eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6.1هزار دنبال‌کننده
19.8هزار عکس
7.1هزار ویدیو
417 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
🌳🎅 🔹در دو جاى قرآن، فرمان سکونت در بهشت با نهى از نزدیک شدن به درخت ممنوع همراه است: 🔸« وَ قُلنَا یـا آدمُ اسکُن أنتَ و زوجُکَ الجَنّةَ و کُلاَ مِنها رَغَدَاً حَیثُ شِئتُما و لا تَقرَبا هذهِ الشَّجَرَهَ فتَکونا مِنَ الظالمین = و گفتیم ای آدم تو و همسرت جای گزینید و بی هیچ زحمتی از هرچه میخواهید بخورید ولی به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید شد ( بقره/ ۳۵) نیز ( اعراف / ۱۹ )در قرآن به اینکه این درخت چه بوده بدان اشاره نشده است ، ولی مفسران با استناد به روایات تفسیری ، مصادیقی را برای آن ذکر کرده‌اند . 🔹عده‌ای آن را بوته گندم دانسته ، گروهی انگور و خرما و انجیر و برخی درخت کافور را ذکر کرده‌اند . 🔸و بعضی نیز از آن به درخت حسد ، درخت دانش ، خیر و شر یاد درخت جوانی و زندگی جاوید تعبیر کرده‌اند . 🔹 به گفته امام رضا علیه السلام در پاسخ عبد السلام هروی که از ماهیت آن درخت پرسیده و از اینکه مردم درباره آن سخنان گوناگونی می گویند گزارش داده بود ، درخت بهشتی انواعی را بر می تابد ( = به شکلهای مختلف درآمده ، میوه های گوناگون می دهد ) ، آن درخت گندم بوده و درعین‌حال انگور داشته زیرا مانند درختان دنیا نبوده است . 🔸 برخی این درخت را تمثیل زندگی دنیا برای آدم علیه السلام دانسته اند . 🔹برخی مفسران نیز یادآور شده اند که چون خداوند هیچ گونه اشاره ای در قرآن بدان نکرده و علم و جهل بدان سودی ندارد کنجکاوی درباره آن لازم و شایسته نیست . 🔸در توجیه این نهی چند نظر ابراز شده است : الف : گروهی این نهی را تنزیهی (کراهتی ) دانسته و گفته‌اند : آدم با ارتکاب آن مرتکب ترک اولی' شده است ب . برخی نیز آن را نهی تحریمی دانسته ، می گویند : آدم علیه السلام از روی فراموشی یا به گمان اینکه نهی حتمی نیست از آن سرپیچید . ج . عده ای نیز بر این باورند که چون این نهی مولوی نبوده مخالفت با آن گناه به شمار نمی آید ، چرا که حرمتی در کار نبوده و غرض از این نهی فقط راهنمایی و ارشاد به مصالح و منافع موجود در حکم بوده است . د . بعضی نیز گفته‌اند : این نهی معنایش امر به کار مستحبی است و به سبب ترغیب در پرهیز از خوردن ، با لفظ نهی ایراد شده و ترک تناول از درخت برای آدم مستحب بوده است نه واجب . 🔹 علامه طباطبایی ضمن ترجیح ارشادی بودن این نهی ، سه دلیل بر آن اقامه کرده است : ۱ . خداوند در آیه ۳۵ بقره و ۱۹ اعراف مخالفت با این نهی را ستم شمرده ولی در آیه ۱۱۷ و ۱۱۸ طه از آن به تعب ، رنج ، گرسنگی و برهنگی که پیامد بیرون رفتن از بهشت است تعبیر کرده ، پس معلوم می‌شود که منظور از این تعب و شقاوت همان مصائب دنیایی است که لازمه زندگی در زمین به شمار می رود و نهی از آنها ارشادی است و مخالفت با چنین نهیی ، گناه و نافرمانی شمرده نمی شود . مقصود از ظلم در آیات مزبور نیز همان ستم بر نفس است نه ظلم نکوهیده ای که در پرستش و بندگی غیر خدا مطرح است . ۲ . چنانچه نهی مزبور مولوی و توبه آن نیز رجوع از مخالفت نهی مولوی و توبه عبودی بود می بایست پس از قبول توبه آدم دوباره به بهشت بر گردانده می‌شد ، ولی چنین بازگشتی برای آدم علیه السلام میسور نشد . 🔸 بنابراین خروج از بهشت اثر تکمیلی تناول از درخت ممنوع بوده است . نظیر تاثیر سم و آتش در کشتن و سوزاندن چنان که تمام موارد تکالیف ارشادی نیز از این قبیل است . 🔹 آیات ۳۸ و ۳۹ بقره که چکیده و عصاره تمام احکام و تشریعات خداوند در این دنیا است دلالت می‌کند که نخستین تشریع در دنیا برای آدم و فرزندانش بعد از هبوط و فرود آمدن آنها در زمین بوده است . 🔸بنابراین هنگام مخالفت نهی مزبور هنوز نه دینی تشریح شده و نه تکلیفی مولوی در کار بوده است ؛ در این صورت دیگر گناه معنا نداشته و نهی باید از از نوع ارشادی بوده باشد . ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ إظهارُ الغِنى مِن الشُّكرِ، إظهارُ التَّباؤسِ يَجلِبُ الفَقرَ 🔅 اظهار توانگرى گونه اى شكر است. فقير نشان دادن، فقر مى آورد 📚 غررالحکم، ١١۴٠ ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى (ضحی۳) که خدا تو را به حال خودت رها نکرده. غصه نخوریا یهو میبینی خدا برات دری رو باز میکنه که تو حتی اون در رو نزده بودی ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️ضررهای ممنوع در قرآن(۱)⛔️ 🌵🍁🌵🍁🌵🍁🌵🍁🌵🍁 1⃣ضرر جانی 🚫 يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ ﺧﺪﺍ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﻭ ﺭﺍﺣﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻰﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻪ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ(بقره ١٨٥) 2⃣ضرر مالی 🚫 وَلَا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ ﻭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﻭ ﺷﺎﻫﺪ(در معاملات) ﺯﻳﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ.(بقره ٢٨٢) 3⃣ضرر به مردم 🚫 وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻳﺎﺭﻱ ﻧﺪﻫﻴﺪ.(مائده ٢) 4⃣ضرر به همسر 🚫 وَلَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﻧﻔﻘﻪ ﻭ ﻣﺴﻜﻦ ] ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﻧﺮﺳﺎﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻛﻨﻴﺪ.(طلاق٦) 🌵🍁🌵🍁🌵🍁🌵🍁🌵🍁 ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
سوره: نام کوهی است مأخذ نامگذاری، آیه اول سوره است منبع: کتاب دانستنیهای قرآن از مجید محسنی ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸ضرب المثل حرف حق رو از بچه بشنو!! قَالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَن نَّفْسِي وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَا إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الكَاذِبِينَ : گفتند شاهدی بیاورید؟ و شاهد (کودکي) از خانواده آن زن شهادت داد که او (زلیخا)از دروغ گویان است. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَاوَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهینا(۵۷)وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا(۵۸)احزاب 🌿آنها که خدا و پیامبرش را آزار می‌دهند خداوند آنها را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته و برای آنها عذاب خوار کننده‌ای آماده است (۵۷) و آنان که مردان و زنان باایمان را به خاطر کاری که انجام ندادند آزار می‌دهند بار بهتان و گناه آشکاری را به دوش کشیده‌اند(۵۸) 🔹روایت اهل تسنّن: مقاتل بن سلیمان از مفسران مشهور اهل سنت درباره آیه شریفه فوق می‌گوید:این آیه در شأن علی بن ابیطالب علیه السلام است. زیرا گروهی از منافقان زمان خلافت عمر بن خطاب علی علیه السلام را آزار می‌دادند و فضائل او را تکذیب می‌کردند.۱ ۱ تفسیر مقاتل بن سلیمان ج۳ ص۵۴ 📚 امیرمؤمنان در آینه قرآن ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا