#شان_نزول 🌴
#لجوجان مشرک ⚠️
#رعد /32📖
🥀بعضی از مفسران گفته اند که آیه در پاسخ جمعی از مشرکان مکه نازل شده است که در پشت خانه کعبه بودند و به دنبال پیامبر صلی الله علیه و آله فرستادند .
🍃 پیامبر صلی الله علیه و آله (به امید هدایت آنها) نزدشان آمد ، عرض کردند : اگر دوست داری از تو پیروی کنیم این کوه های مکه را به وسیله قرآنت عقب گردان تا کمی این زمین تنگ و محدود ما گسترش یابد
و زمین را بشکاف و چشمه ها و نهرهایی در این جا پدید آور تا درختانی را غرس کرده زراعت نماییم
🥀 تو به گمان خود کمتر از او نیستی که خداوند کوه ها را برای او مسخر می کرده بود که با او هم صدا شده ، تسبیح خدا می گفتند ، یا این که باد را مسخر ما گردان که بر دوش آن سوار شویم و به شام رویم و مشکلاتمان را حل کنیم و مایحتاج خود را تهیه نماییم و همان روز بازگردیم همان گونه که مسخر سلیمان بود .
🍃تو به گمان خود از سلیمان کمتر نیستی و نیز ، جدت قصی (جد طایفه قریش ) یا هر کس دیگر از مردگان ما را می خواهی زنده کن تا از او سؤ ال کنیم که آیا آن چه تو می گویی حق است یا باطل ؛ زیرا عیسی علیه السلام مردگان را زنده می کرد و تو کمتر از عیسی نیستی
🥀 در این هنگام ، آیه نازل شد و به آنها گوشزد کرد که همه آن چه را می گویید از سر لجاجت است نه برای ایمان آوردن ، وگرنه معجزه کافی برای ایمان آوردن ارایه شده است .
👇👇👇👇
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
@amozeshtajvidhefzquran
🔻 #حافظه_شنیداری
👂 شیوههای استفاده بهتر از حافظه شنیداری
1⃣👈 از آنجا که معمولا بلند خواندن و گوشدادن به مطالب به یادگیری میانجامد، بهتر است به جای بلندخوانی، #زمزمهخوانی تجربه و جایگزین شود تا با مصرف انرژی کمتر، اطلاعات بیشتر به دست آید. #بلندخوانی، افزون بر مزاحمت، به صرف انرژی بسیار و خستگی زود هنگام میانجامد.
2⃣👈 مکان خلوت، دوری از سر و صداهای مزاحم و نور کافی و دوری از عوامل بازدارنده، بسیار مهم است.
3⃣👈 بهتر است برای استماع بهتر و جامعتر، الگوهای صوتی را از طریق هنذفری گوش بدهید؛ همچنین، قبل از خواب قسمتی را که فردا میخواهید حفظ کنید، از طریق هنذفری مکرر گوش بدهید تا خوابتان ببرد.
4⃣👈 چون اطلاعات به صورت فلهای (بستهبندی) وارد مغز میشود، برای آن که منظم (دستهبندیشده) جایابی و طبقهبندی شوند و یادگیری پایدارتر گردد، با آنچه شنیده یا خوانده میشود، به صورت پرسشی برخورد گردد.
5⃣👈 ضبط درس و استماع مجدد آن بسیار مفید است. بازگو کردن همه درس یا مطالب مهم آن به وسیله خود فرد، ضبط آن و سپس گوش سپردن به آن در فواصل زمانی مختلف، به ویژه در دروس نظری و بالاخص در زبانهای انگلیسی، عربی و قواعد، بسیار سودمند است.
✅ شیوه زمانشکن و کاربردی
⛔️ برای این افراد شیوهای بسیار قوی وجود دارد که از دیرباز در حوزههای علمیه رواج داشته است. این روش که امروزه اصطلاحا #حریف_تمرینی یا #مباحثه_نظری خوانده میشود، #روش_بحث_و_تکرار است. در این باره، عبارت زیر نزد حوزویان شهرت دارد: #الدرس_حَرف_و_التکرار_اَلْف;
💯ترجمه: درس سخنی است و تکرار هزار مرتبه آن را غنی میسازد.
💢 #نکته_مهم در این روش، استفاده از حریف یا #مباحث_مناسب است. این فرد نباید، از نظر توان علمی، با شما فاصله بسیار داشته باشد و بهتر است هم سطح یا کمی بهتر شمرده شود; چون حریفان و هم بحثهای قوی و مستعد، افراد ناتوانتر را ابزار تکرار درس خویش میسازند. هم بحث بسیار ضعیف، انگیزهها را نابود میکند; گرچه افراد ناتوان باید برای رشد و ارتقای خویش هم بحث متوسط برگزینند.
#نکات_حفظ
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
#مرور_محفوظات
🔰 شیوه تقویت محفوظات 🔰
✍ اگر در یک جزء صفحات مختلف، شرایط متفاوتی از نظر قوت و ضعف دارند میتوانید روش ذیل استفاده کنید.
🔰🔰🔰
1⃣ برای ارزیابی، جزء را یک بار از حفظ بخوانید.
2⃣ سپس در حین خواندن صفحات را درجه بندی کنید و گوشه ای از صفحه شماره گذاری کنید :
🔰 به این صورت که مثلا👇
🔸صفحات قوی و بی اشکال درجه 1
🔹صفحات با یک تا 3 اشکال درجه 2
🔸صفحات تا 6 اشکال درجه 3
🔹و صفحات ضعیف تر درجه 4
◻️شماره گذاری شوند.
3⃣ سپس بعد از شماره گذاری صفحات در مرور دوم ابتدا همه صفحات درجه4 را با دقت تلاوت و رفع اشکال کنید.
4⃣ بعد از آن همه صفحات درجه 3 و 4 را تلاوت کنید و رفع اشکال نمایید.
5⃣ نوبت بعد صفحات درجه 2 و 3 و 4
6⃣ و نوبت آخر همه صفحات جزء را بخوانید.
✅ با این روش صفحات ضعیف را 4 بار و صفحات قوی را یکبار خوانده اید و این به تقویت محفوظات و یکسان سازی کیفیت آن ها کمک بسیاری میکند.
🔚 #موفقیت
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
10.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺الان روزگاریه که سکوت کردن کمک به جبهه یزید هست
🔻حق رو بگید و تماشاچی نباشید
#فاطمیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
❓ سؤال: معنای جمله «فَاذْكُرُوني أَذْكُرْكُمْ؛ پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم» چیست؟
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹در برخی تفاسیر معنای آن، اینگونه ذکر شده است: «أذْکرونی بِالدعآءِ أَذْکرْکمْ بِالإجابَةِ؛ مرا با دعا یاد کنید، تا من نیز با اجابت آن، شما را یاد کنم».
🔸و در روایات شارحه مرویه آمده است: «أَنَا مَعَ عَبْدِي إِذَا ذَكَرَنِي فَمَنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ ذَكَرْتُهُ فِي نَفْسِي وَ مَنْ ذَكَرَنِي فِي مَلَإٍ ذَكَرْتُهُ فِي مَلَإٍ خَيْرٍ مِنْهُ؛ هرگاه بندهام مرا یاد کند، من با اویم؛ بنابراین، هرکس مرا در دل خود یاد کند، او را در نزد خود یاد میکنم و هرکس مرا در میان گروهی یاد کند، او را در میان گروهی بهتر از آن یاد خواهم نمود».
👇👇👇👇
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
@amozeshtajvidhefzquran
YEKNET.IR - zamine - fatemie 2 - 1401 - rasouli.mp3
6.1M
🔳 ایام_فاطمیه
🌴چه غربت تلخی
🌴چه داغ سنگینی
🎤 #مهدی_رسولی
#فاطمیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈