eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
5.7هزار دنبال‌کننده
19.1هزار عکس
6.8هزار ویدیو
403 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰1 - معنای لغوی : 🎶 ریشه‌ی این کلمه فارسی بوده و نام لحنی از الحان موسیقی ایرانی و نام‌نوایی از موسیقی است. 🔰2 - گستردگی و پیشینه : 🎵 عده‌ای بهترین جایگاه این مقام را در آذربایجان، و اهل آن را بهترین اجراءکنندگان این مقام می‌دانند و معتقدند که به مرور زمان این مقام در همه‌ی سرزمین‌ها به خصوص در میان عرب‌زبانان جایگاه و موقعیتی خاص برای خود کسب نموده است تا آن جایی که امروزه یکی از مقامات اصلی در میان الحان قرآن کریم است. 🔰3 - کیفیت آهنگ :  🎵سه‌گاه تنها مقامی است که نسبت به سایر مقام‌ها حالت تهییج و تطریب دارد در این مقام نوعی شور و هیجان و جهش وجود دارد که درصورت تطابق صحیح و به جا با مفهوم و معنای آیات زیبایی دوچندان دارد این مقام دوست داشتنی بوده و برای انسان هیجان ایجاد می‌کند. برخی گوشه‌های آن حالت امید و رجاء معنوی دارد و برخی دیگر حزنی معنوی در نفس به وجود می‌آورد. 🔰4 - موضوع آیات :  🎵غالباً این مقام در آیات «رحمت، شادی، فرح، بشارت، امید، رجاء، مفاهیم عشق، وعده‌های الهی، مغفرت، صفات مومنان، پیروزی، اجابت دعا و اصحاب یمین»‌ آورده شده است. 🔰5 - تاثیرات : 🎵 الحان مقام سه‌گاه آرامش‌بخش و باعث لذت روح و جان است و غم‌ها را می‌زداید و ریتم آن به گونه‌ای است که حالت استهزاء، عتاب، خطاب، تمسخر و سرزنش را در ذهن شنونده تراوش و منقوش می‌کند. همچنین حلاوت و شیرینی آن برانگیزنده‌ی حس محبت، عشق و سوزدل است. 🔰6 - جایگاه اجرا : 🎵 این مقام غالباً قبل و بعد از چهارگاه و حجاز و بعد از رست قابل اجرا می‌باشد و همچنین پس از عجم و نهاوند نیز خوانده شده است. 🔰7 - گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی :  🎵این مقام یکی از دستگاه‌های اصلی موسیقی در ایران بوده و گوشه‌های «مویه، زابل، مخالف و مطلوب» در آن استفاده می‌شود. همچنین گوشه‌ی «رمل» نیز در آن استفاده می‌گردد . از دیدگاه اساتید لحن گوشه‌های دیگری از جمله دستگاه «هزام» که استاد مصطفی اسماعیل در تلاوت سوره‌های لقمان، نازعات و علق خوانده است را می‌توان نام برد. 🔰8 - قاریان برتر :  🎵رفعت، شعشاعی، مصطفی اسماعیل، منشاوی، شحات انور و نیز استاد غلوش می‌باشند 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با آموزش تخصصی استاد رحیم خاکی 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_507651510750938952.mp3
1.16M
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
CQACAgQAAx0CRuVpqwACORVh-V0xkvHMCic-1h8OHhI_e3NW0gACPAEAAifYaQV0rJ2aLcNhHiME.mp3
215.6K
🎵جواب مقام سه گاه 🎤شیخ شحات محمد انور 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
CQACAgQAAx0CRuVpqwACORZh-V0xa6UHF84abX5m5B8vabpIcQAC-QIAA66YAmXY5b2mY3tMIwQ.mp3
173.3K
🎵قرار مقام سه گاه 🎤شیخ شحات محمد انور 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 قاری: 📖 سوره مبارکه ق (آیه 45) نغمه👌👌 ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅┄ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈 با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم شوید و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند گردید. 😊😊😊 👉 @talavatquran1 👈
آیه ی 67 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
005067.mp3
497.1K
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾ ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین (علیه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای. و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه می دارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمی کند. (۶۷) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾ ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین (علیه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای. و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه می دارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمی کند. (۶۷) يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ = اى رسول بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ = برسان آنچه نازل شد إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ = بسوی تو از،طرف پروردگارت وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ = و اگر انجام ندهی فَمَا بَلَّغْتَ = پس نرسانده ای رِسَالَتَهُ = رسالتش را وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ = و خدا نگه می دارد تو را مِنَ النَّاسِ = از مردم إِنَّ اللهَ = همانا خداوند لَا يَهْدِي = هدایت نمی کند الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ = گروه کافران را 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٦٧) -انتخاب جانشين نقطۀ پايان رسالت! در اين آيه روى سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفۀ او را بيان مى‌كند، با خطاب «اى پيامبر!» (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) . شروع شده و با صراحت و تأكيد دستور مى‌دهد، كه «آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است (به مردم) برسان» (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ) . سپس براى تأكيد بيشتر به او اخطار مى‌كند كه: «اگر از اين كار خوددارى كنى (كه هرگز خوددارى نمى‌كرد) رسالت خدا را تبليغ نكرده‌اى» ! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ) . سپس به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله كه گويا از واقعۀ خاصى اضطراب و نگرانى داشته، دلدارى و تأمين مى‌دهد و به او مى‌گويد: از مردم در اداى اين رسالت وحشتى نداشته باش» زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت» (وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ) . و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت كفر بورزند، مى‌گويد: «خداوند كافران لجوج را هدايت نمى‌كند» (إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ) . راستى چه مسألۀ مهمى در اين آخرين ماههاى عمر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مطرح بوده كه در آيۀ فوق عدم تبليغ آن مساوى با عدم تبليغ رسالت شمرده شده است. در كتابهاى مختلف دانشمندان شيعه و اهل تسنن روايات زيادى ديده مى‌شود كه با صراحت مى‌گويد آيۀ فوق در بارۀ تعيين جانشين براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سرنوشت آيندۀ اسلام و مسلمين در غدير خم نازل شده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 536 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
و بدنبال آن سر به سوى آسمان برداشت و عرض كرد: اللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه و احبّ من احبّه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله و ادر الحقّ معه حيث دار: «خداوندا! دوستان او را دوست بدار و دشمنان او را دشمن بدار، محبوب بدار آن كس كه او را محبوب دارد، و مبغوض بدار آن كس كه او را مبغوض دارد، يارانش را يارى كن، و آنها را كه ترك ياريش كنند، از يارى خويش محروم ساز، و حق را همراه او بدار و او را از حق جدا مكن» . سپس فرمود: الا فليبلّغ الشّاهد الغائب: «آگاه باشيد، همۀ حاضران وظيفه دارند اين خبر را به غايبان برسانند» . خطبۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به پايان رسيد، عرق از سر و روى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و على عليه السّلام و مردم فرو مى‌ريخت، و هنوز صفوف جمعيت از هم متفرق نشده بود كه امين وحى خدا نازل شد و اين آيه را بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله خواند: اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي. . . «امروز آيين شما را كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اللّه اكبر، اللّه اكبر على اكمال الدّين و اتمام النّعمة و رضى الرّبّ برسالتى و الولاية لعلىّ من بعدى: «خداوند بزرگ است، خداوند بزرگ است همان خدايى كه آيين خود را كامل و نعمت خود را بر ما تمام كرد، و از نبوت و رسالت من و ولايت على عليه السّلام پس از من راضى و خشنود گشت» . در اين هنگام شور و غوغايى در ميان مردم افتاد و به على عليه السّلام اين موقعيت را تبريك مى‌گفتند و از افراد سرشناسى كه به او تبريك گفتند، أبو بكر و عمر بودند، كه اين جمله را در حضور جمعيت بر زبان جارى ساختند: بخّ بخّ لك يابن ابى طالب اصبحت و امسيت مولاى و مولا كلّ مؤمن و مؤمنة: «آفرين بر تو باد، آفرين بر تو باد، اى فرزند أبو طالب! تو مولا و رهبر من و تمام مردان و زنان با ايمان شدى» . اين بود خلاصه‌اى از حديث معروف غدير كه در كتب دانشمندان اهل تسنن و شيعه آمده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 538 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
خلاصۀ جريان غدير- در آخرين سال عمر پيامبر مراسم حجّة الوداع، با شكوه هر چه تمامتر در حضور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به پايان رسيد. نه تنها مردم مدينه در اين سفر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را همراهى مى‌كردند بلكه، مسلمانان نقاط مختلف جزيرۀ عربستان نيز براى كسب يك افتخار تاريخى بزرگ به همراه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بودند. آفتاب حجاز آتش بر كوهها و درّه‌ها مى‌پاشيد، اما شيرينى اين سفر روحانى بى‌نظير، همه چيز را آسان مى‌كرد، ظهر نزديك شده بود، كم‌كم سرزمين جحفه و سپس بيابانهاى خشك و سوزان «غدير خم» از دور نمايان مى‌شد. روز پنج شنبه سال دهم هجرت بود، و درست هشت روز از عيد قربان مى‌گذشت، ناگهان دستور توقف از طرف پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به همراهان داده شد. مؤذن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با صداى اللّه اكبر مردم را به نماز ظهر دعوت كرد، مردم بسرعت آمادۀ نماز مى‌شدند، اما هوا بقدرى داغ بود كه بعضى مجبور بودند، قسمتى از عباى خود را به زير پا و طرف ديگر آن را به روى سر بيفكنند. نماز ظهر تمام شد، مسلمانان تصميم داشتند فورا به خيمه‌هاى كوچكى كه با خود حمل مى‌كردند پناهنده شوند، ولى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به آنها اطلاع داد كه همه بايد براى شنيدن يك پيام تازۀ الهى كه در ضمن خطبۀ مفصلى بيان مى‌شد خود را آماده كنند. كسانى كه از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فاصله داشتند قيافۀ ملكوتى او را در لابلاى جمعيت نمى‌توانستند مشاهده كنند. لذا منبرى از جهاز شتران ترتيب داده شد و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بر فراز آن قرار گرفت و نخست حمد و سپاس پروردگار بجا آورد و خود را به خدا سپرد، سپس مردم را مخاطب ساخت و چنين فرمود: «من به همين زودى دعوت خدا را اجابت كرده، از ميان شما مى‌روم، من مسؤولم، شما هم مسؤوليد، شما در بارۀ من چگونه شهادت مى‌دهيد» ؟ مردم صدا بلند كردند و گفتند: نشهد انّك قد بلّغت و نصحت و جهدت فجزاك اللّه خيرا: «ما گواهى مى‌دهيم تو وظيفۀ رسالت را ابلاغ كردى و شرط خيرخواهى را انجام دادى و آخرين تلاش و كوشش را در راه هدايت ما نمودى، خداوند تو را جزاى خير دهد» . سپس فرمود: «آيا شما گواهى به يگانگى خدا و رسالت من و حقانيت روز رستاخيز و برانگيخته شدن مردگان در آن روز نمى‌دهيد» ؟ ! همه گفتند: «آرى! گواهى مى‌دهيم» فرمود: خداوندا! گواه باش» ! . . . بار ديگر فرمود: اى مردم! آيا صداى مرا مى‌شنويد؟ . . . گفتند: آرى، و بدنبال آن، سكوت سراسر بيابان را فرا گرفت و جز صداى زمزمۀ باد چيزى شنيده نمى‌شد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: . . . اكنون بنگريد با اين دو چيز گرانمايه و گرانقدر كه در ميان شما به يادگار مى‌گذارم چه خواهيد كرد؟ يكى از ميان جمعيت صدا زد، كدام دو چيز گرانمايه يا رسول اللّه؟ ! . پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بلافاصله گفت: اول ثقل اكبر، كتاب خداست كه يك سوى آن به دست پروردگار و سوى ديگرش در دست شماست، دست از دامن آن برنداريد تا گمراه نشويد، و اما دومين يادگار گرانقدر من خاندان منند و خداوند لطيف خبير به من خبر داده كه اين دو هرگز از هم جدا نشوند، تا در بهشت به من بپيوندند، از اين دو پيشى نگيريد كه هلاك مى‌شويد و عقب نيفتيد كه باز هلاك خواهيد شد. ناگهان مردم ديدند پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به اطراف خود نگاه كرد گويا كسى را جستجو مى‌كند و همين كه چشمش به على عليه السّلام افتاد، خم شد و دست او را گرفت و بلند كرد، آنچنان كه سفيدى زير بغل هر دو نمايان شد و همۀ مردم او را ديدند و شناختند كه او همان افسر شكست ناپذير اسلام على عليه السّلام است، در اينجا صداى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رساتر و بلندتر شد و فرمود: ايّها النّاس من اولى النّاس بالمؤمنين من انفسهم: «چه كسى از همۀ مردم نسبت به مسلمانان از خود آنها سزاوارتر است؟ !» . گفتند: خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله داناترند، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفت: خدا، مولى و رهبر من است، و من مولى و رهبر مؤمنانم و نسبت به آنها از خودشان سزاوارترم (و ارادۀ من بر ارادۀ آنها مقدم) سپس فرمود: فمن كنت مولاه فعلىّ مولاه: «هر كس من مولا و رهبر او هستم على مولا و رهبر اوست» و اين سخن را سه بار و به گفتۀ بعضى از راويان حديث، چهار بار تكرار كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 538 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش۱ 🌸 يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ 🍀 ترجمه: ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن؛ و اگر انجام ندهی پس پیام خدا را نرسانده‌ ای و خداوند تو را از آسیب مردم نگه می ‌دارد؛ قطعاً خداوند گروه كافران را هدایت نمی ‌كند. 🌷 : ابلاغ کن، برسان 🌷 : پیام 🌷 : تو را حفظ می کند 🌸 در اين آيه روى سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان مى ‌كند، با خطاب «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ: ای پیامبر» شروع شده و با صراحت و تأكيد دستور مى ‌دهد، كه «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ: آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن» سپس براى تأكيد بيشتر به می فرماید كه: «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ: و اگر انجام ندهی پس پیام خدا را نرسانده ای» سپس به «صلّى اللّه عليه و آله» كه گويا از واقعه‌ خاصّى اضطراب و نگرانى داشته، دلدارى و تأمين مى ‌دهد و به او مى فرماید: «و الله یعصمك من الناس: و خداوند تو را از آسیب مردم حفظ می کند» 🌸 سپس به عنوان يک تهديد، به آنهايى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت بورزند، مى‌ فرماید: «إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ: قطعا خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند» راستى چه مسأله مهمّى در اين آخرين ماه هاى عمر پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» مطرح بوده كه در آيه فوق عدم تبليغ آن مساوى با عدم تبليغ رسالت شمرده شده است. 🌸 این آیه به دلایلى كه خواهد آمد مربوط به جانشینى حضرت على‏ علیه السلام و نصب او به در غدیر خم به هنگام برگشت پیامبر ‏صلى الله علیه وآله از سفر در سال دهم هجرى است. همه‏ ى مفسّران شیعه به اتكاى روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز بعضى از مفسّران اهل‏ سنت به عنوان یكى از مصادیق، آیه را مربوط به نصب حضرت على ‏علیه السلام در غدیر خم به و دانسته ‏اند. 🌸‌ در تمام تنها در این آیه است كه به پیامبر اسلام ‏صلى الله علیه وآله نسبت به كتمان پیام، هشدار داده شده كه اگر نگویى، تمام آنچه را كه در 23 سال رسالت گفته ‏اى هدر مى ‏رود. پس باید دید چه پیام مهمى است كه این گونه بیان مى‏ شود؟ پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله به ‏علیه السلام فرمود: اگر آنچه درباره ولایت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو مى‏ شود. در این آیه چند نكته است كه جهت‏ گیرى محتوایى آن را روشن مى‏‌كند: 1⃣ ، در اواخر عمر پیامبر نازل شده است. 2⃣ در این آیه، به جاى «یا أیّها النّبى» «یا أیّها الرّسول» آمده است، كه نشانه ‏ى یک مهم است. 3⃣ به جاى فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده كه نشانه‏‌ى ابلاغ قطعى و رسمى ومهم است. 4⃣ نسبت به نرساندن یک پیام مهم تهدید شده كه اگر نگوید، همه ‏ى زحماتش به هدر مى‏ رود. 5⃣ رسول خدا صلى الله علیه و آله از عواقب كارى ترس دارد كه او را دلدارى مى‏‌ دهد كه ما تو را از شر مردم نگه مى ‏‌داریم. 6⃣ در آیه، پیامى است كه به لحاظ اهمیّت، با همه پیام ‏هاى دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر این پیام به مردم نرسد، گویا همه ‏ى پیام ‏ها از بین می رود. 7⃣ محتواى پیام، باید مسأله ‏اى اساسى باشد، وگرنه در مسایل جزئى و فردى، این همه تهدید و دلدارى لازم نیست. 8⃣ پیام آیه، مربوط به توحید و نبوّت و معاد نیست، چون این اصول، در روزهاى اوّل بعثت در مكّه بیان شده و نیازى به این همه سفارش در اواخر عمر آن حضرت ندارد. 9⃣ پیام آیه، مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد هم نیست، چون این ها در طول 23 سال دعوت بیان شده و مردم نیز به آن عمل كرده ‏اند و ترسی در كار نبوده است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش۲ 🌸 يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ 🍀 ترجمه: ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده‌ ای‌ و خداوند تو را از آسیب مردم نگه می ‌دارد؛ قطعاً خداوند گروه كافران را هدایت نمی ‌كند. 🌸 موضوع این جلسه در ادامه جلسه قبلی است. محتواى این پیام مهم كه در اواخر عمر شریف صلى الله علیه وآله نازل شده چیست؟ روایات مى‏ گوید: آیه مربوط به هجدهم ذیحجه سال دهم ‏هجرى در سفر حجة الوداع پیامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوى مدینه، در مكانى به نام « » به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در این منطقه جمع شدند. در آنجا، پیامبر خدا در میان انبوه یاران، بر فراز منبرى از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه ‏اى طولانى خواند. ابتداى خطبه، توحید، نبوّت و معاد بود كه تازگى نداشت. سخن تازه از آنجا بود كه ، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جویا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. 🌸 وقتى مطمئن شد كه صدایش به همه‏ ى مردم، در چهار طرف مى‏ رسد، پیام مهم خود را نسبت به آینده بیان كرد. و فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه: هر كه من مولاى اویم، این علىّ مولاى اوست» و به این وسیله جانشینى ‏علیه السلام را براى پس از خود به صراحت اعلام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتى علیها السلام به در خانه‏ هاى مردم مى ‏رفت و مى‏ گفت: مگر نبودید و نشنیدید كه رسول خدا در غدیر خم چه فرمود؟ مى ‏گفتند: ما در ، در فاصله دورى بودیم و صداى پیامبر را نمى‏ شنیدیم!! 🌸 اللّه اكبر از كتمان، از ترس، از بى ‏وفایى و از دروغ گفتن به دختر پیامبر خدا. آرى، مردم با دو شاهد، حقّ خود را مى‏ گیرند، ولى حضرت على علیه السلام با وجود ده‏ ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگیرد. امان از حبّ دنیا، حسادت و كینه ‏هاى بدر و خیبر و حنین كه نسبت به علیه السلام در دل داشتند. امام باقرعلیه السلام فرمودند: «بُنى الاسلام على خمس على الصلاة و الزّكاة و الصوم و الحج و الولایة و لم یناد بشى‏ء كما نودى بالولایة فاخذ النّاس باربع و تركوا هذه: بر پنج چیز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولایت اهل ‏بیت و چیزى به اندازه‏ ى ولایت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذیرفتند و ولایت را ترک کردند. 🔹 پيام های آیه ۶۷ سوره مائده 🔹 ✅ نوع خطاب، باید با نوع هدف، هماهنگ باشد. چون هدف، رسالت و پیام رسانى است، خطاب هم «یا أیّها الرّسول» است. ✅ انتخاب باید از سوى خداوند باشد. ✅ گاهى ابلاغ پیام باید در حضور مردم و مراسم عمومى و با بیعت گرفتن باشد، ابلاغ ولایت با سخن كافى نیست، بلكه باید با عمل باشد. ✅ و پیام‏ هاى الهى، همه در یک سطح نیست. گاهى كتمان یک حقیقت، با كتمان تمام حقایق برابر است. ✅ ركن اصلى ، امامت و حكومت است. ✅ انكار ولایت، نوعى است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
صدا ۰۱۳-۲.m4a
25.7M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈