eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6.6هزار دنبال‌کننده
20.8هزار عکس
7.8هزار ویدیو
434 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
17.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹ویدیویی از شهید رئیسی ▪️اولین پنجشبه محرم هدیه به امام حسین علیه سلام وهمه شهدا صلوات ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
#کلاسداری_حفظ #روشهای_متنوع_پرسش 1⃣1⃣ پرسش بر اساس موقعیت مکانی آیات 🔸پرسشتان را بر اساس جایگاه
🌺🍃〰 2️⃣1️⃣- پرسش مباحثه ای یا تعاملی ✍محدوده ای را مشخص کنید و از دو نفر از شاگردان بخواهید به صورت مباحثه سؤال را پاسخ دهند، یعنی آیه اول را نفر الف و آیه بعد را نفر ب، آیه سوم را نفر الف و آیه چهارم را نفر ب تلاوت کند و به همین صورت تا پایان سؤال ادامه دهند. ✅ :🔻 👈 ایجاد تعامل میان شاگردان 👈 تنوع و نشاط در کلاس 👈 ایجاد تمرکز و جلب توجه بیشتر شاگردان 👈 و... ✅ : 👈 این روش را به جای دو فرد، میتوانید میان دو گروه هم برگزار کنید. یعنی کلاس را به دو گروه تقسیم کنید و هر گروه به ترتیب آیه ای را تلاوت کند. 👈 به جای برگزاری روش میان دو نفر می توانید به ترتیب هر یک از اعضای کلاس را محور اصلی قرار دهید و مباحثه را میان او و همه اعضای کلاس برگزار کنید و بعد از اتمام نوبت، نفر بعد را محور مباحثه قرار دهید. مثلا فرد الف محور قرار میگیرد. آیه اول را نفر الف و آیه دوم را نفر ب آیه سوم را نفر الف و آیه چهارم را نفر ج آیه پنجم را نفر الف و آیه ششم را نفر د و..... تلاوت میکنند. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶اولین خطا در کار بعضی از ما این است که به خود و توانمندی هایتان به چشم تردید و انکار نگاه میکنید. ☝️چرا مدام به خود می گویید «نمیشود» «نمیتوانم»، «یاد نمیگیرم»، «مغزم نمیکشه» و... 🔸همیشه اولین و بزرگترین مانع در برابر موفقیت ها خود ما هستیم. تلقین منفی بدترین اثر را روی ذهن شما میگذارد. ☝️کافیست وقتی میخواهید شروع به مرور و تلاوت کنید با خودتان بگویید «یعنی میشه؟!» یا «من که میدونم نمیشه...» ❗️باور کنید با این تردید و انکار و تلقینات منفی دیگر حتی اگر بخواهد هم، نمیشود! 🔷خودتان را باور داشته باشید. حفظ قرآن کریم ذاتا یک امر آسان است کافیست ما سختش نکنیم. این آسانی را خداوند عطا کرده و مژده داده است. «ولَقَد یَسَّرنا القُرآنَ للذِّکر فهل من مدَّکِر» ☝️به راحتی میتوانید با اصلاح روش هایتان به تسلط محفوظات هم دست پیدا کنید. 🔶حفظ را روزانه انجام دهید و برنامه حفظ دو صفحه را به یک روز موکول نکنید. 🔸روزی دو خط حفظ کنید. اما خوب و بدون غلط 🔸حفظ جدید اولین خشت بنای حفظی شماست. ☝️خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج 🔸تا وقتی یک آیه را بدون غلط حفظ نکردید سراغ آیه بعد نروید. 🔷قاعده این است که حفظ جدید باید کاملا بدون غلط و با تسلط صد در صد انجام شود. 🔹پس همیشه و بدون تعطیلی، هر روز دوبار حداقل ده درس آخر محفوظاتتان را بخوانید. ☝️یعنی اگر روزی دوخط حفظ دارید هر روز حداقل دو صفحه آخر محفوظات را باید مرور کنید. 🔶توصیه بعدی این است که بیش از اندازه به خود و ذهنتان فشار نیاورید. وقتی شما ساعت ها مستمرا مینشینید و با استرس فقط تکرار میکنید و به زور میخواهید اطلاعات را به مغزتان وارد کنید، مغز دیگر با شما همراهی نمیکند و به قول خودتان هنگ میکند. حق هم دارد! ☝️وقتی احساس میکنید مغز همراهی نمیکند و خسته شده به آن استراحت کافی بدهید، غذای کافی برسانید، قدری از فعالیت ذهنی فاصله بگیرید و اجازه بدهید اطلاعات دریافتی قبل را تحلیل کند تا بتواند بقیه مسیر را همراهتان بیاید. 🔶انجام دقیق حفظ جدید با طی همه مراحلش باعث میشود شما به حفظی متقن و بی شک و شبهه دست پیدا کنید. 🔸شما قرار است یک بار برای همیشه برای حفظ یک آیه وقت بگذارید و بعد تا همیشه از این حفظ بهره ببرید و صیانت کنید. ☝️ پس در هیچ مرحله ای از حفظ جدید به کم راضی نشوید. 🔷حفظ سرسری و باعجله باعث شک های پی در پی در آینده خواهد بود. 🔹هر بخش از آیه را که میخواهید حفظ کنید آن قدر از روی قرآن بخوانید که مطمئن شوید بدون هیچ کم و کاست و شک و شبهه ای در ذهنتان ثبت شده و بعد هم آنقدر از حفظ تکرار کنید که مطمئن شوید کامل و صحیح در حافظه تان جای گرفته، بعد به سراغ حفظ بخش بعدی بروید. 🔶هر روز حفظ قبل را به طور ویژه چندین بار از حفظ مرور کنید و اشکالاتش را برطرف کنید. 🔷هر درسی را که حفظ میکنید حداقل تا ده روز بعد هر روز بخوانید. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃 صَدع: به معنای شکافتن یک‌ شئ و بیرون ریختن محتوای درونی آن است. وَ السَّماءِ ذاتِ الرَّجْعِ (۱۱_طارق) یعنی قسم به آسمان که در ذات آن بیقراری و برگشتن به بی نظمی و خوردن سیارات بهم وجود دارد. وَ الْأَرْضِ ذاتِ الصَّدْعِ (۱۲_طارق) قسم به زمین که در درون آن نیروی نهفته عظیمی است که در روز قیامت زمین شکافته شده و آن نیرو از آن خارج خواهد شد. يَوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّـهِ يَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَ ( ۴۳_روم) در روز قیامت که کسی نمی تواند آن را برگشت بدهد. در روزی که زمین و آسمان و باطن و ضمایر انسان ها شکافته شده و بیرون خواهد ریخت. فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ (۹۴_ حجر) هر آنچه که به تو امر کرده ایم و درون خود نهان ساخته ای و آن را تقیه کرده و نمی‌گویی آن را بشکاف و همه را بی پرده بیرون بریز و از مشرکان روی برگردان. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓❓سوال:با توجه به آیه «وما کانَ لِنَفس اَن تَموتَ اِلاّ بِاِذنِ اللّهِ کِتابـًا مُؤَجَّلاً...»(آل عمران، ۱۴۵) اگر مرگ و زندگی از قبل تعیین شده و ما محکوم به زیستن یا مردن هستیم، شمر مؤاخذه نباید بشود; زیرا امام حسین(علیه السلام)، حتماً باید در صحرای کربلا بدست ملعونی به شهادت برسد و قاتل به وظیفه خود عمل کرده و مستحق مجازات نیست. ✅جواب:چند نکته شایان توجّه است: 1⃣معنای اذن الهی: اذن الهی در قرآن کریم به دو گونه به کار رفته، یکی اذن تشریعی که در امور اعتباری است، یعنی خداوند اجازه داد۱ و دیگری اذن تکوینی است که استعمال آن در قرآن، بسیار گسترده است و درباره هر فاعلی که کاری را انجام می دهد، تعبیر اذن الهی به کار رفته. خواه فاعل ارادی باشد مثل انسان و جن و ملک یا فاعل طبیعی مثل گیاه و خواه در امور دنیوی باشد و خواه در امور اخروی. مثلا در مورد روییدن گیاه می فرماید: «زمین خوب، گیاه خود را به اذن پروردگارش می رویاند.»(اعراف، ۵۸) و همچنین است درباره تأثیر سحر ساحران (بقره ۱۰۲)، مرگ که پدیده ای طبیعی است که در شرایط خاصی تحقق می یابد (آل عمران،۱۴۵) و حتی ایمان که از افعال اختیاری انسان می باشد، (یونس،۱۰۰) و افعال انبیاء الهی (رعد، ۳۸) و کارهای ملائکه و جنّیان (سبأ،۱۲) (قدر،۴) و بالأخره هر حادثه ای که برای انسان روی می دهد همگی به اذن الهی منوط شده است; می فرماید: «ما اَصابَ مِن مُصیبَة اِلاّ بِاِذنِ اللّهِ...»(تغابن،۱۱) هیچ مصیبتی رخ نمی دهد، مگر به اذن خدا» و حتی شیطنت شیطان و شیاطین نیز به اذن خداست. پس هیچ حادثه ای در عالم، نه در دنیا و نه در آخرت و نه به وسیله انسان و نه موجودات دیگر، تحقق نمی یابد مگر به اذن الهی، یعنی هیچ حادثه ای در عالم بدون استناد تکوینی به خداوند تحقق نمی یابد: زیرا هیچ موجودی از خودش هیچ نوع استقلالی در هیچ کاری ندارد و این همان توحید در افعال است که استقلال در تأثیر را منحصر به خدای متعال می داند. 2⃣معنای «کتاباً مؤجلا»: در آیاتی از قرآن کریم، چنین استفاده می شود که خداوند کتابی دارد که همه چیز در آن هست; می فرماید: او آن چه را در خشکی و دریاست می داند; هیچ برگی ]از درختی[ نمی افتد، مگر این که از آن آگاه است و نه هیچ دانه ای در تارکی های زمین و نه هیچ تر و خشکی وجود دارد، جز این که در کتابی آشکار ]در کتاب علم خدا[ ثبت است.(انعام،۵۹) اجمالا می فهمیم که «کتاب» موجودی است که خدا آن را آفریده و نمایانگر موجودات دیگر است و مرتبه ای از علم الهی است. 3⃣بی ارتباطی علم خدا با جبر در حوادث عالم: افعال اختیاری ما و همه حوادثی که برای بشر واقع می شود، در کتابی که همان علم الهی است، نوشته شده; می فرماید: «ما اَصابَ مِن مُصیبَة فِی الاَرضِ ولا فی اَنفُسِکُم اِلاّ فی کِتـب مِن قَبلِ اَن نَبرَاَها...»(حدید، ۲۲) هیچ مصیبتی ]نا خواسته[ در زمین و نه در وجود شما روی نمی دهد، مگر این که همه آن ها قبل از آن که زمین را بیافرینیم، در لوح محفوظ ثبت است. نکته مهمّ این است که صرف دانستن خداوند و نوشتن او و حتی اعلام این که فلان کس با اختیار خود در فلان وقت چنین خواهد کرد، هرگز موجب جبر نمی شود; چون فرض این است که خداوند از ازل می داند و نوشته است که در فلان عصر (مثلا روز عاشورا، سال ۶۱ هجری) انسان هایی با میل و اراده خود آن همه جنایات را مرکتب خواهند شد و فلان تبهکار خودش می تواند پرهیزکار شود ولی با اراده خودش نمی شود و برعکس خدا می داند که حرّبن یزید ریاحی با اراده خودش در صحنه کربلا در اثر حُسن انتخاب، راه خیر را می رود و شمر ملعون با سوء اختیار خودش راه بد را انتخاب می کند. و علم خداوند، یک نوع نمایش واقعیتی است که در آینده رخ می دهد و با مجبور بودن شخص و این که وظیفه جانیان و مجرمان همان باشد که نوشته شده و در علم خداوند در ازل هست، ارتباطی ندارد. نظیر این که معلّمی از آغاز سال تحصیلی بداند که فلان دانش آموز با تلاش و کوشش و اختیار خودش به چه درجه ای نایل می شود و فلان دانش آموز که با اراده خودش درس نمی خواند مردود می شود، علم او ارتباطی با مردودی فرد ندارد.۲ 〰〰🖤〰〰🖤〰〰🖤〰〰🖤 ۱. ن.ک: حج، ۳۹؛ یونس، ۵۹. ۲. ر.ک: معارف قرآن، آیت اللّه‏ محمدتقی مصباح یزدی، ج ۳ـ۱، ص ۱۸۶ ـ ۱۹۹، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه‏الله / توصیه‏ها، پرسش‏ها و پاسخ‏ها، آیت اللّه‏ جوادی آملی، ص ۶۷، دفتر نشر معارف / بینش‏ها و پاسخ‏های برگزیده ویژه محرم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها، ص ۱۱۱، دفتر نشر معارف. 📚نرم افزار پرسمانهای قرآنی ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا