🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
نکته:
داشتن
🔷 ذکر مشخص 🔷
🔷تخصص در یک مصیبت🔷
🔷مجلس برای خواندن🔷
سه مرحله از برنامه ریزی یک مداح می باشد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
A 01.mp3
6.12M
☝️☝️☝️☝️
آموزش مداحی
سیدمهدی طباطبایی فر
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
A 02.mp3
11.17M
☝️☝️☝️☝️
آموزش مداحی ۲
سیدمهدی طباطبایی فر
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
💥💥دستگاه های صدا💥💥
🌫دستگاه همایون یا چهچه زدن🌫
به شروع صدا(کشش صدا) از انتهای حنجره به صورت دایره ای و چتری و با گام بلند (بدون فرود) را دستگاه همایون می گویند.
🌪هر شعری که بدون فرود و با گام بلند و به صورت چتری خوانده شود، در دستگاه همایون قرار می گیرد.🌪
⚡️باید توجه داشت که دستگاه همایون، بدون فرود خوانده می شود و با گام۲ و ۳ اوج می گیرد.⚡️
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام علی علیه السلام
با سر به خاطر تو سرِ دار میروم
آخر به شوقِ وعدهی دیدار میروم !
حالا که شاهراه رسیدن به تو یکیست
دنبالِ راهِ میثم تمّار میروم
یک بار اگر قدم بگذاری به چشم من
قربانِ خاک پای تو صدبار میروم
مستم؛ نوازشم نکنی گریه میکنم !
با سر میانِ دامنِ دیوار میروم !
نوکر قبول کن؛ بخرم؛ مُفت هم بخر
دارم به شوقِ سود، به بازار میروم
بین غلامهای تو یوسف نشسته است
باشد قبول !، من تهِ انبار میروم
تو کعبهای و قبلهنما ردّ پای توست
وقتی به طوف قبلهی سیّار میروم
در سایهسار هیبتِ ایوانْطلای تو
قربانِ دست و پنجهی معمار میروم
سوی بهشت، از حرمت کوچ میکنم
راه گریز نیست، به اجبار میروم
جنت برای مزدِ گدایان تو کم است
حالا که چاره نیست، به اصرار میروم !
🔸شاعر: رضا قاسمی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
صدا در مداحی شامل دو چیز است:
سبک:یعنی همان دستگاه ها
لحن:یعنی لهجه و زیر و بم صدا
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
(26).mp3
1.3M
☝️☝️☝️☝️☝️
نمونه:
درآمد دستگاه همایون با صدای مرحوم استاد ایزدی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
(30).mp3
152.9K
☝️☝️☝️☝️☝️
نمونه۲:
بازگشت در دستگاه همایون با صدای مرحوم استاد ایزدی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
(33).mp3
216.2K
☝️☝️☝️☝️☝️
نمونه۳:
بازگشت در دستگاه همایون با صدای مرحوم استاد ایزدی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🔳 دستگاه سگاه 🔳
دستگاهی است که تعداد سرضرب های آن کوتاه بوده اما در هنگام خواندن کشیده می شود.
این دستگاه کاملا بدون اوج است و در هر قسمت از این دستگاه به صورت فرود خوانده می شود.
♦️دستگاه های سگاه معمولا با گام یک خوانده می شود.♦️
📣 کشش صدا به سمت بالا را گام می گویند. 📣
🔲 دستگاه های سگاه را اصولا در آغاز اجرای برنامه استفاده می نمایند و باید دقت کرد که خواندن در دستگاه سگاه هیچ تفاوتی در سبکهای غمگین، شاد یا حماسی ندارد لذا از این روست که اساتید فن از دستگاه سگاه به عنوان دستگاه مشترک نام می برند.🔲
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
💠 فن خطابه 💠
به مجموعه اصول و قواعد سخنوری همراه با استفاده از دستگاه های صدا (انواع اسلوب) را فن خطابه می گویند.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
📚 معرفی کتاب 📚
بعضی از کتبی که برای استفاده مداحان مناسب هستند:
📕روضه های مرحوم کافی
📗مقتل آقای فلسفی
📘ریاض القدس
📙اصول کافی
📔لاله ای از ملکوت
📒لهوف سید بن طاووس
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر حضرت عبدالعظیم علیه السلام
ای آنکه زیباتر ز پرواز نسیمی
باخاکِ زیرِ پای خود هستی صمیمی
مثل حسن تفسیر ذکر ِ «یاکریمی»
مشهور در عالم به شاه عبدالعظیمی
بوی حسن می آید از صحن وسرایت
تعظیم دارد سبزیِ گلدسته هایت
با چشم هایِ خود گره وامی کنی تو
می آیی و در عشق , غوغا می کنی تو
با مقدمت این چشمه , دریا می کنی تو
«ری» را حسینیه زهرا می کنی تو
ما تاقیامت خاک بوسِ این حریمیم
مدیونِ احسان ِ تو آقایِ کریمیم
عبدالعظیمی عاشقِ پروردگاری
بر آستانِ قربِ حق سر میگزاری
این جمله بس باشد ز اوصافِ تو آری
«تو مُهرِ تأیید از امامِ خویش داری»
از بسکه زیبا عهد با دلدار بستی
الحق زیارانِ امامِ هادی هستی
مارا تو از دستان غم آزاد کردی
از خاک نفرین گشته ما یاد کردی
در خاک ِ ری کرببلا ایجاد کردی
این سرزمین را تو حسین آباد کردی
بی شک تورا زهرا فرستاده به ایران
مدیون تو هستیم وآقای خراسان
خیلی در این وادی کنارت گریه کردیم
با نوکران بی قرارت گریه کردیم
هر مسلمیه در جوارت گریه کردیم
سینه زنان دورِ مزارت گریه کردیم
شاید تسلایِ دل مادر نماییم
شاید که از شرمندگی ها در بیاییم
صحن وسرای تو دیارِ گریه کن هاست
هرگوشه از صحنت مزارِ گریه کن هاست
صحنت شبِ جمعه قرارِ گریه کن هاست
چون مادری در انتظارِ گریه کن هاست
دلداده و سرگشته ایم الحمدلله
مایارِ مادر گشته ایم الحمدلله
با یک سلام از کویِ تو پرباز کردیم
تاگوشه صحنِ حسین پرواز کردیم
سیر و سلوکِ عاشقی آغاز کردیم
مانند فطرس بر ملائک ناز کردیم
راه رسیدن تا خدا تنها حسین است
زیباترین ذکر لبِ زهرا حسین است
شبهایِ جمعه گریه آب و رنگ دارد
پیراهنی که جا صدها چنگ دارد
مادر شکایت ها زروز جنگ دارد
گوید چرا رویِ تو جای سنگ دارد
گوید مرا با روضه هایت پیر کردی
مثل خودم زیرِ لگدها گیر کردی
مانند من ترکیب ِ ابرویت بهم ریخت
باهر تکان ضربه گیسویت بهم ریخت
خوردی زمین ووضع پهلویت بهم ریخت
آتش گرفتی حالت رویت بهم ریخت
خیلی شبیه مادرت زهرا شدی تو
آشفته گیسو زیرِ دست وپا شدی تو
بر نیزه ها و نیزه دارِ پست لعنت
بر آنکه راهِ حنجرت را بست لعنت
با هر تکان خیزران زینب زمین خورد
از تشت و افتاد وسرت بالب زمین خورد
🔸شاعر: قاسم نعمتی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
A 03.mp3
15.45M
☝️☝️☝️☝️
آموزش مداحی ۳
سیدمهدی طباطبایی فر
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر وفات حضرت عبدالعظیم علیه السلام
با دوستان فاطمه ، لطف عميم داشت
با آنكه نام و شهرت « عبدالعظيم » داشت
هر كس كه پاس بندگي آن حريم داشت
با مهر و عشق و عاطفه عهدي قديم داشت
عطر بهار وحي و صفاي نسيم داشت
يعني كه ره به چشمة فوز عظيم داشت
روحي درآستان ولايت مقيم داشت
دستي پر از كرامت و طبعي كريم داشت
راهي به آستان خداي رحيم داشت
با آنكه جان روشن و قلب سليم داشت
با اهل بيت رابطه اي مستقيم داشت
چون درك كرده بود ، مقام كليم داشت
از بوستان فاطمه ، عطر و شميم داشت
خواندند اهل معرفت او را « نگين ري »
از شهر بند رنج و غم ، آزاد مي شود
اين ياس گلشن “حسن” ،اين عاشق” حسين”
گلواژة حديث از آن لعل جان فزا
از محضر سه حجّت معصوم فيض برد
مثل كبوتران حرمخانة « رضــا »
شاگرد پاكباختة مكتب « جــواد »
از پرتو هدايت « هــادي » اهل بيت
ايمان خويش را به امامش ارايه كرد
با خاندان وحي پُل ارتباط بود
طور تجلّي سه امام هُمام را
شب تا به صبح شعر « شفق » را مرور كرد
مرغ سحر كه زمزمة « يا كريم » داشت
🔸شاعر: محمدجواد غفورزاده
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🔲 دستگاه چهارگاه 🔲
♦️به مجموعه دستگاه همایون و دستگاه سگاه، دستگاه چهارگاه می گویند.
♦️این دستگاه به طور کلی از مقدمه و اوج تشکیل می شود به صورتی که مقدمه کوتاه و اوج بلند می گردد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
💠برای جلسات مناجات و فضای مناجاتی، دستگاه ماهور مناسب است.💠
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر وفات حضرت عبدالعظیم علیه السلام
گنجشک آستانه همای سعادت است
جارو نمودن ِ حرم تو لیاقت است
دارُالشّفاست صحن تو یا سیّدالکریم
بخشش در این حریم عجب نیست عادت است
اینجا بهشت سینه زنان محرّمی ست
کرب و بلای کشور دین و سیاست است
بوی بقیع می رسد از هر رواق تو
این بارگاه مَرهم زخم ولایت است
شبهای جمعه بوی خوش سیب می رسد
باور کنید فاطمه گرم زیارت است
تفسیر ری نی و می و اشک است و بی کسی
ری حکم نی نشینی ُّو سنگ و قرائت است
قاریِّ روی نی هدف سنگ و خیزران
ناموس حق مسافر بزم جسارت است
اشک رقیّه می چکد و ذکر العجل…
آوای هر خرابه نشین تا قیامت است
🔸شاعر: حسین ایمانی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
💠وصل دو دستگاه را در صدا، مرکب خوانی می گویند.💠
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام حسین علیه السلام
گندم ری ثمنت شد، بابی انت و امی
غرق خون کل تنت شد، بابی انت وامی
تو نفس می زدی اما، بین دشمن چه جدالی
بر سر پیرهنت شد، بابی انت وامی
وای از آن واعطشا گفتن تو، قاتلِ جانم...
ناله ی دلشکنت شد، بابی انت و امی
بر لبت ذکر مناجات و دعا بود ولی حیف
نیمه کاره سخنت شد، بابی انت وامی
جلوی چشم همان خواهر دلداده ات آقا
قطعه قطعه بدنت شد، بابی انت و امی
مادرت آمد و با قامت خم در دل صحرا
اولین سینه زنت شد، بابی انت و امی
پیکرت ماند غریبانه روی خاک و در آخر
بوریایی کفنت شد، بابی انت و امی
🔸شاعر: محمدجواد شیرازی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f