فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•°﷽°•
#تلاوت_قرآن
#سوره_مبارکه_انبیاء
#آیه104
🔹فرازی شاهکار
🎙#استاد_شحات_محمد_انور
....................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم شوید و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند گردید 😊😊😊
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#ختم_روزانه_یک_صفحه_از_قرآن_کریم
صفحه ۱۱۰
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran
💠 #ختم_روزانه_یک_جزء_از_قرآن_کریم
📖 به صورت صفحه ای💫
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده ی مهربان
✨يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾
اى جامه به خويشتن فرو پيچيده (۱)
✨قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾
به پا خيز شب را مگر اندكى (۲)
✨نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾
نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه (۳)
✨أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا ﴿۴﴾
يا بر آن [نصف] بيفزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان (۴)
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
💢سلام وعرض ادب
ان شاءالله به یاری خداوند ختم قرآن را به نیت
☑️سلامتی وتعجیل درظهور آقا صاحب الزمان (عج)
☑️سلامتی رهبری عزیز
☑️شفای بیماران خصوصاً بیماران کرونایی
☑️رفع مشکلات وگرفتاری ها
☑️شادی اموات ختم دهندگان
☑️شادی روح شهدا علی الخصوص شهید#رجایی
📣کاربران محترم مے تونن اسم شهید مدنظرشون رو به آیدے زیر اعلام کنند تا در بنر قرار داده بشه و ثواب ختم قرآن رو بنام اونها تقدیم کنیم🙏
🌴🌴🌴🌴🌴
🔮سری نهم
جمعه ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
🔴 #جزء_نهم
#کاربر
🖤ص 162 یا مستعان
🏴ص 163 مؤمن
🖤ص 164 مومن
🏴ص 165 کریمی
🖤ص 166 زهرا محمود پور
🏴ص 167 R_b
🖤ص 168 مریم
🏴ص 169 فریبا رهنما
🖤ص 170 در انتظارمهدی موعود
🏴ص 171 در انتظرمهدی موعود
🖤ص 172 امانی
🏴ص 173 امانی
🖤ص 174 امانی
🏴ص 175 راستی
🖤ص 176 آزاد وحیدی ف
🖤ص 177 عباسعلی نصرتی
🏴ص 178 هدیه کریمی
🖤ص 179 هدیه کریمی
🏴ص 180 R_b
🖤ص 181 اللهم صل علی محمد و آل محمد
🔸بزرگوارانی که تمایل به شرکت دارند پیوی اطلاع بدهند تا صفحه مربوطه به نامشان ثبت شود.
📞@yasin6856
⭕️نکته
صفحه ی مورد نظر درهمان روز خوانده شود.
❌حتما از قرآن عثمان طه استفاده شود.
باتشکر
🔶به کانال آموزش تخصصی حفظ و تجوید قران کریم بپیوندید:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🔴 امام زمان(عج) در بیان امام سجاد (ع)
1⃣ برتری منتظران آخر الزمانی از کل مردم همه دوران ها:
🔵 امام سجاد (ع) در رابطه با ظهور و انتظار می فرمایند:
🌕 ای ابوخالد، آنانکه در عصر غیبت زندگی می کنند و به امامت حضرت مهدی عج عقیده دارند و در انتظار ظهور او به سر می برند، از مردم هر عصر و روزگاری برتر و بالاترند؛ چرا که خداوند از عقل و درک و معرفت به اندازه ای به آنها عطا فرموده که عصر غیبت برای آنان مانند عصر حضور امام است. خداوند، آنان را در آن زمان چون مجاهدان صدر اسلام که با شمشیر در رکاب حضرت رسول ص می جنگیدند قرار داده است. آنان در حقیقت برگزیدگان مخلص و شیعیان راستین و دعوت کنندگان مردم به سوی خدا در نهان و آشکارند».
📚 کمال الدین، شیخ صدوق، ص ۳۲۰
2⃣ امام سجاد و دورنمای حکومت مهدوی:
🔵 امام سجاد علیه السلام فرمودند :
🌕 وقتی که قائم، قیام کند، خداوند آفت را از شیعیان ما دور و قلب آنها را چون قطعات محکم آهن نموده و نیروی آنان را به اندازه چهل نفر می سازد. آنها حکومت و ریاست تمامی مردم جهان را به دست خواهند گرفت.
📚 بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۳۲۷
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_بقرة
آیه ی 233
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002233.mp3
1.36M
وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ۖ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ ۚ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَ ۗ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا ۗ وَإِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُمْ مَا آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿٢٣٣﴾
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ۖ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ ۚ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَ ۗ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا ۗ وَإِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُمْ مَا آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿٢٣٣﴾
و مادران باید فرزندانشان را دو سال کامل شیر دهند. [این حکم] برای کسی است که می خواهد دوران شیرخوارگی [کودک] را تکمیل کند. تأمین خوراک و پوشاک مادران شیردهنده به طور شایسته و متعارف بر عهده پدر فرزند است. هیچ کس جز به اندازه توانش تکلیف نمی شود. نباید مادری به خاطر فرزندش زیان بیند، و نه پدری برای فرزندش دچار ضرر شود [بر پدر است که مخارج مادر و کودک را در حدّ متعارف بپردازد، و بر مادر است که بیش از طاقت مالی شوهر از شوهر طلب خوراک و پوشاک نکند]. و [چنانچه پدر کودک از دنیا برود] هزینه مادر و کودک به اندازه متعارف [از میراث به جا مانده] بر عهده وارث است. و اگر پدر و مادر بر اساس توافق و مشورتشان بخواهند کودک را [قبل از دو سال] از شیر بگیرند، گناهی بر آنان نیست. و اگر بخواهید برای فرزندانتان دایه بگیرید، گناهی بر شما نیست، در صورتی که مزدی را که باید بدهید، به طور شایسته و متعارف بپردازید. و از خدا پروا کنید و بدانید یقیناً خدا به آنچه انجام می دهید، بیناست. (۲۳۳)
وَالْوَالِدَاتُ = و مادران( جمع والده )
يُرْضِعْنَ = شیر می دهند
أَوْلَادَهُنَّ = فرزندشان
حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ = دو سال کامل
لِمَنْ أَرَادَ = برای کسی که بخواهد
أَنْ يُتِمَّ = اینکه تمام کند
الرَّضَاعَةَ = شیر دادن
وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ = و بر کسی که فرزند برای اوست ( پدر ، صاحب فرزند )
رِزْقُهُنَّ = روزی ایشان ( مادران)
وَكِسْوَتُهُنَّ = و پوشاک و لباس ایشان
بِالْمَعْرُوفِ = به نیکی
لَا تُكَلَّفُ = تکلیف داده نمی شود
نَفْسٌ = کسی ، شخصی
إِلَّا وُسْعَهَا = مگر به اندازه توانایی او
لَا تُضَارَّ = ضرر نزند
وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا = مادر به فرزندش
وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ = ونه کسی که فرزند برای اوست
بِوَلَدِهِ = به فرزندش
وَعَلَى الْوَارِثِ = و بر وارث
مِثْلُ ذَٰلِكَ = مانند آن ( همین حکم )
فَإِنْ أَرَادَا = پس اگر خواستند ( دو نفری )
فِصَالًا = جدا کردن
عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا = از رضایت از آن دو
وَتَشَاوُرٍ = و مشورت و توافق
فَلَا جُنَاحَ = پس نیست گناهی
عَلَيْهِمَا = بر آن دو
وَإِنْ أَرَدْتُمْ = و اگر خواستید
أَنْ تَسْتَرْضِعُوا = اینکه دایه بگیرید
أَوْلَادَكُمْ = فرزندانتان
فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ = پس نیست گناهی بر شما
إِذَا سَلَّمْتُمْ = هر گاه ادا نمودید ، تسلیم کردید
مَا آتَيْتُمْ = آنچه دادید
بِالْمَعْرُوفِ = به نیکی
وَاتَّقُوا اللهَ = و بپرهیزید خدا را
وَاعْلَمُوا = و بدانید
أَنَّ اللهَ = همانا خدا
بِمَا تَعْمَلُونَ = به آنچه میکنید
بَصِيرٌ = بینا
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢٣٣) -هفت دستور در بارۀ شير دادن نوزادان! اين آيه كه در واقع ادامۀ بحثهاى مربوط به مسائل ازدواج و زناشويى است، به سراغ يك مسألۀ مهم يعنى مسألۀ «رضاع» (شير دادن) رفته و جزئيات آن را باز گو مىكند. ١-نخست مىگويد: «مادران فرزندان خود را دو سال تمام شير مىدهند» (وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ) . بنابراين، هر چند ولايت بر اطفال صغير به عهدۀ پدر گذاشته شده است اما حق شير دادن در دو سال شير خوارگى به مادر داده شده و او است كه مىتواند در اين مدت از فرزند خود نگاهدارى كند و به اصطلاح حق حضانت در اين مدت از آن مادر است. و اين يك حق دو جانبه است كه هم براى رعايت حال فرزند است و هم رعايت عواطف مادر. ٢-سپس مىافزايد: «اين براى كسى است كه بخواهد دوران شيرخوارگى را كامل كند» (لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ) . يعنى مدت شير دادن طفل لازم نيست، همواره دو سال باشد، دو سال براى كسى است كه مىخواهد شير دادن را كامل كند، ولى مادران حق دارند با توجه به وضع و رعايت سلامت او اين مدت را كمتر كنند. ٣-هزينۀ زندگى مادر از نظر غذا و لباس در دوران شير دادن بر عهدۀ پدر نوزاد است تا مادر با خاطرى آسوده بتواند فرزند را شير دهد. لذا در ادامۀ آيه مىفرمايد: «و بر آن كسى كه فرزند براى او متولد شده (پدر) لازم است، خوراك و پوشاك مادران را بطور شايسته بپردازد» (وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ) . در اينجا تعبير به «الْمَوْلُودِ لَهُ» (كسى كه فرزند براى او متولد شده) به جاى تعبير به «اب» (پدر) قابل توجه است، گويى مىخواهد عواطف پدر را در راه انجام وظيفۀ مزبور، بسيج كند، يعنى اگر هزينۀ كودك و مادرش در اين موقع بر عهدۀ مرد گذاشته شده به خاطر اين است كه فرزند او و ميوۀ دل اوست، نه يك فرد بيگانه. توصيف به «معروف» (بطور شايسته) نشان مىدهد كه پدران در مورد لباس و غذاى مادر، بايد آنچه شايسته و متعارف و مناسب حال او است را در نظر بگيرند، نه سختگيرى كنند و نه اسراف. و براى توضيح بيشتر مىفرمايد: «هيچ كس موظف نيست بيش از مقدار توانايى خود را انجام دهد» (لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاّ وُسْعَها) . ٤-سپس به بيان حكم مهم ديگرى پرداخته، مىفرمايد: «نه مادر (بخاطر اختلاف با پدر) حق دارد به كودك ضرر زند، و نه پدر (بخاطر اختلاف با مادر)» (لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ) . يعنى هيچ يك از اين دو حق ندارند سرنوشت كودك را مال المصالحه اختلاف خويش قرار دهند و بر جسم و روح نوزاد، ضربه وارد كنند. ٥-سپس به حكم ديگرى مربوط به بعد از مرگ پدر مىپردازد مىفرمايد: «و بر وارث او نيز لازم است اين كار را انجام دهد» (وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ) . يعنى: آنها بايد نيازهاى مادر را در دورانى كه به كودك شير مىدهد تأمين كنند. ٦-در ادامۀ آيه، سخن از مسألۀ باز داشتن كودك از شير به ميان آمده اختيار آن را به پدر و مادر واگذاشته، هر چند در جملههاى سابق، زمانى براى شير دادن كودك تعيين شده بود ولى پدر و مادر با توجه به وضع جسمى و روحى او، و توافق با يكديگر مىتوانند كودك را در هر موقع مناسب از شير باز دارند، مىفرمايد: «اگر آن دو با رضايت و مشورت يكديگر بخواهند كودك را (زودتر از دو سال يا بيست و يك ماه) از شير باز گيرند گناهى بر آنها نيست» (فَإِنْ أَرادا فِصالاً عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما) . ٧-گاه مىشود كه مادر از حق خود در مورد شير دادن و حضانت و نگاهدارى فرزند خوددارى مىكند و يا به راستى مانعى براى او پيش مىآيد، در اين صورت بايد راه چارهاى انديشيد و لذا در ادامۀ آيه مىفرمايد: «اگر (با عدم توانايى يا عدم موافقت مادر) خواستيد دايهاى براى فرزندان خود بگيريد، گناهى بر شما نيست، هر گاه حق گذشتۀ مادر را بطور شايسته بپردازيد» (وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَكُمْ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ) . بنابراين، انتخاب دايه به جاى مادر، بىمانع است مشروط بر اين كه اين امر سبب از بين رفتن حقوق مادر، نسبت به گذشته نشود. و در پايان آيه به همگان هشدار مىدهد كه «تقواى الهى پيشه كنيد و بدانيد خدا به آنچه انجام مىدهيد بيناست» (وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ) . مبادا كشمكش ميان مرد و زن، روح انتقامجويى را در آنها زنده كند و سرنوشت يكديگر و يا كودكان مظلوم را به خطر اندازد، همه بايد بدانند خدا دقيقا مراقب آنها است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 213
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_249
🌷 #آیه_233 #سوره_بقره
بخش اول
🌸 وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الْرَّضَاعَةَ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لَاتُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا لَا تُضَآرَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَ تَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا وَإِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُواْ أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُمْ مَا ءَاتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير
ٌ
🍀 ترجمه:مادرانى كه مى خواهند دوران شیردهى را كامل سازند، دو سال تمام فرزندانشان را شیر دهند. و خوراک و پوشاک این مادران، به طور شایسته بر عهده (پدر) صاحب فرزند است. هیچ كسی جز به قدر توانش مكلف نمی شود. هیچ مادرى به خاطر فرزندش و نیز هیچ پدرى به خاطر فرزندش نباید دچار ضرر شود. و (اگر پدر نباشد، هزینه خوراک و پوشاک مادر ) بر عهده وارث اوست. و اگر پدر و مادر با توافق و مشورت یكدیگر بخواهند كودک را (زودتر از دو سال) از شیر بازگیرند، گناهى بر آنها نیست. و اگر خواستید دایه اى براى فرزندانتان بگیرید، گناهى بر شما نیست، به شرط اینكه آنچه را قرار گذاشته اید به طور شایسته بپردازید. و تقوای خدا را پیشه کنید همانا خداوند به آنچه انجام مى دهید بیناست.
🔴 این آیه در ادامه بحث های مربوط به طلاق مسأله شير دادن به نوزاد را بيان می کند که هفت دستور در این مورد بیان می کند:
1⃣ نخست می فرماید:مادران فرزندان خود را دو سال تمام، #شیر دهند. { و الوالدات یرضعن أولادهن حولين كاملين } بنابراين هر چند ولایت بر اطفال صغیر به عهده پدر است اما حق شیر دادن در دوسال شیرخوارگی به مادر داده شده و او است که می تواند در این مدت از #فرزند خود نگهداری کند و به اصطلاح حق حضانت در این مدت بر عهده مادر است که هم برای رعایت حال فرزند و هم رعایت عواطف مادر است.
2⃣ سپس می فرماید:لمن أراد أن يتم الرضاعة:این برای کسی است که بخواهد دوران شیر خوارگی را کامل کند. یعنی مدت شیر دادن طفل لازم نیست حتما دوسال باشد ولی دو سال برای کسی است که می خواهد شیر دادن را کامل کند. ولی #مادران حق دارند با توجه به وضع و رعایت سلامت او این مدت را کنترل کنند. مثلا 21ماه
3⃣ هزینه زندگی #مادر از نظر غذا و لباس در دوران شیر دادن بر عهده پدر نوزاد است تا مادر با خاطری آسوده بتواند فرزند را شیر دهد و علی المولود له رزقهن و کسوتهن بالمعروف: و خوراک و پوشاک این مادران ، به طور شایسته بر عهده (پدر) صاحب فرزند است. اگر هزینه کودک و مادرش در این موقع بر عهده مرد گذاشته شده به خاطر این است که فرزند او و میوه دل اوست. لا تکلف نفس إلا وسعها:هیچ کسی جز به قدر توانش مکلف نمی شود.
4⃣ هیچ مادری به خاطر #فرزندش و نیز هیچ پدری به خاطر فرزندش نباید دچار ضرر شود { لا تضار والدة بولدها و لا مولود له بولده}
5⃣ سپس به حکم دیگری مربوط به بعد از مرگ پدر می پردازد اگر پدر از دنیا رفت بر #وارث او لازم است که نیازهای مادر را در دورانی که به کودک شیر می دهد تأمين كنند. {و على الوارث مثل ذلك}
6⃣ پدر و مادر #کودک ، با توجه به وضع جسمی و روحی او و توافق با یکدیگر می توانند کودک را در هر موقع مناسب یعنی زودتر از دوسال از شیر باز گیرند . فإن أرادا فصالا عن تراض منهما و تشاور فلا جناح عليهما: پس اگر پدر و مادر با #توافق و #مشورت یکدیگر بخواهند کودک را ( زودتر از دوسال )از شیر باز گیرند گناهی بر آنها نیست.
7⃣ گاه می شود که #مادر بعد از طلاق از حق خود در مورد شیر دادن و حضانت و نگهداری فرزند خود داری می کند و یا مانعی برای او پیش می آید که نمی تواند مثلا مادر توانایی شیر دادن ندارد در این صورت #قرآن راه حل می دهد که اگر خواستید دایه ای برای فرزندتان بگیرید ، گناهی بر شما نیست به شرط اینکه آنچه را قرار گذاشته اید به طور شایسته بپردازید { و إن أردتم أن تسترضعوا أولادكم فلا جناح عليكم إذا سلمتم ما آتيتم بالمعروف}
🌸 مبادا اختلاف میان زن و مرد روح انتقامجویی را در آنها زنده کند و سرنوشت یکدیگر و یا #کودک معصوم را به خطر اندازد و در پایان آیه می فرماید: { و اتقوا الله و اعلموا أن الله بما تعملون بصير:تقوای الهی پیشه کنید و بدانید خدا به آنچه انجام می دهید بیناست.} تقوا یعنی حفظ کردن ، اتقوا الله : یعنی خود را از حساب و عذاب خداوند حفظ کنید یعنی مبادا زن و مرد به یکدیگر و کودک ظلم کنید.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_250
🌷 #آیه_233 #سوره_بقره
بخش دوم
🌸 وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الْرَّضَاعَةَ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لَاتُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا لَا تُضَآرَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَ تَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا وَإِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُواْ أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُمْ مَا ءَاتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير
ٌ
🍀 ترجمه:مادرانى كه مىخواهند دوران شیردهى را كامل سازند، دو سال تمام فرزندانشان را شیر دهند. و خوراك و پوشاک این مادران، به طور شایسته بر عهده (پدر) صاحب فرزند است. هیچ كسی جز به قدر توانش مكلف نمىشود. هیچ مادرى به خاطر فرزندش ونیز هیچ پدرى به خاطر فرزندش نباید دچار ضرر شود. و (اگر پدر نباشد، هزینه خوراک و پوشاک مادر) بر عهده وارث اوست. و اگر پدر و مادر با توافق و مشورت یكدیگر بخواهند كودک را (زودتر از دو سال) از شیر بازگیرند، گناهى بر آنها نیست. و اگر خواستید دایه اى براى فرزندانتان بگیرید، گناهى بر شما نیست، به شرط اینكه آنچه را قرار گذاشته اید به طور شایسته بپردازید. و تقوای خدا را پیشه کنید همانا خداوند به آنچه انجام مىدهید بیناست.
🌷 #الوالدات:مادران
🌷 #یرضعن:شیر دادن
🌷 #أولادهن:فرزندانشان
🌷 #حولين_کاملین:دو سال کامل
🌷 #یتم:تمام کند ، به پایان رساند
🌷 #الرضاعة:شير دهى
🌷 #المولود_له:کسی که فرزند برای او متولد می شود
🌷 #کسوتهن:لباس هایشان
🌷 #والدة:مادر
🌷 #ولد:فرزند
🌷 #فصال:باز کردن طفل از شیر
🌷 #تشاور:مشورت کردن
🌷 #لا_جناح:گناهی نیست
🌸 هنگامی که مادر ، بچه را در آغوش می گیرد ، او را نوازش می کند ، روح و روان مادر و کودک از عشق و امید به زندگی سرشار می شود. کودک هنگام خوردن شیر ، با شنیدن صدای تپش قلب مادر آرامش می یابد. و ارتباط عاطفی شدید و لذت بخش میان مادر و کودک ایجاد می شود توصیه می شود در هنگام شیر دادن مادر با وضو باشد تأثير زيادى در روحيه کودک دارد مناسب است که در هنگام آغوش گرفتن و شیر دادن صورت کودک را درسمت چپ یعنی نزدیک قلب خود قرار دهد که حس فوق العاده ای هم برای مادر و کودک دارد و در تغذیه نوزاد بسیار مؤثر است. در جلسه قبلی به تفسیر و توضیح این آیه پرداختیم در این جلسه پیام های این آیه را بیان می کنیم.
🔹 پيام های آیه233سوره بقره 🔹
✅ #اسلام، دینى جامع است. حتّى براى تغذیه مناسب #نوزاد با شیر مادر، برنامه دارد. «والوالدات یرضعن»
✅ حتّى #مادرِ طلاق داده شده، در شیر دادن نوزادش بر سایرین اولویّت دارد. «والوالدات یرضعن»
✅ مدّت شیر دادن #كامل دو سال است. «حولین كاملین»
✅ باید #حقوق_مالى و مادّى مادر و دایه در برابر شیر دادن فرزند پرداخت شود.«وعلى المولود له رزقهن و كسوتهن... اذا سلّمتم ما آتیتم»
✅ مقدار #خرجى باید بر اساس عرفِ شناخته شده و به قدر توانایى باشد. «بالمعروف لا تكلّف نفس الاّ وسعها»
✅ #تكلیف، براساس قدرت و به اندازهى توانایى انسان است. «لا تكلّف نفس الاّ وسعها»
✅ باید زندگى #مادر در دوران شیردهى تأمین شود، هرچند پدر فرزند از دنیا رفته باشد. «وعلى الوارث مثل ذلك»
✅ از شیر گرفتن #کودک ، نیاز به مشورت و توافق والدین دارد.
✅ در شیر دادن اولویت با مادر است ، اگر مادر توانایی نداشت بعد دایه
✅ رعایت #تقوا در تغذیه کودکان ، بر عهده والدین است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«233» وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَها لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَكُمْ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه233
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
▪هرگز نگذاشت
🕯تا ابد شب باشد
▪او ماند که در
🕯کنار زینب(س)باشد
▪سجّاد(ع) که سجّاده
🕯به او دل میبست
▪تدبیرخدا بود که
🕯کربلا در تب باشد
▪شهادت امام سجاد(ع)
🏴 بر شما تسلیت باد..
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🌕 امام سجاد علیه السلام :
🔵 مردمانی که در زمان غیبت مهدی(عج) به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند از مردمان همه زمان ها برتر هستند.
⚫️ فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران تسلیت باد.
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈