eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
362 ویدیو
21 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از امیر صالحی
موضوع:حکم جبیره با پلاستیک سوال: آیا قرار دادن پلاستیک بر روی جبیره (اعم از پارچه وغیر پارچه) جایز می‌باشد؟ در فرض جواز آیا دست کشیدن روی پلاستیک لازم است یاجریان آب بدون دست کشیدن هم مکفی است؟ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)): اگر جزء جبیره محسوب شود، مانعی ندارد. جریان آب بر محل جبیره جایز است ولی باید بر آن دست کشیده شود. (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)): اگر برای بستن زخم یا دمل یا شکستگی متعارف است، جزء جبیره است. (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)): 1. اگر جزء جبیره محسوب شود، جائز است. 2. وظیفه در مورد محل جبیره مسح آن است نه شستن و جریان آب بر آن. (آیت الله صافی (دام ظله العالی)): در صورتی که محل جبیره علاوه بر پارچه پلاستیک هم کشیده شده باشد، روی پلاستیک غسل جبیره صحیح نیست ولی اگر فقط با پلاستیک بسته شده باشد، آب رساندن به پلاستیک کافی است و دست کشیدن لازم نیست در فرض سوال دست کشیدن اگر رطوبت داشته کافی است. (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)): در صورتی که پلاستیک جزء پوشش زخم شود مانعی ندارد و جریان آب روی آن نیز کافی است. (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)): در فرض سؤال اگر لازم باشد اشکال ندارد و کشیدن دست تر بر آن لازم است. پي نوشت: سايت جامعه الزهرا سلام الله عليها(http://www.pasokhbesoalat.ir) 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت، و در رأس آنها نماز است که به واسطه خضوع و خشوع و آن هم به اعراض(روی گردانیدن) از لغو محقّق می‌شود؛ کار تمام است. ✅ @bahjat_ir @amirsalehi110
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
استاد جواد حیدری( نحوسات ماه صفر).mp3
5.42M
آیا ماه صفر نحس است؟ آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله، ماه صفر را شوم می دانستند؟ آیا نحسی ایام باعث تعطیلی کارهای مهم می شود؟ 🎤 استاد 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
✅دعای ویژه ماه صفر نیز از محدث بزرگ مرحوم «فیض کاشانی» نقل شده که مستحب است هر روز ۱۰ مرتبه قرائت شود: «یا شَدیدَ الْقُوی وَ یا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ»؛ ای سخت نیرو و‌ای سخت عقوبت! ‌ای عزیز! ‌ای عزیز! ‌ای عزیز! در برابر عظمت تو همه آفریدگانت خوار شدند؛ پس کفایت کن از من شر خلقت را.‌ ای نیکو ده! ‌ای زیبایی‌بخش! ‌ای نعمت‌بخش! ‌ای فزون‌بخش! ‌ای که معبودی جز تو نیست! منزهی تو و من از ستم‌کاران هستم. پس دعای او (یونس) را اجابت کردیم و از‌ اندوه نجاتش دادیم و این چنین نجات دهیم مؤمنان را و درود خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزه‌اش».  🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 عمل نکردن به استخاره یا تکرار استخاره 🆔 @leader_ahkam @amirsalehi110
🌷موضوع:استفاده از اموال صغیر س۱: آيا مى‌توان در مجلس ترحيم شخصى كه داراى فرزند صغير است چيزى خورد؟ ج) در مالى كه بچه صغير در آن شريك است نمى‌توان تصرف كرد مگر با اجازه قيّم شرعى آن كودك كه به مصلحت او كار مى‌كند ولى اگر معلوم نيست كه مخارج مجلس از اموال صغير برداشته شده اشكال ندارد. س ۲ – آیا جایز است در مال مخصوص فرزندان برای برگزاری مراسم عزاداری پدرشان تصرّف کنم؟ ج)مصرف اموال صغير در هزينه‏ های مجالس ترحيم پدرشان جايز نيست هرچند به طريق ارث از پدرشان به آنان رسيده باشد.  پی نوشت: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🌷موضوع: بازار فارکس سوال: معامله در بازار فارکس چه حکمی دارد؟ جواب: مقام معظم رهبری: بطور کلی صحت معاملات در بازار فارکس متوقف بر رعایت ضوابط شرعی و قانونی است*. ..................................................................... * بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار فارکس دو دسته اند: دسته اول که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته اند، صرفا یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده اند و حضور واقعی در بازار ارز ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می دهند که مشتری در آن مشغول معاملات به ظاهر ارزی می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیر واقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصله نمی شود. دسته دوم کارگزاران واقعی هستند که حضور واقعی در بازار ارز دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید به نکات زیر توجه شود: 1) معاملات باید به صورت واقعی و خرید و فروش ارز باشد، بنابراین اگر کسب درامد براساس پیش بینی نوسانات قیمت ارز باشد مشروع نیست. 2) معاملات اهرمی، که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است.(۱) آیت الله مکارم شیرازی: با توجّه به اینکه فارکس شرایط شرعیّه معاملات را ندارد جایز نیست. پی نوشت: ۱-استفتا اختصاصی از دفتر مقام معظم رهبری به شمارهr5r9p6k ۲_سایت آیت الله مکارم شیرازی(makarem.ir) 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📏📚📏📚 ✅پرسش: اگر موبايل ما نجس شد چطور اونو بايد پاک کرد؟ 🌺پاسخ: در اين زمينه، تذکر نکاتي لازم به نظر مي رسد: 🌸ضرورتي براي پاک نگه داشتن وسايل همراه از جمله موبايل وجود ندارد، نهايتاً بايد مواظب باشيد براي اين که نمازتان اشکال پيدا نکند، اين نجاست به جاي ديگر بدن يا لباستان سرايت نکند و در حالت طبيعي که اين وسائل، خشک مي باشند، نجاست هم سرايت نخواهد يافت. ☘️درنتيجه اگر مي توانيد با کشيدن روکش نايلوني يا ژلاتيني و يا استفاده از تَلق ومانندآن از تماس احتمالي دست يا صورت خيس با بدنه موبايل جلوگيري کنيد زحمت تطهير موبايل را به خود ندهيد. 🔸اما اگرممکن نيست يادلتان رضايت نمي دهدآنچه مهم است ظاهر و بدنه موبايل است نه باطن آن در نتيجه کافي است قاب موبايل را جدا کرده زير شير آب بشوييد، معمولاً در اکثر گوشي هاي جديد همه اجزاء ظاهري و بيروني موبايل قابل شست وشو است. 🍃اما اگر صفحه نمايش و يا برخي از اجزاء امکان تطهير نداشت و از تلق و... هم نتوان استفاده کرد چاره کار تنها احتياط و عدم تماس دست و صورت مرطوب با گوشي است و به شکل ديگر امکان تطهير وجود ندارد. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
حکم فعالیت در ای امام خامنه ای: بازاریابی شبکه ای اگر بر طبق آئین نامه ورزارت صنعت و معدن باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، اشکال نداشته؛ و در آمد حاصله از آن نیز مانعی ندارد. نکته:در مورد نظر حضرت آقا،شورای نگهبان فقط بند ج و د از قانون مربوطه را (نه همه بندها) تایید کرده ،از طرفی بازاریابی های فعلی طبق نظر شورای نگهبان عمل نمی کنند و سیستم خودشان را انجام می دهند لذا حکم به جواز آن مشکل است. آیت الله سیستانی: در این مورد اظهار نظر نفرموده اند، مقلدین ایشان می توانند با رعایت اعلم فالاعلم باید به مرجع تقلید دیگر رجوع کرده و یا وارد چنین معاملاتی نشوند. آیت الله مکارم: تنها در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه ای و زیر مجموعه ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن جایز نیست. البته ممکن است در طرح های جدید، بعضی از اشکالات این کار برطرف شده باشد ولی هنوز اشکال اصلی که استفاده بازاریاب های بالواسطه می باشد و نوعی اکل مال به باطل است وجود دارد. آیت الله شبیری زنجانی: بازاریابی شبکه ای تنها در صورت وجود همه شرائط ذیل جائز است: 1. معامله در آن واقعی و واجد شرائط صحت باشد. 2. سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری - هر چند با واسطه - پرداخت شود. 3. تمام مراجع قانونی آن را مجاز بدانند و در عمل هم شرکت، قوانین را رعایت کند. 4. فاقد هرگونه مفسده اقتصادی باشد لذا بازاریابی شبکه ای اگر شبیه معاملات شرکت های هرمی مانند گلدکوئیست باشد اشکال دارد. با توجه به توضیحات فوق، شاید مورد کمی از شرکت های این چنینی پیدا شود که ضوابط فوق در مورد آنها موجود باشد لذا توصیه اکید می شود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنا بر این، احتیاط در ترک است. آیت الله وحید خراسانی: بازار یابی شبکه‌ای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمی‌توانید به کسی دیگر رجوع نمائید. آدرس: امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع معاملات و شغلها سوال شماره 1145794. و سایت لیدر: https://www.leader.ir/fa/content/17054/www.leader.ir آیت الله سیستانی، https://www.sistani.org/persian/qa/0840/ آیت الله مکارم، https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=265597&catid=44956 آیت الله شبیری زنجانی، سایت معظم له، http://zanjani.ir/index.aspx?pid=10486 جستجوی عبارت "بازاریابی" آیت الله وحید خراسانی، http://wahidkhorasani.com/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84-%D9%81%D9%82%D9%87%D9%8A/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7/4713_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87%D8%A7%DB%8C 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
📚 خريد و فروش سهام در بورس ایران و خارج از کشور 🆔 @leader_ahkam @amirsalehi110
حکم خرید و فروش ( ) امام خامنه ای: داخل کشور: حکم تولید و خرید و فروش ارز دیجیتال، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است. خارج کشور: معظم له در این زمینه اظهار نظر نفرموده اند، بنابراین در این زمینه می توانید مطابق احتیاط عمل نموده و یا با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجع جامع الشرائط دیگری رجوع نمایید. آیت الله سیستانی: معظم در این مورد اظهار نظر نفرموده اند، و مقلدین می توانند مطابق احتیاط عمل کنند، و یا با رعایت شرایط الأعلم فالأعلم به مرجع جامع الشرایط دیگری مراجعه کنند. آیت الله مکارم: با توجه به ابهامات زیادی که دارد از جمله اینکه: منشاء استخراج این ارز روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت ها پذیرفته نشده است و همچنین منشاء سوء استفاده های زیادی شده است، بنابراین معامله آن جایز نیست. آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه استفاده از اینگونه ارزها نوعا مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد اشکال دارد. آیت الله وحید خراسانی: خرید و فروش آن باطل است و فعالیت در آن بنابر احتیاط واجب غیر قابل رجوع است. آیت الله صافی گلپایگانی: به طور کلی مالیت داشتن ارزهای دیجیتال محل اشکال است و معامله با آنها صحیح نیست. آیت الله نوری همدانی: ورود به این معاملات اشکال دارد. آدرس: امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع معاملات و شغلها سوال شماره 1135775 آیت الله سیستانی، استفتاء خصوصی. آیت الله مکارم، https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&mid=265846 آیت الله شبیری زنجانی، سایت، http://zanjani.ir/index.aspx?pid=10486 جستجوی "بیت کوین" یا "دیجیتال" آیت الله وحید خراسانی، استفتاء خصوصی. آیت الله صافی، استفتاء خصوصی. آیت الله نوری، استفتاء خصوصی. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
حکم فعالیت در : امام خامنه ای: به طور کلی، فعّالیّت در بورس داخلی، اگر بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده باشد انجام بگیرد، محکوم به صحّت و حلیّت است. اما بورس خارجی صور مختلف دارد، اگر تحت یکی از عقود اسلامی قراردادی منعقد نشود و یا بر اساس آن عمل نشود، یا اینکه مخالف مقررات نظام باشد، جایز نیست. آیت الله سیستانی: با توجه به اینکه در خرید و فروش بورس، خریدار از اوصاف، خصوصیات و جزئیات این معاملات بی اطلاع است، این معاملات بی اشکال نیست؛ مقلدین ایشان می توانند در این مسأله به مجتهد جامع الشرائطی که بعد از ایشان اعلم است مراجعه کرده و به نظر وی عمل نمایند. البته در سهام بانکها اگر مشتمل بر ربا باشد (مانند اخذ دیرکرد) خرید سهام و بقای در آن شرعا حرام است. آیت الله مکارم: بورس هرگاه مربوط به سهام کارخانه ها یا مراکز اقتصادى دیگر باشد که وجود خارجى دارند، و مقدار سهم و قیمت آن کاملا روشن باشد، مانعى ندارد. آیت الله شبیری زنجانی: در بورس آگاهی به خصوصیات لازم نیست و همین که خریدار بداند سهمی از سرمایه شرکت معینی که شامل زمین ساختمان ماشین آلات و.. را خریداری می کند کافی است و صحیح است. آیت الله وحید خراسانی: چنانچه شرایط شرعی خرید و فروش رعایت شده و سهام ما به ازاء دارد یعنی با خریدن آن سهمی از سهام یک عین خارجی خریداری می شود مانعی ندارد و در صورتی که مطلب ذکر شده احراز نگردد معامله باطل است. آدرس: امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع معاملات و شغلها سوال شماره 1110138 آیت الله سیستانی، استفتاء خصوصی موجود در آرشیو گروه علمی. آیت الله مکارم، https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=27377&mid=266192 آیت الله شبیری زنجانی، استفتاء خصوصی. آیت الله وحید خراسانی، استفتاء خصوصی. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎توصیه‌ای از امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) 🔻 امام حسن عليه‌السلام: صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن يُصاحِبوكَ بِهِ؛ حديث 🌹 با مردم به گونه‌اى رفتار كن كه دوست دارى با تو آن گونه رفتار كنند. 📚 أعلام الدّين، ص ۲۹۷ @m_faghihi @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7 صفر ولادت یا شهادت نقل های شهادت امام حسن مجتبی در هفتم صفر 1. دروس شهید اول ج2 ص7 به نقل از شیخ مفید 2. کشف الغطاء ج1 ص96 3. در بحار الانوار مرحوم مجلسی از مرحوم کفعمی نقل شده است ج۴۴ ص۱۳۴ (مصباح کفعمی ص۵۱۰) 4. در بحار از ارشاد نقل شده اما در ارشاد مفید یافت نشد چیزی که در ارشاد آمده فقط شهادت امام دوم در ماه صفر است 5. جواهر الکلام به نقل از مفید 6. از کتاب تثبیت الامامه سید قاسم بن ابراهیم نقل شده 7. از والد شیخ بهایی نتیجه اینکه طبق بررسی های انجام شده شهادت امام حسن مجتبی در هفتم صفر مدرک معتبری که قابل استناد باشد ندارد زیرا شیهد اول در دروس از مرحوم شیخ مفید نقل کرده اما در کتب شیخ مفید چنین چیزی پیدا نشد و مرحوم مجلسی هم از کفعمی نقل کرده اند ولی ایشان در کتاب بلد الامین نقل 28 صفر را انتخاب کرده اند. نقل های کتب دیگر نیز از همین کتاب دروس و کتب شیخ مفید و کتاب مرحوم کفعمی هست. نقل های تولد امام هفتم در 7 صفر 1. اعلام الوری مرحوم طبرسی ص294 2. مناقب ابن شهر آشوب ج4 ص323 3. تاج المواعید مرحوم طبرسی ص95 4. دروس شهید اول ص154 5. ریاض الابرار ج2 ص269 6. الذریعه ج2 ص112 7. مصباح کفعمی ص510 8. علامه مجلسی در کتابهای مرات العقول و ملاذ الاخیار و بحار الانوار 9. سفینه البحار 10. در عوالم از کتب فوق نقل شده است 11. علامه مجلسی از ارشاد و روضه الواعظین نقل کرده اند که در این منابع چنین چیزی پیدا نشد اینکه گفته می شود ناصر الدین شاه بخاطر تولد خودش قضیه را تغییر داد اگر کار او مطابق واقع شد ما بخاطر سوء استفاده شخصی باید دست از واقعیت برداریم نمی دانم به چه مدرکی تقویمها تغییر داده شد. تنها چیزی که سبب شده ولادت را در ذیحجه قرار دهند نقلی است که در محاسن برقی (ج ۲ ص ۳۱۴) آمده که آن حضرت در بازگشت پدر و مادرشان از سفر حج به دنیا آمدند اولاً ممکن است پس از حج مدتی در مکه مانده باشند ثانیاً چگونه یک نقل در مقابل نقلهای متعدد مقدم است آیا قاعده ترجیح همین است؟ لذا در ولادت امام هفتم علیه السلام در 7 صفر تردیدی نیست. @m_faghihi
نقل های شهادت امام حسن مجتبی در 28 صفر 1. شیخ طوسی در مصباح المتهجد ج2 ص790 2. ابن شهر آشوب در مناقب ج4 ص28 3. اربلی در کشف الغمه (قرن هفتم) ج1 ص518 4. طبرسی در اعلام الوری ص205 5. طبرسی در تاج المواعید ص82 6. کفعمی در بلد الامین ص275 7. علامه حلی در العدد القویه ص 350 به نقل از تاریخ المفید نقل های شهادت امام حسن مجتبی در آخر ماه صفر 1. کافی ج1 ص461 2. خزاز قمی در کفایه الاثر (قرن چهارم) ص230 3. طبری آملی در دلائلم الامامه (قرن پنجم از علمای شیعه) 4. فتال نیشابوری در روضه الواعظین ج1 ص169 5. تاریخ موالید الائمه ص173 6. مرحوم مجلسی در موضع های مختلف هر سه احتمال هفتم و 28 و آخر ماه صفر را نقل کرده که مجموعا با نقل های 28 صفر می شود 13 نقل @m_faghihi
📚 برگزاری مسابقات اینترنتی 🆔 @leader_ahkam @amirsalehi110
💠 پرسش: چرا در قرآن دستور به زدن زنان داده‌شده است؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : در فرهنگ قرآن کریم ، زن و مرد در حقوق مادی و معنوی مساوی بوده و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد . «هر كس از مرد و زن كار نيكى به‌شرط ايمان به خدا به‌جای آرد ما او را به زندگانى خوش و باسعادت زنده ابد مىگردانيم و اجرى بسيار بهتر از عمل نيكى كه مىكردند به آنان عطا مىكنيم».)1) نکته دوم: هنگامیکه به کتاب‌های لغت مراجعه میکنیم یکی از معانی (ضرب)، تکان دادن و هوشیار کردن هست(2) و این معنا با در نظر گرفتن شرایط ضرب (نباید باعث کبودی و آمدن خون شود) و ابزار ضرب (گرسنگی، مسواک،دستمال پیچیده)،در بیانات نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام تقویت میشود. پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه و اله می‌فرمایند : من تعجب می‌کنم از كسى كه همسرش را می‌زند درحالی‌که خود اولى از او به كتك خوردن است ، زنانتان را با چوب نزنید، زیرا در آن قصاص است، ولى آن‌ها را به گرسنگى و ندادن پوشاك بزنید تا در دنیا و آخرت سود برید.(3) محقق سبزواری میگوید:«مراد از ضرب، ضرب تأدیبی است ،نباید سخت باشد و باعث كبودى شود و نباید با شلَاق و چوب او را بزند و بعضى از اصحاب گفته‌اند نباید به‌صورت و لگن و شكم بزند).4) نکته سوم : جواز ضرب(زدن) بامعنای مذکور، همان‌گونه که در خود آیه شریفه تصریح‌شده، منحصر به حالت نشوز زنان و آن‌هم بعدازاینکه راه‌کارهای عقلی و عاطفی کارساز نبوده ،هست (نشوز آن است که زن در مقابل تکلیف اختصاصیاش نسبت به شوهر بدون هیچ عذر موجهى سرپیچى نماید). نکته چهارم : چقدر زیباست که همگان در مسئله ی معاشرت با زنان ، اهل‌بیت علیهم‌السلام را الگوی خود قرار دهیم ، که همیشه با مهربانی و گذشت ، باعث تنبه و بیداری طرف مقابل خود میشده‌اند. پینوشت : 1. نحل/97 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🆔 @javadheidari110
سوال: آیا آسفالت در پاک کنندگی حکم زمین را دارد؟ پاسخ: آيات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، وحید، صافی و نوری: بنابر احتیاط واجب پاک کننده نیست.(۱) آيات عظام امام، خامنه ای، بهجت و فاضل: پاک کننده نیست.(۲) آيات عظام مکارم و شبیری: پاک کننده می باشد.(۳) پي نوشت: ۱_خویی، سیستانی و نوری: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، الثانی، قبل از م 1؛تبریزی و وحید: رساله، م 185؛صافی: هدایةالعباد، ج1، کتاب الطهارة، م 604. ۲_امام: تحریرالوسیلة، ج1، کتاب الطهارة، المطهرات، ثانیها؛ خامنه ای اجوبة الاستفتائات، س 80؛بهجت: وسیلة النجاة، م 578؛ فاضل: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، الثانی من المطهرات، ۳_مکارم: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، الثانی، قبل از م 1؛شبیری: رساله، م 1 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi1101