#مرور_ادبیات_عرب
🔁
یکی از دروس مهم و اساسی علوم دینی، ادبیات عرب است (البته متناسب با ادبیات زمان قرآن و احادیث). برای کسانی که اکنون مشغول خواندن این دروساند پیشنهاد میکنم به جزوۀ «روش تحصیل کاربردی در حوزههای علمیه» مراجعه فرمایند و تلاش کنند، تا جایی که امکان دارد، به آن برنامه عمل کنند. (این جزوه را به پیوست تقدیم میکنم)
اما برخی از دوستان (که سابقا ادبیات عرب خواندهاند) میخواهند یک دوره ادبیات عرب را مرور و ضعفهای احتمالی خود را جبران کنند یا تمرین جدیدی انجام دهند. یکی از پیشنهادها به این دسته از دوستان این است که متن کتاب #الفیه (از ابن مالک) را با این روش بخوانند:
1. مراجعه به لغتنامهها برای یافتن معنای هر واژهای که برایشان مبهم است
(با اولویت یک لغتنامه عربی به فارسی، المعجم الوسیط، اقرب الموارد، المصباح المنیر و به تدریج سایر لغات)
2. تجزیه و ترکیب کامل ابیات شعر الفیه
(پس از آنکه خودشان تجزیه و ترکیب کردند، برای #ارزیابی و #اصلاح و #تکمیل کارشان به کتب تجزیه و ترکیب موجود الفیه مراجعه کنند.)
3. خواندنِ #صحیح (یعنی بدون غلط) و #روان (یعنی بیوقفه) و #موزون (یعنی با تشخیص وزن درست) اشعار الفیه، به همراه ضبط کردن صدای خواندن خودشان.
(این کار در تقویت متنخوانی، بسیار مؤثر است)
4. نوشتن یک شرح مناسب با زبان و بیان خود، به گونهای که منعکس کننده دو مطلب باشد:
اول: قاعدهای که هر قسمت از الفیه بیان میکند، با تمام قیود موجود در آن،
دوم: مثالی برای آن قاعده.
(الفیه در موارد زیادی قاعده را در قالب مثال آورده است، و گاهی هم ممکن است قاعده را بگوید ولی مثالی برای آن ذکر نکند. اما شرح ما باید مشتمل بر هر دو بخش باشد. همچنین گاهی الفیه، اصل قاعده را آورده ولی قیود آن را ذکر نمیکند. در این مرحله، برای تکمیل هر دو نقص، بهتر یا لازم است به یکی از شروح الفیه مراجعه شود، اما همچنان تمرکز اصلی باید بر روی الفیه باشد.)
لازم است خروجی مراحل 3 و 4 به یکی از اساتید فن عَرضه شود تا حاصل زحمات طلبه را ارزیابی و تصحیح و احیانا تکمیل کند.
اما اگر یکی از #اساتید محترم ادبیات عرب، یک دوره «الفیه» را با همین ملاحظات تدریس و ضبط کند و در اختیار عموم طلاب و علاقهمندان قرار دهد، نیاز کمتری به پیدا کردن استاد حضوری خواهد بود.
این روش، هم برای یادآوری قواعد نحوی و صرفی و تکمیل آنها مفید است و هم برای تمرین و تطبیق قواعد در یک متن (خصوصا که الفیه، متن سختی حساب میشود و اگر کسی آن را حل کند، حل متون دیگر برای او آسانتر خواهد بود)
ایتا: https://eitaa.com/anbaz60
تلگرام: https://t.me/anbaz60
وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
سخنرانی عاشورایی #میرزاکوچک_جنگلی پیش از جنگ ماکلوان:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10169
🔻🔻🔻
🔹 زمان: ۱۳ذیالقعده۱۳۳۳ق ـ ۳۱شهریور۱۲۹۴
🔹 مکان: روستای گسکره، از توابع فومن
🔹 مخاطب: قوای نظامی جنگل پیش از جنگ ماکلوان در مقابله با قوای قزاق
🔹 موضوع: سخنرانی حماسی میرزا کوچک و تهییج یارانش برای الگوگیری از سرسلسله مجاهدین اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا(ع)
توضیح: این سخنرانی تاریخی و ماندگار و بسیار مهم که در واقع میتوان آن را مانیفست فکری میرزا کوچک جنگلی دانست، مربوط به سال اول نهضت جنگل است و مربوط به مقدمات جنگ ماکلوان است. قوای دشمن برای جنگ با جنگل به این منطقه آمده بودند و شب را در روستای ماکلوان سکنی گزیدند. قوای جنگل وضعیت نیروها و تحرکات دشمن را رصد میکردند، و برای آنکه در ماسوله جنگ نشود و مردم آن منطقه، متحمل خسارت نشوند، تصمیم گرفتند به سمت ماکلوان بروند و در همانجا بجنگند. قوای جنگل در روستای «گسکره» مستقر شدند که در مجاورت ماکلوان بود و نسبت به آن اشراف داشت و برای عملیات آماده شدند و سنگربندی کردند.
میرزا کوچک در چنین شرایطی چند ساعت پیش از شروع عملیات، در روستای گسکره یارانش را جمع کرد و برای آنها سخنرانی نمود. قوای جنگل تا پیش از این، چند جنگ با نیروهای مختلف داشتند ولی این نخستین جنگی است که به طور مستقیم با قوای متجاوز خارجی و ارتش روسیه تزاری جنگیدند.
همان طور که میرزا کوچک هم گفته تعداد نیروهای جنگلی در این جنگ ۶۰ نفر به فرماندهی میرزا کوچک بود و به تعداد یاران امام حسین(ع) در واقعه کربلا نمیرسید و در طرف مقابل، ۳۰۰ نفر قزاق روس و ۵۰ نفر قزاق ایرانی در این عملیات شرکت داشتند.
میرزا کوچک تعداد نیروها و سلاحهای خودشان و وضعیت نیروها و سلاحهای ارتش قزاق را مقایسه کرده و سپس مقایسه جالبی بین وضعیت لشکریان سیدالشهدا(ع) و لشکر یزید و دولت اموی کرده و میگوید که هر چند لشکر امام حسین(ع) به ظاهر شکست خورد، ولی تا ابد به الگوی قیامکنندگان و آزادگان جهان علیه ظلم و فساد تبدیل شد.
میرزا کوچک میگوید ما از سرسلسله مجاهدین اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) سرمشق میگیریم و مسیر ما همان خط سرخ شهادت است و در این راه اگر کشته شویم یا پیروز شویم، پیروزیم و شکست برای ما معنا ندارد.
در همین سخنرانی، حرکتی شبیه سخنان حضرت سیدالشهدا(ع) در شب شهادت تکرار شد و میرزاکوچک به یارانش میگوید که هر کس آماده این نبرد است، دو قدم به جلو بیاید و هر کس نمیتواند سر جایش بماند. در حین این سخنرانی، یاران میرزا اشکهایشان سرازیر شد و سپس همگی دو قدم به جلو آمدند و آمادگی خودشان را اعلام کردند. میرزا کوچک صورت همه آنها را بوسید و گیلهمردان با یکدیگر وداع کرده و آماده برای عملیات و شهادت شدند.
👇👇👇
👆👆👆
ما خواهیم مُرد، و اگر شربت شهادت بنوشیم، چه بهتر که زندگانی ابدی و سعادت سرمدی را حائز شدهایم، و اگر موفق شویم دشمن را شکست بدهیم، زهی افتخار! زیرا در عین فاتحیت به همه نشان میدهیم در مقابل یک جمعیت که به حق برای آزادی و استقلال مملکت خویشتن قیام کرده باشند، هیچ زورمندی قادر نیست.
شما باید بدانید این لباس مجاهدت را که ما به تن کردهایم، کفن ما است و قبر ما در شکم جانوران و درندگان است. ما برای القاب و جاه و مال، مسلح نشدهایم، ما زوال ملت و اضمحلال مملکت را طالب نیستیم، ما برای قطع ایادی اجانب و مزدوران آنها که سالها است خون ما را مکیده و ما را به این روز سیاه نشانیدهاند و احساسات وطنپرستی را در ما کشته و میخواهند ما را غلام خود نمایند، جمع شده و اسلحه به دست گرفتهایم.
حال هر کس میل دارد با این نیتی که عرض کردم، موافقت کند دو قدم جلو و هر کس نمیخواهد افتخار این موافقت را دریابد، در جای خود مانده و تکلیف ما را روشن سازد.
منبع: تاریخ انقلاب جنگل به روایت شاهدان عینی، محمدعلی گیلک، گیلکان، رشت، اول، ۱۳۷۱، ص۳۰ـ۳۴٫
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: کانال ایتا:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10169
متن کامل سخنرانی ماندگار میرزا کوچک:
🔲«برادران عزیزم!
مشاهده وضعیت اسفناک کشور ایران در اثر دخالت بیگانگان، تمام شئون ملی و دولتی و فشار روزافزون همسایگان شمالی و جنوبی اجازه میدهد که عموم افراد غیرتمند ایرانی با هم متحد شده و به این زندگی ننگین خاتمه دهند. سالها و قرنها است که اروپای متعدی، اروپای حریص، چنگال ظالمانه خود را به اجساد نحیف هر ملت ضعیف فرو برده و آنها را بَرده و بنده خویش کرده است.
همین #اروپای_ظالم هر روز به رنگی متظاهر و هر وقت به شکلی دامنه تعدیات خود را توسعه داده و تیشه به ریشه عالم بشریت میزند: گاهی با حربه دین جنگ صلیبی را ایجاد و رشته اتحاد عالم اسلامیت را پاره میکند، زمانی بنام حفظ منافع، نزاع در میان مردم افکنده و با کمند تزویر آنها را صید [میکند] و طوق رقیت به گردن آنان میاندازد.
ایران که یک روز مهد تمدن و آرامگاه دلیران بود در اثر سیاست این دژخیمان حریص، مرکز مشتی اشخاص بدون اراده و پایبند به موهومات و خرافات گردید. رجال کشور، امرای لشکر، پیشوایان ملت تابع اراده اجانب هستند. وزراء و نمایندگان ملت از اشخاصی که به مزدوری بیگانگان افتخار داشته و بارها امتحان دادهاند، انتخاب میشوند.
همای سعادت از این کشور پرواز کرده و جای خود را به بومهایی چند که در این ویرانه آشیانه نهادهاند برگذار نموده است. کاپیتولاسیون تبعه هر دولت ضعیف خارجی مانند یونان، بلغار و عثمانی و غیره را بر ما حکومت داده، مالکین و اعیان و ثروتمندان این مملکت در برابر کوچکترین مأمور خارجه واکنشهای بیگانه به خاک میافتند.
فساد اخلاق پستی و سفالت بقدری زیاد شده که هر کس چند جریب ملک دارد برای مکیدن خون زارع و برزگر و مردم ضعیف و بیچاره دیگر بستگی به یکی از اتباع خارجه پیدا نموده، چوب و فلک راه انداخته و اصطبل خود را پناهگاه جنایتکاران قرار داده است.
آیا این نحو زندگانی قابل تحمل [و] در خور مردمی است که نام خود را آدم گذاشتهاند؟
برادران عزیزم در اولین دفعه که با هم ملاقات و درد دلها نمودیم به شما تذکر دادم امروز که آتش قهر الهی در اروپا مشتعل و این درندگان به جان هم افتادهاند، وقت آن است که ملل ضعیف گرد هم آیند و آستین خود را از چنگال این ستمکاران رها نمایند. متاسفانه دیده شد به این تقاضا چگونه پاسخ دادهاند. برای پیشرفت همین نیّتی که ما در اطراف آن جمع شدهایم، چقدر ندا در داده و فریاد کردیم جز این عده قلیل ندای ما را اجابت نکردند. به عکس برای خفه کردن ما، برای آن که ما را بَرده خود قرار دهند، برادران ایرانی ما را به مبارزه و جنگ با ما تحریک و ما را وادار به برادرکشی کردند.
برادران عزیز تا کنون هر جنگی که کردهایم با برادران نااهل و خوابآلود ایرانی بود. فردا اولین دفعهای است که با دشمنان دین و کشور روبرو شده به جنگ و ستیز خواهیم پرداخت. این دشمن [یعنی روسیه تزاری] یکی از قویترین دشمنان بشریت مخصوصا دشمن ایران و اسلام است که از سطوت و قدرت او پشت دنیا متزلزل [میشود] و به قدری جسور و متهور است که برخی او را به حیوان درنده تشبیه کرده و فعلا تقریبا به دویست میلیون نفوس سلطنت میکند و قسمت بزرگی از خاک ایران را در اثر عدم لیاقت و کفایت زمامداران نالایق، به تصرف در آورده و میل ندارد در جوار دولت و ملتی قرار گیرد که دارای آزادی فکر و استقلال و حیثیت اجتماعی باشند. از این رو برای محو و اضمحلال ما (یک مشت مردم پابرهنه که جز استقلال و آزادی مملکت نظری نداریم)، با زمامداران خائن این کشور که علیه آنها مسلح شدهایم، همدست شده و اکنون برای فنای ما به اینجا آمدهاند. خود مشاهده میکنید حتی در این گوشه جنگل، میل ندارند ما نفس بکشیم.
برادران! اگر علاقمند به این زندگانی ننگین و به این حیات تلخ میباشید و میل دارید سرپرست زن و بچه خود بشوید و آنها را برای خدمت و غلامی بیگانگان آماده نمائید، بروید. شب است و تاریک کسی شما را نخواهد دید، همه بروید و به زندگانی پست خود، ادامه دهید و این میدان را برای من بگذارید. من به فتح و فیروزی فردای خود ابدًا مأیوس نیستم. خداوند متعال به وسیله محمد(ص) به ما خبر داد که بسا عدهای قلیل به جمعیت کثیر غلبه کردهاند. ما از سرسلسله مجاهدین اسلام، یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) سرمشق میگیریم، چه اقتدار یزید و دولت اموی کمتر از دولت تزاری، و جمعیت آن سَرور نیز بیشتر از این جمعیت نبود، گرچه در ظاهر حضرت امام حسین مغلوب شد، ولی نام نامی و اسم گرامی آن بزرگوار، قلوب آزادیخواهان را همیشه به نور خود، منور داشته است.
ادامه 👇👇👇
هدایت شده از مجتبی وافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بذاریم خودشون باشن
♦️ اجازه بدیم بچه ها زندگی واقعی رو تجربه کنن!
🔸 معمولا وقتی هوا سرد میشود، در مدرسه میگوییم کسی در حیاط نرود! بیرون سرد است، مریض میشوید! چه اشکالی داره بروند ، نهایتا مریض میشوند و به دکتر میروند و خوب می شوند، اجازه دهیم بچهها برف و سرما ببینند و یاد بگیرند که خودشان را بپوشانند یا تجربه کنند مریضی رو
اما حرف معمول این است که کسی در حیاط نرود تا سرما نخورد، چون مریض میشوند و از درس عقب میمانند!!
این کار ما باعث میشه بچه ها هیچ وقت زندگی یاد نگیرند.
🔸یا مثلا نمیگذاریم بچهها در برف فوتبال بازی کند که مبادا بچه لیز نخورد و پایش بشکند! چه مشکلی داره که بچه تجربه کسب کنه حتی گاهی وشاید شکستن یا رو
🔸یا مثلا به محض درگیر شدن بچهها دربازی ها مثل فوتبال،زود مداخله می کنیم و میخواهیم آنها را از هم جدا کنیم. چه اشکالی داره اجازه دهیم بچهها با هم که دعوا کردند ، خودشون چه واکنش هایی دارند
بدنیست مربی اول کمی آنها را نگاه کنه و عکس العمل ها رو ببینه و بعد در موقعیتی مناسب واردعمل شویم و آنها را با چند تا سوال همراه کنیم؛ مانند اینکه آیا بازی ارزش این برخورد ها رو داشت؟
به نطرت تو اشتباه نداشتی؟
اگر تو گذشت می کردی چی می شد؟
به نظرت بازی ها تمام می شن یا دوستی ها ؟کدوم بیشتر ارزش دارند؟
✅ با توبیخ ها و مداخله های زیاد قدرت تحلیل و تصمیم و تجربه زندگی واقعی رو از نوجوون ها نگیریم
⭕️برگرفته ازدوره آموزشی کرامت
🆔 @m_vafi
آقای #محسن_رضایی در فیلم تبلیغاتیاش میگوید کاری میکنم پول ایران در منطقه بعد از دلار و یورو ارزشمندترین واحد پولی باشد.
بقیه را هم که ملاحظه میفرمایید.
#رئیسی
#صدرالساداتی
كتاب: التاريخ الجغرافي للقرآن.
تأليف: د. سيد مظفر الدين نادفى.
ترجمة و تعريب: دكتور عبد الشافي غنيم عبد القادر.
مراجعة: حسن محمد جوهر.
الناشر: لجنة البيان العربي.
سنة النشر: 1956م.
دانلود کتاب:
https://ia601503.us.archive.org/18/items/20191202_20191202_1248/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE%20%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%BA%D8%B1%D8%A7%D9%81%D9%89%20%D9%84%D9%84%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%20%D8%AA%D8%A3%D9%84%D9%8A%D9%81%20%D8%AF.%20%D8%B3%D9%8A%D8%AF%20%D9%85%D8%B8%D9%81%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%8A%D9%86%20%D9%86%D8%A7%D8%AF%D9%81%D9%89.pdf
هدایت شده از حمید رسایی
.
♻️ تبریک به آقای رییسی و دولت ایشان
🔰 حمید رسایی: برای آقای رییسی و کابینه ایشان که ۱۸ نفر از آنها رأی اعتماد مجلس را هم با رأی قابل توجهی گرفتند، آرزوی موفقیت میکنم. راه سختی در پیش دارند اما با برنامهریزی، اختصاص وقت، انتخاب تیم متعهد، معتقد، پاکدست، کاری و توکل بر خدا ان شالله خیلی زود، آثار سوء دولت حسن روحانی را پاک میکنند.
از همین الان فصل کار دولت مردمی آغاز شد. جناب آقای رییسی و وزرای محترم ایشان فراموش نکنند که مردم و افکار عمومی نهایتا دو تا سه ماه زمان را از آنها به عنوان #ماه_عسل تغییر دولت میپذیرند و بعد از این مدت، منتظر دیدن نتایج ملموس تغییر دولت هستند.
با توجه به انگیزه بالای دولت سیزدهم در خدمترسانی به مردم و ویژگی مردمی بودن این دولت، تردید ندارم که مردم در همان ماههای نخست، نتایج تغییر دولت را لمس میکنند. وظیفه همه ماست تا برای کمک به این دولت، دست خود را دراز کنیم.
#دولت_مردمی
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
انباز
. ♻️ تبریک به آقای رییسی و دولت ایشان 🔰 حمید رسایی: برای آقای رییسی و کابینه ایشان که ۱۸ نفر از آن
۳ شهریور ۱۴۰۰
#حمید_رسایی
البته معتقدم باید صبر بیشتری داشت، و همچنان امیدوارم مشکلات حل شوند
اما سکوت بر مشکلات هم نارواست.
کانال تخصصی ادبیات عرب در تلگرام:
https://t.me/ArabicLiterature/256
در این کانال کتاب های ارزشمندی یافت می شود.
از جمله، اگر می خواهید با کتب فاضل صالح سامرائی آشنا شوید، می توانید با جستجوی عبارت «السامرائی» به فایل آنها دسترسی داشته باشید.
🔻ز دین ریا بینیازم...
الفبای درد از لبم میتراود
نه شبنم، که خون از شبم میترواد
سه حرف است مضمون سی پارهی دل
الف لام میم از لبم میتراود
چنان گرم هذیان عشقم که آتش
به جای عرق از تبم میتراود
ز دل بر لبم تا دعایی برآید
اجابت ز هر یا ربم میتراود
ز دین ریا بینیازم، بنازم
به کفری که از مذهبم میتراود
(شادروان قیصر امینپور)
https://t.me/bazmeghodsian/32803
گریه کردن نشاندهندهٔ ضعف تو نیست. از زمان به دنیا آمدنت گریه همواره نشانهای بوده از زنده بودنت.
ـــ شارلوت برونته (۱۸۱۶–۱۸۵۵)، رماننویس و شاعر انگلیسی
https://t.me/SadeNevisi/1521
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب(س)
🖌 آیت الله محمدهادی یوسفی غروی:
اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد.
و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾1️⃣ باشد.
زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود2️⃣. همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است.
🔹 زینب کبری
و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧).
2️⃣ اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده.
- لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند».
- لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة.
- لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة.
https://t.me/YusufiGharawi/632
اگر مایلید، این مقاله کوتاه را درباره وحدت و تقریب و همزیستی مسالمتآمیز ملاحظه بفرمایید:
(وبلاگ انباز، مقاله ملاکهای تقریب)
https://b2n.ir/k98265
هدایت شده از پژوهشگران ( سطح ۲ و۳)
14000923 مؤلفههای پژوهش متناسب با هویت طلبگی در دنیای امروز.mp3
11.47M
#مناسبتی
#هفته_پژوهش_1400
#نشست_علمی_پژوهشی
#حجت_الاسلام_والمسلمین_سجاد_دین_پرست
🔰مؤلفههای پژوهش متناسب با هویت طلبگی در دنیای امروز
✅صوت_نشست_امروز
1400/9/23
┏━━━🍃💐🍃━━━┓
@Pajoheshazzahra
┗━━━💐━