هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
15.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
موضوع امروز: «#مباهله، #سند_حقانیت_شیعه»
روز شنبه، ١۴٠٢/٠۴/٢۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه - ٢۵ تیر ١۴٠٢
🌙 الأحد، ٢٧ ذیالحجه ١۴۴۴
🌲م Sunday 16 July 2023
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س)
🕋 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 منازل امام حسین (ع) تا کربلا: «ذوحُسُم»
🌙 انقراض حکومت منحوس بنیاميه (١٣٢ ق)
☀️ آغاز هفته بهزيستى
☀️ روز تأمين اجتماعى
🤲 اعمال روز:
🔹 اعمال خاصی ذکر نشده؛
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر (ص): «مَن اَرادَ أَن یُنْظُرَ اِلی آدَمَ فی عِلمِهِ و الی نوحٍ فی تقواهُ و اِلی ابراهیمَ فی حِلمِهِ و اِلی موسی فی هَیبَتهِ وَ اِلی عیسی فی عبادَتِهِ فَلیَنظُر الی علیِّ بنِ ابیطالب»
«هر کس بخواهد به علم آدم (ع)، و پارسائی نوح (ع)، و بردباری ابراهیم (ع)، و هیبت موسی (ع)، و عبادت عیسی(ع) نظر کند باید که به علی بن ابیطالب (ع) نظر نماید»
📚 مناقب خوارزمی، ص ٥٠
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #گلبرگ_احکام
مناسبت: «ایام خاتم بخشی امیرالمؤمنین (ع) و نزول آیه ولایت در شأن آن امام همام، و ایراد برخی شبهات توسط نواصب و دشمنان اهلبیت (ع)»
موضوع: «#احکام_نواصب»
✅ در روز گذشته عرض شد که از نظر فقهای شیعه، «نواصب» که آشکارا با امیرالمؤمنین و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) و شیعیان ایشان دشمنی میکنند، نجس و در حکم کفّارند؛
✅ و امروز نیز به برخی از احکام نواصب میپردازیم:
⬅️ خوردن حيوان ذبح شده توسط آنان جایز نیست؛ [طوسی، تهذیب الاحکام، ج۹، ص۷۱]
⬅️ ازدواج با آنان جایز نیست؛ [من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۴۰۸]
⬅️ خواندن نماز میت بر آنان جایز نیست؛ [المهذب، ج۱، ص۱۲۹]
⬅️ اقتدا در نماز به ناصبی جایز نیست؛ [طوسی،النهایه، ص۱۱۲]
⬅️ نیابت از ناصبی در حج، جایز نیست؛ [المعتبر، ج۲، ص۷۶۶]
⬅️ ناصبی از مسلمان ارث نمیبرد؛ [بهجت، جامع المسائل، ج۶، ص۱۵۶]
⬅️ صدقه دادن به نواصب جایز نیست؛ [امام خمینی، رسالة النجاة، ص۳۰۹]
⬅️ کفاره دادن به نواصب جایز نیست؛ [طوسی، النهایه، ص۵۷۰]
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#قضاوت_با_شما»
روز یکشنبه، ١۴٠٢/٠۴/٢۵
✍️ مناسبت روز: در چند روز گذشته از افضلیت حضرت امیرالمؤمنین (ع) بر تمامی امت پیامبر (ص)، و ماجرای خاتم بخشی حضرت در مسجد، و نزول آیه ولایت، و همچنین تأیید و تأکید علماء و مفسرین شیعه و سنی بر صحت این موضوع سخن گفتیم؛ اما متأسفانه در این ایام، برخی از نواصب و دشمنان اهلبیت عصمت و طهارت (ع) در شبکههای ماهوارهای و در فضای مجازی و حقیقی برای فرار از اقرار به افضلیت حضرت امیر (ع) ، شبهاتی را در این زمینه ایراد نمودهاند که البته این شبهات تازگی ندارد و در طول تاریخ توسط افراد متعصب دیگری مانند «فخر رازی» نیز مطرح شده است که دراین مجال کوتاه به دو شبههی مهم در این زمینه پاسخ میدهیم:
✍️ «شبهه اول»:
❓در روایات آمده که حضرت علی(ع) در حال نماز، چنان غرق در مناجات پروردگار میشدند که پیکان تیر را از پایشان بیرون میآوردند و متوجه نمیشدند؛ حال چگونه ممکن است صدای سائلی را شنیده و از یاد خدا در نماز، غافل شده باشند و به او صدقه داده باشند؟
✅ پاسخ:
1️⃣ اولاً آنها که این ایراد را وارد کردهاند از این نکته غفلت نمودهاند که شنیدن صدای سائل و صدقه دادن به او، پرداختن و توجه به غیر خدا نیست؛ بلکه توجه به عین دستور الهی است؛ لذا حضرت علی (ع) در حال نماز از خود و غیر خدا بیگانه بودند، نه از خدا و دستورات او؛ و به تعبیر روشنتر، پرداختن زکات در نماز، انجام عبادت در ضمن عبادت است که نه تنها با روح عبادت سازگار است، بلکه باعث تعالی آن میگردد.
2️⃣ ثانیاً معنی غرق شدن در توجه به خدا در نماز این نیست که انسان، از خود بیاختیار شود و احساس و فهم و ادراک خود را از دست بدهد؛ بلکه به این معناست که با اراده خویش، توجه خود را از آن چه در راه خدا و برای خدا نیست برگیرد؛ چنانچه وقتی تیر را در حال نماز از پای حضرت خارج ساختند، حضرت، مسلماً متوجه خروج تیر و درد حاصل از آن بودهاند، ولی با ارتباط معنوی با مبدأ هستی، آنچنان لذتی از عبادت میبردند که فوق درد حاصل از تیر بوده، لذا به راحتی درد را تحمل نمودهاند.
✍️ «شبهه دوم»:
❓فخر رازی و برخی دیگر از متعصبین گفتهاند که اشاره حضرت علی (ع) به سائل، برای این که انگشتر حضرت را بیرون بیاورد، مصداق «فعل کثیر» است و با صحت نماز، منافات دارد و آن را باطل مینماید!
✅ پاسخ:
1️⃣ اولاً باید بدانیم طبق فقه شیعه و مذاهب اهلسنت در نماز، کارهایی جایز است که به مراتب از این اشاره کوچک با دست، بسیار بیشتر است و در عین حال ضرری به نماز نمیرساند؛ اعمالی مانند کشتن مار و عقرب و یا برداشتن و گذاشتن کودک و یا حتی شیردادن بچه شیرخواره که فقها، هیچ یک را جزء «فعل کثیر» ندانستهاند؛ پس چگونه یک اشاره کوچک با دست، منافات با نماز داشته و فعل کثیر محسوب میگردد!
2️⃣ ثانیاً کسانی که این شبهه را وارد کردهاند ظاهراً فراموش کردهاند که طبق روایات، آن نمازی که حضرت علی (ع) در آن، انگشتری به فقیر دادهاند، نماز مستحبی بوده نه واجب! و در نمازهای مستحبی، طبق نظر تمامی فقهای مذاهب اسلامی، «استقبال و استقرار» شرط نیست؛ یعنی کسی که میخواهد نماز مستحبی به جا آورد، لازم نیست در یک محل به طور کامل، استقرار داشته باشد و حتی لازم نیست که حتماً رو به قبله باشد؛ لذا میتوان نماز مستحبی را در حال حرکت و راه رفتن، بهجا آورد و برای رکوع و سجود هم با اشاره به طرف پایین، رکوع و سجود انجام داد؛ بر این اساس مسلماً در نماز مستحبی حرکت دادن دست و توجه به عبادت دیگری مانند دادن صدقه، هیچ ضرری به نماز نمیرساند.
✍️ در پایان توجه به این نکته نیز ضروری است که این افراد مغرض فراموش کردهاند یا از روی بغضشان به امیرالمؤمنین (ع)، خود را به فراموشی زدهاند که خداوند متعال در آیه ولایت (مائده/۵۵) از این حرکت حضرت امیر (ع)، تکریم و تمجید نموده، و زکات و صدقه دادن در حال رکوع نماز را نه تنها منافی حضور قلب، و فعل کثیر ندانسته، بلکه از امتیازات و فضایل بزرگی دانسته که حضرت علی (ع) به واسطه انجام آن در مقام ولایت، پس از حضرت حق و رسول خدا قرار گرفتهاند.
💠 قضاوت با شما...
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
14.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام خاتم بخشی امیرالمؤمنین (ع) و نزول آیه ولایت در شأن آن امام همام، و ایراد برخی شبهات توسط نواصب و دشمنان اهلبیت (ع)»
موضوع امروز: «#قضاوت_با_شما»
روز یکشنبه، ١۴٠٢/٠۴/٢۵
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ٢۶ تیر ١۴٠٢
🌙 الإثنين، ٢٨ ذیالحجه ١۴۴۴
🌲م Monday 17 July 2023
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام
🕋 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 منازل امام حسین (ع) تا کربلا: «عذیب الهجانات»
🌙 واقعه تلخ و دردناك «حَرّه» در مدينه (۶٣ ق)
☀️ سالروز تشکیل شوراى نگهبان (١٣۵٩ش)
🤲 اعمال روز:
🔹 اعمال خاصی ذکر نشده؛
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر (ص): «الحَسَنُ و الحُسَينُ إمامانِ قاما أو قَعَدا»
«حسن و حسین (ع) هر دو امام و پیشوا هستند؛ چه در حال قیام و نهضت باشند، و چه در حال صلح و آرامش»
📚 مناقب آل أبى طالب، ج٢، ص١٣٨
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام پایانی ماه ذیالحجه و آغاز ماه محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد؟
✅ سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است؛ و در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.
❓آیا به راه انداختن دستهجات عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن راه برای عابرین و وسائل نقلیه میشود، اشکال دارد؟
✅ به راه انداختن دستههای عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب ایشان (علیهم السلام) و شرکت در امثال این مراسم، امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک میکند؛ ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران میشود، و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: #صلح_حسنی و #قیام_حسینی دو روی یک سکه
روز دوشنبه، ١۴٠٢/٠۴/٢۶
✍️ مناسبت روز: در روزهای پایانی ماه ذیالحجه و آغاز ایام #محرمالحرام قرار داریم، لذا از امروز سخن خود را به قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برخی از سؤالات و شبهات در این زمینه اختصاص میدهیم؛
هرگاه موضوع «قیام حسینی» مطرح میشود، برخی از مغرضین و همچنین غافلین، بلافاصله آن را در تقابل با «صلح حسنی» قرار میدهند؛ لذا یکی از سؤالات پرتکرار در این ایام، این است که چرا امام حسین(ع) راه امام حسن(ع) را نرفتند و با بنیامیه صلح نکردند؟
✅ برای جوابگویی به این سؤال، ابتدا میبایست حرکت و رویکرد امام حسن (ع) را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم؛
در تاریخ آمده که پس از شهادت امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن مجتبى (ع) بر منبر رفتند و خطبهای غراء ایراد فرمودند و سپس مردم با ایشان به عنوان امام و خلیفه مسلمین بیعت کردند؛
از فرداى آن روز امام، کارگزاران وحکّام خود را در ولایات منصوب نمودند و جاسوسى را که از طرف معاویه وارد کوفه شده بود، دستگیر کرده و گردن زدند؛ و به ابن عباس، حاکم خود در بصره نوشتند تا جاسوس دیگرى را که در بصره دستگیر کرده را گردن بزنند؛ و به دنبال آن نامهاى با لحن تند به معاویه نوشتند که جاسوس مىفرستى و مکر و حیله میکنى؟! از قرار معلوم گویا قصد جنگ دارى؛ اگر چنین است، بدان که من آمادهام؛ (ارشاد، ج٢، ص۵)
این مکاتبات ادامه داشت تا زمانی که به امام حسن (ع) خبر دادند معاویه لشکر فراوانى آماده کرده و به عراق گسیل داشته است؛ پس حضرت به منبر رفتند و مردم را براى مقابله با معاویه ترغیب کردند و پس از مهیا نمودن لشگری بزرگ از کوفه خارج شده و در نخیله اردو زدند و اولین گروه را براى مقابله با لشکر معاویه فرستادند؛
اما معاویه ملعون که میدانست در جنگ روبرو مانند جنگ صفین شکست خواهد خورد، باز هم متوسل به تزویر شد، و با دادن رشوههای کلان، و وعده و وعيد به فرماندهان لشگر حضرت، و همچنین اعلام جایزه بزرگ دویست هزار درهمی به همراه ازواج یکى از دخترانش برای قتل امام حسن (ع)، مردم سست عنصر کوفی را فریب داد؛ بهگونهای که طولى نکشید که به امام خبر دادند که فرماندهان لشکریان پیشتاز حضرت به معاویه پیوسته و شیرازه لشکر را متلاشی نمودهاند؛ و حتى برخی از آنها به معاویه پیام دادهاند: که در صورت تمایل، حاضرند امام حسن (ع) را دست بسته تحویل او دهند؛ لذا حضرت مجتبی (ع) ضمن خطبهای خطاب به لشکریانشان فرمودند: «وای بر شما! سوگند به خدا! معاویه به وعدههایی که برای کشتن من به شما داده است عمل نمیکند و اگر من تسلیم او گردم، هرگز اجازه نمیدهد بر اساس دین جدم رفتار نمائید» (بحارالأنوار، ج۴۴، ص٣٣)
✍️ بر این اساس امام حسن (ع) ابتدا در برابر بنیامیه قیام کردند اما به دلایلی که برخی از آنها در تاریخ آمده، مجبور به پذیرش صلح با معاویه شدند؛ که در این مجال به برخی از آنها اشاره مینمائیم:
1️⃣ خستگی زیاد کوفیان از جنگها طولانی و پیدرپی قبلى، از جمله جمل، صفین و نهروان، و نداشتن آمادگى روحى لازم براى مبارزه مجدد با شامیان؛
2️⃣ حیلهگرى و تزویر معاویه و خیانت عناصر سست عنصر در لشگر امام تا جایی که حتی حضرت را ترور و زخمی نمودند؛
3️⃣ حفظ انسجام امت اسلامی در برابر خطرات بیرونى که جامعه اسلامى آن زمان را تهدید مىکرد؛
4️⃣ آشکار نمودن چهره دروغین و مکار معاویه که خود را به عنوان «خال المؤمنين» و ادامه دهنده راه کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) معرفی کرده بود؛
5️⃣ حفظ اصل اسلام و ممانعت از خاموش شدن چراغ مکتب اهلبیت (ع)؛
6️⃣ حفظ جان شیعیان باقیمانده؛
و البته دانستن این نکته نیز ضروری است که امام حسین (ع) در تمامی مراحل صلحِ حسنی، همراه و پیرو ولیّ زمان خود بودند و در این صلحنامه، از برادر گرامیشان کاملاً تبعیت نمودند و حتی پس از شهادت امام حسن (ع) نیز به مدت ١٠ سال در زمان زنده بودن معاویه و عدم تغییر شرایط همچنان از قیام خودداری نمودند؛
✍️ «لذا با اندک تأمل در تاریخ و بررسی شرایط ویژه دو برههی زمانی، بهراحتی میتوان دریافت که اگر امام حسین (ع) به جای امام حسن (ع) بودند، قطعاً با معاویه صلح میکردند؛ و اگر امام حسن (ع) نیز در موقعیت برادر گرامیشان بودند، حتماً در برابر یزید قیام میکردند و بین نظر این دو امام همام در باب صلح و قیام هیچ اختلافی وجود نداشته و اصلاً اگر صلحِ حسنی انجام نمیشد و ماهیّت واقعی معاویه و منافقینِ اُمَوی، برای مسلمانان آشکار نمیگردید، قیام حسینی از نظر مردم، قیام موجّهی نبود و هرگز اهداف بزرگ آن محقق نمیگردید.» (برگرفته از کتاب صلح امام حسن (ع)، ترجمه رهبر فرزانه انقلاب)
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
18.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: ایام پایانی ماه ذیالحجه و آغاز ماه محرم الحرام
موضوع امروز: #صلح_حسنی و #قیام_حسینی دو روی یک سکه
روز دوشنبه، ١۴٠٢/٠۴/٢۶
https://eitaa.com/ROOZBARG