eitaa logo
آموزش مداحی
1.5هزار دنبال‌کننده
20 عکس
146 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ادمین: @A_zaker
مشاهده در ایتا
دانلود
نکته: بعضی از حروف نباید حتما از مخرج و صحیح ادا شوند بلکه باید از آنها سریع گذشت مثل حروف ت، ر، ف، ... زیرا این حروف نفس گیر هستند. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
ماه مبارک رمضان دیگر ز تو نام و نشان در کارهایم نیست ایمان به تو در ذکر یا غفارهایم نیست آنقدر بی پرده گناه و معصیت کردم دیگر اثر در ذکر یا ستارهایم نیست هرچند توبه میکنم روزی هزاران بار اما پشیمانی در این تکرارهایم نیست هر روز و شب نام تو در گفتارهایم هست اما نشانی از تو در کردارهایم نیست این توبه های من خودش هم توبه میخواهد انگار امیدی به استغفارهایم نیست دیگر سحرهایم ندارد رنگ و بویت را دیگر صفا در سفره ی افطارهایم نیست 🔸شاعر: محمود یوسفی https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
نکته: بینی و حنجره مداح نباید بیمار باشد. -راه های قوی کردن بینی: 1⃣از کلمه هایی که میم و نون دارند باید در تمرین بیشتر استفاده کنیم(هرروز ۱۵ الی ۲۰ دقیقه) این کار به صدا طنین می دهد. گلو حکم آمپلی فایر تنها را دارد و بینی حکم اکو را دارد که ظرافت های صدا را بروز می دهد. 2⃣استفاده از تنوین ها https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ و آمِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین. خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاكدامنى و بپوشانم در آن جامه قناعت و خوددارى و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز كه می‌ترسم به نگاهدارى خودت اى نگه‌دار ترسناكان. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
چند نکته: ♦️بهترین راه برای برطرف کردن لهجه، واضح و پر تلفظ کردن کلمات است. ♦️هر کلمه ای برای خودش شخصیت دارد. بنابراین باید هر کلمه را کامل و شمرده شمرده تلفظ کنیم سپس سراغ کلمه بعد برویم. ♦️سرعت خواندن باید طوری باشد که مستمع بتواند روی آن فکر کند و مطلب را بگیرد. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
ماه مبارک رمضان یارب نظر کن و کرم ِ لم یزل بده خیر کثیر بر دل من از ازل بده در را به روی این بدِ بی آبرو نبند أمن یجیب های گدا را محل بده سیر و سلوکِ من شده لبریز ادّعا حرف ِ مرا بگیر و به جایش عمل بده حال عبادتم همه شب با کسالت است امشب به حالِ شبزده طعم عسل بده مجبور کن به جبر! که اینگونه راضی ام از نفْس، اختیار بگیر و خلل بده در کوره راهِ بندگی ام گم شدم بیا... راه نجات را برسان، راه حل بده یکروز اگر فنا شده قید تو را زدم قید مرا بزن! به وجودم اجل بده این چند حاجتِ من اگر که روا نشد رزق شهادتی به دلم لااقل بده! 🔸شاعر: مرضیه عاطفی https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
چند نکته: ♦️گاهی در یک شعر، چند بیت گل کار می باشد که روی آنها بیشتر باید تأمل کرد و مانور داد. ♦️گاهی در مجلس هرکاری می کنیم، مجلس و روضه نمی گیرد که در این مواقع توسل های لحظه ای ما را نجات می دهد. ♦️هر شعری جای خود را دارد مثلا یک رباعی برای گودال قتلگاه داریم که مکشوف است. نباید آن را هر جایی خواند و فقط جایی می شود خواند که مجلس خیلی حرارت داشته باشد و حال و هوای آن شعر موجود باشد. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
چند نکته: ♦️از استادی باید تقلید کنیم که حنجره او با حنجره ما سازگار باشد یعنی قابلیتی را که حنجره آن استاد دارد، باید حنجره ما هم آن قابلیت را داشته باشد. ♦️تا وقتی که صدا و حنجره خراب و بیمار است نباید خواند و تمرین کرد و باید به متخصص مراجعه کرده و آن را برطرف کرد. ♦️باید زیر و بم صدای خود را تقویت کنیم که یکی از راه های تقویت بم صدا، قوی کردن حروف بینی(م-ن) می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
امام حسن مجتبی علیه السلام اگر می آمدی ایران تومرقد داشتی حتماً به جز گلدسته و نقاره گنبد داشتی حتماً شمال شرق ایران یا جنوب غرب یا مرکز تو هم در بخشی از این خاک مشهد داشتی حتماً کنارمضجعت در آخرش با شوق با فریاد پس از صل علی،ٰ آل محمد داشتی حتماً کسی با کفشهایش در حریم تو نمی آمد به دورمرقدت از صحن ها حد داشتی حتماً «مُؤَیِّد»داشتی در مشهدت باشعرهای ناب و در کل زمین کلی مُؤَیَّد داشتی حتماً اگر می آمدی ایران شبیه حیدر کرار تو هم بین اذان یک جفت اَشْهَدداشتی حتماً همیشه سمت بابُ الْقاسمت غوغای زائر بود خودت هم ازهمانجا رفت و آمد داشتی حتماً 🔸شاعر: مهدی رحیمی https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
عوامل لرزش صدا: 1⃣گرم نشدن صدا و آماده نبودن حنجره 2⃣بیماری و عفونت 3⃣استفاده ناصحیح از صدا مثل فشارهای زیاد بر حنجره. (در مقابل باد و پنکه و کولر و ... خواندن باعث لرزش صدا می شود.) https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
⚫️ابزار شخصیتی مداح⚫️ 1⃣طبیعی بودن:سعی کنیم در مجلس، خودمان باشیم. یک مداح ۲۰ ساله نباید مثل یک مداح ۵۰ ساله مجلس داری کند و ادای آن را دربیاورد بلکه باید به اندازه سن خودش مجلس را بگرداند و مطلب ارائه بدهد. یک مداح بازاری باید فرقی با مداح طلبه داشته باشد چون مردم بعضی توقعات را از طلبه دارند که از یک مداح بازاری ندارند. 2⃣شادابی در جلسه 3⃣دوستی و صمیمیت با مخاطب: ۱-صداقت در گفتار(ایمان داشتن به مطالبی که بیان می کنیم-حال کردن خودمان با شعر) ۲-صداقت در نگاه:ارتباط های قبل و بعد از جلسه که می توان با یک سلام دادن و نگاه کردن صمیمی، محبت مردم را جذب کرد. ۳-استفاده از ابزار(شعر،سبک و ...) برای ارتباط با مستمع ۴-صحبت کردن شخصی با مخاطبین 4⃣علاوه بر انتقال مفهوم و مضمون مطالب، حس خودمان را هم به مخاطبین منتقل کنیم. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
امام حسن مجتبی علیه السلام تو آمدی و نفس داده ای سحر به هوا تو خنده کردی و هی ریختی شِکر به هوا که بی تو زندگی هیچ کس نمی گیرد چه قدر رفته ای آقا از این نظر به هوا زمین به عشق تو خارج شد از مدار،نگو برای دیدن تو خاک گشته سر به هوا به جای ماه بگیرند اگر بیندازد تورا ز شوق رسیدن شبی پدر به هوا به ذهن هیچ گدایی نماند منّت تو نمانده چونکه ز بال و پری اثر به هوا رسید قصه به آن جا که سرخ شد خاک و؛ کشید آتش زرد دری شرر به هوا چه قدر زود پُر از دود بود یک کوچه بدون آن که کند یک نفر نظر به هوا شبیه بیشتر روزها در آن جا هم چه خوب بود اگر خورده بود در به هوا بلند گشت ولی پایشان برای دری و رفت سرزده دست چهل نفر به هوا 🔸شاعر: مهدی رحیمی https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f