eitaa logo
خانواده امن
210 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
2.6هزار ویدیو
7 فایل
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای ما در تلگرام و ایتا شوید: تفسیر قرآن: @alquran_ir نهج البلاغه: @nahj_ir صحیفه سجادیه: @sahifeh_ir اخلاق، اوج نیاز @nyaz_ir عرفان، اوج ناز @nazz_ir خانواده امن در ایتا @amn_org بیداری در ایتا @bidary_ir مدیریت: @bidaryir
مشاهده در ایتا
دانلود
ما که تا حالا به بچه‌هامون آزادی ندادیم، چکار کنیم؟؟؟ قسمت اول خیلی از پدر و مادرا، وقتی با بحث آزادی مواجه می‌شن و مطالبی رو دربارش می‌خونن، این سوال تو ذهنشون ایجاد می‌شه: پس ما چکار باید بکنیم؟ یعنی آثار منفی آزادی ندادن تو بچه‌های ما پیدا می‌شه؟ آیا راهی برا جبران این آثار منفی وجود نداره؟ برا جواب دادن به این سؤالا، به چند تا نکته باید توجّه کرد: آزادی دادن از همین حالا اگه بچه ی شما هنوز هفت سالش تموم نشده، خیلی زود، حقّ آزادی رو بهش برگردونین. ممکنه بچه‌ی شما به خاطر ممنوعیتایی که براش گذاشته بودین، به محدودیت عادت کرده باشه و به خاطر همین هم از شما درخواست آزادی نداشته باشه. در این صورت، خودِ شما زمینۀ آزادی رو براش فراهم کنین. مدارا با آثار منفی شاید بچه ی شما به خاطر وجود محدویت، گرفتار آثار منفی اون شده باشه. آثاری مثل لجاجت، مخفی‌کاری، ترس و ... . در این صورت، اگه کودک تو سن زیر هفت سال هست و شما هم حقّ آزادی رو بهش برگردوندین، آروم آروم، آثار منفی محدودیت از بین می‌ره. تو این مدّت هم مراقب باشین به بهانۀ آثار منفی، بین خودتون و بچه‌تون، تنش ایجاد نکنین. ممکنه فرزند شما از هفت سالگی عبور کرده باشه ولی فاصلۀ زیادی با اون نگرفته باشه. در این صورت، اگه تو رفتاراش گرایش به آزادی بود، مانعِش نشین. اگه هم کودکتون از هفت سالگی عبور کرده و به مرز نوجوونی رسیده، باز هم باید باهاش مدارا کنین، ولی مدارا تو این سنین، باید همراهِ عمل کردن به نکتۀ باشه. ادامه دارد... استاد عباسی @amn_org
یک نوع ریا هست که نه تنها مذموم نیست بلکه سفارش هم شده است مثل اینکه کسی خیلی اهل نظافت نباشد ولی برای اینکه مردم او را آدم نظیفی بدانند خود را پاکیزه کند یا لباس و ظاهرش را برای حضور در جمع آراسته و تزئین کند این نوع ریا نه تنها جایز که بسیار سفارش شده است پیامبر فرمود: خداوند دوست دارد که بنده برای برادران خود زینت کند وقتی که به سوی ایشان میرود. @amn_org
زود قضاوت نکنیم خانم معلمی تعریف می‌کرد که در مدرسه ابتدایی بودم. مدتی بود تعدادی از بچه‌ها را برای یک سرود آماده می‌کردم. به نیت اینکه آخر سال مراسمی برایشان گرفته شود. روز مراسم بچه‌ها را آوردم و مرتبشان کردم. پدرومادرها هم دعوت بودند. موقع اجرای سرود ناگهان دختری از جمع جدا شد و به‌جای خواندن سرود، شروع کرد به حرکت جلوی جمع. دست‌وپا تکان می‌داد و خودش را عقب‌وجلو می‌کرد و حرکات عجیبی انجام می‌داد. بچه‌ها هم سرود را می‌خواندند و ریز می‌خندیدند، کمی مانده بود به‌خاطر خنده‌شان هرچه ریسیده بودم، پنبه شود. با خود گفتم: چرا این بچه این کار را می‌کند؟ چرا شرم نمی‌کند از رفتارش؟ اینکه قبلش بچه زرنگ و عاقلی بود! رفتم روبه‌رویش و اشاراتی کردم. هیچی نمی‌فهمید. به قدری عصبانی‌ام کرده بود که آب دهانم را نمی‌توانستم قورت دهم. خونسردی خود را حفظ کردم، آرام رفتم سراغش و دستش را گرفتم. خودش را از دستم رها کرد و رفت آن طرف‌تر و دوباره شروع کرد! فضا پر از خنده حاضران شده بود. مدیر هم رنگش عوض شده بود، از عصبانیت و شرم عرق‌هایش سرازیر بود. از صندلی‌اش بلند شد و آمد کنارم، سرش را نزدیک کرد و گفت: فقط این مراسم تمام شود، ببین با این بچه چه‌کار کنم. اخراجش می‌کنم. مادر دختر‌ هم که نزدیک من بود، بسیار پرشور می‌خندید و کف می‌زد. دخترک هم با تشویق مادر گرم‌تر از پیش شده بود. همین که سرود تمام شد، پریدم بالای سن و بازوی بچه را گرفتم و گفتم: چرا این‌طوری کردی؟! چرا با رفقایت، سرود را نخواندی؟! دخترک جواب داد: آخر مادرم اینجاست. برای مادرم این‌ کار را می‌کردم! گفتم: آخر ندید بَدید همه مثل تو مادر یا پدرشان اینجاست. چرا آن‌ها اینچنین نمی‌کنند و خود را لوس نمی‌کنند؟! خواستم بکشمش پایین که گفت: خانم معلّم صبر کنید. بگذارید مادرم متوجه نشود، خودم توضیح می‌دهم؛ مادر من مثل بقیه مادرها نیست، مادر من ناشنواست. چیزی نمی‌شنود و من با آن حرکاتم شادی و کلمات زیبای سرود را برایش ترجمه می‌کردم تا او هم مثل بقیه مادران این شادی را حس کند! این کار من رقص و پایکوبی نبود، این زبان اشاره است، زبان ناشنواهاست. همین که این حرف‌ها را زد، انگار مرا برق گرفت. دست خودم نبود. با صدای بلند گریستم و دختر را محکم بغل کردم و گفتم: آفرین دخترم! فضای مراسم پر شد از پچ‌پچ و درگوشی حرف‌زدن و... تا اینکه همه موضوع را فهمیدند. نه‌تنها من که هرکس آنجا بود از اولیا و معلمان همه را گریاند. از همه جالب‌تر اینکه مدیر آمد و عنوان دانش‌آموز نمونه را به او تقدیم کرد. با مادرش دست همدیگر را گرفتند و رفتند. گاهی جلوتر از مادرش می‌رفت و برای مادرش جست‌وخیز می‌کرد تا مادرش را شاد کند. @amn_org ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
صرفه‌جویی‌های اشتباهی قدرت جذب شما، بشدت با میزان کرامت و بخشندگی شما رابطه‌ی مستقیم دارد. هرچه انسانهای بیشتری بر سفره‌ی رزق شما، مهربانی شما، آرامش شما، نشاط شما و ... بهره بگیرند، قدرت جذب و سطح محبوبیت شما بالاتر خواهد رفت. انسانهای تک خور و خسیس، اساساً قدرت جذبی نخواهند داشت! شبتون متعالی @amn_org
💫💛💫💛💫💛💫💛 💛💫💛 💫💛💫 💛 💫 💛 💫 💫💛💫امام صادق (علیه السلام) : 💫💛💫به ديدار هم برويد و براي هم حديث بخوانيد همانا با حديث قلبهای زنگار گرفته جلا مي یابد و با حديث امر ما زنده می شود پس خداوند رحمت كند كسی كه امر ما را زنده كند. 📒بحارالأنوار ، ج1 ، ص202 💫💛💫در بالای ایوان طلای حضرت امیر (ع) نوشته شده است 💫💛💫 «رسول خدا (ص) فرمود: اگر همه مردم بر محبت علی علیه‌السلام گِرد می‌آمدند، هرگز خداوند آتش جهنم را نمی‌آفرید». 📒در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲ 💫 💛 💫 💛 💫💛💫 💛💫💛 💫💛💫💛💫💛💫💛 @amn_org
💫💛💫 ۷۵ 💫💛💫 ۲۶ 💫💛💫فهرستی از قوانینی که میخواهید کودکتان به آن عمل کند؛ رابه ترتیب اهمیت بنویسید؛ 💫💛💫مانند 💫💛💫ساعت برگشتن به خانه 💫💛💫 انجام تکالیف @amn_org
💫💛💫 ۲۴ 💫💛💫 از پس مشکلات به راحتی برمیایید اگر؛ 💫💛💫خودت، تواناییها و استعدادهای خدادادی ات را بخوبی بشناسی! 💫💛💫یادت باشد موقعیتها و مشکلاتِ ناخواسته، بخشی از زندگی اند.... 💫💛💫که باید آرام و منطقی و با تمام توان بهترین راه حل را انتخاب نمود. @amn_org
💫💫💫ما که تا حالا به بچه‌هامون آزادی ندادیم، چکار کنیم؟ 💫💛💫 قسمت دوم: 💫💛💫 توجّه بیشتر به محبّت 💫💛💫کسایی که به بچه‌شون آزادی ندادن، باید علاوه بر توجّه به نکتۀ ۱و ۲، تو رفتار با بچه‌هاشون به شیوه‌های ابراز محبّت، توجّه بیشتری داشته باشن و فرزندشون رو از این جهت، سیراب کنن. 💫💛💫 بزرگداشت شخصیت 💫💛💫شاید فرزند شما از مرز کودکی عبور کرده و حتّی به نوجوونی رسیده باشه. یکی از اصلی‌ترین مسائل دورۀ نوجوونی، احساس نیاز به احترام هست. 💫💛💫 نوجوون دوست داره که دیگران اونو بزرگ ببینن و یه انسان بزرگ، به حسابش بیارن، توقّع داره رفتارای دیگران باهاش، محترمانه باشه. 💫💛💫احترام باید تو صدا زدن، نوع درخواستایی که ازش می‌شه، شیوۀ برخورد با اشتباهاش، تو تصمیم‌گیریایی که بهش مربوط می‌شه و ... ، خودشو نشون بده. 💫💛💫 نوجوونایی که دورۀ کودکیشون رو با آزادی طی نکردن و به آثار منفی اون مبتلا شدن، بیشتر از دیگران تو معرض بی‌احترامی و خُرد شدن شخصیت هستن. 💫💛💫 رابطۀ اینها با پدر و مادرشون، به خاطر وجود آثار منفی محدودیت، همیشه آمادۀ تنش هست. پدر و مادر، اگه تاب تحمّل رفتارای ناهنجارش رو نداشته باشن، تو این تنش‌ها شخصیت نوجوون رو زیر پا می‌ذارن. 💫💛💫تحقیر نوجوون، وقتی کنار آثار منفیِ باقی مونده از دوران کودکی قرار می‌گیره، دنیایی از خطرای تربیتی رو براش به وجود می‌یاره، 💫💛💫 امّا احترام به شخصیت، وقتی کنار رفتارای محبّت‌آمیز قرار می‌گیره تا اندازۀ زیادی از آثار منفی محدودیت تو دوران کودکی، کم می‌کنه. @amn_org
💫💛💫 نامزدی نافرجام رو چطور تموم کنیم؟ 💫💛💫قبل از به هم زدن رابطه از طرفتون دوری نکنید اگه قصد به هم زدن رابطه رو دارین، سعی نکنین با بهانه‌های مختلف از دیدن هم دوری کنین. باید درک کنین که طرف شما حق داره بدونه تو ذهن شما چه می‌گذره. 💫💛💫دلایل جدا شدنتون رو همیشه به خاطر داشته باشید لیستی از همه دلایلی که می‌خواین رابطه‌تون رو تموم کنین تهیه کنید. این کار دلایل لازم برای اینکه سر تصمیمتون بمونید رو به شما میده. 💫💛💫طرف مقابل رو بی‌خبر نگذارید بهش زنگ بزنین و بگین که لازمه درباره رابطه‌تون باهم حرف بزنین، ادامه گفتگو حتماً باید حضوری انجام بشه. 💫💛💫همدیگر رو متهم نکنید تموم شدن یک رابطه می‌تونه یک‌جانبه یا دوطرفه باشه اما هیچ دلیلی نداره که یکی از شما بخواد اون یکی رو به چیزی متهم کنه. 💫💛💫دلایلتون رو توضیح بدید وارد جزییات بشین اما سعی نکنین تأییدش رو درباره تک‌تک این جزئیات بگیرین. ممکنه او متفاوت از شما فکر کنه. 💫💛💫تلفن نزنید وقتی دلتون واسش تنگ شد، از اینکه بهش زنگ بزنین یا پیام بدین دوری کنین. این کار به‌ هیچ ‌عنوان کمکتون نمی‌کنه. @amn_org