eitaa logo
آموزش ذکر عشق *استاد حبیبی*
1.5هزار دنبال‌کننده
81 عکس
118 ویدیو
4 فایل
آموزش تخصصی نغمات آیینی 🍁استاد مرتضی حبیبی🍁 اینستاگرام (ارتباط زنده آموزشی) http://www.instagram.com/mortezahabibi110 کانال اصلی در تلگرام https://t.me/amoozeshe_zekre_eshgh ارتباط با استاد حبیبی ۰۹۰۱۳۶۵۳۰۸۵ آی دی استاد @zaker110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆👆👆 حرم علی بن موسی الرضا نایب الزیاره همه رفقا بودم❤️🌹 دعای امین الله که در حال پخش هست در واقع در دستگاه گام که گام اوج دستگاه هست. البته در اکتاو پایین در حال خوانش هستند برای همین احساس اوج به شما دست نمی دهد همین را یک اکتاو بالاتر بخوانید حسینی بهتر خودش را نشان می دهد. البته حالات دشتی نیز در آن نهفته است
🍃🍃🍃🍃🍃 باز این چه شورش است که در خلق عالم است 🔳🔳🔳🔳🔳🔳🔳 شروع ایام محرم الحرام بر عاشقانش تسلیت باد🌹 بشنوید یک قطعه شورخوانی در آواز بیات ترک با صدای کربلایی حسین طاهری 🍁 معمولا شورخوانی در این آواز خیلی کم انجام می شود ، اما این قطعه به زیبایی تمام انجام شده است. معمولا بیات ترک در مدح خوانی کاربرد زیادی دارد و در ادامه در روضه خوانی نیز استفاده می شود. 🍁 نزدیکی این قطعه را به تصنیف "در خیال" با شروع شعری از مولانا "آمده ام که سر نهم ،عشق تو را به سر برم" و یا تصنیف "به جهان خرم از آنم" با صدای شهرام ناظری دقت کنید. بیات ترک فضایی کاملا عرفانی را تجسم میکند که در اذان مؤذن زاده تبلوری عجیب پیدا کرده است. 🍁 فایل صوتی این شورخوانی دلنشین در ادامه 👇👇👇👇👇 استاد 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 @amoozeshe_zekre_eshgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴۰۲ ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ امسال محرم مهمان خوب عزیزانم در گیلان و در شهر زیبای بندرانزلی و منطقه باصفای آبکنار بودیم. پ.ن : قطعه ای در دشتی که در ادامه و اواخر کار با توجه به فرهنگ گیلکی این خطه، اشاراتی به گوشه و شده است. 🌹🌹🌹🌹🌹 @amoozeshe_zekre_eshgh
آذری 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 نمونه یک استثنایی از استاد رسولی در سه گاه و شور عرب و لحظاتی هم در همایون به زبان آذری از عمه سادات س در حال و هوای این شب‌های محرم را بشنوید. 🍁 ایشان با دستگاه سه گاه کار رو شروع می کنند.در حدود اکتاو دو در دانگ چهارم که جز پرده های بالا حساب می شوند. 🍁 حدود ثانیه 55 با گردشی زیبا با اضافه کردن حزن بیشتر به کار به لحن " " یا همان مقام عربی وارد می شوند. 🍁 دقیقه 1:50 مجدد به سه گاه رجوع می کنند، اینجا خوب به تغییر لحن دقت کنید، که دیگر اون حزن قبلی که در شور عرب بود رو نداره و به جای اون، صلابت و حماسه با حزن ترکیب میشه که خصلت دستگاه سه گاه می باشد. 🍁 اما دقیقه 4:20 باز با گردشی استادانه اوج هنرنمایی در شور عرب (مقام صبا) را به اجرا میگذارند، و تا آخر نیز ادامه می دهند، البته باحالاتی از اوخشاماخوانی و تحریرهایی که در اوخشاماخوانی میزنند، که زیبایی کار را دوچندان کرده است. نکته:❗️❗️ دقت کنید، فرق شور عرب در مرحله اول با مرحله دوم که مجدد وارد شور عرب میشوند در گام صداست. اینجا با حدود یک دانگ پایینتر در حدود دانگ سوم در حال اجرا می باشند. نکته مهم اینجاست!!!!! در الحان حزین که قالب محزونتری را تلقین می کند،مانند شور عرب، هر چه گام صدا پایینتر باشد حزن کار بیشتر نمایان می شود. برای همین سوز کار در این قسمت بیشتر نمایان است. استاد رسولی برای اینکه اوج حزن و اندوه در روضه رو به نمایش بگذارند در لحظاتی که میبایست روضه به کمال خود برسد و اینجا قسمت حزین روضه عمه سادات است، با گام پایینتر میخوانند. که این اوج تبحر ایشان در شناخت صدا و الحان را می رساند. 🍁 به تحریر پیوسته و ریز و نزولی ایشان دقت کنید ، این مدل تحریرها در زبان آذری زیاد زده می شود ،در واقع این مدل تحریرها با زبان آذری به خوبی تلفیق شده است ،که استاد رسولی با ایجاد لرزشهای بسیار ریز در حنجره  بصورت استثنایی از این تحریرها استفاده می کنند، بطور مثال دقیقه 2:26 به تحریر روی کلمه "آی امان" و "حسین" دقت کنید. این مدل تحریرها رو در کارهای استاد سلیم هم زیاد می بینید. 🍁 @amoozeshe_zekre_eshgh لحظاتی از کار ایشان وارد هم می شوند و به سرعت به شور عرب برمیگردند. در واقع همایون اجرا شده در دل شورعرب هضم شده است، که دلیل آن هم نزدیکی شور عرب به همایون و بویژه گوشه شوشتری است. بطور مثال لحظات آخر کار، دقیقه 9  اون لحظه ای که اوج می گیرند وارد همایون گوشه بیداد می شوند، ولی حدود هفت ثانیه ادامه دارد و با نزولی دوباره لحن حزن انگیز شورعرب را ادامه می دهند و یا در دقیقه 9:19 در کلمه "علی" وارد همایون و در دقیقه 9:33 با نزولی دوباره بازگشت به شور عرب می کنند. 🍁 این مدل کارها که استفاده از نغمات مختلف و البته نزدیک به هم  را در یک اجرا میبینیم، یا یا می نامند، که نیاز به آشنایی نسبی به نغمات و قدرت حنجره دارد. 🍁 توصیه میکنم دوستانی هم که آذری نیستند،این فایل را کامل بشنوند و به تغییر الحان و تحریرها دقت کنند، زیبایی اجرای لحن داره با آدم حرف میزنه،و با وجود عدم آشنایی به زبان آذری، قطعا لذت خواهید برد. بنده نیز آذری نیستم،اما چندین بار این لحن و نمونه مشابه کارهای آذری را گوش دادم و لذت بردم و میشه از نغمات اجرا شده در آن در روضه خوانی فارسی هم استفاده کرد. 🌺🌺🌺🌺🌺 استاد 👇👇👇👇👇 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 @amoozeshe_zekre_eshgh
و ترکی 🌹🌹🌹🌹🌹 در گام و یک صدا اجرا شده است. فضای ترکیبی بین افشاری و‌ماهور که در حالات و با تحریرهای خاص که نزدیک و منطبق با گوشه هم هست. این‌مدل خواندن را اوخشاما یا اوخشاماخوانی هم میگویند. این فضا در آذری زبانان و با کلام آذری به خوبی سنخیت دارد. البته اینجا به فارسی در این نغمه اجرا شده است و در آخر زمینه، با افزایش سرعت تمپو با همین فضا به شورخوانی تبدیل میشه در واقع زمینه ای است که با کاهش یا افزایش تمپو، به واحد یا شور هم قابل تبدیل شدن است که در مورد این مدل سبک سازی قبلاً توضیحاتی رو دادیم. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 @amoozeshe_zekre_eshgh