─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
❥︎◁نسب امام حسن عسکری علیه السلام با هشت واسطه به علی بن ابیطالب علیه السلام نخستین امام شیعیان میرسد.
❍ پدرش امام هادی علیه السلام، دهمین امام شیعیان اثناعشری است. به نقل از منابع شیعی، مادرش کنیز بود و حُدیث یا «حدیثه» نام داشت.
❀ در برخی از منابع نام او «سوسن»،«عسفان» و سلیل نیز ثبت شده است. امام عسکری علیه السلام برادری به نام جعفر داشت که به جعفر کذاب معروف است.
● او پس از شهادت امام عسکری علیهالسلام ، ادعای امامت کرد و با انکار تولد فرزندی برای او، به عنون تنها وارث او مدعی میراث آن حضرت شد. سید محمد و حسین دیگر برادران او بودهاند.
─┅════༅𖣔2⃣𖣔༅═══┅─
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❁◁لقبهای وی را هادی، نقی، زکی، رفیق و صامت ذکر کردهاند. برخی از مورخان لقب •خالص• را هم گفتهاند.
❏ ابن الرضا نیز لقبی است که امام جواد علیه السلام، امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام به آن شهرت یافتهاند.
✸ لقب °عسکری° نیز مشترک میان امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام، است زیرا هر دو در شهر سامرا اقامت اجباری داشتند. «عسکر» عنوان غیرمشهوری برای سامرا بوده است.
✪ همچنین به خاطر اشتراک نام •حسن• میان ایشان و امام حسن مجتبی علیه السلام، ایشان را °حسن اخیر° نیز خواندهاند.
۞ کنیه وی •ابومحمد• بود. در بعضی منابع کنیههای ابوالحسن، ابوالحجه، و ابوالقائم نیز به کار رفته است.
─┅════༅𖣔3⃣𖣔༅═══┅─
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
❥︎◁بیشتر منابع تولد ایشان را در مدینه دانستهاند با این حال از تولد او در سامرا نیز سخن رفته است.
❍ بیشتر منابع متقدم امامیه ولادت حضرت را در ربیعالثانی سال 232ق دانستهند. در روایتی به نقل از امام حسن عسکری نیز همین تاریخ ذکر شده است.
❀ برخی دیگر از منابع امامیه و اهلسنت ولادت حضرت را در سال 231ق نیز نوشتهاند. شیخ مفید در •مسار الشیعة• ولادت امام را 10 ربیعالثانی آورده است.
● در قرن ششم قمری این قول به حاشیه رفت و تولد حضرت در 8 ربیعالثانی شهرت یافته است که قول مشهور نزد امامیه نیز هست.
─┅════༅𖣔4⃣𖣔༅═══┅─
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❁◁بر اساس اکثر منابع شیعه، تنها فرزند امام عسکری، امام زمان عجل... مسمّا به •محمد• است.
❏ از علمای اهل سنت نیز کسانی چون ابن اثیر، شبلنجی و ابن صباغ مالکی نیز نام محمد را به عنوان فرزند امام عسکری ذکر کردهاند.
✸ درباره فرزندان حضرت، اقوال دیگری هم وجود دارد و او را دارای سه پسر و سه دختر شمردهاند. خصیبی افزون بر امام مهدی عجل... از دو دختر به نامهای فاطمه و دلاله نام برده و ابن ابیالثلج افزون بر آن امام، پسری به نام موسی و دو دختر به نامهای فاطمه و عایشه °یا ام موسی° را برشمرده است،اما در برخی کتب انساب، نامهای ذکر شده، خواهران و برادران امام حسن عسکری علیه السلام هستند که شاید با فرزندان او خلط شدهاند.
✪ در مقابل، برخی از منابع اهل سنت وجود فرزندی برای امام عسکری را انکار کردهاندکه به احتمال این دیدگاه به خاطر مخفی بودن ولادت امام دوازدهم و عدم اطلاع آنان از تولد وی بوده است.
─┅════༅𖣔5⃣𖣔༅═══┅─
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
❥︎◁دوره امامت امام عسکری علیه السلام با سه خلیفه عباسی همزمان بود: معتز عباسی °۲۵۲-۲۵۵ق°، مهتدی °۲۵۵-۲۵۶ق° و معتمد • ۲۵۶-۲۷۹ق •شاید نخستین موضع سیاسی ثبت شده
❍ در زندگی امام حسن عسکری علیه السلام مربوط به زمانی باشد که امام حدود بیست سال داشت و پدرش هنوز زنده بود.
❀ ایشان در نامهای به عبدالله بن عبدالله بن طاهر از امیران صاحب نفوذ در دستگاه عباسی، که از دشمنان مستعین، خلیفه وقت به شمار میآمد، خلیفه را فردی طغیانگر خواند و ساقط شدن او را از خدا خواست.
─┅════༅𖣔6⃣𖣔༅═══┅─
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❁◁یکی از عواملی که اوضاع سیاسی را برای امام عسکری علیه السلام و شیعیان سختتر میکرد شهرت یافتنِ قیام امام دوازدهم عجل.. بود.
❏ شیخ مفید دوران امامت امام عسکری علیه السلام را روزگار سخت توصیف کرده است
✸ وی معتقد است در مذهب امامیه آمدن امام منتظَر مشهور شده بود و خلیفه که میدانست شیعیان انتظار آمدن او را میکشند در جستجوی فرزند امام عسکری علیه السلام بود و تلاش و کوشش بسیاری برای اطلاع یافتن از آن حضرت میکرد.
✪ به همین دلیل بود که امام عسکری علیه السلام ولادت فرزندش را مخفی کرد. شیخ طوسی بر این باور است که امام عسکری علیه السلام با توجه به این شرایط بود که در وصیت خود موقوفات و صدقاتش را به مادرش حُدیث احاله داد.
─┅════༅𖣔7⃣𖣔༅═══┅─
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
❥︎◁برخی از منابعی که به تحلیل وقایع تاریخی عصر امام عسکری علیه السلام پرداختهاند، معتقدند که ایشان اقداماتی برای آمادهسازی ورود شیعه به عصر غیبت انجام داد:
❍ سخن گفتن امام عسکری علیه السلام با اصحاب خود از پسِ پرده و اینکه بیشتر فعالیتهای مربوط به امام، توسط وکیلان او انجام میگرفت را از جمله این اقدامات دانستهاند
❀ امام عسکری برای آموزش نحوه حل مسائل علمی، گاه پاسخ سؤالهای فقهی را به صورت کامل بیان نمیکردو گاه نیز به بیان قاعدهای کلی میپرداخت تا فقها بتوانند به کمک آن، به پاسخ برسند.
● بعضی اوقات نیز امام برای پاسخ به پرسشهای فقهی مراجعه به کتابهای حدیثی شیعه را پیشنهاد میدادبا اینگونه اقدامات، جامعه شیعه آموزش میدید تا مشکلات و مسائل فقهی و عقیدتی خود را بدون نیاز به مراجعه به امام حاضر حل کند.
─┅════༅𖣔8⃣𖣔༅═══┅─
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❁◁امام عسکری علیه السلام پس از شهادت، در کنار پدرش امام هادی علیه السلام دفن شد. بعدها در این مکان زیارتگاهی ساخته شد که به حرم عسکریین مشهور است.
❏ حرم امامین عسکریین در سالهای 1384و 1386ش به دست تروریست های تکفیری تخریب شد،
✸ تخریب حرم عسکریین به این رخدادها اشاره دارد. بازسازی حرم در سال 1389ش آغاز و در سال 1394ش پایان یافت.
─┅════༅𖣔9⃣𖣔༅═══┅─
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
❥︎◁در کتاب °انسان 250 ساله° براساس بیانات مقام معظم رهبری پیرامون سبک زندگی سیاسی و مبارزاتی امام حسن عسکری علیه السلام آمده است..
❍ باید به این نکته در زندگی ائمه علیه السلام توجه داشته باشید که این بزرگواران، دائم در حال مبارزه بودند؛ مبارزهای که روحش سیاسی بود. زیرا کسی هم که در مسند حکومت نشسته بود، مدّعی دین بود.
❀ او هم ظواهر دین را ملاحظه میکرد. حتّی، گاهی اوقات نظر دینی امام علیها السلام را هم میپذیرفت. °مثل قضایایی که در مورد •مأمون• شنیدهاید که صریحاً نظر امام علیه السلام را قبول کرد.° یعنی ابایی نداشتند که گاهی نظر فقهی را هم قبول کنند.
● چیزی که موجب میشد این مبارزه و معارضه با اهل بیت وجود داشته باشد، این بود که اهل بیت، خودشان را •امام• میدانستند. میگفتند....ما امامیم
─┅════༅𖣔🔟𖣔༅═══┅─
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❁◁حضرت باقر علیهالسّلام، در منی که رفته بود، فرمود..إِنَّ رَسُولَ اللهِ کانَ الْاِمامُ. و همه را یک به یک برشمرد تا به خودش رسید و فرمود...من امامم.
❏ اصلاً بزرگترین مبارزه علیه حکّام همین بود. چون کسی که حاکم شده بود و خود را امام و پیشوا میدانست، میدید شواهد و قرائنی که در امام لازم است، در حضرت هست و در او نیست و این موجود را برای حکومت، خطرناک میشمرد؛ چون مدّعی است. حکّام، با این روح مبارزه میجنگیدند و ائمّه علیهمالسّلام هم مثل کوه ایستاده بودند.
✸ بدیهی است که در این مبارزه، معارف، احکام فقهی و خُلقیّات و اخلاقیّاتی که ائمّه ترویج میکردند، جای خود را دارد. تربیت شاگردِ بیشتر و ارتباطات شیعی، روزبهروز گستردهتر شد. شیعه را اینها نگهداشت.
✪ شما مرامی را در نظر بگیرید که دویست و پنجاه سال علیه آن حکومت شده است! اصلاً باید هیچ چیزیش نماند؛ باید بهکل از بین برود؛ ولی شما ببینید الان دنیا چه خبر است و شیعه به کجا رسیده است!
─┅═══༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅═══┅─
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
❥︎◁این نکته را باید در اشعاری که دربارهی امام صادق، امام هادی و امام عسکری علیهمالسّلام خوانده میشود، به خوبی دید. اینها مبارزه میکردند و برای همین مبارزه هم جانشان را از دست دادند.
❍ راهی است که رو به هدفی مشخّص ادامه دارد. گاهی یکی برمیگردد، یکی از این طرف میرود؛ اما هدف یکی است ، این بزرگواران از امام حسین علیه السلام که پایه گذاشت، موفقتر بودند،
❀ چون بعد از شهادت امام حسین علیه السلام •ارتّد الناس بعد الحسین الا ثلاثه• هیچ کس نماند،
● اما در زمان امام هادی علیه السلام شما نگاه کنید، تمام دنیای اسلام را ائمه علیها السلام زیر قبضه گرفته بودند، حتی بنیعباس هم درماندند، نمیدانستند، چه کار کنند، رو به شیعه آوردند.
اللّهــمَّعَجِّـــلْلِوَلِیِّک الفَــرَج
پــــایـــــان قسمت اول
─┅═══༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅═══┅─
#آجرکاللهیاصاحبالزمان 🖤
▪️هشدار که ماتم عظیم است امشب
▪️دلها همه با غُصّه نَدیم است امشب
▪️بر صاحب عصر تسلیت باید گفت؛
▪️کآن دُرِّ گرانمایه یتیم است امشب
🏴 #شهادت_امام_حسن_عسکری (ع) تسلیت باد🥀
🏴
🏴🏴
🏴🏴🏴
🏴🏴🏴🏴
#اتحادیه_عماریون
هدایت شده از بیسیمچی
┄══┅═✧❁﷽❁✧═┅┅┄
◉#شهادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام_تسلیت
🇮🇷#طرح_مشترک_400_گروه_ولایی
🇮🇷#عمـــــاریون_رهبــــریم
─═┅═༅🕊🌒🕊 ༅═┅┅─
🔍☆◁#کنفـــــــرانـــــــــس
📖☆◁#امام_حسن_عسکری_علیه_السلام_شکوه_امامت
📖☆◁#قسمت دوم
─═┅═༅ 🕊🌒🕊 ༅══┅─
🕹◁جنــــاب استـــــاد #بـــابـــایی
🗣◁سوال
🆔 @mrazavi3
🗓تاریخ:#چهارشنبه1401/07/13
⏰ســــاعت:19/00
🔮گفتمان#اتحاد_ملی_عمـــاریون
🆔 @ammareyon
🆔 @bisimchee1400
🚫#کپی برداری از #ابتکارات #طراحی و#تنظیمات کنفرانس ها و#کپشن ها
و#بنرهای_اتحادیه_عماریون بدون
اجازه و به هر نحوی#شرعا_جایز_نیست
و#حق_الناسه
─══┅═༅𖣔🌺𖣔༅═══┅─
🔮#اتحــــــــادیه_عمـــــــاریون
─┅════✿❥︎🕋🕋❥︎✿════┅─
❁◁یکی از خلفای بنیعباس نامهای نوشت و دستور دارد که در خطبهها نام اهل بیت علیهم السلام را بیاورند و بگویند که حق با اهل بیت علیهم السلام است،
❏ این نامه در تاریخ ثبت شده است، نوشتهاند وزیر دربار، خود را به سرعت به خلیفه رساند و گفت: چی کار میکنی؟! جرأت نکرد بگوید حق با اهل بیت علیهم السلام نیست! گفت:
✸ الان در کوههای طبرستان و جاهای دیگر، عدهای با شعار اهل بیت علیهم السلام قیام کردهاند، اگر این حرف تو همه جا پخش شود، آن وقت لشکری پیدا میکنند و به جان خود تو میافتند،
✪ خلیفه دید که راست میگوید، گفت: بخشنامه را پخش نکنید، یعنی اینها بر حکومتشان میترسیدند، عقیده هم اگر پیدا میکردند، حب حکومت و دنیا و همین سلطنت مانع اعتقاد قلبیشان میشد.
۞•1380/06/30
─┅════༅𖣔9⃣𖣔༅═══┅─
─┅════✿🍃🕋🕋🍃✿════┅─
❥︎◁اینکه آن بزرگوارها در غربتِ زیادی بودند، واقعاً همینطور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛
❍ اما در کنار این، دربارهی این سه امام °از حضرت جواد تا حضرت عسکری ° نکتهی دیگری وجود دارد و آن این است که هرچه به پایان دورهی حضرت عسکری جلوتر میرویم، این غربت بیشتر میشود.
❀ حوزهی نفوذ ائمه و وسعت دایرهی شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق و امام باقر شاید ده برابر است؛ و این چیز عجیبی است. شاید علت اینکه اینها را اینطور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود.
● بعد از حرکت حضرت رضا علیه السلام به طرف ایران و آمدن به خراسان، یکی از اتفاقاتی که افتاد، همین بود
─┅════༅𖣔🔟𖣔༅═══┅─
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❁◁شاید اصلاً در محاسبات امام هشتم علیهالسّلام این موضوع وجود داشته. قبل از آن، شیعیان در همهجا تک و توک بودند؛ اما بیارتباط به هم، نا امید، بدون هیچ چشماندازی، بدون هیچ امیدی؛ سلطهی حکومت خلفا هم که همه جا بود؛ قبلش هم هارون بود با آن قدرت فرعونی.
❏ حضرت که بهطرف خراسان آمدند و از این مسیر عبور کردند، شخصیتی در مقابل مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق و هم نورانیت را جلوی چشم آنها میگذاشت؛ اصلاً مردم مثل چنین شخصیتی را ندیده بودند.
✸ قبل از آن، چقدر از شیعیان میتوانستند از خراسان حرکت کنند و به مدینه بروند و امام صادق را ببینند؟ اما در این مسیر طولانی، همه جا امام را از نزدیک دیدند؛ چیز عجیبی بود؛ کأنّه انسان پیغمبر را مشاهده کند.
✪ آن هیبت و عظمت معنوی، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیت و آن علم وسیع ° که هرچه میپرسی و هرچه میخواهی، در دستش هست؛ چیزی که اصلاً مردم آن را ندیده بودند ° ولولهیی راه انداخت.
─┅═══༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅═══┅─
─┅════✿🍃🕋🕋🍃✿════┅─
❥︎◁امام به خراسان و مرو رسیدند. مرکز هم مرو بود، که در ترکمنستانِ فعلی واقع شده است. بعد از یکی دو سال هم که شهادت حضرت بود و مردم داغدار شدند. هم ورود امام °که نشان دادن جلوهیی از چیزهای ندیده و نشنیدهی مردم بود • و هم شهادت آن بزرگوار • که داغ عجیبی بنا کرد ° در واقع تمام فضای این مناطق را در اختیار شیعه قرار داد؛ نه اینکه حتماً همه شیعه شدند، اما همه محب اهل بیت شدند.
❍ در این فضا، شیعیان ریختهاند کار کنند. شما میبینید ناگهان سر و کله اشعریین در قم پیدا میشود. اینها چرا آمدند؟ اشعریین که عربند. اینها پا شدند به قم آمدند و بساط حدیث و معارف اسلامی را در قم پهن کردند و آنجا را پایگاه قرار دادند.در ری هم امثال کلینی بلند شدند.
❀ کسی مثل کلینی ابتدا به ساکن از شهری بلند نمیشود؛ باید محیط شیعه باشد، باید محیط معتقد باشد تا بتواند جوانی را با این خصوصیات پرورش دهد که بعد او بشود کلینی.بعد همینطور که این حرکت ادامه پیدا کرده
─┅════༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅═══┅─
─┅════✿❥︎🕋🕋❥︎✿════┅─
❁◁ شما ببینید شیخ صدوق° ره° تا هرات و خراسان و جاهای دیگر رفته و برای شیعه حدیث جمع آوری کرده؛ این خیلی مهم است
❏ محدثین شیعه در خراسان چه کار میکنند؟ محدثین شیعه در سمرقند چهکار میکنند؟ در سمرقند چه کسی هست؟
✸ شیخ عیاشی سمرقندی. عیاشی سمرقندی در همان شهر سمرقند بوده که گفته این در بیانات شیخ کشّی هست. خود شیخ کشّی، سمرقندی است.
✪ بنابراین حرکت امام ؛ کان بیته مرتعاً لشیعة و لعلماء و بعد شهادت مظلومانة آنبزرگوار کاری کرد که این فضا دست ائمه علیهم السلام افتاد؛ ائمه هم بنا کردند به استفاده کردن.
─┅════༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅═══┅─
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
❥︎◁نامه نگاری ها و رفت و آمدهایی که صورت می گرفت، به شکل عادی اتفاق نمی افتاد؛ همه اش در زیر پوششی از پنهان کاری اتفاق می افتاد؛ والا اگر آشکار بود، می گرفتند دست و پای افراد را قطع می کردند.
❍ مثلا با شدت عملی که متوکل داشت و رفتن به کربلا را ممنوع کرده بود، آیا اجازه می داد، مسائل مردم را راحت خدمت امام بیاورند، بعد جواب ها را به مردم برسانند؛ وجوهات را بگیرند و خدمت امام بیاورند، بعد رسید بگیرند و به مردم بدهند؟
❀ اینها نشان دهنده شبکه عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی این سه امام بزرگوار °امام جواد ، امام هادی و امام عسکری علیهاالسلام °است
─┅═══༅𖣔1⃣4⃣𖣔༅═══┅─
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❁◁بعد از امام رضا تا زمان شهادت حضرت عسکری علیهمالسّلام چنین حادثهیی اتفاق افتاده.
❏ حضرت هادی و حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود °یک شهر بزرگِ آنچنانی نبود؛ پایتخت نوبنیادی بود که °سُرّ من رأی°؛ سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدری از مردم عادی که حوایج روزمره را برطرف کنند، در آن جمع شده بودند ° توانسته بودند
✸ این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. وقتی ما ابعاد زندگی ائمه را نگاه کنیم، میفهمیم اینها چهکار میکردند.
✪ بنابراین فقط این نبود که اینها مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع •امام• ° با همان معنای اسلامیِ خودش ° قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند.
─┅═══༅𖣔1⃣5⃣𖣔༅═══┅─
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
❥︎◁بهنظر من این بعد در کنار این ابعاد قابل توجه است. شما میبینید که حضرت هادی را از مدینه به سامرا میآورند و در سنین جوانی ° چهل و دو سالگی ° ایشان را به شهادت میرسانند؛
❍ یا حضرت عسکری در بیست و هشت سالگی به شهادت میرسند؛ اینها همه نشاندهندهی حرکت عظیم ائمه علیهمالسّلام و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده. با اینکه دستگاه خلفا، دستگاه پلیسیِ با شدت عمل بود،
❀ درعینحال ائمه علیهمالسّلام اینگونه موفق شدند. غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید.
۞•1382/02/20
─┅═══༅𖣔1⃣6⃣𖣔༅═══┅─
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❁◁در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم السلام نبوده است.
❏ وجود وکلا و نواب و همین داستان هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می کنند ° که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد° نشان دهنده این معناست.
✸ یعنی علی رغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا سلام الله به نحوی، ارتباطات با مردم همین طور گسترش پیدا کرد.
✪ این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تاثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.
۞•1384/05/18
─┅═══༅𖣔1⃣7⃣𖣔༅═══┅─