🔺ویژگیهای قدرت نرم
🔸قدرت نرم نیز همانند سایر مقولات دارای ویژگیهایی است که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره میشود:
1- سنتی است: قدرت نرم هر کشوری برآمده از یک دوره تاریخی طولانی مدت است. شیوه تفکر مردم، ایدئولوژی، سنت فرهنگی، رسوم قومی، نظام اجتماعی، رژیم اقتصادی، شیوه زندگی و... نتایج انباشتی روند تکاملی جوامع بشری هستند. در این فرایند، هر عنصر قدرت معمولاً تحت تأثیر سنت فرهنگی بوده و این در حالی است که هر فرهنگ در مسیر خاصی توسعه مییابد. بنابراین مشخص است که قدرت نرم به لحاظ ماهیت تا حد قابل توجهی سنتی است.
2- قابلیت روزآمد شدن دارد:قدرت نرم که یک قدرت غیرقابل لمس است تنها زمانی که همسو با جریان اصلی زمانه باشد توسعه خواهد یافت؛ به خصوص در جامعه مدرن، قدرت رابطه نزدیکی با پیشرفت فناورانه و عملی جامعه اطلاعاتی و اقتصاد دانش پایه دارد. قدرت نرم با مطرح شدن ابزار و شیوههای گوناگون در جامعه بینالمللی و ظهور فنآوری اطلاعات و رسانههای جمعی به یک ابزار پرنفوذ و پویا تبدیل شده است. بنابراین جوهره قدرت نرم به گونهای است که قابلیت انطباق با شرایط ساز و کارهای نوین را دارد و به واسطه استفاده از فنآوریهای جدید میتواند ضریب دستیابی به اهداف را افزایش دهد.
3- گسترده است: قدرت نرم توانایی زیادی برای رقابت و گسترش دارد. با وقوع انقلاب اطلاعاتی و پیوند خوردن قدرت نرم با آن، قدرت نرم محدودیتهای ناشی از مرزهای جغرافیایی، قومیتها، زمان و فضا را پشت سر گذاشته و دارای دامنه اثرگذاری بسیار گستردهای شده است. از سوی دیگر در جامعه بینالملل، زمانی که طیفی از قدرتهای نرم با یکدیگر تعامل مییابند، رقابت اجتنابناپذیر است و اختلاف و منازعه ایجاد میشود که برآیند آن پیشرفت و بهبود قدرتهای نرم است. این قدرتهای نرم بعد از تعامل با یکدیگر به یک هویت جمعی تبدیل میشوند.
4- قابل تغییر است: قدرت نرم یک موجودیت ایستا نبوده بلکه یک فرآیند پویاست. قدرت نرم یک نظام تغییرپذیر بزرگ است که شکلگیری و تغییر آن به حرکت دیالکتیکی عناصر گوناگون آن بستگی دارد. راهبرد ملی، اخلاق ملی، قدرت دیپلماتیک، قدرت آموزشی و فرهنگی، کیفیت حکومت خلاف ملیت به زمان کوتاهتری برای صورتبندی و توسعه نیاز دارد. بنابراین عدم قطعیت و تغییرپذیری آنها بیشتر است.
5- وابسته است: از ویژگیهای اساسی قدرت نرم وابستگی آن به قدرت سخت است. از این رو کشورها برای رسیدن به یک قدرت ملی فراگیر باید همزمان در جهت افزایش توان مادی خود نیز فعالیت کنند؛ چرا که اگر نسبت به کسب قدرت نرم بیتوجهی یا صرفنظر شود، حفظ توسعه پایدار با اتکای صرف به قدرت سخت بسیار دشوار خواهد بود.
@amniatemeli
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥انقلاب فرانسه چرا به وقوع پیوست؟
@amniatemeli
📌جهاد بزرگِ حاج قاسم
✍ما شهید زیاد داریم -در بین سرداران هم شهید داریم، در بین آحاد معمولی هم شهید داریم- امّا شهیدی که به دست خبیثترین انسانهای عالم یعنی خود آمریکاییها به شهادت برسد و آنها افتخار کنند که او را توانستند شهید کنند، چنین شهیدی غیر از حاج قاسم من کس دیگری را یادم نمیآید؛ جهادش جهاد بزرگی بود، خدای متعال شهادت او را هم شهادت بزرگی قرار داد.
🔺بیانات رهبر انقلاب در منزل سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
@amniatemeli
نشست تخصصی «ایران و عربستان؛ چشمانداز روابط دوجانبه و معادلات در غرب آسیا»
همراه با پژوهشگران ارشد مسائل منطقهای و بینالمللی
🔶دکتر احمد عالیوند
🔶دکتر احمد دستمالچیان
🔶دکتر هادی رحمانی ساعد
🔻مدیر نشست: دکتر فرزاد محمدی
⏰ زمان: پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲،ساعت ۱۰
📍مکان: میدان فردوسی، ابتدای قرنی، علوی دوم، پلاک ١
✳حضور در نشست برای عموم آزاد است.
‼️از علاقهمندان جهت حضور دعوت به عمل میآید درخواست خود را به شماره زیر در تلگرام یا واتساپ ارسال کنند:
٠٩٩٣۵٩٠٩۵٠٣
42.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مستند_بهنامخلق | روایتی متفاوت از سازمان تروریستی منافقین
🔻منافقین و رژیم بعث متحدینی بر علیه جمهوری اسلامی ایران
🔹 مسعود رجوی پس از انتقال سازمان مجاهدین خلق به عراق با کمک صدام حسین در صدد ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران در خلال جنگ تحمیلی برآمد. #قسمت_پانزدهم
@amniatemeli
🔺نظریات قدرت نرم
🔹قدرت نرم ریشه در تعبیر لیبرالیستی تحولات جهانی دارد. نگرش لیبرالیستی در مقایسه با نگرش رئالیستی و حتی نئورئالیستی پنج نکته کلیدی دارد که عبارتند از:
1- در نگرش لیبرالی، اصلیترین بازیگر، تهدیدکننده و تهدیدشونده و محور اساسی سیاستگذاری، بازیگران غیردولتی هستند و جامعه مهمتر از دولت است.
2- خلاف رئالیستها که امنیت ملی و منافع ملی را محور تمام سیاستگذاریها معرفی کرده و به کلیه فعالیتهای فراملی بدبین بودند، لیبرالها به امنیت بینالمللی اهمیت بسیار زیادی قائل هستند.
3- در نگرش لیبرالی، انسانها موجودات شریر و پلیدی نیستند، بنابراین دولت مقتدر اساساً با تعالی شهروندان در تعارض است. انسانها اصولاً شریف و مسالمتجو هستند و سیاست خارجی بازتاب استانداردهای اخلاقی شهروندان است و دولتها حتی اگر بتوانند هم، حق ندارند اخلاق ویژهای برای خود تعریف کنند چون اخلاق دولت، بازتاب و حاصل جمع اخلاق شهروندانش است. بر این اساس در نگرش لیبرالی، انسانها در جستجوی صلح هستند، پس دولتها یعنی نماینده شهروندان هم محدود و خیرخواه هستند، در نتیجه محیط بینالمللی هم که متشکل از نمایندگان ملتها است، قانونپذیر و هنجارگر است. این نگرش کاملاً عکس نگرش رئالیستی است که انسانها را گرگ همدیگر و نظام بینالملل را مبتنی بر قانون جنگل میشمرد.
4- لیبرالها خلاف رئالیستها، که غالباً در اندیشه بقاء، مبارزه و امنیت ملی هستند، عمدتاً بر مسائل مربوط به اقتصاد سیاسی تأکید مینمایند و معتقدند از طریق وابستگی متقابل فزاینده و همکاری در سطح بینالملل میتوان صلحی دائمی برقرار کرد و از مناسبات خصومتآمیز رهایی یافت. و آخرین خصیصه نگرش لیبرالی این است که نیات و برداشتها بسیار بیشتر از توانایی اهمیت دارند. آنچه مناسبات دولتها و ملتها را تنظیم میکند نه تواناییهای عینی که برداشتهای ذهنی و نیات آنهاست. بر این اساس لیبرالها برای فعالیت نهادهای بینالمللی، مبادلات فکری و بطور کلی ماهیت بیناذهنی واقعیات ارزش خاصی قائل هستند.
🔸تأمل در خصایص مفهومی لیبرالیسم نشان میدهد که این نگرش منبع فکری مهمی برای قدرت نرم تمهید کرده است. اما به رغم نزدیکی مفهومی بین فهم لیبرالی و قدرت نرم، نمیتوان این دو را دو مؤلفه مستقل و وابسته فرض کرد، برای اینکه قدرت نرم صرفاًَ منبعث از نگرش لیبرالی نیست. جفری کمپ در مقالهای ضمن تحلیل معنای قدرت نرم، تحرکات ایران در عراق و لبنان را به قابلیت و قدرت نرم ایران در این دو کشور نسبت داده است. این در حالی است که نگرش حاکم بر رفتار ایران، لیبرالی نیست. بنابراین اینگونه نیست که قدرت نرم مختص کشورهایی باشد که مشرب لیبرالی دارند، منابع قدرت نرم (فرهنگ، ایدئولوژی، عقاید و هویت تاریخی) میتواند در مکاتب مختلفی وجود داشته باشد، اما آنچه مهم است ابراز و معرفی صحیح و شایسته منابع قدرت نرم است که بنظر میرسد هر کشوری قادر به انجام آن نیست.
@amniatemeli
34.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت. ۱۴۰۲/۷/۱۱
@amniatemeli
✅ ناسیونالیسم
🔹 ناسیونالیسم ایدئولوژی ای است که توسط افرادی بیان می شود که مشتاقانه بر این باورند که ملت آنها برتر از سایرین است. این احساس برتری اغلب بر اساس قومیت، زبان، مذهب، فرهنگ یا ارزش های اجتماعی مشترک است. از دیدگاه صرفاً سیاسی، ناسیونالیسم با هدف دفاع از حاکمیت مردمی کشور ، حق حکومت بر خود ، و محافظت از آن در برابر فشارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از اقتصاد جهانی مدرن است. از این نظر، ناسیونالیسم به عنوان نقطه مقابل جهانی گرایی یا گلوبالیسم تلقی می شود.
🔹امروزه، ناسیونالیسم عموماً به عنوان یک احساس مشترک شناخته می شود که به دلیل میزان تأثیرگذاری آن بر زندگی عمومی و خصوصی، به عنوان یکی از بزرگ ترین، اگر نگوییم بزرگ ترین عوامل تعیین کننده تاریخ مدرن عمل می کند.
🔹با وجود این احساس رایج که مردمی که معتقدند کشورشان «بهترین» است همیشه وجود داشته است، ناسیونالیسم یک جنبش نسبتا مدرن است. در حالی که مردم همیشه احساس وابستگی به سرزمین مادری خود و سنت های والدین خود داشته اند، ملی گرایی تا پایان قرن هجدهم به یک احساس عمومی شناخته شده تبدیل نشد.
🔹انقلابهای قرن هجدهم آمریکا و فرانسه اغلب به عنوان اولین تجلی تأثیرگذار ناسیونالیسم در نظر گرفته میشوند. در طول قرن نوزدهم، ناسیونالیسم به کشورهای جدید آمریکای لاتین نفوذ کرد و در سراسر اروپای مرکزی، شرقی و جنوب شرقی گسترش یافت. در نیمه اول قرن بیستم، ناسیونالیسم در آسیا و آفریقا ظهور کرد.
🔹ناسیونالیسم در قرن بیستم با ظهور فاشیسم و نازیسم چرخشی زشت به خود گرفت. با این حال، این جنبه منفی ناسیونالیسم بود. از آن زمان، بسیاری از کشورها از ایده ناسیونالیسم تهاجمی دست کشیدند. این قطعاً به این معنی نیست که ناسیونالیسم در دوران معاصر ضعیف شده است. مردم ناسیونالیسم قوی را در ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق مشاهده کردند. ادغام ناسیونالیسم با ایدئولوژی های اقتصادی مانند سرمایه داری و سوسیالیسم وجود داشت.
🔹در قرن بیست و یکم، ناسیونالیسم رویه منفی نداشته است. در بسیاری از کشورهای دموکراتیک سیاستمداران با تکیه بر ناسیونالیسم به پیروزی می رسند.
🔹ناسیونالیسم یک نیروی قوی در جهان است و البته جنبه منفی نیز دارد. با این حال، این جنبه منفی قطعا نمی تواند اهمیت ناسیونالیسم را تضعیف کند.
@amniatemeli
7.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥قاسم سلیمانی قهرمان ملی است، این را در تاریخ خواهند نوشت
🔹ملیحه محمدی، فعال و تحلیلگر سیاسی:مردم منطقه همگی مدیون قاسم سلیمانی هستند چرا که او خلافت داعش را از بین برد؛ در استادیومهای عربستان هم تصاویر افراد سیاسی وجود دارد.
🔹آقای خامنهای کاملا درست میگوید، دولتهایی که به سراغ قمار عادیسازی با اسرائیل رفتهاند روی اسب بازنده شرطبندی میکنند.
@amniatemeli
✅شيوههاي جنگ نرم
🔺يك ـ شبههافكني و ايجاد ترديد و تشكيك در عقايد
شبههافكني و ايجاد ترديد و تشكيك در عقايد يكي از ترفندهاي دشمن در جنگ نرم است. تاريخ نشان داده هرگاه ايمان و اعتقاد به باورهاي ديني در جامعهاي تقويت شود، اين جامعه و حكومت شكستناپذير خواهند شد. در نقطه مقابل ايجاد ترديد در قلوب مؤمنين و القاء شبهات اعتقادي يكي از روشهاي دشمنان در جنگ نرم با هدف شكست جامعه ايماني است.
ازاينرو، امروزه يكي از اهداف اصلي برخي شبكههاي ماهوارهاي القاء، بسط و گسترش شبهه در اعتقادات اقشار مختلف جامعه، به ويژه جوانان است و در صورت ورود اين شبهات به بطن اذهان جامعه و بيپاسخ ماندن آنها، به انحرافات اعتقادي منجر خواهد شد. از ديدگاه قرآن كريم ايجاد شك و ترديد در عقايد در ابعاد مختلف صورت گرفته است:
اول ـ ايجاد ترديد در نبوت با تحقير رهبران آسماني
دشمنان اسلام در جنگ نرم عليه پيامبر و مسلمانان براي ايجاد ترديد در نبوت پيامبر تلاش ميكردند تا نبوت ايشان را زير سوال ببرند و قرآن را كلام يك فرد عادي قلمداد كنند. خداوند در سوره سبأ آيه ۴۳ به اين ترفند آنان اشاره ميكند: «و چون آيات تابناك ما بر آنان خوانده ميشود، ميگويند: «اين جز مردي نيست كه ميخواهد شما را از آنچه پدرانتان ميپرستيدند، باز دارد».
نيز در سوره ص آيه ۸ از قول آنان ميفرمايد: «آيا از ميان همه ما، قرآن تنها بر او (محمد) نازل شده؟....» همچنين در آيه ۸۷ تا ۹۳ سوره هود به اين شيوه آنها اشاره شده، گفتند: «اي شعيب! آيا نمازت به تو دستور ميدهد كه آنچه را پدران ما ميپرستيدهاند، رها كنيم، يا در اموال خود به ميل خود تصرف نكنيم؟ راستي كه تو بردبار فرزانهاي.» يعني اين رفتار و چنين سخناني از تو بعيد است.
مشركان با اشاره به اين مسئله كه انسان رشيد و عاقل كسي است كه سنتهاي يك قوم را زير پا نگذارد و آزادي عمل را از صاحبان اموال سلب نكند، از روي استهزاء گفتند كه تو نه مطالعه كافي داري و نه عقل درست و نه انديشه عميق!
همچنين مشركان براي ايجاد شك در نبوت، شخصيت و موقعيت پيامبر را تحقير ميكردند. به عنوان مثال قرآن كريم از قول آنان ميفرمايد: «و گفتند: چرا اين قرآن بر مردي بزرگ از (آن) دو شهر (مكه و مدينه) فرود نيامده است؟» (زخرف:31)؛ تخريب چهره تابناك دين مبين اسلام و چهره مبارك پيامبر صلي الله عليه و آله و القاء اسلامهراسي از طريق رمان، فيلم و كاريكاتور و.... در رسانههاي غربي ادامه همين شيوه است.
ادامه دارد...
@amniatemeli