#شورخوانی
#حاج_محمود_کریمی
#ماهور
🍃🍃🍃🍃🍃
با عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم حسینی
⬛️سلام برحسین
⬛️سلام بر کربلا
⬛️⬛️⬛️⬛️
به مناسبت ورود به ماه محرم و عزا حسینی
قطعه ای فارسی و آذری از حاج محمود کریمی در فضای دستگاه ماهور که از ملودی هایی قدیمی در خطه آذربایجان گرفته شده را بشنوید.
🍁
#ماهور دستگاهی است که هم قالب شادی و هم قالب غم را می تواند ایجاد کند.
البته به روش پیاده کردن ماهور که به سرعت و ضرب آهنگ و گام صدا بستگی دارد.
🍁
ماهور در #آذربایجان از اهمیت زیادی برخوردار است و از نغمه های #مرجع در این خطه می باشد.
معمولا دستگاه #ماهور و #سه_گاه و #افشاری در آذربایجان به خوبی روی کلمات و لهجه آذری می نشیند و فرهنگ شنیداری مردم با این نغمات خو گرفته است.
#اوخشاما یا اوخشاماخوانی که در فرهنگ آذربایجان از اهمیت زیادی برخوردار است در واقع روی نغمه ماهور و البته در افشاری پیاده می شود.
گوشه #شکسته_قره_باغ که از گوشه های مهم ماهور است، در واقع همان اوخشاما در فضای ردیف آوازی است
این گوشه در نقاط مختلف این خطه به سبک همانمنطقه خوانده می شود و تغییراتی را ایجاد می کند اما پایه و اساس همه آنها یکی است.
🍁
بشنوید این قطعه شورخوانی با اینمطلع
👇👇👇
ماه ملک منظر باخ
قدرت صورتگر باخ
چهره پیغمبر باخ
اکبر باخ اکبر باخ...
🔰🔰🔰🔰
استاد #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
شورخوانی_کریمی__ماهور__ماه_ملک_منظر.mp3
4.98M
💥💥💥💥
#شورخوانی محرم
🎤 #حاج_محمود_کریمی
🎼 #ماهور
ماه ملک منظر باخ...
مدرس #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#نغمات
#دشتی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#زمزمه امام زمان
👇👇👇👇👇
یکی از زمزمه های معروف امام زمان که بسیاری از دوستان احتمالا در مجالسشون این سبک را زمزمه کرده اند.
این زمزمه در واقع در آواز دشتی از متعلقات شور می باشد.
با ادامه این زمزمه می توانید وارد فضای روضه توی آواز دشتی و همچنین می توانید از سایر گوشه های دشتی در قالب اشعار دوبیتی در ادامه کار استفاده کنید.
🍁
این زمزمه با صدای دلنشین استاد کریم خانی که ایشان نیز از مناجات خوانهای بسیار خوب با صدایی قراء و حنجره ایشان قابلیت تحریرهای فوق العاده در اکتاوهای بالا را دارد که حقا کار هر کسی نیست.
ازنظر صدا و تحریرها کارهای بی نظیری از ایشان شنیده ایم.
زمزمه زیبای امام رضا به شروع
ای حرمت ملجأ درماندگان...
نیز با صدای پر طنین ایشان خوانده شده است.
🍁
نکته بسیار مهم❗️
در این کار ,که در خواندن اغلب مناجات خوانهای قهار دیده می شود ,اکتاوخوانی است.
بصورتی که قطعه ای از زمزمه یا مناجات را با توجه به کشش صدا به اندازه تک مصرع یا یک بیت با یک اکتاو(۸نت) بالاتر میخوانند,
✨که هم در واقع زیبایی کار را دو چندان می کند,
✨هم قدرت حنجره را به رخ می کشد,
✨هم توجه مستمع به شنیدن دو چندان می شود.
نکته مهم این است که اکتاوخوانی بصورت کوتاه فقط بابت گرفتن فضای مجلس انجام می شود و دوباره می بایست به اکتاو قبلی بازگشت کرد.
این مدل کارها را در کارهای استاد موذن زاده اردبیلی نیز به وفور یافت می شود که نیاز به یک حنجره فوق العاده و کارکشته دارد.
👈 در این کار دقیقه ۱:۵۸ یک مصرع بالا رفته و دوباره به اکتاو قبلی برمیگردد.
به تحریرهای فوق العاده ایشان در اکتاو بالاتر دقت کنید.❗️❗️
🍁
گوش کنید به این زمزمه زیبا و معروف با صدای استاد کریم خانی
🌺چو گیسوی تو من در پیچ و تابم یابن الزهرا
🌺چرا یک شب نمی آیی به خوابم یابن الزهرا
👇👇👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
زمزمه امام زمان_کریم خانی.mp3
5.23M
💥💥💥💥
#زمزمه امام زمان عج
#کریم_خانی
#دشتی
🌺چو گیسوی تو من در پیچ و تابم یابن الزهرا
مدرس #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
قابل توجه مادحین عزیز❗️❗️
👇👇👇👇
برای استقبال از پیام رسانهای داخلی وارد کانال آموزشی استاد #حبیبی در دو پیام رسان #ایتا و #سروش شوید.
🌺🌺🌺🌺
مطالب جدید در صورت فراهم بودن شرایط در کانال تلگرام هم قرار می گیرد، اما تمامی مطالب قبلی کانال به مرور و مطالب جدید در دو کانال #ایتا و #سروش قرار خواهد گرفت.
برای استفاده سایر مادحین عزیز در گروه ها انتشار دهید.
🔰🔰🔰🔰🔰
لینک کانال #آموزش_ذکر_عشق در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/3321364483C178c05d8b1
لینک کانال #آموزش_ذکر_عشق در سروش👇
https://sapp.ir/amoozeshe_zekre_eshgh
لینک کانال در تلگرام🔰🔰
https://t.me/joinchat/AAAAADzzFvK5rwBeBQBmXA
ذاکرین عزیز توجه❗️❗️
برای اولین بار در فضای #اینستاگرام
فایلهای صوتی و فیلم کوتاه در #استوری اینستاگرام با اشاره به نغمه آن به مرور در اینستاگرام این حقیر قرار خواهد گرفت.
❗️❗️❗️
در واقع اشاره لحظه ای به یک نغمه و تکرار آن می تواند تمرین و تلنگری خوبی از درک آن نغمه باشد.
🌺دوستانی هم که فیلمهای ۱۵ ثانیه ای دارند می توانند به آی دی مستقیم این حقیر که در معرفی کانال موجود است ارسال کنند تا در استوری با معرفی نغمه آن قرار گیرد.
🔰🔰🔰🔰
اینستاگرام
http://www.instagram.com/mortezahabibi110
#سبک ۲۵
زمینه اربعین
🍃🍃
نغمه پرداز و سبک و ملودی
کربلایی #مرتضی_حبیبی
شاعر:
#محمد_مهدی_سیار
اجرا توسط
استاد حاج #میثم_مطیعی
دستگاه #شور و #دشتی
تحلیل کوتاهی از سبک❗️❗️👇👇
http://meysammotiee.ir/media/1330
🍃🍃🍃🍃
قطعه ای زمینه خوانی دلنشین از حاج میثم مطیعی اجرا شده در مسیر نجف به کربلا درموکب طلاب المقاومه الحسینیه عمود ۹۳۲
ملودی و سبک این قطعه از کارهای حقیر که با شعر زیبای برادر محمدمهدی سیار عزیز و اجرای بی نظیر استاد مطیعی انجام گرفته است.
🍁
فضای این کار #زمینه_خوانی بصورت تک با حالت #ضرب_میانی خوانده شده که این حالت معمولا فضای حماسی کار رو بیشتر میکنه و البته ریتم کار هم برای مداح و هم مستمع سخت تر میکنه و قطعا نیاز به مستمع باهوش و هیئتی دارد.
🍁
یکی از تاکیداتی که بنده در این ملودی داشتم کشش های آخر هر جمله بصورتی که ضرب بعدی به راحتی روی سینه بنشیند
و نیز مهمترین قسمت خاص ملودی، که در آخر هر بند و اتصال به دممستمع با یک تحریر سه پله ای صعودی بود، که در واقع خودش رو از سبک جدا میکنه و به بهترین نحو به جواب مستمع متصل میکنه و شور و هیجان را برای جواب مستمع دوچندانمیکنه❗️
الحمدالله استاد مطیعی با حنجره توانمند و قدرت و شدت صدای ایده ال به زیبایی این تحریر و صعود را پیاده کرده و مستمع به خوبی با ایشان همراهی کردند.
🍁
فضای این کار در دستگاه #شور و آواز #دشتی است. البته فضاهای از #ابوعطا و #کرد_بیات نیز احساس می شود و البته نغمه کرد بیات ترکیباتی از دشتی و ابوعطا است که ریز شدن در این موضوع از این مقوله خارج است.
این قطعه با ریتم ضرب میانی می باشد که در این ریتم حالت حماسی در دشتی خودش رو بیشتر نشون میده.
شاید باور همه این باشد که فضای دشتی و کرد بیات همیشه حزن انگیز و حالت مویه دارد. اما با تغییر ریتم می توان حالات خاص حماسی را در دشتی پیاده کرد.
شاید باورتان نباشد که ملودی موسیقی
"ای ایران ای مرز پر گهر"
در آواز دشتی است در صورتی که یکی از حماسی ترین ملودی های تاریخ موسیقی ایران زمین است.
🍁
در ادامه بشنوید این قطعه زمینه خوانی با اجرای زیبای حاج میثم مطیعی
👇👇👇👇
استاد #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
#سبک ۲۵
#زمینه اربعین
🔊 سبک و ملودی: #مرتضی_حبیبی
🖋شاعر: محمد مهدی سیار
🔻عنوان: حرم الله حرم تو
🎤با نوای: حاج #میثم_مطیعی
🚩اجرا شده در موكب طلاب المقاومة الحسینیه [عمود ٩٣٢]
دستگاه #شور
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
حرم الله حرم تو
شدم آواره صحرای غم تو
من و این راه، من و این آه
دل من سر به هوای علم تو
راه عشق است این راه
عاشقان بسم الله
موکب به موکب آه
تا صحن ثارالله
«یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله»
📎📎📎📎📎
من و گریه به هوایت
من و باران غم مرثیه هایت
من و این دل که سپردم
به نسیم سحر صحن و سرایت
تشنه دیدارم
تشنه کربلا!
مهمان نمیخواهی؟
سفره دار دنیا!
«یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله»
📎📎📎📎
همه عالم پر نامت
چه قیامتی به پا کرده قیامت
که بیاید پسر تو
ز یزیدیان بگیرد انتقامت
در دستش ذوالفقار
او می آید از راه
بر لبش نغمه
اناابن ثارالله
«لبیک یا ثارالله»
http://meysammotiee.ir/post/1814
http://meysammotiee.ir/media/1330
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
زمینه اربعین ۹۷ حاج میثممطیعی. حرم الله حرم تو.mp3
16.91M
💥💥💥💥
#سبک ۲۵
#زمینه اربعین
🔊 سبک و ملودی: #مرتضی_حبیبی
🖋شاعر: محمد مهدی سیار
🌺حرم الله حرم تو
🎤با نوای: حاج #میثم_مطیعی
دستگاه #شور
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
هدایت شده از مرتضی حبیبی
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ ویژه #اربعین
#حاج_میثم_مطیعی
سبک وملودی
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
دستگاه #شور
🍃🍃🍃🍃
@Amoozeshe_zekre_eshgh
#مدح_خوانی
دستگاه #شور #ابوعطا
#ولادت
#شاه_عبدالعظیم_حسنی ع
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
🌺🌺🌺🌺
بهمناسبت ولادت سید الکریم شاه عبدالعظیمحسنی ع 🌹
بشنوید قطعه مدح خوانی در دستگاه شور و آواز اروعطا با صدای کربلایی مرتضی حبیبی
🍁
شاید دستگاه #شور یکی بهترین فضاها برای مدح خوانی بخصوص در ایام ولادت و شادی است. شور و مایه ابوعطا از جهاتی دستگاهی همهجانبه هم محزون و هم شادی آور که بستگی زیادی به اجرای آن دارد.
❗️معمولا در ابوعطا در سرعت و تمپو پایین حزن کار بیشتر و هر چه سرعت بالاتر می رود از حزن آن کم شده و به حماسه و شعف کار افزوده می شود.
🍁
خیلی ها شور و ابوعطا در مدیحه سرایی را یکی می شنوند که هیچ ایرادی ندارد.
معمولا به علت حزن کار این دو نغمه که خمیرمایه هر دو یکی است، در دل هم فرو می رود و مرتب در حال جابجایی است و تفکیک از هممشکل می شود.
با گوش دادن زیاد و تمرین، تسلط کافی حاصل خواهد شد.
❗️این فضا رو زیاد بشنوید، خیلی از کارهای استاد کریمی و بنی فاطمه و میرداماد در این فضا اجرا می شود که کاربرد زیادی در اجرای مدح خوانی بخصوص در ولادت ها دارد.
🍁
مهمترین نکته❗️❗️
خب برای اینکه بتونیم الگویی بدیم، برای کسانی که با #الگو معمولا نغمات رو یادگیری میکنند.
فکر کنم اکثرا تصنیف آتش در نیستان جناب شهرام ناظری رو شنیده باشید که در مایه #ابوعطا در گوشه #حجاز ضربی اجرا شده، بسیار نزدیک به این مدح خوانی است.
قسمت پایین مدح خوانی نزدیک به قسمت پایین تصنیف (یک شب آتش در نیستانی فتاد)
و قسمت بالای مدح خوانی نزدیک به قسمت بالای تصنیف(گفت آتش بی سبب نفروختم) می باشد.
یکبار دیگر گوش کنید.
در ادامه فایل صوتی و تصویری این مدح خوانی در سومین گردهمایی هیئات به مناسبت ولادت سیدالکریم در شهر ری، هیئت محترم #حضرت_ام_المصائب س
👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبییی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
هدایت شده از مرتضی حبیبی
30.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥💥💥💥
#مدح_خوانی
دستگاه #شور و #ابوعطا
#کربلایی_مرتضی_حبیبی
📹 فایل تصویری
سومین گردهمایی میلاد سیدالکریم، شاه عبدالعظیم حسنی ع
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh