eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
892 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: روز بیست و دوم الحرام موضوع: ❓آیا جایز است در ایام محرم از افراد خیّر اموالی را جمع آوری کرد و با تقسیم آن‌ها به سهم‏‌های مختلف، قسمتی را به قاری قرآن و مرثیه‌خوان و سخنران داد و باقی‌مانده را برای برگزاری مجالس مصرف کرد؟ ✅ اگر با رضایت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشکال ندارد. ❓نظر حضرت آقا در مورد برهنه شدن در عزاداری چیست؟ اگر مجلس، فیلم‌برداری نشود و زنان نیز مردان را نبینند چگونه است؟ آیا از نظر فقهی، ایشان این کار را حرام می‌دانند؟ ✅ در پاسخ به این سؤال باید عرض کنیم حضرت آقا به برخی از مداحان توصیه فرمودند که در عزاداری‌ها برهنه نشوند؛ اما این به عنوان یک فتوای فقهی نیست که ما بگوییم حرام است؛ خب اگر نامحرمانی نیستند، و اگر مسئله سویی بر آن مترتب نباشد، و دشمنان سوء استفاده نمی‌کنند، ممکن است بگوییم حرام نیست؛ مثلاً یک جمع محدودی هستند، فیلم‌برداری هم نمی‌کنند، و فقط مردان هم هستند، حالا پیراهن را از تن درآوردند و سینه می‌زنند؛ اما به‌طور کلی توصیه حضرت آقا این است که در عزاداری‌های افراد برهنه نشوند... 📚منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (ره)» ✍️ مناسبت روز: بیست و دوم ماه الحرام برابر با سالروز رحلت فقیه، محدث، مفسر و عالم بزرگ جهان تشیع در قرن چهارم و پنجم هجری قمری، (ره) است، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این مرجع عظیم‌الشأن جهان تشیع آغاز می‌نمائیم؛ ابوجعفر محمد بن حسن طوسی معروف به «شیخ الطائفه» و «شیخ طوسی» در رمضان سال ۳۸۵ ه.ق در شهر طوس خراسان دیده به جهان گشود و پس از طی تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، در سال ۴۰۸ ه.ق در سن ۲۳ سالگی به بغداد هجرت نمود؛ در آن هنگام ریاست عالیه مذهب جعفری در زمان غیبت امام زمان (عج) با شیخ ‌مفید (ره) بزرگ پرچمدار شیعه بود؛ لذا شیخ طوسی (ره) ملازمت و شاگردی ایشان را اختیار نمود و به مدت ۵ سال تا پایان زندگی استاد از محضر شیخ مفید (ره) بهره‌ برد؛ پس از رحلت شیخ مفید (ره)، داناترین و والامقام‌ترین شاگرد ایشان یعنی سید مرتضی علم‌الهدی (ره) ریاست مذهب شیعه را به عهده گرفت و شیخ طوسی نیز به مکتب ایشان پیوست و از علوم الهی و چشمه‌ی گوارای علم و دانشِ بسیار استاد سیراب گردید؛ سید مرتضی (ره) نیز که در شیخ طوسی لیاقت و استعداد و ذکاوت فوق‌العاده می‌دید، او را مورد عنایات و توجهات خاصه خود قرار داد و کرسی تدریس در حوزه بغداد را برای ایشان فراهم نمود و به بدین ترتیب شیخ طوسی، ۲۳ سال در ملازمت آن عالم بزرگوار بسر برد تا این که سید مرتضی (ره) نیز در سال ۴۳۶ ه.ق به دیار باقی شتافت و بعد از رحلت ایشان، رهبری و پرچمداری جهان تشیع به مدت ٢۴ سال به عهده‌ی شیخ طوسی (ره) قرار گرفت و به واسطه حضور ایشان در بغداد، این شهر به پناهگاه و مقصد و مقصود بسیاری از علماء و دانشمندان شیعه و سنی از سراسر سرزمین‌های اسلامی تبدیل شد تا از محضر شیخ‌الطایفه بهره برند؛ اما بعد از دوازده سال به دلیل یک سلسله آشوب‌ها در بغداد، حکومت وقت، خانه و کاشانه استاد را به تاراج برد و شیخ طوسی مجبور به مهاجرت به نجف شد و تا پایان عمر در جوار مرقد مطهر حضرت امیرالمؤمنین (ع) ساکن گردید و حوزه علمیه بزرگ نجف را پایه‌گذاری نمود؛ ✍️ شیخ طوسی (ره) در تمام علوم اسلامى، از جمله فقه و اصول، کلام، رجال و حدیث، تفسیر، و ادبیات، متبحّر و صاحب نظر بود؛ لذا بحث درباره شخصیت شیخ الطائفه و ابعاد گسترده علمى ایشان، از توان این گفتار کوتاه بیرون و نیازمند کتابى کلان و محققى پرتوان است؛ اما برای درک عظمت علمی شیخ طوسی (ره) همین کافی است که بدانیم تا سال‌ها بعد از وی با وجود انبوه دانشمندان شیعه، هیچ عالمی توفیق نیافت که شخصیت علمی و موقعیت ایشان را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و در علوم کلامی و فلسفی و معقول و منقول، تا ظهور خواجه نصیرالدین طوسی (متوفی ۶۷۲ ق) و علامه حلی (متوفی ۷۲۶ ق)، هیچ کس یارای برابری با عقاید کلامی ایشان را نداشت؛ در تفسیر قرآن نیز تا پیش از مجمع‌البیان شیخ طبرسی (متوفی ۵۴۸ ق) هیچ کتاب تفسیری همتای «التبیان» شیخ طوسی (ره) وجود نداشته است. در فقه و اصول نیز تمام فقهای بعد از ایشان، ناقل فتاوای شیخ بوده‌اند و به احترام فقاهت و دانش بسیار «شیخ‌الشیعه» از خود رای و نظری ابراز نمی‌داشتند تا این که بالاخره بعد از حدود صد سال، محمد بن ادریس حلی (ره) مکتب فقهی شیعه را متحول نمود؛ شیخ طوسی (ره) در علم حدیث نیز برتری خود را در طول تاریخ به اثبات رسانده، چنانچه کماکان دو کتاب از «کُتُب اَربعه» که معتبرترین منابع حدیثی شیعیان است به نام‌های «تهذیب‌الاحکام» و «استبصار» متعلق به ایشان است؛ همچنین شیخ، شاگردان بزرگی را در مکتب علمی خود تربیت نموده که پس از او، هر یک از قله‌های علمی زمان خود بوده‌اند، چنانچه شیخ عباس قمى (ره)، شاگردان مجتهد شیخ طوسی (ره) را افزون بر ۳۰۰ نفر دانسته است؛ ✍️ در پایان بدیهی است آنچه گذشت تنها بخش کوچکی از شخصیت علمی شیخ طوسی (ره) است که خورشید تابناکش پس از حدود هزار سال هنوز هم بر سپهر حوزه‌هاى علمیه تشیع پرتو افکنده، و دانش‌پژوهان و اندیشمندان بیشمارى از نور و برکت آثار پرمغز و گرانسنگ ایشان در علوم‌ مختلف دینی همچون کلام، فقه، حدیث، رجال و درايه وتفسیر بهره‌ها می‌برند؛ روحش شاد، یادش گرامی، نامش جاودان و راهش همواره پر رهرو باد. 📚 دانشنامه اسلامی https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٠٨ مرداد ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٢٣ الحرام ١۴۴۶ 🌲 جولای 2024 29 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 در مسیر (۶١ ق) ☀️ روز بزرگداشت () 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ خَلَقَنِی وَ خَلَقَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ فَعَصَرَ ذَلِكَ النُّورَ عَصْرَةً فَخَرَجَ مِنْهُ شِیعَتُنَا فَسَبَّحْنَا فَسَبَّحُوا وَ قَدَّسْنَا فَقَدَّسُوا...» «خداوند تعالى مرا و على بن أبیطالب و فاطمه و حسن و حسین را از یک نور خلق کرد و سپس آن نور را فشرد و شیعیان ما از آن نور پدید آمدند؛ پس ما خدا را تسبیح كردیم و شیعیان ما نیز تسبیح كردند و ما خدا را تقدیس كردیم، پس شیعیان ما نیز تقدیس كردند» 📚 بحارالانوار، ج۲۷، ص۱۳۱ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: روز بیست و سوم الحرام موضوع: ❓آيا نماز جماعت اول وقت مهم تر است یا عزاداری امام حسین (ع)؟ ✅ طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، عزاداری برای حضرت سیدالشهداء (ع) بسیار اهمیت دارد اما مسلماً اقامه نماز جماعت در اول وقت، مقدم است؛ همان طوری که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، هنگام ظهر، نماز را اقامه کردند، از این رو باید پیروان اهل بیت علیهم السلام در همه حالات سعی کنند تا آنجا که ممکن است، نمازها را اول وقت و به جماعت بخوانند؛ چون هدف عمده از مجاهدت‌ها و زحمت‌ها و حتی شهادت ائمه معصومین علیهم السلام و فرزندان و اصحاب آنان، اقامه دین بوده که در رأس آن ها بعد از معرفت خدا، نماز است. ❓آيا برگزاری مراسم عقد و عروسی در ماه محرم اشکال شرعی دارد؟ ✅ به نظر مراجع عظام تقلید، برگزاری این نوع مراسم، اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت حضرت سیدالشهدا علیه السلام نباشد، اشکال شرعی ندارد؛ ولی در آن هیچ نوع برکتی هم نیست و سزاوار است که مسلمانان غیرتمند، سعی کنند این‌گونه مراسم را در ماه‌های دیگر و ایام متناسب با خود برگزار کنند. 📚 برگرفته از استفتائات مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «شیخ‌ اشراق» ✍️ مناسبت روز: ۸ مرداد در تقویم به نام روز بزرگداشت «شیخ شهاب‌الدین » حکیم، متکلم، ادیب و فیلسوف نامدار ایرانی، ملقب به «»، «»، «» و «»، ثبت گردیده است؛ سهروردی، بنیان‌گذار «» و مهم‌ترین فیلسوف بین فلسفه مشائی متقدم «ابن‌سینا» و فلسفه مشائی متأخر «ابن‌رشد» و کسی است که رابط بین این دو دوره تفکر فلسفی اسلامی محسوب می‌شود و کتاب ارزشمند «حکمت إشراق» را نگاشته است؛ به باور او، اساس و گوهر حکمت یگانه است که دسترسی به آن بدون خلع بدن و رهایی از ظلمات جسمانی امکان پذیر نیست؛ در نظام فکری سهروردی، تبیین هستی بر اساس مراتب نور است که بالاترین مرتبه آن نام دارد و انوار دیگر از او صادر می‌شوند. وی که اهل قریه سهرورد زنجان بوده و در دوره سلجوقیان می‌زیسته، به «» و شخص «» توجه خاصی داشته و پاره‌ای از مطالب و برخی از اصطلاحات «» را از گرفته و از حضرت زرتشت با عنوان «حکیم فاضل» نام برده و خود را زنده کننده «حکمت ایران باستان» معرفی کرده است. او وارث عرفان ایرانی‌‏‌ است و تعالیم خود را از ، ، و می‏‌داند؛ لذا باید بدانیم که حکمت اشراقی و مکتب فلسفی اشراق در مواجهه و چالش با مکتب‌های فلسفیِ مشایی و کلامی و تحت تأثیر حکمت ذوقی و مشرقی ایرانیان قدیم، سقراط و افلاطون، حکمت زرتشتی، حکمت بودایی و هندی، عرفان و تصوف و بیش از همه، ذوق سرشار و روح حقیقت‌جوی خود سهروردی بروز و ظهور یافته است؛ ✍️ در عین حال نباید فراموش کنیم که سهروردی، حکیمی مسلمان و معتقد و پایبند به ظاهر و باطن دین بوده و در فقه اسلامی و اصول فقه کتاب نوشته است و سور قرآنی را تفسیر کرده و کتب او سرشار از آیات و روایات اسلامی است؛ لذا وی را «» به معنای «ستاره درخشان دین» دانسته‌اند. قطب الدین شیرازی (ره)، فیلسوف، مفسر و عالم بزرگ ایرانی در قرن ۷ قمری در شرح حکمةالاشراق از سهروردی به و و و ياد کرده و او را به نام ، و خوانده است. امام خمینی (ره) نیز از سهروردی با القابی چون « و مصنفات عزیز»، «»، «موصوف به فهم معارف الهی» و «احیاکننده طریقه حکمت افلاطون» یاد کرده‌ و بر این باورند که این حکیم بزرگ اشراقی، میان فلسفه و ریاضات نفسانی جمع کرده و از علمای بزرگ روح به شمار می‌آید؛ امام (ره) معتقد بودند که در هر قرن یک یا چند تن هستند که در ترقی کمال نفسی به مقام عقلانی می‌رسند، از جمله شیخ اشراق که وجود روحانی خود را دیده بود. امام ‌راحل به فلسفه اشراق توجه کامل داشتند و در نامه خود به میخائیل گورباچف (رهبر شوروی سابق)، وی را به خواندن کتاب‌های سهروردی ازجمله کتاب حکمت اشراق دعوت کردند. البته امام خمینی (ره) که خود از بزرگترین فیلسوفان و عارفان جهان معاصر می‌باشند، ضمن بهره‌بردن از آراء و مبانی سهروردی در مواردی نیز به بررسی و نقد و رد آنها پرداخته‌اند، چنانچه در نظریه «تناسخ»، به اعتقاد ایشان، شیخ اشراق با وجود اینکه به عالم برزخ اذعان دارد، اما معتقد است نفوس اشقیاء پس از مفارقت از ابدان، برای اینکه تصورات جزئیه که موجب آلام و عذاب است بر آنها حاصل شود، باید متعلق به اجسام فلکی شوند؛ که امام، این سخنان سهروردی را ناشی از بی‌اطلاعی از تجرد مثالی دانسته‌اند. (دانشنامه امام خمینی، ج۶، ص۲۶۸) همچنین مورخان، همانطور که فردوسی را زنده‌کننده زبان فارسی دانسته‌اند، شیخ إشراق را نیز احیاکننده فکر و حکمت ایران پیش از اسلام در دوران اسلامی معرفی کرده‌اند؛ سهروردی که آگاه به و نیز بوده، با توجه به دانش و نبوغش، به دربار حاکم حلب، ملک ظاهر راه یافته و متأسفانه هوش سرشار و دانش گسترده او سبب حسادت و خصومت برخی دانشمندان با وی و نسبت ناروای ساحری و الحاد به او شده و به قولی، وی را ابتدا زندانی و سپس سرش را جدا کرده و در ٣۶ سالگی او را به شهادت رساندند، لذا برخی او را «» نیز نامیده‌اند؛ اما به هر حال چه او «شیخ مقتول» باشد یا «شیخ شهید»، بی‌شک نام «شیخ شهاب‌الدین سهروردی» در عالم فلسفه اسلامی برای همیشه جاودان است. 📚 «سهروردی»، شهاب جاودان آسمان حکمت و فلسفه. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٠٩ مرداد ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٢۴ الحرام ١۴۴۶ 🌲 جولای 2024 30 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 در مسیر (۶١ق) 🌙 شب شهادت حضرت به روایتی ☀️ 💠 حدیث روز: 💎 حضرت سجاد (ع): «مَنْ قَنَعَ بِما قَسَّمَ اللّه ُ لَهُ فَهُوَ مِنْ اَغْنَى النـاسِ» «هر كس به تقسيم الهى قانع باشد از بى‌نيـازترين مـردم اسـت» 📚 كشف الغمه، ج ٢، ص ١٠٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
598K
مناسبت: شب شهادت امام سجاد (ع) به روایتی موضوع: ❓آیا سجده بر مهر که سیاه و چرک شده، به‌طوری که لایه‏ای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبیدن پیشانی روی مهر است، اشکال دارد؟ ✅ اگر چرک روى مهر به مقدارى باشد که حائل بين پيشانى و مهر شود، سجده و نماز باطل است. ❓زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه می‏شود که پیشانی وی به‌طور کامل با مهر تماس ندارد، زیرا چادر یا روسری وی مانع از تماس کامل پیشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهایی که خوانده است، چه حکمی دارد؟ ✅ واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانى‌اش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانى از زمين براى سجده روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يکى از دو سجده يک رکعت انجام مى‏داده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است. ❓آيا در نماز واجب نشستن بين دو سجده واجب است؟ در نمازهای مستحبی چطور؟ ✅ واجب است و تفاوتى ميان نماز واجب و مستحب نيست. 📚 استفتائات امام خامنه‌اى (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (ع)» مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما امشب به روایتی، شب شهادت چهارمین اختر آسمان ولایت و امامت، حضرت (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، روزبرگ امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این امام همام آغاز می‌نمائیم؛ امام سجاد (ع) از همان ابتدای کودکی و نوجوانی همواره همراه و یار و یاور پدر گرامیشان بودند؛ از مدینه تا مکه و از مکه تا عراق و واقعه کربلا؛ ولی در روز عاشورا، به مصلحت و اراده‌ی الهی، حضرت بر اثر بیماری و تب شدید از جنگ با دشمنان بازماندند تا پس از حماسه‌ی عاشورا، به عنوان حجت خدا بر روی زمین، ٣۵ سال امام امت را، در دشوارترین عرصه تاریخی برعهده گیرند؛ حضرت سید الساجدین (ع) پس از گذراندن ۵٧ سال عمر پربرکت، از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار شده بودند، چنانچه فضایل و مکارم اخلاقی ایشان در هر مجلس و محفلی بیان می‌شد و در یک کلام، امام (ع) در دل‌ها و عواطف مسلمانان جا گرفته بودند، به طوری که شرایط برای امویان سخت شده بود و آن‌ها را رنج می‌داد! در این دوران بسیار سخت، چند قیام بزرگ نیز توسط شیعیان در مدینه و کوفه (همچون: واقعه حره، قیام توابین و قیام مختار) انجام شد؛ اما حضرت زین‌العابدین با بصیرت و معرفت کامل به زمان، همچنان به شیوه حکیمانه امامت خویش ادامه دادند تا جایی که یزید در زمان حیات خود، بیشترین سعی را برای از بین بردن امام، انجام داد، اما هیچ بهانه‌ای به‌دست‌ نیاورد! و پس از او نیز به ترتیب «معاویة بن یزید» (چند ماه از سال ۶۴ق)؛ «مروان بن حکم» (نه ماه از سال ۶۵ق)؛ «عبدالملک بن مروان» (۶۵- ۸۶ق) و «ولید بن عبدالملک» (۸۶- ۹۶ق) در زمان آن حضرت به حکومت رسیدند و با گذشت زمان به تدریج این حاکمان غاصب اموی به شیوه‌های حکیمانه مبارزاتی امام سجاد (ع) و جایگاه مهم آن حضرت در جهان اسلام پی برده و دریافتند که با وجود امام، شرایط و اوضاع زمامداری برای آنها، هر روز سخت‌تر می‌شود لذا به چهار دلیل مهم، تصمیم به شهادت حضرت زین‌العابدین (ع) گرفتند: 1️⃣ وسعت نفوذ امام در طول ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا، در بین مسلمانان، چنانچه امام از طریق دعا‌ و نشر معارف اسلامی به تدریج توانسته بودند یاران فراوانی را منسجم نمایند؛ 2️⃣ بغض و حسادت عبدالملک، هشام و ولید و بسیاری از بزرگان بنی‌امیه به امام سجاد (ع)، چرا که مردم از روی عشق و ارادت به امام توجه می‌کردند؛ 3️⃣ افشاگری‌های امام سجاد (ع) در فرصت‌های مختلف و روایتگری داستان کربلا که نوعی مبارزه رسمی علیه دستگاه بنی‌امیه بود؛ 4️⃣ ترس از قیام حضرت؛ چنانچه دستگاه خلافت تصور می‌کرد که اگر امام عَلَمی بلند کنند بخاطر محبوبیت و نفوذ معنوی آن حضرت در میان مسلمانان، حتی کسانی که دوست اهل‌بیت هم نیستند، زیر آن پرچم جمع می‌شوند و قیام بزرگی علیه حکومت بنی‌امیه به وجود خواهد آمد. بر این اساس «ولید بن عبدالملک» که از همه حاکمان اموی بیشتر کینه‌ی امام سجاد (ع) را در دل داشت و بار‌ها گفته بود که: «من تا وقتی که علی بن الحسین در دنیا باشد راحت نیستم!»، در زمانی که زمام سلطنت و خلافت را به دست گرفت، با زهر کشنده‌ای، حضرت را در ۵۷ سالگی در مدینه، مسموم و به شهادت رساند. مورخان در رابطه با سالروز شهادت این امام همام، اختلاف نظر دارند، اما عده زیادی، دوازدهم محرم را روز شهادت ایشان می‌دانند؛ و برخی نیز روز هیجدهم و برخی دیگر از مورخین بیست و پنجم محرم را روز شهادت حضرت می‌دانند؛ اما در مورد سال شهادت، بر اساس روایتی که ابوبصیر (ره) از امام جعفرصادق (ع) نقل کرده، حضرت زین‌العابدین (ع) در ۵۷ سالگی و در سال ۹۵ هجری قمری، از دنیا رفتند و در قبرستان بقیع و در جوار قبر عموی گرامیشان امام حسن‌مجتبی (ع) به خاک سپرده شدند؛ بعد از شهادت امام سجاد (ع)، حضرت باقرالعلوم (ع) در سن ٣٨ سالگی، امامت امت اسلامی را بر عهده گرفتند و با ظرفیت‌های ارزشمندی که پدر بزرگوارشان مهیا نموده بودند، آغازگر نهضت بزرگ علمی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جهان شدند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٠٩ مرداد ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٢۴ الحرام ١۴۴۶ 🌲 جولای 2024 30 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 در مسیر (۶١ق) 🌙 شب شهادت حضرت به روایتی ☀️ 💠 حدیث روز: 💎 حضرت سجاد (ع): «مَنْ قَنَعَ بِما قَسَّمَ اللّه ُ لَهُ فَهُوَ مِنْ اَغْنَى النـاسِ» «هر كس به تقسيم الهى قانع باشد از بى‌نيـازترين مـردم اسـت» 📚 كشف الغمه، ج ٢، ص ١٠٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
598K
مناسبت: شب شهادت امام سجاد (ع) به روایتی موضوع: ❓آیا سجده بر مهر که سیاه و چرک شده، به‌طوری که لایه‏ای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبیدن پیشانی روی مهر است، اشکال دارد؟ ✅ اگر چرک روى مهر به مقدارى باشد که حائل بين پيشانى و مهر شود، سجده و نماز باطل است. ❓زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه می‏شود که پیشانی وی به‌طور کامل با مهر تماس ندارد، زیرا چادر یا روسری وی مانع از تماس کامل پیشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهایی که خوانده است، چه حکمی دارد؟ ✅ واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانى‌اش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانى از زمين براى سجده روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يکى از دو سجده يک رکعت انجام مى‏داده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است. ❓آيا در نماز واجب نشستن بين دو سجده واجب است؟ در نمازهای مستحبی چطور؟ ✅ واجب است و تفاوتى ميان نماز واجب و مستحب نيست. 📚 استفتائات امام خامنه‌اى (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (ع)» مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما امشب به روایتی، شب شهادت چهارمین اختر آسمان ولایت و امامت، حضرت (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، روزبرگ امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این امام همام آغاز می‌نمائیم؛ امام سجاد (ع) از همان ابتدای کودکی و نوجوانی همواره همراه و یار و یاور پدر گرامیشان بودند؛ از مدینه تا مکه و از مکه تا عراق و واقعه کربلا؛ ولی در روز عاشورا، به مصلحت و اراده‌ی الهی، حضرت بر اثر بیماری و تب شدید از جنگ با دشمنان بازماندند تا پس از حماسه‌ی عاشورا، به عنوان حجت خدا بر روی زمین، ٣۵ سال امام امت را، در دشوارترین عرصه تاریخی برعهده گیرند؛ حضرت سید الساجدین (ع) پس از گذراندن ۵٧ سال عمر پربرکت، از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار شده بودند، چنانچه فضایل و مکارم اخلاقی ایشان در هر مجلس و محفلی بیان می‌شد و در یک کلام، امام (ع) در دل‌ها و عواطف مسلمانان جا گرفته بودند، به طوری که شرایط برای امویان سخت شده بود و آن‌ها را رنج می‌داد! در این دوران بسیار سخت، چند قیام بزرگ نیز توسط شیعیان در مدینه و کوفه (همچون: واقعه حره، قیام توابین و قیام مختار) انجام شد؛ اما حضرت زین‌العابدین با بصیرت و معرفت کامل به زمان، همچنان به شیوه حکیمانه امامت خویش ادامه دادند تا جایی که یزید در زمان حیات خود، بیشترین سعی را برای از بین بردن امام، انجام داد، اما هیچ بهانه‌ای به‌دست‌ نیاورد! و پس از او نیز به ترتیب «معاویة بن یزید» (چند ماه از سال ۶۴ق)؛ «مروان بن حکم» (نه ماه از سال ۶۵ق)؛ «عبدالملک بن مروان» (۶۵- ۸۶ق) و «ولید بن عبدالملک» (۸۶- ۹۶ق) در زمان آن حضرت به حکومت رسیدند و با گذشت زمان به تدریج این حاکمان غاصب اموی به شیوه‌های حکیمانه مبارزاتی امام سجاد (ع) و جایگاه مهم آن حضرت در جهان اسلام پی برده و دریافتند که با وجود امام، شرایط و اوضاع زمامداری برای آنها، هر روز سخت‌تر می‌شود لذا به چهار دلیل مهم، تصمیم به شهادت حضرت زین‌العابدین (ع) گرفتند: 1️⃣ وسعت نفوذ امام در طول ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا، در بین مسلمانان، چنانچه امام از طریق دعا‌ و نشر معارف اسلامی به تدریج توانسته بودند یاران فراوانی را منسجم نمایند؛ 2️⃣ بغض و حسادت عبدالملک، هشام و ولید و بسیاری از بزرگان بنی‌امیه به امام سجاد (ع)، چرا که مردم از روی عشق و ارادت به امام توجه می‌کردند؛ 3️⃣ افشاگری‌های امام سجاد (ع) در فرصت‌های مختلف و روایتگری داستان کربلا که نوعی مبارزه رسمی علیه دستگاه بنی‌امیه بود؛ 4️⃣ ترس از قیام حضرت؛ چنانچه دستگاه خلافت تصور می‌کرد که اگر امام عَلَمی بلند کنند بخاطر محبوبیت و نفوذ معنوی آن حضرت در میان مسلمانان، حتی کسانی که دوست اهل‌بیت هم نیستند، زیر آن پرچم جمع می‌شوند و قیام بزرگی علیه حکومت بنی‌امیه به وجود خواهد آمد. بر این اساس «ولید بن عبدالملک» که از همه حاکمان اموی بیشتر کینه‌ی امام سجاد (ع) را در دل داشت و بار‌ها گفته بود که: «من تا وقتی که علی بن الحسین در دنیا باشد راحت نیستم!»، در زمانی که زمام سلطنت و خلافت را به دست گرفت، با زهر کشنده‌ای، حضرت را در ۵۷ سالگی در مدینه، مسموم و به شهادت رساند. مورخان در رابطه با سالروز شهادت این امام همام، اختلاف نظر دارند، اما عده زیادی، دوازدهم محرم را روز شهادت ایشان می‌دانند؛ و برخی نیز روز هیجدهم و برخی دیگر از مورخین بیست و پنجم محرم را روز شهادت حضرت می‌دانند؛ اما در مورد سال شهادت، بر اساس روایتی که ابوبصیر (ره) از امام جعفرصادق (ع) نقل کرده، حضرت زین‌العابدین (ع) در ۵۷ سالگی و در سال ۹۵ هجری قمری، از دنیا رفتند و در قبرستان بقیع و در جوار قبر عموی گرامیشان امام حسن‌مجتبی (ع) به خاک سپرده شدند؛ بعد از شهادت امام سجاد (ع)، حضرت باقرالعلوم (ع) در سن ٣٨ سالگی، امامت امت اسلامی را بر عهده گرفتند و با ظرفیت‌های ارزشمندی که پدر بزرگوارشان مهیا نموده بودند، آغازگر نهضت بزرگ علمی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جهان شدند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ١٠ مرداد ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٢۵ الحرام ١۴۴۶ 🌲 جولای 2024 31 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام امام حسین علیهم‌السّلام (۶١ ق) 🌙 یادروز قیام مردم سیستان به خون‌خواهی شهدای کربلا (۶٢ه‌ق) 🌙 روز شهادت حضرت (ع) به قولی (٩۵ه‌ق) 💠 حدیث روز: امام باقر (ع) درباره عبادت پدر بزرگوارشان فرمودند: «بَلَغَ مِنَ الْعِبَادَةِ مَا لَمْ يَبْلُغْهُ أَحَدٌ فَرَآهُ قَدِ اصْفَرَّ لَوْنُهُ مِنَ السَّهَرِ وَ رَمِصَتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْبُكَاءِ وَ دَبِرَتْ جَبْهَتُهُ وَ انْخَرَمَ أَنْفُهُ مِنَ السُّجُودِ وَ وَرِمَتْ سَاقَاهُ وَ قَدَمَاهُ مِنَ الْقِيَامِ فِی الصَّلَاة...» «حضرت سجاد(ع)، از عبادت به جایی رسیده بودند که کسی به آن نرسیده! (چنانچه) از شب زنده‌داری رنگشان زرد، و از گریه چشمانشان سرخ، و از سجده پیشانیشان برجسته، و از ایستادن در نماز، پاهایشان دچار ورم شده بود...» 📚 من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص۴۲۷ https://eitaa.com/ROOZBARG
669.9K
مناسبت: «به روایتی سالروز شهادت حضرت (ع)» موضوع: ❓امروزه مهری برای نماز ساخته شده که با شمارش رکعت‏ها و سجده‏های نمازگزار باعث می‏شود تا حدی شک او برطرف گردد؛ با توجه به این که هنگام گذاشتن پیشانی روی آن، مهر به خاطر دستگاه فلزی که زیر آن نصب شده است، به سمت پائین حرکت می‏کند، آیا با این توصیف سجده بر آن صحیح است؟ ✅ اگر محل گذاشتن پيشانى از چيزهايى باشد که سجده بر آن صحيح است و پس از گذاشتن پيشانى ثابت و بى‌حرکت بماند، سجده بر روى آن اشکال ندارد. ❓سجده بر سنگفرش مرمر مشاهد مشرفه چه حکمی دارد؟ ✅ سجده بر سنگ مرمر اشکال ندارد. ❓سجده و تیمم بر سیمان و موزائیک چه حکمی دارد؟ ✅ سجده و تيمم بر آن دو اشکال ندارد؛ اگرچه احوط ترک تيمم بر سيمان و موزائيک است. 🔹توجه: برخی از مراجع در این مسئله اختلاف فتوا دارند. ❓آیا سجده بر سنگ عقیق صحیح است. و در صورتی که نگین انگشتر باشد سجده بر آن چه حکمی دارد؟ ✅ سجده بر عقیق اشکال ندارد، همچنین اگر انگشتر هم باشد با رعایت سایر شرایط سجده بر آن صحیح است. 🔹توجه: برخی از مراجع در این مسئله اختلاف فتوا دارند. 📚 استفتائات امام خامنه‌اى (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «چگونگی حفظ جان امام (ع) در فاجعه کربلا» ✍️ مناسبت روز: امروز به روایتی، سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، حضرت (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن امروز را با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ ❓یکی از شبهاتی که در این ایام در فضای مجازی و حقیقی در رابطه با حضرت سجاد (ع) توسط وهابیون و یزیدیان زمان مطرح می‌شود این است که اگر ماجرای کربلا حقیقت دارد و چنانچه علمای شیعه روایت می‌کنند، لشگر عمر بن سعد حتی از کودک شش ماهه و پيرمرد نود ساله هم نگذشته و همه را قتل‌عام کرده و سر بریده‌اند، پس چطور امکان دارد که از حضرت سجاد (ع) که فرزند امام حسین (ع) و جوانی حدوداً ٢۴ ساله بودند، بگذرند و ایشان جان سالم از این واقعه به در ببرند؟! ✅ در جواب به این شبهه، ابتدا باید عرض کنیم که این ادعا که فقط علمای شیعه، فاجعه بزرگ کربلا و جنایات در آن را نقل کرده‌اند، ادعایی کاملاً کذب است! چرا که بسیاری از مورخین و راویان اهل سنت نیز به فجایع کربلا اشاره نموده‌اند و حتی به واسطه این جنایت، یزید را لعن کرده‌اند! که از جمله آن‌ها می‌توانیم به امام شافعی، ابن جوزی، جاحظ، شوکانی و... اشاره نمائیم؛ و این موضوع در بین علمای اهل‌سنت آن‌چنان مشهور و معلوم است که حتی «آلوسی» که افکاری نزدیک به وهابیت دارد، در تفسیر روح المعانی، ج١٣، ص٢٢٨ می‌گوید: «تا چشمی برای امام حسین اشک می‌ریزد، خدا یزید و اتباع او را لعنت کند...» ⬅️ اما در رابطه با این‌که چرا جانیان لشگر بنی‌امیه، حضرت زین‌العابدین (ع) را در کربلا به شهادت نرساندند؟! باید عرض کنیم که این موضوع به شرايط ویژه آن حضرت در روز عاشورا مربوط بوده، چنانچه نقل شده، امام سجاد (ع) در روز عاشورا به شدت بيمار بودند، به طوری که حتی توانایی ایستادن و حمل اسلحه را نداشتند، بنابراين اصلاً به میدان نبرد نیامدند و تا قبل از شهادت امام حسين (ع)، دست پليد دشمن به حضرت نرسید؛ و پس از شهادت حضرت سیدالشهداء (ع) نیز که سپاهيان کفر و نفاق براى غارت اموال اهل‌بیت رسول خدا به سوی خيمه‌ها شتافتند، حضرت زین‌العابدین (ع) را چنان ضعيف و رنجور دیدند که طبق نقل‌های مختلف گفتند: همين بيماری‌ای برای او کافی است و او را خواهد کشت! پس زيرانداز آن حضرت را کشيده و به یغما بردند و ایشان را به رو بر زمین افکندند. (منتهی‌الآمال، ج٢، ص۶٠۴) البته طبق روایات بارها دشمنان در کربلا و کوفه و مسیر شام، تصمیم بر کشتن حضرت سجاد (ع) گرفتند اما هربار با همین تصور که بيمارى آن حضرت، ایشان را خواهد کشت، دلیلی ندیدند که با کشتن امام، خود را بدنام‌تر کنند؛ هرچند که از هيچ‌گونه آزار و آسيبی به آن حضرت دريغ نکردند؛ آزاری همچون سوار کردن ایشان بر مرکب‌ها‌ی برهنه و با غل و زنجيرهای آزار دهنده در آن هواى گرم و سوزان، و همچنین بی‌حرمتی و ضرب و شتم زنان و کودکان در مقابل چشم آن حضرت، چنانچه به عمه بزرگوارشان فرمودند: «سينه‌ام تنگ شده به حالتی که نزديک است جان از تنم خارج شود...» ⬅️ البته علماء و بزرگان دلایل دیگری نیز برای به شهادت نرساندن امام سجاد (ع) در واقعه‌ی کربلا ذکر نموده‌اند، از جمله این‌که يزيدیان پس از کشتن امام حسین (ع) و دیگر فرزندان رسول خدا برای انحراف افکار عمومی، حضرت سجاد (ع) مریض و رنجور را نکشتند تا مردم تصور کنند آن حضرت با یزید مشکلی نداشته و با او بیعت کرده‌اند! و برهمین اساس کشته شدن امام حسین (ع) و دیگران را به‌دلیل خروج بر خلیفه و حبّ به حکومت و دنیا نشان دهند؛ که این توطئه با شجاعت و سخنان آتشین حضرت زین‌العابدین (ع) در شام بی‌نتیجه ماند، و نه تنها یزیدیان به هدف خود نرسیدند بلکه چنان رسوا شدند که یزید مجبور شد تا آن حضرت و کاروان اسرا را به سلامت و با احترام به مدينه بازگرداند؛ ⬅️ و البته مهمترین دلیل برای زنده ماندن حضرت زین‌العابدین (ع)، اراده‌ی الهی بر این مسئله بوده، چنانچه همان خدایی که به مصلحت الهی، حضرت سجاد (ع) را در روز عاشورا به شدت بیمار نمود؛ برای حفظ حجت الهی بر روی زمين، آن حضرت را از شر تمام یزیدیان حفظ کرد تا ردای امامت به بر قامت ایشان پوشانده و هدایت امت را در سخت ترین دوران تاریخی، ٣۴ سال به دست آن حضرت قرار دهد؛ چنان‌که خداوند قادر متعال حضرت موسی (ع) و حضرت ابراهيم (ع) را از آسيب طاغوت‌های بزرگی همچون فرعون و نمرود حفظ نمود. ✍️ قضاوت باشما... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «به روایتی سالروز شهادت حضرت (ع)» موضوع: «چگونگی حفظ جان امام (ع) در فاجعه کربلا» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون» شهادت مجاهد و مبارز خستگی‌ناپذیر، جناب آقای اسماعیل هنیه (ره) از سوی دژخیمان صهیونیست و اشقیای زمان را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، ولی‌امر مسلمین جهان، جانبرکفان جبهه مقاومت و مردم آزاده در سراسر گیتی تسلیت و تبریک عرض می‌نمائیم. بی‌شک ترور ناجوانمردانه‌ چهره برجسته و ارشد مقاومت اسلامی، بیانگر درماندگی بیش از پیش رژیم کودک‌کش صهیونیستی در عرصه جنگ نابرابر با ملت قهرمان فلسطین است که انشاالله بنا بر وعده الهی، منجر به نابودی آنها و پیروزی قطعی مجاهدان راه حق خواهد شد. مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با محکومیت ترور مجاهد نستوه «دکتر هنیه» رهبر قهرمان جبهه مقاومت فلسطین، امشب همزمان با نماز مغرب و عشاء، تمامی نمازگزاران و مردم شهیدپرور استان اصفهان را جهت اعلام انزجار از رژیم جنایتکار صهیونیستی و بزرگداشت شهید جاودان جبهه مقاومت به مساجد سراسر استان شهیدپرور اصفهان فرا می‌خواند. بی شک همانطور که رهبر‌ معظم‌ انقلاب فرمودند، ترور میهمان عزیز ما در خانه‌ی ما بی‌پاسخ نخواهد ماند و مردم آزاده و انقلابی دیار شهیدان و مجاهدان، محکومیت و خونخواهی آن شهید سعید را وظیفه‌ی قطعی خود می‌دانند. 🕌 روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا