eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6هزار دنبال‌کننده
19.7هزار عکس
7.1هزار ویدیو
415 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه قبل ✍ ✨3. اگر بلندی آیه ای، فقط یکی ـ دو ـ سه کلمه بیش از یک سطر باشد، آن آیه را نیز به طور کامل حفظ نمایید و در این گونه آیات، از روش سطر به سطر استفاده نکنید.🌼 ✨4. اگر بلندی سوره ای، از یک صفحه کمتر باشد، مانند شماری از سوره های کوتاه آخر قرآن، مبنای شما در حفظ آن ها باید همان سوره به سوره باشد؛ یعنی تا سوره ای را به طور کامل و صحیح و روان و آسان حفظ نکرده اید، هرگز به سراغ حفظ سوره ای دیگر نروید.🌼 ادامه دارد..... ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرائت قرآن در نماز، سند حفظ قرآن ✨صاحب جواهر آیاتی مثل آیه فوق و آیات "يَتْلُونَ ءَايَاتِ اللَّهِ ءَانَاءَ الَّيْلِ وَ هُمْ يَسْجُدُون" و "أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلا " و روایاتی که تأکید بر تلاوت قرآن در نماز دارد را ادله حفظ قرآن دانسته است. ممکن است دلیل ذکر این احادیث و آیات به عنوان ادله حفظ قرآن کریم این نکته باشد که برخی از علماء، قرائت از روی قرآن را در نماز جائز نمی­ دانند و گروهی نیز احتیاط را در ترک قرائت از روی قرآن دانسته ­اند. در نتیجه آیات و روایاتی که تأکید بر تلاوت قرآن در نماز دارد، به این مطلب اشاره دارد که قرائت باید از حفظ باشد. با توجه به مطالب گفته شده می­ توان نتیجه گرفت که حفظ قرآن اگر چه در قرآن به طور صریح بیان نشده است ولی اشارات ضمنی به آن گردیده است. آیاتی که به خواندن قرآن در نماز اشاره دارند، دلایلی برای حفظ قرآن هستند؛ چرا که خواندن قرآن در نماز از روی قرآن جایز نمی ­باشد. همچنین آیاتی از قرآن دستور به «ذکر» داده ­اند، چرا که ذکر به معنای به یاد داشتن و همیشه در خاطر و حافظه بودن است و با توجه به این معنا آسان نمودن قرآن برای ذکر، به معنای آسان نمودن قرآن برای حفظ است. همچنین آیه­ ای که بیان می­ دارد قرآن در سینه اهل علم جای دارد نیز اشاره به حفظ قرآن دارد.🪴 ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه ۱۳ موارد تفخیم حرف راء ۱ – راء مفتوحه و راء مضمومه. رَبِّ رَحیم راحِمین سراباً غفورٌ رُسُلُهُم تَسُرُّ رُبَما ۲ – راء ساکنه ماقبل مفتوح و مضموم. بَرزَخ تَرحمنا اَرسَلَ مَریَم قُرآن نُرسِلَ بُِرهانَکم مُرتَفَقاً ۳ – راء ساکنه ماقبل ساکن ما قبل مفتوح و مضموم. وَالعَصر وَالفَجر وَتر خُسر فَخر نُصر عُُسر یُسر ۴ – راء ساکنه ماقبل الف مدی و واو مدی. اَبرار النَّهار ابصار معشار نور تبور التَّنّور فخور نکته : موارد ۳ و ۴ در هنگام وقف پدید می آید.در مورد مسئله ۴ اگر حرف راء دارای حرکت باشد حکمش فرق خواهد کرد. ۵ – راء ساکنه ماقبل همزه وصل. اِرحَم رَبِّ الرّجعون اِرتدّوا اِرتبتم اِرجعی لِمَنِ ارتَضی ۶ – راء ساکنه ای که بعدش حرف مستعلیه بیاید به شرط اینکه در یک کلمه باشند. اِرصاداً مِرصاداً فِرقَـهٍ قِرطاسٍ این مبحث ادامه دارد....... ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ 🟢 کلمه ی قرآنی امروز 🟢 🍒 *الثَّقَلَان* 🍒 *الثَّقَلَان*: الإِنس و الجِنّ *الثَّقَلَان*: جِنّ و إنس 📖 *سَنَفرُغُ لَكُم أَيُّهَ الثَّقَلَانِ*/الرحمن:۳۱ اى دو گروه انس و جن! بزودى به [حساب] شما مى پردازیم! 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ۱- *ثِقلَین* از ماده ی *ثِقل* به معنی *بار سنگین و با ارزش* و معنی *وزن* هم می دهد. *حدیث* پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: *إِنّی تارکُُ فِیکُمُ الثِّقلَین کتاب الله و عِترَتِی اهلَ بَیتِی.......* من دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم قران کتاب خداوند و اهل بیت خودم...... ۲- *ثَقَلَین* از ماده ی *ثَقل* به معنی *متاع و بار مسافر* است و اینکه بر گروه *جِنّ و إنس* اطلاق می شود، به خاطر سنگینی معنوی آنهاست، چون خداوند به آنها از نظر عقل و شعور و علم و آگاهی، وزن و ارزش خاصی داده است. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 139 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
006139.mp3
490.8K
وَقَالُوا مَا فِي بُطُونِ هَٰذِهِ الْأَنْعَامِ خَالِصَةٌ لِذُكُورِنَا وَمُحَرَّمٌ عَلَىٰ أَزْوَاجِنَا ۖ وَإِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَاءُ ۚ سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ ۚ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ ﴿١٣٩﴾ و گفتند: آنچه در شکم این چهارپایان است [در صورتی که زنده بیرون آید] ویژه مردان ماست، و بر همسرانمان حرام است، و اگر مرده باشد همگی در آن شریکند؛ به زودی خدا آنان را بر این توصیف بی پایه و باطلشان جزا خواهد داد، زیرا خدا حکیم و داناست. (۱۳۹) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَقَالُوا مَا فِي بُطُونِ هَٰذِهِ الْأَنْعَامِ خَالِصَةٌ لِذُكُورِنَا وَمُحَرَّمٌ عَلَىٰ أَزْوَاجِنَا ۖ وَإِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَاءُ ۚ سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ ۚ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ ﴿١٣٩﴾ و گفتند: آنچه در شکم این چهارپایان است [در صورتی که زنده بیرون آید] ویژه مردان ماست، و بر همسرانمان حرام است، و اگر مرده باشد همگی در آن شریکند؛ به زودی خدا آنان را بر این توصیف بی پایه و باطلشان جزا خواهد داد، زیرا خدا حکیم و داناست. (۱۳۹) وَقَالُوا مَا فِي = و گفتند آنچه در بُطُونِ هَٰذِهِ الْأَنْعَامِ = شکمهای این چهارپایان است خَالِصَةٌ لِذُكُورِنَا = مخصوص برای مردان ما وَمُحَرَّمٌ عَلَىٰ أَزْوَاجِنَا = و حرام شده برای همسران ما وَإِنْ يَكُنْ مَيْتَةً = و اگر باشد مرده فَهُمْ فِيهِ شُرَكَاءُ = پس همه در آن شریکانند سَيَجْزِيهِمْ = بزودی جزا می دهد ایشان را وَصْفَهُمْ = توصیفشان إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ = همانا اوست حکیم دانا 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٣٩) -در اين آيه نيز به يكى ديگر از احكام خرافى بت‌پرستان در مورد گوشت حيوانات اشاره كرده مى‌فرمايد: «آنها گفتند: جنين‌هايى كه در شكم اين حيوانات است مخصوص مردان ما است، و بر همسران ما حرام است ولى اگر مرده متولد شود، همگى در آن شريكند» (وَ قالُوا ما فِي بُطُونِ هذِهِ الْأَنْعامِ خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى أَزْواجِنا وَ إِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكاءُ) . قرآن به دنبال اين حكم جاهلى، با اين جمله مطلب را تمام كرده و مى‌گويد: «به زودى خداوند كيفر اين گونه توصيفات آنها را مى‌دهد» (سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ) . و در پايان آيه مى‌فرمايد: «او حكيم و داناست» (إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ) . هم از اعمال و گفتار و تهمتهاى نارواى آنان باخبر است و هم روى حساب، آنها را مجازات مى‌كند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 653 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَقَالُوا هَٰذِهِٓ أَنْعَامٌ وَحَرْثٌ حِجْرٌ لَا يَطْعَمُهَآ إِلَّا مَنْ نَشَآءُ بِزَعْمِهِمْ وَأَنْعَامٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُهَا وَأَنْعَامٌ لَا يَذْكُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا افْتِرَآءً عَلَيْهِ ۚ سَيَجْزِيهِمْ بِمَا كَانُوا يَفْتَرُونَ (۱۳۸) وَقَالُوا مَا فِي بُطُونِ هَٰذِهِ الْأَنْعَامِ خَالِصَةٌ لِذُكُورِنَا وَمُحَرَّمٌ عَلَىٰٓ أَزْوَاجِنَا ۖ وَإِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَآءُ ۚ سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ ۚ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ (۱۳۹) 🍀 ترجمه: و به گمان بی اساس خود گفتند: این چهار پایان و زراعتی كه ممنوع است، فقط كسی كه ما بخواهیم باید از آنها بخورد، و چهارپایانی است كه سوار شدن بر آنان حرام است، و چهارپایانی كه [هنگام ذبح‌] نام خدا را بر آنها نمی ‌بردند، در حالی كه [این قوانین را به دروغ‌] به خدا نسبت می‌ دادند؛ به زودی خدا آنان را در برابر آنچه دروغ می ‌بستند، مجازات خواهد كرد‌ (۱۳۸) و گفتند: آنچه در شكم این چهارپایان است ویژه مردان ماست، و بر همسرانمان حرام است، و اگر مُرده باشد همگی در آن شریكند؛ به زودی خدا آنان را بر این فتوای بی ‌پایه و باطلشان جزا خواهد داد، زیرا خدا حكیم و داناست (۱۳۹) 🌷 : چهار پایان 🌷 : زراعت 🌷 : ممنوع 🌷 : بخورد 🌷 : به گمان بی اساس خود 🌷 : حرام شد 🌷 : نسبت دروغ دادن 🌷 : شکم ها 🌷 : برای مردان ما 🌷 : همسرانمان 🌷 : مرده 🌷 : دانا 🌸 این آیات در مکه نازل شده است. در اين آيات به چند قسمت از بت‌ پرستان كه حكايت از كوتاهى سطح فكر آنها مى‌ كند اشاره شده است. نخست مى‌ فرمايد: «وَ قالُوا هذِهِ أَنْعامٌ وَ حَرْثٌ حِجْرٌ لا يَطْعَمُها إِلاّ مَنْ نَشاءُ بِزَعْمِهِمْ: و به گمان بی اساس خود گفتند: این چهارپایان و زراعتی که ‌ممنوع است فقط کسی که ما بخواهیم باید از آنها بخورد» و منظورشان همان خدمتکاران و متولّيان و بتخانه بود، تنها اين دسته بودند كه به پندار آنها حقّ داشتند از سهم بت ها بخورند. سپس اشاره به دوّمين موردی مى ‌كند كه آنها ممنوع كرده بودند و مى ‌گويد: «وَ أَنْعامٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُها: و چهارپایانی که سوار شدن بر آنان حرام است. 🌸 بعد سوّمين قسمت از نارواى آنها را بيان كرده مى ‌گويد: «وَ أَنْعامٌ لا يَذْكُرُونَ اسْمَ اللّهِ عَلَيْهَا: و چهارپایانی که نام خدا را بر آنها نمی بردند» اين جمله ممكن است اشاره به حيواناتى باشد كه به هنگام تنها نام بت را بر آنها مى ‌بردند و يا حيواناتى بوده است كه سوار شدن بر آنها را براى تحريم كرده بودند. عجيب اين است كه به اين احكام خرافى قناعت نمى ‌كردند، «افْتِراءً عَلَيْهِ: در حالی که این قوانین را به دروغ به خدا نسبت می دادند» سپس پس از ذكر اين احكام ساختگى مى‌ گويد: «سَيَجْزِيهِمْ بِما كانُوا يَفْتَرُونَ: به زودی خدا آنان را در برابر آنچه دروغ می بستند، مجازات خواهد کرد» 🌸 سپس به يكى ديگر از احكام خرافى بت‌ ‌پرستان در مورد گوشت اشاره كرده مى‌ فرمايد: «وَ قالُوا ما فِي بُطُونِ هذِهِ الْأَنْعامِ خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى أَزْواجِنا وَ إِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكاءُ: و گفتند: آنچه در شکم این چهارپایان است ویژه مردان ماست، و بر همسرانمان است و اگر مرده باشد همگی در آن شریکند» منظور جنین های در شکم این حیوانات است. سپس به دنبال اين حكم جاهلى، مى ‌فرمايد: «سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ: به زودی آنان را بر این فتوای بی پایه و‌باطلشان جزا خواهد داد» و در پايان آيه مى‌ فرمايد: «إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ: زیرا او حکیم و داناست» هم از اعمال و گفتار و تهمت هاى نارواى آنان باخبر است و هم روى حساب، آنها را مجازات مى ‌كند. 🔹 پيام های آیات ۱۳۸ و ‌۱۳۹ سوره انعام ✅ باید منسوب به خدا باشد، نه بر پایه‏ ى گمان، خیال، قیاس ✅ مبارزه با ، یكى از وظایف اصلى پیامبران است. ✅ حلال‏ ها و تحلیل حرام‏ ها، افترا بر خداست. ✅ بدعت‏ گذاران، در انتظار كیفر قوانین موهوم خود باشند. ✅ تبعیض بی جا میان زن و مرد، عملی جاهلی است. ✅ در ، تحقیر زن تا آن حد بود که در بعضی موارد از حیوان سالم بهره ای نداشت و فقط در گوشت حیوان مرده شریک بود. ✅ جزا و کیفر الهی، بر اساس علم و حکمت اوست. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
06.Anaam.139.mp3
1.85M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅👌لهو و لعب بودن دنيا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر و انحصار آمده است: 1. «و ما الحياة الدّنيا الاّ لعب و لهو»(انعام‌۳۲) 2. «و ما هذه الحياة الدّنيا الاّ لهو و لعب»(عنکبوت ۶۴) 3. «انّما الحياة الدّنيا لعب و لهو»(محمد ۳۶) 4. «اعلموا انّما الحياة الدّنيا لعب و لهو»(حدید ۲۰) ✅👌آيه به دوران مختلف زندگى انسان(كودكى و نوجوانى، جوانى و بزرگسالى) اشاره داشته و بيان مى كند كه در هر دوره اى از عمر، يكى از جلوه هاى دنيا، انسان را مشغول مى كند؛ دوران كودكى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فكر زينت و زيبايى و دوره ميانسالى و پيرى، گرفتار تفاخر و تكاثر است. ✅👌شايد از جمع بندى آيات قرآن در مورد دنيا بتوان اين گونه استفاده كرد كه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ✅👌ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمت هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر اين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن گونه بهره مى گيرند كه مغفرت و رضوان الهى را دريافت مى نمايند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شديد مى شوند. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
MustafaIsmail_Furqan.Haqqah_Syria_1961.wma
9.72M
🌺 تلاوت زیبا استاد مصطفی اسماعیل سوره مبارکه 📣 این تلاوت مناسب تقلید هست ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈