✍ #تفسیر سوره تکویر(۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم. «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ وَ إِذَا الْجِبالُ سُیِّرَتْ وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ» تكویر/6-1.
اول یک نکته روانی بگویم: در تبلیغ وقتی آدم حرفی میزند که جا بیفتد، ورود به آن حرف یک روانشناسی تبلیغات میخواهد. که این حرف را چگونه بگوید. مثل این است که در ساختمان سازی آجر را در کنار هم بچینیم. ممکن است یک ساختمان زیبا شکل بگیرد ممکن هم هست که یک ساختمان زشت شکل بگیرد. آجر همان آجر است. طرز چیدنش مهم است. یکی از جاهایی که طرف مقابل برای شنیدن توجهش بیشتر میشود این است که در اول کلام «اگر» بگوییم. آقا زاده! اگر درسهایت خوب بود. . .
اگر نمره انضباطت خوب بود. . . اگر خطت خوب بود. . . اگر در تابستان شنا یاد گرفتی. . . اگر، اگر. . . در این صورت طرف تشنه شنیدن باقی جمله میشود. یکی دیگر از جاهایی که توجه شنونده جلب میشود این است که آغاز سخن با «قسم» شروع شود.
حسن آقا! به خدا، به پیغمبر(ص) به قرآن، به امام حسین(ع)، به امیر المؤمنین(ع)، به فاطمه زهرا(س)، به به. . . چه میخواهی بگویی؟ ! ! اینها هیجان آور است، که آدم اول حرفش را با اگر و قسم آغاز کند. و لذا بعضی سورههای قرآن با اگر شروع میشود. «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ» تكویر/1 آن زمانی که خورشید تاریک میشود. آن زمانی که ستاره. . . آن زمانی که کوهها. . . آن زمانی که سرمایهها. . . آن زمانی که حیوانات. . . آن زمانی که. . . همه را میگوید تا طرف بگوید:
باقی آن را بگو، جانم به لب رسید. این فرم از سخن گفتن، تحریک آفرین است. مثل قسم خوردن. «وَ الْفَجْرِ» فجر/1 به خدا قسم. «وَ لَیالٍ عَشْرٍ» فجر/2 به شبهای ده گانه قسم. قسم. . . . در 29 سوره با کلماتی مثل « الف لام میم، طا سین میم، . . . » بعد از بسم الله اینها آدم را قلقلک میدهد و او را تحریک میکند تا ادامه مطالب را گوش کند. و این کار، در دنیای تبلیغات امروز به چشم میخورد.
برای 2 دقیقه تبلیغ، 2 میلیون به تلویزیون میدهند و میخواهند که این تبلیغات طوری باشد که شنونده را برای شنیدن بقیه تبلیغ فرا میخواند.
تفسیر سوره: (1) آنگاه که خورشید، در هم پیچیده، تاریک و کور میشود، بعضیها میگویند: ریشه «كُوِّرَتْ» همان کور است یعنی تاریک و نابینا. بعضی نیز میگویند: «كُوِّرَتْ» کور یعنی در هم پیچده شدن میآید. این آیه این مطلب را میخواهد بگوید که: این نظام، پایان دارد. همانطور هم که عمر انسان پایان دارد، عمر خورشید و جهان هستی نیز پایان دارد. میخواهد به خورشید پرستها بگوید: چیزی را عبادت نکنید که از بین میرود. (2) وقتی که ستارهها رو به خاموشی نهند(3) وقتی که کوهها از دل زمین کنده میشوند. (راه میافتند، به هم میخورند، تکه تکه میشوند. و تکه تکه به هم میخورند و شن میشوند. شنها به هم فشار میآورند و مثل پنجه نرم میشوند.)(4) «الْعِشارُ» در زبان عرب، شترهای جوان زردپوست بودند و در آن زمان سرمایه محسوب میشدند. مثل سکه و دلار در زمان ما: و ما از «عِشار» در اینجا به سرمایه یاد میکنیم. وقتی که سرمایهها تعطیل میشوند.
#درسهایی_ازقران
@amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدینه دل تنگم....
مداحی در وصف رحلت حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم
@amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاهکار تلاوت استاد محمود شحات انور
سوره فیل و قریش🤗🤗🤗
@amozeshtajvidhefzquran
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
#آشنایی_با_قرآن و اما ضروری بودن شناخت قرآن برای یک مؤمن مسلمان از آن جهت است که منبع اصلی و اساسی
#آشنایی_با_قرآن
معتبرترین و مقدسترین منابع ما، بعد از قرآن، در حدیث، کتب اربعه است، یعنی کافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب، استبصار، و در خطب، نهجالبلاغه و در ادعیه صحیفه سجادیه است.
اما همه اینها فرع بر قرآنند و به اندازه قرآن قطعیت صدور ندارند؛ یعنی حدیث کافی آن قدر میتواند معتبر باشد که با قرآن منطبق باشد و با تعلیمات آن جور درآید و اختلاف نداشته باشد.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار میگفتند احادیث ما را بر قرآن عرضه بدارید، اگر بر قرآن منطبق نبود بدانید که ساختگی و جعلی است و آن را به ما بستهاند؛ ما چیزی خلاف قرآن نمیگوییم.
اقسام شناخت قرآن
حالا که ضرورت شناخت قرآن مشخص شد باید ببینیم راه شناخت این کتاب چیست؟ به طور کلی در بررسی و مطالعه هر کتابی سه نوع شناخت ضروری است.
۱. شناخت سندی و اکتسابی
۲. شناخت تحلیلی
۳. شناخت ریشه ای
#استاد_مطهری
@amozeshtajvidhefzquran
#روش_حفظ
1ـ برای حفظ قرآن روش های گوناگونی بیان و تبیین شده که هر کدام در جای خود، دارای ویژگی هایی است و هر کس نیز امکان دارد بر اساس استعداد، ذوق و سلیقه، شرایط شخصی و تجربه عملی خویش، دارای روش خاص و شخصی در حفظ قرآن باشد.
ولی روش پیشنهادی ما در حفظ قرآن، بر مبنای حفظ «تفکیکی» آیات، صفحات، سوره ها و جزءهای قرآن و سپس بر مبنای حفظِ «ترکیبی» و تکرار آن ها بر اساس قسمت های «سه» تایی «سه» تایی است.
توضیح این روش بدین گونه است که باید هر صفحه از قرآن را، سه آیه ـ سه آیه، و هر سوره از قرآن را، سه صفحه ـ سه صفحه، و هر جزء از قرآن را، سه سوره سه سوره تقسیم کنید.
مثلاً اگر یک صفحه از قرآن، مانند صفحه 573 قرآن هایی که با رسم الخط «عثمان طه» است، دارای 15 آیه، یعنی آیه 14 تا 28 سوره «جن» است، باید به پنج قسمتِ «3 آیه»ای، و چنان چه یک سوره از قرآن، مانند سوره «یس» دارای حدود 6 صفحه است، باید به دو قسمتِ «3 صفحه»ای، و در صورتی که یک جزء از قرآن، مانند جزء «بیست و هشتم» دارای 9 سوره است، باید به سه قسمتِ «3 سوره»ای تقسیم نمایید.
سپس باید آیه های هر قسمت را، یک بار به صورت جدا ـ جدا و یک آیه ـ یک آیه و با «تفکیک» از آیات قبلی و بعدی شان حفظ کنید تا آیات الهی به صورت «تک به تک» و «جزء به جزء» به حافظه تان سپرده شوند.
و بار دیگر باید آن ها را به صورت ارتباط و پیوند و «ترکیب» با آیات قبلی و بعدی شان نیز تکرار و حفظ نمایید تا آیات به صورتِ مجموعه ای و کل به کل نیز به حافظه تان سپرده شوند.
@amozeshtajvidhefzquran
#نکات_حفظ
پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: اگر ميخواهيد با خدا سخن بگوئيد پس قرآن بخوانيد.(۱)
پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: قلوب هم مانند آهن زنگار ميگيرد، سؤال شد با چه چيزي زنگار را بايد زدود؟ فرمود: خواندن قرآن.(۲)
امام علي ـ عليه السّلام ـ فرمود: ثبات ايمان با خواندن قرآن است.(۳)
حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: از خواندن قرآن غفلت نكن، زيرا قلب را زنده ميكند و از گناه ترا باز ميدارد.(۴)
حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: كسي كه قرآن ميخواند، در درجات نبوّت قرار گرفته، غير از آن كه به او وحي نميشود.(۵)
۱. کنزالعمال حدیث ۲۲۵۷
۲. کنزالعمال حدیث ۲۴۴۱
۳. غررالحکم حدیث ۱۹۹۲
۴. کنزالعمال حدیث ۴۰۳۲
۵. کنزالعمال حدیث ۲۳۴۷
@amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#تلاوت_تصویری
👤️مقطعی بسیار زیبا از استاد مصطفی غلوش
📖#آیه_تطهیر، سوره مبارکه احزاب، آیه ۳۳
#مصطفی_غلوش
#یک_فراز_زیبا
#مقام_صبا
🆔 @amozeshtajvidhefzquran