eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6.1هزار دنبال‌کننده
19.8هزار عکس
7.1هزار ویدیو
417 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿٩٧﴾ در آن نشانه هایی روشن [از ربوبیّت، لطف، رحمت خدا و از جمله] مقام ابراهیم است؛ و هر که وارد آن شود در امان است؛ و خدا را حقّی ثابت و لازم بر عهده مردم است که [برای ادای مناسک حج] آهنگ آن خانه کنند، [البته] کسانی که [از جهت سلامت جسمی و توانمندی مالی و باز بودن مسیر] بتوانند به سوی آن راه یابند، و هر که ناسپاسی ورزد [و از رفتن به آنجا خودداری کند، به خود زیان زده]؛ زیرا خدا از جهانیان بی نیاز است. (۹۷) فِيهِ = در آن آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ = نشانه های روشن مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ = مقام ابراهیم وَمَنْ دَخَلَهُ = وکسی که داخل آن شود كَانَ آمِنًا = باشد در امان وَلِلهِ = و برای خداست عَلَى النَّاسِ = بر مردم حِجُّ الْبَيْتِ = حج خانه ( قصد خانه ) مَنِ اسْتَطَاعَ = كسى كه توانست إِلَيْهِ سَبِيلًا = بسوى آن راهی وَمَنْ كَفَرَ = و كسى كه كفر ورزيد فَإِنَّ اللهَ = پس همانا خدا غَنِيٌّ = بی نیاز عَنِ الْعَالَمِينَ = از جهانیان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٧) -در اين آيه به دو امتياز ديگر آن اشاره كرده مى‌فرمايد: «در آن نشانه‌هاى روشن (از جمله) مقام ابراهيم است» (فِيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِيمَ) . و نشانۀ ديگر آن آرامش و امنيت حاكم بر اين شهر است چنانكه قرآن مى‌گويد: «و هر كس داخل آن شود در امان خواهد بود» (وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً) . در جملۀ بعد دستور حجّ به همۀ مردم داده مى‌گويد: «و براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند آنها كه توانايى رفتن به سوى آن دارند» (وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً) . از اين دستور تعبير به يك بدهى و دين الهى شده كه بر ذمّۀ عموم مردم مى‌باشد، زيرا فرموده است «وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ» «براى خدا بر مردم است. . .» . فريضۀ حجّ از زمان آدم (ع) تشريع شده بود، ولى رسميت يافتن آن بيشتر مربوط به زمان ابراهيم (ع) است. تنها شرطى كه در آيه براى وجوب حج ذكر شده مسألۀ استطاعت و توانايى است كه از جمله داشتن زاد و توشه و مركب، و توانايى جسمى را شامل مى‌شود. ضمنا از آيۀ فوق استفاده مى‌شود كه اين قانون مانند ساير قوانين اسلامى اختصاص به مسلمانان ندارد، بلكه همه موظفند آن را انجام بدهند. در پايان آيه براى تأكيد و بيان اهميت مسألۀ حجّ مى‌فرمايد: «و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانيده زيرا) خداوند از همۀ جهانيان بى‌نياز است» (وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ) . واژۀ «كفر» در اصل به معنى پوشانيدن است و از نظر اصطلاح دينى معنى وسيعى دارد و هر گونه مخالفت با حق، چه در مرحلۀ عقايد و چه در مرحلۀ دستورات فرعى را شامل مى‌شود، لذا در آيۀ فوق در مورد «ترك حجّ» به كار رفته است. در بارۀ اهميت فوق العادۀ حجّ در حديثى از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مى‌خوانيم كه به على عليه السّلام فرمود: اى على! كسى كه حج را ترك كند با اين كه توانايى دارد كافر محسوب مى‌شود، زيرا خداوند مى‌فرمايد: بر مردمى كه استطاعت دارند به سوى خانۀ خدا بروند لازم است حج به جا بياورند و كسى كه كفر بورزد (آن را ترك كند) به خود زيان رسانيده است، و خداوند از آنان بى‌نياز است، اى على! كسى كه حجّ را به تأخير بياندازد تا اين كه از دنيا برود خداوند او را در قيامت يهودى يا نصرانى محشور مى‌كند! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 311 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 فِيهِ ءَاياَتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ ءَامِناً وَلِلَّهِ عَلَى الْنَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِّىٌ عَنِ الْعاَلَمِينَ‏ 🍀 ترجمه: در آن نشانه‏ هاى روشن، مقام ابراهیم است و هر كسى وارد آن شود، در امان است و براى خدا بر عهده‏ ى مردم است كه قصد حج آن خانه را نمایند،البته هر كه توانایى این راه را دارد. و هر كسی كفر ورزد، همانا خداوند از همه‏ ى جهانیان بى‏ نیاز است. 🌷 : نشانه هاى روشن 🌷 : کسی که در ایمنی است، از امن به معنای اطمینان و آرامش قلب است. 🌷 : به معنای قصد است، در شریعت قصد خانه خدا برای عمل 🌷 : به معنای توانایی داشتن 🌷 : راه 🌷 : بی نیاز 🌷 : جهانیان 🌸 این آیه ادامه آیه قبلی در مورد است. دو امتیاز دیگر کعبه یکی وجود مقام ابراهیم و دیگری آرامش و امنیتی که در آن وجود دارد. در كنار كعبه، مقام ابراهیم است. مقام ابراهیم سنگى است كه به هنگام ساختن كعبه و بالا بردن دیوارهاى آن، زیر پاى علیه السلام قرار داشت و اثر پاى آن حضرت بر روى آن مانده است. {فیه ءَاياَتٌ بينات مقام إبراهيم و من دخله کان ءامنا: در آن نشانه های روشن، مقام ابراهیم است و هر کسی وارد آن شود، در امان است.} 🌸 در جمله بعد دستور به همه مردم داده و می فرماید: و لله علی الناس حج البيت من استطاع إليه سبيلا: و براى خدا بر عهده ى مردم است که قصد حج آن خانه را نمایند، البته هر که توانایی این راه را دارد. این یک دستور بر ذمه همه مردم می باشد البته به شرطی که فرد توانایی رفتن را داشته باشد چه از لحاظ زاد و توشه و وسیله نقلیه و چه از لحاظ توانایی جسمی که اگر استطاعت داشته باشد بر او حج واجب است. 🌸 حج از زمان علیه السلام بوده ولی از زمانی که حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل کعبه را بازسازی کردند به رسمیت شناخته شد. در پایان آیه برای تأکید و بیان اهمیت مسأله حج می فرمايد: و من کفر فإن الله غنى عن العالمين: و هر کسی کفر ورزد، همانا خداوند از همه ی جهانیان بی نیاز است. درباره اهمیت در حدیثی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به امام علی علیه السلام می فرماید: ای علی! کسی که حج را ترک کند با این که توانایی دارد، کافر محسوب می شود. 🔹 پیام های آیه97 سوره آل عمران 🔹 ✅ در خانه ، نشانه های روشن بسیار است. نشانه های قداست و معنویت، خاطرات پیامبر از آدم تا خاتم و قبله گاه برای همه نمازگزاران ✅ علیه السلام مقامی دارد که جای پای او، به مکه ارزش داده است. ✅ ، باید خالصانه و تنها برای خدا باشد. ✅ فرد از نظر مالی و بدنی شرط حج است. ✅ انکار و ترک آن سبب کفر است. ✅ فایده ی انجام دستورات الهی، به خود انسان بر می گردد و گرنه نیازی به اعمال ما ندارد. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
10.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 قاری: 📖 سوره مبارکه فاطر ( آیه ۲۴) ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅┄ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈 با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم شوید و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند گردید. 😊😊😊 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رویدادهای مهم قرآنی در ماه رجب قسمت پنجم ۵. اولین هجرت در تاریخ اسلام 💠برخی مفسرین در شأن نزول آیات 82-84 سوره مبارکه مائده نوشته‌اند که این آیات درباره نجاشی و اصحابش نازل شده است. (13). خلاصه ماجرا 💠قریش تصمیم گرفتند که مسلمانان را تحت فشار قرار دهند. از این رو قرار بر این شد که هر قبیله، افراد مسلمان خود را مورد آزار و شکنجه قرار دهد. این برنامه، با کمال خشونت آغاز شد که حاصل آن گرفتار شدن گروهی از مسلمانان و از خطر رستن گروهی دیگر بود. 💠خداوند پیامبرش صلی الله علیه و آ له را به وسیله عمویش ابو طالب علیه‌السلام، حفظ کرد. هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آ له احساس کرد که مسلمانان در فشار هستند و هنوز مأمور به جهاد هم نشده اند، آن‌ها را مأمور کرد که به سرزمین حبشه هجرت کنند. 💠بر طبق این دستور عده‌ای از مسلمانان به کنار دریا رفتند و از آنجا به وسیله کشتی- که به نیم دینار کرایه کردند- رهسپار حبشه شدند. 💠این مهاجرت، در ماه رجب سال پنجم بعثت، اتفاق افتاد و برای اولین بار بود که مسلمانان برای رهایی از ظلم و ستم دشمنان از وطن خود به سرزمین دیگری هجرت می‌کنند. پس از آن‌ها جعفر بن ابیطالب نیز عازم آن دیار شد و به دنبال او مسلمانان دیگری هم راه حبشه را پیش گرفته و به آن‌ها پیوستند. سرانجام 82 تن از مسلمان به کشور نجاشی پناهنده شدند. (14). 📚 منابع: (13) ترجمه مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، ج7، ص: 146 (14)  همان 146-147   🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا