eitaa logo
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
14.6هزار دنبال‌کننده
703 عکس
1.6هزار ویدیو
31 فایل
خبرگزاری وستانیوز کانال توسط دکتر مکرمی پور کارشناس مسائل بین الملل و امنیت ملی مدیریت می شود. ارتباط @mbmokaramipour
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‌ ❇️ نام کتاب: گرایش‌های سیاسی در خاورمیانه و امنیت ملی ایران نویسنده: حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نشر نی ‌ ‌ پژوهش‌های موجود پیرامون امنیت ملی ایران و چالش‌ها و تهدیدات بیرونی فراروی آن بیشتر تحت تأثیرات مطالعات بین‌المللی به‌ویژه مطالعهٔ تأثیرات استراتژیک و ژئوپلیتیک ناشی از سیاست ابرقدرت‌ها یا بازیگران منطقه‌ای بوده است. پژوهش کنونی بر زمینهٔ کمتر شناخته شده، اما بسیار مهم دیگر، یعنی تأثیر اندیشه‌ها و گرایش‌های سیاسی محیط پیرامونی بر امنیت ملی ایران متمرکز شده است. از آنجا که اندیشه‌ها و گرایش‌های سیاسی در خاورمیانه بر سه محور ناسیونالیسم، چپ مارکسیستی و اسلام‌گرایی استوار بوده‌اند، نویسنده نگاه این گرایش‌ها و جریانها و دولتهای طرفدار آنها به ایران و تأثیر سیاستهای ناشی از این گرایش‌ها بر امنیت ملی کشورمان را بررسی و تحلیل کرده و ضمن ارائهٔ تعریف فراگیر و نوینی از امنیت ملی ایران، آن را برآیند امنیت سرزمینی، نظامی، اقتصادی، سیاسی، انسانی و هویتی ایران و مردم ایران قلمداد می‌کند. نویسنده راهکارهای مورد نظر خود را نیز در عرصهٔ سیاست خارجی، توسعهٔ اقتصادی و سیاست‌گذاری هویتی برای از میان برداشتن یا کاهش این تهدیدات و تأمین امنیت فراگیر ملی ایران، ارائه کرده است. ‌@amniatemeli
38.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥از منازعه تحریم ـ مشارکت در انتخابات عبور کرده‌ایم 🔸️ پرویز امینی، استاد علوم سیاسی: گارد اجتماعی و نیروهای سیاسی نسبت به مشارکت گشوده است. 🔸️رادیکالیزم در ایده و عاملان داخلی و خارجی آن تضعیف شده است و ظرفیت ایجاد منازعه تحریم ـ مشارکت در انتخابات پیشِ‌رو را ندارد. 🗂منبع: تسنیم @amniatemeli
🔺کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منبع: دیتاک @amniatemeli
🔺جاسوسی و نقض امنیت ملی 🔸جاسوسی سایبر، به عملی اشاره دارد که به منظور به دست آوردن اسرار حساس، اختصاصی و یا اطلاعات طبقه‌بندی شده از افراد، رقبا، گروه‌ها، دولت‌ها و دشمنان، برای استفاده نظامی، سیاسی یا اقتصادی با استفاده از روش‌های بهره‌برداری غیر قانونی در اینترنت، شبکه، نرم‌افزار و یا رایانه صورت می‌گیرد. 2. خراب‌کاری فعالیت‌های نظامی که با استفاده از ماهواره و رایانه برای اختلال در تجهیزات دشمن صورت می‌پذیرد، خراب‌کاری نام دارد. زیرساخت‌های برق، آب، سوخت، ارتباطات، حمل‌ و نقل و... ممکن است در جنگ مجازی در معرض خطر باشند. سایر تهدیدها می‌تواند شامل سرقت اطلاعات کارت‌های اعتباری، اختلال در برنامه‌ی قطارها و یا حتی بازار سهام باشد. 3. شبکه برق شبکه‌های انتقال برق، به دلیل وابستگی به فضای مجازی و اینترنت، از مهم‌ترین هدف‌ها در جنگ مجازی محسوب می‌شوند. در سال 2009م. دولت ایالات متحده بیان داشت که دولت‌های چین و روسیه قصد داشتند تا با نفوذ نرم‌افزاری در شبکه‌های برق در این کشور، در آن اختلال ایجاد کنند. از سوی دیگر و در نقطه مقابل نیز حملات نظامی به شبکه‌های انتقال برق برای از کار انداختن اینترنت، از موارد مورد توجه در جنگ مجازی است. @amniatemeli
🌎 نفوذ آمریکا در جهان عرب با افزایش نفوذ چین رو به افول است 🌿 نشریه فارن افرز در یادداشت قابل توجهی نوشت با افزایش طول مدت درگیری عملیات نظامی ارتش اسرائیل در داخل غزه، تأثیر پیامد‌های آن را بر جهان عرب و ایالات متحده می‌بینیم و اینکه جنگ باعث شد روند روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و چند کشور عربی مختل شود. پیش از این، بحرین، مراکش، سودان و امارات متحده عربی روند عادی سازی روابط با اسرائیل را آغاز کرده بودند و به نظر می رسید عربستان سعودی نیز آماده پیوستن به آنها باشد. با این حال، حمله و پاسخ نظامی اسرائیل در غزه، این پیشرفت را متوقف کرد. 🔹از آن زمان، عربستان سعودی تا زمانی که اسرائیل اقدامات ملموسی برای تأسیس دولت فلسطین انجام ندهد، از عادی سازی روابط خودداری کرده است. اردن در نوامبر 2023 سفیر خود را از اسرائیل فراخواند و سفر برنامه ریزی شده بنیامین نتانیاهو به مراکش لغو شد. تظاهرات گسترده‌ای در سراسر جهان عرب در اعتراض به اقدامات اسرائیل و بحران انسانی که در غزه برگزار شد. در اردن و مراکش، معترضان خواستار پایان دادن به معاهدات صلح کشورهایشان با اسرائیل شدند و از بی توجهی به نظر مردم، توسط دولت‌هایشان ابراز ناراحتی کردند. 🔹پیامدهای جنگ در غزه به ایالات متحده نیز سرایت کرد، زیرا افکار عمومی عرب به شدت علیه مهم‌ترین و قوی‌ترین متحد اسرائیل تغییر جهت داده است. نظرسنجی‌های مؤسسه «عرب بارومتر» نشان‌دهنده کاهش چشمگیر جایگاه آمریکا در میان شهروندان عرب است که به درگیری غزه نسبت داده می‌شود. در تونس، دیدگاه‌های مثبت نسبت به ایالات متحده از 40 درصد قبل از روز 7 اکتبر به 10 درصد کاهش یافت. کاهش مشابهی در اردن (از 51 درصد در سال 2022 به 28 درصد در اوایل 2024) و لبنان (از 42 درصد به 27 درصد) مشاهده شد. 🔹این تغییر به نفع چین تمام شده است که محبوبیت آن در منطقه افزایش یافته است. پس از عملیات نظامی اسرائیل در داخل غزه، حداقل نیمی از پاسخ دهندگان در همه کشورهای مورد بررسی، دیدگاه مثبتی نسبت به چین داشتند. در اردن و مراکش، محبوبیت چین حداقل 15 درصد افزایش یافته‌است. با وجود حمایت محدود از تلاش‌های چین برای حمایت از حقوق فلسطین، این آمار نشان‌دهنده نارضایتی عمیق از سیاست‌های ایالات‌متحده است. بیش از 60 درصد از پاسخ‌دهندگان در پنج کشور عربی، بر این باور بودند که ایالات متحده از حقوق اسرائیل حمایت می‌کند، در حالی که کمتر از 17 درصد احساس می‌کردند که ایالات متحده از حقوق فلسطین دفاع می‌کند، که کمترین آن 2 درصد در اردن بود. @amniatemeli
43.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥معجزه اقتصادی ویتنام، معروف به دوی موی" 🔺بخش اول 🗣️زبان اصلی با زیرنویس فارسی @amniatemeli
📛۸ کشور اول جهان در کسب بالاترین درآمد گردشگری در سال ۲۰۲۳ به ترتیب: ⚪️آمریکا ⚪️اسپانیا ⚪️بریتانیا ⚪️فرانسه ⚪️ایتالیا ⚪️امارات ⚪️ترکیه ⚪️استرالیا @amniatemeli
🟡 عصر چندجانبه‌گرایی محدود و خرده ائتلاف ها 💬 «چندجانبه‌گرایی»، یکی از آشناترین و دیرپاترین مفاهیم روابط بین الملل است. این مفهوم به شکل گیری سازمان‌هایی بزرگ برای پیگیری اهداف و منافع مشترک کشورهای عضو اشاره دارد، سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ناتو از جمله نهادهایی هستند که براساس منطقه چندجانبه‌گرایی شکل گرفته اند. امروزه اما با مشخص شدن محدودیت‌های این دست سازمان ها از جمله ناکارآمدی و ساختار عریض و طویل و فرایندهای اجماع سازی نسبتا دشوار، روابط بین‌الملل باعث شده مفهومی جدید و البته شرقی تحت عنوان "Minilateralism" در سال های اخیر مطرح شود... اینفوگرافی @amniatemeli
‍ 🔺نظم سایکس-پیکو پس از 100 سال همچنان پابرجاست 📚بحران دولت-ملت در خاورمیانه 📥حمید احمدی 🖇تفاوت ایران با خاورمیانه جدید این بود که ایران با همه آنچه در سال‏های قبل از کف داده بود، هسته اصلی خویش را حفظ کرده بود. در مورد عثمانی، دولت فروپاشید و بخش‏های عربی آن به چند کشور تبدیل شد. همان قدر که ایرانیان از قراردادهایی مانند «گلستان» و «ترکمان چای» نفرت دارند، اعراب از قرارداد سایکس-پیکو بیزارند اما تفاوتی که اشاره شد بسیار کلیدی است. علاوه بر این، پان ایرانیسم بسیار با پان عربیسم و پان تورکیسم متفاوت بوده و است. 🖇در ذات پان عربیسم و پان ترکیسم نوعی الحاق‏گری هست؛ یعنی آنها مایلند سرزمین‏های دیگری را به کشورهای خود الحاق کنند و مشخصا می‏خواهند سرزمین بگیرند. ولی در ایران، پان‏ایرانیزم بیشتر واکنشی به این دو جریان بوده است. تلاش‏هایی در ایران برای مناطق از دست رفته بوده، اما هیچ حزب سیاسی‏ای بر این مبنا شکل نگرفته است. حتی جریان پان ایرانیزمی را که محمود افشار شروع کرد و هنوز وجود دارد، به فکر بازگرداندن بحرین و افغاستان به خاک ایران نیست و بحث هویت فرهنگی را مطرح می‏کند. 🖇به هر روی تکلیف ایران در این خاورمیانه باستانی روشن است، اما آیا شرایط جدید مرزهای سایکس-پیکو که به جز ایران عمده مرزهای پیشین منطقه را جا به جا کرد، پابرجا خواهد ماند؟ آیا نیروهای خودخوانده «دولت اسلامی» خواهند توانست این نظم را چنان که در مقطعی در سوریه و عراق بر هم زدند، به کل از بین ببرند؟ واضح است که داعش اولین نیروی مخالف مرزهایی که در روندهای پس از قرارداد سایکس-پیکو به وجود آمدند، نیست. حتی این مرزها پیش از این به چالش کشیده شده بودند، ولی دگردیسی کامل آنها دور از ذهن است. 🖇پان عربیست‏ها دو بار این نظم را به چالش کشیده‏اند. یکی در سال 1919 که جلسه تمام احزاب و جریان‏های ناسیونالیستی در دمشق برگزار شد و همه اعراب در مخالفت با نظم سایکس-‏پیکو به تاسیس یک دولت واحد عربی به نام سوریه دست زدند، اقدامی که البته به سرعت شکست خورد چون نیروهای درگیر در آن نظم و سازماندهی نداشتند و ارتش فرانسه هم دخالت کرد و دوم چالشی است که ناصر ایجاد کرد. قرارداد معروف جمهوری متحده عربی بود که قرار بود مصر و سوریه را یکی کند و بعد عراق را شامل شود. واقعیت این است که سایکس‏-پیکو ناخواسته مسائلی را ایجاد کرد که بعدا دردسرساز شد، اما هرگز از بین نرفت. 🖇دلیل آن بود که جنبش‏های مخالف آن خود دچار تضاد بودند. حزب بعث در دهه 1940 برای بر هم زدن نظم سایکس‏پیکو به وجود آمد و خود از مشوقان وحدت مصر و سوریه و حامی جمهوری متحده عربی بود. ولی وقتی که این جمهوری شکل گرفت، آنها متوجه شدند که ناصر و ناصریزم هژمونی پیدا کرده‏اند و این تنها مورد نبود. خود مصری‏ها نیز در مقطعی که به فکر فدراسیون بودند، هژمونی خود را بر سوری‏ها غالب می‏دیدند. حتی وقتی سادات و قزافی و حافظ اسد فدراسیون جماهیر عرب درست کردند، در سال 1971 به بن‌بست خوردند. تجربه سوریه و عراق هم در اوایل دهه هشتاد سرنوشت مشابه داشت. 🖇با تقسیم‌بندی جدید خاورمیانه، رهبرانی ظهور کرده‏اند که دیگر در فکر کشور واحد نیستند. منافع نخبگان سیاسی اکنون در بر هم خوردن این نظم نیست. آنها هویت و اقتداری پیدا کرده‏اند که حاضر به ترک آن نیستند. اگر روزی اتحاد هم منفعتی داشته باشد، هر رهبری خود می‏خواهد رئیس موجودیت تازه باشد. این است که از هم پاشیده شدن نظم سایکس‏پیکو آسان نیست. داعش چالش جدی‌‏تر و گسترده‏تری درست کرد که آن هم به خاطر شرایط خاص حاکم بر سوریه و عراق بود. عراق پس از صدام و سوریه پس از بهار عربی درگیر شرایطی شدند که ترکتازی داعش را ممکن کرد ولی این نیرویی ماندگار نیست که بتواند بیش از این چالش‌برانگیز باشد. خلا سرزمینی به داعش فرصت بروز داد اما حالا تقریبا همه دشمن آن هستند و او را از بین خواهند برد. 🖇نظم سایکس‏پیکو ساختاری شده و به هم خوردنی نیست چون منافع نخبگان و توده‏ها براساس این نظم، شکل گرفته است. تضاد طبقاتی میان کشورهای عرب نیز دلیل بسیار مهمی است. اگر سوریه کشوری فرودست و عراق فرادست آن است، تغییر نظم دشوار خواهد بود. اگر نگوییم که نظم سایکس-پیکو از بین رفتنی نیست، قطعا می‏توانیم بگوییم که فروپاشی کامل آن بسیار بسیار دشوار است. از دوره باستان چنین نظم‏هایی بسیار شکل گرفته‏اند و تبدیل به واقعیت شده‏اند، واقعیت‏هایی که تغییر اساسی‌شان، بیشتر خیالی رمانتیک است. @amniatemeli
44.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘معجزه اقتصادی ویتنام، معروف به دوی موی" بخش دوم 🗣️زبان اصلی با زیرنویس فارسی ✍️ترجمه:پایگاه خبری انتخاب @amniatemeli
🔴 منفورترین دوگانه انتخاباتی تاریخ ایالات متحده 🔹 بر اساس نظرسنجی جدید موسسه پیو، درحالی که حدود 5 ماه به انتخابات آمریکا باقی مانده است، بخش قابل توجه‌ای از آمریکایی‌‌ها نسبت به دو نامزد موجود نظر مثبتی ندارند. 🔹 بنابر این نظرسنجی، دوگانه بایدن و ترامپ در انتخابات 2024 منفورترین دوگانه تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از زمان برگزاری این نظرسنجی است. چرا که یک چهارم آمریکایی‌ها دیدگاه مثبتی به این دو نامزد ندارند. لینک منبع https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/06/14/biden-trump-are-least-liked-pair-of-major-party-presidential-candidates-in-at-least-3-decades/ @amniatemeli
هدایت شده از ابوقاسم
📌سودان و ایران کمک های نظامی ایران به سودان در دیپلماسی نظامی برای توسعه حوزه نفوذ ایران در سواحل دریای سرخ و سواحل سودان و همچنین کشورهای حوزه ساحل صحرا ارزیابی می شود. همکاری های نظامی ایران وسودان از سال ۲۰۱۱ وارد فصل تازه ای شد و ایران پهپاد ابابیل ۲ در اختیار خارطوم قرار داد و سودان نیز در تسلیح نیروهای مقاومت در غزه کمک بسیار زیادی به تهران کرد. همکاری های نظامی ادامه پیدا کرد و ایران در سال ۲۰۱۴ چهار عدد پهپاد ابابیل ۳ به سودان منتقل کرد ارسال، مهاجر ۲و ۴ به سودان همکاری های خارطوم و تهران در سواحل دریای سرخ را بیشتر کرد قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در سال ۲۰۱۶ بر روابط دوجانبه ایران و سودان تاثیر گذاشت و عمرالبشیر روابط خود با تهران را قطع کرد. باکودتای نظامی در سودان در سال ۲۰۱۹ و عزل عمر البشیر و قدرت گیری ژنرال عبدالفتاح برهان تنش های داخلی به اوج رسید و ژنرال حمیدتی فرمانده نیروهای واکنش سریع بر علیه عبدالفتاح کودتای نظامی کرد و این درگیری ها همچنان بعد از گذشت دو سال همچنان ادامه دارد. تحلیل گران نظامی سودان معتقد اند که عادی سازی روابط ایران و سودان و حمایت سیاسی و تسلیحاتی ایران از عبدالفتاح برهان که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است تاثیر محسوسی در تحولات میدانی در خارطوم و دارفور داشته است و پهپادهای مهاجر ۶ ایران که تصاویر آن اخیرا در رسانه ها بازتاب داشته است ابتکار عمل میدانی خوبی برای ارتش سودان ایجاد کرد و برای اولین بار ارتش سودان موفق به کمک و ارتباط گیری با نیروهای محاصره شده خود در منطقه ام درمان در خارطوم پایتخت سودان شدند ،خارطوم در تصرف کامل ژنرال برهان است و نیروهای حمیدتی سعی می کنند از ام درمان نفوذ خود در خارطوم را افزایش دهند. در استان دارفور نیز نیروهای واکنش سریع علی رغم حملات بی سابقه موفق به تصرف شهر الفاشر نشدند و نیروهای ارتش با پشتیبانی پهپادهای ایرانی از حالت تدافعی به ضد حملات و هجوم تغییر استراتژی دادند. حضور کشتی نظامی اطلاعاتی بهشاد در سواحل سودان در دریای سرخ و احتمال حضور برجسته تر لجستیکی و مستشاری ایران برای حمایت از دولت قانونی سودان چشم انداز روشنی برای تثبیت نفوذ امنیتی و نظامی در دو طرف دریای سرخ و همچنین حضور موثر در کشورهای حوزه ساحل صحرا را خواهد داشت ابوقاسم
🔰 ریشه‌ها و دلایل فاجعه اردوگاه النصیرات 👤 🔸فاجعه کشتار دسته‌جمعی ساکنان اردوگاه «النصیرات» واقع در بخش شمالی رفح بار دیگر وجدان بشریت را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد و بر این نکته تأکید داشت که وجود رژیم غاصب اسرائیل برهم‌زننده آرامش و حیات انسان‌هاست. 🔻در اینجا مخاطب جنایات او مردم مظلوم باریکه غزه بودند اما این اختصاص به ساکنان غزه ندارد کمااینکه این رژیم در حمله هفته پیش به شهر حلب سوریه حدود ۱۸ نفر با ملیت‌های مختلف از جمله شهید ایرانی «سعید آبیار» را به خاک و خون کشید. 🔸فاجعه النصیرات به همگان یادآور شد که دست‌ها باید برای ریشه‌کن کردن این رژیم جنایتکار به حرکت درآیند. البته در این صحنه دو نکته بسیار مهم دیگر هم قابل تأمل است؛ 🔻اولا،ً ردپایی از عقده‌گشایی هم می‌بینیم و ثانیاً، حضور فیزیکی کماندوهای آمریکایی هم در این جنایت مطرح می‌باشد که خود سند جدیدی است از حضور جدی و عملیاتی آمریکا در جنگ غزه. 🔸در جریان حمله روز شنبه رژیم غاصب به اردوگاه آوارگان النصیرات که جمع کثیری از آوارگان باریکه غزه را در خود جای داده است، نزدیک به ۷۰۰ نفر شهید و مجروح شده‌اند و این حجم از تلفات یک رکورد در جنگ غزه محسوب می‌گردد. 🔸بعضی از رسانه‌های اسرائیلی که به مخالفان نتانیاهو تعلق دارند، ساعاتی پس از وقوع فاجعه در این اردوگاه اسنادی منتشر کردند که نقش قطعی پنتاگون را به تصویر کشیده است. 🔸این روزها همزمان با تشدید اقدامات علیه رفح، رژیم غاصب از حمله به لبنان هم حرف زده است. به این اظهارات بیشتر از سوی «بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «اسموتریچ» وزیر مالی دولت نتانیاهو دامن زده شده است. 🔸از سوی دیگر قاعدتاً اسرائیلی‌ها می‌دانند به دلیل تغییر شرایط منطقه در حد فاصل ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴، وضع حزب‌الله در جنگ احتمالی حتی شباهتی به وضع حزب‌الله پیروز در جنگ ۳۳ روزه ۱۳۸۵ ندارد. امروز به برکت مقاومت فلسطین، «وحدت میادین» اتفاق افتاده است، همان نیروهایی که در بحران غزه کنار فلسطینی‌ها و علیه جبهه غربی - صهیونیستی قرار گرفته‌اند، به کمک حزب‌الله گسیل می‌شوند. همان انصارالله و کتائب عراقی که به غزه راه نداشتند راهی جنوب لبنان گردیده و از این طریق وارد فلسطین خواهند شد. بنابراین به‌طور طبیعی نباید جنگی علیه لبنان در کار باشد. @amniatemeli
🔺محمد جواد ظریف، نماد تفکر عرفی گرائی بین الملل در برابر گفتمان انقلابی در سیاست خارجی ج.ا.ا 🔸سبحان محمدی / کارشناس روابط بین الملل - ابتدا لازم هست که به دو نکته مفهومی اشاره شود؛ گفتمان عرفی در روابط بین الملل رویکردی موازی و مشابه با لیبرالیسم بین الملل است! این رویکرد تلاش دارد تا با خوشبینی مفرط به ماهیت این حوزه، از روابط بین الملل صرفا یک محیطی مشابه زمین بازی فوتبال ( البته بازی هم، از نوع بازی های دوستانه) را به تصویر بکشد که در آن دوست و دشمنی وجود ندارد و هر چه هست قانون و حقوق است که در این بین، هرچه میزان غنای تاکتیک و تکنیک شما بیشتر باشد، طرف یا طرفین ملزم به تمکین از شما خواهند بود و اگر هم کدورتی پیش آید، نهاد ها و مراجع صالحه ای وجود دارد که به داد تان برسند! اگر هم احیانا دشمنی و خصومتی پدید آمد، بدانید اگر صبر منفعلانه همراه با لبخند طمأنینه واری داشته باشید، جامعه جهانی (کذایی) به احترام شما خواهد ایستاد و در نهایت آن طرف خصم خواهد بود که مورد نکوهش و اخم جامعه جهانی قرار می‌گیرد! در این حد خوش خیال اندیش! - اما گفتمان انقلابی تلاش دارد ضمن اقتدار در دستیابی به بقاء و منافع ملی و اولویت دهی به آن در تصمیم گیری، با اقدامات، بدعت ها و هنجار های غلط و متضادی که توسط قدرت های بزرگ زیاده خواه علیه ملت های مستقل به کار گرفته میشوند هم مقابله مادی و معنوی کند.گفتمان انقلابی در سیاست خارجی به معنای تندروی و خارج از قاعده بازی رفتار کردن نیست! حتی ممکن است با وجود تسلط و تثبیت گفتمان انقلابی در یک ساختار، شاهد رویکرد متفاوتی از یک دولت در روابط خارجی باشیم. مثلا، تاریخ انقلاب اسلامی به ما می‌گوید مدتی کمی پس از انقلاب بنا به دلایلی، دولت موقت با رویکرد عرفی در سیاست خارجی ایران سرکار آمد ( که به همین خاطر، در دولت موقت با اتخاذ این رویکرد عرفی گرایانه در سیاست خارجی، زمینه این توهم برای امریکا دوباره پدید آمد که میتواند سودای نفوذ و تسلط در ایران را در سر بپروراند)! بر اساس گفتمان انقلابی است که در منطقه غرب آسیا و حوزه نفوذ ایران، حمایت از جریان مقاومت صورت می‌گیرد. - به دیدگاه اهل فن و تجربه حداقل یک دهه اخیر، و ایضا واقع گرایان وطنی، احتمالا ظریف فهم از گفتمان انقلاب اسلامی در سیاست خارجی را جایی در دوران تحصیل یا ماموریت در آمریکا جا گذاشته است. رفتار، گفتار، منش و کارنامه ظریف گویای انطباق فکری و عقیدتی و کاری او با رویکرد عرفی ( غیر انقلابی) در سیاست خارجی است. در برجام با همین نگاه در کنار تئوری " توافق بد بهتر از عدم توافق است"، خوشبینانه و غیر واقع بینانه تضمین های لازم را اخذ نکرد و متن برجام نیز به طوری است که هیچ بار حقوقی بر طرفین غربی تحمیل نکرد تا جاییکه در سال ۹۷ و پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران نه بر اساس برجام، بلکه بر اساس عهدنامه مودت ایران و آمریکا در دوره پهلوی(مورخ ۱۳۳۴) از آمریکا شکایت کرد که آنهم نه تنها به جایی نرسید بلکه بر اساس بندی از آن عهدنامه آمریکا از آن نیز خارج شد. ادامه دارد... @amniatemeli
- ظریف مدعی بود زبان جهان بین الملل را میداند؛ بر همین اساس ادعای رفع تحریم ها را نیز کرد! اما خود او در ادامه در لیست تحریم ها قرار گرفت! برجام نه برای کشور حتی برای شخص وزیر اسبق امور خارجه هم عایدی نداشت! ( در کمترین مورد قابل ذکر، عدم اجازه سوخت گیری به هواپیمای ظریف در آلمان در جریان نشست امنیتی مونیخ- ۱۳۹۶- آنهم زمانیکه آمریکا هنوز در برجام بود!! ) چون ماهیتا هدف برجام به عنوان سندی سیاسی این بود که با وعده رفع تحریم ها، توقعات فزاینده اقتصادی در جامعه ایران ایجاد کند و در سالهای بعد و با عدم رفع تحریمها، شکاف میان حکومت و مردم عمیق و عمیق تر شود تا بعدها غرب بتواند بهره برداری های سیاسی و ضد امنیتی خود را از آن بکند ( برای اثبات این گزاره، کافیست پژوهشگران، ناآرامی های دی ماه ۹۶ و آبان ماه ۹۸ را مجدد بررسی کنند). - جناب ظریف مصرانه در پی اینست واقعیت و عینیت در روابط بین الملل را که پشتوانه و نمود متعدد تاریخی غنی نیز دارد، به نفع آرمان گرایی و ذهنیت خوشبینانه عرفی با تاکید بر حقوق بین الملل مصادره کند و اینگونه به جامعه ایرانی القا کند " که ما نخواستیم نه اینکه نتوانستیم " مشکل خود را با جهان حل کنیم! اما باید عرض شود، آنجائیکه که سیاست خارجی ج.ا.ا مطابق با سلیقه جناب ظریف برای مدتی به پیش رفت نه تنها رفتار غرب با ما تغییری نکرد بلکه تقابل بیشتری هم صورت گرفت و تحریم ها از ۷۰۰ مورد به ۱۵۰۰ مورد افزایش یافت! در حوزه داخلی می‌توان از موارد بسیاری نام برد که عیار سیاسی ظریف را با تردید و سوالاتی مواجه میکند! در دو مورد برجسته، ظریف از سفر بشار اسد به تهران بی اطلاع بود ( اسفند ماه ۹۷) و یا نامه رهبری انقلاب به ولادیمیر پوتین را ریاست مجلس به روسیه بُرد نه وزیر وقت امور خارجه( اسفند ماه ۹۹)! درحالیکه جناب ظریف سفرهای متعددی به مسکو داشتند! تحلیل دو قطب سازی میدان - دیپلماسی توسط جناب ظریف پیرامون انتشار فایل صوتی پیش از انتخابات مهم ۱۴۰۰ هم بماند برای فرصتی دیگر... - در آخرین موضع گیری ایشان پیرامون قضیه حمله اخیر اسرائیل به غزه، ضمن اینکه انتظار موضع قاطعی از ایشان نمیرفت؛ جای بسیاری از مطالب و سوالات خالی بود! اینکه به ظن و توصیه شما، حقوق بین الملل و صرفا حمایت معنوی چه خاصیتی تاکنون برای مردم فلسطین که برای حق حیات و سرزمین میجنگند داشته است؟! آیا تاکنون نهادهای بین المللی وابسته غرب و جامعه جهانی کذایی که برای شما حکم هیأت منصفه را دارند کمکی به جلوگیری از حمله وحشیانه نماینده جهان لیبرال دموکراسی در خاورمیانه یعنی اسرائیل به غزه و یا آتش بس کرده اند؟! مماشات و انفعال از دید شما تا کی باید ادامه پیدا کند؟! فارغ از تاریخ روابط بین‌الملل، آیا مطابق با قرآن کریم و یا تاریخ اسلام، موردی یافت نمیشود که در آن جامعه و حکومت اسلامی پس از یک دوره صبر و مدارا، وجوب جهاد و اقدام علیه دشمنان ضرورت پیدا کرده است؟! آقای ظریف از نگاه شما " مرز مماشات چه در برابر غربی ها و چه حالا در موضوع فلسطین تا کجا باید باشد؟ اصلا پایانی دارد؟!" پایان @amniatemeli
هدایت شده از ابوقاسم
📌تحولات جبهه شمال و صحبت های سید حسن نصرالله یکی از نگرانی های مهم نسبت به لبنان عدم انسجام درونی و درک مجموعه حاکمیت این کشور از شرایط سرنوشت ساز فلسطین و نقش تاریخی حزب الله برای نگهداری از موجودیت لبنان است که تا به الان این انسجام و درک ملی در لبنان شکل گرفته است 🔺نجیب میقاتی بخوبی می داند که پیروزی اسرائیل در نوار غزه چه پیامدهایی در جبهه شمال و لبنان خواهد داشت و این رژیم برای بلعیدن لبنان درنگ نخواهد کرد سید حسن نصرالله همه چیز را برای آرایش نظامی در جبهه شمال آماده کرد و آمریکا را متوجه تبعات جنگ احتمالی کرد سید حسن نصرالله می گوید:اگر جنگ به لبنان تحمیل شود، مقاومت بدون قاعده، بدون کنترل و بدون سقف خواهد جنگید. این کلیدی ترین نکته سید حسن نصرالله برای سیگنال به تل آویو است تا بخوبی اسرائیل را با یک تنش بی قاعده روبه رو کند.مساله ای که آمریکا تلاش می کند اسرائیل را از رویارویی مستقیم با حزب الله منصرف کند 🔺سید حسن نصرالله در ادامه به سطح آمادگی نیروهای خود اشاره می کند تا امنیت روانی را به جامعه لبنان منتقل کند و این اطمینان را به دولت بدهد که از یکپارچی و وفاق شکل گرفته شده در لبنان حمایت کنند👇 (ما سلاح های جدیدی به دست آوردیم و اکنون آنها را فاش نمی کنم، ما برخی از سلاح های خود را توسعه دادیم و از سلاح های جدیدی استفاده کردیم که قبلاً از آنها استفاده نکرده بودیم. هر چیزی که باید به لبنان می رسید به لبنان رسیده است. ظرفیت انسانی کافی، با انگیزه و آماده داریم.، نیروی انسانی بی سابقه ای برای مقاومت وجود دارد. ما 100,000 را زیاد کردیم. حتی با فرض جنگ تمام عیار ما به این مقدار نیروی انسانی نیاز نداریم) اولتیماتوم سید حسن نصرالله به قبرس بخش دیگر صحبت های ایشان برای نشان دادن قدرت موشکی و همچنین امکان توسعه جنگ به قبرس وهزینه سازی برای این منطقه بود که بخوبی مورد توجه رسانه های قبرسی قرار گرفته است 🔺جبهه شمال فلسطین اشغالی استعداد کامل تنش مستقیم میان حزب الله لبنان و اسرائیل را دارد و صهیونیست ها بخوبی می دانند که تمرکز آن ها در جبهه شمال و آسیب های دیوانه وار حزب الله به زیرساخت ها و بنادر استراتژیک این رژیم در مدیترانه می تواند امنیت تجاری صهیونیست ها در مدیترانه را نیز فلج کند. همان برنامه ای که انصارالله یمن در دریای سرخ عملیاتی کرد و آمریکا دارنده قدرتمند ترین نیروی دریایی و پیشرفته ترین ناوگان نظامی موفق به برقراری امنیت تجاری این رژیم در دریای سرخ و باب المندب نشد و رژیم صهیونیستی خود نیز تا به الان نتوانست یک گلوله به سمت یمن شلیک کند و این ضعف دیگری از صهیونیست ها برای جنگ در جبهات متعدد است که آمریکایی ها را مجاب به حضور مستقیم در خاورمیانه کرد ابوقاسم
کمپین رسانه‌ای روسیه در جنگ اوکراین چه نتایجی را به همراه داشته است؟ «اکثر مردم اطلاعات نادرست منتشر شده توسط روسیه در مورد جنگ در اوکراین را باور نمی‌کنند، حتی اگر به طور مرتب از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. عامل تعیین‌کننده در اثربخشی این تبلیغات این است که آیا شخص اساساً پذیرای روایت‌های توطئه است یا خیر؟» این‌ها یافته‌های یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به رهبری دانشگاه فنی… مرکز: نویسنده: لینک منبع اصلی https://phys.org/news/2024-06-impact-russian-social-media-campaigns.html @amniatemeli
29.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید: جسورانه ترین فرار از زندان در تاریخ آمریکا @amniatemeli
🔺همه آنچه در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیرامون مذاکرات رفع تحریم ها گذشت... دستاوردها کدامند؟! سبحان محمدی/ کارشناس روابط بین الملل 🔸منطق و اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم در اولین نشست ریاست محترم جمهوری با رسانه های رسمی در ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ به صراحت بیان شد: " سیاست خارجی ما از برجام شروع نمیشود و به آن هم محدود نخواهد شد. ما به دنبال سیاست خارجی متوازن هستیم". در ادامه، ویژگی های دیگری هم به آن افزوده شد، ازجمله نتیجه گرایی و عملگرایی در سیاست خارجی. اینها دقیقا جبران مواردی هستند که نقاط ضعف برجسته سیاست خارجی دولت های یازدهم و دوازدهم را شامل میشدند. دولت قبل با پذیرش تعهدات یک طرفه طولانی مدت، بدون متعهد کردن حقوقی طرف مقابل ( نکته دردناک اینجاست که ۴۷ سناتور امریکایی در مارس ۲۰۱۵ و در روزهای ابتدایی اجرایی شدن برجام، به دولت وقت ایران نامه زدند و گوشزد کرده بودند که توافق برجام، صرفا توافقی دولت با دولت است و از حیث اعتبار داخلی در آمریکا تقریبا هیچ ! ! !) و با اعتماد و خوشبینی مفرط، سیاست خارجی ایران را به شکل نگران کننده ای در معرض آسیب قرار داده و منفعل کرده بودند. نادیده گرفتن مزیت های منطقه ای، شرطی کردن ظرفیت های داخلی و اقتصادی و انفعال محض، سه ضربه اساسی در حوزه سیاست خارجی در دولت مدعی فهم زبان بین المللی بود! 🔹مذاکرات احیای برجام توسط دولت روحانی در روزهای انتهایی سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ و بر اساس توافق موقت سه ماهه سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به پیش رفت ( لازم به یادآوری است که آن توافق سه ماهه، نقض قانون لغو پروتکل الحاقی مجلس در اسفند ۹۹ توسط دولت بود)، شش دور مذاکره در وین میان ایران و اروپا، منهای آمریکا صورت گرفت. پیش از آغاز این مذاکرات رهبری انقلاب سیاست های کلی نظام در قبال مذاکرات جدید را در بهمن ماه ۹۹ تعیین کرده بودند (شامل لغو کلیه تحریم ها، اخذ تضمین معتبر و راستی آزمایی آنها). بر اساس اطلاعات موجود، ایران در آن زمان صرفا توانسته بود در مقابل تداوم زیاده خواهی های غرب، صرفا تعلیق (نه لغو)، ۱۲۰ و ۱۸۰ روزه آن هم تحریم های مغایر با برجام ( تحریم های اعمال شده در دوره ریاست جمهوری ترامپ) را با واسطه اروپاییها از آمریکا پیگیری کند( خواسته های آمریکا در همان زمان شامل بازگشت یکباره ایران به همه تعهدات برجامی سال ۲۰۱۵، لغو غنی سازی ۲۰ و ۶۰ درصد و برچیده شدن سانتریوفیوژهای نسل جدید، همچنین پذیرش اینکه در ادامه، ایران به توافقی کلی تر و طولانی تر با ایالات متحده دست یابد). باید توجه داشت که تا پایان دور ششم مذاکرات وین علی رغم تمایل دولت قبل، توافقی صورت نگرفته بود ( به علت برآورده نشدن خواسته های ایران و مغایرت نتایج دور آخر مذاکرات با سیاست های کلی ابلاغی)، اما برای همگان مبرهن شد که هدف دولت روحانی از تعجیل در دور ششم نشست وین و ماه منتهی به زمان انتخابات ریاست جمهوری چه بوده است. 🔸با آغاز به کار دولت سیزدهم، تیم جدید سیاست خارجی با خط مشی جدید، قطعی و روشن، وارد گود مذاکرات ۱+۴ شد. این قطعیت با مرور کلی و تحلیل و جمع بندی نهایی و واقع بینانه از پرونده برجام توسط تیم جدید وزارت امور خارجه تکمیل شد که سیاست جدید ایران از این پس در مذاکرات این خواهد بود که: ۱- کلیه تحریمها باید لغو شود ۲- آمریکاییها تضمینی برای عدم خروج دوباره از توافق ارائه دهند و ۳- خسارات گذشته باید جبران گردد. مضافا و در کنار همه این موارد اینکه، با آغاز دور هفتم و جدید مذاکرات در وین، ایران با ارائه دو سند جدید سیاسی با عنوان « رفع تحریمها» و « موضوع هسته ای »، نقشه راهی نیز به طرف مقابل ارائه کرد. پس باید اشاره داشت که دور جدید مذاکرات، مذاکره برای لغو تحریمها با اسناد و راهکارهای جدید از طرف ایران بوده است. این در شکل دیگر به این معناست که دولت جدید ایران چارچوب مذاکراتی و نوع توافق انجام شده در دولت روحانی را کنار گذاشته است اما به عنوان نماینده قانونی ملت ایران در صحنه جهانی، در قبال تعهدات پذیرفته شده در گذشته، رفع تحریمها را مطالبه کند.از سوی دیگر، امریکاییها و به طور مشخص دولت بایدن در طول چند سال گذشته، هیچ تغییری در سیاستهای خود در برابر ایران نداشتند و حتی در سه نوبت اقدام به تمدید تحریمهای قبلی نیز کرده اند ( دو نوبت تمدید وضعیت های اضطراری علیه ایران مصوب ۱۹۹۵ و حزب الله لبنان در ۲۰۰۷ ، همچنین تمدید تحریم شرکت هواپیمایی ماهان). ادامه دارد.. @amniatemeli
49.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘معجزه اقتصادی ویتنام، معروف به دوی موی" بخش سوم و پایان 🗣️زبان اصلی با زیرنویس فارسی @amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺همه آنچه در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیرامون مذاکرات رفع تحریم ها گذشت... دستاوردها کدامند؟! سبحان
🔸رفتار قبلی سناتورهای آمریکایی در سال ۲۰۱۵ پیرامون توافق هسته ای، دوباره در دولت جدید آمریکا با عنوان« نامه ۴۳ سناتور» تکرار شد و این بار باب مِنندز ( سناتور و رئیس اکثریت دموکراتی که بایدن بدون اجازه او آب هم نمیخورد) و لینزی گراهام ( سناتور جمهوری خواه)  از اتحاد حزب دموکرات و جمهوری خواه علیه هرگونه توافق با ایران سخن گفتند. در کنار این موارد، باید توجه داشت که دموکرات ها و تیم بایدن در ۲۰۲۱ انتخابات میان دوره ای را پیش روی خود داشتند و معتقد بودند که هرگونه امتیازی به ایران در مذاکرات، توسط جمهوری خواهان رقیب به عنوان حربه ای جهت تخریب آنها مطرح خواهد شد. با پایان دور هفتم مذاکرات در وین و بازگشت تیم ها به پایتخت هایشان، اروپاییها که خط سیاسی – رسانه ای خود را از واشنگتن دریافت میکنند، با فهم اینکه ایرانیها ابتکار عمل را دست گرفته اند، پروژه مقصر نمایی ایران را با این توجیه که، خواسته های ایران حداکثری و سازنده نیست، کلید زدند. با این وجود، ایران موضع « مقاومت فعال» را در دیپلماسی جدید در پیش گرفته است. این بدان معنیست که با هر اقدام متناسب و عملی طرفین غربی، ایران هم به همان مقدار، تصمیم و اقدام مشابه در پیش خواهد گرفت. 🔹القصه، دیپلمات های ایرانی در مسیر ادامه روند، به مصاف دور هشتم مذاکرات در شهر وین رفتند. ابتدای آغاز مذاکرات این دور، خبرها حاکی از تکاپوهای بیشتر طرفین در اعلام مواضع نسبت به متون ارائه شده توسط ایران بود. حتی برخی از منابع خبری نزدیک به تیم مذاکره کننده از تشکیل یک کارگروه اجرائی جهت تسریع در نتیجه گیری دادند. اما در نهایت با مشخص شدن هدف آمریکا مبنی بر یک توافق موقت و صرفا در قبال تعلیق برخی از تحریمها (همانطور که قبلا پیش بینی میشد)، حالا دیگر تکلیف ایران روشن است. اینکه آمریکاییها نه تنها تمایلی بر فاصله گرفتن از سیاست دولت قبل ایالات متحده ندارند، بلکه حتی شواهد نشان از پیگیری جدی آن سیاست توسط تیم سیاست خارجی بایدن دارد. در کنار موارد فوق‌الذکر و مذاکرات رفع تحریم ها، به صورت اجمالی می‌توان دستاوردهای مهم سیاست خارجی دولت شهید رئیسی که ابعاد پررنگ به کارگیری مزیت منطقه ای را در خود دارد (که مزیت اصلی تاریخی دیپلماسی ایرانی نیز هست) موارد ذیل دانست: ۱- پیوستن ایران به اتحادیه منطقه ای آزاد تجاری اوراسیا( ۲۰۲۳) ۲- پیوستن رسمی به پیمان و سازمان شانگهای ( ۲۰۲۳) ۳- اجرایی شدن کریدور راهبردی شمال- جنوب با جذب سرمایه گذاری، تکمیل و توسعه بخش ریلی( ۲۰۲۳) ۴- از سرگیری روابط سیاسی با عربستان سعودی و سودان ( ۲۰۲۳) ۵- توافق تجاری ایران و روسیه و ارتقا قابل توجه حجم مبادلات اقتصادی دو کشور ( ۲۰۲۴) ۶- عضویت ایران در بریکس ( ۲۰۲۴) ۷- افزایش تولید و صادرات نفت ( حتی بیش از سطح قبل از تحریم ها ) و رسیدن به میزان ۳/۴ میلیون بشکه در روز ۸- مذاکرات آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و انتقال بخشی از آن به قطر ۹- پیشبرد ۷ پروژه فضایی موفق با همکاری روسیه @amniatemeli
هدایت شده از ابوقاسم
📌حزب الله و جبهه شمال آموس هوخشتاین مشاور بایدن در جلسه ای که با مقامات لبنان از جمله آقای میقاتی و نبیه بری داشت گفت اسرائیل در حال آماده سازی تهاجم محدود برای عقب راندن حزب الله از رودخانه لیتانی است. حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ وارد جنگ شد که با صدور قطعنامه ۱۷۰۱ این تنش به پایان رسید در این قطعنامه قید شده است که تنها ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح یونیفل باید در مناطق مرزی تا رود لیتانی مستقر باشند اما حزب الله بعد از شروع تنش های ۷ اکتبر حضور گسترده ای در این منطقه پیدا کرد تا به راحتی بتواند بر روند تحولات شمال فلسطین اشراف داشته باشند. اسرائیل شرایط بسیار سختی را در تاریخ موجودیت خود سپری می کند و علی رغم همراهی های آمریکا احساس آرامش و ثبات را ندارد و سعی می کند تنش ها را به خاطر اضطراب درونی و احیای غلبه روانی در منطقه ادامه دهد فرضیه حمله همه جانبه اسرائیل به حزب الله در محدوده رود لیتانی مطمئنا زنجیره واکنش محور مقاومت را فعال خواهد کرد قبلا عرض کردم که محور مقاومت تحلیل دقیقی از جنگ نامتقارن و توانمدی های مقابل دارد و بر اساس همین موضوع سعی می کند از فرمول جنگ نامنظم و اصل غافلگیری و ایجاد هسته های بازدارنده استفاده کند و او را وارد جنگ تاکتیکی کند تنوع سازی میدان برای تمرکز زدایی از قدرت دشمن راهبرد محور مقاومت در ماجرای تحولات فلسطین و اسرائیل است که بخوبی انجام شد و حزب الله و انصارالله یمن و ایران نقش خود را بخوبی انجام دادند و ابتکار عمل را از آمریکا و اسرائیل گرفتند. این خیلی مهم است که آرایش میدان باید بر اساس واقعیت ها، امکانات و توانمندی های خود و طرف مقابل شکل بگیرد و این نشانه قوت و بلوغ مقاومت است نه ضعف آن ها تشدید حمله اسرائیل بر علیه حزب الله یقینا دامنه تنش را به سوریه و بلندی های جولان خواهد کشاند و البته شرق مدیترانه نیز با حضور آمریکایی ها و اسرائیل می تواند آبستن تحولات و تنش های مستقیمی با حزب الله شود. البته شرایط در مدیترانه بسیار متفاوت از دریای سرخ و باب المندب است جایی که آمریکایی ها موفق به تحقق اهداف خود برای تامین امنیت تجارت دریایی اسرائیل در این مسیر نشدند و الان در مدیترانه باید با موشک های دوربرد و دقیق حزب الله و احتمالا مقاومت عراق و یمن که چندی پیش به آن اشاره کردند مقابله کنند نکته جالب این است که ۹۸ درصد تبادلات کالای اسرائیل به بنادر اسرائیل و عمده آن به حیفا وابسته است مراکز صنعتی و شیمیایی و کارخانه های پر شمار در حیفا بانک اهداف برای حزب الله است که می تواند شرایط بسیار ترسناکی را برای اسرائیل ایجاد کند البته ضربات اسرائیل به لبنان نیز در همان سطح زیان بار خواهد بود. شرایط وخیم تجاری اسرائیل در دریای سرخ و از کار افتادن بندر حیفا در جنگ احتمالی با حزب الله لبنان دقیقا سناریوی بسیار سخت برای اسرائیل است که می خواهد آن را انتخاب کند و این برای من بسیار جای تعجب دارد فرضیه دیگر این تنش این است که دامنه جنگ به جولان اشغالی سرایت کند و محور مقاومت خط پشتیبانی برای حمایت از حزب الله را فعال کند موضوعی که اسرائیل را وارد حملات به زیرساخت های سوریه و مواضع ایران خواهد کرد و موازنه تهران(خط قرمز حمله به شخصیت ها و منافع ایران) را برهم خواهد زد و تهران را وارد زنجیره واکنش خواهد کرد با این تفاوت که حساسیت جنگ مستقیم اسرائیل و ایران بکلی از بین رفته است و هر دو قدرت ضربه مستقیم را برای توازن قدرت در انتخاب های خود خواهند داشت شرایط در جبهه شمالی بسیار حساس است و بایدن توان لازم برای ممانعت از شکل گیری این تنش را ندارد ،تهدید قبرس توسط سید حسن نصرالله حد آستانه جدیدی برای قدرت انتخاب و اراده حزب الله و دفاع از منافع خود در مقابل اسرائیل بود که بسیار دقیق و راهبردی ارزیابی می شود ابوقاسم
46.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تاریخ فلسفه با ارسطو، جان لاک، دیوید هیوم، شوپنهاور، نیچه و هایدگر ▪️فلسفه به زبان ساده @amniatemeli