فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سه چیز آرامش انسان را به هم میریزد
#منبر
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
🔰 عالم بی تقوا
💠 رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
🔹 يا عَلىُّ إذا لَم يَكُنِ العالِمُ تَقيّا تائِبا زَلَّت مَوعِظَتُهُ عَن قُلُوبِ النّاسِ كَما تَزِلُّ القَطرَةُ عَن بَيضَةِ النَّعامَةِ و َالصَّفا
🔸 يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبهكار نباشد، موعظهاش از دل مردم مىلغزد همچنانكه قطره آب از روى تخم شترمرغ و سنگ صاف مىلغزد.
🖇 ميراث حديث شیعه، ج2، ص29
#حدیث
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
#حکایت ✏️
روزی حکیمی به شاگردانش گفت: «فردا هر کدام یک کیسه بیاورید و در آن به تعداد آدمهایی که دوستشان ندارید و از آنان بدتان میآید پیاز قرار دهید.»روز بعد همه همین کار را انجام دادند و حکیم گفت: «هر جا که میروید این کیسه را با خود حمل کنید.»
شاگردان بعد از چند روز خسته شدند و به حکیم شکایت بردند که: «پیازها گندیده و بوی تعفن گرفته است و ما را اذیت میکند.»
حکیم پاسخ زیبایی داد: «این شبیه وضعیتی است که شما کینه دیگران را در دل نگه دارید. این کینه، قلب و دل شما را فاسد میکند و بیشتر از همه خودتان را اذیت خواهد
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راهکاری موثر برای باز شدن گرههای زندگی
استاد عالی
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حجاب برتر چیست؟
🔹 #حجاب بیانگر وقار و افتخار یک زن، و سند اطاعت از فرمانده هستی است. #حجاب بوی خوش #عفاف و #پاکدامنی است. #زن این موجود ظریف، مظهر جمال خلقت است و آنچه که #اسلام در مورد زن می خواهد، شخصیت و گرانبها بودن است؛ و گرانبهایی زن از منظر اسلام به این است که عفاف و پاکدامنی و حفظ حجاب را سرلوحه کار خود قرار دهد، تا بنیان خانواده مستحکم شود و این امر از جنبه روانی، به بهداشت روانی اجتماع کمک می کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت می گردد. بی تردید همه اذعان دارند که #حجاب دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد، ترقی و عزت بانوان در اجتماع است، و بر این نکته واقفند که رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده است.
💠نظر اسلام در مورد حجاب حداقلی
🔹 #اسلام طرفدار #حجاب_بیشتر و حداكثرِ بانوان، بخصوص #زنان و #دختران_جوان در بیرون منزل، و در مواجهه با نامحرم است، و بعضی از مصادیق حجاب برتر، مانند لباسهای بلند و گشاد، مقنعه و چادر مشكی، تأمین كنندهی حجاب بهتر و بیشتر و به اصطلاح، پوشش حداكثری هستند. ما معتقدیم #حجاب با #چادر_مشكی به دلیل قرائن و شواهد فراوان لغوی و تاریخی، دارای اصل و ریشه قرآنی است و به همین دلیل، حضرت صدیقهی طاهره #فاطمه_زهرا سلام الله علیها، به عنوان #بهترینالگویزنمسلمان از آن استفاده میكردهاند، و لذا اینگونه پوشش از مصادیق تأمین كنندهی #حجاب_برتر است، و هیچ یك از شبهات مخالفان چادر مشكی، از كارآمدی و برتری آن نمیكاهد.
🔹همانطور که می دانیم عدهای با استفاده از شبهات و روشهای القاییِ تبلیغِ منفی، قبل از اینكه طرح مشخص و كاملی برای ترویج الگوی دیگری از حجاب برتر ارائه نمایند، به جنگ روحی و روانی بر علیه زنان متدین و عفیفِ استفاده كننده از چادر مشكی اقدام میكنند، و به جای تبلیغ منطقی از حجاب و پوشش مورد علاقهی خود، به تخریب چادر مشكی میپردازند. روشن است كه نتیجهی چنین كاری ترویج لیبرالیسم و آزادی در پوشش در سطح جامعه و كاهش مقدار حجاب و پوشش بانوان و روی آوردن آنان به حجاب حداقلی است.
🔹با توجه به مطلب فوق و با عنایت به اینكه از نظر قرآن، مقتضی و زمینهی نافرمانی از حدود و چهارچوبهای الهی در انسان موجود است؛ «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ»، [قیامه، ۵] به خوبی میتوان نتیجه گرفت كه ترویج و تبلیغ حجاب و پوشش حداقلی به نفع جامعه نیست؛ زیرا تبلیغ و ترویج اینگونه حجاب و پوشش، كمكم حجاب و پوشش اسلامی موجود در جامعه را به سمت #بدحجابی و #بیحجابی پیش میبرد، كه اكنون بعضی از علائم و آثار آن در برخی شهرها آشكار گردیده است. با توجه به واقعیت موجود، باید تمام ابزارهای فرهنگ ساز جامعه از قبیل كتاب، مطبوعات و صدا و سیما را به سمت ارزشهای اسلامی كه یكی از بارزترین آنها رعایت پوشش مطلوب است، هدایت نمود.
آمنه اسفندیاری بخش احکام اسلامی تبیان
منبع: تبیان برگرفته از کتاب حجاب شناسی حسین مهدی زاده، وبسایت اندیشه قم و وبسایت شمیم یاس
#حجاب #عفاف #زن #زنان
@tabyinchannel منبع
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام سجاد (ع) و تحقق جامعه آرمانی خیررسان
🔹معرفت دینی، موجب تکامل روحی انسان در دو بعد فردی و اجتماعی میشود، به همین جهت است که کلام گهربار معصومین علیهم السلام ضرورتاً باید در پیشانی همه کارهای جامعه اسلامی قرار گرفته، و همت و رغبت همگان در تحقق بخشیدن به کلام آن بزرگواران باشد. برای ساخته شدن #جامعهای_آرمانی، راهی نیست جز آن که همه افراد آن جامعه، به سهم و اندازه و توان خود در شکلدهی ارزشهای واقعی جامعه نقش داشته باشند. در این باره، سخن بسیار راهگشای #امام_سجاد (ع) میتواند محور اساسی نیل به چنین جامعه آرمانی باشد. امام زینالعابدین (ع) در این باره با زبان دعا و درخواست از خدای متعال، عرض میکنند: «به دست من برای مردم #خیر و #نیکی جاری کن و آن را با منّتگذاری من تباه مکن، و مرا اخلاق والا عطا فرما و از فخرفروشی نگاهدار». [۱]
🔹در دین اسلام رساندن #خیر به دیگران، یکی از دغدغههای اساسی مؤمنان شمرده شده است؛ تا جایی که رسول خدا (ص) میفرماید: «هرکس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، مسلمان نیست». [۲] #خیررسانی به جامعه اسلامی، ابعاد و مصادیق گوناگون و مصادیقی متناسب با شرایط زمان و مکان دارد. برای گسترش #فرهنگ_خیررسانی افراد جامعه نسبت به یکدیگر مراحلی قابل تصور است؛ چنانکه در دعای مذکور امام سجاد (ع) نیز دیده میشود. شوق و رغبت درونی آن حضرت، اولین عامل سوقدهنده ایشان به سوی نیکیرسانی به مردم است و به همین خاطر است که از خدای متعال درخواست میکند او را واسطه خیررسانی به مردم قرار دهد.
🔹با اینکه به نظر میرسد این مرحله، چندان اهمیتی نداشته باشد، اما در واقع مهمترین مرحله برای خیررسانی به مردم همین مرحله است. در توضیح آن باید گفت؛ کسی میتواند خواهان واقعی خیر رسیدن به دیگران باشد که قبل از آن، روح خود را از رذایل اخلاقی بزرگی همچون تنگ نظری، حسد، تکبر و... آسوده کرده باشد. در غیر اینصورت، همچنان که در عبارت بعدی دعای امام سجاد (ع) آمده است، شخص در هنگام کمک به دیگران، ارزش و فایده کار خود را با منّت نهادن بر دیگران از بین میبرد و کار خود را ضایع میکند؛ به عبارت دیگر کسی میتواند میل و رغبت وافر نسبت به #خیررسانی به دیگران داشته باشد که راه دل خود را از هر مانع اخلاقی هموار ساخته باشد.
💠ریشههای منتگذاری
🔹با اینکه گاهی، اخلاق اطرافیان موجب میشود تا انسان نیز همانند آنها به #منت_گذاری در کارهای خیر عادت کرده باشد، اما منت نهادن در هنگام انجام خوبیها، ریشههایی عمیقتر از این دارد. ضعف ایمان به خدا و یا غفلت از آخرت از جمله اصلیترین دلایلی است که موجب میشود انسان به جای امید داشتن به اجر اخروی، درصدد یادآوری کار نیک خود برآید. قرآن کریم، #منت_گذاری را از نظر تأثیر، همانند ریاکاری دانسته و میفرماید: «اى کسانى که ایمان آوردهاید، صدقههاى خود را با #منّت و آزار، باطل نکنید، مانند کسى که مالش را براى خودنمایى به مردم، انفاق میکند و به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد». [۳]
💠ضعف شخصیت درونی
🔹تفاوت اساسی و درونی انسان های کریم با دیگر افراد این است که آنها بر خلاف دیگران، ظرف دل خود را با ارزشتر از آن میدانند که بخواهند آن را با دلبستگی های کم ارزشی مثل مادیات و یا با اخلاقهای پستی همچون تکبر و حسد پر کنند. کسی که کار خیر خود را به دیگران گوشزد میکند، شرایطی دارد که کار نیکش، دلش را پر کرده؛ در حالی که افراد بزرگوار، از سویی کارهای نیک خود را به راحتی فراموش میکنند و از سوی دیگر، کار نیک دیگران را یادآوری میکنند؛ چنانکه امیرالمؤمنین (ع) در این باره میفرماید: «هرگاه کسی در حق تو احسان و کار خوبی انجام داد آن را یادآور شو و هرگاه تو کار خوبی در حق کسی انجام دادی آن را فراموش کن». [۴]
🔹عدم توانایی در فراموشی کارهای خوبی که انجام داده، از سویی و یادآوری آنها به دیگران که موجب از دست رفتن ارزش آن کار نیک میشود، از سوی دیگر، نشاندهنده ضعف و ناتوانی درونی و شخصیتی فرد در فراموش کردن کارهای نیکش است. همچنان که در ادامه دعای امام سجاد (ع) آمده است، نشانه دیگر ضعف شخصیت افراد آن است که به خاطر کارهایی که انجام دادهاند یا میتوانند انجام دهند به دیگران فخرفروشی میکنند. امام علی (ع) نیز در این باره میفرماید: «فخرفروشى، از بىمقدارى است». [۵] برای داشتن جامعهای بزرگ و آرمانی، باید همه افراد، دلهایی بزرگ، همت هایی برای #خیررساندن به یکدیگر بدون منت گذاری داشته باشند.
پی نوشتها؛
[۱] صحیفه سجادیه، نیایش بیستم
[۲] علل الشرائع، ص۱۳۱
[۳] بقره، آیه ۲۶۴
[۴] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج۱۲، ص۳۶۱
[۵] تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۳۰۷
حجتالاسلام محسن رفیعی استاد حوزه علمیه قم
منبع: تسنیم
#احسان #نیکوکاری #نیکی #جامعه
@tabyinchannel منبع
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_eng
⭕️اعتقاد به مهدویت منشأ امید
🔹چند خصوصیت در این عقیدهی #مهدویت هست، که این خصوصیات برای هر ملتی، در حکم خون در کالبد و در حکم روح در جسم است. یکی، #امید است. گاهی اوقات دست های قلدر و قدرتمند، ملت های ضعیف را به جایی می رسانند که امیدشان را از دست می دهند. وقتی امید را از دست دادند دیگر هیچ اقدام نمی کنند، می گویند چه فایده ای دارد؟ ما که دیگر کار از کارمان گذشته است، با چه کسی دربیفتیم؟ چه اقدامی بکنیم؟ برای چه تلاش بکنیم؟ ما که دیگر نمی توانیم! اعتقاد به #مهدویت، به وجود مقدس مهدی موعود (ارواحنا فداه)، #امید را در دل ها زنده می کند. هیچ وقت انسانی که معتقد به این اصل است، ناامید نمی شود. چرا؟ چون می داند یک پایان روشن حتمی وجود دارد، برو برگرد ندارد. سعی می کند که خودش را به آن برساند.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۰۹/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel منبع
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
لَيْسَ الْإِيمَانُ بِالتَّحَلِّي وَ لَا بِالتَّمَنِّي وَ لَكِنَّ الْإِيمَانَ مَا خَلَصَ فِي الْقَلْبِ وَ صَدَّقَهُ الْأَعْمَالُ.
ایمان نه بهظاهر است و نه به آرزو، بلکه ایمان آن است که در دل خالص باشد و عمل آن را تصدیق کند.
بحار الانوار، ج ۶۶، ص: ۷۲
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
نهج البلاغه
حکمت 251 - تلخى هاى و شيرينى هاى دنيا و آخرت
🔸وَ قَالَ عليهالسلام مَرَارَةُ اَلدُّنْيَا حَلاَوَةُ اَلْآخِرَةِ وَ حَلاَوَةُ اَلدُّنْيَا مَرَارَةُ اَلْآخِرَةِ
🔹و درود خدا بر او، فرمود: تلخكامى دنيا، شيرينى آخرت، و شيرينى دنياى حرام، تلخى آخرت است
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
❤️ مشکلات شما...
تنها عکسالعمل بخشی از خلافها و کارها بد خودتان است...
البته خدا خیلی از گناهانتان را میبخشد
📖 سوره شوری آیه ۳۰
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
✍آیت الله قاضی طباطبایی: لقمه حرام انسان را دشمن دین میکند همانطور که ٣٠ هزار حرام خوار در روز عاشورا با امام حسین علیه السلام دشمنی کردند. لقمه شبهه ناک هم انسان را شبهه افکن در دین میکند.
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
💠🔹علامه طباطبائی:
برای اینکه خیر و برکت
وارد زندگی شما بشه
و شر و گرفتاریها از زندگی شما دور بشه
دائم در هر جا که هستید
سوره قل هو الله احد را بخوانید
و هدیه کنید به امام زمان علیه السلام
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
شکر نعمت، نعمتت افزون کند
💠🔹مرحوم شیخ صدوق با سند مذکور
از حسین بن عمر بن یزید از مردی از
حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام
روایت کرده که فرمود:
هر کس در هر روز هفت مرتبه بگوید:
《اَلْحَمْدُ للهِ عَلىٰ کُلِّ نِعْمَةٍ
کَانَتْ أَوْ هِیَ کَائِنَةٌ》
شکر نعمتهای گذشته و آینده را نموده باشد
↲ثواب الأعمال و عقاب الأعمال
جلد۱، صفحه۹، حدیث۱
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاثیر وراثت در تربیت از دیدگاه امام خمینی (ره)
🔹از آن وقتی که #ازدواج حاصل نشده بین پدر و مادر، #اسلام برای ساختن انسان دستور دارد چه زنی را انتخاب کند، چه مردی را آن زن انتخاب کند، وضع اخلاقیاش چه جور باشد، وضع دیانتش چه جور باشد. یک نفر زارع وقتی میخواهد یک زراعتی بکند و یک تخمی را در یک زمینی کشت بکند، این زمین را باید ملاحظه بکند، آن چیزهایی که موجب تربیت این است باید ملاحظه بکند، این چیزهایی که وقتی ظهور پیدا کرد، باید آنها را ملاحظه کند که چه چیز مفید با این است، چه چیزهایی مخالف با این است، از آن رد بکند؛ باید همین طور مواظبت کند تا وقتی که رشد کرد و به ثمر رسید. #اسلام همین معامله را با افراد #انسان کرده است. یعنی معامله یک نفر زارع که میخواهد یک کِشتی بکند و میخواهد از آن استفاده بکند. از قبل از اینکه کشت بشود دستور دارد #پدر و #مادر چه جور باید باشند، یعنی #ازدواج چه جور باید باشد.
🔹این برای این است که ملاحظه عاقبت این امر را کرده است که اگر [یکی از] پدر و مادر مثلًا اخلاقش فاسد باشد، اعمالش اعمال غیر انسانی باشد، این بچههایی که پیدا میشود به واسطه وراثتی که هست در کار اینها هم در او تاثیر دارد؛ و لهذا مثل یک کشتکار بسیار دقیق، بسیار دلسوز، اسلام به نوع انسان مراعات کرده است. و از آن اول تا زمانی که ازدواج میشود؛ ازدواج که شد، چه تربیتی در ازدواج است. بعد در قضیه لقاح چه جور آداب؛ آداب بسیار در آنجا هست. بعد در زمان حمل آداب بسیار در آنجا هست. بعد در زمانِ - عرض میکنم - رضاع آداب بسیاری در آنجا هست. بعد در دامن مادر آدابی هست. بعد در ظل پدر آدابی هست. بعد در مدرسه آدابی هست. بعد در اجتماع آدابی هست. این بچه را از آن وقتی که باز به دنیا نیامده مراعات کرده تا برسد به مرتبه عالی، و برای همهی اینها دستور دارد.
بیانات حضرت امام ۵۷/۱۱/۳۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #ازدواج #فرزند #تربیت
@tabyinchannel منبع
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
⭕️هدف از خلقت، عبودیت است برای همۀ بشر
🔹باید همۀ ما متوجه و ملتفت باشیم که هدف از خلقت، #عبودیت است برای همۀ بشر. باید بدانیم که این یک کلمه «إِلّا لِیَعْبُدُونِ» [ذاریات، ۵۶]، معنایش این است که هرچه هست و نیست، در همین عبودیت خداست. هرچه هست و نیست، در تحصیل رضای خداست؛ در اعتقادات و در عملیات. باید بدانیم که حقِّ میل به یمین و یسار [تمایل به راست و چپ] نداریم [بلکه] باید در #صراط_مستقیم [حرکت کنیم.] «أَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُستَقِیمٌ». [یس، ۶۱]
🔹باید بدانیم که تمام نتیجه و تمام سعادت در این است که ما موفق باشیم که عزم ثابتِ مستمر بر #ترک_معصیت، در اعتقادیات و در عملیات داشته باشیم. باید همین را هم از خدا و از مقربین خدا و از انبیا و اوصیا و وصیّ وقت [امام زمان علیهالسلام] بخواهیم [که] از خدا بخواهند که ما موفق باشیم به اینکه در هر آن، هرجا باشیم، فقط و فقط #رضای_خدا را در نظر داشته باشیم. بخواهد، برویم؛ بخواهد، بایستیم. بخواهد، حرکت کنیم؛ بخواهد، ساکن باشیم.
بیانات حضرت آیتالله بهجت ۸۰/۱۲/۱۲
منبع: وبسایتمرکزتنظیمونشرآثارمعظمله
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel منبع
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸يا علِيُّ! لَو لا أنتَ وَ شيعَتُكَ ما قامَ للهِ دِيِنٌ؛
🔹اى #على! اگر تو و شيعيانت نبوديد، دينى براى خدا پا برجا نمى ماند.
📕بحارالأنوار، ج ۳۹، ص ۳۰۷
#پیامبر_اکرم #امام_علی
@tabyinchannel منبع
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 https://eitaa.com/ammar_enghlab