eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6.6هزار دنبال‌کننده
20.8هزار عکس
7.7هزار ویدیو
433 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
✨✨تعریف تجوید: 🥀 تجوید قرآن در اصطلاح قاریان و مُقریان عبارت است از تلفظ کردن حروف عربی از مخارج آن‌ها و ادای حق آن‌ها با رعایت صفات حروف و احکام هر یک از حروف، به تنهایی و در ترکیب با دیگر حروف، و از دیدگاه زبان‌شناسان مسلمان، تجوید ‌صوت‌شناسی زبان عربی فصیح قرآنی است. 📌علم تجوید دانش یا هنری است که به قواعد و مسائل و مباحث مربوط به مخارج حروف و چگونگی صفات لازم و صفات عارضیِ حروف در تلاوت قرآن مجید می‌پردازد ✨✨موضوع علم تجوید موضوع آن حروف و کلمات قرآن‌ است. بنابراین، مباحث و مسائل تجوید به مخارج حروف، ترقیق، تفخیم، اِخفاء، اظهار، ادغام (ه‌ م)، اِقلاب، رَوْم، اِشمام، اِماله (ه‌ م) و دیگر شیوه‌های ادای حروف و کلمات محدود می‌گردد و مباحث مربوط به وقف و ابتدا، بجز قواعد وقف بر اواخر کلمات، به رغم آن‌که در تجویدی جایی برای خود باز کرده‌اند، موضوعاً از علم تجوید خارج‌اند. 🍀افزوده شدن مباحثی از علم‌الاداء، (مهارت قرائت هنری قرآن یا فن خوش‌خوانی قرآن) علم رسم محصف، علم قرائت و جز آن نیز، بر توجیهاتی از قبیل صرفه‌جویی، ترغیب به فراگیری علوم و فنون مرتبط با تجوید قرآن و تأکید بر لزوم جامعیت علمی و عملی قاریان و مُقریان مبتنی است همچنان که متون مختصر و مفصل علم قرائات (به رغم استقلال دیرینه علم تجوید) معمولاً بخش عمده‌ای از مباحث تجوید را در بر داشته‌اند. ✨✨هدف علم تجوید 🍃هدف از علم تجوید توانا ساختن قاری بر تلاوت زیبا و استوار و تلفظ فصیح حروف قرآن کریم و حفظ زبان از اشتباه در خواندن کتاب الاهی است. 📚ابن جزری (متوفی ۸۳۳) در التمهید فی علم التجوید تجوید را زیور تلاوت و زینت قرائت می‌داند. ................................................... 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 💠علم تجوید چیست؟ تجوید در لغت : به معنای نیکو ساختن است . در اصطلاح تجویدی : ✨اعطای حق هر حرفی و ادای صحیح آن از لحاظ مخرج و صفت و حرکت و وقف و ابتدا بدون افراط و تفریط ، همانگونه که صحابه از رسول الله (صلی الله علیه وسلم) شنیده اند . 💎انواع تجوید : تجوید نظری (تئوری) و تجویدعملی . 💢تجوید نظری : به مجموع قواعد و مباحث تئوری علم تجوید و شناخت آنها اطلاق می شود . 💢تجوید عملی : مطابقت دادن قواعد تئوری و عمل کردن به آنها در هنگام قرائت قرآن . 💠ثمره و نتیجه ی یادگیری علم تجوید : محفوظ و مصون ماندن زبان از خطا و اشتباه در قرائت قرآن کریم که آن جز با ممارست و تمرین حاصل نمی شود 💎هدف از یاد گیری علم تجوید : قرائت صحیح قرآن و در نهایت جلب رضایت خداوند رحمن و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت . فضل و برتری علم تجوید نسبت به سایر علوم : 🎊این علم برترین و شریف ترین علوم است . زیرا به شریف ترین و برترین کتاب ها که قرآن می باشد تعلق دارد . ................................................... 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 37 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
Minshawy (Murattal)003037.mp3
زمان: حجم: 688.5K
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا ۖ كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا ۖ قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا ۖ قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿٣٧﴾ پس پرودگارش او را به صورت نیکویی پذیرفت، و به طرز نیکویی نشو و نما داد، و زکریا را کفیلِ [رشد و تربیت معنوی] او قرار داد. هر زمان که زکریا در محراب [عبادت] بر او وارد می شد، رزق ویژه ای نزدش می یافت. [روزی در کمال شگفتی] گفت: ای مریم! این رزق ویژه برای تو از کجاست؟! گفت: از سوی خداست، یقیناً خدا هر کس را بخواهد، رزق بی حساب می دهد. (۳۷) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا ۖ كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا ۖ قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا ۖ قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿٣٧﴾ پس پرودگارش او را به صورت نیکویی پذیرفت، و به طرز نیکویی نشو و نما داد، و زکریا را کفیلِ [رشد و تربیت معنوی] او قرار داد. هر زمان که زکریا در محراب [عبادت] بر او وارد می شد، رزق ویژه ای نزدش می یافت. [روزی در کمال شگفتی] گفت: ای مریم! این رزق ویژه برای تو از کجاست؟! گفت: از سوی خداست، یقیناً خدا هر کس را بخواهد، رزق بی حساب می دهد. (۳۷) فَتَقَبَّلَهَا = پس پذیرفت او را رَبُّهَا = پروردگارش بِقَبُولٍ حَسَنٍ = به قبول نیکو وَأَنْبَتَهَا = و رویانید او را نَبَاتًا حَسَنًا = روییدنی نیکو وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا = و کفیل او کرد زکریا را كُلَّمَا = هر گاه دَخَلَ عَلَيْهَا = وارد شد بر او زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ = زکریا در محراب وَجَدَ عِنْدَهَا = یافت نزدش رِزْقًا ‌= رزق قَالَ يَا مَرْيَمُ = گفت ای مریم أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا = چگونه ، کجاست برای تو این قَالَتْ هُوَ = گفت آن مِنْ عِنْدِ اللهِ = از نزد خدا إِنَّ اللهَ = همانا خدا يَرْزُقُ = روزی می دهد مَنْ يَشَاءُ = هر کس می خواهد بِغَيْرِ حِسَابٍ = بدون‌ حساب 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٣٧) -اين آيه ادامۀ بحث آيۀ قبل در بارۀ سرگذشت مريم است، مى‌فرمايد: «پروردگارش او را به طرز نيكويى پذيرفت و بطور شايسته‌اى (گياه وجود) او را رويانيد و پرورش داد» (فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً) . جملۀ اخير اشاره به نكتۀ لطيفى دارد و آن اينكه كار خداوند، انبات و رويانيدن است يعنى همان گونه كه در درون بذر گلها و گياهان استعدادهايى نهفته است، در درون وجود آدمى و اعماق روح و فطرت او نيز همه گونه استعدادهاى عالى نهفته شده است كه اگر انسان خود را تحت تربيت مربيان الهى كه باغبانهاى باغستان جهان انسانيتند قرار دهد، به سرعت پرورش مى‌يابد و آن استعدادهاى خداداد آشكار مى‌شود. سپس مى‌افزايد: «خداوند زكريا را سرپرست و كفيل او قرار داد» (وَ كَفَّلَها زَكَرِيّا) . هر چه بر سن مريم افزوده مى‌شد، آثار عظمت و جلال در وى نمايانتر مى‌گشت و به جايى رسيد كه قرآن در ادامۀ اين آيه در بارۀ او مى‌گويد: «هر زمان زكريا وارد محراب او مى‌شد غذاى جالب خاصى نزد او مى‌يافت» (كُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَكَرِيَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً) . زكريا از روى تعجب، روزى «به او گفت اين غذا را از كجا آوردى» ! (قالَ يا مَرْيَمُ أَنّى لَكِ هذا) . مريم در جواب «گفت: اين از طرف خداست و اوست كه هر كس را بخواهد بى‌حساب روزى مى‌دهد» (قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ) . از روايات متعددى استفاده مى‌شود كه آن غذا يك نوع ميوۀ بهشتى بوده كه در غير فصل، در كنار محراب مريم به فرمان پروردگار حاضر مى‌شده است و اين موضوع جاى تعجب نيست كه خدا از بندۀ پرهيزگارش اين چنين پذيرايى كند! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 280 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا