#یادداشت
با سینما می شود لات را سر به راه کرد
یادداشت عادل شکیبایی اندیشهورز اندیشکده تبیین و روزنامهنگار برای فیلم آپاراتچی
فیلم آپاراتچی با پرداختی طنز داستان دلبستگی یک نقاش ساختمان به نام جلیل به سینما را روایت می کند قربانعلی طاهر فر در دومین اثر سینمایی خود به سراغ یکی از داستان های واقعی رفته که کمتر مورد توجه بوده است.
در این فیلم تورج الوند و هومن برقنورد به ایفای نقش پرداخته و فیلم نامه اقتباس آزادی از کتاب آپاراتچی خاطرات جلیل طایفی نوشته روح الله رشیدی است .
در این اثر ما با یک شخصیت قهرمان صرفا مواجه نیستیم بلکه با مدلی که سینما را با مردم و برای مردم و در جهت اصلاح آنها می خواهد مواجهیم و می بینیم که شخصیت اصلی این فیلم علی رغم مشکلات و کمبود ها اراده می کند که برای شهید نوری که ذهنیت واقعی از او در بین مردم وجود ندارد فیلم بسازد، جلیل با توسل به امام جمعه شهر و همکارانش می خواهد فیلم " نوری در تاریکی" را بسازد نقش اصلی شهید نوری را یکی از لات های شهر بازی می کند این اثر به اصلاح نگرش خود او هم منجر می شود و فیلم سازی که صرفا به دنبال دیده شدن و شهرت با استفاده از سینما ست را به هنرمند دغدغه مندی تبدیل می کند که برای اصلاح نگرش های نادرست جامعه و تبیین درست و غلط و ادای دین به یک شهید حاضر هر خطری را تحمل کند ما در این فیلم می توانیم به بخشی از اثر و قدرت سینما پی ببریم که اگر به درستی سراغ این هنر برویم تا چه میزان می توانیم به جامعه خودمان کمک کنیم و چه مشکلات به ظاهر لاینحلی را می توانیم در مسیر حل قرار دهیم.
در واقع جلیل با ساخت یک فیلم خوب نگاه غیر واقعی مردم به شهید نوری را عوض می کند، نگاه پدرش که نماد جریان متحجر است را نسبت به سینما که یکی از عناصر تجدد هم به حساب می آید متحول می کند ،امام جمعه شهر را از وضعیت روزمره خودش خارج و باعث تعامل بیشتر او با مردم می¬شود، با ایجاد یک فشار افکار عمومی اوباش شهر را ناکام می گذارد ، استاندارد های نامناسب ممیزی ارشاد را عیان می کند، یک لات را سر به راه می کند و از ظرفیت های او در مسیر مناسب بهره می گیرد، باعث امیدوار شدن همه اطرافیان و مردم می شود که با حداقل امکانات آنها هم هر کدام در زمینه ای می توانند برای جامعه شان کاری بکنند و زمینه درست مواجهه مردم با یک پدیده فرهنگی و رسانه ای را برقرار می کند که دیگر به هر محصولی انس نگیرند و دیگر نگرانی ورود فیلم های نامناسب و تغییر فرهنگ مردم در مواجه با سینما موضوعیت پیدا نکند این نگاه به سینما حقیقتاً شگفت آور است آن هم در فضایی که جریاناتی سینما را افیونی برای تخدیر افکارعمومی و یا یک فضای مه آلود روشنفکری تعریف کرده اند.
از نقاط قابل تلاش برای بهبودی این اثر یکی گره های داستان است که آن چنان جدی و قوی بر سر مسیر جلیل قرار نداشتند و ما می توانیم تا حدودی پایان فیلم را حدس بزنیم و شخصیت هایی مثل امام جمعه کمی دچار سردرگمی هستند و به نوعی در این اثر به شخصیت پردازی بهتری نیاز داریم.
اصفهان زیبا، شماره ۴۸۰۷ ، 27فروردین1403
#یادداشت
#اندیشکده_تبیین
📱کانال دیده بان فرهنگ و هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید.
https://eitaa.com/ammaresf
یادداشت کوتاه حجت الاسلام محمد قطبی پیرامون مشارکت مردم در فعالیتهای فرهنگی و رسانهای
از نظر صدا و سیما مردم، بینندگان محسوب میشوند. یعنی فقط آنچه صدا و سیما تصمیم گرفته و ساخته رو مردم باید ببینند و صدایشان هم در نیاید. اگر تعداد بینندگان هم کم شده مقصر بینندگان هستند و صدا و سیما درست کار کرده است. باز کردن درهای صدا و سیما به روی مردم با این نوع نگاه حاکم هرگز اتفاق نخواهد افتاد.
البته مردم هم بیکار نمی نشینند. مردم تصمیم گرفتهاند از بیننده بودن انصراف دهند و در شبکههای اجتماعی کنشگر باشند. تا زمانی که مردم را مصرف کنندهی صِرف بدانیم و خودمان را تولید کننده مطلق، کار فرهنگی جواب نمیدهد.
مردم در حال تعامل با یکدیگر هستند و باهم محتوا تولید میکنند و با هم نیز مصرف میکنند. اصلا خاصیت شبکههای اجتماعی این است که همه با هم در حال تولید و مصرف هستند.
مشارکت مردم در همه امور، یعنی جمهوریت باید از امور سیاسی صِرف عبور کند و در امور فرهنگی و اقتصادی هم به رویه در حاکمیت و جامعه تبدیل شود.
نظام امر به معروف و نهی از منکر که در اسلام واجب است یعنی مشارکت همگانی در رشد جامعه. امر به معروف فقط در تذکر لسانی نیست، اگر یک نوجوان یک انیمیشن یا محتوای خوب تولید کند باید در صدا و سیما منتشر شود تا مشارکت معنا پیدا کند. و این مصداق امر به معروف است.
#مخاطب_شناسی
#رسانه_شناسی
#اندیشکده_تبیین
📱کانال دیده بان فرهنگ و هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید.
https://eitaa.com/ammaresf
یکی از مهم ترین مسائل #اندیشکده_تبیین این است که آیا رسانه باید مردم را مخاطب خود حساب کند یا بیننده و شنونده؟ آیا بیننده بودن یا شنونده بودن به معنای مخاطب بودن است؟
برای پاسخ به این سوال باید بدانیم مخاطب چیست؟
#اندیشکده_تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مستند_زیرزمین
🔻پخش برای اولین بار
🎞 اگر بخواهیم توطئه های اینترنشنال و بی بی سی در جنگ رسانه ای را خنثی کنیم، باید روایت درست را منتشر کنیم. وگرنه اضمحلال قطعی است.
باید کاری کرد که اذهان مردم بی دفاع نماند. باید قصه تجاوز همیشگی دشمن به مردم یادآوری شود تا مکانیسم دفاعی مردم دوباره فعال شود. باید همانند حضرت عمار نیرنگ های عمروعاص را بر ملا کرد تا جنگ برده، تبدیل به جنگ باخته نشود.
#مستند_زیرزمین (ساخته برادران خیام الحسینی) قصه استقامت خانواده های اصفهانی است که بر اثر موشک عزیزان شان را از دست دادند.
👈تماشای این مستند را به دوستان و آشنایان تان توصیه کنید.
⏰ زمان: جمعه، شنبه و یکشنبه حوالی ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه اصفهان
📱کانال دیده بان فرهنگ و هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید.
https://eitaa.com/ammaresf
🆔 @rahvafilm
👈کمتر از ۷ ساعت دیگر تا پخش #مستند_زیرزمین باقی مانده است.
این مستند را بصورت خانوادگی از شبکه اصفهان ببینید.
🕙 زمان پخش: جمعه، شنبه و یکشنبه حوالی ساعت ۲۲:۱۵
بعد از تماشای #مستند_زیرزمین نظرات خود را برای ما ارسال کنید.
ارسال نظرات در قالب یادداشت، صوت و یا فیلم قابل دریافت است.
با مشارکت مردم و نظرات شما فرهیختگان گرامی میتوان کیفیت آثار رسانهای را بالا برد.
یادداشت ها و نظرات شما را در کانال دیدهبان منتشر خواهیم کرد و برای تهیه کننده و کارگردان اثر هم ارسال خواهد شد.
#اندیشکده_تبیین
دریافت نظرات
@omidvaram
📱کانال دیده بان فرهنگ و هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید.
https://eitaa.com/ammaresf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی که دانش آموزان دختر این کشور ما را به دیدن دستاورد های جمهوری اسلامی دعوت می کنند.
🔻مستند بذر امید، داستان گردش علمی است که در آن دانش آموزان مدرسه فرزانگان پس از بازدید از یک شرکت دانش بنیان صحبت های شنیدنی درباره این گردش برای ما دارند.
👈مستند بذر امید به کوشش تیم #اندیشکده_تبیین تولید شده است و به زودی برای مخاطبین شهر اصفهان اکران خواهد شد.
🔻این مصاحبه پس از اکران مستند صورت گرفته است.
#بذر_امید
#معرفی_اثر
#تولید_پژوهش_محور
#اندیشکده_تبیین
📱کانال دیده بان فرهنگ و هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید.
https://eitaa.com/ammaresf
#معرفی_فیلم
«گاهی وقتا حواس مون نیست
فکر می کنیم خونه یعنی
سقف و چهار تا دیوار
فکر می کنیم خونه یعنی
فرش و یخچال و مبل و آشپزخونه و هزار خرت و پرت دیگه
که گوشه گوشه اون دیوار ها جا خوش کرده.
اما یه روز میاد که دیوار ها می ریزن.
سقف میریزه. خونه می ریزه.
دل تو هم می ریزه.
اما نه برای اون چهار دیواری و یه سقف.
دلت میریزه برای خانواده ای که دیگه نیست.
برای فرزندی که یه شبه از کنارت میره!
و تو حتی فرصت خداحافظی را با اون پیدا نکردی...»
🔻برشی از متن #مستند_زیرزمین با صدای زیبای مرحوم ناصر طهماسب
روایت سال های بمب باران اصفهان
🔻پخش برای اولین بار
از شبکه اصفهان
⏱ امشب و فردا شب
حوالی ساعت ۲۲:۱۵
قسمت دوم و سوم
👈دیدن این مستند را به خانواده و دوستان تان توصیه کنید.
#مستند_زیرزمین
#اندیشکده_تبیین
📱کانال دیده بان فرهنگ و هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید.
https://eitaa.com/ammaresf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹نظر دانش آموزان پس از تماشای مستند بذر امید
دوست دارم این مستند را بچه های سیستان و بلوچستان و نخبه های شریف ببینند.
🔻#بذر_امید، داستان گردش علمی است که در آن دانش آموزان مدرسه فرزانگان پس از بازدید از یک شرکت دانش بنیان صحبت های شنیدنی درباره این گردش برای ما می کنند.
👈 #بذر_امید به کوشش تیم #اندیشکده_تبیین تولید شده است و به زودی برای مخاطبین شهر اصفهان اکران خواهد شد.
#بذر_امید
#معرفی_اثر
#تولید_پژوهش_محور
#اندیشکده_تبیین
📱کانال دیده بان فرهنگ و هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید.
https://eitaa.com/ammaresf
هفدهمین قرار تماشا
اکران فیلم The Year of Living Dangerously ( سال خطرناک زندگی ) چهارشنبه این هفته در قرار تماشا.
خبرنگاران و رسانهها چگونه در سرنوشت ملت ها دخالت می کنند؟
چهارشنبه این هفته از ساعت 15:30
خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت سعدی، حوزه هنری استان اصفهان
#قرار_تماشا
خبرنگاران و فعالان رسانهای چگونه در خدمت نهادهای امنیتی و سیاسی قرار می گیرند؟
در هفدهمین قرار تماشا ، اندونزی را تماشا خواهیم کرد.
هفدهمین، هجدهمین و نوزدهمین قرار تماشا نقش بین المللی خبرنگاران را بررسی خواهیم کرد. خبرنگاران چگونه به نقشه های سازمان سیا کمک خواهند کرد؟ این سه قرار تماشا می تواند به ما کمک کند تا بتوانیم در غرب آسیا با نقشه های نظام سلطه مقابله کنیم. مقابله ای رسانه ای که نقش اصلی بر عهده خبرنگاران و فعالان رسانهای است.
با تماشا سه فیلم خواهیم فهمید یکی از مهم ترین نقش های در جنوب غرب آسیا برعهده خبرنگاران و روزنامه نگاران است.
#قرار_تماشا
گالری عکس هفدهمین قرار تماشا
وقتی فعالان رسانهای اندونزی به رسانه های بین المللی اعتماد می کنند چه بلایی سر مردم اندونزی می آید؟
#قرار_تماشا
هفدهمین قرار تماشا چهارشنبه این هفته برگزار خواهد شد.
مردم ایران چگونه می توانند به مردم جهان کمک کنند؟
هفدهمین قرار تماشا با اکران یکی از مهمترین آثار سینمای استرالیا برگزار خواهد شد.
با تماشا این فیلم نگاه خیلی دقیق تری نسبت به فعالیت های رسانه ها خواهیم داشت. تماشای واقعیت هایی که شاید تا به امروز برای شما موضوعیت نداشته است.
شناخت این واقعیت ها به تماشاگر کمک خواهد کرد از جامعه خود در برابر جهل به خوبی دفاع کند. مردم ایران با تماشای این اثر رسالت تاریخی خود را بازخوانی می کنند و نقش خود را در جهان امروز پیدا خواهند کرد.
اگر می خواهید از ملت ایران در جنگ جهانی رسانهای محافظت کنید تماشای این فیلم درس های بسیار مهمی برای شما خواهد داشت. فعالان رسانهای ایران در کشور های همسایه چه وظیفه ای دارند؟ با کدام خبرنگاران باید مقابله کنند؟
⏰ چهارشنبه ۵ اردیبهشتماه از ساعت ۱۵:۳۰
خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت تاریخی سعدی
#قرار_تماشا
بدون تماشای واقعیت ها تبیین ممکن نیست.
#ایده_برنامه_سازی_تلویزیونی
چرا برنامه سازان و فیلم سازان از پدیده های طبیعی داخل شهر به عنوان موقعیت دراماتیک استفاده نمی کنند؟
📝 متن یکی از اعضای اندیشکده تبیین
متن کامل در پست بعدی👇
#ایده_برنامه_سازی_تلویزیونی
چرا برنامه سازان و فیلم سازان از پدیده های طبیعی داخل شهر به عنوان موقعیت دراماتیک استفاده نمی کنند؟
🔻در رسانه کشور های دنیا، پدیده های طبیعی داخل شهر موضوعیت داره. یعنی اگر کوه بلندی داشته باشند، یا ساحلی زیبایی داشته باشند، یا رودخانه ای داشته باشند یا هر پدیده طبیعی دیگه، نه فقط به عنوان نماد، بلکه به عنوان یک موقعیت دراماتیک از آن استفاده می کنند.
بسیاری از صحنه های فیلم ها و سریال های خارجی به گونه ای متن نویسی می شود، که پدیده های طبیعی نه فقط به عنوان یک زیبایی طبیعی شهر، بلکه همانند یک بازیگر نقش برعهده دارند و در سیر علت و معلولی حوادث دخیل هستند. در این صورت معنای جدیدی از پدیده های طبیعی خلق می کنند و هویتی جدید به آن اضافه می کنند. به طوری که مخاطب با دیدن صحنه هایی از آن فیلم به سرعت ذهنیتش نسبت به آن شهر و پدیده های طبیعی اش شکل می گیرد.
🔻ولی رسانه های داخلی با کم لطفی کردن و پرداخت های سطحی به این ظرفیت های طبیعی، تصویر پرقدرتی را به دنیا یا حتی به مردمان داخل کشور ارائه نکرده اند. به طوری که بسیار شنیده شده که کسانی که به ایران سفر می کنند، تصور یک کشور بیابانی و بی آب و علف دارند. ولی وقتی با واقعیت روبرو می شوند شگفت زده می شوند. آن ها مشکل را در رسانه های خودشان می بینند که درست است ولی روی دیگر ماجرا کم کاری درام پردازان و برنامه سازان ایرانی نسبت به این ماجرا است.
🔻و اما شهر اصفهان که مهمترین پدیده طبیعی آن رودخانه است. این رودخانه می تواند بستر دراماتیک بسیاری از ماجراها باشد. می تواند کنشگری داشته باشد و داستان خلق کند. می تواند خودش بستر یک برنامه سازی تلویزیونی شود و برنامه ها از داخل استودیو ها به دل شهر بکشاند.
👈تصور کنید یک قایقی از بالاتر از پارک ناژوان داخل رودخانه به حرکت بیفتد و آرام آرام به سمت شهر حرکت کند. پل ها و بوستان ها را یکی یکی بگذراند و به سمت پل شهرستان پیش برود. آیا این قایق نمی تواند یک لوکیشن و موقعیت خوب برنامه سازی باشد؟ آیا نمی تواند گفتگو ها و صندلی داغ هایی را در همین قایق ترتیب داد؟ آیا گزارش گر ها نمی توانند داخل همین قایق با مردم مصاحبه کنند؟ آیا نمی توان با این قایق از حال و هوای نشاط خانواده ها در پارک های اطراف رودخانه برنامه تهیه کرد؟ آیا نمی شود مستند مسابقه قایق رانی برگزار کرد؟ آیا نمی توان یک مستند مسابقه پر چالش و جذاب از یک خانواده داخل قایق تهیه کرد؟ بله می شود. بسیار زیاد هم می شود. رسانه اساسا باید همین کار را بکند. باید بتواند پدیده های عالم را کشف کند و معنا ببخشد. داستان قایق و رودخانه یک نمونه خوب از این بحث است. نمونه های مشابه دیگر بسیار است. از کوه های اطراف اصفهان گرفته تا کویر و غیره.
#تلویزیون
#اندیشکده_تبیین
📱کانال دیده بان فرهنگ و هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید.
https://eitaa.com/amm
⚠️توجه توجه⚠️
📝 آخرین مهلت ثبت نام
فقط تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
📢 ما در کلاس شناخت و خلق درام
فراتر از نویسندگی و فیلمنامه نویسی گام بر می داریم...
در این کلاس ما به زبان فارسی، عربی و انگلیسی با مفهوم قصه و درام آشنا
می شویم‼️
ما قصه ها را خلق نمی کنیم
بلکه آنها را زندگی می کنیم...
#مدرسه_روایت
#شناخت_و_خلق_درام
#دوره_نویسندگی
✏️جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی زیر در ارتباط باشید:
@Madresehrevayat
📱کانال دیده بان فرهنگ و هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید.
https://eitaa.com/ammaresf
یک شبکه اجتماعی آمریکا را تهدید می کند. چرا نظام آمریکا اینقدر از یک شبکه اجتماعی می ترسد؟
چرا نمی تواند یک شبکه اجتماعی را تحمل کند؟ و اصرار دارد حتما باید صاحب این شرکت یک آمریکایی باشد و مبتنی بر سیاست های آمریکایی اداره شود؟
حال بهتر میتوان نتیجه گرفت که ایکس (توییتر سابق)، اینستاگرام و فیس بوک چقدر در خدمت منافع آمریکا هستند و آمریکا چقدر حکمرانی در رسانه برایش اهمیت دارد که برای تصاحب یک نرم افزار، حاکمیت تمام قد وارد میدان می شود.
وقتی از امپراطوری رسانهای صحبت میکنیم خبر از یک واقعیت است. نه یک تحلیل. آمریکا بدون سلطنت رسانهای فرو می پاشد.
#یادداشت_کوتاه