سوره طٰهٰ ، آیه ۱۲۴
💠و هر کس از یاد و هدایت من روی گردان شود، برای او زندگی تنگ [و سختی] خواهد بود، و روز قیامت او را نابینا محشور میکنیم
🌸 @amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت ملکوتی استاد مصطفی اسماعیل سوره ی مبارکه ذاریات آیات ۱تا۶
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم بشین و روزانه از تلاوت اساتید بزرگ قرآنی و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند شوید 😊😊😊
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
قال الامام الصادق (علیه السلام)
« اِنَّ الذی یُعالِجُ القرآن وَ یَحفَظُه بِمَشّقةٍ مِنه وَ قَلة حفظٍ لَه اَجران»
هر کس که در فراگیری قرآن کوشش کند و به خاطر کمی حافظه آن را به سختی حفظ کند، برای او دو پاداش است (پاداش حفظ و پاداش تحمل سختی) (الکافی، ج ۴، ص ۴۰۹)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
استاد عزیز
رعایت انصاف در کلاس ،یک کلید است
دانش اموزان به راحتی می توانند انچه را که انصاف است و انچه را که انصاف نیست تشخیص دهند.اگر می خواهید مورد احترام قرار گیرید به دانش اموزان به اندازه مساوی توجه کنید . به عبارتی دیگر یکی از مخرب ترین رفتار ها فرق گذاشتن بین دانش آموزان است. در غیر این صورت به شما انواع برچسب ها زده می شود و دانش اموزانی که مورد توجه کافی قرار نمی گیرند از قوانین شما در کلاس پیروی نمی کنند. باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر روزی بهترین دانش اموز شما مرتکب عمل خلافی شد به همان نسبتی که دیگران را مورد تنبیه قرار می دهید او را تنبیه کنید.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
هر چند وقت یک بار برای پایداری در حفظ قرأن دو رکعت نماز شکر بخوانیم
هر روز برای نعمت دوستی با قرآن از خدا تشکر کنیم
اگربخواهی نعمتی درتو زیادشود، باید آنراستایش کنی.
حتی وقتی گیاهی راستایش کنی، بهتر رشد میکند.
بگویید خدایا شکرت و برای هرآنچه به شما داده شاکر باشید
تا نعمت های خدا به سوی شما سرازیر شود.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
آشنایی با مفاهیم،پشتوانه ی تثبیت محفوظات
#نکته
مغز انسان برای نگاهداشت آیاتی که مفهوم آن را به درستی درک نکرده است،ظرفیت بسیار محدودی نشان خواهد داد.حفظ قرآن از روز اول باید ممزوج با کار مفاهیمی و درک ترجمه عبارات و آیات قرآن باشد.بسیار دیده شده است که افرادی کار حفظ قرآن رابدون احساس مسئولیت به فهم آیات و به شکل کاملا بی روح و پرفشار پیش برده اند وپس از حفظ چند جزء،مغزشان به اصطلاح قفل کرده است.کار حفظ قرآن کار پیچیده ای است و اگر تدبر و درک مفاهیم از آن حذف شود فشار سنگینی بر حافظه وارد خواهد آمد.درک مفاهیم باعث خواهد شد که بخش زیادی از کار حفظ آیات جدید در همان لحظه کار مفاهیمی انجام شود و عملا قسمت های مهمی از حفظ آیات را به ذهن برسانیم.آشنایی با ترجمه ومفاهیم در زمان به یادآوری و تکرار محفوظات نیز به شخص حافظ بسیار کمک می کند و باعث خواهد شد که فشار از روی حافظه برداشته شود و حفظ منطوق تبدیل به حفظ مفهوم گردد. همچنین با کار مفاهیمی شایسته جذّابیت حفظ قرآن کریم چند برابر شده و انس و علاقه حافظ نسبت به محفوظاتش ارتقا خواهد یافت. اثر سومی که مایلم روی آن تاکید نمایم آن است که تسلط بر ترجمه و مفاهیم آیات،نیاز ذهن را نسبت به تکرار محفوظات کاهش داده و با افزایش غنای محفوظات ، ماندگاری آیات در ذهن را چند برابر خواهد نمود. نکته آخر اینکه اصولا حفظ قرآن مقدمه ای است برای درک قرآن. پس اگر روش حفظ ما آن هدف مقدس را تمهید و تأمین نکند ،می توان گفت مسیری که شخص قرآن آموز برای خود انتخاب کرده دور از دستورات دینی و منویّات قرآن کریم است.
👇👇👇👇
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بررسی مهمترین انواع شکیّات عارض بر حافظ
#نکته
در هنگام تلاوت محفوظات گاه شخص حافظ دچار شک می شود و در حالت ذهنی خود دچار انواعی از تردیدها می گردد بطور خلاصه شکیات عارض بر حافظه در حین اجرای حفظ از چهار حال خارج نیست:
اول- شک قبل از اجرای کلمه یا جمله : مثلا شخص حافظ در آیه شریفه ( و قال الملک أئتونی به فلما ) دقیقا پس از خواندن کلمه (به) شک می کند که عبارت بعد با فلّما شروع می شود یا با ولّما.
دوم- شک در حین تلاوت:یعنی آنکه به محض خواندن عبارت یا کلمه ای به ناگاه متوقف و ساکت شده و شک می کند که آیا آنچه خوانده بوده صحیح بوده یا خطا نموده است. در آیه مورد مثال پس از تلاوت جمله ( فلّما کلمه قال ) لحظه ای شک می کند که نکند اشتباه خوانده باشد و ( ولمّا ) صحیح باشد.
سوم- شک بعد از تلاوت قسمتی از آیه: در آیه مورد مثال،پس از اتمام آیه و یا حتی در وسط آیه بعد نسبت به صحت تلاوت آیه قبل شک نماید.
چهارم-شک در اصل کلمه: در آیه مثال ، حافظ شک ندارد که ( فلما ) درست است ویا ( ولما ) ، بلکه می داند اگر این کلمه در آیه باشد حتما ( فلما ) است لکن اصولا شک دارد که آیا چنین عبارتی در آیه وجود دارد یا خیر ، به عبارت دیگر شک حافظ ، بین دو کلمه نمی باشد بلکه در اصل وجود کلمه یا عبارتی شک می نماید.
شک از نوع اول معمولا از ضعف کیفیت حفظ در حافظه ناشی می شود که به دلایل مختلفی از جمله عدم استفاده از روش صحیح حفظ ، تکرار های نامنظم و متقاطع ، پراکندگی تمرکز در هنگام تمرینات روزانه وفشار های بی مورد برمغز به هنگام تمرینات،باز می گردد.اما شک نوع دوم معمولا به دلیل عدم اعتماد به نفس،استرس،خستگی ذهنی ویا وسواس شخصی می باشد.در نوع سوم معمولا شخص حافظ دچار ضعف و پرش شدید تمرکز بوده و یا بر مفاهیم آیات تسلط ندارد ، زیرا سلسله کلام از دستش خارج شده و آیات در ذهن وی مشوش ومبهم می باشد.در نوع چهارم معمولا اشکال از آنجا ناشی می شود که حفظ اصولا خوب،دقیق و واضح انجام نشده است و شخص حافظ تصویر واضحی از متن مصحف در ذهن ندارد و لذا کلمات مشابه را مشکوک میبیند ویا آنکه به اتکای حافظه شنیداری و یا به صورت پراکنده و نامنظم،حفظ خود را پیش برده است.به طور کلی راه اصلی در این چهار دسته از شکیات عمومی عارض بر محفوظات،عبارت است از : شخص حافظ نباید در لحظه ایجاد شک فورا به قرآن نگاه کند ، بلکه باید ابتدا سکوت کرده فکر کند.حافظه خویش راتحریک کرده وتلاش کند ادامه مطلب را به ذهن بیاورد.در غیر این صورت بازهم حق تقلب ندارد ، بلکه باید به ابتدای آیه ای که تلاوت کرده مراجعه نماید ومجددا آن را به آهستگی بخواند ودر این کار نباید به محل فراموشی و ضعف حفظ خود فکر کند بلکه به حالت عادی و بدون استرس آیه را مجددا تلاوت نماید.اگر این کار را درست انجام دهد به کمک حافظه تسلسلی ، کلمات آیه یک دیگر را در ذهن حافظه پیدا کرده وباعث ازاله آن محل شک وفراموشی خواهد شد ، اما چنان چه با تلاوت مجدد آیه بازهم شک وفراموشی برطرف نشد ، باید سریعا وبدون فشار افراطی ، مصحف را نگاه کرده وضعف حفظی خودرا با احیای تصویر و ارزیابی مفاهیمی آیه به ذهن سپاری نماید.باید این را بدانیم که فضای متشتت ذهنی وافکار پر ترافیک در مغز ، خود به خود باعث افزایش شکوک وفراموشی ها و اختلالات گوناگون حافظه ای خواهد شد ، لذا قبل از شروع برنامه حفظ روزانه می بایست ذهن را آماده کرده ، جمیع مزاحمت های فکری را از مسیر تمرینات مرتفع نماییم.
👇👇👇👇
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
✨اللّهم عجل لولیک الفرج✨
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
🔰سلسله جلسات #تدبر_در_قرآن
🔻 #جلسه_چهل_وهشتم
📖سوره مبارکه انفال،آیات ۵۰، ۵۱و۵۲
🗓مورخه ۹۹/۴/۱۳
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
26.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️سلسله جلسات#تدبر_در_قرآن
🔻 #جلسه_چهل_وهشتم
🔹سوره مبارکه انفال، آیات ۵۰، ۵۱و۵۲
💡 دکترحسین عرب اسدی
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
حفظ سوره یس به صورت روزانه با ترجمه و تفسیر در گروه حفظ سوره ی یس
💠پیامبر ص فرمودند : "دوست داشتم سوره یس در قلب هرفرد امتم باشد"
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🔹داستان ضامن آهو (امام رضا علیه السلام)
https://www.aparat.com/v/7jdHV
را از این آدرس برای کودکان خود دانلود کنید.
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
🕋 موقع اذان
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ (4)
🕌 اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ (2)
🕌 اَشْهَدُأَنَّ مُحَمَّداًرَسُولُ اللّهِ(2)
🕌 اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّهِ (2)
🕌 حَی عَلَی الصَّلاةِ (2)
🕌 حَی عَلَی الْفَلاحِ (2)
🕌 حَی عَلی خَیرِ الْعَمَلِ(2)
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ (2)
🕌 لا اِلَهَ الا الله(1)
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#شناسنامه_سوره
💠 سوره بینه نود و هشتمین سوره قرآن است که در مدینه نازل شده و 8 آیه دارد وبه نام های «البریة، لم یکن» (1) نیز شهرت دارد.
🔰در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: هر که سوره بینه را قرائت کند از مشرکان به دور است و جزو پیروان دین محمد صلی الله علیه و آله وسلم بوده و خداوند او را به مومن محشور کرده و به آسانی از او حسابرسی می کند.(2)
🔰از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: وقتی خداوند قرائت این سوره را می شنود می گوید به بنده من بشارت دهید به عزت و جلا لم سوگند چنان بهشت را برای تو فراهم می کنم که راضی شوی.(3)
🌐آثار وبرکات سوره
📌 برای رفع بیماری پیسی و یرقان و مسمومیت غذایی
🔰از امام صادق (ع) روایت شده: هر کس این سوره را بنویسد و به همراه داشته باشد اگر بیماری یرقان داشته باشد بهبود می یابد و اگر کسی که در چشمش سفیدی داشته باشد یا بیماری پوستی پیسی داشته باشد ابتدا ان را نوشته و با آب بشوید و از آب آن بیاشامد و آن را با خود همراه داشته باشد این بیماری از او دفع می گردد. همچنین برای زن باردار آب شسته شده این سوره برایشان مفید است و مانع آسیب مسمومیت های غذایی می شود و اگر برای هر گونه ورم نوشته شود آن را از بین می برد. (4)
📚منبع:
(1) درمان با قران، 155
(2) ثواب الاعمال، ص124
(3) الدرالمنثور، ج6، ص377
(4) تفسیرالبرهان جلد5
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran