eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
892 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ٢» روز دوشنبه، ١۴٠٢/٠٧/١٠ ✍️ مناسبت روز: امشب طبق روزشمار قمری، شب میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) و شب میلاد مسعود رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق (ع) است؛ لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت، روزبرگ امروز را آغاز می‌نمائیم؛ دیروز عرض شد که ایام پُرشکوه هفته وحدت، فرصت مغتنمی است تا یکی از مهمّترین چالش‌های پیش روی امّت اسلامی، یعنی «وحدت مسلمین» را بر اساس روش و سیره رسول اکرم (ص) مورد بررسی و دقت قرار دهیم؛ پیامبر عظیم‌الشأنی که طبق منطق قرآن، اسوه و الگوی همه‌ی جهانیان است: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثیراً»: «همانا براى شما در (سيره‌ى) رسول خدا، الگو و سرمشقى نيكوست، (البتّه) براى كسانى كه به خدا و روز قيامت اميد دارند و خدا را بسيار ياد مى‌كنند» (احزاب/۲۱) همچنین در روز گذشته، از کوشش فراوان حضرت رسول (ص) در ایجاد وحدت و برادری در میان امت اسلامی سخن گفتیم و امروز نیز به یک نکته‌ی مهم دیگر در این زمینه اشاره می‌نمائیم: ✍️ در زمان حیات مبارک نبیّ گرامی اسلام، اصحاب ایشان، به لحاظ ایمان و اعتقاد به اسلام و پیامبر خدا، یکسان نبودند؛ چنانچه قرآن در شأن برخی آنها فرموده: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُوْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ»: «خدا جان و مال بعضی از مؤمنان را در برابر بهشت، خریداری می‌نماید!» (توبه/۱۱۱) و در شأن برخی دیگر از اصحاب حضرت، قرآن می‌فرماید: «وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدینَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ یُرَدُّونَ إِلى‏ عَذابٍ عَظیم»: «بعضی از افرادِ پیرامونِ شما، منافق هستند... شما آنها را نمی‌شناسید، اما ما آنها را می‌شناسیم و حتماً به زودی، آنها را دو بار عذاب می کنیم...» (توبه/۱۰۱) لذا طبق شهادت قرآن کریم، گرد پیامبر (ص) دو گروه از افراد مؤمن و منافق جمع شده بودند! اما رسول خدا، برای حفظ وحدت مسلمین در برابر دشمنان اسلام، تا زمانی که همین منافقین، اقدام جدّی، ضدّ امّت اسلامی نمی‌کردند، مانند دیگر مسلمان با ایشان رفتار می‌کردند! وحتی در جریان فتح مکّه، نبیّ رحمت، با ابوسفیان و طلقاء که به ظاهر ایمان آورده بودند نیز، رفتاری همراه با رأفت اسلامی و برادری نمودند! لذا نکته قابل توجه این است که پیامبر (ص) تا زمانی که منافقین به ظاهر مسلمان، علناً خیانتی نمی‌کردند، برای حفظ وحدت اسلامی با آنها مراوده کاملاً دوستانه داشتند! حالا به نظر شما در زمان حاضر، پیروان آن حضرت، باید چگونه با عزیزان اهل سنت مراوده نمایند که هم مسلمانند و هم محب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هستند! ✍️ اما در بخش پایانی سخن امروز، نگاهی کوتاه نیز به سیره رئیس مذهب جعفری، امام صادق (ص) در رابطه با وحدت اسلامی می‌اندازیم؛ ❓شیخ الطّائفه طوسی (ره) در رجال خود، به ٣٢٢۴ نفر از اصحاب و شاگردان حضرت اشاره نموده است! حال به نظر شما، آیا همه اصحاب و شاگردان امام، شیعه و پیرو مکتب اهل بیت (ع) بوده‌اند؟ ✅ در جواب به این پرسش، باید عرض کنیم که قطعاً بسیاری از این افراد از عزیزان اهل سّنت و پیروان خلفاء بوده‌اند! لذا سیره صادق آل‌ محمد (ص) نیز وحدت و برادری با همه‌ی مسلمانان در برابر دشمنان اسلام بوده است؛ البته بدیهی است که وحدت در سیره پیامبر و اهل‌بیت (ع) به این معنا نیست که شیعیان از اصول و عقاید حقه خود دست بردارند، بلکه می‌بایست بر مشترکات فی‌مابین، تأکید نموده و مباحث اختلافی را در فضایی کاملاً دوستانه و در محافل علمی مطرح و بررسی نمایند تا با این روش‌ خردمندانه ضمن حفظ وحدت مسلمین از هرگونه سوءاستفاده دشمنان اسلام جلوگیری شود! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ١١ مهر ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء ١٧ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Tuesday 03 October 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام، حضرت مصطفی (ص) 🌙 میلاد مسعود رئیس مذهب جعفری، حضرت (ع) 🌙 🌙 🤲 اعمال روز: 1️⃣ غسل 2️⃣ روزه 3️⃣ صدقه واحسان نمودن 4️⃣ زیارت رسول خدا از دور و نزدیک 5️⃣ زیارت اميرمؤمنان (ع) 7️⃣ تكریم، تعظیم و بزرگداشت این روز و برپایی جشن و سرور و گفتن تبریک به یکدیگر 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَلَمَّا اکمل له الادَبَ قَالَ إَّنكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیم؛ ثمّ فَوّضَ إليهِ أمرَ الدِّينِ و الاُمّة لِيَسُوسَ عِبادَهُ» «خداوند پیامبرش را به نیکوترین اخلاق‌ها تربیت نمود؛ و زمانی که این ادب را تمام و کامل کرد، به او فرمود: «یقیناً تو بر اخلاق بزرگی قرار داری»؛ آنگاه كار دين و امت را به او سپرد تا بندگانش را اداره كند» 📚 کافی، ج ١، ص ٢۶۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
744.6K
مناسبت: موضوع: ❓مشارکت ما شیعیان در نماز جماعت مساجد کشورهای دیگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز می‏خوانند، چگونه است؟ آیا تبعیت از آنان در تکتف بر ما واجب است یا آن که باید نماز را بدون تکتف بخوانیم؟ ✅ اقتدا به اهل سنت، براى رعايت وحدت جايز است و نماز خواندن با آنها صحيح و مجزى است، ولى تکتف واجب نيست و بلکه جايز نيست، مگر در صورتى که ضرورتى آن را اقتضا کند. ❓در مکان‌های مشارکت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شرکت در نمازهای روزانه، در بعضی از موارد مانند آنان عمل می‏کنیم، مثل نماز به‌صورت «تَکَتُّف» و عدم رعایت وقت و سجده بر فرش، آیا این نمازها احتیاج به اعاده دارند؟ ✅ اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن کارها باشد، نماز صحيح و مجزى است، حتى اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولى «تَکَتُّف» در نماز جايز نيست، مگر اينکه ضرورت آن را اقتضا کند. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✍️ لازم به ذکر است «تَکَتُّف» نزد جمهور اهل‌سنت در مذاهب حنفی‌، شافعی‌ و حنبلی‌، مستحب است نه واجب! و مالکی‌ها نیز برخلاف بقیه مذاهب اهل‌سنت، تکتف را در نماز واجب مکروه دانسته‌اند و مانند شیعیان با دست باز نماز می‌خوانند؛ لذا نوعاً شیعیان در موضوع «تکتف» در موضع «تقیه» قرار نمی‌گیرند. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ١» روز دوشنبه، ١۴٠٢/٠٧/١١ ✍️ مناسبت روز: هفدهم ربیع‌الاول طبق روایات و نظر مشهور علماء شیعه، سالروز میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) و میلاد مسعود رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق (ع) و «» است؛ لذا ضمن عرض تبریک و شادباش ایام، سخن امروز را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ سیری در سیرۀ نورانی رسول خدا (ص) به‌خوبی نشان می‌دهد که وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) سرشار از فضیلت‌های اخلاقی و صفات پسندیده‌ی انسانی و سرچشمه همه‌ی نیکی‌ها و خوبیهاست؛ لذا مسلماً تبیین فضائل بی‌شمار و صفات حمیده حضرت رسول (ص) در این نوشتار کوتاه نمی‌گنجد! چنانچه قرآن کریم، کلمات خداوند را بی‌شمار توصیف کرده و فرموده: «اگر تمام درختان جهان قلم شوند و همۀ دریاها مرکّب گردند، نمی‌توانند آن کلمات را شمارش نمایند!» : «وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ‏ كَلِماتُ اللَّه‏» [لقمان/٢٧]. و امام رضا (ع) در تفسير این آیه فرموده‌اند: كلمات الهى ما هستيم كه فضائل ما، نه براى كسى قابل دسترسی کامل است و نه به شمار مى‏آيد: «نَحْنُ الْكَلِمَاتُ الَّتِي لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا وَ لَا تُسْتَقْصَى» [مناقب آل أبیطالب‌، ج‏۴، ص۴٠٠]. کتابِ فضلِ تو را آب بحر کافی نیست که تَر کنم سر انگشت وصفحه بشمارم... از این‌رو در سخن امروز، در حد وسع ناچیز خود به چند نمونه از صفات حسنه و فضیلت‌های بی‌شمار رسول خدا (ص) اشاره می‌نمائیم؛ ✍️ قبل از تبیین هر فضیلتی از پیامبر گرامی اسلام، لازم است از «اخلاق پسندیده» ایشان سخن بگوییم؛ چنانچه خداوند تعالی در قرآن کریم، خلق و خوی رسول خویش را با صفت «عظیم» توصیف کرده است: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ‏ عَظيمٍ» [قلم/۴]. بدیهی است که برخورداری از خُلق عظیم و بهره‌مندی از والاترین مراتب صفات انسانی، برازندۀ بزرگ اسوه‌ی اخلاق و مهربانی است که اميرالمؤمنین«ع» در توصیف آن حضرت فرمودند: «رسول خدا از همۀ مردم بخشنده‏تر، دليرتر، راستگوتر، باوفاتر و نرم‌خوتر بودند و برترین و بهترین اخلاق و معاشرت را با مردم داشتند» [مكارم الأخلاق، ص١٨] ✍️ به شهادت مورخین در زمان بعثت پيامبر اكرم (ص) فضای جامعه‌ی جهانی و به‌ویژه جزیرةالعرب، از فضيلت‌های انسانی تهی بود و رذائل ناپسند، سراسر آن جامعۀ جاهلی را فراگرفته بود؛ لذا اساساً بعثت پیامبر اکرم (ص) به‌خاطر تهذیب نفوس آدمیان و رساندن آنان به مقام آدميّت بوده است؛ از این رو حضرت رسول (ص)، هدف از بعثت خود را چنین بیان فرمودند: «من مبعوث شدم تا مکارم و فضیلت‌های اخلاقى را كامل و تمام كنم»: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاقِ» [بحارالأنوار، ج‏١۶، ص٢١٠]. قرآن کریم نیز صفات نیکویی مانند حسن خُلق، نرم‌خویی و محبّت در پیامبر اکرم(ص) را عامل گسترش اسلام در برهوت جاهلیت جهان برشمرده و تأکید نموده که اگر ایشان تندخو و فاقد فضائل اخلاقی بودند، مردم از اطراف حضرت پراکنده شده و اسلام گسترش نمی‌یافت: «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ‏ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ»‌ [آل عمران/١۵٩]. 👈 لذا بدیهی است که پیروان پیام‌آور اخلاق و مهربانی در «روز اخلاق و مهرورزی» می‌بایست با الگوگیری از نبی رحمت، خود را به فضایل انسانی و اخلاق محمدی آراسته نمایند، تا پیروان دیگر ادیان و مذاهب با دیدن آنها به اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گرایش پیدا نمایند. ✍️ این مبحث ادامه دارد... 📚 برگرفته از نوشتاری از مرجع عالیقدر و استاد معظم اخلاق، حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری (دامت‌برکاته) به مناسبت هفدهم ربیع‌الاول. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ١٢ مهر ١۴٠٢ 🌙 الأربعاء ١٨ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Wednesday 04 October 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام جشن و سرور میلاد حضرت رسول (ص) و پایان هفته وحدت 🤲 اعمال روز: اعمال خاصی نداریم. 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «اَلا اَدُلُّكُمْ عَلى خَيْرِ اَخْلاقِ الدُّنيا وَ الآخِرَةِ؟ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ تُعْطى مَنْ حَرَمَكَ وَ تَعْـفُو عَمَّـنْ ظَلَمَكَ» «آيا شـما را به بهترين اخلاق دنيا و آخرت راهنمايى كنم؟ بهترین اخلاق آن است ‏كه با هركس كه از تو گسسته است، بپيوندى؛ به هركس كه تو را محروم كرده، عطا كنى؛ و هركس را كه به تو ستم كرده است، عفو نمایی» 📚 تحف العقول، ص۴۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
558K
مناسبت: ایام جشن و سرور میلاد مسعود پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) موضوع: ❓دست‌زدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل ایشان (ص) در جشن‌هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین (ع) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می‌شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن‌ها در مکان‌های عبادت مانند مسجد و نمازخانه‌های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه‌ها برگزار شوند، حکم آن‌ها چیست؟ ✅ به‌ طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن‌های اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به‌ خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها برگزار می‌شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آن‌ها برسد. ❓آیا پخش موسیقی شاد از مسجد به مناسبت جشن میلاد ائمه معصومین (ع) شرعاً اشکال دارد؟ ✅ واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد، لذا اگر پخش موسیقی در آن منافی با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر لهوی باشد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «پیامبر اکرم(ص)، مظهر اخلاق و مهرورزی ٢» روز چهارشنبه، ١۴٠٢/٠٧/١٢ ✍️ مناسبت روز: در ایام جشن و سرور میلاد مسعود رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) و رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق (ع) قرار داریم؛ لذا ضمن عرض تبریک و شادباش ایام، سخن امروز را با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ در روز گذشته از صفات حمیده و فضیلت‌های بی‌شمار حضرت رسول (ص) سخن گفتیم و عرض شد که یکی از مهمترین فضائل حضرت، «خلق نیکو و اخلاق پسندیده» ایشان است؛ که باعث گرایش مردم به دین مبین اسلام گردید! امروز نیز انشاالله به دو صفت پسندیده دیگر از صفات بی‌شمار رسول خدا، اشاره می‌نمائیم: ✅ «محبت ویژه به مردم» یکی دیگر از صفات حمیده پیامبر اکرم (ص) است! شدّت «محبّت»، «رحمت» و «رأفت» پیامبر اکرم(ص) به اندازه‌ای بود که طبق شهادت مورخین در بحبوحۀ جنگ اُحد، هنگامی که بسیاری از مسلمان‌ها، شهید یا مجروح شده بودند و آسیب‌ فراوانی از سوی مشرکین به حضرت رسیده بود، برخی از اصحاب از ایشان خواستند که مشرکان را نفرین کنند! ولی نبیّ رحمت در پاسخ به این درخواست آنها فرمودند: «من برای لعن و نفرین مبعوث نشده‌ام، بلکه مبعوث شده‌ام تا بشریّت را به‌سوی «حق» دعوت کنم و وسیلۀ «هدایت» آنان و مایۀ «رحمت» مخلوقات خداوند باشم»: «إنّی لَمْ‏ أبعُثُ‏ لَعّاناً وَ لَكِنِّي‏ بُعِثتُ دَاعِياً وَ رَحْمَةً»؛ سپس از سر خیرخواهی و مهربانی، به‌جای نفرین، دشمنان سرسخت خود را دعا کردند و به درگاه احدیّت عرضه داشتند: «خدایا! قوم من را ببخش، گناهان آنها را بپوشان، آنان جاهلند و نمی‌فهمند چه می‌کنند!»: «اللَّهُمَ‏ اغْفِرْ لِقَوْمِي‏ فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»؛ و در واقع، جنایت‌های کفّار و مشرکین را به‌خاطر جهل و نادانی آنها دانستند! [الجامع لأحکام القرآن، ج۴، ص٢٠٠] 🔹 یکی دیگر از وقایع مهم تاریخی که شدّت «محبت و بخشندگی» پیامبر اکرم (ص) نسبت به همه‌ی مردم، حتی مخالفین و دشمنان را برای همه به اثبات می‌رساند، عفو و بخشش حضرت در فتح مکه نسبت به اسیرشدگان است! به گونه‌ای که پس از تحمیل هشتاد و چهار جنگ طاقت‌فرسا از سوی مشرکین مکه به مسلمانان، که منجر به حمله پیامبر (ص) به آنها و فتح مكّه شد، نبی رحمت، ابوسفیان و تمام مشرکین تسلیم شده را که منتظر وضع شدیدترینِ مجازات‌ها و حتی اعدام بودند، بخشیدند! و در حالی که شادمان از خانه‌ی خدا خارج می‌شدند، حلقۀ درب کعبه را در دست گرفته و خطاب به اسیران فرمودند: من به شيوۀ برادرم يوسف نسبت به برادرانش، به شما مى‏گويم: «لا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْیَوْمَ: امروز سرزنشی بر شما نیست!» [یوسف/٩٢]. سپس به آنها فرمودند: «بروید که شما از آزادشدگان هستید: فَاذْهَبُوا فَأَنْتُمُ‏ الطُّلَقَاءُ» [تاريخ‏اليعقوبى، ج‏٢، ص۶٠ ؛ بحارالانوار، ج٢١، ص١٣٢]. مورخین آورده‌اند که در اثر این محبت بزرگ و عفو کریمانه، مردم مکه فوج فوج و با اشتیاق به اسلام گرویدند تا جایی که خداوند سورۀ «نصر» را نازل نموده و پیروزی مسلمانان و گرایش عمومی مردم به اسلام را ستود! ✅ یکی دیگر از صفات حمیده حضرت رسول (ص)، «پاكدامنى و دوری ایشان از هرگونه گناه» و اعمال زشت مرسوم در دوران جاهلیت بود، چنانچه حضرت در عرب به عنوان «محمد امین» و اسطوره «عفّت»، «غیرت» و «حیا» شناخته‌ می‌شدند؛ از ابوسعيد خدرى، صحابی مشهور پیامبر (ص) روایت شده است که: «حیای رسول خدا، حتی از دختران پرده‏نشين نیز بیشتر بود!» [مكارم الأخلاق، ص١٧]. بیشتر ساکنان حجاز در آن زمان، در منجلاب فساد، تباهى و گناه غرق بودند، اما پیامبر (ص) به‌رغم زندگی در بین آنها، نه تنها تأثیری از آنان نپذیرفتند، بلکه با خوی نیکو و پاکدامنی خود، به مرور زمان، بر شخصیّت آنها تأثیر گذاشته و آنان را متحوّل ساختند، به‌گونه‌ای که باید این تحوّل را معجزۀ «اخلاق» و «تهذیب نفس» در وجود رسول خدا دانست! ✍️ در پایان سخن امروز، باید عرض کنیم که هر فضیلتی از فضائل انسانی که تصوّر شود، در وجود آن اسوه‌ی حسنه‌ی بشریّت، متبلور بوده و همه‌ی اعمال، رفتار و گفتار نبی رحمت، الگویی بی‌نظیر برای بشریت است. 📚 برگرفته از نوشتار مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری (دامت‌برکاته) به مناسبت ١٧ ربیع‌الاول. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پنجشنبه ١٣ مهر ١۴٠٢ 🌙 الخمیس ١٩ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Thursday 05 October ✍️ امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ☀️ امام خمینی (ره) از نجف به پاریس (١٣۵٧ش) 🤲 اعمال شب جمعه: 🔹بسیار گفتن «سُبْحَانَ اللّهِ، وَاللّهُ أَکْبَرُ، وَلَا إِلهَ إِلّا اللّهُ» و زیاد صلوات فرستادن؛ 🔹خواندن سوره‌های «اسراء، کهف، شعراء، نمل، قصص، سجده، یس، ص، احقاف، واقعه، فصلت، دخان، طور، قمر و جمعه»؛ 🔹خواندن نماز امیرالمؤمنین (ع)؛ 🔹خواندن دو رکعت نماز و در هر رکعت «حَمد» و «پانزده مرتبه» سوره «زلزال»؛ 🔹خواندن دعای «کمیل»؛ 🔹«ده مرتبه» خواندن دعای «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیةِ...» 🔹و اعمال و ادعیه دیگری که در مفاتیح‌الجنان آمده است. 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (‏ع): «الجُنُوُد بِإذنِ‌اللَّهِ حُصُونُ الرَّعیَّةِ وَ زَینُ‌الوُلاةِ وَ عِزُّالدِّینِ وَ سُبُلُ‌الأَمنِ وَ لَیسَ تَقُومُ الرَّعِیِّةُ إلّا بِهِم» «نیروهای نظامی، به اذن خداوند، دژ مردم، زینت زمامداران، مایه عزّت دین و امنیّت‏اند و کار مردم جز به آنان استوار نمی‏شود» 📚 نهج‏البلاغه، نامه۵۳) https://eitaa.com/ROOZBARG
503.2K
مناسبت: موضوع: ❓جایگاه امنیت‌ در شرع مقدس و احکام آن را بیان فرمائید؟ ✅ امنیت، اساسی‌ترین‌ نیاز بشر است‌ و از نظر شارع مقدس، تأمین‌ آن‌، نخستین‌ وظیفه‌ حکومت‌ اسلامی می‌باشد. ایجاد نظم‌، آرامش‌ و امنیت در جامعه‌ اسلامی هدفی‌ است‌ که‌ در بسیاری از احکام‌ فقهی، حتی‌ در عبادات و معاملات تعقیب‌ شده‌ است‌ تا آنجا که‌ تقدم‌ «حقوق‌ مردم» بر «حقوق‌ الهی» به‌ عنوان‌ یک‌ قاعده‌ی مسلم‌ فقهی، مورد پذیرش‌ و عمل‌ است؛ لذا احکام‌ امنیتی‌ در فقه‌ اسلامی را نباید منحصراً‌ در باب‌ جهاد جستجو کرد. ✍️ احکام‌ فقهی‌ در ابواب‌ مختلفی‌ نظیر امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر، قضا، غصب، لُقطه، حدود، قصاص‌ و دیات و... همگی‌ در راستا ایجاد امنیت قابل‌ تحلیل‌ هستند و اصولاً‌ فلسفه‌ فقه، از ابتدا تا انتها، تنظیم‌ روابط‌ انسان‌ و تأمین‌ آرامش‌ و امنیت درونی‌ و همچنین امنیت اجتماعی‌ برای‌ اوست‌ تا در سایه‌ آن‌ به‌ هدف‌ آفرینش‌ خود برسد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠٧/١٣ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی به عنوان «» نامگذاری گردیده؛ روزی که می‌بایست ضمن گرامیداشت آن، از «» تشکر و قدردانی نمود؛ لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص داده و با سلام و صلوات به روح بلند شهدای مدافع امنیت آغاز می‌نمائیم؛ به یقین نیروى انتظامى جمهوری اسلامی ایران، امروز به عنوان یکى از نهادهاى مهم و بنیادین اجتماعى و امنیتى، مظهر و نهاد عدالت و مبارزه با ظلم، قانون‌گریزی و تجاوز به حقوق دیگران است که داراى وظائف و مأموریت‌های خطیرى در فرایند تأمین امنیت همه‌جانبه می‌باشد. ✍️ امنیتی پایدار که از نظر اسلام یکی از بزرگ‏ترین نعمت‏‌های الهی و مقدس‌ترین آرمان‌هاست‌ چنانچه خداوند در قرآن کریم ٨٧٩ بار کلمه «امن» و مشتقات آن را به کار برده و از والاترین انسان‌ها به «اَلّذین آمنوا» تعبیر نموده است که مفسرین آن‌ را به دو معنا تفسیر کرده‌اند: 🔹نخست به معناى کسانی‌که خود را به مقام اَمن رسانده‌اند؛ 🔹و دوم، افرادى که برخوردار از امنیت شده‌اند. علاوه بر این خداوند در آیه ١٢۶ سوره بقره، مهمترین خصوصیت برای یک منطقه الگو را «امنیت» دانسته و حاجت و درخواست بزرگ حضرت ابراهیم (ع) را قرار دادن امنیت و آسایش برای شهر مکه دانسته است: «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ...»: «و (به یاد آر) هنگامی که ابراهیم (ع) عرض کرد: پروردگارا، این شهر را محل امن و آسایش قرار ده و اهلش را که ایمان به خدا و روز قیامت آورده‌اند از انواع روزیها بهره‌مند ساز...». لذا از نظر دین اسلام، مقوله امنیت از مهم‌ترین مؤلفه‌های بسترساز برای توسعه پایدار است که قطعاً «نیروى انتظامى» نقش و کارکردى جدى در تحقق آن در کشور اسلامی ما داشته و خواهد داشت؛ هرچند گستره عرصه امنیت بسیار زیاد است، اما در یک دسته‌بندی ابتدایی می‌توانیم بگوییم که‌: 🔹امنیت را از نظر «سطح» به چهار دسته «امنیت فردی»، «امنیت اجتماعی» و «امنیت ملی» و «امنیت فراملی و بین‌المللی»؛ 🔹و از نظر «قلمرو»، به دو دسته «امنیت داخلی» و «امنیت خارجی»؛ 🔹و از نظر «موضوع»، به دسته‌های زیادی از جمله: امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، بهداشتی، زیست محیطی، منابع و... تقسیم می‌گردد؛ که بی‌شک در تمامی این تقسیم‌بندی‌ها یکى از پایه‌هاى اصلی و بسیار مؤثر، تأمین امنیت اجتماعی و داخلی و مرزی است که این مهم در جمهورى اسلامى ایران بر عهده «نیروى انتظامى» نهاده شده و این نیروی خدوم نیز با هماهنگی، همدلی، هم‌افزایی و همراهی با سایر نهادهای امنیتی در چارچوب سیاست‌های تبیین شده موفق شده‌، گام‌های بلندی در جهت افزایش رضایت عمومی، کاهش جرائم سازمان یافته و حفظ امنیت داخلی بردارد تا جایی که امروز ایران اسلامی به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا مطرح شده که بدون شک بخش عظیمی از این امنیت و اقتدار، منبعث از تلاش‌های بی‌وقفه و بی‌دریغ رشادت‌های بزرگمردان نیروی انتظامی است که خاضعانه جان بر کف اخلاص نهاده و از امنیت مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حراست و محافظت کرده و اخلاق مداری، دینداری و قانونگرایی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده‌اند.‏ البته در کنار این مأموریت‌های بزرگ، جایگاه و نقش نیروى انتظامى در پاسدارى از دستاوردهاى انقلاب اسلامى نیز بر کسى پوشیده نیست! چنانچه رهبر معظم انقلاب، ضمن تأکید بر حفظ «امنیت» به‌عنوان اصلی‌ترین نیاز مردم و کشور و وظیفه مهم نیروی انتظامی، بزرگ‏ترین وظیفه این نیرو را پاسدارى از ارزش‌های‌ اصیل انقلاب اسلامى دانستند. (سخنان معظم‌له در ۲۱تیرماه۱۳۷۴) ✍️ در پایان باید اذعان نمود که به حمد الهی هم‌اکنون نیروی انتظامی همراه با سایر نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور تحت منویات و رهنمودهای فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای صیانت از استقلال و امنیت پایدار مردمی و تحکیم انضباط اجتماعی و مهیا ساختن الزامات و ضرورت‌های زندگی امن و توأم با آرامش و معنویت برای ملت شریف ایران، از آمادگی همه جانبه و هوشمندانه برخوردار شده و به مدد پشتوانه ایمان به خدای متعال و حمایت ملت بزرگ ایران با هرگونه عاملی که بخواهد رضایت و امنیت و معنویت آحاد جامعه را مورد تهدید و خدشه قرار دهد، قاطعانه برخورد می‌نماید؛ و نباید فراموش کنیم که تحکیم و استوارى امنیت ملى و ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی با تقویت این نیرو ارتباط مستقیم دارد و بدیهی است که هرگونه تضعیفى که متوجه این نیرو شود، بر امنیت ایران اسلامی تأثیر سوء خواهد گذاشت. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ١۴ مهر ١۴٠٢ 🌙 الجمعة ٢٠ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Friday 06 October 👈 امروز متعلق است به حضرت ولی‌عصر(عج) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - اَللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال‌والاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ 🤲 اعمال روز: 🔹 انجام غسل جمعه؛ 🔹 گرفتن ناخن‌ها؛ 🔹 پوشیدن لباس تمیز و خوشبو؛ 🔹 خواندن نماز جمعه؛ 🔹 دادن صدقه؛ 🔹 فرستادن زیاد صلوات؛ 🔹 دعای بسیار برای تعجیل فرج؛ 🔹 زیارت اهل قبور؛ 🔹 خواندن دعای ندبه؛ 🔹 خواندن دعای سمات؛ 🔹 خواندن ده مرتبه: «یَا دَآئِمَ الْفَضْلِ عَلی‏ الْبَریِّه...» و دیگر ادعیه و اعمال روز جمعه که در مفاتیح‌الجنان آمده است. 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «لا تَضْرِبوا الدَّوابَّ على وُجوهِها؛ فإنَّها تُسَبِّحُ بحَمْدِاللّهِ» «به صورت حيوانات نزنيد؛ زيرا آنها حمد و تسبيح خدا مى گويند» 📚 الكافی، ج۶، ص۵۳۸ https://eitaa.com/ROOZBARG
347.1K
مناسبت: ایام جشن و سرور در ماه ربیع‌الاول موضوع: ❓شرکت در جشن هایی که زنان و مردان در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی به طور جداگانه می‌کنند چه حکمی دارد؟ ❓آیا نهی از منکر در مجالسی که در آنها رقص انجام می‌شود، در صورتی که امر به معروف ونهی از منکر در شرکت کنندگان تأثیری نداشته باشد، واجب است؟ ✅ شرکت در مجلس معصیت اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و یا مفسده‌ای بر آن مترتّب شود یا حضور در آن تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست؛ امّا تکلیف امر به معروف و نهی از منکر با عدم احتمال تأثیر ساقط است. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز جمعه، ١۴٠٢/٠٧/١۴ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان نامگذاری شده است، لذا ضمن عرض تبریک به همه‌ی دامپزشکان خدوم در ایران اسلامی، سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم؛ دامپزشکی دانشی تجربی و زیرمجموعه‌ای از رشته پزشکی است که به پیشگیری، مدیریت، تشخیص و درمان بیماری، اختلال، و صدمه در حیوانات می‌پردازد؛ حیواناتی که بخشی عمده‌ای از غذا و مایحتاج روزانه آدمی به سلامت آنها وابسته است و علاوه بر آن در این رشته به بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز پرداخته می‌شود؛ لذا باید اذعان نمود که دامپزشکی نقش بسیار مؤثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان آن سلامت بشریت به خطر خواهد افتاد! علاوه براین موضوع در دین مبین اسلام نه تنها برای انسان به عنوان اشرف مخلوقات، کرامت و حقوق خاصی در نظر گرفته شده بلکه برای تمام موجودات از جمله حیوانات نیز حقوق ویژه‌ای از جمله «حق بهداشت و درمان» در نظر گرفته شده و آدمی نسبت به رعایت حقوق تمامی مخلوقات موظف گردیده و همین موضوع اهمیت رشته دامپزشکی را دوچندان می‌نماید؛ نکته قابل توجه دیگر اینکه هرچند مدعیان امروزی حقوق جانوران از جمله انجمن‌های مختلف حمایت از حیوانات چند سالی است که به این مسئله توجه کرده‌اند؛ اما بسی مایه شگفتی است که دین مترقی اسلام در هزار و چندصد سال پیش با دقت به مسئله حقوق همه‌ی موجودات از جمله حیوانات پرداخته که در این مجال کوتاه به برخی از آیات و روایات و احکام فقهی در این زمینه اشاره می‌نمائیم: ✍️ خداوند در قرآن کریم، تمام جنبندگان، پرندگان و چرندگان را امت‌هایى مانندِ جوامع انسانى دانسته و در آیه ٣٨ سوره انعام فرموده: «هیچ جنبند‌ه‌اى در زمین نیست و هیچ پرند‌ه‌اى که با دو بال پرواز کند، مگر اینکه امت‌‌هایى مانند شما هستند...»؛ همچنین در آیه ١١٩ سوره نساء، هرگونه آزار و اذیت حیوان‌ها، مانند بریدن گوش و دُم و… را کارهای زشت و شیطانى شمرده شده است؛ طبق روایات اسلامی نیز بشر در برابر بهره‌برداری صحیح و شرعی از حیوانات به رعایت احترام ذاتی و حق­ حیات آنها (جز درموارد خاص مانند خطرجانی) مکلف شده؛ چنانچه رسول خدا (ص) کسی که حیوانی را مثله (و زجرکش) کند، لعنت کرده‌اند. (کنزالعمّال/ح ٢۴٩٧١) وهمچنین فرموده‌اند: «هرحیوانی کـه بـه ناحـقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد» (نهج‌الفصاحه؛ ص ٧٠۵) امام صادق(ع) نیز در حدیثی تکان‌دهنده فرموده‌اند: «پلیدترین گنا‌هان، سه چیز است که اولین آنها کشتن (بی‌دلیل) حیوانات است...» (وسائل‌­الشیعه، ج۸، ص۳۹۷) علاوه بر آیات و روایات بسیار در این زمینه، حقوق حیوانات مانند خوراک، بهداشت و درمان و نگهداشت آنها در منابع فقهی نیز به طور جدی مدنظر قرار گرفته است؛ چنانچه شهید ثانی (ره) می‌‌نویسد: همان‌گونه که برای ماندگاری آدمی، هزینه کردن مال، واجب است برای ماندگاری حیوان محترم نیز این کار واجب است، گرچه حیوان از آن دیگری باشد» (مسالک‌الافهام، ج۲، ص۲۵۰) همچنین بر اساس فقه اسلامی‌ در برخی مواقع برای حفظ جان و یا عدم رسیدن ضرر به یک حیوان حتی واجب شرعی و عبادی را‌ می‌بایست ترک و یا جایگزین نمود؛ چنانچه صاحب جواهر (ره) می‌‌نویسد: اگرشخصی، مقداری آب داشته باشد و احتمال دهد که اگر با آن وضو بگیرد، حیوانش دچار تشنگی می‌­شود، بر او واجب است که به جای وضو، تیمم کند و آب را به حیوان دهد. (جواهرالکلام، ج۵، ص۱۱۴) ضمناً در اسلام هر حیوانی که در ملکیت فردی باشد، «حق نفقه» به گردن او دارد؛ چنانچه شیخ طوسی (ره) می‌­نویسد: هرگاه شخص، مالک حیوانی شود، واجب است هزینه آن را برآورد و در این حکم، فرقی بین حیوان حلال گوشت و حرام گوشت نیست و پرنده و غیرپرنده نیز مساوی هستند، زیرا حیوان در اسلام حُرمَت دارد. (مبسوط، ج۶، ص۴۷) علاوه بر حقوق فوق‌الذکر در شرع مقدس برای حیوانات «حق مسکن» نیز در نظر گرفته شده؛ (جواهرالکلام، ج۳۱، ص۳۹۵) ✍️ در پایان سخن می‌بایست به این موضوع مهم نیز اشاره نمود که در اسلام، صید و شکار فقط در صورت نیاز و برای تغذیه یا امرار معاش جایز است و طبق فتوای مشهور فقها اگر برای تفریح و لهوی باشد، حرام شرعی است؛ چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «هرکس (حتی) گنجشکی را بیهوده بکُشد، روز قیامت آن گنجشک از او پیش خداوند شکایت می‌کند که فلانی مرا بیهوده کشت و برای او، قتل من منفعتی نداشته است!» (کنزالعمّال، ح٣٩٩٧١) همچنین طبق نظر مشهور فقها اگر لازمه چنین صید و شکار تفریحی، سفر باشد، آن سفر نیز سفر معصیت است و فرد شکارچی یا صیاد باید نماز خود را کامل خوانده و اگر در ماه رمضان باشد، روزه نیز بر او واجب است. (قواعدالاحکام، ج١، ص۵٠) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ١۵ مهر ١۴٠٢ 🌙 السبت ٢١ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Saturday 07 October 👈 امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم (ص) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار) - يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ☀️ آغاز (١۵ تا ٢١ مهر) 🤲 اعمال روز: اعمال خاصی ذکر نشده 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «يا مُؤمِنُ إنَّ هذا العِلمَ و الأدَبَ ثَمَنُ نَفسِكَ فَاجتَهِدْ في تَعَلُّمِهِما، فَما يَزيدُ مِن عِلمِكَ و أدَبِكَ يَزيدُ في ثَمَنِكَ و قَدرِكَ فإنَّ بِالعِلمِ تَهتَدي إلى رَبِّكَ و بِالأدَبِ تُحسِنُ خِدمَةَ رَبِّكَ و بِأدَبِ الخِدمَةِ يَستَوجِبُ العَبدُ وَلايَتَهُ و قُربَهُ، فَاقبَلِ النَّصيحَةَ كَي تَنجُوَ مِنَ العَذابِ» «اى مؤمن! همانا دانش و ادب بهاى جان توست؛ پس در آموختن آنها بكوش؛ زيرا هر چه بر دانش و ادب تو افزوده شود، بر قدر و قيمت تو افزوده مى گردد؛ چه آن كه با دانش به پروردگارت ره مى برى و با ادب پروردگارت را نيكو خدمت مى كنى و با آدابِ خدمت گزارى است كه بنده سزاوار دوستى و نزديكى به خدا مى‌شود. پس، اين اندرز را پذيرا شو تا از عذاب برهى» 📚 روضةالواعظين، ص١۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
397.9K
موضوع: ❓حکم نگاه مرد به زن و نیز زن به مرد چگونه می‌باشد؟ و آیا مرد می‌تواند به دختر بچه‌ای که مراعات حجاب ننموده نگاه کند؟ ✅ نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دست‌ها اگر به قصد لذت باشد، حرام است؛ ولی اگر بدون قصد لذت باشد، مانعی ندارد‌؛ و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام می‌باشد؛ و نگاه کردن به صورت و بدن و موی دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد و به واسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بیفتد، اشکال ندارد؛ ولی بنابر احتیاط باید جاهایی را که معمولا می‌پوشانند، نگاه نکند. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «چگونگی الگوگیری از » روز شنبه، ١۴٠٢/٠٧/١۵ ✍️ مناسبت روز: در ایام جشن و سرور ماه ربیع‌الاول قرار داریم و در روزهای گذشته از صفات حمیده و فضائل بی‌شمار رسول اکرم (ص) سخن گفتیم و عرض شد که هر فضیلتی از فضائل انسانی که تصوّر شود، در وجود آن اسوه‌ی حسنه‌ی بشریّت، متبلور بوده؛ لذا همه‌ی اعمال، رفتار و گفتار نبی رحمت، الگویی بی‌نظیر برای بشریت است؛ ❓اما شاید این سوال برای برخی از عزیزان پیش بیاید که حضرت محمد (ص)، پیامبر خدا و دارای عظمت شخصیّت و رتبۀ والای معنوی بوده‌اند پس ما هرگز نمی‌توانیم به ایشان برسیم و از آن حضرت الگوبرداری کنیم؟! ✅ در پاسخ به این سؤال، باید عرض کنیم که اولاً خداوند متعال در قرآن کریم، پیامبر (ص) را به عنوان اسوه‌ی حسنه و الگوی پویای بشریّت معرفی نموده است: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...» [أحزاب/٢١] پس تمامی بندگان خدا در همه‌ی ادوار می‌توانند برای دستیابی به رستگاری و نیل به مقام انسانیّت، ایشان را سرمشق خود قرار دهند! لذا عظمت شخصیّت و رتبۀ والای معنوی آن بزرگوار، نباید باعث این تصوّر غلط شود که آن حضرت دست نیافتنی و غیر قابل پیروی‌اند! و این تصوّر نادرست، سبب محرومیّت بندگان خداوند از اسوۀ حسنه و سرمشق تمام عیارِ سعادت گردد‌؛ در روایات اسلامی نیز همواره بر الگوگیری از اعمال و گفتار پیامبر اکرم (ص) تأکید گردیده؛ چنانچه امام صادق (ع) فرموده‌اند: «خداوند تعالی رسول خويش را به «مکارم اخلاق» مخصوص گردانيد» و سپس خطاب به امت اسلامی فرمودند: «شما هم خود را (با معیار اخلاق و فضائل پیامبر) بيازماييد و مقایسه کنید، اگر آن اخلاق نيكو را در خود می‌یابید و اگر از آن فضائل برخوردارید، شکر خداوند را به‌جا آورید و از او بخواهيد تا خلق نیکو را در شما بيفزايد» و سپس به ده خصلت از خصال و صفات الگوی پیامبر گرامی اسلام اشاره نمودند که عبارتند از: «يقين، قناعت، صبر، شكر، بردبارى، خوش‏خلقى، سخاوت، غيرت، شجاعت و جوانمردى» [مكارم الأخلاق، ص٢٣٣] البته مسلماً حضرات معصومین (ع) از مقام بسیار بالایی در نزد خداوند متعال برخوردارند؛ اما آن بزرگواران هرگز از پیروان خود نخواسته‏اند که به‌طور مطلق، مثل آنان باشند و به مقام آنها برسند؛ چراکه هیچکس نمى‏تواند عین و مانند حضرات معصومین شود! بنابراین وظیفۀ مهمّ همۀ پیروان رسول خدا (ص) و ائمۀ هدی (ع) شبیه نمودن خود به آن بزرگواران است؛ چنانچه اميرالمؤمنين (ع) در نامۀ معروفی که برای استاندار بصره، عثمان بن‌حنيف نوشتند، پس از بیان ساده‌زیستی خود فرمودند: «شما نمى‏توانيد مثل من باشيد، ولى با پارسايى، تقوا، پاكدامنى و درستى ورزيدن، مرا یاری كنيد و سعی کنید شبیه من شوید»: «أَلا وَ إِنّكُم لا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ وَلَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ إِجْتِهادٍ وَ عِفَّةٍ و سَدادٍ» [نهج‏البلاغه، نامۀ ۴۵] لذا شباهت یافتن به معصومین (ع) در صفات و پیروی از ایشان در رفتار، نه تنها ممکن، بلکه برای پیروان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، لازم و واجب است؛ اصلاً نمی‌شود انسانی خود را پیرو رسول اکرم (ص) و شیعۀ اهل‌بیت (ع) بنامد، ولی شباهتی به ایشان نداشته باشد؛ چنانچه حضرت رسول (ص) فرمودند: «آيا می‌خواهید خبر دهم كدام یک از شما شباهت بيشتری به من دارد؟» سپس ادامه دادند: «آن‌کس که خوش خلق‌ترینِ شماست؛ ملايم‏ترین برخورد را با مردم دارد؛ نسبت به خويشانش نيكوكارترین است و برادران دينی خود را بيش از همه دوست دارد؛ او صبورترین افراد است و بیش از همه، خشم خود را فرو می‌خورد و گذشتش از همه بالاتر است؛ او در هر حال، چه خشنود باشد و چه خشمگین، با انصاف‌ترینِ مردم است» [الكافی، ج‏٢، ص٢۴٠] ✍️ در پایان سخن، از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را «شیعه» و پیرو واقعی پیامبر اعظم (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) قرار دهد تا با پیروی از این اسوه‌های حسنه، بتوانیم «خوش‌اخلاق، خیرخواه، بخشنده، مهربان، متواضع، انعطاف‌پذیر و صابر» باشیم و غیر از عمل صالح، عملی از ما سرنزند؛ و همانطور که اهل‌بیت از ما خواسته‌اند برای آنها عابرو و مایه‌ی افتخار باشیم. (انشاالله) 📚 برگرفته از نوشتار مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری (دامت‌برکاته) به مناسبت میلاد حضرت رسول (ص) https://eitaa.com/ROOZBARG