایت شماره 461) نکته ی قابل توجه اینکه: قتل چهل نفری که در این نبرد اتفاق افتاد، توسط چندین نفر بوده و همگی به دست مولا علی علیه السلام کشته نشدند. جرم و جنایت سنگین این افراد، خنجر کشی های متعدد از پشت سر به مسلمین بوده و در مرحله آخر در جنگ احزاب نیز از پشت به قلعه محل استقرار زنان و کودکان حمله کردند ولی موفق نشدند و خود گرفتار آمدند. قرآن کریم با اشاره ی به این خیانت می فرماید: "إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ ..." "هنگامی که (دشمنان) از بالا و پایینِ شما (جلو و پشتِ شهر مدینه) آمدند ..."(سوره احزاب؛ آیه 10) ماجرای هجوم یهود به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان نیز در کتاب المغازی از واقدی که حدود صدسال قبل از تاریخ طبری تالیف شده، گزارش شده است. (رجوع شود به: المغازى، واقدى؛ ج ‏2، ص: 462 ) وانگهی اعدام شدگان فقط از بنی قریظه نبودند بلکه شماری از آن چهل نفر، از قبیله بنی‌نضیر بودند که قبلا نیز درگیریهایی داشتند و پیامبر اکرم، با رأفت اسلامی با آنها رفتار کرده بودند اما این بار با همدستی شماری از بنی‌قریظه در حساسترین شرایط جنگ احزاب، از پشت به مسلمانان خنجر زده، به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان حمله کرده بودند. یاد آوری این مطلب ضروری است که: حکم اعدام سران بنی‌نضیر و همدستانشان از بنی‌قریظه را شخص پیامبر اکرم یا امام علی علیهما السلام صادر نکردند بلکه قاضی مورد قبول طرفین به نام "سعد بن معاذ" چنین حکمی را صادر و پیامبر اسلام، آن را عادلانه دانستند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
❗️بعضی از مردم فکر می‌کنن که برای محاسبه‌ی خمس موادغذایی، قیمتی رو باید حساب کنن که خریدن! 📛 درحالی‌که این‌ درست نیست. ✍️ به گفتهٔ تمامی مراجع، بايد قیمت روز مواد غذایی رو حساب کرد؛ یعنی موقعی که می‌خوایم خمس رو حساب کنیم، باید ببینیم مثلاً ده کیلو برنجی که توی خونه داریم، الآن چقد می‌ارزه.. 😉 ⭕️ نکته: اگه با پولی که خمسش داده شده یا پولی که خمس بهش تعلق نمی‌گیره (مثل هدیه بنابر نظر بعضی مراجع)، این برنج و مواد غذایی خریده شده، دیگه خمس نداره. 🔺 توضيح‌المسائل مراجع، م۱۷۸۰. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 عدول از نماز ادا به نماز قضا ♻️ سوال: آیا عدول از نماز ادا به نماز قضا جایز است؟ ✍🏻 پاسخ: عدول در موارد زیر مستحبّ است: 1️⃣ . از نماز ادا به نماز قضای واجب، در صورتی که بر اثر آن وقت فضیلت ادا فوت نشود. 2️⃣. از نماز واجب به مستحبّ برای درک ثواب نماز جماعت. 🔷 برگرداندن نیت از نمازی به نماز دیگر را عدول از نیت گویند. ------------------- 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
⭕️قرآن و تاثیرپذیری از محیط⭕️ آیا قرآن کریم، تحت تاثیر فرهنگ زمان نزول، قرار گرفته است❓ ✍️ 1⃣نکته ی اول: کسی که آموزه‌های قرآن را مورد تدبر قرار دهد، به این نکته رهنمون می‌شود که قرآن آمده است تا تأثیرگذار باشد و با عادات و رسوم جاهلی مبارزه کند نه آنکه تأثیرپذیر باشد. ❎در قرآن آمده است: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ‏ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون»؛ «او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين‏ها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند!». (1) 2⃣نکته ی دوم: از بررسی و مطالعه قرآن، فهم می‌شود، فرهنگ و بیانات حاکم بر این کتاب آسمانی، هیچ شباهتی با فرهنگ زمان خود ندارد چه رسد به تأثیر پذیرفتن از آن. 🔹مبارزه ی قرآن با بت‌پرستی 🔹 ارتقاء جایگاه زنان 🔹بیان آداب‌ و رسوم زندگی نمونه ی کوچکی از سنخیت نداشتن فرهنگ قرآن با فرهنگ زمانه ی خود هست. 3⃣نکته ی سوم: مهم‌ترین دلیل طرفداران تأثیرپذیری قرآن، عربی بودن آن هست که در این مورد نکاتی تقدیم می‌شود: ♦️ چون مخاطب اولیه ی قرآن کریم، عرب‌زبان بودند، باید برای ایجاد تفاهم، از این زبان استفاده شود. ولی استفاده از لفظ، نشانگر پذیرفتن بار محتوایی آن نیست. (مجارات در لفظ). ♦️مخاطب اولیه قرار گرفتن عرب ها، به معنای اختصاصی بودن رسالت پیامبر به آنان نیست بلکه رسالت ایشان، جنبه ی عمومی دارد و همه ی انسان‌ها و همه ی زمان‌ها را فرامی‌گیرد. «هُدىً لِلنَّاس‏»، « لِلْعالَمينَ‏ نَذيرا». ( (2) ♦️در قرآن کریم، اگر از شتر یا از نعمت‌های آخرت و بهشت و باغ یاد شده است، بر معیارهایی تنظیم یافته تا برای همگان مایه ی عبرت یا ترغیب و تشویق باشد. شتر و عجایب خلقت آن، چیزی نبوده که تنها در محدوده جزیرة‌العرب مطرح باشد. شتر در همه نقاط زمین و برای همه، اعجاب‌انگیز بوده و نعیم‌های موعود همیشه و برای همه تشویق آفرین است، نه ‌تنها برای عرب و در محدوده جزیره العرب. (3) 📚پی‌نوشت‌ها: 1. توبه/ 33 2. آل عمران/ 96، فرقان/ 1 3.نقد شبهات پیرامون قرآن ، محمدهادی معرفت، ص 149 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
♻️ محاسبه تورم در بدهکاری ♻️ ❓سوال: پنج سال پیش طلای خودم را فروختم و به داداشم قرض دادم آیا الان می توانم به قیمت طلا‌ی امروزی از او پول طلب کنم؟ ❇️ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای: در مورد سؤال که پول قرض داده اید همان مقدار را به انضمام کاهش ارزش آن می توانید طلب نمائید، و اگر خود طلا را قرض دادید می توانید به همان مقدار طلا پس بگیرید. ✍🏻 آیت الله مکارم: با توجه به اینکه پول قرض داده اید نمی توانید بیشتر پس بگیرید تنها در صورتی که بدهکار در موعد مقرر بدهی خود را نپردازد و مدت قابل توجهی از سررسید آن بگذرد بگونه ای که در اين مدّت، تورم شديد باشد لازم است بدهى را با توجّه به نرخ متوسّط تورّم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت كند. ✍🏻 ضمنا غالباً مى توان نرخ تورّم سال هاى مختلف را از بانك مركزى گرفت. استفتا از سایت مراجع عظام کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 آب مسح سر با خیسی صورتم قاطی شد ...حالا چکار کنم کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢 اقتدا در رکعت دوم نماز جمعه 💠 سوال: 🔷 آیا می توان در رکعت دوم نماز جمعه به امام اقتدا کرد؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ آیت الله خامنه ای: اگر در رکوع و یا قبل از رکوع رکعت دوم برسید، می توانید به نیت نماز جمعه اقتدا کنید، و رکعت دوم خود را مانند رکعت دوم نماز جمعه بخوانید یعنی قنوت را بعد از رکوع انجام دهید، و کفایت از نماز ظهر هم می کند. 🔸نکته: بنابر احتیاط باید قرائت نماز جمعه با صدای بلند خوانده شود. ◀️آیت الله مکارم: اگر در رکعت دوم به جماعت اقتدا کرده اید، رکعت دوم نماز را خودتان بخوانید و بنابر احتياط قنوت بعد از رکوع رکعت دوم را نخوانید. احتیاط واجب این است که حمد و سوره را بلند بخوانید. خواندن نماز ظهر لازم نیست و نماز جمعه کفایت نماز ظهر می کند. ◀️آیت الله سیستانی: هرگاه مأموم قبل از رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد اقتدا کند و یک رکعت دیگر را فرادی بخواند، نماز جمعه‌اش صحیح است، و اگر در رکوع رکعت دوّم امام را درک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمی‌تواند به این نماز جمعه اکتفا کند و باید نماز ظهر را بجا آورد. 🔺 ------ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6z55pr2. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 140102230031. [3]. توضیح المسائل آیت الله سیستانی مسئله 719 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 حدیث روز 💠 حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔹 «مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ» 🔸 هر كه بر علیه مؤمنی سخنی بگويد و قصدش عيب‌جویی از او و ريختن آبرويش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مى‌کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى‌دهد؛ ولى شیطان هم او را نمى‌پذیرد! 📚 كافى، ج2، ص 358، ح1 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💢 عدۀ طلاق در صورت دوری از شوهر 💠 سوال: خانمی حداقل 4-5 سال از شوهرش دور بوده و سپس طلاق گرفته است. آیا برای ازدواج مجدد با فرد دیگر، نگه داشتن عده طلاق و سپری شدن مدت آن لازم است؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ در هر صورت، عدۀ طلاق بعد از تحقق طلاق و جاری شدن صیغه طلاق شروع می‌شود و باید برای ازدواج مجدد تا پایان عده صبر کند. بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
نظر مراجع تقلید درباره توهین به عقاید برادران اهل سنت کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢 حکم سلام کردن به شخصی که در حال نماز است 💠 سوال: اگر در مجلسی مانند مسجد یا حسینیه وارد شویم که همه مشغول قرائت قرآن یا نماز و مانند آن هستند، آیا سلام کردن به آنان، مستحب است؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ در هر حال سلام کردن به خودی خود مستحب است (و در مورد سؤال پاسخ یک نفر کفایت می‌کند)؛ ولی سلام کردن بر کسی که در حال نماز است، مکروه می‌باشد. بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110