✨💝📖💝✨
⭕️ زنی که برای مومنینِ عالم الگو شد
✍ خدا تو سوره تحریم آیه ۱۱، یه زن نمونه رو برای مؤمنین مثال میزنه.
📢 میگه آی زن و مردی که ایمان آوردید، این زن رو الگوی خودتون قرار بدید:
📖 ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ و َنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ و َعَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ. (تحریم/11)
👈 ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻯ اهل ایمان، همسر فرعون را بعنوان الگو مثال زده است، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍ ﻋﺮﺿﻪ ﺩﺍﺷﺖ: "ای ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ! ﺑﺮﺍی من ﺩﺭ بهشت، در ﺟﻮﺍﺭِ خودت، خانهای ﺑﻨﺎ ﻛﻦ، ﻭ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺶ ﺭﻫﺎﻳﻰ ﺑﺨﺶ، ﻭ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﻮم ﻇﺎﻟﻢ ﻧﺠﺎﺕ بده".
واقعاً این زن نمونه است.️☺️😊
آدم تو خونه فرعون 👑 باشه،
تو بهترین قصر 🏛🏛 زندگی کنه،
همه جور امکانات👘👒👢👠👜🎒، نوکر و خادم👳، قدرت💪، پول💰💵 و... داشته باشه،
به لحاظ مادّی هیچی کم نداشته باشه...
☝️ اونوقت بخاطرِ حفظِ اعتقاداتش بگه: خدایا!! من و از این وضعیت نجات بده، میخوام دینم حفظ بشه.
🔹 نه اینکه با شوهرش جرّ و بحثش شده باشه، از زندگیاش سیر شده باشه بگه خدایا منو خلاصم کن، نه،
👈 بخاطرِ حفظِ دینش اینطوری دعا کرده.
☝️ فقط حرف هم نمیزد، پای حرفش وایساد،
و آخر سر هم بدست فرعون شهید شد.
🔹 اونایی که میگن آقا، محیط خیلی تاثیر داره، ما تو محیطی زندگی میکنیم که نمیتونیم دینمون رو حفظ کنیم، این آیه جواب میده:
👈 بله، محیط خیلی تاثیر داره، امّا نه اونقدر که شما بهونه داشته باشید دینتون رو حفظ نکنید.
این آیه نشون میده که:
👈 ﻓﺸﺎﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻰِ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ، ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺁﻭﺍﺭﮔﻰ، و... هیچکدوم ﺩﻟﻴﻞِ ﺑﻰﺩﻳﻨﻰ نمیشه.
🗣 ﺣﺮﻑ ﺍﻭّﻝ ﺭو ﺍﺭﺍﺩﻩ آدم میزنه، ﻧﻪ ﭼﻴﺰ دیگه.
🚫 بنابراین نمیشه با این توجیه که جامعه فاسد و آلوده است، گناه کنیم، بعد هم بگیم که همه چیز تقصیر جامعه است.
#اصطلاحات_غلط
☝️ ﻫﻤﺴﺮ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺷﻌﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ماها میدیم و جزء فرهنگمون شده، غلطه ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﻋﻮﺽ بشه:
میگن:
❌ ﺧﻮﺍﻫﻰ ﻧﺸﻮﻯ ﺭﺳﻮﺍ، همرنگ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺷﻮ.
✅ ﺍﻣّﺎ آسیه ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ همرنگ ﺟﻤﺎﻋﺖ نمیشم، ﻭ ﺭﺳﻮﺍ ﻫﻢ نمیشم.
میگن:
❌ یه ﺩﺳﺖ ﺻﺪﺍ ﻧﺪﺍﺭه.
✅ ﺍﻣّﺎ ﺍﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ: حتّی ﻳﻚ ﻧﻔﺮ آدم هم ﻣﻰﺗﻮنه ﻣﻮﺝ ﺍﻳﺠﺎﺩ کنه.
میگن:
❌ ﺑﺎ یه ﮔﻞ ﺑﻬﺎﺭ نمیشه.
✅ ﺍﻣّﺎ ﺍﻭ نشون داد: ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍد، ﺑﺎ یه ﮔﻞ هم ﺑﻬﺎﺭ میشه.
➖🔝🍂اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج🍂🔝➖
@amozeshtajvidhefzquran
🔶استاد محمد علی جاودان:
⭕️ سه چیزخیلی سخت است..
💟 امام (علیه السلام) فرمودند: سه چیز خیلی سخت است؛ که سومین آن به یاد خدا بودن است.
💫 بعد از آن فرمودند که مقصود از یاد خدا کردن این نیست که تسبیح دست بگیری و سبحان الله و الحمدالله بگویی. البته این ذکر_خدا هست ولی آن ذکری که سخت است این نیست.
🚫ذکری که میگویم سخت است این است که وقت گناه خودت را نگاه داری!
❇️قرآن کریم می فرماید:
🕋 وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلا عَلَى الْخَاشِعِینَ
📖《سوره بقره، آیه45》
🔅‼️اگر می خواهی به نفست مسلط باشی، دلت و قلبت به گناه نرود، چشمت گناه نکند و هرز نشود، #نماز_اول_وقت خوان باشید؛ دل محکم خواهد شد.
╔═ ✿❀🌸❀✿ ══════╗
@amozeshtajvidhefzquran
╚══════ ✿❀🌸❀✿ ═╝
هدایت شده از گل نرگس
#درمحضرقرآن
🕯رسول خدا، رحمتی بین المللی 🌍
السّلام علیک یار رسولَ الله!
تو دستِ رحمت و مهربانی خدا هستی بر سر خلائق؛«وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِين»📖[انبیاء/107]
💝آنقدر مهربان و حریص هستی به هدایتمان، که غفلت ها و زخم هایمان در نبردِ با شیطان، طاقت از کفت بریده است روز و شب؛👈«عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ»[توبه/128]
💔آنقدر خودت را به آب و آتش میزنی برای سر به راه شدنمان ، که خودِ خدا هم نگران سلامتی ات گشته، صدایش درآمده و فریاد میزند؛📢 داری خودت را هلاک میکنی برای آدم شدن اینها، ای محمّد مصطفی؛«لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِين»📖[شعراء/3]
😔ما را ببخش که به اندازۀ زخمهایی که از نبرد با شیطان بر جانمان نشسته، بر دل مهربانت، زخم نشانده ایم ای رحمةٌ للعالمين!
🙇کاش همه مثل خودت محمّدی بودند و از جان و دل، مایه میگذاشتند برای هدایت دوستان و برادرانشان!
⚖چقدر محمّدی هستیم و از جان و مالمان هزینه می کنیم برای هدایت دوستان و برادرانمان؟!👈مثل پیامبر و اهل بیت علیهم السلام!
@amozeshtajvidhefzquran
📝📝📝📝
✅ متأسفانه گاهی دیده شده که برخی از علاقمندان ومشتاقان حفظ پس از مدت زمان کوتاه یا بلند ودر حالی که حجم قابل توجهی از قرآن را حفظ کرده اند، احساس میکنند که دیگر انس و اشتیاق اولیه به قرائت قرآن در آنها وجود ندارد وعلاقه ای برای ادامه کار در خود نمی یابند.
در چنین مواردی افراد با به یاد اوردن لطف ومحبت خداوند به خود باید سعی در شکر گزاری این نعمت الهی ( حفظ قرآن) داشته باشند.
اینکه بتوانند به خوبی آیات را مرور کنن وبه فراموشی نسپارند همچنین به مفاهیم آیات توجه کرده ودر صدد عمل به قرآن برآیند.
بنابراین فکر کردن به اینکه خداوند به ما نعمت وهدیه عظیم حفظ قرآن را اعطا کرده در تقویت انگیزه حافظ مؤثر است.
✅ همچنین داشتن برنامه ای منظم وپشتکار در مرور محفوظات باعث تسلط بسیار بر محفوظات می شود که محفوظات عالی به حافظ انگیزه میدهد.
✅ همچنین شرکت در محافل انس با قرآن ودیدار بااساتید حفظ قرآن وبهره گیری از تجربیاتشان در تجدید انگیزه ما برای حفظ مؤثر هست.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
@amozeshtajvidhefzquran
#اختلاف_قرائت_ها
✅پدید آمدن لهجه و گویشها در درون هر زبان امری طبیعی و ناگزیر است و اختلاف قرائت در هر متنی، به ویژه در متون کهن پیش میآید. در قرآن مجید هم با وجود نهایت احتیاط و امانتداری در مشورت و دقت، اختلاف قرائات در راه یافت، و نمیشد راه نیابد. و در واقع از آن زاده شد. در حیات و حضور خود پیامبر(ص) نیز گاهی تفاوت دو تلفظ نزد ایشان مطرح میشد و حضرت یکی یا گاه هر دو را تصویب میکردند و حدیث سبعة اَحرُف (اینکه قرآن ۷ وجه مقبول دارد) ناظر به همین معناست. یعنی پیامبر (ص) برای رفع عسر و حرج، و تا زمانی که قرآن همهگیر شود و هیچ صاحب لهجهای خود را از آن یا آن را از خود بیگانه نیابد در این باب چندان سخت نمیگرفت، و اختلاف تلفظها را، تا حدی که مخل معنی نبود، خطیر یا خطرناک نمییافت. علل عمده اختلاف قرائات چند امر بود؛ از جمله: اختلاف لهجهها، نبودن اعراب و نقطه در خط عربی صدر اسلام، اجتهادات فردی صحابه و قاریان، دور بودن از عهد اول و مهد اول اسلام- مکه و مدینه، نبودن علائم سجاوندی و وقف و ابتدا و هرگونه فصل و وصلی که بعدها علم قرائت و تجوید عهدهدار تدارک آن شد.
از اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم نهضت تدوین قرائات درگرفت و بسیاری از قرائت شناسان بر آن شدند که از میان انواع قرائات، صحیحترین آنها را برگزینند و ثبت کنند. نخستین کسانی که به این کار همت گماشتند هارون بن موسی (۲۰۱-۲۹۱ق) و ابو عبید قاسم بن سلّام (۱۵۷-۲۲۴ق) بودند که فرد اخیر، ۲۵ تن قاری ثقه را شناسایی و قرائات ایشان را ثبت و ضبط کرد که قاریان هفتگانه (قراء سبعه) از آن جمله بودند. یک قرن بعد، ابوبکر بن مجاهد (۲۴۵-۳۲۴ق) که قرآن پژوه برجستهای بود، در سال ۳۲۲ق از میان قاریان بسیار، قرّاء سبعه را برکشید، که از آن پس مرجع طراز اول قرائت قرآن شناخته شدند. بعدها سه قاری بزرگ دیگر نیز بر این عده افزوده شدند (= قاریان دهگانه). البته قاریان چهارده گانه و بیست گانه هم در تاریخ علم قرائت مشهورند؛ ولی قاریان دهگانه کسانی هستند که سند روایت آنان از طریق تابعین، به تابعین و از آن طریق به صحابه، اعم از کاتب و وحی و حافظان قرآن یا دیگران، و سپس به پیامبر(ص) میرسد.
دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج۲، ص۱۶۳۶
@amozeshtajvidhefzquran