eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
888 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: ! فضیلت دوم: «»، (برگ اول) مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ لذا سخن روز را به یکی از «» اختصاص می‌دهيم؛ فضائلی که سعادت دنیا و آخرت انسان را تضمین می‌نماید، اما متأسفانه آدمی آنها را به فراموشی سپرده است! «صداقت و یکرنگی» یکی دیگر از فضیلت‌های بزرگ فراموش شده در بین بشریت است، که متأسفانه در دنیای کنونی جای خود را به «دروغ، تقلّب و حقه بازی» داده است؛ در دین مبین اسلام بر راستگویی، تأکید فراوان گردیده تا آنجا که خداوند در قرآن کریم، کمالِ صفتِ صداقت را مختص به ذات خود دانسته: «...وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا»: «و کیست که از خداوند، راستگوتر باشد؟» (نساء/٨٧) و در روایات اسلامی نیز «صداقت» را قوی‌ترین رکن ایمان و علامت و نشانه‌ی دین‌داری دانسته‌اند، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «اَلصّدقُ اقوی دَعائِمِ الایمانِ»: «راستگویی و صداقت، محكمترين ستون ايمان است» [غررالحکم، ج۱، ص۸۵] یعنی اگر کسی صداقت نداشته باشد و دیگران را با دروغ، فریب دهد، قطعاً مسلمان حقیقی نیست! گرچه مسلمان اسمی و شناسنامه‌ای باشد؛ امام صادق (ع) نیز یکی از مهمترین دلایل بعثت همۀ انبیاء الهی را، «صداقت» دانسته‌اند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْ يَبْعَثْ نَبِيّاً إِلَّا بِصِدْقِ الْحَدِيثِ وَ...» [الكافی، ج‏٢، ص١٠۴] یعنی هم انبیاء، خودشان صادق بوده‌اند و هم در برنامۀ شریعت آنها، توصیۀ مؤکد برای رعایت صداقت شده است. در بررسی سیره عملی ائمه اطهار (ع) نیز می‌‌بینیم که صداقت، صفا و صمیمیت در عمق جان آنها حکم‌فرما بوده، لذا اگر بخواهیم مسلمان واقعی و پیرو اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) باشیم باید تمامی گفتار و کردارمان، رنگ صداقت و یکرنگی داشته باشد؛ ✍️ اما در دین اسلام، «صداقت» اقسام و مراتبی دارد: 1️⃣ قِسم اول: صداقت راجع به خداوند است؛ که بسیار مشکل است؛ چراکه کسی می‌تواند بگوید من با خدا صداقت دارم که وقتی در نماز خود می‌گوید: «إِیاكَ نَعْبُدُ وَ إِیاكَ نَسْتَعینُ» (تنها تو را می‌‌پرستیم و تنها از تو کمک می‌خواهیم) راست بگوید! یعنی در تمامی افعال و عبادات خود موحد باشد و از هیچ کس جز خداوند متعال تبعیت نکند: «إِیاكَ نَعْبُدُ»؛ و همچنین هیچ چیز و هیچ کسی را در زندگی خود، جز خداوند قادر و مؤثر نداند: «إِیاكَ نَسْتَعینُ»؛ لذا اگر کسی در «إِیاكَ نَعْبُدُ وَ إِیاكَ نَسْتَعینُ» صادق باشد، قطعاً یک مسلمان واقعی و صددرصد بهشتی است؛ اما چه وقت انسان می‌تواند باصداقت نسبت به پروردگار باشد؟ آن وقت که متابعت از شیطان درون و برون خود نکند و حقیقتاً هیچ چیز را به جز خداوند در زندگیش مؤثر نداند‌ وگرنه وقتی در نماز می‌گوید: «إِیاكَ نَعْبُدُ وَ إِیاكَ نَسْتَعینُ»، یک دروغ بزرگ به خدا گفته است! گرچه نمازش صحیح است؛ لذا قسم اول صداقت، صادق بودن با خداست و بسیار سخت است؛ 2️⃣ قسم دوم: صداقت با پیغمبر اکرم (ص) و ائمۀ طاهرین (ع) است؛ به این معنا که ایمان و محبت ما نسبت به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، واقعیت داشته باشد و تظاهر نباشد؛ یعنی همان‌طور که ادعا می‌کنیم که تا سرحد عشق، امیرالمؤمنین (ع) را دوست داریم و ارادت به حضرت زهرا (س) داریم، از نظر عمل هم تابع آنها باشیم؛ پس آن کسی که گناه در زندگی‌اش باشد، و یا اهل ظلم، دزدی، غیبت، تهمت و آبروریزی دیگران باشد یا حتی آن خانمی که مراعات حجاب و عفاف را نمی‌کند، حتی اگر بگوید که عاشق حضرت زهرا (س) هستم، با حضرت صادق نیست؛ بلکه اهل آزار حضرت است‌؛ چراکه با عمل خود دل حضرت زهرا (س) را آزرده می‌نماید. 3️⃣ قسم سوّم: صداقت با اهل خانه و در خانه است؛ که انشاالله به شرط حیات و توفیق الهی در روزبرگ فردا به آن خواهیم پرداخت... 📚 برگرفته از درس اخلاق مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی حسین مظاهری (دامت‌برکاته) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ یکشنبه ٠۶ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٢٣ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 27 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز 💠 💎 امیرالمؤمنین (ع): «الصِّدقُ، صَلاحُ كُلِّ شیءٍ؛ الكِذبُ، فَسادُ كُلِّ شَیءٍ» «راستگویی و صداقت، مايه درستى و سلامت هر چيزى است و دروغ، مايه فساد و تباهى هر چيزى است» 📚 غررالحكم، ۱۱۱۵ و ۱۱۱۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
352.1K
موضوع: ❓دروغ مصلحت‌آمیز چیست و در اسلام چه حکمی دارد؟ ✅ «دروغ» از گناهان کبیره است و ذاتاً کار فوق‌العاده بدی است و بسیارى از مشکلات و بدبختى‌ها و نابسامانى‌هاى اجتماع کنونى ما بر اثر همین صفت ناپسند است که در روایات اسلامی، آن را کلید سایر گناهان شمرده‌اند؛ ولى در عین حال، اسلام در مواردی استثنایى که اگر انسان در آنجا راست بگوید، فتنه و فساد بزرگى برپا مى‌شود و ممکن است تلفات و خسارات مهمّى به بار آورد، راست گفتن را کار غلطى می‌داند و این یک قانون مسلّم عقلى و شرعی است که هرگاه فساد چیزى از اصلاح آن بیشتر باشد، ما باید از آن چیز بپرهیزیم؛ لذا از نظر شرعی اگر انسان مسلمان در این موارد راست بگوید، گناه کرده و هر فسادى به وجود بیاید، مسئول آن است. ✅ البته باید مؤکّداً توجّه داشت که این موضوع کاملاً جنبه استثنایى دارد و جز در شرایط بسیار خاصّ، دروغ گفتن جایز نیست و نباید عدّه‌اى این موضوع را دستاویز کرده و بدون جهت و یا براى به دست آوردن منافع شخصى دروغ بگویند و این عمل زشت را دروغ مصلحت‌آمیز بنامند. همچنین باید بدانیم که اسلام به قدرى به موضوع راستگویی اهمّیّت داده که حتّى در مواردى که ضرورت ایجاب مى‌کند که انسان مسلمان دروغ مصلحت‌آمیز بگوید، دستور «توریه» داده‌ است‌؛ یعنی انسان به‌گونه‌ای سخن بگوید که گوینده از آن، معنا خاصّى را که حقیقت است اراده کند و شنونده معنای دیگرى را بفهمد. 📚 پاسخ به پرسش های مذهبی، حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، ص ٣٧۵. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» 📗 عنوان مبحث: ادامه حکمت ٢٠٨ 🧿 «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ، وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ، وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ، وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ، وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ» امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «هر کس به حساب خود برسد، سود می‌برد؛ و آن کس که غافل بماند، زیان می‌بیند؛ و کسی که از خدا پروا کند، ایمن می‌گردد؛ و کسی که عبرت گیرد، بینا می‌شود؛ و آن کس که بینا گردد، حقایق را می‌فهمد؛ و آن کس که (حقایق را) بفهمد، دانا می‌شود» در یکشنبه گذشته به جملات اول و دوم این سخن حکیمانه پرداختیم و از ضرورت «حسابرسی» در زندگی مادی و معنوی از نگاه آیات و روایات سخن گفتیم و عرض کردیم که غفلت از آن قطعاً باعث ضرر و زیان انسان می‌شود و در پایان سخن نیز به حدیث امام کاظم (ع) اشاره نمودیم که فرمودند: «از ما نيست كسى كه هر روز به حساب خود رسيدگى نكند و ببيند كه اگر كار نيكى انجام داده است از خداوند توفيق انجام بيشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر كار بدى انجام داده است از خدا آمرزش بخواهد و توبه كند». (الاختصاص، ص٢۶) ✍️ انشاالله در روزبرگ امروز نیز به ادامه این گفتار حکیمانه می‌پردازیم که حضرت امیر (ع) در بخش سوم سخن خود فرمودند: «وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ» یعنی اگر کسی خواهان امنیت و آرامش است و می‌خواهد تراز حسابش همیشه مثبت باشد، باید خائف باشد! چرا که خوف، سپری در برابر حوادث خطرناک است و اصلاً راز این که خداوند خوف را در وجود آدمی قرار داده، این است که اگر انسان از حوادث و موجودات خطرناک نترسد، خیلی زود خود را گرفتار انواع مسائل مرگبار خواهد نمود!‌ هرچند که مسلماً خوفی مفید است که در حد اعتدال باشد، چراکه افراط در خوف، آدمی را از تلاش و کوشش باز داشته و به محرومیت و ایستایی منجر می‌شود. البته امیر بیان در این بخش از حکمت ٢٠٨ نهج‌البلاغه، اشاره به خوف از خدا یعنی خوف از عدالت و مجازات‌های عادلانه حضرت حق دارند و مسلماً کسانی که دارای چنین خوفی باشند از عذاب الهی در دنیا و آخرت در امان خواهند بود ولی آنهایی که تنها رحمت الهی را قبول دارند و اثری از خوف در وجود آنها وجود ندارد، خود را آلوده به انواع گناهان نموده و گرفتار مجازات الهی در این سرا و آن سرا می‌شوند! اینگونه افراد با عنوان فریبنده «اسلام رحمانی» و حرفهای زیبایی همچون: «دیگران را قضاوت نکنید! خدا می‌بخشد! خدا، رحمان و رحیم است!» همان عقاید فرقه ضاله «مرجئه» در زمان ائمه هدی را مطرح می‌کنند که بارها توسط حضرات معصومین (ع) لعن شده‌اند! به همین دلیل در تعلیمات دینی ما کراراً آمده است که انسان با ایمان باید با دو بال «خوف» و «رجا» پرواز می‌کند؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: در وصایای لقمان حکیم مسائل شگفت‌آوری آمده و از همه شگفت‌آورتر این که به فرزندش گفت: «آنگونه از خداوند عزوجل ترسان باش که اگر تمام اعمال نیک جن و انس را به جا آوری احتمال ده که تو را به سبب بعضی از اعمالت عذاب می‌کند و آنچنان به خداوند امیدوار باش که اگر گناه انس و جن را انجام داده باشی ممکن است مشمول رحمت او واقع شوی». سپس حضرت افزودند: پدرم چنین میَ‌فرمود: «در قلب هر فرد با ایمانی دو نور هست، نور خوف و نور رجا؛ اگر این را وزن کنند چیزی اضافه بر آن نیست و اگر آن را وزن کنند چیزی اضافه بر این نخواهد بود». (الکافی، ج۲، ص۷۱) در روایت دیگری نیز از حضرت صادق (ع) آمده که راوی عرض می‌کند: جمعی از دوستان شما هستند که خود را آلوده گناهان می‌کنند و می‌گویند: امید به رحمت خدا و محبت اهل بیت داریم! امام در جواب فرمودند: «آنها دروغ می‌گویند و از دوستان ما نیستند! آنها کسانی هستند که در چنگال آرزوها گرفتار شده‌اند، زیرا کسی که امید به چیزی داشته باشد برای آن عمل می‌کند و کسی که از چیزی بترسد از آن می‌گریزد». (الکافی، ج۲، ش ۱۵۵) ✍️ در ادامه حکمت ٢٠٨ نهج‌البلاغه، حضرت امیر (ع) سه جمله دیگر فرمودند: «وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ، وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ»: «و کسی که عبرت گیرد، بینا می‌شود؛ و آن کس که بینا گردد، حقایق را می‌فهمد؛ و آن کس که (حقایق را) بفهمد، دانا می‌شود»؛ یعنی اگر انسان با چشم عبرت به اطراف خود بنگرد با حقایق این عالم آشنا می‌شود و سپس به تحلیل آن حقایق پرداخته و اسباب و نتایج آن را درک می‌کند و کسی که به اسباب و نتایج آن حقایق آشنا گردد عالِم شده و راه را به سوی سرمنزل مقصد پیدا می‌کند! در واقع در این بخش از کلام حضرت امیر (ع) پیوندی ناگسستنی میان سه جمله می‌باشد و بر این اساس چشم عبرت داشتن، باعث تحلیل درست حوادث شده و تحلیل درست باعث آگاه شدن و مایه علم و بصیرت می‌شود. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٠٧ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٢۴ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 28 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز 💠 💎 پيامبر اکرم (ص): «إِذا رَأَيْتَ مِنْ أَخيكَ ثَلاثَ خِصالٍ فَارْجُهُ: اَلْحَياءُ وَالأَْمانَةُ وَالصِّدْقُ» «هر گاه در برادر ( و خواهر دينى) خود سه صفت ديدى به او اميدوار باش: حيا، امانتدارى وراستگويى» 📚 نهج‌الفصاحه، ح ۲۰۵ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
483.2K
موضوع: ❓سخنی که فکر مى‌کردم صحيح و راست است را گفتم و بعد فهميدم که دروغ گفته‌ام! آيا نيازى هست که آن را تصحيح کنم؟ ✅ فى نفسه لزومى ندارد مگر آنکه حکم شرعى را اشتباهاً بيان کرده باشيد و يا در اثر حرف شما حقى از كسى ضايع شود و امثال اين مورد، که در اين صورت بايد کلام خود را تصحيح نماييد. ❓اگر شك داشته باشيم كه مطلبى درست و راست است يا نه، و آن را به نقل از منبعى بگوييم، آيا مرتکب گناه شده‌ايم يا نه؟ و اگر شده‌ايم حق الله است يا حق الناس؟ ✅ مى‌توانيد چيزى را که اطمينان به صحّتش نداريد، به نقل از منبع بازگو كنيد. ❓آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟ ✅ اگر خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می‌گوید قصد جدی ندارد و نمی‌خواهد بر خلاف واقع، مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: ! فضیلت دوم: «»، (برگ دوم) مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما در دو روز گذشته در مورد یکی از فضائل فراموش شده‌، به‌نام «صداقت و یکرنگی» با شما سخن گفتیم و عرض کردیم که طبق روایات اسلامی، این صفت یکی از مهمترین دلایل بعثت همۀ انبیاء الهی، و قوی‌ترین رکن ایمان، و علامت و نشانۀ دین‌داری است؛ در ادامه به اقسام «صداقت» از نگاه اسلام پرداخته و گفتیم: 1️⃣ قسم اوّل: «صداقت با خداوند متعال است» به این معنا که اگر در نماز می‌گوییم: «إِیاكَ نَعْبُدُ وَ إِیاكَ نَسْتَعینُ» راست بگوییم. 2️⃣ قسم دوم: «صداقت با چهارده معصوم (ع) است» به این معنا که اگر ادعا می‌کنیم که اهل‌بیت (ع) را دوست داریم و شیعه و پیرو آنها هستیم، از نظر عمل هم چنین باشیم و عمل ما با گفتار و با عقیدۀ ‌ما همخوانی داشته باشد. ✍️ انشاالله در روزبرگ امروز نیز به اقسام دیگر «صداقت» می‌پردازیم: 3️⃣ قسم سوم: «صداقت در خانه و با خانواده است» یعنی زن و شوهر نسبت به یکدیگر و راجع به فرزندانشان، صادق باشند و مواظبت کنند که دروغ و دورویی در خانه‌ی آنها راه نیابد؛ بدیهی است اگر زن و شوهری در خانه دروغ بگویند، خواه یا ناخواه، فرزندانی دروغگو تربیت می‌‌کنند و خانواده خود را به عذاب الهی دچار می‌کنند‌؛ چنانچه قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ أَلَا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ»: «زیانکارترین افراد، آنها هستند که خودشان و اهلشان را در روز قیامت، به خسران جاودان (جهنّم) درافکنند» [زمر/١۵] 🔹 البته صداقت در خانه و خانواده، فقط به معنای راستگویی در گفتار نیست! بلکه شامل صداقت در رفتار و وفاداری زن و شوهر در همه حال نسبت به یکدیگر نیز می‌شود که برای فهم بهتر مطلب به یک حکایت اشاره می‌نمائیم: «یکی از مراجع بزرگوار تقلید در کربلا زندگی می‌کردند که یک شاهزاده خانم به کربلا آمد و نامه‌ای برای ایشان فرستاد و چنین نوشت که: من می‌خواهم یک دستی روی سرم باشد، لذا می‌خواهم همسر شما بشوم؛ آن عالِم هم جواب دادند که من طلبه هستم و شما شاهزاده هستید و سنخیتی با هم نداریم؛ اما آن خانم دست بردار نبود و دوباره نامه فرستاد که من پول فراوان دارم و از شما هیچ چیزی نمی‌خواهم و تمامی خرج و مخارج شما را هم می‌دهم، فقط می‌خواهم دست شما روی سر من باشد؛ آن مرجع عالیقدر هم که به همسر خود بسیار وفادار و صادق بودند در جواب زن، یک جمله‌ی زیبا نوشتند: «همسر من یک عمر با همه‌چیز من ساخته است، اگر من بخواهم تجدید فراش کنم، خیانت و بی‌صداقتی با اوست و من حاضر نیستم صفا، صمیمیت و صداقت در خانه‌ام را با هیچ چیزی عوض کنم». 🔹 یکی دیگر از موارد صداقت این است که زن و شوهر خود را خالصانه، متعلق به یکدیگر بدانند و در کسب رضایت هم بکوشند؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «به خدا قسم، من هیچ‌گاه فاطمه را خشمگین نکردم و فاطمه نیز هیچ‌گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود و هرگاه به او می‏نگریستم، تمامی غم و اندوهم، برطرف می‏شد.» (بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۳۴) 4️⃣ قسم چهارم: «صداقت با مردم» است؛ یعنی انسان با دیگران یک‌رو و صادق باشد و در اجتماع از دروغ در گفتار و فریب در کردار بپرهیزد؛ چنانچه در اسلام تأکید فراوان شده که انسان مسلمان باید در روابط اجتماعی از دورویی و نفاق حذر کند و در کسب و کار نیز صداقت پیشه کند و از تقلب و دروغ و کارهایی مانند: اجحاف، گران‌فروشی و غشّ در معامله و گناهانی از این دست بپرهیزد. همچنین انسان مؤمن باید در گفتار و رفتارش از «تظاهر و ریا» دوری نماید که طبق آیات و روایات، گناهش تا سرحدّ کفر و باطل‌کننده همه‌ی اعمال است؛ البته علاوه بر پرهیز از ریا، باید مواظب باشیم که اگر به کسی خدمت کردیم، منّت سر او نگذاریم، چون منّت گذاشتن نیز مانند ریا، عمل ما را باطل و حبط می‌کند؛ چنانچه قرآن کریم می‌فرماید: «لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِی ینْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الیَوم الاخر» [بقره/٢۶۴]؛ «صدقه‌هایتان را با منت و آزار باطل نکنید، مانند کسی که مالش را به ریا به مردم انفاق می‌کند و به خدا و روز قیامت ایمان ندارد» ✍️ در پایان باید اذعان کرد که به‌دست آوردن «صداقت» در دنیای کنونی بسیار مشکل است! در دنیایی که روی پایه‌ی دروغ و تظاهر و ریاکاری و تعریف‌های بیجا می‌چرخد و صداقت در آن کیمیاست! لذا در مسیر کسب این فضیلت بزرگ همواره می‌بایست با توسل به اهل‌بیت عصمت و طهارت از خداوند متعال مدد بگیریم. 📚 برگرفته از درس اخلاق حضرت آیت‌الله العظمی حسین مظاهری (دامت‌برکاته) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا