eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6.1هزار دنبال‌کننده
19.8هزار عکس
7.1هزار ویدیو
417 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزش وقف‌و‌ابتداء استاد کریم دولتی _ جلسه ۲۱ (Trimmed).mp3
7.9M
🟠 ❇️استاد کـریم دولتـی 📌جلسه بیست‌ویکم ⏱مدت‌زمان: ۱۰:۵۸ ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃 صَدع: به معنای شکافتن یک‌ شئ و بیرون ریختن محتوای درونی آن است. وَ السَّماءِ ذاتِ الرَّجْعِ (۱۱_طارق) یعنی قسم به آسمان که در ذات آن بیقراری و برگشتن به بی نظمی و خوردن سیارات بهم وجود دارد. وَ الْأَرْضِ ذاتِ الصَّدْعِ (۱۲_طارق) قسم به زمین که در درون آن نیروی نهفته عظیمی است که در روز قیامت زمین شکافته شده و آن نیرو از آن خارج خواهد شد. يَوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّـهِ يَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَ ( ۴۳_روم) در روز قیامت که کسی نمی تواند آن را برگشت بدهد. در روزی که زمین و آسمان و باطن و ضمایر انسان ها شکافته شده و بیرون خواهد ریخت. فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ (۹۴_ حجر) هر آنچه که به تو امر کرده ایم و درون خود نهان ساخته ای و آن را تقیه کرده و نمی‌گویی آن را بشکاف و همه را بی پرده بیرون بریز و از مشرکان روی برگردان. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓❓سوال:با توجه به آیه «وما کانَ لِنَفس اَن تَموتَ اِلاّ بِاِذنِ اللّهِ کِتابـًا مُؤَجَّلاً...»(آل عمران، ۱۴۵) اگر مرگ و زندگی از قبل تعیین شده و ما محکوم به زیستن یا مردن هستیم، شمر مؤاخذه نباید بشود; زیرا امام حسین(علیه السلام)، حتماً باید در صحرای کربلا بدست ملعونی به شهادت برسد و قاتل به وظیفه خود عمل کرده و مستحق مجازات نیست. ✅جواب:چند نکته شایان توجّه است: 1⃣معنای اذن الهی: اذن الهی در قرآن کریم به دو گونه به کار رفته، یکی اذن تشریعی که در امور اعتباری است، یعنی خداوند اجازه داد۱ و دیگری اذن تکوینی است که استعمال آن در قرآن، بسیار گسترده است و درباره هر فاعلی که کاری را انجام می دهد، تعبیر اذن الهی به کار رفته. خواه فاعل ارادی باشد مثل انسان و جن و ملک یا فاعل طبیعی مثل گیاه و خواه در امور دنیوی باشد و خواه در امور اخروی. مثلا در مورد روییدن گیاه می فرماید: «زمین خوب، گیاه خود را به اذن پروردگارش می رویاند.»(اعراف، ۵۸) و همچنین است درباره تأثیر سحر ساحران (بقره ۱۰۲)، مرگ که پدیده ای طبیعی است که در شرایط خاصی تحقق می یابد (آل عمران،۱۴۵) و حتی ایمان که از افعال اختیاری انسان می باشد، (یونس،۱۰۰) و افعال انبیاء الهی (رعد، ۳۸) و کارهای ملائکه و جنّیان (سبأ،۱۲) (قدر،۴) و بالأخره هر حادثه ای که برای انسان روی می دهد همگی به اذن الهی منوط شده است; می فرماید: «ما اَصابَ مِن مُصیبَة اِلاّ بِاِذنِ اللّهِ...»(تغابن،۱۱) هیچ مصیبتی رخ نمی دهد، مگر به اذن خدا» و حتی شیطنت شیطان و شیاطین نیز به اذن خداست. پس هیچ حادثه ای در عالم، نه در دنیا و نه در آخرت و نه به وسیله انسان و نه موجودات دیگر، تحقق نمی یابد مگر به اذن الهی، یعنی هیچ حادثه ای در عالم بدون استناد تکوینی به خداوند تحقق نمی یابد: زیرا هیچ موجودی از خودش هیچ نوع استقلالی در هیچ کاری ندارد و این همان توحید در افعال است که استقلال در تأثیر را منحصر به خدای متعال می داند. 2⃣معنای «کتاباً مؤجلا»: در آیاتی از قرآن کریم، چنین استفاده می شود که خداوند کتابی دارد که همه چیز در آن هست; می فرماید: او آن چه را در خشکی و دریاست می داند; هیچ برگی ]از درختی[ نمی افتد، مگر این که از آن آگاه است و نه هیچ دانه ای در تارکی های زمین و نه هیچ تر و خشکی وجود دارد، جز این که در کتابی آشکار ]در کتاب علم خدا[ ثبت است.(انعام،۵۹) اجمالا می فهمیم که «کتاب» موجودی است که خدا آن را آفریده و نمایانگر موجودات دیگر است و مرتبه ای از علم الهی است. 3⃣بی ارتباطی علم خدا با جبر در حوادث عالم: افعال اختیاری ما و همه حوادثی که برای بشر واقع می شود، در کتابی که همان علم الهی است، نوشته شده; می فرماید: «ما اَصابَ مِن مُصیبَة فِی الاَرضِ ولا فی اَنفُسِکُم اِلاّ فی کِتـب مِن قَبلِ اَن نَبرَاَها...»(حدید، ۲۲) هیچ مصیبتی ]نا خواسته[ در زمین و نه در وجود شما روی نمی دهد، مگر این که همه آن ها قبل از آن که زمین را بیافرینیم، در لوح محفوظ ثبت است. نکته مهمّ این است که صرف دانستن خداوند و نوشتن او و حتی اعلام این که فلان کس با اختیار خود در فلان وقت چنین خواهد کرد، هرگز موجب جبر نمی شود; چون فرض این است که خداوند از ازل می داند و نوشته است که در فلان عصر (مثلا روز عاشورا، سال ۶۱ هجری) انسان هایی با میل و اراده خود آن همه جنایات را مرکتب خواهند شد و فلان تبهکار خودش می تواند پرهیزکار شود ولی با اراده خودش نمی شود و برعکس خدا می داند که حرّبن یزید ریاحی با اراده خودش در صحنه کربلا در اثر حُسن انتخاب، راه خیر را می رود و شمر ملعون با سوء اختیار خودش راه بد را انتخاب می کند. و علم خداوند، یک نوع نمایش واقعیتی است که در آینده رخ می دهد و با مجبور بودن شخص و این که وظیفه جانیان و مجرمان همان باشد که نوشته شده و در علم خداوند در ازل هست، ارتباطی ندارد. نظیر این که معلّمی از آغاز سال تحصیلی بداند که فلان دانش آموز با تلاش و کوشش و اختیار خودش به چه درجه ای نایل می شود و فلان دانش آموز که با اراده خودش درس نمی خواند مردود می شود، علم او ارتباطی با مردودی فرد ندارد.۲ 〰〰🖤〰〰🖤〰〰🖤〰〰🖤 ۱. ن.ک: حج، ۳۹؛ یونس، ۵۹. ۲. ر.ک: معارف قرآن، آیت اللّه‏ محمدتقی مصباح یزدی، ج ۳ـ۱، ص ۱۸۶ ـ ۱۹۹، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه‏الله / توصیه‏ها، پرسش‏ها و پاسخ‏ها، آیت اللّه‏ جوادی آملی، ص ۶۷، دفتر نشر معارف / بینش‏ها و پاسخ‏های برگزیده ویژه محرم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها، ص ۱۱۱، دفتر نشر معارف. 📚نرم افزار پرسمانهای قرآنی ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 مشرک ⚠️ /32📖 🥀بعضی از مفسران گفته اند که آیه در پاسخ جمعی از مشرکان مکه نازل شده است که در پشت خانه کعبه بودند و به دنبال پیامبر صلی الله علیه و آله فرستادند . 🍃 پیامبر صلی الله علیه و آله (به امید هدایت آنها) نزدشان آمد ، عرض کردند : اگر دوست داری از تو پیروی کنیم این کوه های مکه را به وسیله قرآنت عقب گردان تا کمی این زمین تنگ و محدود ما گسترش یابد و زمین را بشکاف و چشمه ها و نهرهایی در این جا پدید آور تا درختانی را غرس کرده زراعت نماییم 🥀 تو به گمان خود کمتر از او نیستی که خداوند کوه ها را برای او مسخر می کرده بود که با او هم صدا شده ، تسبیح خدا می گفتند ، یا این که باد را مسخر ما گردان که بر دوش آن سوار شویم و به شام رویم و مشکلاتمان را حل کنیم و مایحتاج خود را تهیه نماییم و همان روز بازگردیم همان گونه که مسخر سلیمان بود . 🍃تو به گمان خود از سلیمان کمتر نیستی و نیز ، جدت قصی (جد طایفه قریش ) یا هر کس دیگر از مردگان ما را می خواهی زنده کن تا از او سؤ ال کنیم که آیا آن چه تو می گویی حق است یا باطل ؛ زیرا عیسی علیه السلام مردگان را زنده می کرد و تو کمتر از عیسی نیستی 🥀 در این هنگام ، آیه نازل شد و به آنها گوشزد کرد که همه آن چه را می گویید از سر لجاجت است نه برای ایمان آوردن ، وگرنه معجزه کافی برای ایمان آوردن ارایه شده است . ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌺🍃 🌺صِبْغَةَ اللهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ 🍃رنگ خدايى [بپذيريد: رنگ ايمان و توحيد و اسلام]. و چه رنگى از رنگ خدايى بهتر است؟! و [بگوييد] ما تنها او را عبادت مى‌كنيم. سوره بقره آیه ۱۳۸ 🍃🌺🍃 🌺امام صادق (علیه السلام): رنگ [الهی] همان پذیرش و شناخت امیرالمومنین (علیه السلام) به عنوان ولی و امام در هنگام اخذ میثاق (عالم ذر) است. 🍃امام صادق (علیه السلام): منظور، در آمدن مؤمنین به رنگ ولایت، در آن پیمان (عالم ذر) است. 📕تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۹۲ ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
067 (1).mp3
7.3M
💢غروب پنجشنبه مهمان قرآن باشیم 🌹نوای آسمانی ❤️سوره مبارکه ملک ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈 با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم شوید و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند گردید. 😊😊😊 👉 @talavatquran1 👈