eitaa logo
کانال ܫࡎـــܝ‌ ࡈ߭ߊߺـــܣࡐ‌ܝ‌
937 دنبال‌کننده
32.3هزار عکس
15.5هزار ویدیو
288 فایل
💫 #مهدی_جانم https://eitaa.com/amtewi 🔹هرروز را از تو سرودن عشق است 🔸در هر غزلی تو را ستودن عشق است 🔹زنده ایم به عشق شهادت در رکابت 🔸در صبح ظهور باتو بودن عشق است ادمین کانال @Nava_70
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷✨🔷✨🔷✨🔷 💠 جلسه سوم 🌹 بِسم الله الرحّمن الرّحیم 🌹 در جلسات گذشته عرض کردیم که قصد داریم مباحث را از مقدمات و مبانی آغاز کنیم که اگر این مقدمات را دنبال کنید، خاصّتاً میتوانید به یک نتیجه ای برسید که در مباحث اصلی مفید فایده باشد. بحثی که در دو جلسه گذشته خدمت بزرگواران بودیم، در رابطه با مسئله خلافت الهی بود و اینکه اصلاً خلافت الهی چیست ؟ و این را مفهوم شناسی وبررسی کردیم که سعی شد در دو جلسه کلیّاتی از مباحث خلافت الهی را بیان کنیم و ارتباط آن با مسئله مهدویت و آقا حجة ابن الحسن (عج) تا جایی که مقدور بود بررسی کردیم. 💠 در کل عرض شد ، قرار است مخلوقی آفریده شود که این مخلوق خلیفه و جانشین خدا شود.(مسئله مهم و کلیدی) در هندسه تفکر دینی ،تمام انسانها خلیفه و جانشین خدا هستند؛ دلیل این مقام توان انسان یعنی قوّه ای است که در وجود بنی آدم نهفته است که این قوّه اولاً میتواند حقیقت اسماء و نهانِ مسمّی را درک کند که در جلسه گذشته بیان شد . دوماً میتواند متجلّی به صفات الهی و متخلّق به اخلاق خدایی شود ؛ در هندسه دینی این خلیفه الهی است که عرض شد ویژگیهایی دارد. 🔷✨🔷✨🔷✨🔷 1
🔷✨🔷✨🔷✨🔷 💠 خلیفه الهی معنای عامّ است ، یعنی کلّ ابناء انسان خلیفة الله هستند . اولین ویژگی خلیفه ی الهی ، برخورداری از مقام ولایت است و این ویژگی مربوط به خلفای خاصّ خداوند میشود. ❓مقام ولایت چیست؟ اهمیت بحث اینجاست : برای پرداختن دقیق به مدل حکومتی مورد نظر در هندسه دینیِ حقیقتی که اسلام محمدی (ص) است . همچنین روشن کردن مشی سیاسی_اجتماعی اسلام و پاسخ به سوالات اساسی فلسفه سیاست در بینش خدامحور یا " تئوئیسم " است که در واقع بینش سیاسی ما همان مدل حاکمیت الله و رسول الله و ائمه معصومین علیهم السلام و در غیاب ایشان، ولایت فقیه است. 🔷 اگر ما بخواهیم به سوالات اساسی فلسفه سیاست پاسخ دهیم که آیا حکومت یک ضرورت است ؟ اگر ضرورت است حاکم و فروانروا کیست؟ چه کسی شایسته حاکمیت است و کدام حکومت بهترین نوع حکومت است؟ اگر بخواهیم اینها را بشناسیم، باید ولایت را بشناسیم و بدانیم که ولایت چیست؟ حتّی تا حدودی برای روشن کردن نگاه هستی شناختی و آنتولوژیکی در بینش تئوئیسم هم نیاز داریم به فهم عمیق ولایت. ☆ چون ولایت یکی از ارکان اصلیِ هندسه فکریِ شیعه و از اساسی ترین آموزه های بینش دینی به حساب می آید. 🔷✨🔷✨🔷✨🔷 2
🔷✨🔷✨🔷✨🔷 💢 بحث راجع به ولایت را در چند زیرمجموعه پیش میبریم و بررسی میکنیم. اول اینکه معنای ولایت چیست ؟(مفهوم اصطلاحی) دوم اینکه باید ولایت خداوندی را مفهوم شناسی کنیم ؛ یعنی خداوند از مرحله ولایت تا هدایت چه مراحلی را طی میکند تا این ولایت، منجر به هدایت میشود و به چه شکلی است ؟ ▫️برای پاسخ به اینها باید ولایت تکوینی_ ولایت تشریعی و به تَبَع آن و در ذیل آن هدایت تکوینی و هدایت تشریعی را بررسی کرد. 💠 مفهوم ولایت : _ولایت یک واژه عربی است که از کلمه " ولی " گرفته شده است. در لغت و زبان عربی " ولی " به معنای آمدن چیزی پشت سرِ چیز دیگری ، بدون اینکه فاصله ای بین این دو باشد؛ یعنی اولین چیزی که می آید دومی بلافاصله پشت سرش قرار بگیرد، طوریکه فاصله ای بین دو اتفاق نیافتد. 🔸لازمه چنین ترتُّب و توالی که این دو شئ دارند، قرب و نزدیکی آن دو با همدیگر است. به همین دلیل واژه " ولی " در هیئت های مختلفی که به کار می رود _ چه در معنای حبّ و دوستی باشد و چه در معنای نصرت و یاری ، چه در معنای متابعت و پیروی باشد و چه در معنای سرپرستی_ وجه مشترک تمام این معانی، همان قُرب است . 🔹در بحث خلافت و خاصّه امامت معنایی که مدّنظر ماست ، معنای سرپرستی است. ما ولایت را در بینش دینی، به معناینوعی از سرپرستی و فرمانروایی و نوعی از استیلا و تدبیر امور میدانیم . 🔷✨🔷✨🔷✨🔷 3
🔷✨🔷✨🔷✨🔷 💠 آیه ای در قرآن داریم(۵۵ / مائده) معروف به آیه ولایت :《اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ و رَسولُهُ و الذینَ ءِامَنوا الذین یُقیمونَ الصلوةَ وَ یُؤتونَ الزّکوةَ و هُم راکِعون》در این آیه خداوند " ولی " را مشخص میکند. " اِنَّما " در زبان عربی به معنای حصر می باشد، یعنی فقط این است و جز این نیست؛ فقط ولی و سرپرست شما و جامعه انسانیِ شما " الله " و رسول خدا (ص) و کسانی که ایمان آوردند ، کسانی که نماز به پا میدارند و زکات میدهند در حالیکه در رکوع هستند که مشخص است اشاره به کیست. ✨ مسئله ای که در اینجا اهمیت دارد این است که ولایت خداوند متعال چیست و چطور در انسان متجلّی میشود ؟ در این مسئله که داریم درباره خداوند متعال صحبت میکنیم ، تقسیم بندی ولایت خدا و هدایت الهی دو تقسیم بندی بسیار مهم دارد ؛ ولایت تکوینی که در ذیل آن هدایت تکوینی است و ولایت تشریعی که در ذیل آن هدایت تشریعی است. 🔹حال جریان این دو ولایت و دو هدایت چیست؟ در مقدمه یک توضیح و آن اینکه : ✨اولاً خداوند متعال پس از صُنع و خلق و جعل عوالم و همچنین عالم دنیا ، بر آنها استیلاء می یابد و سرپرستی و تدبیر تمام عوالم، در یدِ قدرت او قرار میگیرد ؛ این یعنی ولایت تکوینی خداوند. ✨ دوماً غایتِ تمام هستی یک چیز بیشتر نیست و آن کمال است؛ به عبارتی هر چیزی در عالم هستی در حال حرکت به سوی کمال خود است، از ذرات اتم‌گرفته تا ابَرخوشه های کهکشانی در جهان، همه اینها در حال رسیدن به کمال خود هستند و حول یک محوریت و مرکزیتی میچرخند و در حال شدن و کمال هستند. ✨ سوماً همه هستی در تحت ولایت(سرپرستی و تدبیر) خداوند متعال هستند و هر کدام به صورتی در حال هدایت شدن به سوی سرمنزل مقصود و هدف غایی خود که همان کمال است می باشند که همین هدایت به دو شکل انجام میشود. 🔷✨🔷✨🔷✨🔷 4
🔷✨🔷✨🔷✨🔷 ❓معنای ولایت چیست؟ ولایت تکوینی به معنای مسلّط شدن بر جهان هستی است، به عبارتی سرپرستی کردن و تدبیر امور تمام موجودات جهان. ✨این ولایت مخصوص خداوند است و ذات اقدس الهی هرگونه تصرف و تدبیر در هر موجودی برایش فراهم و ممکن است و در مرحله و مرتبه بعدش، این ولایت تکوینی بعضی از وجوهش به انسان و خلیفه کامل و خاصّ خدا یعنی امامان و امام زمان (عج) هم داده شده میشود . ✨ اینکه میگوییم امام زمان (عج) ولّی الله الاعظم است یعنی همین ؛ میتواند در عالم تکوین و کُنه وفساد تصرف کند. البته ولایت تکوینی اشخاص در طول ولایت خداوند است نه در عرض آن؛ یعنی در ذات خودشان ولایت ندارند بلکه به اذن الله و به واسطه خداوند است. برای امثال معجزه های حضرت عیسی همه و همه به اذن خداوند بود. 🔸انسان و در واقع خلیفه خدا میتواند بر اثر بندگی خالصانه خداوند و ظهور و بروز اسماءالهی در وجود خود و متخلّق شدن به اخلاق خداوندی، به بالاترین مقام و درجه اخلاص و یقین برسد تا بتواندبه اجازه پروردگار حتّی در عالم هستی و قلوب مردم هم تصرّف داشته باشد و حتی میتواند اعمال و باطن آنها را ببیند و بتوانند در عالم سیطره داشته باشند که البته این هم نسبت به انسانهای مختلف متفاوت است. 🔷✨🔷✨🔷✨🔷 5
🔷✨🔷✨🔷✨🔷 💠 در ولایت تکوینی و هدایت تکوینی، خداوند بواسطه ولایت تکوینی خود تمام موجودات هستی را تکویناً یعنی فطرتاً هدایت میکند؛ هدایتی که آنها را به سمت کمال خودشان می برد. 🔸در ولایت تکوینی علمای بزرگ ما مراتبی را قائل هستند و میگویند ولایت تکوینی فقط مختصّ انسان کامل و حجّت هر زمان یعنی پیامبر و امامان علیهم السلام نیست، بلکه مراتبی دارد که درجات بالای آن مختصّ اولیای الهی است و در درجات پایین تر و متوسط مؤمنین و عارفین هم میتوانند به آن برسند. 💠 برخی سه مرتبه برای ولایت ذکر می کنند: ✨یکی ولایت عامّه که ولایت مؤمنان نیک کردار است و این اشخاص معمولاً دعایشان مستجاب الّدعوه است. ✨ مرتبه بعدی ، ولایت خاصّه است که فقط برای کسانی است که به مقام " قُرب " رسیده اند. کسانی که این مقام را دارند میتوانند در امور خارجی تصرف داشته باشند و در حدّ خودشان دارای یک سری کرامات هستند و حتّی تحت سرپرستی ولی الله الاعظم (عج) میتوانند واسطه فیض هم بشوند. ✨ و اما مرتبه بعدی، مرتبه خاصّ الخاص ولایت است که مخصوص انبیاء و ائمه علیهم السلام و در حال حاضر ولی الله الاعظم ارواحنا فداه _ولی آفرینش_ است. اینها به دلیل استعداد ذاتی، محبوب الهی و برگزیده شده اند...البته این برگزیده شدن به عالم ماورای این عالم و عالمی ماقبل این دنیا برمیگردد. البته اینکه ائمه معصومین علیهم السلام، این مقام را دارا هستند دلیل دارد که بابی است برای اهل تحقیق که به عنوان مهدی یاور دنبال این باشند. 🔷✨🔷✨🔷✨🔷 6
🔷✨🔷✨🔷✨🔷 💢 ولایت تکوینی ویژگیها و اقسامی دارد ؛ یک ویژگی و در واقع بالاترین مرحله ولایت این است که تصرف در همه چیز دارد ، و یک نکته ناب دیگر در اینجا اینکه همه چیز اینها در قلوب تصرف میکند؛ به عنوان مثال ما در زیارت ناحیه مقدسه به محاسن مبارک امام حسین (ع)، به انگشت امام‌حسین (ع) و.... سلام میدهیم . چرا ؟ چون همه اینها ولایت دارند و میتوانند تصرف کنند. ✨ پس ویژگی بارز این ولایت (تکوینی) این است که اولاً بالاترین مرتبه ولایت است. ✨دوماً اصالتاً و بالذّات این نوع ولایت مخصوص خداوند است و بعد از خداوند به صورت بِالعَرَض ، معصومین علیهم السلام هم میتوانند این ولایت را داشته باشند و در مراتب پایین تر بزرگان و عرفای دینی هم دارا هستند. 💢 اقسام این ولایت تکوینی : یکی ولایت ذاتی که مخصوص خداوند است (شوری / ۹) و دیگری ولایت عَرَضی که در طول ولایت خداوند، انسان هم (خاصّتاً انسان کامل و در ذیل آن سایر انسانها) میتواند این مقام را دارا باشد و تصرّفاتی داشته باشد. ✨ در واقع مرحله خلافت الهی یک‌مرحله عامّ است که همه انسانها دارا هستند ولی مرتبه ولایت، یک مرتبه بالاتر است که بعضی از انسانها بر مبنای توان خود در بروز اسماء و صفات الهی، به این مقام می رسند. 🔷✨🔷✨🔷✨🔷 7
🔷✨🔷✨🔷✨🔷 💠 عرض کردیم که در ذیل ولاین تکوینی ، هدایت تکوینی را داریم. حال باید بدانیم هدایت تکوینی چیست؟ " هدایت تکوینی " در واقع نوعی هدایتِ تحتِ استیلای خداوند برای همه موجودات است ؛ یعنی خداوند همه موجودات را به نحوی به سمت کمالشان می برد و در حال حرکت به سمت کمال خود هستند. 💢 هدایت تکوینی هم به چند نوع تقسیم میشود ؛ ✨هدایت تکوینی " عام " که خداوند متعال همه موجودات را به نحوی آفریده و به صورت هماهنگ و منسجم همه اینها را به سمت کمال حرکت می دهد. ✨ هدایت بعدی، هدایت تکوینی خاصّ است که هدایت اولیه هم گفته میشود. خداوند همه انسانها را از طریق عقل و فطرت که الهی هستند، به سمت اصول و ارزشهایی که قرار داده هدایت میکند ، به همین دلیل از عقل تعبیر به " حجّت باطن " شده است. از خصوصیات این هدایت این است که فقط منحصر به انسانهاست و ذاتی و درونی است. ✨ و هدایت بعدی هدایت تکوینیِ پاداشی یا ثانوی که مخصوص مؤمنان است. مسلّماً برای شما هم پیش آمده، وقتی کاری انجام میدهید درونتان آرامشی پیدا میکند و حتّی از در و دیوار هم پیام دریافت میکنید. در رویکرد آیت مدار ، همه چیز آیه ی خداست. این همان هدایت تکوینی پاداشی است که به خاطر تقوای الهی ، حکمت بر شما نازل میشود. وقتی شما با اختیار به سمت شناخت خداوند متعال و عبودیت رفتید و مقام خلیفة اللهی دریافت کردید و به دنبال آن، سمت ولیّ شدن رفتید، در اینجا هدایت تکوینی میشوید. ☆ این هدایت در بطن خلقت و فطرت مخلوقات قرار دارد. هدایت تکوینی غیر اختیاری است و شما مخیّر نیستید؛ همه را بسوی کمال میبرد و در مقابلش هیچ ضلالتی وجود ندارد. این هدایت تکوینی خداوند است که به صورت خلاصه بیان شد. 🔷✨🔷✨🔷✨🔷 8
🔷✨🔷✨🔷✨🔷 💢 بحث بعدی، بحث ولایت و هدایت تشریعی است که در جهت بینش و نگرش تئوئیسم است که ان شاءالله به آن خواهیم پرداخت. خلاصه ای از این بحث : تفاوت ولایت با خلافت و امامت چیست؟ در قرآن مقام خلافت همگانی و نوعی است ، یعنی به همه خلیفه گفته شده است ؛ اما مقام ولایت، اختصاصی است و همه انسانها خلیفه های خاصّ و ولیّ خدا نیستند. بنابراین در قرآن، مقام ولایت از خلافت بسیار برتر است. 🔹مهدی یاوران و مهدی دوستان باید دنبال این مباحث باشند و علم به این موضوعات را کسب کنند. 💠 حسن ختام جلسه : 🔸گام دوم انقلاب، گام دولت سازی و جامعه سازی و تمدن سازی است و این سه مؤلّفه که باید ایجاد شود، توسط رویش های عمیق باید اتفاق بیافتد. ما باید هندسه فکری خود را به دست بیاوریم تا به فرمان رهبر معظم انقلاب، بتوانیم در زمینه های مختلف دست به تولید علم و دانش بزنیم. 🔷✨🔷✨🔷✨🔷 9
💠 بحث این هفته " سلسله مباحث مهدوی 👇💠
هدایت شده از س. موسوی
✅✅✅ استاد میتونیم این هدایت تشریعی رو ارتباط بدیم به عدل خداوند ؟
هدایت شده از س. موسوی
با اجازه تون از جلسه پیش یکی از دوستان سوالی داشتند. ایشون پرسیدند : با توجه به حدیثی که فرمودید :" اگر خلیفه الهی نباشد زمین مردم را در خودش فرو میبرد و نابود میشود. " آیا فقط اشاره به وجود نازنین امام عصر عج است یا همه کسانیکه بنا به مراتب این خصوصیت رو دارا شده اند رو هم شامل میشه ؟
💢 پایان کنفرانس 💢
🌱 این جمعه و آن جمعه بگو تا کی و تا چند...؟ مُردیم که ما خانه ات آباد کجایی...؟ آهوی توام،دام چه باشد چه نباشد من صید توام،حضرت صیاد کجایی...؟ ♥️ ┏━━━🍃🌼━━━┓ ⠀ @amtewi ┗━━━🌼🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ 🌺 سلام 💞صبحتون بخیر و شادی 🌺شنبه زیــبــاتـون پراز 💞شکوفه های اجابت 🌺امیدوارم که 💞شروع هفته تون پر از برکت 🌺مشکلاتتان اندک 💞شادی هاتون فراوان 🌺مهربانی راه و رسمتون 💞و لطف خــدا همراهتون 🍃🌺 شروع هفته تون عاااااالی👌 🌺🍃 ┏━━━🍃🌼━━━┓ ⠀ @amtewi ┗━━━🌼🍃━━━┛
🔴 دعای روز پانزدهم ماه رمضان 🔵 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین. 🌕 خدایا ! در این روز طاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما، به حق امان بخشی خود ای ایمنی دل‌های ترسان ! ┏━━━🍃🌼━━━┓ ⠀ @amtewi ┗━━━🌼🍃━━━┛
کانال ܫࡎـــܝ‌ ࡈ߭ߊߺـــܣࡐ‌ܝ‌
🔴 دعای روز پانزدهم ماه رمضان 🔵 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ
🔰شرح دعای روز پانزدهم آیت اللہ مجتهدی تهرانی(ره): 🌸شادی روحش ۱۴ صلوات🌸 ⬅️ اللهمّ ارْزُقْني فیهِ طاعَةَ الخاشِعین خدایا ! در این روز اطاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان. 🌹برای آنکه بدانیم خاشعین چه کسانی هستند، بهتر است اول در مورد متکبرین صحبت به میان آوریم؛ چرا که خضوع و خشوع به طور کامل با تکبر و غرور تضاد دارد. 👈برای روشن شدن این موضوع اشارہ می کنیم به قسمتی از سخنان گهربار حضرت علی (ع) که در مورد متکبران اینگونه فرمودند: «آگاہ باشید! زنهار! زنهار! از پیروی و فرمانبری سران و بزرگانتان، آنان که به اصل و حسب خود می نازند و خود را بالاتر از آنچه هستند می پندارند و کارهای نادرست را به خدا نسبت می دهند و نعمت های گستردہ خدا را انکار می کنند، تا با خواسته های پروردگار مبارزہ کنند و نعمت های او را نادیدہ انگارند، آنان شالودہ تعصب جاهلی و ستون های فتنه و شمشیرهای تفاخر جاهلیت هستند.» 🌸 امام علی (ع) همچنین در قسمتی دیگر نیز فرمودند: «کبر و خودپسندی چیزی است که قلب های متکبران را همانند کردہ، تا قرن ها به تضاد و خونریزی گذراندند و سینه ها از کینه ها تنگی گرفت.» که با توجه به این تذکرات مقدس از زبان امیر مؤمنان، درمی یابیم که خضوع و خشوع همانند ظرفی است که انسان به وسیله آن به جمع آوری رضا و خشنودی خداوند می پردازد و تکبر چون ظرفی است تو خالی که هیچ چیزی در آن جز غرور و تکبر جای نمی گیرد و این خضوع و خشوع است که انسان را به خدای خویش نزدیک می سازد؛ زیرا که هرچه انسان نزد پروردگار عالمیان، خود را ذلیل و خوار نشان دهد، ارزشش در پیشگاہ او بیشتر می شود. 🍃چنانچہ حضرت علی (ع) فرمودند: «تاج تواضع و فروتنی را بر سر نهید و تکبر و خودپسندی را زیرپا بگذارید ... و تواضع و فروتنی را سنگر میان خود و شیطان و لشکریانش قرار دهید، زیرا شیطان از هر گروهی لشکریان و یارانی سوارہ و پیادہ دارد.» پس خضوع و خشوع در مقابل پروردگار عالمیان همان طاعت و بندگی خالصانه در مقابل ذات اقدس اوست که ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم به ما عبادت و اطاعتش را همراہ با خضوع و خشوع نصیب کند. ⬅️ واشْرَحْ فیهِ صَدْري بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِڪَ یا أمانَ الخائِفین و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما به حق امان بخشی خود ای ایمنی دل های ترسان ! ❓حال منتخبین چه کسانی هستند؟ در دعای این روز نکته اساسی که به آن تأکید شدہ است، خضوع و خشوع و فروتنی در مقابل ذات اقدس پروردگار است. 👈مخبتین به معنای فروتنان است، آن هم فروتنانی که فروتنی آنان فقط در مقابل پروردگار جهان و جهانیان است، ❓حال شاید سئوال کرد که فروتنان چه کسانی هستند؟ 🌿 که در جواب باید بگوییم فروتنی یکی از صفات بارز مومنان تقواپیشه است که شب و روز خود را به تقوا و پرهیزکاری می گذرانند. چنانچه حضرت علی (ع) در مورد صفت و نشانه یک پرهیزکار فرمودند: «در دینداری نیرومند، نرمخو و دور اندیش است، دارای ایمانی پر از یقین، حریص در کسب و دانش، با داشتن علم بردبار، در توانگری میانه رو، در عبادت فروتن، در تهی دستی آراسته، در سختی ها بردبار، در جستجوی کسب حلال، در راہ هدایت شادمان و پرهیز کنندہ از طمع ورزی ، است.» 👌با توجه به فرمودہ آن بزرگوار در می یابیم که مخبتین همان پرهیزکاران هستند که شب و روز خود را به ذکر و یاد خداوند به پایان می برند که ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم شرح صدری را که مردان پرهیزکار و فروتن دارند، به ما نیز عطا کند. ┏━━━🍃🌼━━━┓ ⠀ @amtewi ┗━━━🌼🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
aghaie_j15_Tahdir.mp3
4.15M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠 ❣۱۵ «در ۳۰دقیقه یک جزء تلاوت کنید» 🌙 ┏━━━🍃🌼━━━┓ ⠀ @amtewi ┗━━━🌼🍃━━━┛