عمار نامه
❇️کلمه جهاد در خصوص تبیین هم ریشه در #روایات دارد که اگر این روایات هم نبود باز معنای وسیع جهاد شامل
مجاهد و حضرت علی علیه السلام
عمار نامه
🌹تبیین یک اصل قرآنی است 🔹تبیین، یک اصل قرآنی است، گفت: در آیه تبلیغ در قرآن داریم: 👈 «بَلِّغْ مَا
دفاع و جهاد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/82
راههای بخشش و جبران گناه
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/79
چهار راهکار جلب توفیقات الهی
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/77
رابطه عدالت و جهاد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/73
افضل الجهاد جهاد. اکبر
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/74
جهاد کبیر
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/72
نماز اول وقت وجهاد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/71
تبیین گری حضرت زهرا
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/69
شش راه جبران گناه یکی جهاد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/68
جهاد روح الله
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/67
چهار راهکار دریافت امداد غیبی
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/66
ویژگی عمار وشهید
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/65
اهمیت آمر به معروف
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/64
با یك گل بهار نمى شود
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/63
کسب حلال جهاد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/62
راحت طلبی و جهاد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/60
نفرت راحت طلبها
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/58
دو اسلام
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/57
گفتمان مقاومت
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/56
سامری و اهل قعود
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/55
افض الجهاد کلمه عدل
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/53
سه دام شیطان یکی برای مجاهد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/52
اخلاق و جهاد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/51
موانع تحول طلبی
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/50
جهاد. نفس
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/48
جهاد سلیمانی
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/47
بسیج و جهاد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/46
هاجر و و جاهدو
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/44
سفر جمعه فقط جهاد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/42
ام وهب مجاهد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/43
تقرب و عقل
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/40
نتیجه جهاد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/38
تاریخ تبیین
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/37
موضوعات نیاز به تبیین
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/18
محتوا
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/22
ضرورت تببین
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/23
چرا و چگونه تببین
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/24
جنگ روایت
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/19
جهاد یعنی
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/17
الزامات جنگ ترکیبی
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/16
واجب عینی یا کفایی وظیفه هیات طبیب دوار
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/15
ابعاد تبیین
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/14
پنج فصل
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/12
وظایف میدانی جهت. تببین
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/13
تبیین مقابل تحریف
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/11
تببین و رعایت اخلاق
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/10
هنرمندانه
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/9
شجاعت میخواد
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/8
مجاهد و حضرت علی علیه السلام
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/6
🔴غفلت علمای صدر مشروطه از غربزدگان
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/7580
🔺دشمن شناسی
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/303
انواع «جهاد» در اسلام
انواع جهاد اصغر
سه نوع
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=42&lid=0&catid=29298&mid=405784
1⃣👈واژه «جهاد» از ریشه «ج-ه-د» به معنی کوشش و مبارزه و فعالیت است.
🔸 یکی از فروع دین و از واجبات اسلامی است.
🔸کلمهٔ جهاد حدود ۱۰۸ بار در قرآن آمدهاست.
🔸جهاد تنها به معنی جنگ و خونریزی نیست.
🔸بلکه در اصل به معنی کوشش و مبارزه است که میتواند در عرصههای گوناگون باشد.
🔸بزرگترین جهاد «جهاد با نفس» است که با نام (جهاد اکبر) شناخته میشود و تلاش در راه دفاع از دین اسلام یا گسترش قلمرو اسلام، جهاد کوچک (جهاد اصغر) نام دارد.
2⃣👈 جهاد با جنگ فرق دارد. جهاد فقط به معنای #قتال در میدان رزم و نظامی گری نیست. بلکه در معنی، مفهوم و در میدان عمل دامنه بسیار گسترده تری نسبت به جهاد نظامی دارد.
💢مفهوم جهاد در اسلام در چهار حوزه مشخص می شود؛
جهاداصغر، جهادکبیر، جهاداکبر.،جهادتبیین
⭕️الف: جهاد اصغر در میدان جنگ #نظامی معنا و مصداق دارد، که همان جهاد با دشمنان بیرونی است.
⭕️این جهاد می تواند به مال و جان انجام گیرد.
.
👈 از این روست که خداوند در آیاتی از قرآن از جهاد با مال و جان سخن به میان آورده.
👈 و آن را از مصادیق اهل احسان، اهل تقوا ، رستگاری و اهل خیر دانسته.
👈 و برای آن #اجر جزیل و عظیم قرار داده و مجاهدان را فائز و پیروزمند و دارای درجات در نزد خود معرفی کرده است
⭕️ما در دوران انقلاب در جهاد اصغر داشتیم.
پیامبر و ۸۴ جنگ
حضرت علی علیه السلام و ۳ جنگ
📌هشت سال دفاع مقدس
📌پنج سال دفاع حرم
شبهه مسلمانان و جنگ طلبی
۱_نیابتی غالبا خصوصاً الان
۲_تعداد جنگ آمریکا و ..
۳_تاریخ قتال مسیحی ها
☑️ویژگی این دو جنگ
مشارکت مردم
نتایج
میدان درس بود
دلایل این دو جنگ ؟
📌ب: جهاد اکبر
👈در رویارویی انسان با هوای نفس خودش ظهور و بروز دارد، که از همه موارد سختتر می باشد.
👈جهاد اکبر همان جهاد با نفس و تهذیب آن از رذایل است که پیامبر گرامى اسلام (صلّى اللّه علیه و آله) آن را به عنوان جهاد اکبر معرفى نموده است و آنقدر عظمت دارد که حتى از جهاد مسلحانه هم #بزرگ تر شمرده شده است.
🌹امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل کرده که:
رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) سپاهى را به جنگ دشمن فرستاد هنگامى که از جنگ برگشتند به آن ها فرمود: #آفرین بر کسانى که جهاد کوچک را انجام دادند ولى جهاد اکبر هنوز بر آن ها واجب است.
👈 گفته شد: یا رسول اللّه! جهاد اکبر کدام است؟
پیامبر فرمود: جهاد با نفس. ( وسائل الشیعه ، ج 11، ص 124)
جهادکبیر در رویارویی تمام میدان های گوناگون ما بین مسلمانان و کافران معنا و مصداق می یابد، همانطوریکه در بالاگفته شد، جهاد فقط به معنای قتال نیست، فقط بهمعنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیعتری دارد. در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: « وَ جاهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا » ، در سورهی مبارکهی فرقان است؛ «بِه» یعنی به قرآن، «جاهِدهُم بِه» یعنی بهوسیلهی قرآن با آنها جهاد کن؛ «جِهاداً کَبیرًا» (1)
این آیه مبارک در شهر مکه بر نبی مکرم اسلام نازل شده است در شهر مکه نبرد نظامی بین مسلمانان و دشمنانشان مطرح نبوده است اما نبرد غیرنظامی که ابعاد گوناگونی دارد در جریان بوده است به عبارت دیگر در شهر مکه بین مسلمانان و مشرکان ارتباطهای گوناگون وجود داشت. این مراودات معمولا فرهنگی، اقتصادی و به طور کلی مربوط به حوزه سبک زندگی می شد. مشرکان تلاش می کردند؛ مسلمانان را وادار کنند تا به آنچه که دوست دارند عمل کنند و از دین و آئین خود دست بردارند. آیه مبارک به حضرت نبی الله و پیروان شان می فرماید؛ تحت هیچ شرایطی از مشرکان تبعیت و اطاعت نکن، جهادکبیر انجام دهید. به این معنا که در اخلاق، رفتار، پوشش ظاهری، سبک زندگی و در تمام شقوق حکومت داری اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ یک مسلمان و یک جامعه اسلامی برنامه هایش را از اسلام و عقل تهیه کند و مستقل از سبک زندگی مشرکانه فکر کند و عمل کند و هرگز در هیچ زمینه ای از کافران تبعیت و اطاعت نکند.
این تبعیّت نکردن آن قدر مهم است که خدای متعال پیغمبر خود را مکرّر به آن توصیه می کند. آیهی تکان دهندهی اوّل سورهی مبارکهی احزاب: بِسمِاللهِالرَّحمنِالرَّحیم* یاَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکافِرینَ؛ اِتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکافِرین! پیغمبر! تقوا داشته باش و از کافران تبعیّت نکن.»
مشکلات فراوانی بر سر راه این جهاد، وجود دارد. اما مساله این است که خداوند متعال تحمل مشکلات را از مسلمانان خواستار است و می خواهد که با توکل و خلاقیت و پیروی از اسلام به امنیت، ایمان و اقتداری بالاتر در دنیا و آخرت برسند. تا تسلط و به بردگی کشیده شدن مسلمانان به دست مشرکان و کافران زمینه اش فراهم نشود.
مشرکان و کافران روحیه ی استکباری دارند. هر زمانی که ببینند قوم و ملتی از روش های آنها در زمینه های گوناگون پیروی و تقلید می کنند، سودای به بردگی کشاندن آن قوم را حتما در سر می پروانند. علاوه بر اینکه اساسا مشرکان و کافران تلاش می کنند با نفوذ به هر روشی زمینه تسلط و تخلیه ی روحیه استکباری خود را بر هر قومی فراهم نمایند.
3- جهاد، جنبههای مختلفی دارد که همگان مرد و زن میتوانند دست کم بخشی از آنرا انجام دهند؛ در روایات انجام برخی از کارها پاداش جهاد را دارد.که برای ارج نهادن به این کارها بوده است، مانند امر به معروف و نهی از منکر، سخن گفتن به عدالت در برابر سلطان ستمگر، تلاش مرد برای زنده کردن سنّتی نیکو در جامعه، خوب شوهرداری کردن زن و تلاش مرد برای کسب روزی حلال برای خانواده. صبر در برابر ناملایمات. باردار شدن زن: انجام کار خانه.
4- از منظرقرآن برترین جهاد، جهاد با نفس است، که در حدیث معروف پیامبر اکرم (ص) جهاد اکبر خوانده شده یعنى برتر از جهاد با دشمن که جهاد اصغر نام دارد، اصولا تا جهاد اکبر به معنى واقعى در انسان پیاده نشود در جهاد با دشمن پیروز نخواهد شد. در قرآن کریم صحنه هاى مختلفى از میدان جهاد اکبر در رابطه با پیامبران و سایر اولیاى خدا ترسیم شده است، که سرگذشت یوسف و داستان عشق آتشین همسر عزیز مصر یکى از مهمترین آنها است.
رسول الله (ص) می فرماید: «المجاهد من جاهد نفسه فی الله؛ مجاهد کسی است که برای خدا با نفس خود مبارزه کند».
در حدیث معراج خطاب به پیامبر اکرم(ص) آمده است: « مردم یک بار می میرند، ولی نیکوکاران و آخرت گرایان بر اثر مبارزه با نفسهایشان و مخالفت با خواهشهای درونی شان و ستیز با شیطانی که در رگهایشان جاری است روزی هفتاد بار می میرند». آن دژ در درون خود انسان است، نفس انسان است.
5 - آثار جهاد
الف: آمرزش گناهان: قال رسول اللَّه صلى الله علیه وآله وسلم: «و من خرج مرابطاً فى سبیل اللَّه او مجاهداً فله به کل خطوة سبع مأة الف حسنة و یمحى عنه سبع مأة الف سیئة و یرفع عنه سبع مأة الف درجة»( ثواب الاعمال، صدوق، ص 682) کسى که به عنوان مرزدارى و پاسدارى در راه خدا یا به عنوان شرکت در جهاد از منزل بیرون رود، در برابر هر قدمى که بر مى دارد، خداوند هفتصد هزار حسنه براى او منظور مى دارد و هفتصد هزار گناه او را از بین مى برد و نیز هفتصد هزار درجه به او مرحمت مى کند.
ب: استجابت دعا: قال الصادق علیه السلام: « ثلثة دعوتهم مستجابة الحاج فانظروا بما تخلفونه و الغازى فى سبیل اللَّه فانظروا کیف تخلفونه و المریض فلا تعرضّوه»( بحارالانوار، ج 81، ص 225)
دعاى سه دسته مستجاب است:
1- زوّارخانه خدا، پس بنگرید چگونه با خانواده آنان رفتار مى کنید.
2- رزمنده در راه خدا، پس بنگرید چگونه جانشین او خواهید بود در صورتى که او در جبهه است.
3- مریض، سعى کنید او را ناراحت نسازید و متعرّض او نشوید.
ج. شفاعت: قال رسول اللَّه صلى الله علیه وآله وسلم: ثلاث یشفعون الى اللَّه عزوجل فیشّفعون الانبیاء ثم العلماء ثم الشهداء» (مواعظ العددیه،ص 93) سه دسته از شفاعت کنندگان هستند که شفاعت آن ها نزد خداوند پذیرفته مى شود: انبیا، علما، شهدا.
د. رفتن به بهشت: قال رسول اللَّه صلى الله علیه وآله وسلم: « الا انّ اللَّه عزوجل لیدخل بالسّهم الواحد ثلاثة الجنة عامل الخشبة و القوىّ به فى سبیل اللَّه والرامى فى سبیل اللَّه»( وسائل،ج 11،ص 107) خداوند متعال به خاطر یک تیر (و گلوله) سه نفر را داخل بهشت مى کند: سازنده، مهیا کننده، و تیرانداز.
قال على علیه السلام: « ان الجهاد باب من ابواب الجنة فتحه اللَّه لخاصة اولیائه»، ( بحارالانوار، ج 100، ص8)، جهاد درى از درهاى بهشت است که خداوند براى اولیاى مخصوص خود گشوده است.
جهاد در قرآن - ویکی فقه
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF_%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
زمانی جهاد حاصل میشود که همراه با شقالانفس باشد یعنی ضمن روشنگری و تبیین، مقابلهای با هجمهها هم صورت گیرد و نباید کارهای فرهنگی و عادی خود را به عنوان جهاد تبیین قلمداد کنیم.
ایشان در ادامه وظیفه بسیج دانشجویی را صیانت از این مفهوم دانست و اقدامات صیانتی از این مفهوم را برشمرد:
۱. بر حذر بودن از توقف به صرف تبیین، بلکه جهاد تبیین صورت گیرد؛
۲. پرهیز از تحریف معنوی این واژه؛
۳. دوری از جابهجایی مصادیق؛
۴. اختصاص نداشتن جهاد تبیین به نخبگان؛
۵. انفرادی عمل نکردن؛
۶. حاکمیتی نشدن؛
۷. عجول نبودن؛
۸. تبیین همراه با اقناع نه اسکات؛
۹. تبیین همراه با محبت و برادری.
جلسه نهم: جهاد در سه عرصه | پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت علامه مصباح یزدی
https://mesbahyazdi.ir/node/4154/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87
✅مراحل امر به معروف و نهى از منكر
➕براى دعوت به خیر و امر به معروف و نهى از منكر، سه مرحله گفته اند كه آنها را خلاصه و فهرست وار بیان مى كنیم:
➖مرحله اول
آن است كه انسان قلباً از اینكه معصیت خدا شود، ناراحت باشد و كار خلاف را در روح خود منكر بداند و از آن متنفر باشد. در این مرحله، احدى معاف نیست؛ یعنى حتى افراد ناتوان و لال و نابینا و بى پول باید قلباً از گناه متنفر باشند.
➖مرحله دوم
آن است كه آمر به معروف با زبان به خلافكار هشدار دهد و به خوبیها سفارش كند.
در قرآن مى خوانیم: كیست بهتر از كسى كه به سوى خدا دعوت كند و كردار خودش نیكو باشد و بگوید كه من از مسلمانانم.)
➖مرحله سوم
آن است كه اگر بیان اثر نكرد، با قدرت جلو خلاف گرفته شود.
⬅️نمونه از نهی از منکر به زبان خوش
🔰ملا محمد تقی مجلسی واوباش
در ابتدای امر که هنوز آخوند ملا محمد تقی مجلسی شهرت کافی نداشت، شخصی از ارادتمندانش نزد او شکایت بردکه: من همسایه بدی دارم و از سوء خلق او به تنگ آمدهام. او شبها دوستان نا اهل خود را جمع میکند و تا صبح به شرابخواری و لهو واعب مشغولند و آسایش مرا سلب کردهاند. اگر ممکن است در این زمینه علاجی کنید آخوند فرمود: امشب همه آنان را به خانه ات به مهمانی دعوت کن، من نیز میآیم. شاید خدایتعالی بدین وسیله او را هدایت فرماید.
آن مرد همه آنها را به مهمانی خواست. همسایه اش که سردسته اشرار و اوباش بود گفت: چه شدکه تو نیز به جرگه ما در آمدی ؟
گفت: فعلا چنین پیش آمده است.
آنان از دعوتش به گرمی استقبال کردند. پس، آن شخص آخوند ملا محمد تقی مجلسی را خبر کرد و آخوند پیش از همه آنان به خانه آن شخص رفت و در گوشهای قرار گرفت. همین که سر دسته اوباش با دوستانش وارد شد و چشمش به آخوند افتاد که در گوشهای نشسته بود، ناراحت شد، چرا که آخوند از غیر جنس خودشان بود و به سبب وجود او عیش ایشان از بین میرفت. پس، رئیس آنها خواست که آخوند را از آن مجلس براند، سر صحبت را اینچنین باز کرد و گفت: راهی که شما در پیش گرفتهاید بهتر است یا شیوهای که ما داریم ؟
آخوند فرمود: برای معلوم شدن این مطلب باید هر کدام خواص و لوازم کار خود را بیان کنیم تا ببینیم کدام یک از این دو بهتر و خوشتر است.
سر دسته اشرار گفت: انصاف دادی و سخن به حق گفتی. یکی از اوصاف ما این است که چون نمک کسی را خوردیم نمکدان نمیشکنیم و به صاحب نمک خیانت نمیکنیم.
آخوند فرمود: این طور که میگویی نیست و من حرف تو را قبول ندارم که طایفه شما اینچنین هستند.
آن شخص گفت: انکار شما بی مورد است، زیرا این امر از مسلمات این طایفه است.
آخوند فرمود: اگر چنین است من از شما میپرسم آیا هرگز نمک خدا را خوردهاید ؟
آن شخص چون این سخن را شنید سر به زیر افکند و پس از اندکی از مجلس برخاست و با همراهانش بیرون رفت.
صاحبخانه به آخوند عرض کرد: کار بدتر شد، زیرا اینان با قهر از خانه من بیرون رفتند.
آنجناب فرمود: فعلا که کار به اینجا کشید صبر کن ببینیم در آینده چه میشود.
چون صبح شد، رئیس اشرار به در خانه ملا محمد تقی مجلسی آمد و با دنیایی عجز و ناله عرضه داشت: سخن دیشب شما سخت در من اثر گذاشت. اکنون توبه کرده وغسل نموده و به خدمت شما آمدهام تا شرایع دین را به من بیاموزید.
از آن پس نیز از مخلصان حق و هدایت یافتگان به راه خدا گردید .
قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم): المؤمن مرآه اخیه یمیط عنه الذی .
رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: مومن برای برادر خویش همانند آینه است که ناملایمات و بدیها را از او دور میسازد.
بسم الله الرحمن الرحیم.
🔰موضوع: #توهین در بیان حضرت #کاظم علیه السلام
🔹در روایت است که روزی حضرت #کاظم علیه السلام در مقابل کعبه ایستاد و خطاب به کعبه فرمودند: مَا أَعْظَمَ حَقَّکِ یَا کَعْبَةُ وَ اللَّهِ إِنَّ حَقَّ الْمُؤْمِنِ لَأَعْظَمُ مِنْ حَقِّکِ. ای کعبه چه قدر حق تو والاست! اما قسم به خدا حق مؤمن از حق تو بالاتر است. (مستدرک الوسائل ج9 ص: 343)
➕چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران:
1. یکی از گناهان بزرگ توهین است که مصادیق مختلفی دارد و از مصادیق توهین و اهانت همین القاب زشتی است که به دیگران نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی؛ به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق #پیامک یا سایر فضاهای مجازی منتقل شود.توهین و اهانت به مؤمن و تحقیر او حرام و گناه کبیره است.
2. نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)
3. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمیشود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614)
4. کسی که توهین کرده علاوه بر توبه از گناه به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید از فردی که مورد اهانت واقع شده در صورت امکان حلالیت طلبیده شود.
🔰و ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ
خدایا در این ماه رمضان روزی کن همیشه به یاد تو باشم، ذکر شامل ذکر زبانی هم می شود؛ البته اگر دل به یاد خدا باشد زبان هم ذکر می گوید؛ اما اگر زبان ذکر خدا بگوید و دل غافل از او باشد، این چنین ذکری مصیبت و بدبختی است.
🔹باید متوجه این مطلب بود که إعراض از یاد خدا، موجب نابینائی در قیامت میشود؛
👌 وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ و مَعِیشَةً ضَنکًا وَ نَحْشُرُهُ و یَوْمَ الْقِیَمَةِ أَعْمَی* قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَی وَ قَدْ کُنتُ بَصِیرًا قَالَ کَذ لِکَ أَتَتْکَ ءَایَتُنَا فَنَسِیتَهَا وَ کَذلِکَ الْیَوْمَ تُنسَی ،
طه آیات 124- 126»
🔹همه موجودات ذکر خدا را می کنند
🔹در روایت وارد شده است که اگر حیوانات هم یاد خدا نکنند و ذکر نگویند به دام صیادان خواهند افتاد؛ هیچ پرنده ای به دام صیاد نمی افتد، مگر زمانی که از یاد خدا غافل شود [کافی ج 3 ص 13] ؛
👌حیوانات هم ذکر دارند « وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ » [اسراء آیه 44] حیوانات هم ذکر دارند.
🌷شعر:
گر تو را از غیب چشمی باز شد
با تو ذرات جهان هم راز شد
نطق خاک و نطق آب و نطق گل
هست محسوس حواس اهل دل
🔹حتی در و دیوار هم ذکر دارند؛ درخت و کوه و بیابان هم ذکر دارند منتها ذکر خودشون، ما هم ذکر خودمون.
👌حتی در روایت آمده است که هنگام سحر که خروس بانگ می زند و تو را برای نماز بیدار می کند لذا به خروس دشنام ندهید [من لایحضره الفقیه ج : 4 ص : 5]
🌷شعر:
کم ز خروسی مباش مشت پری بیش نیست از سر شب تا به سحر ذکر خدا می کند
https://eitaa.com/fatemi5/2684
🔻خشمِ بزرگِ خدا🔻
✍ بعضی از کارهایِ ما خشمِ خدا رو به همراه داره، و خدا بر ما غضب میکنه.
⁉️امّا فکر میکنید بیشترین خشم و غضبِ خدا برای چه موضوعی است؟!🤔
جواب در ابتدای سوره صف اومده:
🕋 یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا، لِمَ تَقُولُونَ مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ؟! کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللهِ أَنْ تَقُولُوا مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ (صف/۲و۳)
💢ای کسانی که #ایمان آوردهاید!
💢چرا سخنی را میگوئید که خودتان #عمل نمیکنید؟!
💢 این امر بسیار موجبِ خشم و غضبِ خداست که سخنی بگوئید، که خودتان #عمل نمیکنید!!
کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللهِ...
مَقْت👈 یعنی بغضِ شدید، نسبت به کسی که کار قبیحی انجام داده.
👈 در زمانِ عرب جاهلی، اگر کسی با زن بابای خودش ازدواج میکرد، به این ازدواج میگفتند "نِکاح مَقْت". یعنی ازدواجی که بسیار زشت و ناپسند است.😱
کلمه "کَبُرَ" هم قبلش اومده، که به معنی کبیر و بزرگ است. پس:
کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَلله👈 یعنی کاری که نزد #خدا بسیار بسیار زشت و ناپسند است. کاری که غضبِ خیلی خیلی شدیدِ #خدا رو به همراه داره.
🔥️ این غضبِ خیلی خیلی شدیدِ #خدا برای کسی است که #حرف بزنه، ولی خودش #عمل نکنه.
👌 #حرف زدن آسونه، امّا #عمل کردن دشوار.
یه جمله معروف هست که میگن:
👈"زبان، ترجمان دل است"👉
☝️ اگه راهِ این دو تا از هم جدا بشه، یعنی زبان یه چیز بگه و دل یه چیز دیگه، #حرف یه چیز باشه و #عمل یه چیز دیگه، این نشانهی #نفاق است.
📣 #نفاق از طرف هر کسی اتّفاق بیفته بد است، امّا کجا بدتر است؟!
❌ اگر #نفاق برای مسئولینِ یک جامعهی اسلامی و #حکومت_اسلامی اتّفاق بیفته بدتر و زشتتر است.
☜ یعنی کسانی که امورِ مسلمین رو بدست میگیرند، اگه خودشون اهلِ #عمل نباشند و فقط #حرف بزنند، این خیلی بدتره.
لذا امام علی (ع) این آیه رو در فرمانِ خود به مالک اشتر یادآوری میکنه و میفرماید:
👈 "از اینکه به مردم وعده بدهی، و تخلّف کنی سخت بپرهیز، زیرا این کار موجبِ خشمِ عظیم در نزد خدا و مردم خواهد شد، چنان که قرآن میگوید:
کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّٰهِ أَنْ تَقُولُوا مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ".
📚 نهج البلاغه، نامه ۵۳.
👆👆👆
قابل توجّه اونایی که بلدند فقط برای ما #حرف بزنند، و #عمل نکنند.😐
وعده بدن، بزنن زیر قولشون..
اونایی که خیلی خوب برای ما صحبت میکنند، ولی وقتی میری زندگیهاشون، خونههاشون، ویلاهاشون، ماشینهاشون، زن و بچههاشون، و... رو میبینی، حالت ازشون بهم میخوره.🤢🤮
#منبرک_فاطمی
@fatemi5