#زمزمه یا #نوحه شبهای محرم
✍ شب هشتم
برو سوی میدون
ولی آروم اروم
قدم بر دار اما
علی آروم آروم
بزار تا که وقت هست
تورو سیر ببینم
الهی که داغه
تورو من نبینم
الهی نبینم تورو اربا اربا
الهی نبینم تن تو شده وا
الهی نبینم تن پاک تو که
شده پخش میونه دل و خاک صحرا
توای حیدرمن علی اکبرمن
بالای سر تو
تا گرگا رسیدن
پیشه چشمای من
تن تو دریدن
به سرو قد تو
زدن ضربه ی داس
تنت پاره پارس
تنت اربا ارباس
علی جوونم تو ای همه چیزم
ببین روی جسمت دارم اشک میریزم
میریزم تنت رو به رویه عبایم
چیزی ازتن تو نمونده عزیزم
توای حیدرمن علی اکبرمن
علی اکبرمن توشبه پیمبر ص
توی قتلگاهت میادبوی مادر
مثل مادرمن پهلوتوشکستن
مثل مادرمن بازو توشکستن
دلم بی تو بابا ازین دنیا سیره
بلندشوعلی جان تا بابات نمیره
ببین دشمنارو مارو دوره کردن
بلندشونبینی که عمت اسیره
توای حیدرمن علی اکبر من
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال تلگرام:
@amoozeshe_maddahi_fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
#زمزمه یا #نوحه شبهای محرم
✍ شب نهم
فدای دل تو که در اضطرابه
میسوزی ازین که حرم قحط آبه
محاله تواین دشت بارونی بباره
ببین اصغرم رو که نایی نداره
ببین که رقیه دلش زاره زاره
ببین که ربابه چشاش خون می باره
برو سمت دریا ولی زودی برگرد
ببین که رقیه واست بیقراره
برادراباالفضل "ع" برادر اباالفضل "ع"
من از توی میدون شنیدم صداتو
شنید نوای اخایا اخا تو
فدای قدتو که خم شد اباالفضل "ع"
بمیرم که دستات قلم شد اباالفضل "ع"
چراجای اشک از چشات خون می باره
چرامشک آبت شده پاره پاره
بلندشو اباالفضل ، علمدار وسقا
پاشو بی توکاره حرم زاره زاره
اباالفضل اباالفضل اباالفضل اباالفضل "ع"
دیدم مادرت رو کنارم نشسته
باقدکمون با پهلویی شکسته
تواین لحظه های نفس گیرآخر
خون دیده هاموپاک کن ای برادر
شکسته سرمن بریده دو دستم
من از بچه های توشرمنده هستم
میکشم خجالت من از اهل خیمه
نبرمن رو خیمه تاکه زنده هستم
برادر حسینم برادر حسینم
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال تلگرام:
@amoozeshe_maddahi_fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
#زمزمه یا #نوحه شبهای محرم
✍ شب دهم
الا ای برادر الا نور عینم
سالار دل من داداش جون حسینم
بیا و حذر کن نرو سمت میدون
شده قلب زارم پریشون و دلخون
بمیرم برای دل مضطر تو
بمیره برای غمات خواهرتو
حالا من به یاد وصیت مادر
بزار تا ببوسم زیرحنجرتو
واویلا واویلا واویلا واویلا
من از روی اون تل همه چیز و دیدم
فقط آه باطل برات می کشیدم
ببین که برادر چه قلبم شکسته
تا دیدم عدو رو روسینه ت نشسته
می دیدم چه جوری موهاتو کشیدن
دیدم که تنت رو چه گرگا دریدن
دیدم که حرومی تو رو برمی گردوند
با لبهای تشنه تو رو سربریدن
واویلا واویلا واویلا واویلا
تنم شد پر از خون پر از نیزه وتیر
پر از خنجر و نی پر از تیغ وشمشیر
الهی که زینب ازون بالای تل
نگاهش نیفته تو این کنج مقتل
الهی نبینه دل مضطرم رو
نبینه که دارن می بُرّن سرم رو
الهی که زینب نیادتوی گودال
نبینه رگای زیر حنجرم رو
واویلا واویلا واویلا واویلا
من از روی اون تل همه چیز و دیدم
فقط آه باطل برات می کشیدم
ببین که برادر چه قلبم شکسته
تا دیدم عدو رو روسینه ت نشسته
می دیدم چه جوری موهاتو کشیدن
دیدم که تنت رو چه گرگا دریدن
دیدم که حرومی تو رو برمی گردوند
با لبهای تشنه تو رو سربریدن
واویلا واویلا واویلا واویلا
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال تلگرام:
@amoozeshe_maddahi_fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
197.8K
#زمزمه یا #نوحه شبهای محرم
🔈نمونه صوتی
امون از غریبی
ازین جور اعدا
اگه میشه برگرد
نیاکوفه آقا
سفیر توهستم
بادستای بسته
ببین دندونام و
که دشمن شکسته
بااین سوز سینه با یه قلب پردرد
میگم جان زهرا اگه میشه برگرد
شکستن همه بیعتاشون و بامن
نبوده یه مردی تواین قوم نامرد
امیری حسین و نعم الامیری
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال تلگرام:
@amoozeshe_maddahi_fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
مروری بر #تاریخ_اسلام
✍ #قاتلین امام حسین علیه السلام را می توان به پنج دسته تقسیم نمود:
١ـ مُنتقمین خون عثمان!
اینها افرادی بودند که در کربلا در مقابل امام حسین علیه السلام صف آرایی کردند، و خواهان خونبهای عثمان بودند، آنان قائل بودند که علی علیه السلام عثمان را کشته است، پس باید انتقامش را از پسر علی"ع" بستانیم.
اما حال جریان این بود که؛ عثمان در سال ۳۵ هجری به دلیل بی کفایتی و ضعف مدیریتی در امور مملکت داری، خانه اش توسط مسلمین مدینه محاصره شد و به او سه روز مهلت دادند تا اوضاع را سامان بخشد، سه روز به پایان رسید و خبری نشد و آب را بر خانه او ممنوع کردند.
عثمان در این هنگام از فرط تشنگی دست به دامان امام علی"ع" شد و امام ناچار آبی را به وسیله حسنین "ع" به اندرون خانه عثمان فرستاد، در این هنگام مردم فرصت طلب فوج فوج به درون خانه عثمان ریختند و با اهل خانه نزاع کردند و عثمان را کشتند.(۱)
بعد از مرگ #عثمان، جنازه او در منطقه ای دور افتاده، به نام حشّ کوکب که به قبرستان یهودیان معروف بود، انداخته شد.
▫️در منابع آمده است که؛ مَكَثَ عُثْمَانُ فِي حَشِّ كَوْكَبٍ مَطْرُوحًا ثَلاثًا، لا يُصَلَّي عَلَيْهِ ⇐جنازه عثمان به مدت سه روز، بدون اینکه کسی بر وی نماز بخواند، در حش کوکب انداخته و رها گردید.(۲)
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه اول ، دسته اول
▫️فَعُثْمَانُ ثَمَّ ثَلَاثَةَ أَيَّامِ مَنْبُوذاً فِي الْمَزَابِلِ ⇐پس عثمان به مدت سه روز، جنازه اش در مزبله ها انداخته شده بود.(۳)
و امام علی"ع" با توجه به اقبال عمومی و اتمام حجت، ناچار خلافت را پذیرفت و خلیفه شد.
اما در مقابل؛ معاویه از این فرصت بهره جست و علی "ع" را خلیفه ی آشوب طلب و فتنه گر نامید و او را قاتل عثمان و سایر صحابه و هتّاک به عایشه معرفی کرد.
پیراهنِ خونین عثمان توسط همسرش نائله به نزد معاویه در شام فرستاده شد، و او از این موضوع، بیش ترین بهره برداری سیاسی را به عمل آورد.
▫️وَ نَصَبَ مُعَاوِیةُ القَمِیصَ عَلَى مِنبَرِ دِمَشقَ ⇐معاویه آن پیراهن را بر روی منبر مسجد دمشق قرار داد.(۴)
و با سخنانی، احساسات همگان را برانگیخت و در نتیجه، مردم هم با معاویه یک صدا شدند که علی"ع" باید خون عثمان را گردن بگیرد.
معاویه در عموم، علی "ع" را قاتل عثمان معرفی کرد و این ادعا پیروانی پیدا کرد و عثمان همچون قدیسی مظلوم خون پیروان خود را به جوشش و غلیان در می آورد، و مردم هم با معاویه یک صدا شده بودند که علی "ع" باید خون عثمان را گردن بگیرد.
امام علی "ع" در خطبه ای فرمود :
اِنَّهُم لَیَطلُبُونَ دَمَاً، هُم سَفَکُوهُ ⇐آنها خونی را طلب می کنند که خود آن را بر زمین ریخته اند.(۵)
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه دوم ، دسته اول
که این امر؛ سبب پیدایش دو تفکّر دین علی "ع" و دین عثمان شد، تا جایی که در کربلا هنگامی که نافع بن هلال در کربلا از یاران امام حسین "ع" پا به میدان نهاد، در حالی که رجز می خواند، می گفت :
{اَنَا عَلَی دِینِ عَلِیِّ علیه السلام} و در مقابل او شخصی از سپاه ابن زیاد به نام مزاحم بن حدیث رجز می خواند و می گفت :
{اَنَا عَلَی دِینِ عُثمَانَ!}(۶)
بنی امیه که خود را داغدار عثمان معرفی کرده بودند، حالا با حضور امام حسین "ع" در کربلا موقعیت خوبی را برای انتقام می دانستند و در ذهن مردم این گونه فضاسازی کرده بودند که علی "ع" قاتل عثمان است و باید از حسین "ع" انتقام عثمان را بگیریم.
تا جایی که؛ یزید در نامه ی خود به ولید می نویسد :
{اِنَّ اللهَ تَعالی مُنتَقِمُ لِلمَظلُومِ عُثمانَ بنَ عَفَّانِ مِن آلِ اَبی تُرابِ بِآلِ سُفیانِ}
خداوند انتقام عثمان مظلوم را به وسیله آل سفیان، از آل ابی تراب خواهد ستاند.(۷)
در روز هفتم محرم، یعنی سه روز قبل از عاشورا، عبیدالله بن زیاد به عمر بن سعد می نویسد :
{حُلْ بَینَ حُسَینِ "ع" وَ أَصحَابِه و بینَ المَاءِ فَلایَذُوقُوا مِنهُ قَطرَةً، کَما صُنِع بِالتَّقِىِّ الزَّکىِّ المَظلُوُم} ⇐حسین"ع" و یارانش را از آب فاصله بیانداز!
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه سوم ، دسته اول
نباید یك جرعه آب بنوشد، هم چنان كه این كار، نسبت به عثمان بن عفان پرهیزكار انجام شد.(۸)
و نقل است که وقتی اسرای کربلا بعد از شام وارد مدینه شدند و بنی هاشم شیون و ناله سر دادند و به عزاداری پرداختند.
والی مدینه عمرو بن سعید با دیدن آن صحنه خندید و شعری را در دشمنی با اهل بیت علیهم السلام خواند و بعد از آن گفت :
{هَذِهِ وَاعِيَةٌ بِوَاعِيَةِ عُثمَانَ بنِ عَفَّانِ}
این شیون ها در مقابل شیونهایی که برای عثمان بن عفان بود.(۹)
در حالی که اینها همه بهانه بود و به گواه تاریخ، این علی"ع" بود که با خلیفه کشی مخالف بود و سعی بر شکست و منصرف کردن محاصره کنندگان خانه عثمان بود و عمل ممنوعیت آب را عملی غیر انسانی قلمداد می کرد.
این علی "ع" بود که به عثمان آب رساند و در جنگ جمل با قاتلین عثمان از قبیل طلحه و زبیر و مروان جنگید، ولی این تفکر بنی امیه او را قاتل عثمان معرفی کرد.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه چهارم ، دسته اول
٢ـ خوارج :
خوارج یا همان مبغضان و کینه توزان نسبت به امام علی علیه السلام بودند که در کربلا برای انتقام از علی "ع" که کینه ای دیرینه از ایشان داشتند، حاضر شده بودند.
نقل است که وقتی تمام یاران امام حسین "ع" به شهادت رسیدند و حضرت قبل از اینکه برای جنگ آهنگ دشمن کند، برای آخرین بار برای اتمام حجت خطاب به آنان فرمود :
{لِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمِی؟
یا وَیْلَکُمْ اَتَقْتُلُونِی عَلى سُنَّه بَدَّلْتُها؟
اَمْ عَلى شَریعَه غَیَّرْتُها؟
اَمْ عَلى جُرْم فَعَلْتُهُ؟
اَمْ عَلى حَقٍّ تَرَکْتُهُ؟}
چرا ریختن خون مرا مباح می دانید؟
واى بر شما! چرا با من مى جنگید؟
آیا سنّتى را تغییر داده ام؟
یا شریعتى را دگرگون ساخته ام؟
یا جرمى مرتکب شده ام؟
و یا حقّى را ترک کرده ام؟!
اما دشمن لجوج و کینه ای با کمال وقاحت خطاب به امام "ع" گفتند :
{اِنّا نَقْتُلُکَ (نُحَارِبُکَ) بُغْضاً مِنَّا لاَِبِیکَ}
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه پنجم ، دسته دوم
ما به خاطر کینه اى که از پدرت علی علیه السلام به دل داریم، با تو مى جنگیم و تو را مى کشیم. (۱۰)
اینان همان خوارج بودند. فتنه خوارج در زمان امام علی "ع" ریشه کن شد، اما همچنان تا سال شصت و یک و بعدها نیز، افکارشان و دیدگاهشان دوشادوش تاریخ آمد.
خوارج کسانی بودند که در جنگ صفین، وقتی با حیله عمرو عاص، قرآن ها بالای نیزه رفت، دست از پیکار کشیدند و مانع جنگ امام علی "ع" نیز شدند و علی "ع" را مجبور به پذیرش حکمیت کردند.
بعدها، وقتی دیدند که حکیمت بر وفق مرادشان نشد، گفتند که علی "ع" بعد از ماجرای پذیرش حکمیت، مشرک شده و باید توبه کند و به دین برگردد.
و بدین صورت خون علی "ع" را مباح دانستند و جنگ نهروان را در دستور کار خود قرار دادند و نهروانیان با این جنگ، درصدد اثبات این بودند که علی "ع" مشرک شده است و جنگ با او جنگ با کافر است.
خوارج از علی "ع" طلبکار بودند که ایشان به دین برنگشت و حتی یاران ما را هم کشت.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه ششم ، دسته دوم
تا اینکه یکی از خوارج یعنی عبدالرحمن بن ملجم مرادی امام علی "ع" را به شهادت رساند.
خوارج چنان کینه ای از علی "ع" به دل داشتند که حتی امام علی "ع" در وصیتی به امام حسن مجتبی "ع" خطر آنان را بازگو می نماید و وصیت می کند که جنازه او شبانه و بدون اطلاع دیگران در منطقه ای به دور از نجف دفن گردد.
در روایتی آمده است؛
{أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ "ع" أَمَرَ ابْنَهُ الْحَسَنَ "ع" أَنْ يَحْفِرَ لَهُ أَرْبَعَةَ قُبُورٍ فِي أَرْبَعَةِ مَوَاضِعَ فِي الْمَسْجِدِ وَ فِي الْغَرِيِّ وَ فِي دَارِ جَعْدَةَ بْنِ هُبَيْرَةَ وَ فِي الرَّحَبَةِ وَ إِنَّمَا أَرَادَ بِهَذَا أَنْ لَا يَعْلَمَ أَحَدٌ مِنْ أَعْدَائِهِ مَوْضِعَ قَبْرِهِ}
امير المؤمنين "ع" فرزند خود امام حسين "ع" را امر كرد كه چهار قبر در چهار موضع از براى حضرت بسازد، در مسجد كوفه و در رحبه و در نجف و در خانه جعدة بن هبيره، براى آنكه ملاعين خوارج و بنى امیه موضع قبر آن حضرت را ندانند، مبادا که اراده کنند جسد مطهر ایشان را بیرون آورند.(۱۱)
و اکنون بیست سال از شهادت امام علی "ع" گذشته است و اینجا کربلاست و این حسین "ع" فرزند همان علی"ع"است و لحظه، لحظه انتقام است. و از طرفی هم این چنین توجیه می کردند که حسین"ع" بر یزید خلیفه وقت شوریده است و خونش دوچندان مباح هست.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه هفتم ، دوم
و جنگ با حسین علیه السلام جهاد الهی است که در سایه آن، اجر الهی نیز نهفته است و باید او را قربةً إلى الله بکشیم.
امام سجاد علیه السلام در این باره می فرماید :
{وَ لا يَومَ كَيَومِ الحُسَينِ "ع" اِزدَلَفَ إلَيهِ ثَلاثونَ ألفَ رَجُلٍ يَزعُمونَ أنَّهُم مِن هذِهِ الاُمَّةِ، كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إلَى اللّه بِدَمِهِ}
و هيچ روزى مانند روز حسين "ع" نبود.
سى هزار مرد كه همگى ادّعا مى كردند از اين امّت اند، به سوى او حمله بُردند و همگى، با ريختن خون او، قصد تقرّب به خدا را داشتند.(۱۲)
سر دسته خوارج در کربلا شمر بن ذی الجوشن و شبث بن ربعی بود که امام "ع" در روز عاشورا شبث را این گونه خطاب کرد :
{یا شَبَثَ بْنَ رَبَعی! وَ یا حَجَّارَ بْنَ أَبْجَرٍ، وَ یا قَیْسَ بْنَ الْأَشْعَثِ! وَ یا یَزیدَ بْنَ الْحارِثِ!
أَلَمْ تَکْتُبُوا الَىَّ : أَنْ قَدْ أَیْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ اخْضَرَّ الْجَنابُ، وَ طَمَّتِ الْجِمامُ وَ إِنَّما تُقْدِمُ عَلى جُنْدٍ لَکَ مُجَنَّدٌ، فَاقْبِلْ؟!
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه هشتم ، دسته دوم