💢🔅💢🔅💢🔅💢
💠 تفاوت ولایت تکوینی و ولایت تشریعی :
ولایت تکوینی ، در حوزه خلقت و طبیعت است (نگاه آنتولوژیکی ؛ همه هستی به سمت کمال پیش می رود) ولی ولایت تشریعی در حوزه قانونگذاری است ؛ یعنی ایجاد باید و نباید در زندگی فردی و اجتماعی.
اینکه ما میگوییم اسلام دینی است که برنامه ریزیِ جامعی برای همه حوزه های زندگی انسان دارد،از این حیث است و شما باید اسلام را اینگونه تبیین کنید. برای این کار باید عمیق باشیم.
◾️در ولایت تشریعی امکان تخلف وجود دارد (برخلاف ولایت تکوینی) ، قانونگذاری توسط پیامبران و انبیاء الهی در طول تاریخ بشر برای انسان وارد می شود که برنامه چگونه زیستن را به انسان می دهد.
اما بشر تقلب می کند و عهدش را فراموش می کند. بشر عصیان طغیان می کند و از ولایت تشریعی سرپیجی و نافرمانی و تخلف میکند.
#پس این دو ولایت باهم تفاوت دارند.
🔹حال ببینیم هدایت تشریعی کجا قرار میگیرد؟
خداوند هدایت تکوینی را که در فطرت انسان قرار داده ، علاوه بر نگاه عقلانی و حجّت باطنی ، نیاز به یک حجّت بیرونی هم دارد. در این هدایت، راهنمایی از طریق تعلیم و تربیت است ، راهنمایی از طریق بیدار کردن فطرت انسانها به وسیله وضع قانون و شریعت است و از طریق پند و اندرز و موعظه اتفاق می افتد و انسان را به سمت بالا می برد.
💢🔅💢🔅💢🔅💢6⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢
💠 خداوند در آیه ۳ سوره انسان می فرماید :
《اِنّا هَدَیناهُ السَّبیل اِمّا شاکِراً و اِمّا کَفوراً》
راه نشان داده شده، حال خواست انسان است که شاکر باشد یا کفر باشد و حق را بپوشاند.
◾️پس هدایت تشریعی هدایتی است که در آن خداوند به واسطه پیامبران، کُتب آسمانی و ائمه معصومین (ع) انسان را به مسیر کمال خود راهنمایی میکند. چرا ؟ چون هدایت تکوینی به تنهایی نمی تواند انسان را هدایت کند؛ بنابراین هدایت تشریعی توسط پیامبران الهی اتفاق می افتد تا بر همگان ابلاغ شود . البته این هدایت مختصّ انسان و طایفه جن است و اختیاری و تخلف پذیر است.
🔹در اینجا سؤالی پیش می آید :
❓فلسفه ولایت تشریعی چیست ؟
⁉️مگر عقل انسان نمیتواند جامعه را اداره کند ؟
⁉️مگر نمیتواند بدون کمک خدا و با اتقاء به خود، انسان را به سعادت برساند؟
✅ پاسخ این است که اگر عقل و فطرت میتوانستند راه کمال انسان را ارائه کنند ، نیازی به هدایت تشریعی نبود، ولی چون ادراک فطری و عقلی انسان خیلی اجمالی و کلّی است، انسان برای دستیابی به باورها نیاز به هدایت تشریعی دارد.
اگر این هدایت را پس بزند، نتیجه خودسری عقل شمارشگر و قیاسگر ، ضلالت و فضاحتی است که در غرب دیده می شود. این جامعه نتیجه نوعی مدیریت انسانی است که اصالت را به سود و سرمایه می دهد و انسان نگاه اومانیسم خواهد داشت.
💢🔅💢🔅💢🔅💢7⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢
💠 هدایت تشریعی و مسائل زیرمجموعه آن :
هدایتگران تشریعی از جانب خود خداوند می آیند، منشاء هدایت تشریعی خودِ خداوند است ، سپس پیامبران که هدایت کنندگان معرفی شده اند. هدایتگران تشریعی بعدی، کتب آسمانی هستند که باید در کنار معصوم و ولّی ناطق باشد وگرنه جوابگو نیست. بر همین اساس است که پیامبر (ص) اشاره به ثقلین (کتاب و عترت) می نماید.
از دیگر هدایتگران تشریعی، ائمه معصومین علیهم السلام هستند؛ ائمه دوازده گانه ای که از سوی خداوند متعال عهده دار هدایت هستند.
◾️ارتباط میان ولایت تشریعی و هدایت تشریعی در چند بند :
خالق باریتعالی پس از صُنع و خَلق و جعل عالم دنیا، بر آنها استیلاء می یابد. ولایت یعنی سرپرستی و تدبیر تمامی عوالم را در یَد قدرت خود قرار می دهد.
غایت تمام هستی یک چیز و آن رسیدن به کمال است؛ به عبارتی هر چیزی در عالم هستی در حال تکوین و تکامل به سمت غایت نهایی خود است.
این ولایت و سرپرستی به دو شکل صورت میگیرد و در ذیل آن هدایت هم به دو شکل است : تکوینی و تشریعی .
☆ بحث مهم تری که در اینجا هست و مارا به بحث بعدی متصل خواهد کرد ، مسئله گستره ی ولایت تشریعی است. ولایت تشریعی گستره ی عمیقی دارد که اگر بخواهیم امامت (امام زمان عج ) را بشناسیم ، باید با آنها آشنا شویم.
💢🔅💢🔅💢🔅💢8⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢
💠 ولایت بر تشریع یعنی ولایت بر احکام و حق قانونگذاری ؛ حکومت و حاکمیت از آنِ خداوند متعال و در ذیل آن ولی الله و اولیاء خداست و قانونگذار خداوند متعال است.
این ولایت با تفویض به بندگان داده میشود و ولایت بر اموال و نفوس مردم وجود دارد.
◾️در ولایت تشریعی، ولایت تفسیری وجود دارد؛ یعنی توضیح و تفسیری که معصوم از وحی ارائه می دهد دلیل اتصال او به عالم بالاست.
وقتی ما دین را با عقل پذیرفتیم ، به تعبّد منجر میشود.
🔹مورد بعدی ولایت اجتماعی است ، یعنی ولایت در جامعه و سرپرستی آن.
این سرپرستی به معنای حقّ تصرّف در مسائل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و... و همه مسائل و مشکلات مربوط به جامعه انسانی است. هر کس مسئولیت جامعه را برعهده میگیرد از اختیاراتی در تصرّف ، برخوردار خواهد شد.
◾️یکی از ولایت هایی که در زیرشاخه ولایت اجتماعی قرار میگیرد، ولایت سیاسی است؛ یعنی ریاست و رهبری در جامعه با فرمان دادن و جعل دستور که مردم هم موظف به اطاعت هستند. اینکه نظریه ولایت فقیه مطرح میشود از این حیث است؛ حکومت و حاکمیت مال خداوند است، ولایت مال خداوند است. ولّی بعدی پیامبران ، سپس ائمه معصومین و بعد از ایشان ولایت فقیه است که ولایت تشریعی و ولایت اجتماعی دارد.
🔹یکی دیگر از شئونات ولایت اجتماعی، ولایت اقتصادی است؛ یعنی در حوزه معیشتی باید برنامه ریزی وجود داشته باشد. بیت المال دست امام است و عدالت مثال زدنیِ علی بن ابیطالب علیه السلام که نمونه و تکرارش را در زمان دولت کریمه آقا صاحب الزّمان (عج) ان شاءالله با چشم سر خواهیم دید.
◾️مورد بعدی ولایت فرهنگی است؛ یعنی وظیفه جلوگیری از انحرافات و سرپرستی معنوی جامعه را بر عهده دارد، طوری که باید میثم تمار تربیت کند،ابوذر و مقداد تربیت بکند.
🔹مورد بعدی ولایت حقوقی است که در دولت آقا صاحب الزّمان (عج) یکی از مهم ترین پستهای اجتماعی است. قضاوت مثل زمان حال نیست، بر مبنای علم لدنّی است .
اگر قرار است سازوکار عدالت اجتماعی در جامعه ایجاد شود و حق مظلوم از ظالم گرفته شود ، پس معصوم باید ولایت و هدایت قضایی و حقوقی داشته باشد.
💢🔅💢🔅💢🔅💢9⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢
💠 جمع بندی بحث :
⚜مسئله ولایت تشریعی و ولایت خلیفه و ولیّ خدا ، بر مبنای تکیه بر ولایت الهی محقق می شود.
برای این ولایت زیرشاخه هایی وجود دارد که در واقع گستره ی ولایت تشریعی است :
_ولایت بر اموال و نفوس مردم
_ولایت بر تفسیر منبع دینی و قرآن کریم
_ولایت اجتماعی که خود زیرشاخه هایی دارد:
ولایت سیاسی، ولایت اقتصادی، ولایت فرهنگی، ولایت حقوقی و.... که همه زیرشاخه ولایت تشریعی هستند.
🔹وقتی ما صحبت از آقا حجّة ابن الحسن (عج) ، صحبت از امام مظلوم و امام غایب میکنیم ، داریم از خلیفه خدا صحبت میکنیم. از خلیفه ای که خاصّ است ، از ولیّ خدایی که ولیّ خاص الخاص خداست ، یعنی ولیّ الله الاعظم ارواحنا فداه .
ایشان ولایت تشریعی دارند و در همه حوزه هایی که بیان شد ولایت دارند. وقتی صحبت از امامت است یعنی کسی که ولایت ها را داراست.
💠 سخن آخر :
فضا ، فضای مهدوی و معنوی است ، این نکته را بیان میکنم : خیلی از ماها میخواهیم کار فرهنگی انجام دهیم ، منتهی کار فرهنگی ما فرهنگی نیست؛ چون تا با فرهنگ اسلام و اندیشه ها و نظام فکری اسلامی آشنا نباشیم، این کار فرهنگی ارزشی ندارد.
وقتی شما با مبانی اندیشه فرهنگ دینی آشنا نیستید، در چه مورد قرار است کار کنید و تبلیغ نمایید؟
وقتی حرف از فرهنگ سازی میکنیم ، قرار است آن فرهنگ تبدیل به تمدن شود . فلذا تاکید من بر عزیزان این است که حتماً حتماً با مبانی اصلی اندیشه اسلامی و نقطه مقابل آن اندیشه غربی و اندیشه کفر آشنا شوید.
کسی که ادعای مهدویت میکند باید این اندیشه ها را بشناسد. اصل این است که اصول دین تحقیقی است و شما دشمن را هم باید در بحث اصول دین بشناسید.
#استاد سخایی
" والسّلام "
💢🔅💢🔅💢🔅💢
هدایت شده از محمد
گفتمان ۳.m4a
3.18M
✅ صوت سوم؛ متَعَلَّقاتِ ولایت انسان در اندیشهی دینی؛ (آن چیزی که انسان ولایت آن را میپذیرد)
هدایت شده از محمد
گفتمان ۴.m4a
2.37M
✅ صوت چهارم؛ معنای لغوی و اصطلاحی و مصادیق طاغوت در ادبیات قرآن؛
هدایت شده از محمد
گفتمان ۵.m4a
2.27M
✅ صوت پنجم؛ ویژگیهای طاغوت، طاغوت پرستان و وظیفهی مومنین در مقابل طاغوت در ادبیات قرآنی؛