#نکته_آموزشی
#سه_گاه
#مخالف
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
مخالف گوشه اصلی دستگاه سه گاه و چهارگاه می باشد که کاربرد زیادی در نغمات آیینی از قدیم در تعزیه و الان بخصوص در مدح خوانی دارد.
در واقع هنر یک خواننده در سه گاه، رسیدن به این گوشه و اجرای صحیح آن است.
مخالف، اوج سه گاه است هرچند بالاتر از آن هم داریم که گوشه #مغلوب است ،اما تاکید اوج در گام مخالف است.
مخالف نغمه ای دوپهلو است که هم مناسب مدح خوانی در ولادت ها و هم با تغییر تمپو و ریتم و ضرباهنگ مناسب مرثیه خوانی است.
بشنوید
🔰🔰🔰🔰🔰
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #سی_ام
ماه مبارک #رمضان
دستگاه #سه_گاه
گوشه #مخالف
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
#نوحه_خوانی
#کریم_خانی
#سه_گاه
🍃🍃🍃🍃
شادی روح استاد کریم خانی صلواتی عنایت کنید.🌹🌹◼️◼️
یک قطعه سینه زنی سنتی در مدح حضرت اباالفضل العباس ع از استاد کریم خانی را بشنوید.
انصافا صدای ایشان داری گستردگی و انعطاف عجیبی است.
جهت یادآوری، ایشان خواننده قطعه معروف مدح امام رضا (ای حرمت ملجا درمانگان)
🍁
این سینه زنی دلنشین که بصورت واحد تک سنتی در فضای دستگاه #سه_گاه انجام شده است.
نغمه ای محزون و تا حدودی حماسی، که در فضای سنتی به خوبی جواب می دهد.
شعر این کار هم شعری سنتی و عامه پسند می باشد که در فضاهای سنتی و عامی کاربرد زیادی دارد
و صدالبته که نغمه سه گاه نغمه ای است که در آذری زبانان به خوبی جا افتاده و مستمع با این لحن انس و الفتی دیرینه دارد.
کارهای زیادی از استاد سلیم هم در این نغمه اجرا شده است.
🍁
در این کار از استاد کریم خانی مثل سایر کارهای ایشان تکنیک #اکتاو_خوانی را شاهد هستیم، که مادحین آذری زبان به خوبی از آن استفاده می کنند.
❗️در مورد اکتاوخوانی توضیحات کامل در کانال داده شده (جستجو کنید)
👇👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
۱ تیر ۱۴۰۱
عاشق کربلا -کریمخانی.mp3
9.23M
💥💥💥💥
#نوحه_خوانی
#کریم_خانی
#سه_گاه
🌺من از زمان کودکی عاشق کربلا بودم
مدرس #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
۱ تیر ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
سرود آقای من حسینه
گروه سرود «تبار میرزا»
به زودی منتشر خواهد شد
سبک و ملودی: #مرتضی_حبیبی
شاعر :#اسماعیل_شبرنگ
ملودی در دستگاه #شور تنظیم شده است.
https://www.instagram.com/reel/Ch9HmljgOd9/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
۱۱ شهریور ۱۴۰۱
52.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹آقای من حسینه🌹
کاری از گروه سرود بزرگ تبار میرزا
🔳🔳🔳🔳🔳🔳
ملودی و نغمه پردازی: مرتضی حبیبی
شاعر:اسماعیل شبرنگ
🔳🔳🔳🔳🔳🔳
@amoozeshe_zekre_eshgh
۲۳ شهریور ۱۴۰۱
#زمینه
#فاطمیه
#ابوعطا
#حاج_محمود_کریمی
#فیلم_آموزشی
#سبک_سازی
🍃🍃🍃🍃
یک زمینه فوق العاده از ایام فاطمیه از استاد کریمی در فضای آواز #ابوعطا و دستگاه #شور را ببینید و بشنوید.
🍁
@amoozeshe_zekre_eshgh
این سبک از سبکهای ترکیبی و حالت خواندن و اوزان شعری و تحریرهای به کار رفته در آن زیبایی سبک را دوچندان کرده است.
اما برای مداح کار را دشوار می کند، حقا خواندن صحیح این سبک کار دشواری است و نیاز به تسلط کافی مداح به اوزان شعری و ملودی دارد، و صد البته داشتن مستمع کاربلد و هیئتی.
این سبک برای مستمع عادی به علت دشواری اجرا و هماهنگی مناسب نیست.
🍁
در این کار از سه #وزن شعری که دو تای آن در زمینه و یکی در جواب مستمع استفاده شده است.
قسمت اول: ❗️❗️
"تو توبستری دلگیرم" که قالب شعر به حالت های ترانه سرایی شبیه می باشد و از اوزان اصلی عروضی فاصله می گیرد و همین باعث جذابیت آن می شود.
خوب دقت کنید❗️
خلاصه علم سبک سازی در این جمله زیر خلاصه می شود.
🌺«تنظیم ریتم و ضرب روی وزن شعری است.»
در واقع تمام هنر سباک اینه که شعر رو
👈با کشش ها
👈تنظیم سرعت
👈عبور سریع از روی کلمات
👈استرس و فشار اضافی روی کلمات
👈استفاده از تحریرهای مناسبت برای قرار گرفتن وزن روی ضرب می باشد.
اینجا به سکت و توقف لحظه ای که بین دو کلمه "بستری" و "دلگیرم" ایجاد می شود دقت کنید❗️
در واقع با این سکت ضرب را با وزن شعر هماهنگ می کند.
قسمت دوم:❗️❗️
چقدر خزونه چشات دلگیره...
اینجا نیز حالت های ترانه سرایی و فارغ شدن از اوزان عروضی را شاهد هستیم اما با وزنی دیگر که با قسمت اول متفاوت است.
در اینجا هم دقت کنید❗️
در مصرع اول نیز تأکید و فشار لحظه ای در پایان کلمه "خونه" و کشش در کلمه "صدات" در واقع برای تنظیم ضرب با وزن شعری است.
نکته مهم❗️❗️
پیدا کردن اینکه کشش و تأکید در کدام کلمه به زیبایی کار می افزاید نشان بلوغ یک سبک ساز است و همچنین هنر یک مداح در اجرای آن...
قسمت سوم:❗️❗️
من میمیرم اگه تو از کنارم بری...
در واقع قسمت سوم جواب مستمع می باشد، که اینجا نیز حالت ترانه سرایی را شاهد هستیم.
در اینجا استاد کریمی قبل از اینکه جواب مستمع رو بیان کنه از کلمه "وای" استفاده می کنند.
در واقع این هم برای تنظیم ضرب سینه زن با وزن شعری است که دم جواب مستمع می باشد.
در ادامه به سکت و توقف لحظه ای که بین دو قسمت "میمیرم" و " اگه تو از کنارم بری" دقت کنید.❗️
🍁
ببینید این قطعه فیلم زمینه حضرت زهرا س با صدای استاد حاج محمود کریمی
👇👇👇👇
استاد #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
۴ دی ۱۴۰۱
15.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥💥💥💥
زمینه #فاطمیه
#حاج_محمود_کریمی
آواز #ابوعطا
و دستگاه #شور
مدرس #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
۴ دی ۱۴۰۱
ShahadatImamKazem1401[04].mp3
6.21M
🎙به شیعههام بگید که، هنوز به یادتونم (زمینه)
🔺بانوای: حاج میثم مطیعی
نغمه پردازی و ملودی:مرتضی حبیبی
👈 متن شعر:
Meysammotiee.ir/post/2767
☑️ @MeysamMotiee
۲۷ بهمن ۱۴۰۱
#زمینه_خوانی
🌹🌹🌹
این زمینه بالا در شب شهادت آقامون امام کاظم علیه السلام در واقع در فضای دستگاه #شور و اشاره به #ابوعطا تنظیم شده است.
۲۷ بهمن ۱۴۰۱
#مولودی_خوانی
#شعبان
#میرداماد
#بیات_اصفهان
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بشنوید این #مولودی دلنشین در ایام شعبانیه
به زیبایی تمام توسط میرداماد در آواز بیات اصفهان اجرا گردیده است.
🌹🌹🌹🌹
همانطور که در فایلهای قبل هم توضیح دادیم
مقام اصفهان به وفور در مولودی خوانی های جدید استفاده میگردد.
توضیحات کامل در مورد این مقام در فایلهای گذشته داده شده، جستجو کنید.
بشنوید این قطعه دلنشین از میرداماد
🔰🔰🔰🔰🔰
مدرس #مرتضی_حبیبی
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@amoozeshe_zekre_eshgh
۵ اسفند ۱۴۰۱
18.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🌹🌹🌹🌹
#مولودی_خوانی
#مهدی_میرداماد
#ولادت_اباالفضل_العباس_ع
#بیات_اصفهان
🌺🌺🌺🌺🌺
سلام یار و یاور حسین...
مدرس #مرتضی_حبیبی
🌹🌹🌹🌹
@amoozeshe_zekre_eshgh
۵ اسفند ۱۴۰۱