eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
884 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام اطاعت از ولی‌امر.mp3
1.98M
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: «میلاد حضرت (ع)» موضوع: «احکام_اطاعت_از_ولی‌_امر» ❓آیا اطاعت از «ولی‌امر» (در دوران غیبت امام معصوم هم) واجب است؟ ✅ بر اساس مذهب شیعه، همه مسلمانان باید از اوامر ولایی ولی‌امر مسلمین اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند و به نظر مشهور فقها، التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین (علیهم السلام) نیست؛ لذا اطاعت از حکم ولی‌فقیه بر همگان واجب است و در صورت تعارض فتوای ولی امر مسلمین با فتوای دیگر مراجع در اموری که مربوط به اداره کشور اسلامی و یا مرتبط به عموم مسلمانان است، نظر ولی امر مسلمین باید اطاعت شود؛ ولی در مسائل فردی محض، هر مکلفی باید از فتوای مرجع تقلید خودش پیروی نماید. 📚استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: چهارمین روز از ماه شعبان المعظم برابر با سالروز ولادت با سعادت (ع) و «» است، لذا ضمن گرامیداشت مقام بلند جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی، این روز فرخنده را به همه‌ی مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض نموده و سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند حضرت (ع) آغاز می‌نمائیم‌؛ بن‌ علی‌ بن‌ ابیطالب (ع) اولین فرزند حضرت (س) و حضرت (ع) است که مهمترین فراز زندگی ایشان حضور در حماسه کربلا و حمایت از حضرت سیدالشهداء (ع) و شهادت در روز عاشورا است؛ اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، مقام بسیار بالایی برای حضرت (ع) قائل بودند، چنانچه امام سجاد (ع) فرمودند: «إنَّ لِعَمِیَّ العَباسْ دَرَجَهً یَغبِطُهُ بِهَا جَمیعُ الشُّهَداء یُومَ القِیامَه...»: «برای عمویم عباس جایگاهی است که تمام شهدا در روز قیامت، به مقام و درجه‌ی ایشان غبطه می‌خورند» (أمالی صدوق، ص۴۶۳) همچنین آن حضرت در کلام گهربار دیگری فرمودند: «خداوند عمویم عباس را رحمت کند که ایثار کرد و خود را به سختی افکند و در راه برادرش جانبازی کرد، تا آن‌که دست‌هایش از پیکر جدا گردید؛ آن‌گاه خداوند به جای دستان، دو بال به وی عنایت فرمود که در بهشت همراه فرشتگان پرواز کند؛ همان‌طور که برای جعفر طیار (ع) قرار داده...» (خصال شیخ صدوق، ص۶۸) مشهورترین کنیه حضرت عباس(ع)،  «ابوالفضل» به معنی «ابوالفضائل» است زیرا ایشان جلوه‌ی تمام فضایل و زیبایی‌های ظاهری و باطنی بوده‌اند؛ چنانچه در فضائل ظاهری، چنان زیبا و تنومند بودند که حضرت را «قمر بنی هاشم» نامیدند؛ و در فضایل اخلاقی و معنوی از قبیل ایمان، علم، بصیرت، شجاعت، وفاداری و و نیز شاهکار خلقت بوده‌اند! ✍️ هرچند متأسفانه درباره زندگی و احوالات آن حضرت تا قبل از محرم سال ۶۱ قمری، اطلاعات اندکی وجود دارد! اما از همین اطلاعات و احادیث محدود می‌توان به فضائل ارزشمندی از حضرت اباالفضل (ع) اشاره نمود: 1️⃣ «علم و دانش»: امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «اِنَّ العَبَّاسَ بنِ عَلِیّ (ع) زُقَّ العِلمَ زَقّاً»: «به درستی که عباس بن علی (ع) دانش را از سرچشمه چشیده است، آن‌هم چشیدنی!» (بحارالأنوار، ج ۴۵، ص ١٣٧)؛ 2️⃣ «بصیرت نافذ»: امام صادق(ع) فرمودند: «انَ عَمُّنا العَبَّاسُ (ع) نافِذَ البَصیرَه»: «عموی ما عباس (ع) بصیرت و بینشی ژرف داشته است» (اعیان الشیعه، ج ٧، ص ۴٣٠)؛ بی‌شک حضرت عباس(ع) را می‌بایست شاهکار بینش و بصیرت دانست، چنانچه در فتنه‌ها، به‌راحتی حق را از باطل تشخیص داده و با تمام همت عالی خود، عزم بر احقاق حق داشته‌اند، لذا امام صادق (ع) در زیارت نامه آن حضرت می‌فرمایند: «گواهی می‌دهم که تو لحظه‌ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی، بلکه راه و روش تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده است» (کامل الزیارات، ص ٧٨۶)؛ 3️⃣ «شجاعت و وفاداری»: حضرت ابوالفضل (ع) مظهر شجاعت و وفاداری است، ایشان از نوجوانی در جنگ صفین نشان دادند که پورِحیدر کرارند؛ اما اوج این شجاعت و شهامت در حماسه کربلا بود، به‌گونه‌ای که امام حسین (ع) با دیدن بدن غرقه به خون برادر فرمودند: «چشم‌هایی که تا دیشب از ترس تو نخوابیده بودند، امشب به خواب خواهند رفت!» (معالی‌السبطین، ج ١، ص ۴۴٣)؛ 4️⃣ «ولایت پذیری»: از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فضائل حضرت عباس (ع) که می‌بایست تمامی مسلمانان از آن الگوگیری نمایند، «ولایت پذیری» و اطاعت محض از ولی امر و امام مسلمین است؛ به‌گونه‌ای که در کربلا تا زمانی که امام حسین(ع) امر به ماندن حضرت در کنار خیمه‌ها داده بودند، حضرت بدون چون و چرا، از خیمه‌ها پاسداری می‌کردند و هنگامی که حضرت امر کردند که آب برای اهل‌بیت فراهم کنند، ایشان بدون معطلی با تبعیت محض از ولی‌امر، پا در رکاب کرده و جانشان گرامیشان را در راه اطاعت از ولایت، فدا کردند؛ لذا مسئله شهادت حضرت عباس(ع)، تنها مسئله نثار جان نیست، بلکه مهم‌تر از آن، سطح بالای معرفت آن حضرت نسبت به مقام امام معصوم و جانفشانی بی‌قید و شرط ایشان برای انجام فرمان ولی‌امر و درک معنای واقعی «ولایت» است؛ ✍️ و سخن امروز را با فرازی از زیارت ناحیه مقدسه که از توقیعات مشهور امام عصر است به پایان می‌بریم که حضرت صاحب‌الزمان (عج) فرمودند: «سلام بر ابوالفضل، عباس بن اميرالمؤمنين، همدرد بزرگ برادر، كه جانش را فدای او ساخت و از ديروز بهره‌ی فردايش را برگزيد؛ آن‌كه فدايی برادر بود و از او حفاظت كرد و براى رساندن آب به او كوشيد و دستانش قطع شد؛ خداوند قاتلان او را لعنت كند...» (الاقبال بالاعمال الحسنه، ج۳، ص۷۴). https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ١۶ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٠۵ ١۴۴۶ 🌲 فوریه 2025 04 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 (ع) سال ٣١ قمری 🌙 🌙 (٣١٣ ق) 🤲 اعمال روز: 🔹 گرفتن؛ 🔹 (ع) از راه دور و نزدیک 🔹 همچنین دادن و خواندن و در تمامی روزهای ماه شعبان مستحب است. 💠 حدیث روز: 💎 امام سجاد (ع): «نَحنُ الفُلكُ الجارِيَةُ فِي اللُّجَجِ الغامِرَةِ، يَأمَنُ مَن رَكِبَها ويَغرَقُ مَن تَرَكَها» ماييم كشتى روانِ در درياهاى عميق و ژرف، پس هر كس بر آن کشتی سوار شود، ايمن مى‌مانَد و هر كه از آن چشم پوشد، غرق خواهد شد» 📚 ينابيع‌المودّة، ج ١، ص ٧٦، ح ١٢ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
179K
مناسبت: سالروز ولادت حضرت ، امام (ع) موضوع: ❓آیا سجده بر غیر خداوند، جایز است؟ ✅ سَجده عملی عبادی، به معنای نهادن پیشانی بر زمین به نشانه خضوع فرد در مقابل خداوند متعال است که در شرع مقدس از برترین عبادات به شمار آمده؛ لذا سجده برای غیر خداوند حرام است؛ خواه برای معصومان باشد یا غیر ایشان! البته سجده در حرم اهل بیت(ع)، به قصد شکرگزاری خداوند بر توفیق یافتن به زیارت ایشان، جایز است. (العروة الوثقی‌، ج۲، ص۵۸۷) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (ع)» مناسبت روز: امروز پنجمین روز از ماه شعبان المعظم، سالروز میلاد با سعادت زینت عابدان و سرور ساجدان عالم، حضرت (ع) است، لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت به همه‌ی مسلمانان جهان، سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند آن حضرت آغاز می‌نمائیم؛ بی‌شک یکی از ظلم‌های بزرگ در طول تاریخ، در نوع معرفی سرچشمه کمالات انسانی و اسطوره علم و عمل، حضرت سجاد (ع) و نگاه محدود به ساحت مقدس آن امام همام است، چنانچه متأسفانه امروزه بسیاری از مردم، آن حضرت را به عنوان فردی مریض احوال و گوشه‌گیر که از صبح تا شب فقط در گوشه‌ای نشسته و به گریه و نماز و دعا مشغول بوده‌اند تصور می‌کنند! این موضوع در حالی است که با اندک بررسی در زندگی ارزشمند آن امام همام می‌توان به خدمات بی‌نظیر و تأثیرگذاری بی‌بدیل حضرت سجاد (ع) در تاریخ اسلام پی برد؛ به‌گونه‌ای که آن حضرت با وجود تمام محدودیّت‌ها و مظلومیّت‌ها در طول ٣۴ سال امامت و ولایت توانسته‌اند با رهبری حکیمانه و هدایت هوشمندانه امت اسلامی، تمامی موانع رشد جامعه را از میان برداشته و مسلمانان را از یکی از سخت‌ترین تنگناهای سیاسی و اجتماعی عبور دهند؛ چنانچه مورخین آورده‌اند که پس از شهادت امام حسین (ع) در کربلا و آغاز دوران امامت حضرت سجاد (ع)، مریضی آن امام همام که بر اساس مصلحت‌ الهی برای حفظ جان ایشان بود، با رسیدن به شام برطرف شد، به‌گونه‌ای که آن حضرت در مسجد اموی با شجاعت و قدرت در حضور یزیدِ ملعون به ایراد خطبه آتشین پرداخته و تمامی ترفندهای شوم بنی‌امیه را نقش بر آب ساختند و یزید را مجبور به آزادسازی کاروان اسرای کربلا نمودند؛ اما پس از بازگشت به شهر مدینه، امام با اختناق شدید و سرکوب روزافزون شیعیان روبرو شدند، به‌گونه‌ای که حاکمان مستبدّ بنی‌امیّه و بنی‌مروان، چنان جوّ سنگینی از وحشت و کُشتار را بر جامعه اسلامی حکم‌فرما نمودند که حتی اگر کسی به‌عنوان مُحِبّ امیرالمؤمنین (ع) شناخته می‌شد را علناً سَر می‌بُریدند! در این وضعیّت دهشت‌بار که جرأت هرگونه حرکتی در سرزمین پهناور اسلامی از پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) سلب شده بود؛ امام سجاد (ع) با آگاهی کامل از شرایط زمان و مکان، و فقدان یاران وفادار و فداکار، و با توجه به قدرت و سیطره حکومت استکبار و علم به شکست قیام‌های مسلّحانه در آن بُرهه‌ی زمانی، شیوه‌ی جدیدی را برای هدایت و راهبری امت و مبارزه با استکبار برگزیدند و با استفاده از «دعا و تضرع» به روشنگری مردم همت گماردند؛ به‌گونه‌ای که حضرت زین‌العابدین (ع) که تحت فشار شدید حکومت جائر زمان، حتی اجازه تشکیل کلاس درس و بحث را نداشتند! با حضور مؤثر در مسجد و با سلاح دعا و تضرّع و بکاء، رسالت خود را با هدايت‌گری و تهذیب روحی بندگان خدا، عملی ساخته و با تقویت بنیان‌های فكری و اعتقادی مکتب تشیع، حقایق شریعت ناب محمدی را در قالب نیایش به مسلمانان منتقل و آنها را هدايت و رهبری نمودند؛ چنانچه کتاب شریف «» از جمله‌ی معارف ناب آن حضرت در همان دوران بسیار سخت است؛ ✍️ البته در کنار بیان شخصیت ویژه اجتماعی و سیاسی حضرت و شیوه تبلیغی مؤثر آن امام همام، نباید از شخصیت بی‌نظیر فردی و خصال حمیده و صفات مجيده آن حضرت غفلت نمود؛ شخصیت بی‌همتایی که دوست و دشمن بر آن اعتراف داشته و دارند و بر همین اساس ایشان را «سجاد، زین‌العابدین، امین، زکی، سیدالمتّقین و زین‌الصالحین» نامیده‌اند که انشاالله در مجال و فرصتی دیگر به شرح این القاب و خصوصیات آن امام همام خواهیم پرداخت؛ و سخن امروز را با کلام ارزشمندی از امام رضا (ع) به پایان می‌بریم که حضرت فرمودند: «حضرت سجاد (ع)، امام یکتای زمان خود است که احدی [در فضیلت] به او نمی‌رسد و هیچ دانشمندی با او برابری نمی‌کند و بدیل و مثل و نظیری ندارد» و سپس فرمودند: «و کیست که بتواند به حد شناخت امام معصوم برسد؟ هرگز، هرگز، چرا که عقل آدمی [از درک حقیقت امام و شناخت واقعی او] عاجز است» (اصول کافی، ج١، ص١٩٨) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ١٧ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٠۶ ١۴۴۶ 🌲 فوریه 2025 05 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ انقلاب اسلامی 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الاْیمانِ» «علاقه به وطن، از نشانه هاى ایمان است» 📚 سفینةالبحار، ماده «وطن» ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام حکومت اسلامی ۵.mp3
3.55M
مناسبت: ایام دهه فجر انقلاب اسلامی موضوع: «» ❓کلمه «ولایت مطلقه» در عصر پیامبر اکرم(ص) به این معنی استعمال شده است که اگر رسول اکرم(ص) شخصی را به انجام کاری امر کنند، انجام آن حتی اگر از سخت‏ترین کارها هم باشد بر آن فرد واجب است! حال سؤال این است که آیا ولایت مطلقه فقیه در عصر ما با توجه به این که پیامبر اکرم(ص) معصوم بودند و در این زمان ولیِّ معصوم، وجود ندارد، به همان معنای عصر پیامبر(ص) است؟ ✅ مراد از ولايت مطلقه فقيه جامع‌الشرايط اين است که دين حنيف اسلام که آخرين دين آسمانى است و تا روز قيامت استمرار دارد، دين حکومت و اداره امور جامعه است؛ لذا همه‌ی طبقات جامعه اسلامى ناگزير از داشتن ولى امر و حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامى را از شر دشمنان اسلام و مسلمين حفظ نمايد، و از نظام جامعه اسلامى پاسدارى نموده و عدالت را در آن برقرار و از ظلم و تعدّى قوى بر ضعيف جلوگيرى نمايد، و (هم‌چنین) وسائل پيشرفت و شکوفايى فرهنگى، سياسى و اجتماعى را تأمين کند؛ (اما) اين کار در مرحله اجرا ممکن است با مطامع و منافع و آزادى بعضى از اشخاص منافات داشته باشد‌؛ حاکم مسلمانان پس از اين که وظيفه خطير رهبرى را طبق موازين شرعى به عهده گرفت، بايد در هر مورد که لازم بداند، تصميمات مقتضى بر اساس فقه اسلامى اتخاذ کند و دستورات لازم را صادر نمايد‌؛ و (اگر) تصميمات و اختيارات ولى فقيه در مواردى که مربوط به مصالح عمومى اسلام و مسلمين است، در تعارض با اراده و اختيار آحاد مردم باشد، بر اختيارات و تصميمات آنها مقدّم و حاکم است. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « از نگاه آیات و روایات ٢» مناسبت روز: در ایام انقلاب اسلامی قرار داریم و در روزهای گذشته مبحثی را در رابطه با «انقلاب اسلامی از دیدگاه آیات و روایات» آغاز نمودیم و عرض کردیم که در روایات اسلامی و هم‌چنین درذیل بعضی از آیات نورانی قرآن مجید، تعابیر بسیار زیبایی در رابطه با ایرانیان ونقش آنها دراسلام وارد شده و سپس به دو آیه زیر و تفسیر آنها در رابطه با ایرانیان در کتب شیعه و اهل‌سنت اشاره نمودیم: 1️⃣ «آیه ٣٨ سوره محمد»؛ 2️⃣ «آیه ۵۴ سوره مائده»؛ ✍️ و انشاالله امروز نیز به آیات دیگری در این زمینه اشاره می‌نمائیم: 3️⃣ آیه ٣ سوره جمعه: «وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِیزُالْحَکِیمُ»: «و (خداوند) قوم دیگری از مردم را که هنوز به عرب (در اسلام) ملحق نشده‌اند، هدایت خواهد نمود، همانا او خدای مقتدر و همه کارهایش بر اساس حکمت و مصلحت است» مفسرین آورده‌اند که چون اين آيه را پیامبر اكرم (ص) تلاوت فرمودند، دست خود را بر شانه‌ی سلمان گذاشته و فرمودند: «اگر ايمان در ثريا باشد، مردانى از اين قوم (ايرانيان) به آن دست مى‏يابند» (مجمع البیان، تفسیر کشاف، تفسیر القرطبى، ذیل آیه فوق) 4️⃣ آیه ١٣٣ سوره نساء: «إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ وَیَأْتِ بِآخَرِینَ وَکَانَ اللّهُ عَلَی ذَلِکَ قَدِیراً»: «ای مردم! اگر خدا بخواهد، شما را از بین می‌برد و افراد دیگری را به جای شما می‌آورد و خداوند بر این کار تواناست» شیخ طوسی، طبرسی، زمخشری و برخی دیگر از مفسرین شیعه و سنی، آورده‌اند که وقتی این آیه نازل شد، رسول خدا، دست بر پشت جناب سلمان (ره) زده و فرمودند: آن جمعیت، قوم این مرد (یعنی مردم عجم و فارس) هستند. (مجمع البیان، تفسیر کشاف، و التبیان فی تفسیرالقرآن، ذیل آیه فوق) 5️⃣ آیه ٨٩ سوره انعام: «فَإِن یَکْفُرْ بِهَا هَـؤُلاء فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْماً لَّیْسُواْ بِهَا بِکَافِرِینَ»: «اگر مردم مکّه کفر بورزند، کسان دیگری را نگهبان آن می‌سازیم که (مانند آنها) کافر نیستند» برخی مفسرین ذیل این آیه آورده‌اند که مصداق «قَوْماً» در این آیه، ایرانیان هستند. (تفسیر کشاف، ج٢، ص۴٣؛ و کشف الاسرار و عدة الابرار، ج٣، ص۴١٨) چنانچه در حدیثی از امام باقر (ع) آمده، که یکی از صحابه، از رسول خدا، سؤال کرد که منظور از گروه «نگهبان دین» در این آیه کیست؟ پیامبر اکرم (ص) در پاسخ فرمودند: «هُوَ وَاللّهِ سَلمانٌ وَ رَهْطُهُ»: «سوگندبه خدا! این گروه نگهبان، سلمان و قوم او هستند» و سپس فرمودند: «ای گروه قریش! شما مردم فارس (ایرانیان) را با شمشیر (در فتح ایران) می زنید تا به سوی اسلام بیایند؛ اما سوگند به خدا! روزی خواهد آمد که آن‌ها شما را برای کشاندن به سوی اسلام (ناب)، با شمشیر می‌زنند؛ (پس بدانید که) اگر اسلام در لابه‌لای زمین گم شود، مردم فارس (ایرانیان) آن را می‌یابند و اگر اسلام در آسمان قرار گیرد، جز مردم فارس، کسی به آن دست نخواهد یافت» (نفس‌الرحمان فی فضائل سلمان، ص ۴٨) 6️⃣ آیات ١٩٨ و ١٩٩ سوره شعراء: «وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَی بَعْضِ الْأَعْجَمِینَ فَقَرَأَهُ عَلَیْهِم مَّا کَانُوا بِهِ مُؤْمِنِینَ»: «اگر ما این قرآن را بر بعضی از مردم عجم (غیرعرب) نازل می‌کردیم و پیامبر (ص) آن را برای ایشان مى‌خواند، عرب‌ها به آن ايمان نمى‌آوردند!» مفسرین، حدیثی در ذیل این آیه آورده‌اند که امام صادق (ع) فرمودند: «اگر قرآن بر عجم نازل شده بود، عرب به آن ایمان نمی آورد؛ ولی قرآن بر عرب نازل شد و عجم به آن ایمان آورد و این برای عجم (ایرانیان)، ارزش و فضیلت است!» (نورالثقلین، تفسیر قمى، تفسیر لاهیجى، تفسير كنزالدقائق) 7️⃣ آیه ٣٩ سوره توبه: «إِلاَّ تَنفِرُواْ یُعَذِّبْکُمْ عَذَاباً أَلِیماً وَ یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ وَلاَ تَضُرُّوهُ شَیْئاً وَاللّهُ عَلَی کُلِّ شَیْ قَدِیرٌ»: «اگر به سوی میدان جهاد نشتابید، خدا شما را مجازات دردناکی می‌کند و گروه دیگری غیر از شما را به جایتان قرار می‌دهد و (بدانید) هیچ زیانی به خدا نمی‌رسانید و او بر همه چیز تواناست» بسیاری از مفسّران در تعیین مصداق این قوم از ایرانیان نام برده‌اند؛ (جامع البیان، ج٩، ص٩٣؛ و روح‌المعانى،ج١٠، ص٨۵ و...) 8️⃣ علاوه بر آیات مذکور، مفسرین در ذیل آیه ١۶ سوره فتح آورده‌اند که در این آیه به ایرانیان به عنوان قومی رزمنده و جنگجو اشاره شده است: «...سَتُدْعَوْنَ إِلَی قَوْم أُوْلِی بَأْس شَدِید...»: «به زودی از شما دعوت می‌شود که به سوی قومی رزمنده و جنگجو بروید...» (مجمع البیان، ج٩، ص١٩٢) ✍️ این مبحث ادامه دارد... https://eitaa.com/ROOZBARG