اولین تبیین گر نیز خداوند متعال است. قرآن کریم «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ» بوده و تمام آیات و سوره های قرآن تبیین است و در ۶۰۰ آیه در خصوص جهاد مطلب وجود دارد؛ جهاد یعنی تلاشی با تمام
3 … تقوا سلاح اصلی در جهاد اکبر
4 3 … … ۱. تقوا در امور فردی
4 3 …… … تقوا در سبک زندگی
5 3 …… … بهترین راه برای باتقوا شدن
7 3 …… … اقسام گناهان از جهت آثار
1 4 … … ۲ تقوا در امور اجتماعی
6
تبیین با نور قرآن )جلد اول(
2 4 …… … تقوا، مانعِ مکر و فریب در سیاست
3 4 …… … تقوای امام خمینی؟ره؟
5 4 …… … تقوای مقام معظم رهبری؟دب؟
6 4 …… … تقوای جمهوری اسلامی
9 4 … … راه های به دست آوردن تقوا
0 5 …… … از جعفر کوچولو تا شیخ الاسلام
هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ «
أَ
«این قرآن کتاب مبارکی است که ما آن را فرو فرستاده ایم، پس از آن پیروی
کنید و از مخالفت با آن بپرهیزید تا مورد رحمت خداوند قرار گیرید »
(نزلناعلیک الکتاب تبیانا لکل شیء )نحل 89
«و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که تبیین کننده همه چیز است »
و هدف خود را «تبیین برای امت ها » مطرح م یکند:
ناَّ ل
«ما آیات را براى شما تبیین کردیم اگر بیندیشید
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُو
فرمان جهاد تبیین » را صادر کرده
و آن را «فریضه ای قطعی و فوری » نامیده اند. ایشان می فرمایند:
«امروز یک سیا تس قطعیِ رسان ههای معاند جمهوری اسلامی و معاند اسلام
این است که واقعیّتها را تحریف کنند، و مشغولند؛ دائم دارند کار تحویل
میدهند در تحریف واقعیّتها و درو غپردازی؛ … از پیشرفتها، از نقاط مثبت،
نقاط قوّت، مطلقاً نشان های در این مجموع هی امپراتوری رسان های غرب شما
مشاهده نم یکنید؛ کتمان حقایق. متقابلاً اگر یک نقط هضعفی وجود دارد -که
البتّه وجود دارد؛ هیچ کشوری و هیچ نظامی بدون نقط هضعف نیست- یک
نقط هضعف کوچک را صد برابر بزرگ میکنند و نشان میدهند؛ این یک کار
عجیبی ا تس که امروز انجام میگیرد. به همین ج ته ا تس که «جهاد تبیین »
یک فریضه ا تس. «جهاد تبیین » یک فریض هی قطعی و یک فریض هی فوری
ا تس و هر کسی که میتواند]باید اقدام کند[... 1»
حال که قرآن کتاب تبیین است، و جهاد تبیین نیز فریضه ای قطعی و فوری؛
بسیار مناسب است که مباحث تبیینی از قرآن برای مردم بیان شود
ضرورت جهاد تبیین
امروزه یکی از مهمترین ابزار دشمن ابزار تغییر واقعیت هاست. به این صورت که اقدامات بزرگ جمهوری اسلامی را کوچک، و ضعف های کوچک را بزرگ نشان می دهد. لذا رهبر معظم انقلاب؟دب؟ نیز فرمودند:
«به نظر من مه مترین چالش کشور ما یک چالش ذهنی است 1» .
برای مقابله با این اقدام دشمن امروز جهاد تبیین لازم است. جهاد به معنی این است که ببینیم دشمن از کجا پیشروی می کند و ما نیز در همان جهت به مقابله با او برخیزیم.
در این جنگ شناختی باید دید که دشمن برای تغییر و انحراف
ذهن ما چه چیزی را هدف قرار داده است.
امروز دشمن آرمان ها و اصول بنیادین و همچنین اقدامات آشکار نظام را تحریف میکند؛ دوران سراسر ضعف پهلوی را بزک م یکند؛ دستاور دها رو کوچک نشان میدهد و در صدد القای این مطلب است که ریشه مشکلات کشور ب هخاطر گفتمان انقلاب اسلامی و ایستادگی در مقابل آمریکا و استکبارستیزی و به خاطر عدم ارتباط با آمریکا است. رفع این گر ههای ذهنی و پاسخ به این تحری فها، نیاز
علا هم امینی؟ره؟ شنید عده ای می گویند: «حدیث غدیری که تا به حال برای
ما نقل شده ا تس، سندیت ندارد. » علا هم امینی؟ره؟ عمرش را صرف نوشتن
کتاب «الغدیر » کرد، تا پس از آن کسی نتواند چنین حرفی بزند.
در واقع ارزش کار علا هم از دو ج ته ا تس:
تبیین مسئله غدیر و اتقان سازی روایی و نقلی این اتفاق بزرگ
توجه کردن به افکار مردم زمان خود و برطرف کردن گره ذهنی آن ها
تبیین مسائلی که به گرهٔ ذهنی مردم تبدیل شده است، تا این حد اهمیت دارد
که شخصی مثل علامه امینی؟ره؟ همه زندگی خود را صرف این کار می کند.
نمونه دیگری از جهاد تبیینی علما، با تألیف آثاری درخور توجه، در رد و
پاسخگویی ادعاها و شبهات، پاسخگویی سه عالم بزرگ، مرحوم آقا بزرگ
تهرانی؟ره؟ و سید حسن صدر؟ره؟ و محمد حسین کاشف الغطاء؟ره؟ به
ادعای جرجی زیدان است.
جرجی زیدان در کتاب « تاریخ آداب اللغة العربیة » سخنی بدین مضمون گفته
ا تس که : « شیعه طایف های بود کوچک و آثار قابل اعتنایی نداشت و اکنون
شیع های در دنیا وجود ندارد. » بعد از اذعان این ادعا توسط زیدان، هس تن
از علما در صدد رفع این ادعا برآمدند و قرار گذاشتند هر یک در باب معرفی
شیعه کاری را بر عهده گیرند؛ علا هم سید حسن صدر درباره حرکت علمی شیعه
و نشان دادن هسم آنان در تأسیس و تکمیل علوم اسلامی تحقیق کرد که ثمرۀ
کار ایشان کتاب « تأسیس الشیعة لفنون الاسلام » شد. علا هم شیخ محمد حسین
کاشف الغطاء کتاب « تاریخ آداب اللغه » جرجی زیدان را نقد کرد و بر هر چهارجلد
آن نقدی جامع و علمی نوشت، شیخ آقا بزرگ متعهد شد هفرستی برای تألیفات
شیعه بنویسد و کتاب « الذریعة الی تصانیف الشیعة » را فراهم آورد.]ایشان
مجموعه 25 جلدی که در آن بیش از 53 هزار کتاب تالیفی و ترجمه از علمای
شیعه در موضوع های گوناگون معرفی شده ا تس، تالیف کردند.[
مهمترین آن لوازم جهاد اکبر و مقابله با نفس است. جهادی که با
نیت رضای خدا انجام می شود، اگر با رعایت دستورات خداوند متعال همراه نباشد اعتباری ندارد.
رعایت تقوا و ناظر دانستن خدا اصل ضروری و اولیه هر اقدامی دینی از جمله جهاد است.
انسان نمی تواند پا روی ارزش های دینی و الهی بگذارد و مدعی جهاد
فی سبیل الله نیز باشد. در جهاد نظامی نیز اگر انسان پا روی قوانین الهی بگذارد
و تقوا را رعایت نکند ارزشی ندارد.
تقوا یعنی برای رسیدن به اهداف خود از نردبان حرام بالا نرویم. در جهاد
تبیین نیز تقوا یعنی مراقب باشیم در دام دروغ، تهمت، غیبت و سایر محرمات
نیفتیم.
تقوا طرح دین برای آبادی جامعه و آزادی بشر است. خداوند متعال در قرآن
کریم نیز نتیجه و سود را در نهایت به نفع متقین می داند:
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.
1 . قصص، 83 .
)آرى،( اين سراى آخرت را )تنها( براى كسانى قرار م ىدهيم كه اراده
برترى جو ىي در زمين و فساد را ندارند؛ و عاقبت و نیتجه به نفع متقین است.
تقوا یعنی مراقبت، و این مراقبت بدون جهاد ممکن نیست. اگر جهاد نظامی، جهاد اصغر است، اگر جهاد سیاسی جهاد کبیر است، جهاد با نفس، جهاد اکبر است.
گروهی از جنگ بر می گشتند، پیامبر؟صل؟ به آنان فرمودند:
«مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر و بقی علیهم الجهاد الاکبر»
مرحبا به گروهی که جهاد اصغر را انجام دادند و تکلیف جهاد اکبر همچنان
بر دوش آن هاست. آنان گفتند: «یا رسول الله، جهاد اکبر چیست؟ » فرمود:
«جهاد با نفس
آیت الله بهجت دربارۀ مطالعه کتاب «جهاد با نفس » میفرمود:
«هر روز یک حدیث از کتاب جهاد النفس وسائل الشیعه را مطالعه کنید و سعی
نمایید به آن عمل کنید. بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شد هاید؛
مانند دارویی که انسان مصرف کند و بعد از مدتی احساس بهبودی م یکند. 2»
وسائل الشیعه کتابی فقهی است. شیخ حر عاملی روایات فقهی را در آن جمع
کرده، اما ایشان به باب جهاد که میرسد، سلیقه ای عالی را به خرج م یدهد و جهاد با نفس را هم می آورد. روایات این باب، ترجمه شده است و در کتابی با نام «جهاد با نفس » موجود است.
نکته مهم و جالب توجه این است که وقتی ایشان روایات جهاد نظامی را مطرح می فرماید، 307 روایت در 72 باب می آورند اما برای جهاد با نفس 918 روایت در 101 باب آمده است؛ که این نشان از اهمیت جهاد با نفس می باشد.
تقوا یعنی اگر کار پنهان شخص آشکار شد، از خدا و مردم خجالت نکشد.
آیت الله مجتهدی تهرانی؟ره؟ میفرمودند:
«تقوا یعنی اگر یک هفته مخفیانه از همۀ کار های ما فیلم گرفتند و گفتند اعمال
هفتۀ گذشت هات در تلویزیون پخش شده، ناراحت نشویم.
۱. تقوا در امور فردی
🔻اولین مصداق تقوا در امور فردی این است که انسان در زندگی روزمره خود تقوا داشته باشد و در تمام امور شخصی مانند ازدوج، کار، معاشرت، سبک زندگی و ... همواره متذکر این نکته باشد که خداوند حکیم ناظر بر اعمال اوست.
👈تقوا در سبک زندگی
انسان مؤمن تنها در موارد خاص باتقوا نیست، بلکه در همه زندگی تقوا را رعایت میکند؛ مثلا اینکه انسان فقط ظاهر اسلام را در مراسم عروسی رعایت کند، دلیلی بر متقی بودن او نیست.
👈درست است که عروسی نباید مکان گناه باشد و در آن حرامی صورت نگیرد، ولی آیا در انتخاب #جهیزیه، مهریه و سبک و زندگی و تجم لگرایی نیز رضایت خداوند کریم مورد توجه قرار گرفته است؟
👈چه بسا مواردی که عروس و داماد هر دو از خانواده های مقید به آداب شرعی باشند، ولی در هنگام ازدواج، با توجیهات بسیار، امور حرام را در زندگی خود وارد می کنند!
👈چه بسا تنها ملاک یک خانواده در ازدواج، مدرک تحصیلی وتوانایی مالی داماد باشد و هیچ توجهی به دین و ایمان شخص نداشته باشند!
👈آیا این روش و منشی بود که اهل بیت؟علیهم؟ توصیه کرده اند؟ از پیامبر خدا؟صلی الله نقل شده است:
👈 «هر که با زنی برای مال او ازدواج کند، خداوند او را به مال وی واگذار م یکند و هر که با او برای زیبایی او ازدواج نماید، در او چیزی را که خوشایند او نیست، خواهد دید و هر که با وی برای دین او ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع می کند 1.
در گذشته پدر و مادر به دختر خود می گفتند: «دخترم! با لباس سفید می روی و با لباس سفید هم برمی گرد ی؛
👈 یعنی با لباس عروس رفتی و با لباس سفیدِ کفن برمی گرد ی! » اکنون برای برخی از والدین، ازدواج به مثابه یک #تجارت است
👈و به دخترانشان م یگویند: «#مهریه ات را بالا بگیر، زیرا به احتمال زیاد طلاق
خواهی گرفت.
سعی کن در این جریان، تجارت پرسودی کنی! »
حال اگر تقوا حاکم بر روح و جان یک زندگی باشد، #ملاک ازدواج فرزند، ایمان و دین و اخلاق داماد خواهد بود، نه اینکه آیا داماد به دانشگاه رفته است؟
آیا خانه از خودش دارد؟ آیا می تواند دخترمان را به سفر خارجی ببرد؟ و ... .
📌بهترین راه برای باتقوا شدن
اگر کسی بخواهد در زندگی خود تقوا داشته باشد و به خیل متقین بپیوندد، از کجا باید شروع کند؟ امیرالمؤمین؟ع؟ یکی از بهترین و به نوعی کامل ترین منظومه از ویژگی های افراد متقی را در کتاب نهج البلاغه معرفی کرده اند.
👈خطبه 193 نهج البلاغه که به خطبه متقین و یا همام معروف است، ویژگی های متقین را شرح می دهد.
«یکی از دوستان و شیعیان امیرمؤمنان؟ع؟ به نام هَمَّام، از ایشان خواست پرهیزگاران را توصیف کند. او از امیرالمؤمنین؟ع؟ در خواست کرد که پرهیزگاران را آن گونه توصیف کند که او بتواند تصور دقیق و صحیحی از آ نها داشته باشد.
👈امام؟ع؟ که در مرحله اول نمی خواست چنین توصیفی داشته باشد، به همام فرمود: «ای همّام، از خدا بترس و نیکوکار باش؛ همان طور که در قرآن کریم آمده است:
همانا خدا با کسانی است که پرهیزگار و نیکوکارند 1؛» اما همام از این پاسخ قانع نشد و به امام؟ع؟ اصرار کرد که پرهیزگاران را برایش توصیف کند.
امام؟ع؟ که اصرار همام را دید، این خطبه را ایراد فرمود. برخی عنوان کرده اندکه حضرت در این خطبه حدود ۱۰۵ صفت از پرهیزگاران را بیان کرده اند.
2 همام از شنیدن این اوصاف تاب نیاورد و هنوز سخن امام؟ع؟ به انتها نرسیده بود که ناله ای زد و بی هوش شد و در همان بی هوشی از دنیا رفت .»
بخشی از خطبه متقین )خطبه 193 نهج البلاغه( به این شرح م یباشد:
أفَالْمُتَّقُونَ فِيهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ؛ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ؛ غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ، وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ؛ نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي الْبَلَاءِ، كَالَّتِي نُزِّلَتْ فِي الرَّخَاءِ؛ وَ لَوْ لَا الْأَجَلُ الَّذِي كَتَبَ اللَّهُ
پرهیزکاران در این دنیا صاحب فضایل هستند. گفتارشان راست، لباسشان میان هروى و راه رفتنشان، تواضع و فروتنى است. چشمان خویش را از آنچه خداوند بر آنان حرام کرده، فرو نهاده اند و گو شهاى خود را وقف شنیدن علم و دانشى کرد هاند که براى آنان سودمند است. حال آنان در ب ال همچون حالشان در آسایش و رفاه است ... .»
اوصافی که مولا علی؟ع؟ برای پارسایان بیان فرمود ه اند، نقطه #👈اوج کمال برای اشخاص است،
👈اما گام نخست برای خودسازی و تهذیب نفس چیست؟
حضرت آیت الله بهجت؟ره؟ در جواب این سؤال که «تصمیم به سیر و سلوک دارم، چه کنم »؟ میگوید: «ترک معصیت برای تمام عمر کافی و وافی است، اگرچه هزارسال باشد 1.» در این مرحله باید واجبات الهی را به انداز های که علم داریم،
انجام داده و محرمات الهی را نیز ب هاندازه علم مان ترک کنیم. این مسئله باعث می شود خداوند #علوم جدیدی به ما عطا کند و به این وسیله، در سیر و سلوک خود رشد پیدا کنیم.
👈امام صادق؟ع؟ فرمود:
إنّ الرَّجُلَ يُذنِبُ الذنبَ فَيُحرَمُ صلاةَ الليلِ ، و إنّ العَمَلَ السَـيِّءَ أسرَعُ في صاحِبِهِ مِنَ السِّكِّينِ في اللَّحمِ .
امام صادق عليه السلام : همانا انسان گناهى مى كند و به سبب آن از نماز شب محروم مى شود . سرعت تأثير كار بد در آدمى از سرعت تأثير كارد در گوشت بيشتر است .
)سرعت اثرگذاشتنِ گناه در انسان از سرعت اثرگذاریِ کارد در گوشت بیشتر است
2
👈اینکه فردی گناهی مرتکب شود، تنها اثرات اخروی برای او در پی ندارد، بلکه بخشی از عذاب او عق بماندن از مسیر رشد بندگی است. برای شیطان، واست
ماندن انسان از مسیر رشد و کمال کم از گمراهی او ندارد. شیطان طمع نابودی انسان را دارد. کسانی که امروز از فاسدترین افراد روزگار هستند، روزی از یک گناه کوچک شروع کردند. آنان تخم مر غدزدانی بودند که شیطان با خدعه و فریب، آنها را امروز به شتردزدان عصر تبدیل نموده است.
❌اقسام گناهان از جهت آثار
در حدیثی از حضرت علی؟ع؟ وارد شده است:
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : وَ اللّه ِ ، ما نَزَع َاللّه ُ مِن قَومٍ نَعماءَ إلاّ بِذُنوبٍ اِجتَرَحوها ، فَاربِطوها بِالشُّكرِ ، و قَيِّدوها بِالطّاعَةِ
امام على عليه السلام : به خدا سوگند! خداى از هيچ گروهى ، نعمت ها را نمى ستاند ، مگر به سبب گناهانى كه مرتكب مى شوند . پس با شكرگزارى ، نعمت ها را به چنگ آوريد و با فرمان بردن از خدا ، آن ها را نگاه داريد
گناهان از جهت نحوۀ اثری که بر جای می گذارند، باهم تفاوت دارند. شاید به همین دلیل است که پیشوای پارسایان، امیرالمؤمنان علی؟ع؟ در دعای کمیل به این مسئله نظر داشته و می فرمایند:
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَهْتِكُ الْعِصَمَ
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلاَءَ
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ وَ كُلَّ خَطِيئَةٍ أَخْطَأْتُهَا
ارتباط بلاها و مصیب تها با گناه و معصیت، ب هگونه ای است که قرآن کریم هر پیشامدی را که برای انسان رخ دهد، بر اثر گناه دانسته و م یفرماید:
وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ
)هر چه بلا و مصیبت که به شما برسد، به دلیل اعمالی است که انجام داده اید و بسیاری از آنها را نیز خداوند عفو میکند(.
از مجموع آموز ههای دینی اعم از آیات و روایات استفاده می شود که گناه، نقش مهم و مؤثری در نزول بلا دارد؛ به عنوان نمونه، امام صادق؟ع؟ فرمود:
حياة دواب البحر بالمطر، فإذا كفت المطر ظهر الفساد في البر والبحر وذلك إذا كثرت الذنوب والمعاصي
👈زندگی موجودات دریا بر اثر باران است، هنگامی که باران نبارد، هم خشکی ها و هم دریاها به فساد و نابودی کشیده می شوند و این هنگامی است که گناهان فراوان شود(.
👈روایات فوق نمون ههایی از روایاتی بود که به صورت کلی به بیان عواقب گناه م یپردازد، اما در تعدادی از روایات، به آثار و پیامدهای برخی از گناهان به صورت خاص اشاره شده است که در این فرصت به یک نمونه از آ نها اشاره میشود.
❌امام سجاد؟ع؟ در حدیثی که از ابوخالد کابلی روایت شده است، گناهان را به چند دسته تقسیم می کنند:
. 1گناهانى که موجب #تغییر نعمت الهى مىشوند و عبارتند از: ظلم بر مردم، کار خیرى را که به آن عادت کرده یا عمل معروفى را ترک کند، کفران نعمت و ترک شکر.
. 2گناهانى که #پشیمانى بر جاى مىگذارند و عبارتند از: کشتن کسى که قتلش حرام است، ترک صله رحم در صورتى که قادر به آن باشد، نماز را نخواند تا وقتش بگذرد، ترک وصیت و ردّ مظالم، ندادن زکات تا زمانى که مرگ فرا برسد و زبان بسته گردد.
. 3گناهانى که #نعمت را از بین مىبرند و عبارتند از: معصیت کردن انسان خداشناس، گردنکشى بر مردم و مسخره کردن و ریشخند نمودن آنان.
. 4گناهانى که بهره و نصیب انسان )از #فیوضات الهى( را دفع مىنمایند و عبارتند از:
اظهار فقر و احتیاج نمودن، خوابیدن در وقت نماز عشاء و نماز صبح، خوابیدن و آن دو را به جاى نیاوردن، نعمتهاى الهى را کوچک شمردن. از خداوند عزیز و جلیل شکایت کردن.
. 5گناهانى که پرده #عصمت را مىدرند و عبارتند از: شراب خوارى، قماربازى، انجام دادن کارى که مردم را )از روی گناه( بخنداند، سخن بیهوده، شوخى کردن، ذکر عیب هاى مردم، معاشرت با کسانى که عقاید و اعمالشان مشکوک است.
. 6گناهانى که موجب نزول #بلا میشوند و عبارتند از: یارى نکردن کسى که دادرس مىطلبد، کمک نکردن مظلوم، امر به معروف و نهى از منکر را ضایع نمودن.
. 7گناهانى که موجب #پیروزی دشمنان مىشوند و عبارتند از: آشکارا ظلم نمودن، علنى مرتکب گناه شدن، حرام را حلال شمردن، در برابر نیکان سرکشى نمودن، از اشرار و بدان اطاعت کردن.
. 8گناهانى که موجب تعجیل #مرگ میگردند و عبارتند از: قطع رحم نمودن، قسم ناحق خوردن، سخن دروغ گفتن، زنا کردن، راه هاى مسلمانان را بستن، به ناحق ادعاى رهبرى داشتن.
. 9گناهانى که موجب #قطع امید م ىگردند و عبارتند از: مأیوس شدن از لطف خداوند، ناامید گشتن از رحمت خدا، به غیر خداوند متعال تکیه کردن، وعده هاى الهى را دروغ پنداشتن.
. 10گناهانى که آسمان را تیره م ىسازند )و موجب سلب قدرت #تشخیص حق از باطل مىگردند( و عبارتند از: جادوگرى، پیشگویى و مانند آن.
. 11گناهانى که موجب #پرده درى مىگردند و عبارتند از: قرض کردن با این نیت که آن را نپردازد، در مخارج زندگى زیاده روى نمودن، در پرداخت مخارج زندگى خانواده و فرزندان و نزدیکان بخل ورزیدن، بداخلاقى، کم طاقتى، ب ىقرارى، تنبلى، دین داران را خوار دانست
. 12گناهانى که موجب عدم استجابت #دعا مىشوند و عبارتند از: در باطن نیت بدداشتن، پلید بودن، دورویی و نفاق با برادران دینی، تصدیق نکردن برادران دینى با ترک اجابت، نمازهاى واجب را به تأخیر انداختن تا وقتشان بگذرد.
۲ تقوا در امور اجتماعی
آن بخش از تقوا که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تقوا در بُعد اجتماعی آناست.
👈تقوای اجتماعی اهمیت ویژه ای در رشد و تعالی یک جامعه دارد. مردمی که خواهان رشد اجتماعی هستند، باید در مراحل مختلف از قبیل انتخابات، فعالیتهای اقتصادی، فعالیت های فرهنگی و ... تقوا را رعایت کنند. به عنوان مثال تا هنگامی که مردم روحیه #منفعت طلبی شخصی داشته باشند و در مواقع کمبود، شروع به احتکار اجناس و کالاهای مختلف کنند، هیچ گاه اقتصاد آنها رشد و توسعه نخواهد یافت.
🔹یکی از موارد مهم در رعایت تقوای اجتماعی، مسئله انتخابات است. اگرنامز دهای یک انتخابات، رفتاری نابهنجار داشته باشند، طرفداران آنان نیز رفتاری خارج از تقوا و قوانین حاکم بر جامعه خواهند داشت. حوادث سال 88 خود گواهی بر بی تقوایی اجتماعی است که در کشور توسط عده معدودی اتفاق افتاد.
🔹در کوران انقلاب اسلامی نیز بی تقوایی رهبران سیاسی باعث بروز اختلافات سودای قدرت و تنشهای زیادی گردید.
🔹رهبران گروهکهای مختلف که بعضا و ثروت داشتند، با دستمایه قرار دادن روحیه انقلابی و سیاسی مردم، به ویژه جوانان، با تزریق تفکر مسموم خود به پیروان خویش، قشر عظیمی از ایشان را منحرف کردند.
🔹در این زمینه مقام معظم رهبری؟دب؟ م یگویند:
«یک وقتی در دوران طاغوت و در بعضی از سلو لهای زندانهای دشوار و
هولناکِ آن رژیم که زندان یهای گوناگونی در آنجا زندانی بودند از زندانی های مسلمان و با تفکر اسلامی، تا بعضی که با گرایش های حزبی و ایدئولوژی های گوناگونی که به هرحال اسمش اسلامی بود از آنها شنیده بودیم شاید خود من بدون واسطه هم شنیده بودم، اگر دیگران هم شنیده بودند که نقل م یکردند
🔹که بعضی از اینها م یگفتند: چقدر م یگویید «حىّ علی الصّلوة »، بگویید «حىّ علی الجهاد ». فضای مبارزه، این تفکر و این نگاه را به مسائل به وجود آورده که دائم چسبید هاید به صلوة و مرتب میگویید «حىّ علی الصّلوة، حىّ علی الصّلوة ،»
خوب بگویید «حىّ علی الجهاد » و مردم را به جهاد فرا بخوانید. اما تجرب ههای روزگار نشان داد که بی اعتنایی به نماز، چه بر سر یک انسان و چه بر سر جهاد انسان ها می آورد! هم جهاد را تعطیل میکند، هم جته مبارزه را از جهاد بودن خارج می کند و به مبارزه برای قدرت و برای هوای نفس تبدیل م یکند.
🔹 آن چیزی که مبارز ه یک انسان و چالش یک ا تم را رنگ جهاد و معنای جهاد می بخشد، همان توجه به خداست ، که قوامش به نماز ا تس 1.»
تقوا، مانعِ مکر و فریب در سیاست
🔹شرط اساسی اسلام برای انجام هر امری، رعایت تقواست؛ برای مثال در هنگام فوت خلیفه دوم، عده ای در شورای ش شنفره نزد حضرت عل ی؟ع؟ آمده و گفتند: «اگر این شروط را قبول کنید، خلیفه م یشوید : عمل به قرآ ن، عمل به سنت پیامبر؟صل؟ و عمل به سنت خلیفۀ اول و دوم «. حضرت علی؟ع؟ فرمودند : «من به قرآن و سنت پیامبر؟صل؟ عمل م یکنم، اما بقیه را به اجتهاد خود عمل م یکنم ». گفتند : «فاید های ندارد ». امام علی؟ع؟ چون قل ه تقوا هستند، هی چگاه به دلیل تأمین منافع، حدود الهی را رد نخواهند کرد و این در حالی است که شاید اطرافیان حضرت با خود م یگفتند که اگر حضرت قبول می کردند و دروغ مصلحتی می گفتند، بهتر بود.
🔹مقام معظم رهبری؟دب؟ دراین باره می فرمایند:
«بحثی که در اطراف آن چند نکت های عرض خواهم کرد، بحث سلوک سیاسیامیرالمؤمنین؟ع؟ ا تس ... . در این سیا تسورزی، امیرالمؤمنین؟ع؟ یکی از خصوصیاتش این است : از مکر و فریب دور است. در جمل های از حضرت نقل شده
است که: «لو لا التّقی، لکنت ادهی العرب 2؛» اگر تقوا دست و پای مرا نمیبست،از همه آحاد و مکاران عرب، مکر و حیله را بهتر بلد بودم. یک جای دیگر در قمام قمایس ه معاویه با خودش چون معاویه به دهاء و مکر در حکو تم معروف بود، به حسب آنچه که نقل شده، فرمود: «واللَّ ما معاویة بأدهی منّ 1؛» معاویه از من زرن گتر نیست، اما علی؟ع؟ چه کند؟ وقتی بنای بر رعایت تقوا و رعایت اخلاق دارد،
دست و زبانش بسته است. روش امیرالمؤمنین؟ع؟ این است. تقوا که نبود، دست و زبان انسان باز ا تس؛ م یتواند همه چیز بگوید. خلاف واقع م یتواند بگوید،
🔹تهمت میتواند بزند، دروغ به مردم میتواند بگوید، نقض تعهدات میتواند
بکند، دلبستگی به دشمنانِ صراط مستقیم میتواند پیدا کند. وقتی تقوا نبود، اینجوری است. امیرالمؤمنین؟ع؟ میفرماید: من سیا ست را با تقوا انتخاب کردم؛ با تقوا اختیار کردم. این است که در روش امیرالمؤمنین؟ع؟ مکاری و حیله گری و کارهای کثیف و این چیزها وجود ندارد؛ پاکیزه ا تس
📌تقوای امام خمینی؟ره؟
امام خمینی؟ره؟ همانند اجداد طاهرین خود، همواره تقوای الهی را رعایت
📌تقوای امام خمینی؟ره؟
امام خمینی؟ره؟ همانند اجداد طاهرین خود، همواره تقوای الهی را رعایت مینمود. نماز اول وقت ایشان در طول عمرشان هیچ گاه ترک نشد . نماز شب ایشان در سخت ترین شرایط نیز ترک نشده بود .
👈مدتی که امام در پاریس، نوفل لوشاتو، اقا تم کردند، روزی گروهی آمریکایی آمده بودند تا مصاحبه ای با ایشان انجام دهند . این مصاحبه قرار بود مستقیماًپخش شود. اگر این عمل صورت میگرتف، بالطبع سایر کشورهای اروپایی نیز چنین کاری را انجام م یدادند. این اقدام میتوانست برای نشان دادن مواضع و حرکت انقلاب بسیار مؤثر بوده و گامی همم در پیشبرد نهضت مردمی برداشته
شود.
اتّفاقاً روز جمعه بو د. امام؟ره؟ در آن لحظه فرمودن د: «حالا وقتِ انجام
مستحبات )غسل جمعه( است. وقتِ مصاحبه نیست ». بعد از اینکه مستحبات روز جمعه را به جا آوردند ، فرمودن د: «حالا برای مصاحبه آماد هام. »
👈 امام انقلاب
هیچ گاه امور دینی را قابل معاوضه با سایر رفتارها نمیدید.
امام راحل؟ره؟ با صحیفه سجادیه انس داشت. وقتی ایشان را به ترکیه تبعید کردند،نام های به خانواد هاش مینویسند و بعد از سفارش به صبر ، درخواست میکنن د که صحیفه را به آنکارا بفرستند. حاج احمدآقا، فرزند امام خمینی؟ره؟، م یگوی د:
«امام؟ره؟ به قدری با مفاتیح مأنوس بودند که هر چند ماهی کبار مفاتیح
ایشان پاره می شد و ما به ناچار مفاتیحشان را صحافی یا مجدداً برای ایشان تهیه م یکردیم 2.»
همچنین نقل است که امام؟ره؟ اهتمام بسیار شدیدی بر روی اعمال مستحبی ایام سال داشتند.
«اواخر سال ۶۷ روزی به اتاق آقا وارد شد م. دیدم خیلی اوقاتشان تلخ است
من اوقات تلخیِ ایشان را که دید م، قدری ساکت نشستم. آقا به من گفتند: «آن مفاتیح را به من بده ». بلند شدم و مفاتیح را آورد م. دستکش دست ایشان بود و ور ق زدن هم برایشان سخت بو د. چون اوقاتشان تلخ بو د، هی ورق میزدند؛ ولی آنجایی را که میخواستند، پیدا نمیکردن د. یک ساعت به مغرب مانده بود. به من گفتند: «من تا حالا خیال م یکردم امروز آخر رجب است و تا حالا اعمال روز آخر
ماه رجب را انجام میداد م. حالا هفمیدم که اول شعبان شده و نمیدانم اصلاً باید چهکار کنم ». تازه من فهمیدم عصبانیت ایشان به خاطر این ا تس که از صبح تا حالا اعمال و دعاهای ماه رجب را م یخواند هاند و حالا که روزنا هم آمده، متوجه شده اند که اول ماه شعبان است و ماه رجب ۲۹ روز بوده، نه سی روز .
آقا هی ورق میزدند تا پیدا کردند و به من فرمودند: «این مناجات شعبانیه را بخوانی د، خیلی چیزهای عالی در آن هست ». بعد آماده شدند که دعا را بخوانند 3.»
📌تقوای مقام معظم رهبری؟دب؟
مقام معظم رهبری؟دب؟ به تأسی از بنیا نگذار انقلاب اسلامی همواره خود را در محضر الهی متصور می شوند. بزرگان و اشخاص متعددی در وصف تعبد و زهد و تقوای حضرت آیت الله خامنه ای؟دب؟ سخن گفته اند.
علامه عظیم الشأن حضرت آی تالله حسن زاده آملی؟ره؟ در برابر قمام معظم رهبری دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب م یکنند. رهبری ناراحت شده و به علامه میفرمایند: این کار را نکنید! علا هم حسن زاده میفرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم، این کار را نم یکردم. 1 ایشان در جای دیگر فرموده اند: گوش تان به دهان رهبر باشد، چون ایشان گوششان به فرمان حضرت خاتم انبیاء ا تس. 2
📌در بعد تقوای سیاسی نیز بهترین شاهد مثال، رفتار و واکنش ایشان در حوادث و رخداد های مختلف است. ایشان به هیچ وجه حدود و مرز های اخلاق و تقوا را نمی شکند. در جریان فاجعۀ منا مقام معظم رهبری؟ره؟ فرمودند: «ما احترام همسایه را رعایت م یکنیم. ما رأفت و برادری اسلامی را متوجه میشوی م؛ اما اگر عربستان بخواهد به همین رفتارش ادا هم بدهد، برخورد ایران سخت و خشن است. ایران قدرتمند است، اما این امور را رعایت می کند 3.»
👈همچنین درباره عملکرد و تقوای مقام معظم رهبری؟دب؟ در دوران ریاست
جمهوری ایشان، خاطرات گوناگونی از افراد مختلف نقل شده است.
«حضرت آی تالله خامنه اى؟دب؟ در دوران ریاست جمهورى خود و در پى
دعوت رسمى دولت زیمبابوه، به آن کشور سفر کردند. همیشه قبل از سفر،
محل و چگونگى ضیا تف را کنترل ىمکردیم. افرادى که محل را کنترل کردند،
اطلاع دادند که میزبان قصد دارد بر سر میز غذا، مشروبات الکلى هم بگذارد؛
البته بین خودشان و به شما کارى ندارند.
ایشان فرمودند: اگر مشروبات الکلى سر میز باشد، ما به ضیافت نمىآییم.
میزبان گفت که این تشریفات ما تس و ما هم این تحمیل شما را نم ىپذیریم.
ایشان هم در شام حاضر نشدند. به آنها برخورد و در رسان ههاى غربى هم سروصداى بسیارى به پا شد. رسان ههاى غربى از روى دشمنى این خبر را منعکس کردند، اما غافل از اینکه شرکت نکردن ایشان در میان مسلمانانمایه مباهات بود. اگر ىمدانستند که با این کار وج هه حکو تم اسلامی و رییس جمهور ایران که در آن زمان آیت الله خامنه اى؟دب؟ بودند، بالاتر ىمرود؛ هرگز این کار را نمىکردند.
غربیها تلاش ىمکردند که از ایران چهر هاى ضدتمدن و غیرمتمدن در جهان
غرب تصویر کنند و البته ما ناراحت نیستیم که مثلاً چون مشروب نمىنوشیم،
متمدن نیستیم. نکته همم این است که میان مسلمانان روح تازه ای دمیده شد و عجیب است که صاحبان قدرت در جهان اسلام ىمتوانند حکم خداوند راحتى در موقعیتهاى دشوار، مثل ضیافت زیمبابوه اجرا کنند و از ملامت هیچ ملا تمکننده اى نهراسند 1.»
📌تقوای جمهوری اسلامی
جمهوری اسلامی مقتدر و مظلوم است ت، هما نگونه که حکومت امیرالمؤمنین؟ع؟ مقتدر ترین و مظلو مترین حکومت تاریخ بو د.
جمهوری اسلامی به نوعی نسخه کوچ کشده حکومت علوی است و مسیری که طی میکند، تداو میافته مسیر مولای متقیان است. رأفت جمهوری اسلامی ایران تنها بُعد بیرونی ندارد و شامل داخل نیز
م یشود. در ادامه نمونه هایی از برخورد رئوفانۀ اسلامی تشریح خواهد شد.
👈برخوردی که نظام جمهوری اسلامی با سران فتنۀ ۸ ۸ کرد؛ برخورد با منافقانی که از سازمان مجاهدین خلق جدا شدند و از گذشت هشان توبه کردند و برخورد با برخی از اعضای گروهک های تروریستی، مانند زنی که در حادثۀ اخیرِ زاهدان و شهادت پاسداران نقش داشت ؛ گوش های از این برخورد رئوفانه است. گذشت و رأفت جمهوری ناشی از اسلامی بودن آن است. در هیچ نقطه از دنیا مشابه این رفتار وجود ندارد.
👈نظام اسلامی به مناسبت اعیاد مختلف ملی و مذهبی، تعداد کثیری از محکومین سیاسی و غیرسیاسی را مورد عفو و بخشش قرار م یدهد. در جریان فتنه 88 به مبارزه و آشوب علیه نیز بر همگان مبرهن است که حکم افرادی که علنا کشور اقدام کنند چیست، اما برخورد کریمانه نظام و مصلحت اندیشی درباره آن، باعث شده تا از محاکمه سران فتنه فعلاً خودداری شود. این خودداری به معنای فراموش کردن جرم آن ها نبوده و تنها بنابه مصلحت، به زمان دیگری موکول شده است.
👈می توان برای بررسی رأفت جمهوری اسلامی در قبال حوادث سال 88، این کشور را با سایر کشورهای دنیا مقایسه نمود.
👈برای مثال در کشور ترکیه در سال 2016 یک کودتای نافرجام اتفاق افتاد.
دولت وقت ترکیه پس از کودتا، ۳۰ استاندار )از ۸۱ استان در کل(، ۲۷۴۵ قاضی و دادستان )توأم با ضبط دارایی نقدی، خانه و املاک ایشان به نفع دولت(،۱۷۵۵ رییس و معاون رییس دانشگاه، ۴۹۲ نفر از کانون مذاهب، ۳۰۰ کارمند وزارت امور اجتماعی، ۲۷۵ کارمند دفتر ریا تس جمهوری، ۲۵ ۴ کارمند وزارتورزش و جوانان، ۱۸۴ کارمند وزارت اقتصاد، ۱۸۰ کارمند اطلاعاتی، ۲۱ ۷۰۰ معلم غیردولتی، ۱۵۲۰۰ معلم و کارمند وزارت فرهنگ، ۱۳۰۰ کارمند وزارت کار و ۹۰۰۰ کارمند وزارت داخله را اخراج کرد و تمامی آ کادمیسین ها را تا اطلاع ثانوی ممنوع الخروج اعلام نمود. دولت ترکیه تا تاریخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱ ۶ ، بیش از ۱۸۰۰۰ نفر را دستگیر و زندانی کرده که از این تعداد ۷۵۰۰ نفر ارتشی و ۱۴۰ نفر قاضی دیوان عالی کشور هستند.در تاریخ ۲۶ ژوئیه ۲۰۱ ۶ دولت حکم جلب و حبس ۴۲ روزنا همنگار معروف را صادر کرد. همچنین دولت ترکیه تا تاریخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱ ۶ گذرنا هم بیش از پنجاه هزار نفر را باطل کرد تا نتوانند کشور را ترک کنند.
👈جمهوری اسلامی به پیروی از مکتب امیرالمؤمنین؟ع؟ که در جنگ جمل، یکی از سران فتنه را که در مقابل امام؟ع؟ ایستاده بود، مورد عفو قرار دادند؛ تنها اقدامی که برای سران فتنه در نظر گرفت، حصر خانگی بود.
منافقانی که در سال 67 و قب لتر از آن در زندان توبه کردند، همه آزاد شدن د. حتیدر زمان اعدا مهای سال 67، امام؟ره؟ فرمودن د: هرکدام از اینها ب هصورت زبانی هم که توبه کردند، عفوشان کنی د. هزاران نفر از منافقین تواب در سال ۶۷ عفو شدند.
اینها بخشی از مصادیق رعایت تقوا در نظام جمهوری اسلامی است.