1.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آموزش_روخوانی
#آموزش_روانخوانی
📋درس چهارم✔️
کسب مهارت
در خواندن حرف /حاء
🎞#استاد_علی_قاسمی
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨« #آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن» ✨
بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
❇️ #مفردات_قرآنی
🟢 کلمه ی قرآنی امروز 🟢
🍒 *العُدوَه* 🍒
*العُدوَه*: مِن مادة *عَدو* بِمَعنَی' *شاطِئ الوَادي وجانبه*
*العُدوَه*: از ماده ی *عَدو* در اصل به معنى *تجاوز و از حد گذراندن* است، ولى به *حاشیه و اطراف هر چیز* نیز *عَدو* گفته مى شود، زیرا از حد وسط به یک جانب تجاوز کرده است. در آیه مورد بحث به معنى *طرف و جانب* آمده است.
📖 *إِذ أَنتُم بِالعُدوَةِ الدُّنيَا وَهُم بِالْعُدوَةِ القُصوَىٰ وَالرَّكبُ أَسفَلَ مِنكُم وَلَو تَوَاعَدتُّم لَاختَلَفتُم فِي المِيعَادِ وَلَٰكِن لِيَقضِيَ اللَّهُ أَمراََ كَانَ مَفعُولاََ•••*/انفال۴۲
در آن هنگام (جنگ بَدر) که شما در طرف پایین بودید و آنها در طرف بالا [و دشمن بر شما برترى داشت] و کاروان [قریش] پایین تر از شما بود [و وضع چنان سخت بود که] اگر با یکدیگر وعده مى گذاشتید [که در میدان نبرد حاضر شوید] از انجام وعده خود تخلّف مى کردید، ولى [همه اینها] براى آن بود که خداوند کارى را که مى بایست انجام شود، تحقّق بخشد...
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨« #آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن» ✨
بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
🍁☀️🍁
🍁وَدَّ كَثيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إيمانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ أللهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ
☀️بسيارى از اهل كتاب، از روى حسد كه در وجود آنها ريشه دوانده آرزو مىكردند شما را بعد از ايمانآوردن، به حال كفر باز گردانند؛ با اين كه حق براى آنها كاملاً روشن شده است. شما آنها را عفو كنيد و گذشت نماييد؛ تا خداوند فرمان خودش [فرمان جهاد] را بفرستد؛ زيرا خداوند بر هر چيزى تواناست.
سوره بقره آیه ۱۰۹
🍁☀️🍁
🍁امیرالمؤمنین (علیه السلام)به معاویه نوشت:
«... ما آلابراهیم (علیه السلام) هستیم که مورد حسادت قرارگرفتیم و تو به ما حسادت میکنی ... با آنکه زان پیش خواستار پیروزی بر کافران بودند، به او ایمان نیاوردند. (بقره/۱۰۹) وقتی نبیّ ما چیزی را که میشناختند برایشان (اهل کتاب) آورد، آنها از روی حسادتی که در وجودشان بود آن را انکار کردند. بهدرستیکه خداوند بر هر بندهای که بخواهد، از فضلش نازل میکند؛ از میان قوم حسادتکردند که چرا بعضی از ما بر بعضی دیگر برتری پیدا کردهاند؟ آگاه باشید! که ما اهلبیت (علیهم السلام)، همان خاندان ابراهیم هستیم که مورد حسادت قرارگرفتهایم؛ همانطور که پدران ما قبل از ما به همین روش مورد حسادت قرارگرفتند و گویی این حسادت سنّت شده است».
📔تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۰۶
🍁☀️🍁
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨« #آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن» ✨
بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_انعام
آیه ی 148
#نغمه_صبا
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
Minshawy (Murattal)006148.mp3
زمان:
حجم:
796.8K
سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكْنَا وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِنْ شَيْءٍ ۚ كَذَٰلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّىٰ ذَاقُوا بَأْسَنَا ۗ قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا ۖ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ ﴿١٤٨﴾
کسانی که برای خدا شریک و همتا قرار دادند به زودی خواهند گفت: اگر خدا می خواست نه ما شرک می ورزیدیم و نه پدرانمان، و نه چیزی [از حلال خدا را خودسرانه] حرام می کردیم [پس شرک و تحریم ما جبری بوده نه اختیاری] کسانی که پیش از اینان بودند [بر اساس همین عقیده باطل پیامبران را] تکذیب کردند تا عذاب و انتقام ما را چشیدند؛ بگو: آیا نزد شما دانشی [استوار و منطقی مُستدل بر عقایدتان] هست که آن را برای ما آشکار کنید؟ شما فقط از پندارهای واهی و پوچ پیروی می کنید و جز به حدس و گمان تکیه نمی زنید. (۱۴۸)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكْنَا وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِنْ شَيْءٍ ۚ كَذَٰلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّىٰ ذَاقُوا بَأْسَنَا ۗ قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا ۖ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ ﴿١٤٨﴾
کسانی که برای خدا شریک و همتا قرار دادند به زودی خواهند گفت: اگر خدا می خواست نه ما شرک می ورزیدیم و نه پدرانمان، و نه چیزی [از حلال خدا را خودسرانه] حرام می کردیم [پس شرک و تحریم ما جبری بوده نه اختیاری] کسانی که پیش از اینان بودند [بر اساس همین عقیده باطل پیامبران را] تکذیب کردند تا عذاب و انتقام ما را چشیدند؛ بگو: آیا نزد شما دانشی [استوار و منطقی مُستدل بر عقایدتان] هست که آن را برای ما آشکار کنید؟ شما فقط از پندارهای واهی و پوچ پیروی می کنید و جز به حدس و گمان تکیه نمی زنید. (۱۴۸)
سَيَقُولُ = بزودی می گوید
الَّذِينَ أَشْرَكُوا = کسانی که شرک ورزیدند
لَوْ شَاءَ اللهُ = اگر می خواست خدا
مَا أَشْرَكْنَا = شرک نمی ورزیدیم ما
وَلَا آبَاؤُنَا = و نه پدرانمان
وَلَا حَرَّمْنَا = و حرام نمی کردیم
مِنْ شَيْءٍ =( از ) هيچ چیزی را
كَذَٰلِكَ كَذَّبَ = اینچنین تکذیب کرد
الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ = کسانی از قبل ایشان
حَتَّىٰ ذَاقُوا = تا چشیدند
بَأْسَنَا = کیفر ما را
قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ = بگو آیا نزد شماست
مِنْ عِلْمٍ = ( از ) هیچ دانشی
فَتُخْرِجُوهُ لَنَا = پس بیرون آورید آن را برای ما
إِنْ تَتَّبِعُونَ = پیروی نمی کنید
إِلَّا الظَّنَّ = مگر گمان را
وَإِنْ أَنْتُمْ = و نیستید شما
إِلَّا تَخْرُصُونَ = مگر گمان زنندگان
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٤٨) -فرار از مسؤوليت به بهانۀ «جبر» ! به دنبال سخنانى كه از مشركان در آيات سابق گذشت، در اين آيه اشاره به پارهاى از استدلالات واهى و پاسخ آن شده است، نخست مىگويد: «به زودى مشركان (در پاسخ ايرادات تو در زمينۀ شرك و تحريم روزيهاى حلال) چنين مىگويند كه اگر خداوند مىخواست نه ما مشرك مىشديم و نه نياكان ما بتپرست بودند، و نه چيزى را تحريم مىكرديم» ، پس آنچه ما كردهايم و مىگوييم همه خواست اوست (سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَيْءٍ) . مشركان مانند بسيارى از گناهكاران مىخواستند با استتار تحت عنوان جبر از مسؤوليت خلافكاريهاى خود فرار كنند. در حقيقت آنها مدعى بودهاند سكوت خدا در برابر بتپرستى و تحريم پارهاى از حيوانات، دليل بر رضايت اوست زيرا اگر راضى نبود مىبايست به نوعى ما را از اين كار بازدارد. اما قرآن در پاسخ آنها به طرز قاطعى بحث كرده، نخست مىگويد: تنها اينها نيستند كه چنين دروغهايى را بر خدا مىبندند «بلكه جمعى از اقوام گذشته نيز همين دروغها را مىگفتند ولى سر انجام گرفتار عواقب سوء اعمالشان شدند و طعم مجازات ما را چشيدند» (كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتّى ذاقُوا بَأْسَنا) . آنها در حقيقت با اين گفتههاى خود، هم دروغ مىگفتند و هم انبياء را تكذيب مىكردند، اگر او به اين اعمال راضى بود چگونه پيامبران خود را براى دعوت به توحيد مىفرستاد، اصولا دعوت انبياء خود مهمترين دليل براى آزادى اراده و اختيار انسان است. سپس مىگويد: «به آنها بگو: آيا راستى دليل قطعى و مسلّمى بر اين ادعا داريد اگر داريد چرا نشان نمىدهيد» (قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا) . و سر انجام اضافه مىكند كه «شما بطور قطع هيچ دليلى بر اين ادعاها نداريد، تنها از پندارها و خيالات خام پيروى مىكنيد» (إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ تَخْرُصُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 660
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈