مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺سوم ـ ايجاد ترديد در وحياني بودن قرآن قرآن كريم از زبان مخالفان درباره شبههافكني درباره وحياني بود
🔺چهارم ـ شخصيتسازي
طبق بيان قرآن كريم فرعون در مقابله با حضرت موسي عليه السلام كوشيد تا نخست از طريق ساحران (اعراف: 115 ـ 117 و شعراء: 34 ـ54) و سپس با استفاده از شخصيت بلعم باعورا4 (اعراف: 175 ـ176) موقعيت موسي عليه السلام را تضعيف كرده و جايگزيني براي آن حضرت عليه السلام بسازد كه از نظر او همتراز شخصيت موسي عليه السلام بودند تا از اين طريق به اهداف خود برسد. در صدر اسلام نيز دو نفر ادعاي نبوت كرده، تلاش كردند جايگزين آن حضرت شوند و قدرت را به دست گيرند.5
روشن است كه اين موضوع اختصاص به زمان موسي عليه السلام يا ديگر پيامبران نداشته، بعد از عصر پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و تا امروز نيز ادامه دارد و امثال «بلعم باعورا»ها و «ابوعامر»ها6 و «اميه بن ابيالصلت«ها7 علم و دانش و نفوذ اجتماعي خود را در برابر درهم و دينار يا مقام و يا به انگيزه حسد، در اختيار گروههاي منافق و دشمنان حق و فراعنه و بنياميهها و بنيعباسها و طاغوتها داده و ميدهند. در جهان معاصر نيز همين شيوه پيگيري شده و با اهداي جوايز بينالمللي چون صلح نوبل و حقوق بشر از طريق رسانهها، از افراد و جريانهاي معاند شخصيتسازي و الگوسازي ميشود.
🔺سه ـ تفرقهافكني
از روشهاي معمول دشمنان، ايجاد فتنه با تفرقهافكني در جامعه است. جنگهاي داخلي، اختلافهاي حزبي، طايفهاي، سياسي، ديني و مذهبي جامعه را در تنش قرار ميدهد و فرصتي براي سوءاستفاده دشمنان فراهم ميكند. پرواضح است كه ملت پراكنده و متفرق به قدرتي ضعيفتر و درهم شكنندهتر مبدل خواهد شد و چيره شدن بر آن، بسيار سادهتر خواهد بود.
بيشتر مفسران پيام آيه «اِنَّ هذِهِ اُمَّتُكُم اُمَّه واحِدَه» (انبياء: 92) را امر به اجتماع و اتحاد و نه تفرقه در دين و فرقه فرقه شدن مسلمين دانستهاند. (طوسي، بيتا، ج۲: ۵۴۶)
در آيات ديگر نيز فرقه فرقه شدن امت واحده، بر اثر اعمال تفرقهانگيز امتهاي پيشين نكوهش شده است (انبياء: 93 ـ 94 و مؤمنون: 53 ـ 54)؛ همچنين عامل ايجاد تفرقه، مشركان و انس و عادت به مظاهر، شرك دانسته شده است (شوري: 13). امروزه ايجاد اختلافهاي مذهبي و دامن زدن به اختلافهاي موجود نيز در ادامه همين راهبرد تفرقهافكني است. گاه نيز جامعه اسلامي بدون توجه به خواست دشمن، به خاطر هواپرستي عدهاي، دچار فتنه و تفرقه ميگردد.
در اين موارد، دشمن از بيرون، فتنه را سازماندهي ميكند. در قرآن كريم آمده است: «و از فتنهاي كه تنها به ستمكاران شما نميرسد، بترسيد و بدانيد كه خدا سخت كيفر است» (انفال: ۲۵). در حقيقت خاصيت حوادث اجتماعي چنين است هنگامي كه جامعه در اداء رسالت خود كوتاهي كند و بر اثر آن قانونشكنيها و هرج و مرجها و ناامنيها و مانند آن به بار آيد، نيكان و بدان با يكديگر در آتش آن ميسوزند و خداوند در اين آيه به همه جوامع اسلامي اخطار ميدهد.
ادامه دارد...
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
✅چگونه نام آذربایجان بر شمال ارس (اران و شروان ) گذاشته شد؟ (بخش یکم) 🔴پس از جنگهای ایران و روس د
✅چگونه نام آذربایجان بر شمال ارس(اران و شروان) گذاشته شد؟ (بخش دوم)
🔴پس از این واقعه دولت مساواتیان که از پشتیبانی ترکان برخوردار بود، به شهر باکو انتقال یافت.گرچه مساواتیان خود گروهی متشکل و یکدست نبودند.با این همه نفوذ ترکان در آنها بسیار بود. در دايرة المعارف كوچك شوروی که به سال ۱۹۵۴ در شهر مسکو به چاپ رسید چنین نوشته شده است :
((مساواتیان از ترکان پیروی میکردند و دولتی پان ترکیست بودند.))
🟠گمان می رود گذاردن نام آذربایجان بر اران و شیروان در قفقاز بنابر خواست و سیاست ترکان بوده است. زیرا ترکان که چند بار به آذربایجان ایران حمله بردند با وجود کشتار فراوان همواره مقاومت شدید مردم آذربایجان را برابر خود مشاهده کردند بنابراین قادر نبودند از راه های مستقیم مردم آذربایجان را به خود متمایل گردانند.از این رو طریق غیر مستقیم را در پیش گرفتند و در صدد بر آمدند نخست قفقاز و آذربایجان را زیر نام واحد آذربایجان متحد گردانند و پس آنگاه دو سرزمین نامبرده را ضمیمه خاك خود کنند.
🟡در اکتبر سال ۱۹۱۸ سپاهیان انگلیس به فرماندهی ژنرال تومسون شهر باکو را اشغال کردند و سپاه ترك را که در نخستین جنگ جهانی شکست یافته بود، از آن سرزمین بیرون راندند. ولی دولت «جمهوری آذربایجان» که توسط مساواتیان تأسیس یافته بود ، همچنان به رسمیت شناخته شد.دولت مساوات حدود دو سال زیر عنوان «دولت جمهوری آذربایجان» بر اران و شیروان حکومت کرد و این وضع تا ۲۸ آوریل سال ۱۹۲۰ ادامه یافت. در این تاریخ واحدهای ارتش سرخ شهر باکو را به تصرف آوردند و دولت مساواتیان را ساقط و بسیاری از سران حزب و دولت مذکور را دستگیر و اعدام کردند .
🟢از همین تاریخ در باکو و پیرامون آن حکومت شوروی اعلام شد . ولی دولت جدید نیز نام آذربایجان را که پان ترکیستها بــر سرزمین اران و شروان نهاده بودند همچنان باقی نگاه داشت بدین روال نام «آذربایجان» نخست از سوی مساواتیان بر بخشی از قفقاز گذارده شد و پس آنگاه از جانب اتحاد شوروی تأیید و تثبیت گردید.در این که سرزمین ترکی زبانان قفقاز هیچگاه نام آذربایجان نداشته است جای اندك شبهه و تردیدی نیست و قبلا بتفصیل مطالبی در این زمینه ارائه شد.
@amniatemeli
🔺 فعالیت های ویژه، به معنای اقداماتی است که در حمایت از اهداف سیاست ملی در خارج از کشور انجام می شود و به گونه ای است که برنامه ریزی وبه اجرا در می آیند که نقش دولت ایالات متحده در حمایت از چنین فعالیت هایی آشکار نشده و یا به رسمیت شناخته نمی شود.
@amniatemeli
📸نامه سردار سلیمانی به محمد الضیف فرمانده عملیات طوفان الاقصی
🔹رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۴ با حمله موشکی به منزل محمد ضیف که فرماندهی عملیات امروز را بر عهده داشت، همسر و دختر او را شهید کردند.
🔹سردار سلیمانی پس از آن حمله، در نامهای به فرمانده گردانهای قسام، او را فردی مقاوم و شجاع معرفی کرد و شهید زنده خواند.
در نامه سردار سلیمانی آمده است:
🔹همگی مطمئن باشید ایران با وجود فشارها و محکم شدن محاصره، فلسطین را تنها نخواهد گذاشت. پیروزی نزدیک است و با لطف پروردگار، صدای زنگ مرگ صهیونیستهای تجاوزگر به صدا درآمده است.
@amniatemeli
هدایت شده از ابوقاسم
امروز ما شاهد یک عملیات پیچیده امنیتی ،اطلاعاتی و نظامی مقاومت فلسطین در شهرک های صهیونیستی بودیم
صرف نظر از خسارات تاریخی وارد شده به رژیم صهیونیستی، این عملیات چتر امنیتی موساد که در دنیا برتری خود ساخته ای برای آن ایجاد کردند را به چالش کشید
فراموش نکنیم ،مسئولیت شکاف امنیتی در فلسطین اشغالی که با عملیات طوفان الاقصی ایجاد شد موساد است و آن ها برتری خود را از دست داده اند
مساله بعدی ورود به یک معادله جدیدی از تقابل ها و درگیری ها برای پایان اشغالگری اسرائیل است ،این عملیات سیگنالی برای روزها و ماه های آینده منطقه است که قرار است با توافق اسراییل و عربستان، صلح ابراهیم را تکمیل کنند و طبیعتا معادلات برای مهار اسرائیل به نقاط حساس خود خواهد رسید
ابوقاسم
11.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ تمثیل غار افلاطون
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
✅چگونه نام آذربایجان بر شمال ارس(اران و شروان) گذاشته شد؟ (بخش دوم) 🔴پس از این واقعه دولت مساواتی
✅چگونه نام آذربایجان بر شمال ارس(اران و شروان) گذاشته شد؟ (بخش سوم و پایانی)
🔴 استاد بارتولد دانشمند شوروی به صراحت این نکته را بیان داشت و اعلام کرد که نام و عنوان « آذربایجان قفقاز » تنها پس از انقلاب ۱۹۱۷ م روسیه بکار گرفته شد.استاد بارتولد که در اواخر زندگی از ورود در مسایل سیاسی به شدت پرهیز داشت ، در پیرامون سلطه روسها بر قفقاز مطلبی ننوشت. زیرا ممکن بود بیان حقایق با خواستها و مقاصد سیاستمداران تعارض و تناقض حاصل کند. با این حال در پیرامون علت گذاردن نام «آذربایجان» بر قفقاز چنین گفت:
نام آذربایجان برای جمهوری آذربایجان از آن جهت انتخاب شد که گمان می رفت با بر قراری جمهوری آذربایجان آذربایجان ایران و جمهوری آذر بایجان یکی شوند ... نام آذربایجان از این نظر برگزیده شد.
🟠این دانشمند گرانقدر که چون همه بزرگان دانش و معرفت ، دوستدار حق و حقیقت بود اعتقاد داشت که عنوان جمهوری آذربایجان برای سرزمین اران عنوانی است نادرست اکادمیسین بارتولد با استادی و مهارتی که شایسته دانشمندان است، نظر خود را در این زمینه اعلامداشت و چنین توصیه کرد:
هرگاه لازم باشد نامی برگزید که سراسر جمهوری آذربایجان را شامل شود، در آن صورت می توان نام اران را برگزید .
🟡مردم آذربایجان که در گذشته بخاطر دفاع از مرز و بوم خویش با سپاهیان دولت عثمانی پیکارها کردند و زن و مرد و كودك از تبریز تا روستاهای دور دست علیه اشغالگران بیگانه بپاخاستند ، با گذاردن نام آذربایجان بر سرزمین دیگری جز مرز و بوم خویش روی موافق نشان ندادند. در آن روزگار گذاردن نام « آذربایجان» بر بخشی از قفقاز ، گفتگوهای بسیار پدید آورد و در ایران، بویژه آذربایجان اعتراض عده کثیری از میهن پرستان، از جمله گروه دموکراتهای آذربایجان چون شادروانان شیخ محمد خیابانی اسماعیل امیرخیزی، احمد کسروی تبریزی و بسیاری دیگر را سبب گردید
🟢 کار این اعتراض تا بدانجا کشید که گروهی به پیروی از شادروانان اسماعیل امیرخیزی و شیخ محمد خیابانی در صدد تغییر نام آذربایجان به آزادیستان بر آمدند. با گذاردن نام « آذربایجان » بر بخشی از قفقاز ، اندیشه ای تازه نیز عنوان شد مبنی بر این که گویا آذربایجان سرزمینی است دونیم گشته که بخشی در شمال و بخشی در جنوب رود ارس نهاده شده است.
📚منبع
📗آذربایجان از کهن ترین ایام تا به امروز، عنایت الله رضا، ص ۷ و ۲۱۱ تا ۲۱۸
@amniatemeli
21.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند زندگی الهام علی اف
@amniatemeli
🔺نظام بینالملل:
🔹 نظام بینالملل عبارت است از مجموعهای دولتها یا بازیگران بینالمللی که بهطور منظم در اندرکنش با یکدیگر قرار دارند و درنتیجه تا حدی نسبت به یکدیگر دارای وابستگی متقابل میباشند را نظام بینالملل هستند. معنای عینی آن عبارت است از: مجموعهای از دولتها یا بازیگران بینالمللی که بهطور منظم در اندرکنش با یکدیگر قرار دارند و درنتیجه تا حدی نسبت به یکدیگر دارای وابستگی متقابل هستند (که شرایط و فعالیتهای هر بازیگر بر دیگران تأثیر میگذارد و از آنها تأثیر میپذیرد)؛ بنابراین ویژگی مهم اندرکنش این بازیگران این است که آنها نسبت به یکدیگر توجه دارند و به هم پاسخ میدهند (بهعبارتدیگر تصمیمگیری این بازیگران نیز دارای وابستگی متقابل است). بدین ترتیب، نظام عبارت است از مجموعهای عینی از بازیگرانی که پیوند درونی با یکدیگر دارند. این نظام تا زمانی که این بازیگران وجود دارند وجود دارد و تنها زمانی تغییر میکند که تعداد بازیگران تغییر نماید یا هویت آنها دگرگون شود اما مفهوم نظام بینالملل در معنای انتزاعی آن عبارت است از مناسبات و فرایندهایی که میان مجموعهای از بازیگران درهمتنیده ایجاد شده است. این مفهوم بهویژه اشاره دارد به الگوهایی که از دل این مناسبات و فرایندها قابلتشخیص است. این الگوها شامل الگوی قدرت (قدرت واحد، دو قدرت، چند قدرت) الگوی سیاستها (انقلابی یا معتدل)، سطح و الگوی منازعه، سطح و الگوی دستهبندی میزان قطبیشدن) و سطح همکاری یا میزان توسعهٔ رژیمهای بینالمللی هست.
@amniatemeli
32.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند جنگ ترکیبی
@amniatemeli
هدایت شده از ابوقاسم
📌مصاف تاریخی
بعد از آغاز پروسه صلح ابراهیم برای عادی سازی ارتباطات با رژيم صهيونيستي و استقبال برخی کشورهای عربی و اسلامی از این صلح ،تغییرات سرنوشت ساز در جغرافیای سیاسی منطقه قابل پیش بینی بود.
صلح تاریخی اعراب حوزه خلیج فارس و ایران موازنه سیاسی متعادلی را نسبت به اقدامات سیاسی اسرائیل و آمریکا که سابقا انجام دادند ایجاد کرد.
اما مساله نگران کننده عادی سازی روابط عربستان با رژيم صهيونيستي است که همه می دانیم چه پیامدهایی برای مساله فلسطین بدنبال خواهد داشت.
قدرت عربستان در بخش زیادی از کشورهای عربی و اسلامی به شکلی است که می تواند معادلات را به سمت و سوی یک پیچ تاریخی برای کم رنگ کردن مساله فلسطین هدایت کند
مساله ای که آمریکایی ها برای تثبیت هژمونی رژيم صهيونيستي به آن نیاز دارند و بخاطر همین این درگیری سرنوشت ساز را پیش بینی می کردند
حماس و جهاد اسلامی برای سرنوشت تاریخی پیش رو برای آرمان فلسطین راهی جز شروع یک جنگ تمام عیار و البته حساب شده را نداشتند
و سایر شاخه های مقاومت نیز این مقاومت فلسطین را حمایت خواهند کرد
نباید اجازه دهند صهیونیست ها با عادی سازی روابط با عربستان،موجودیت مقاومت فلسطین را برای همیشه از اولویت اساسی کشورهای عربی و اسلامی دور کنند
و امیدها برای آزادی قدس مقدس را از بین ببرند
این جنگ و سناریویی که مقاومت طراحی کرده سرنوشت ساز ترین تقابل با رژیم صهیونیستی است تا موازنه قدرت را همچنان برای تشکیل فلسطین باقی بگذارند
ابوقاسم