eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
2.7هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
321 ویدیو
21 فایل
مدیر کانال @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⚘کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال : با سلام فاصله بین صف نمازگزاران و افراد در صف نمازجماعت با یکدیگر تا چه اندازه درست است و نماز اشکال ندارد؟ جواب: مقام معظم رهبری: در نماز جماعت لازم است مأموم از سمت جلو و يا سمت راست و يا سمت چپ به امام جماعت و يا به مأمومين اتصال داشته باشد (يعنى فاصله‌اش بيش از يک قدم نباشد)، پس اگر از هيچ يک از اين اطراف اتصال برقرار نباشد، نماز فرادا مى‌باشد. پی نوشت: سایت انهار(portal.anhar.ir)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹حمایت مجدد آیت الله ناصری از رهبرمعظم انقلاب... ♦️آیت الله ناصری:خدا میداند ایشان موید من عند الله است... 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔹معنای ۷ سال رو کی خوب ميفهمه؟ دانشجوهای پزشکی 🔸معنای ۴ سال رو کی ميفهمه؟ بچه های کارشناسی 🔹معنای ۲ سال رو کی خوب ميفهمه؟ سربازها 🔸معنای ۱ سال رو کی خوب ميفهمه؟ پشت کنکوری ها 🔹معنای ۹ ماه رو کی خوب ميفهمه؟ مادری که چشم به راه تولد نوزادش است 🔸معنای ۱ ماه رو کی خوب ميفهمه؟ روزه داران ماه مبارک رمضان 🔹معنای ۱ روز رو کی خوب ميفهمه؟ کارگران روز مزد 🔸معنای ۱ دقيقه رو کی خوب ميفهمه؟ اونايی که از پرواز جا موندند 🔹معنای ۱ ثانيه رو کی خوب ميفهمه؟ اونايی که در تصادف جون سالم به در بردند 🔸معنای ۱ دهم ثانيه رو کی خوب ميفهمه؟ مقام دوم تو المپيک 🔹معنای لحظه را چه کسی درک میکنه؟ کسی که دستش از دنیا کوتاهه ♦️ اما معنای ۱۱۸۱ سال تنهایی را فقط اون آقایی میداند که منتظر است تا شیعیانش برای آمدنش خود را آماده کنند و بدانند که گناهانشان ظهور را به تأخیر می اندازد. 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🍃امام على عليه السلام : لا يَسلَمُ لكَ قَلبُكَ حتّى تُحِبَّ للمُؤمنينَ ما تُحِبُّ لنفسِكَ . 🌸دلت براى تو سالم نخواهد شد، مگر آن گاه كه براى مؤمنان همان پسندى كه براى خود مى پسندى 📚ميزان الحكمه ج9 ص 510 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🌺امام صادق عليه السلام : إذا أرَدتَ حاجَةً فَصَلِّ رَكعَتَينِ ، وصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وسَل تُعطَهُ . ☘️امام صادق عليه السلام : هر گاه حاجتى داشتى ، دو ركعت نماز بگزار و بر محمّد و خاندان محمّد صلوات بفرستو درخواست كن ، كه حاجتت داده مى شود . 📚الكافي : ج 3 ص 479 ح 10 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 خیار غبن و خیار عیب در فسخ معامله 💠 سؤال: زمینی را از شخصی خریدم و پس از خرید متوجه شدم که از نظر ، دارد و خود نیز اطلاع نداشته است در این صورت برای فسخ معامله از کدام یک از می توان استفاده نمود؟ (لازم به ذکر است که چون مقدار عقب نشینی زیاد است پس از آن، قیمت زمین افت کرده و از قیمت خریداری شده نیز پایین تر می آید). ✅ جواب: اگر زمین با عقب نشینی، قابل توجه باشد، دارد، همچنین اگر در نظر عرف، عقب نشینی عيب محسوب شود، دارد. 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 تناسخ مهره جدید پازل «جنگ نرم» دشمنان/ نفی دادخواهی حقوق مظلومان 🔹جواد حیدری، کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی: 📝 مرسلات: dte.bz/13IcN 📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRZpB 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
📉 بررسی ‌فقهی بازار سرمایه‌ و بورس 🔹حجت‌ الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/NNgMD 📝 خبرگزاری فارس: fna.ir/exozv2 📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRYZg 📝 خبرگزاری شبستان: shabestan.ir/detail/News/934407 📝 صاحب نیوز: snai.ir/1006628 📝 شبکه اجتهاد: dte.bz/ijti1 📝 ندای اصفهان: dte.bz/nees2 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @Morsalat_ir 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🔻امام رضا«علیه‌السلام» به عبدالعظیم نوشتند: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ای عبدالعظیم! سلام مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دل‌های خویش برای شیطان راهی نگشایند و آنان را به راست‌گویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی‌فایده فراخوان و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرّب به خدا و من و دیگر اولیاء او است. دوستان ما نباید فرصت‌های گران‌بهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت«علیهم‌السلام» نیز بی‌بهره خواهند بود و من از این لغزش‌ها به خدا پناه می برم. اختصاص شیخ مفید، ص۲۴۱ ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ @abolhasanmahdavi 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📆۱۵شوال؛ سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی"علیه‌السلام" تسلیت. 🔻شخصی خدمت امام هادی"علیه‌السلام" آمد، حضرت فرمودند: کجا بودی؟ گفت: کربلا بودم و از زیارت امام حسین"علیه‌السلام" خدمت شما آمده‌ام. 🔸وقتی حضرت متوجه شدند او اهل شهر ری است، فرمودند: اگر حضرت عبدالعظیم"علیه‌السلام" را زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که امام حسین"علیه‌السلام" را زیارت کرده است. 🔹در این روایت قید شب جمعه وجود ندارد، صِرف زیارت آن بزرگوار را معادل زیارت کربلا یاد کرده‌اند. @abolhasanmahdavi 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
سوال: اگر شخصی چند غسل واجب به ذمّه داشته باشد؛ آیا انجام یک غسل به نیّت یکی از آن ها، کفایت از بقیه غسل ها می کند؟ امام خمینی (ره): می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر در میان آن ها غسل جنابت باشد و فقط همان (جنابت) را نیّت نماید کفایت از سایر غسل ها می کند. (تحریرالوسیله، 1408هـ ق، ج1، ص 44، م 22 العروة الوثقی، ج1، ص 220 و 221 م 15) آیت الله اراکی (ره): می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر نیّت یکی از آن ها را بکند در غیر غسل جنابت، بنابر اقوی کفایت از سایر غسل ها نمی کند. (العروة الوثقی، ج1، ص 221، م 15، پاورقی1 زبدة البیان، 1373، ص44، م 7) آیت الله بهجت (ره): کفایت می کند. (وسیلة النجاة 1423 هـ ق، ج1، ص 65، با استفاده از م 221 (22) استفتائات، ج1، ص 213 و 214، با استفاده ا زس 753 و 754) آیت الله تبریزی (ره): کفایت می کند. (منهاج الصالحین، 1426هـ ق، ج 1، ص 58، م 211 توضیح المسائل، 1383 ، ص 62، م 395) آیت الله  خامنه ای (دام ظلّه): اگر به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد کفایت می کند و اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد و به نیّت آن غسل کند، از بقیه غسل ها هم کفایت می کند اگر چه احتیاط این است که همه آن ها را نیّت نماید. (اجویة الاستفتائات، 1384 ص 38، س 187 آیت الله خوئی (ره): کفایت می کند. (منهاج الصالحین، 1410هـ ق، ج1، ص 54 م 211 و ص 38، م 141 العروة الوثقی، ج1، ص 209، م 15) آیت الله سیستانی (دام ظلّه): بسمه تعالی. ج- کفایت می کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه): کفایت می کند. (توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 93، م 395 المسائل الشرعیه 1428 هـ ق، ص 88، م 395) آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه): می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد، به قصد آن غسل کند، غسل های دیگر ساقط می شود و اگر در بین آن ها غسل جنابت نباشد، در کفایت آن از غسل های دیگر مشکل است. (یعنی: مقلّد در این مسأله می تواند به فتوای مجتهد دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کند.) (توضیح المسائل، 1385، ص 79، م 395 هدایة العباد، 1416 هـ ق، ج1 ص 36، م 212) آیت الله فاضل لنکرانی (ره): کفایت می کند. (العروة الوثقی مع تعلیقات، 1422 هـ ق، ج1، ص 200، م 15) آیت الله گلپایگانی (ره): می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد، به قصد آن غسل کند، غسل های دیگر ساقط می شود و اگر در بین آن ها غسل جنابت نباشد، در کفایت آن از غسل های دیگر مشکل است. (یعنی: مقلّد در این مساله می تواند به فتوای مجتهد دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کند.) (توضیح المسائل، 1414 هـ ق، ص 66 م 395 هدایة العباد، 1413هـ ق، ج1، ص 44، م 212) آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): آری کفایت می کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه): اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل کند غسل های دیگر ساقط می شود اما اگر غیر جنابت را نیّت کند کفایت از سایر غسل ها نمی کند. (توضیح المسائل، 1386، ص 66، م 390 التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، ص 63) آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه): کفایت می کند. (توضیح المسائل، 1383، ص 260، م 395 منهاج الصالحین، 1386، ج2، ص 63 م 211) 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔶آموزش احکام نماز / نیت 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
🌷 جهان کرونایی و سئوالی که اندیشمندان پاسخ می‌دهند؛ قرار دادن علم در مقابل دین مغالطه است 🔹جواد حیدری، کارشناس عقاید و کلام مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی: 📝 مرسلات: dte.bz/N9gkj 📝 خبرگزاری تسنیم: tn.ai/2277847 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
قرائت سوره سجده دار برای جنب: آيا خواندن همه آیات سوره هایي که سجده واجب دارند به حائض و جنب حرام است یا فقط آیه سجده؟ سوره‌هائی که سجده واجب دارند: 1. سورة 32 قرآن " الم تنزيل (سجده)" : آية 15    2. سورة 41 "حم سجده ( فصلت)" : آية 37   3. سورة 53 "النجم" : آية آخر 4. سورة 96 " إقرا (العلق)" : آية آخر امام خمینی (رحمة الله علیه): خواندن سوره‌اي كه سجده واجب دارد؛ حرام است اگرچه يك حرف  از اين چهار سوره (حتي بعض از «بسم الله الرحمن الرحيم») را نيز بخواند.(تحريرالوسيله، ج1، ص39، القول فی احکام الجنب، الخامس  و ص 46، القول فی احکام الحائض،توضيح المسائل، ص46، م 355 و ص 57، م 450) آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی): خواندن خصوص آیه‌ای که سجده واجب دارد، حرام است، ولي خواندن ساير آيات از اين سوره ها اشكال ندارد.(اجوبةالاستفتائات، ص38، س199)  آیت الله سیستانی (دام ظله العالی): خواندن آیه‌ای که سجده واجب دارد حرام است و احتياط مستحب آن است که سایر آیات این چهار سوره یا بعض از «بسم الله الرحمن الرحيم» را هم نخواند.(العروة‌الوثقي مع تعليقه، ج1، ص216، ما يحرم علي‌الجنب، الخامس توضيح‌المسائل جامع، ص144، م427، مورد هفتم از محرمات) آیت الله شبیری (دام ظله العالی): خواندن آیه‌ای که سجده واجب دارد حرام است، بلکه بنابر احتياط خواندن آيات ديگر يا قسمتی از يک آيه از سور‌ه‌های سجده نيز جايز نيست.(توضيح المسائل، ص 83، م 393، مورد پنجم و ص 95، م 456) آیت الله صافی (دام ظله العالی): خواندن آيه ای که سجدة واجب دارد؛ حرام است و اگر يک حرف از اين چهار آيه را هم بخواند، حرام است و احتياط مستحب آن است که آيات ديگر سورة سجده دار را نيز نخواند.(هداية‌العباد، ج1، ص32، م181 و 182، الخامس و ص 43، م 245،توضيح‌المسائل، ص73، م361 و ص 90، م 456) آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی): خواندن آیه ای که سجده واجب دارد حرام است و احتياط مستحب آن است که تمام سوره، حتّي بعض از «بسم الله الرحمن الرحيم» را هم نخواند.(العروة الوثقي مع تعليقات، ج1، ص223، فیما يحرم علي الجنب، الخامس و ص 259 و 160، فی احکام الحائض، الثالث توضيح المسائل، ص72، م370) آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی): خواندن سوره اي كه سجدة واجب دارد؛ حرام است و اگر يك حرف را به قصد يکی از اين چهار سوره هم بخواند، حرام است.(التعليقات علي كتاب العروةالوثقي، ص56، ما يحرم علي الجنب،) آیت الله مظاهری (دام ظله العالی): خواندن هر يك از آياتى كه سجده واجب دارد بر جنب حرام است آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی): خواندن آیه‌ای که سجده واجب دارد، حرام است و بنابر احتياط واجب از خواندن بقیه اين چهار سوره حتي از خواندن «بسم الله الرحمن الرحيم»، بلكه بعض آن به قصد اين سوره‌ها نيز خودداري كند. 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
خدای تعالی وحی نمود بر حضرت داود (ع) که: ای داود! من پنج چیز را در پنج چیز قرار داده ام، ولی مردم آنها را در پنج چیز دیگر می ‏جویند و نمی ‏یابند. علم حقیقی را در گرسنگی و تلاش و کوشش قرار داده ام، ولی مردم آن را در سیری و راحتی می‏ جویند و نمی ‏یابند.  عزّت را در اطاعت از خودم نهاده‏ ام ولی مردم آن را در خدمت به سلاطین طلب می ‏کنند و نمی ‏یابند. بی‏ نیازی را در قناعت قرار داده ام، ولی مردم آن را در مال زیاد می‏ جویند و نمی‏ یابند. رضایت خودم را در نارضایتی نفس نهاده ‏ام، ولی مردم آن را در رضایت نفس طلب می‏ کنند و نمی ‏یابند. و راحتی و آسایش را در بهشت قرار داده ‏ام، امّا مردم آن را در دنیا می ‏جویند و نمی ‏یابند. متن حدیث: أَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَی دَاوُدَ ع یَا دَاوُدُ- إِنِّی وَضَعْتُ خَمْسَةً فِی خَمْسَةٍ- وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی خَمْسَةٍ غَیْرِهَا فَلَا یَجِدُونَهَا- وَضَعْتُ الْعِلْمَ فِی الْجُوعِ وَ الْجَهْدِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی الشِّبَعِ وَ الرَّاحَةِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَضَعْتُ الْعِزَّ فِی طَاعَتِی- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی خِدْمَةِ السُّلْطَانِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَ وَضَعْتُ الْغِنَی فِی الْقَنَاعَةِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی کَثْرَةِ الْمَالِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَ وَضَعْتُ رِضَایَ فِی سَخَطِ النَّفْسِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی رِضَا النَّفْسِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَ وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا فَلَا یَجِدُونَهَا.  پی نوشت: عوالی اللآلی ، جلد 4 ، صفحه 61 - دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ /۲۶- بحارالانوار، ج۷۵، ص ۴۵۳ 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
١٨٣ زمين با سه شرط، کف پا و ته کفش نجس را پاک مى‏کند: اول: آنکه زمين پاک باشد. دوم: آنکه خشک باشد. سوم: آنکه اگر عين نجس مثل خون و بول، يا متنجس مثل گلى که نجس شده در کف پا و ته کفش باشد، به واسطه راه رفتن يا ماليدن پا به زمين برطرف شود. و نيز زمين بايد خاک يا سنگ يا آجر فرش و مانند اينها باشد، و با راه رفتن روى فرش و حصير و سبزه، کف پا و ته کفش نجس پاک نمى‏شود. و اگر به واسطه غير راه رفتن نجس شده باشد، پاک شدنش به واسطه راه رفتن اشکال دارد. ١٨٤ پاک شدن کف پا و ته کفش نجس، به واسطه راه رفتن روى آسفالت و روى زمينى که با چوب فرش شده، محل اشکال است. بلکه پاک نشدن اقوى است. ١٨٥ براى پاک شدن کف پا و ته کفش، بهتر است پانزده قدم يا بيشتر راه بروند، اگر چه به کمتر از پانزده قدم يا ماليدن پا به زمين، نجاست برطرف شود. ١٨٦ لازم نيست کف پا و ته کفش نجس، تر باشد. بلکه اگر خشک هم باشد به راه رفتن پاک مى‏شود. ١٨٧ بعد از آنکه کف پا و ته کفش نجس به راه رفتن پاک شد، مقدارى از اطراف آن هم که معمولا به گل آلوده مى‏شود، اگر زمين يا خاک به آن اطراف برسد، پاک مى‏گردد. ١٨٨ کسى که با دست و زانو راه مى رود، اگر کف دست‏يا زانوى او نجس شود، پاک شدن دست و زانوى او به وسيله راه رفتن، محل اشکال است. و همچنين است‏ته عصا و ته پاى مصنوعى و نعل چهار پايان و چرخ اتومبيل و درشکه و مانند اينها. ١٨٩ اگر بعد از راه رفتن ذره‏هاى کوچکى از نجاست که ديده نمى‏شود در کف پا يا ته کفش پا بماند، بايد آن ذره‏ها را هم برطرف کرد، ولى باقى بودن بو و رنگ اشکال ندارد. ١٩٠ توى کفش و مقدارى از کف پا که به زمين نمى‏رسد به واسطه راه رفتن پاک نمى‏شود، و پاک شدن کف جوراب به واسطه راه رفتن پاک نمی شود پی نوشت: رساله امام خمینی مسائل183تا190 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
audio_2020-06-11_10-11-53.ogg
928.3K
❎اگر خداوند میداند پایان چه هست چرا اختیار قرار داده و چرا جهنمی وجود دارد? 🎙استاد حیدری ♻️شبهات 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: اگه قصاصِ قاتل لازمه چرا پدری که فرزندانش رو به قتل برسونه قصاص نمیشه؟ چرا پدری که فرزندانش رو به قتل برسونه قصاص نمیشه ولی اگه مادری فرزندش رو بُکشه قصاص میشه؟ پس ازاین به بعد هرپدری حرصش گرفت بچشو میکشه چون دلش قرصع اعدام نمیشه 🌺 پاسخ: نکته مهم و کلی نسبت به دستورات الهی این است که می دانیم این دستورات از ناحیه خداوند عالم و حکیم صادر شده است، او به خلق خود و سعادت آنها عالم‌تر است و لطف او باعث می شود که بهترین دستورات را صادر کند و چه بسیار در بیان دستورات خود، فلسفه احکام را بیان نکرده است. 🌸ادب بندگی در اطاعت است، گرچه فلسفه یک حکم را کاملا ندانیم. دستورات خداوند را بواسطه روحیه بندگی انجام می دهیم و نه لزوما برای رسیدن به منافع آن. 🍀امام رضا (علیه السلام) می‌فرماید: همانا، چنین یافتیم که هر آنچه را که خدای تبارک و تعالی حلال فرموده صلاح و بقای بندگان در آن بوده است و به آن احتیاج دارند و بی نیاز از آن نیستند و در آنچه حرام نموده است نیازی برای بندگان به آن نیافتیم، بلکه مایه فسادی است که ایشان را به سوی نابودی و هلاکت سوق می دهد .(1) ✍️اما در این موضوع چند نکته به ذهن می رسد: 🔹این تخفیف در مجازات برای پدر در روایات نقل شده است و در قانون جزاء هم آمده است، البته با توجه به این روایات و سایر ادله، بحثی بین فقهاء مطرح است که اگر این قتل جنبه‌های عمومی و یا سیاسی پیدا کند آیا به قصاص پدر منجر خواهد شد یا نه؟ هر چند اندک اما بعضی فقها به قصاص پدر در بعضی شرایط نیز قائل هستند.(2) ♨️نفی مجازات قصاص از پدری که دختر یا پسر خود را کشته است به معنای نفی سایر مجازات ها نیست. مجازات‌های عمومی مثل تعزیر، دیه و کفاره باقی هستند. تعزیر پدر سه تا ده سال زندان می تواند باشد و کفاره جمع یعنی دو ماه پیاپی روزه گرفتن، شصت فقیر را طعام دادن، و برده آزاد کردن و پرداخت دیه بر عهده او است. 🔻اگر چه فقط قصاص از پدر منتفی شده است اما معنایش این نیست که پدر حق دارد فرزند خود را بکشد و یا برای او گناه نداشته باشد، از نگاه حقوقی پدر صاحب دم و ولی فرزند خود است. قصاص از کسی که این جایگاه حقوقی را دارد و گویا خون خودش را ریخته است، نفی شده است و البته در بقای بقیه افراد خانواده، زنده نگه داشتن پدر نقش مهمی دارد. ✍️ به این اتفاق خاص و کشته شدن این دخترخانم اگر نگاه نکنیم، قتل عزیزترین اشخاص یعنی قتل فرزند ممکن است بخاطر خطای فاحش فرزند باشد. یک حکم کلی را نباید با یک قضیه خاص معنا کرد. در قرآن کریم قصاص مایه حیات بیان شده است. و لکم فی القصاص حیات یا اولوا الالباب(3) 💥 نفی مجازات قصاص از پدر که مطمئنا در شرایط بسیار خاص و یا غلبه غضب و احساسات در یک لحظه خاص صورت گرفته است، شیوع این مدل قتل را در جامعه در پی نخواهد داشت. این تخفیف مشوقی برای پدران نیست که فرزندان خود را بکشند. این قتل در شرایط خاص صورت می گیرد و مطمئنا پشیمانی بعد از آن برای پدر خواهد بود. پي نوشت ها: 1) شیخ حرّ عاملى، وسائل الشیعه، ج 25، ص 51، 1409ق. 2). مجله فقه مقارن، شماره 2،پاييز و زمستان 1392،صفحه 91-110 3) سوره بقره، آیه 179. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo 👈