حکم خرید و فروش #ارز #دیجیتال (#بیت #کوین)
امام خامنه ای:
داخل کشور: حکم تولید و خرید و فروش ارز دیجیتال، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
خارج کشور: معظم له در این زمینه اظهار نظر نفرموده اند، بنابراین در این زمینه می توانید مطابق احتیاط عمل نموده و یا با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجع جامع الشرائط دیگری رجوع نمایید.
آیت الله سیستانی:
معظم در این مورد اظهار نظر نفرموده اند، و مقلدین می توانند مطابق احتیاط عمل کنند، و یا با رعایت شرایط الأعلم فالأعلم به مرجع جامع الشرایط دیگری مراجعه کنند.
آیت الله مکارم:
با توجه به ابهامات زیادی که دارد از جمله اینکه: منشاء استخراج این ارز روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت ها پذیرفته نشده است و همچنین منشاء سوء استفاده های زیادی شده است، بنابراین معامله آن جایز نیست.
آیت الله شبیری زنجانی:
چنانچه استفاده از اینگونه ارزها نوعا مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد اشکال دارد.
آیت الله وحید خراسانی:
خرید و فروش آن باطل است و فعالیت در آن بنابر احتیاط واجب غیر قابل رجوع است.
آیت الله صافی گلپایگانی:
به طور کلی مالیت داشتن ارزهای دیجیتال محل اشکال است و معامله با آنها صحیح نیست.
آیت الله نوری همدانی:
ورود به این معاملات اشکال دارد.
آدرس:
امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع معاملات و شغلها سوال شماره 1135775
آیت الله سیستانی، استفتاء خصوصی.
آیت الله مکارم، https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&mid=265846
آیت الله شبیری زنجانی، سایت، http://zanjani.ir/index.aspx?pid=10486 جستجوی "بیت کوین" یا "دیجیتال"
آیت الله وحید خراسانی، استفتاء خصوصی.
آیت الله صافی، استفتاء خصوصی.
آیت الله نوری، استفتاء خصوصی.
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
حکم فعالیت در #بورس:
امام خامنه ای:
به طور کلی، فعّالیّت در بورس داخلی، اگر بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده باشد انجام بگیرد، محکوم به صحّت و حلیّت است.
اما بورس خارجی صور مختلف دارد، اگر تحت یکی از عقود اسلامی قراردادی منعقد نشود و یا بر اساس آن عمل نشود، یا اینکه مخالف مقررات نظام باشد، جایز نیست.
آیت الله سیستانی:
با توجه به اینکه در خرید و فروش #سهام بورس، خریدار از اوصاف، خصوصیات و جزئیات این معاملات بی اطلاع است، این معاملات بی اشکال نیست؛ مقلدین ایشان می توانند در این مسأله به مجتهد جامع الشرائطی که بعد از ایشان اعلم است مراجعه کرده و به نظر وی عمل نمایند.
البته در سهام بانکها اگر مشتمل بر ربا باشد (مانند اخذ دیرکرد) خرید سهام و بقای در آن شرعا حرام است.
آیت الله مکارم:
بورس هرگاه مربوط به سهام کارخانه ها یا مراکز اقتصادى دیگر باشد که وجود خارجى دارند، و مقدار سهم و قیمت آن کاملا روشن باشد، مانعى ندارد.
آیت الله شبیری زنجانی:
در #معاملات بورس آگاهی به خصوصیات لازم نیست و همین که خریدار بداند سهمی از سرمایه شرکت معینی که شامل زمین ساختمان ماشین آلات و.. را خریداری می کند کافی است و صحیح است.
آیت الله وحید خراسانی:
چنانچه شرایط شرعی خرید و فروش رعایت شده و سهام ما به ازاء دارد یعنی با خریدن آن سهمی از سهام یک عین خارجی خریداری می شود مانعی ندارد و در صورتی که مطلب ذکر شده احراز نگردد معامله باطل است.
آدرس:
امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع معاملات و شغلها سوال شماره 1110138
آیت الله سیستانی، استفتاء خصوصی موجود در آرشیو گروه علمی.
آیت الله مکارم، https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=27377&mid=266192
آیت الله شبیری زنجانی، استفتاء خصوصی.
آیت الله وحید خراسانی، استفتاء خصوصی.
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💎توصیهای از امام حسن مجتبی(علیهالسلام)
🔻 امام حسن عليهالسلام:
صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن يُصاحِبوكَ بِهِ؛ حديث
🌹 با مردم به گونهاى رفتار كن كه دوست دارى با تو آن گونه رفتار كنند.
📚 أعلام الدّين، ص ۲۹۷
@m_faghihi
@amirsalehi110
7 صفر ولادت یا شهادت
نقل های شهادت امام حسن مجتبی در هفتم صفر
1. دروس شهید اول ج2 ص7 به نقل از شیخ مفید
2. کشف الغطاء ج1 ص96
3. در بحار الانوار مرحوم مجلسی از مرحوم کفعمی نقل شده است ج۴۴ ص۱۳۴ (مصباح کفعمی ص۵۱۰)
4. در بحار از ارشاد نقل شده اما در ارشاد مفید یافت نشد چیزی که در ارشاد آمده فقط شهادت امام دوم در ماه صفر است
5. جواهر الکلام به نقل از مفید
6. از کتاب تثبیت الامامه سید قاسم بن ابراهیم نقل شده
7. از والد شیخ بهایی
نتیجه اینکه طبق بررسی های انجام شده شهادت امام حسن مجتبی در هفتم صفر مدرک معتبری که قابل استناد باشد ندارد زیرا شیهد اول در دروس از مرحوم شیخ مفید نقل کرده اما در کتب شیخ مفید چنین چیزی پیدا نشد و مرحوم مجلسی هم از کفعمی نقل کرده اند ولی ایشان در کتاب بلد الامین نقل 28 صفر را انتخاب کرده اند. نقل های کتب دیگر نیز از همین کتاب دروس و کتب شیخ مفید و کتاب مرحوم کفعمی هست.
نقل های تولد امام هفتم در 7 صفر
1. اعلام الوری مرحوم طبرسی ص294
2. مناقب ابن شهر آشوب ج4 ص323
3. تاج المواعید مرحوم طبرسی ص95
4. دروس شهید اول ص154
5. ریاض الابرار ج2 ص269
6. الذریعه ج2 ص112
7. مصباح کفعمی ص510
8. علامه مجلسی در کتابهای مرات العقول و ملاذ الاخیار و بحار الانوار
9. سفینه البحار
10. در عوالم از کتب فوق نقل شده است
11. علامه مجلسی از ارشاد و روضه الواعظین نقل کرده اند که در این منابع چنین چیزی پیدا نشد
اینکه گفته می شود ناصر الدین شاه بخاطر تولد خودش قضیه را تغییر داد اگر کار او مطابق واقع شد ما بخاطر سوء استفاده شخصی باید دست از واقعیت برداریم نمی دانم به چه مدرکی تقویمها تغییر داده شد.
تنها چیزی که سبب شده ولادت را در ذیحجه قرار دهند نقلی است که در محاسن برقی (ج ۲ ص ۳۱۴) آمده که آن حضرت در بازگشت پدر و مادرشان از سفر حج به دنیا آمدند اولاً ممکن است پس از حج مدتی در مکه مانده باشند ثانیاً چگونه یک نقل در مقابل نقلهای متعدد مقدم است آیا قاعده ترجیح همین است؟ لذا در ولادت امام هفتم علیه السلام در 7 صفر تردیدی نیست.
@m_faghihi
نقل های شهادت امام حسن مجتبی در 28 صفر
1. شیخ طوسی در مصباح المتهجد ج2 ص790
2. ابن شهر آشوب در مناقب ج4 ص28
3. اربلی در کشف الغمه (قرن هفتم) ج1 ص518
4. طبرسی در اعلام الوری ص205
5. طبرسی در تاج المواعید ص82
6. کفعمی در بلد الامین ص275
7. علامه حلی در العدد القویه ص 350 به نقل از تاریخ المفید
نقل های شهادت امام حسن مجتبی در آخر ماه صفر
1. کافی ج1 ص461
2. خزاز قمی در کفایه الاثر (قرن چهارم) ص230
3. طبری آملی در دلائلم الامامه (قرن پنجم از علمای شیعه)
4. فتال نیشابوری در روضه الواعظین ج1 ص169
5. تاریخ موالید الائمه ص173
6. مرحوم مجلسی در موضع های مختلف هر سه احتمال هفتم و 28 و آخر ماه صفر را نقل کرده
که مجموعا با نقل های 28 صفر می شود 13 نقل
@m_faghihi
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
چرا در قرآن دستور به زدن زنان دادهشده است؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : در فرهنگ قرآن کریم ، زن و مرد در حقوق مادی و معنوی مساوی بوده و تفاوتی میان آنها وجود ندارد .
«هر كس از مرد و زن كار نيكى بهشرط ايمان به خدا بهجای آرد ما او را به زندگانى خوش و باسعادت زنده ابد مىگردانيم و اجرى بسيار بهتر از عمل نيكى كه مىكردند به آنان عطا مىكنيم».)1)
نکته دوم: هنگامیکه به کتابهای لغت مراجعه میکنیم یکی از معانی (ضرب)، تکان دادن و هوشیار کردن هست(2) و این معنا با در نظر گرفتن شرایط ضرب (نباید باعث کبودی و آمدن خون شود) و ابزار ضرب (گرسنگی، مسواک،دستمال پیچیده)،در بیانات نورانی اهلبیت علیهمالسلام تقویت میشود.
پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه و اله میفرمایند : من تعجب میکنم از كسى كه همسرش را میزند درحالیکه خود اولى از او به كتك خوردن است ، زنانتان را با چوب نزنید، زیرا در آن قصاص است، ولى آنها را به گرسنگى و ندادن پوشاك بزنید تا در دنیا و آخرت سود برید.(3)
محقق سبزواری میگوید:«مراد از ضرب، ضرب تأدیبی است ،نباید سخت باشد و باعث كبودى شود و نباید با شلَاق و چوب او را بزند و بعضى از اصحاب گفتهاند نباید بهصورت و لگن و شكم بزند).4)
نکته سوم : جواز ضرب(زدن) بامعنای مذکور، همانگونه که در خود آیه شریفه تصریحشده، منحصر به حالت نشوز زنان و آنهم بعدازاینکه راهکارهای عقلی و عاطفی کارساز نبوده ،هست (نشوز آن است که زن در مقابل تکلیف اختصاصیاش نسبت به شوهر بدون هیچ عذر موجهى سرپیچى نماید).
نکته چهارم : چقدر زیباست که همگان در مسئله ی معاشرت با زنان ، اهلبیت علیهمالسلام را الگوی خود قرار دهیم ، که همیشه با مهربانی و گذشت ، باعث تنبه و بیداری طرف مقابل خود میشدهاند.
پینوشت :
1. نحل/97
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🆔 @javadheidari110
سوال:
آیا آسفالت در پاک کنندگی حکم زمین را دارد؟
پاسخ:
آيات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، وحید، صافی و نوری: بنابر احتیاط واجب پاک کننده نیست.(۱)
آيات عظام امام، خامنه ای، بهجت و فاضل: پاک کننده نیست.(۲)
آيات عظام مکارم و شبیری: پاک کننده می باشد.(۳)
#حکم_شرعی
#زمين
پي نوشت:
۱_خویی، سیستانی و نوری: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، الثانی، قبل از م 1؛تبریزی و وحید: رساله، م 185؛صافی: هدایةالعباد، ج1، کتاب الطهارة، م 604.
۲_امام: تحریرالوسیلة، ج1، کتاب الطهارة، المطهرات، ثانیها؛ خامنه ای اجوبة الاستفتائات، س 80؛بهجت: وسیلة النجاة، م 578؛ فاضل: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، الثانی من المطهرات،
۳_مکارم: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، الثانی، قبل از م 1؛شبیری: رساله، م 1
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi1101