🌗🌗🌗🌗🌗🌗🌗🌗🌗🌗🌗🌗
بند هفتم:
🌘استفاده از خاطره،شعر یا داستان🌘
گاهی اوقات توصیف کردن خاطره یا داستانی در اواسط مطالب، باعث زیبا شدن مجلس می گردد اما باید دقت کرد که از لحاظ محتوا و مدرک، صحیح و معتبر باشد و موضوع مجلس را تحت الشعاع قرار دهد. مثل داستان علی گندابی و رسول ترک و ...
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑
بند هشتم:
🌒 نکته برداری 🌒
توضیح آنکه می توان از مصائب اهل بیت، نکات اخلاقی و تربیتی و تاریخی و ... یادداشت نموده و آن را برای مستمعین بازگو کرد. مثل صبر حضرت زینب علیهاالسلام و ...
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓
بند نهم :
📚 ذکر مدرک و مأخذ 📚
اگر در بین خواندن به مطلب خاصی اشاره نمودید، حتما سند آن را ذکر کنید. در این صورت هم مستمعین می توانند به گفته ی شما اعتماد پیدا کنند و هم اگر شخصی خواست گفته ی شما را در جای دیگری نقل کند، مدرکش را بداند.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔
بند دهم:
🎼 قواعد ایجاد سبک 🎼
برای ایجاد سبک در مرثیه خوانی باید حرکات روی حروف را بشناسید و به آنها توجه کامل داشته باشید.
حرکات دو نوع اند:
1⃣حرکات کوتاه:فتحه-کسره-ضمه
2⃣حرکات بلند: آ - ای - او
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣
فرمول و اصول کلی:
اصل یکم:
♦️انتخاب صحیح تعابیر♦️
انتخاب کلمات مناسب و داشتن احترام نسبت به ائمه اطهار علیهم السلام
مثلا خطاب به آنها از فعل امر استفاده نکنیم و ...
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣
اصل دوم:
♦️ ادغام سرضرب ♦️
اتصال انتهای دو سرضرب به یکدیگر را ادغام سرضرب گویند.
مثال:
خدایا خدایا نیامد گل زهرا
دگر صبر نمانده بیا یوسف زهرا
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣
اصل سوم:
♦️ارکان مصیبت خوانی♦️
1⃣انتخاب موضوع
2⃣انتخاب شعر
3⃣انتخاب سبک یا اسلوب
4⃣دعای پایانی(سه مورد):
۱-یادآوری از گذشتگان و اموات و شهدا و ...
۲-یادآوری مریض ها، رهبر، نابودی دشمنان و برآورده شدن حاجات
۳-اشاره به شخصیت های معنوی
✅نکته:
مجلس دو حالت دارد:
حالت اول آن است که از اول مجلس به مداح واگذار می شود(یعنی بدون سخنران) پس بهتر است با رباعی مجلس را شروع کنیم و سپس وارد روضه شویم.
حالت دوم آن است که مجلس بعد از سخنران به مداح واگذار می شود.در اینجا بهتر است به سخنران احترام گذاشته و ادامه روضه او را بخوانیم.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣
اصل چهارم:
♦️ آرامش خاطر ♦️
اگر بیمار، عصبانی، خسته و خواب آلود هستید و یا اگر شتاب زده وارد جلسه شده اید، فورا مداحی را آغاز نکنید؛ کمی بنشینید و نفس عمیق بکشید تا تمرکز خاطر پیدا کرده و حالت نفستان طبیعی گردد، چون خوب خواندن در گرو آرامش خاطر و راحتی جسم است.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣
اصل پنجم:
♦️ اتصال صدای خوب ♦️
نکته ای که باید توجه داشت این است که نفس کشیدن شما بین خواندن صحیح و بجا باشد، چون نفس صحیح، صدا را دلنشین تر می کند. هرگاه در بین خواندن با کمبود نفس مواجه شدید در جای مناسب مکث کنید و در حالی که دهان بسته باشد، آرام و بدون صدا نفس بکشید که این طریق نفس کشیدن به نفس مخفی معروف می باشد. در این صورت نه سبک شما خراب می شود و نه مستمعین متوجه نفس کشیدن شما می شوند.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣
اصل ششم:
♦️اتصال صدای بم به صدای زیر♦️
اگر خواستید در هنگام خواندن از صدای بم به صدای زیر بروید، صدای زیر را طولانی نکنید زیرا هم حزن صدا را کم می کند و هم تارهای صوتی شما آسیب می بیند البته خود شما در هنگام خواندن متوجه این موضوع نمی شوید و فقط احساس خستگی در حنجره می کنید.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤
نکته:
دستورالعمل برای تقویت حنجره و صدا:
منظور از تقویت صدا، صدای بلند یا فریاد زدن نیست بلکه منظور آن است که حنجره ای پر قدرت و پر نیرو داشته باشیم. حتی الامکان برای تقویت حنجره تمرینات زیر را انجام دهید:
1⃣چانه را به سینه بچسبانید به صورتی که وزن سر به روی چانه بیفتد. در این حالت چند مرتبه دهانتان را باز و بسته کنید به طوری که سرتان همراه این حرکت بالا و پایین برود سپس تعدادی نفس عمیق بکشید.
2⃣دستتان را زیر چانه بزنید به فرض این که چیزی می جوید دهانتان را مکرر باز و بسته نمایید.
این دو تمرین باعث قوی شدن عضلات چانه و ماهیچه گلو می گردد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣
اصل هفتم:
♦️خلاقیت و عدم تقلید در سبک♦️
تا می توانید از ابتکار و خلاقیت و ذوق و سلیقه ی خودتان در مداحی استفاده کنید؛ اگر هم از سبک و شیوه ی شخصی تقلید می کنید به مرور زمان ترک نمایید و سعی کنید با صدای خودتان بخوانید اما باید توجه داشت در آغاز راه، تقلید از سبک دیگران مانعی ندارد.
نکته دیگر اینکه در ابتدا از یک سبک استفاده کنید تا خوب بر آن مسلط گردید و بعد از آنکه تسلط کافی بر سبک پیدا کردید از سبک های دیگر نیز استفاده کنید.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
نکته:
باید سعی کرد سبک ها را آرام آرام یاد گرفت زیرا اگر در یادگیری آنها عجله کنید، هم سبک ها با هم آمیخته می شوند و هم امکان دارد یادگیری سبک جدید باعث فراموشی سبک گردد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣
اصل هشتم:
♦️عدم تکرار بدون ضرورت♦️
در مداحی از دوباره خوانی بپرهیزید و مطالب را بدون ضرورت تکرار نکنید زیرا هم از نظر عقلانی صحیح نیست و هم باعث خستگی حاضران می گردد در ضمن فاصله را در بین جملات رعایت کنید تا به بیان شما لطمه نخورد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣
اصل نهم:
♦️کنترل و کیفیت روضه♦️
هنگام مداحی با مدیریت خوب، ((کنترل روضه)) را بر عهده بگیرید زیرا ممکن است در بعضی موارد اصل روضه را از دست بدهید.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
نکته:
♦️نشستن خود را هنگام اجرا طوری تنظیم کنید که هم بر مستمعین تسلط داشته باشید و هم خودتان احساس ناراحتی نکنید در غیر این صورت نخواهید توانست راحت و بدون مشکل مداحی کنید.
♦️برای کنترل مجلس:موقع روضه خواندن، بالاتر از مردم بنشینید.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🔟🔟🔟🔟🔟🔟🔟🔟🔟🔟🔟
اصل دهم:
♦️آثار معنوی در مداحی♦️
مداحی آثار و فواید بسیاری دارد مثلا یک جلسه روضه می تواند هم برای خودمان و هم برای مخاطبان، جلسه ی توبه و بازگشت به سوی خدا باشد. هرچه این آثار معنوی و تأثیر آن بر روحیه را بیشتر به خاطر آورید، علاقه ی شما به مداحی بیشتر می شود.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
نکته:
داشتن
🔷 ذکر مشخص 🔷
🔷تخصص در یک مصیبت🔷
🔷مجلس برای خواندن🔷
سه مرحله از برنامه ریزی یک مداح می باشد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
A 01.mp3
6.12M
☝️☝️☝️☝️
آموزش مداحی
سیدمهدی طباطبایی فر
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
A 02.mp3
11.17M
☝️☝️☝️☝️
آموزش مداحی ۲
سیدمهدی طباطبایی فر
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
💥💥دستگاه های صدا💥💥
🌫دستگاه همایون یا چهچه زدن🌫
به شروع صدا(کشش صدا) از انتهای حنجره به صورت دایره ای و چتری و با گام بلند (بدون فرود) را دستگاه همایون می گویند.
🌪هر شعری که بدون فرود و با گام بلند و به صورت چتری خوانده شود، در دستگاه همایون قرار می گیرد.🌪
⚡️باید توجه داشت که دستگاه همایون، بدون فرود خوانده می شود و با گام۲ و ۳ اوج می گیرد.⚡️
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام علی علیه السلام
با سر به خاطر تو سرِ دار میروم
آخر به شوقِ وعدهی دیدار میروم !
حالا که شاهراه رسیدن به تو یکیست
دنبالِ راهِ میثم تمّار میروم
یک بار اگر قدم بگذاری به چشم من
قربانِ خاک پای تو صدبار میروم
مستم؛ نوازشم نکنی گریه میکنم !
با سر میانِ دامنِ دیوار میروم !
نوکر قبول کن؛ بخرم؛ مُفت هم بخر
دارم به شوقِ سود، به بازار میروم
بین غلامهای تو یوسف نشسته است
باشد قبول !، من تهِ انبار میروم
تو کعبهای و قبلهنما ردّ پای توست
وقتی به طوف قبلهی سیّار میروم
در سایهسار هیبتِ ایوانْطلای تو
قربانِ دست و پنجهی معمار میروم
سوی بهشت، از حرمت کوچ میکنم
راه گریز نیست، به اجبار میروم
جنت برای مزدِ گدایان تو کم است
حالا که چاره نیست، به اصرار میروم !
🔸شاعر: رضا قاسمی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
صدا در مداحی شامل دو چیز است:
سبک:یعنی همان دستگاه ها
لحن:یعنی لهجه و زیر و بم صدا
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
(26).mp3
1.3M
☝️☝️☝️☝️☝️
نمونه:
درآمد دستگاه همایون با صدای مرحوم استاد ایزدی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
(30).mp3
152.9K
☝️☝️☝️☝️☝️
نمونه۲:
بازگشت در دستگاه همایون با صدای مرحوم استاد ایزدی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f