eitaa logo
آموزش مداحی
1.5هزار دنبال‌کننده
19 عکس
145 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ادمین: @A_zaker
مشاهده در ایتا
دانلود
01 Mirdamad Milad Emam Javad 1396.mp3
5.14M
🔹میلاد امام جواد و حضرت علی اصغر علیهما السلام https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
قالب های شعری: ♦️ دوبیتی و رباعی ♦️ دوبیتی:دو بیت است که وزنش بر طبق ((کجایید ای شهیدان خدایی)) می باشد. رباعی:دو بیت است که وزنش بر طبق ((لا حول و لا قوة إلا بالله)) می باشد. -بیشترین کاربرد رباعی و دوبیتی در جایی است که مجلس قفل کرده و هر شعر یا روضه ای تأثیر در مستمع ندارد که در اینجا می شود با استفاده از دوبیتی و رباعی که مطلب سنگینی در آن وجود دارد، مجلس را متحول کرد. -رباعی و دوبیتی ای خوب است که مصرع آخر آن، اصل و چکش مطلب باشد. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
امام جواد علیه السلام عاشقم عاشق نامی و رسیدم به امامی غرق در سرّ جوادم، چه امامی و چه نامی دف‌زنان، خواند مدینه: «طَلَعَ البَدرُ عَلَینا» سر زد از خانۀ خورشید، عجب ماه تمامی نُه کبوتر، دل تنگم به حرم کرده روانه تا به تو، از قم و مشهد برسانند سلامی شده‌ای پیرِ جهانی به جوانی و شدم من بندۀ پیر خرابات و عجب لطف مدامی آه! اگر نان یتیمی، رسد از خوان کریمی وای! اگر از تو جوادی، برسد جامه و جامی با تو، بی‌خود شدن از خویش؛ چه مستی حلالی! بی‌تو چرخیدن بی‌عشق؛ چه احرام حرامی! پسر حیدری و خاتم جود است به دستت شود آزاد، نگاهت اگر افتد به غلامی عالمی دل به رضا بسته، رضا دل به تو داده‌ برده‌ای خسرو شیرین! دل سلطان به کلامی باب اگر باب جواد است، در آن گوشه مقیمم بیش از این در همه آفاق، مگر هست مقامی؟ «من از آن روز که در بند تو» هستم، شدم آزاد ندهم هرچه رهایی، به چنین حلقۀ دامی ای محمد! برسد بعد تو، هم‌نام تو بی‌شک که بر این سلسله نامش بشود حُسن ختامی نظری کن که دلم را برسانم به طلوعش که خروش قلمم را، برسانم به قیامی 🔸شاعر: قاسم صرافان https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02 Fousli Milad Emam Javad 1396.mp3
8.59M
🔹میلاد امام جواد و حضرت علی اصغر علیهما السلام https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
قالب های شعری: ♦️ غزل و قصیده ♦️ غزل:مصرع اول با تمام مصرع های زوج، هم قافیه است. قصیده:همان غزل است ولی طولانی تر است که برای مدح و ثنای شخصی استفاده می شود. در مولودی ها، قصیده کاربرد بیشتری دارد. قصیده های مرحوم کمپانی اصفهانی برای مجالس مولودی مناسب است. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
امام جواد علیه السلام روشن تر از روز است خیلی بامرامند وقتی کریمان با گدایان هم کلامند الحق که آقازاده ها یک یک امیرند الحق که نوکرزاده ها یک یک غلامند در فقرِ محضِ خود غنیِّ محض هستم وقتی گدای این درم، مردم گدامند عین عدم هستیم و با آنان وجودیم پس ما همان هاییم که آن ها بنامند سنّ زیاد و سنّ کم، فرقی ندارد این خانواده از طفولیت امامند چیزی ندارم جز «سلام الله علیهم» فرزندهای فاطمه با احترامند هر صبح خورشیدند و در هر شام ماهند این چهارده تا روشنی صبح و شامند این چهارده آیینه از بس که شبیه اند وقتی ببینی شان نمی دانی کدامند 🔸شاعر: علی اکبر لطیفیان https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قالب های شعری: ♦️ قطعه ♦️ غزل بی سر را قطعه می گویند. یعنی اگر بیت اول غزل را برداریم، می شود قطعه که فقط مصرع های زوج هم قافیه خواهد بود. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
حضرت زینب سلام الله علیها دلش دریای صدها کهکشان صبر غمش طوفان صدها آسمان ابر دو چشم از گریه همچون ابر خسته ز دست صبر ِزینب، صبر خسته صدایش رنگ و بویی آشنا داشت طنین ِموج آیات خدا داشت زبانش ذوالفقاری صیقلی بود صدا، آیینه ی صوت علی بود چه گوشی می کند باور شنیدن؟ خروشی این چنین مردانه از زن به این پرسش نخواهد داد پاسخ مگر اندیشه ی اهل تناسخ : حلول روح او، درجسم زینب علی دیگری با اسم زینب زنی عاشق، زنی اینگونه عاشق زنی، پیغمبر ِقرآن ناطق زنی، خون خدایی را پیامبر زن و پیغمبری ؟ الله اکبر ! 🔸شاعر: قیصر امین پور https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا