♻️ادامه تفسیر آیه 22 سوره بقره👇👇👇
امام سجاد على بن الحسين (علیهماالسلام) در تفسیر اين آيه راجع به نزول باران از آسمان بيان جالبى فرموده كه ذيلا مىخوانید : خداوند باران را از آسمان نازل مىكند تا به تمام قلههاى كوهها ، تپهها و گودالها و خلاصه تمام نقاط مرتفع و هموار برسد ( و همگى بدون استثناء سیراب گردند ) و آن را دانه دانه و نرم و پى در پى - گاهى به صورت دانههاى درشت و گاهى قطرههاى كوچكتر - قرار داد ، تا كاملا در زمین فرو رود ، و سیراب گردد ، و آن را به صورت سیلابى نفرستاد تا زمینها و درختان و مزارع و میوههاى شما را بشوید و ویران كند .
قرآن سپس به انواع میوههائى كه از بركت باران و روزیهائى كه نصیب انسانها مىشود اشاره كرده چنین مىگوید : خداوند بوسیله باران ، میوههائى را به عنوان روزى شما از زمین خارج ساخت ( فاخرج به من الثمرات رزقا لكم )
این برنامه الهى كه از یكسو ، رحمت وسیع و گسترده خدا را بر همه بندگان مشخص مىكند و از سوى دیگر بیانگر قدرت او است كه چگونه از آب بىرنگ صدهزاران رنگ از میوهها و دانههاى غذائى با خواص متفاوت براى انسانها ،
و همچنین جانداران دیگر ، آفریده ، یكى از زندهترین دلائل وجود اواست لذا بلافاصله اضافه مىكند : اكنون كه چنین است براى خدا شریكهائى قرار ندهید در حالى كه مىدانید ( فلا تجعلوا الله اندادا و انتم تعلمون)
آرى همه شما مىدانید كه این بتها و شركاى ساختگى ، نه شما را آفریدهاند و نه روزى مىدهند ، و نه كمترین مواهب شما از ناحیه آنها است ، پس چگونه آنها را شبیه خدا مىدانید
انداد جمع ند ( بر وزن ضد ) به معنى شریك و شبیه است ، بدیهى است این شباهت و شركت در پندار بت پرستان وجود داشته نه اینكه یك امر واقعى باشد
یا به تعبیر دقیقتر چنانكه راغب در مفردات مىگوید : ند و ندید به معنى چیزى است كه از نظر گوهر و ذات شریك و شبیه چیز دیگرى باشد ، بنابر این به نوع خاصى از مماثلث و همانندى گفته مىشود ، یعنى همانندى در گوهر ذات .
نكته : بت پرستى در شكلهاى مختلف
در اینجا توجه به این حقیقت لازم است كه قرار دادن شریك براى خدا تنها ، منحصر به ساختن بتهاى سنگى و چوبى و یا از آن فراتر ، انسانى همچون مسيح (علیهالسلام) را یكى از خدایان سهگانه دانستن ، نیست بلكه معنى وسیعى دارد صورتهاى مخفىتر و پنهانتر را نیز شامل مىشود ، بطور كلى هر چه را در ردیف خدا در زندگى مؤثر دانستن یكنوع شرك است .
ابن عباس در اینجا تعبیر جالبى دارد مىگوید : الانداد هو الشرك اخفى من دبیب النمل على صفاة سوداء فى ظلمة اللیل ، و هو ان یقول و الله و حیاتك یا فلان و حیاتى ! ... و یقول لو لا كلبة هذا لاتانا اللصوص البارحة ! ... و قول الرجل لصاحبه ما شاء الله و شئت ... هذا كله به شرك
انداد ، همان شرك است كه گاهى پنهانتر است از حركت مورچه بر سنگ سیاه در شب تاریك ، از جمله اينكه انسان بگوید : به خدا سوگند ، به جان تو سوگند ، به جان خودم سوگند ... ( يعنى خدا و جان خود و جان دوستش را در يك رديف قرار بدهد ) و بگوید اين سگ اگر ديشب نبود دزدان آمده بودند ! ( پس نجات دهنده ما از دزدان اين سگ است ) يا به دوستش بگوید : هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى ، همه اینها بوئى از شرك مىدهد .
و در حدیثى مىخوانیم كه مردى در برابر پيامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) همین جمله را گفت : ما شاء الله و شئت ( هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى ) پیامبر فرمود : ا جعلتنى لله ندا : مرا شریك خدا و همردیف او قرار دادى ؟ !
در تعبیرات عامیانه روزمره نیز بسیار مىگویند : اول خدا ، دوم تو ! باید قبول كرد كه این گونه تعبیرات نیز مناسب یك انسان موحد كامل نیست .
در روايتى در تفسیر آيه 106 سوره يوسف و ما يؤمن اكثرهم بالله الا و هم مشركون از امام صادق (علیهالسلام) مىخوانیم كه فرمود : ( اين اشاره به شرك خفى است ) مانند اينكه انسان به ديگرى بگوید : اگر تو نبودى من نابود شده بودم یا زندگانیم بر باد مىرفت.
@amoozesh_quranmj
#مطالب_آموزش_حفظ
🔻آغاز طرح بزرگ حفظ قرآن کریم
💠برنامه بیست پنجمین روز_کاری_حفظ💠
✅حافظان گرامی با عنایت پروردگار و کمک اهل بیت دو جز قران را حفظ نمودیم
این هفته شما ص ۴۲/۴۳را حفظ نمایید و مجدداتمامی محفوظات خود را چندین بار در طول روز مباحثه کنید .این هفته این دوجز را به خوبی تثبیت نمایید .
⏱زمان پیشنهادی:۱۲۰دقیقه روزانه
مباحثه روزانه فراموش نشود .
⏱زمان پیشنهادی:60دقیقه
☸لطفا آیات را از حفظ برای یک شخص دیگر تلاوت نمایید.واز صوت استاد پرهیزگار یا استاد منشاوی استفاده نمایید. درضمن حتما مرور را از اول مباحث انجام دهید
.حافظ گرامی ب معنی آیات توجه کن کم کم بر معنی مسلط می شود
توجه توجه بیست ص محفوظات فراموش نشود درضمن شماره آیات کار شود
«سال نو مبارک به امید بهاری نیکو برای همه ی قرآن اموزان»
با ما همراه باشید...🙏🙏🙏
💥کانال تخصصی آموزش مجازی قرآن کریم💥
@amoozesh_quranmj
#مطالب_آموزش_حفظ
سلام وقت بخیر .فایل های ترتیل جز ۳استاد منشاوی ☝️☝️
@amoozesh_quranmj
بهترين روش حفظ قرآن
حفظ ديداري بهترين روش براي حفظ قرآن است. حفظ شنيداري و اشارهاي دو نوع ديگر حفظ هستند كه عموميت حفظ ديداري را ندارند و توصيه نميشوند. حفظ قرآن با روش ديداري به دو طریق محقّق ميشود:
نخست اینکه فرد كل مقطع مورد نظر براي حفظ (براي مثال صفحه اول جزء 30) را چندين بار از ابتدا تا انتها از رو ميخواند و البته اين خواندن را با نيت حفظ كردن و همراه با دقت بر الفاظ آيات و محل قرار گرفتن هر آیه انجام میدهد.
طریقه دیگر این است که فرد به جاي خواندن مكرر كل مقطع و حفظ يكباره آن، به خواندن و حفظ كردن تكتك آيات ميپردازد و سپس با كنار هم قراردادن آنها، كل مقطع را حفظ مينمايد.
تجربه نشان داده كه حفظ به طریقه دوم زمان كمتري ميگيرد و از طرفي كيفيت كار نيز در اين روش مطلوبتر است. از اينرو بهتر است براي پرداختن به حفظ قرآن از روش دوم استفاده كنيم
@amoozesh_quranmj
؛ ┓ ━🌹 ﷽ 🌹━ ┏
؛ ♦️#نامه_۲۹ نهجالبلاغه♦️
؛ ┛ ━🌹 ﷽ 🌹━ ┗
🍃 و قَدْ كَانَ مِنِ اِنْتِشَارِ حَبْلِكُمْ وَ شِقَاقِكُمْ مَا لَمْ تَغْبَوْا عَنْهُ فَعَفَوْتُ عَنْ مُجْرِمِكُمْ وَ رَفَعْتُ اَلسَّيْفَ عَنْ مُدْبِرِكُمْ وَقَبِلْتُ مِنْ مُقْبِلِكُمْ🍃
🌟 امام علی علیه السلام میفرماید: پراکندگی شما و دشمنی و پیمانشکنی شما (در آستانه جنگ جمل) چیزی نبود که شما از آن آگاه نباشید ولی من مجرمان شما را عفو کردم و شمشیر را از فراریان برداشتم و کسانی را که به سمت من آمدند پذیرفتم.
🍃 فإِنْ خَطَتْ بِكُمُ الْأُمُورُ اَلْمُرْدِيَةُ وَ سَفَهُ الْآرَاءِالْجَائِرَةِ إِلَى مُنَابَذَتِي وَ خِلاَفِي فَهَا أَنَا ذَا قَدْ قَرَّبْتُ جِيَادِي وَرَحَلْتُ رِكَابِي🍃
🌟حال اگر افکار مهلک و آرای ضعیف و منحرف شما را به ستیزه جویی و مخالفت با من بکشان ، من همان مرد دیروزم . سپاه من آماده و اسب ها را زین کرده و جهاز بر شتران گذاردهام.
✾✾═══⚜️🌺⚜️═══✾✾
@amoozesh_quranmj
✾✾═══⚜️🌺⚜️═══✾✾
؛ ┓ ━🌹 ﷽ 🌹━ ┏
؛ ♦️#نامه_۲۹ نهجالبلاغه♦️
؛ ┛ ━🌹 ﷽ 🌹━ ┗
🍃 و لَئِنْ أَلْجَأْتُمُونِي إِلَى اَلْمَسِيرِ إِلَيْكُمْ لَأُوقِعَنَّ بِكُمْ وَقْعَةً لاَ يَكُونُ يَوْمُ اَلْجَمَلِ إِلَيْهَا إِلاَّ كَلَعْقَةِ لاَعِقٍ 🍃
🌟 امام علیهالسلام میفرماید: و اگر مرا مجبور به حرکت خود سازید حملهای به شما بیاورم که جنگ جمل در برابر آن مانند ليسيدن ليسنده باشد (ته ديگ را) [یعنی جنگ جمل در برابر آن بسیار کوچک باشد.]
🍃 معَ أَنِّي عَارِفٌ لِذِي اَلطَّاعَةِ مِنْكُمْ فَضْلَهُ وَ لِذِي اَلنَّصِيحَةِ حَقَّهُ غَيْرُ مُتَجَاوِزٍ مُتَّهَماً إِلَى بَرِيٍّ وَ لاَ نَاكِثاً إِلَى وَفِيٍّ🍃
🌟در ادامه امام علیهالسلام اضافه میکند: در عین حال از فضل و برتری مطیعان شما آگاهم و حق ناصحان شما به خوبی میشناسم و هرگز به خاطر وجود متهمی، شخص بیگناه را کیفر نمیدهم و وفادار را به خاطر پیمانشکن مجازات نمیکنم.
✾✾═══⚜️🌺⚜️═══✾✾
@amoozesh_quranmj
✾✾═══⚜️🌺⚜️═══✾✾
؛✨🍃🍂☘️🍃🍂☘️🍃🍂☘️
؛🍃🍂☘️🍃🍂
؛🍂☘️🍂
؛☘
🌟 امام علی علیهالسلام اشاره دارند به این نکته که اینطور نیست که خشک و تر با هم بسوزند و بیگناه و گناهکار هر دو کیفر شوند. ابشان در برخورد با مخالفان ابتدا گفتگو میکردند و به شبهات مخالفان پاسخ میدادند و به دنبال راه مسالمت آمیز بودند اما اگر مخالفان دست به قیام علیه حکومت اسلامی میزدند و امنیت جامعه را به خطر میانداختند با آنها برخورد قاطع داشتند.
🌟 نکته دیگر اینکه با مقایسهی رفتار امیرالمومنین علیهالسلام در برابر معاویه و مخالفینی مثل عایشه، اصحاب جمل و خوارج میبینیم که امام علی علیهالسلام معاویه و دستگاه سیاسی حاکم بر شام را به عنوان فتنهی اسلام میدانست و برای ریشهکنی آن هیچگونه مصلحتی را نمیپذیرد در حالی که حضرت بعد از جنگ جمل و جنگ خوارج عفو عمومی صادر میکنند به شکلی که عایشه آنچنان تحت تاثیر برخورد کریمانه و بزرگوارانه ایشان قرار گرفت که پس از جنگ میگفت: آرزو داشتم 20 سال قبل از آن حادثه مرده بودم.
✾✾═══⚜️🌺⚜️═══✾✾
@amoozesh_quranmj
✾✾═══⚜️🌺⚜️═══✾✾
☘️
🍂☘️🍂
🍃🍂☘️🍃🍂
✨🍃🍂☘️🍃🍂☘️🍃🍂☘️