🔻همراه کردن مستمع با خود🔻
مداح باید مستمع را با خود همراه کند:از او کار بکشد، ناله بگیرد، جواب بخواهد...
چون اگر در روضه، مستمع با مداح همراه شود، مجلس خوب پیش می رود.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر
قلب من شد مبتــلایت یا حسین
عاشق صحن و سرایت یا حسین
از خدا خواهم که روزی من شوم
زائـــر کــرب و بــلایـــت یا حسین
کعبه هم گشته سیـهپوش شما
بر تـنـش رخـت عــزایت یا حسین
آرزو دارم نـمــیــرم تـــا شــود
جان مــن آخـر فـدایــت یا حسین
سـرمـه چـشــمـان بـیمارم شود
ذرّهای از خــاک پـایــت یا حسین
کـاش چــون حـرّ ریاحی عاقبت
قـسمـتم گــردد عنایت یا حسین
تا ابــد مِـهـر تـو حـک شـد در دلم
تا دلـم شــد آشـنـایــت یا حسین
دوسـت دارم شـامـل حـالـم شود
در قـیـامت هـم دعـایت یا حسین
🔸شاعر: محسن زعفرانیه
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
4_5915659246501890084.mp3
7.57M
#شور
🔹حسین، اشک زلال گونهی نوکرهاست
شیر حلال همه ی مادرهاست
نون حلال سفره ی باباهاست
▪️محرم ۱۳۹۹
#حسن_عطایی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
⬜️بیان روایت مستند و صحیح⬜️
اگر می خواهیم روایتی بگوییم باید مستند و صحیح بگوییم.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
عبد خدا و مرد خدا سیدالکریم
مِنّا به نزد آل عبا سیدالکریم
در وصف دوست ، حضرت هادی به غمزه گفت:
هستی بحق، تو دوست ما سیدالکریم
بر سائل تو در حرمت میرسد جواب
اینجا کجاست کرب و بلا سیدالکریم
تا دین خویش عرضه کنی برامام خویش
کی میشوی ز یار جدا سیدالکریم
مُلک ری است قبله ی دلهای فاطمی
اینجاست ملک خون خدا سیدالکریم
خونِ تو را اگرچه به مقتل نريختند
مانند سیدالشهدا سیدالکریم
اما برای مردم دنیا تو حجتی
آری تویی تو حجت ما سیدالکریم
قبر حسین بر سر و رویت خراب شد
یعنی شدی دوبار فدا سیدالکریم
یکبار تحت قبّه ی ویرانه ی حسین
یکبار پیش پای رضا سیدالکریم
عمری گریستی به تنِ پاره پاره ای
آخر شدی شهیدِ جفا سیدالکریم
هرگز به زیر سم ستوران نرفته ای
خنجر نخورده ای ز قفا سیدالکریم
از روضه های داغ ، تو دق کرده ای یقین
از کوفه تا به شامِ بلا سیدالکریم
دریاب ای ولیِّ خدا اهل درد را
ای نایب الامام الا سیدالکریم
ما را وصال کرب وبلا گر نصیب نیست
هستیم پس دخیل تو یا سیدالکریم
🔸شاعر : محمود ژولیده
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
4_5915805228145313781.mp3
13.06M
#زمینه
🔹روزها گریونم، شب ها بی خوابم...
▪️محرم ۱۳۹۹
#حسن_عطایی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
⬛️دستگاه های تولید صدا⬛️
دستگاه های تولید صدا:
1⃣دستگاه تنفسی تحتانی⬅️ شامل دیافراگم، شش ها و نای.
2⃣دستگاه تنفسی فوقانی⬅️ مکانیزم لرزشی(تارهای صوتی) که در حنجره واقع شده.
3⃣سیستم تقویت صدا (طنین، تشدید)⬅️ گلو، دهان، بینی.
4⃣سیستم برگشت و کنترل صدا⬅️ گوش، مغز، سیستم عصبی.
همه ی دستگاه های فوق قابل تقویت بوده و به هم مربوط می باشند.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام زمان علیه السلام
چشمم شده از بهار، بارانیتر
خاکم شده در هوای طوفانی؛ تر
از روزِ وصالِ یار ، تبعید شدم
هر هفته به جمعههای طولانیتر
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
4_5918192465457711826.mp3
11.34M
#واحد
🔹واسهی زیارتت این در و اون در میزنم...
▪️محرم ۱۳۹۹
#حسن_عطایی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
▪️نحوه نفس کشیدن در اجرا▪️
اگر هنگام خواندن، از طریق دهان نفس کشیده شود، گلو خشک می شود و صدا را به سرفه می اندازد و کار خراب می شود پس باید در هنگام اجرا از طریق بینی نفس کشید. نفس کشیدن باید متعادل باشد و سریع نباشد چون نفس کم می شود.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر ولادت امام حسن عسکری علیه السلام
آیینه ی حسن ایزدی آمده است
گنجینه ی علم احمدی آمده است
یک غنچه ز گلزار امام هادی
با عطر گل محمدی آمده است
🔸شاعر : سیدهاشم وفایی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
4_5922788127709071533.mp3
5.3M
#شور
🔹شبیه اجدادش، توی معرکه سخن میگه...
▪️محرم ۱۳۹۹
#حسن_عطایی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
توجه و شناخت دستگاه صدا سازی:
۱-دقت و توجه به حرکات و لرزش ها و ارتعاشات اندام مثل لب ها، گلو، شش ها.
۲-توجه به تنش ها، گرفتگی ها و معایب و محاسن اندام صوتی
۳-توجه به دم و بازدم مخصوصا بعد از یک تمرین سنگین یا یک ورزش فشرده و خیلی داغ
-رعایت سه نکته مذکور باعث می شود که ما دستگاه صدا سازی و اندام صوتی خود را بهتر بشناسیم و در تقویت آنها موفق باشیم.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر مرثیه حضرت معصومه علیهاالسلام
گاهی میان مجلس نامحرمان شهر
گاهی میان محمل بی سایبان شده
شکر خدا مقام تو زخم زبان نخورد
شکر خدا برادر تو خیزران نخورد
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🔷 مهارت ها و شیوه ها 🔷
چطور و چگونه بخوانیم؟
1⃣آشنایی با
الف-روان خوانی(لهجه داشتن در مداحی، نقص است.)
ب-متن اشعار
ج-متن ادعیه(کمیل،ندبه،عاشورا، جامعه کبیره و ...)
د-متن زیارتنامه ها
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
2⃣کشیدگی صدا(مد دادن): به شرطی که تأثیر در معنای شعر و ترتیب شعر نگذارد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
3⃣شمرده شمرده خواندن: تلفظ آرام آرام کلمه ها و جمله ها در شعر یا در مطالبی که بین اشعار گفته می شود.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
4⃣تنفس صحیح:به اندازه کافی برای مطالب پیش رو هوا ذخیره کنیم تا صدا هم قوی تر و هم واضح تر خارج شود.
نکته:تمرین های تنفسی مثل کوه نوردی، رفتن به سونا و ... باعث زیاد شدن نفس می شود.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
5⃣آهنگین خواندن :
دستگاه های ردیف خوانی:اگر بتوانیم در حد ضرورت، دستگاه های ردیف خوانی را یاد بگیریم، خیلی موفق تر خواهیم بود.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
6⃣استفاده از تحریر باعث زیبایی و لطافت و ملاحت اجرا خواهد شد.
تحریر سه حالت دارد:
۱-موزون،متعادل،یک دست
۲-از تن پایین به بالا
۳-از تن بالا به پایین
-در تحریر زدن، دهان نه خیلی باز و نه خیلی بسته است.
-برای تمرین در تحریر از حروف کشیده(آ - ای - او) استفاده می شود. از حروف کوتاه هم می شود استفاده کرد ولی حروف کشیده بهتر است.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
7⃣تقسیم بندی گام های صدا:
۱-صوت ضعیف(قرار):پایین ترین حالت برای خواندن،مثل شروع اول جلسه ای.
۲-صوت متوسط(جواب قرار):تقریبا دو گام بعد از صوت ضعیف را صوت متوسط می گویند(بیشترین و بهترین حالتی که به آن مبتلا هستیم،صوت متوسط است.)
۳-صوت قوی(جواب جواب):بالاترین حالت در خواندن.
-اگر توانایی داریم مثلا گام۶ را بخوانیم، بهتر است که گام۵ را بخوانیم و تمام توانایی خود را خرج نکنیم.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
8⃣فراز و فرود:رعایت کردن فراز و فرود، خیلی به شور و حال جلسه اضافه می کند.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
9⃣زیرخوانی و بم خوانی:
در زیرخوانی، صدا تند و تیز و واضح تر است.
صدا در زیرخوانی، برد بیشتری دارد.
در بم خوانی، صدا پر حجم و معمولا در گام پایین می باشد.
در زیرخوانی، صدا با فشار و تشدید بیشتری همراه است ولی در بم خوانی، صدا یا حنجره با فشار کمتری همراه است.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f