کانال تخصصی ادبیات عرب در تلگرام:
https://t.me/ArabicLiterature/256
در این کانال کتاب های ارزشمندی یافت می شود.
از جمله، اگر می خواهید با کتب فاضل صالح سامرائی آشنا شوید، می توانید با جستجوی عبارت «السامرائی» به فایل آنها دسترسی داشته باشید.
🔻ز دین ریا بینیازم...
الفبای درد از لبم میتراود
نه شبنم، که خون از شبم میترواد
سه حرف است مضمون سی پارهی دل
الف لام میم از لبم میتراود
چنان گرم هذیان عشقم که آتش
به جای عرق از تبم میتراود
ز دل بر لبم تا دعایی برآید
اجابت ز هر یا ربم میتراود
ز دین ریا بینیازم، بنازم
به کفری که از مذهبم میتراود
(شادروان قیصر امینپور)
https://t.me/bazmeghodsian/32803
گریه کردن نشاندهندهٔ ضعف تو نیست. از زمان به دنیا آمدنت گریه همواره نشانهای بوده از زنده بودنت.
ـــ شارلوت برونته (۱۸۱۶–۱۸۵۵)، رماننویس و شاعر انگلیسی
https://t.me/SadeNevisi/1521
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب(س)
🖌 آیت الله محمدهادی یوسفی غروی:
اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد.
و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾1️⃣ باشد.
زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود2️⃣. همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است.
🔹 زینب کبری
و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧).
2️⃣ اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده.
- لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند».
- لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة.
- لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة.
https://t.me/YusufiGharawi/632
اگر مایلید، این مقاله کوتاه را درباره وحدت و تقریب و همزیستی مسالمتآمیز ملاحظه بفرمایید:
(وبلاگ انباز، مقاله ملاکهای تقریب)
https://b2n.ir/k98265
هدایت شده از پژوهشگران ( سطح ۲ و۳)
14000923 مؤلفههای پژوهش متناسب با هویت طلبگی در دنیای امروز.mp3
11.47M
#مناسبتی
#هفته_پژوهش_1400
#نشست_علمی_پژوهشی
#حجت_الاسلام_والمسلمین_سجاد_دین_پرست
🔰مؤلفههای پژوهش متناسب با هویت طلبگی در دنیای امروز
✅صوت_نشست_امروز
1400/9/23
┏━━━🍃💐🍃━━━┓
@Pajoheshazzahra
┗━━━💐━
کار پیامبر اسلام ص #انقلاب بود یا #دعوت؟
❓
1. حرکت پیامبر اسلام ص، به شهادت #قرآن و تاریخ، یک #دعوت و #بلاغ و #انذار بود.
در تعریف انقلاب گفتهاند: «سرنگونی یک نظم مستقر که متضمن انتقال قدرت دولت از یک رهبری به رهبری دیگر و احتمالا متضمن ساختاربندی مجدد رادیکال روابط اجتماعی و اقتصادی است».
بر این اساس، انقلاب در جایی مطلوب است که فسادی فراگیر در حاکمیت باشد. با مطالعۀ تاریخ پیامبر اسلام ص و قرآن کریم، مییابیم که دعوت پیامبر، متوقف بر تحقق انقلاب نبوده، بلکه مقاومت مشرکان در برابر این دعوت، لزوم انقلاب را رقم زده است. بنابراین اگر هم انقلابی پدید آمده بود، اثرِ طبیعی و معقولِ همان #دعوت بود.
2. متأسفانه آموزۀ «جواز یا لزوم جنگ ابتدائی برای مسلمان کردن دیگران» در قرائت رایج از اسلام (اعم از شیعه و سنی) پذیرفته شده است.
فارغ از اشتباه بودن این نگاه، نباید از این نکته غافل شویم که نتیجۀ قهری این دیدگاه، اسلامهراسی غیر مسلمانان و معقول و منطقی بودن اقدام بر ضد مسلمانان است، که امروزه شاهد آنیم.
3. نه اینگونه است که حرکت هدفدار و سنجیده و پیوسته و خستگیناپذیر و سرشار از ایمان و اخلاص، فقط در انقلابها یافت شود و نه چنین است که #دعوت_اسلامی مستلزم اکتفا به گفتن و نوشتن و تبیین (به معنای متعارف و رایجش) باشد. منطق اسلام و کار نبی اکرم ص #بلاغ_مبین است، یعنی باید حقائق را به گونهای برساند که مخاطبان، آشکارا حق بودن آن را دریابند و بدون هیچ تردیدی بتوانند با آن همراهی کنند.
4. کار غیر معصوم همواره با کار معصوم تفاوتهای اساسی دارد و غفلت از این تفاوتها باعث اشتباه در تحلیل میشود؛ چه آن غیر معصومان روشنفکرانی همچون سید جمال و محمد اقبال باشند، چه کسانی که انقلابی را به نتیجه رسانده یا حفظ کرده باشند.
دربارۀ #انقلاب و #مبارزه و پیشرویِ سنگربهسنگر به سمت هدف، باید به این نکته توجه داشت که مبارزۀ اهل بیت عصمت (علیهم السلام) با مبارزات موسوم به جنبشهای زیدیه، بسیار متفاوت است؛ هم در هدف و هم در روش.
https://eitaa.com/anbaz60
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ نشست «کاربرد منطق سیستمها در #اجتهاد»
🔹ارائه: استاد #واسطی
🔹ناقدان (به ترتیب الفبا):
▫️استاد رضا #اسلامی (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان)
▫️استاد مجتبی #الهی خراسانی (عضو هیئت علمی مرکز آخوند خراسانی)
▫️استاد عبدالهادی #مسعودی (عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔹 دوشنبه 29 آذر ماه، ساعت 15:00
🌐حضور مجازی در نشست:
join.skype.com/DUdZmweYH3Kg
@iictchannel
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
۱۴۰۰۰۹۲۸ جلسه نقد تدبر.mp3
25.01M
جلسه نقد تدبر در کلام وحی
ارائه دهنده: حجت الاسلام حسین صبوحی
ناقد: دین پرست
تاریخ: 28 آذر 1400
مکان: مدرسه علوم دینی خواهران صالحات قم
🔹 به اقتضای مطالب مطرح شده در این جلسه و برخی از مسائل پیرامونی، نقاط قوت برنامه #تدبر پررنگتر مطرح شده است.
نقد هم جداسازی سره از ناسره است، نه صرفا بیان نقاط ضعف.
https://eitaa.com/anbaz60
۱۴۰۰۰۹۲۹ روش فهم قرآن و استنطاق از آن.mp3
18.28M
روش استنطاق از قرآن بر پایۀ سه عنصر اساسی:
1️⃣ فهم زبان قرآن، متشکل از مبانی و قواعد
2️⃣ مسئلهشناسی بر پایۀ مطالعۀ علوم مورد نیاز و ارتباطات طبیعی انسانی
3️⃣ تفقه سلوکی و زیست قرآنی
تاریخ: 29 آذر 1400
ارائه دهنده: دینپرست
#صوت
#مطالعات_قرآنی
https://eitaa.com/anbaz60/748
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این بیان آیت الله مصباح یزدی (رحمة الله علیه) درباره جمهوریت و انتخابات، بسیار درست و دقیق است. هم ارادۀ تشریعی الهی بر این است که مردم انتخاب کنند، هم انتخابهای مردمی مصداق امتحان الهی است و هم علاوه بر دعا، باید برای تربیت مسلمان #آگاه، #تلاش کرد.
اما نسبت به این اندازه که اینجا فرمودهاند (و شاید جای دیگری تفصیل بیشتری باشد) ملاحظهای هم وجود دارد و مسئله حکومت اسلامی از این هم فراتر است:
اساسا حکومتی از نظر اسلام مطلوب است که حاصل #جمهوریت باشد؛ البته جمهوریت برای مطلوبیت حکومت کافی نیست، اما جزء ذاتی حکومت دینی است.
بنابراین به هر اندازه که مردم از تصمیمگیری در حکومت و برای حکومت #حذف شوند، به همان اندازه غیر دینی و بلکه ضد دین میشود.
وظیفه حکومت از منظر اسلام این است که برای مشارکت حداکثری مردم در تصمیمسازیهای حاکمیتی، زمینه فراهم کند؛ حتی از مردمی که مخالفتشان با حاکمان آشکار است.
البته سازوکار جلب مشارکت، لزوما انتخابات رایج نیست، بلکه در مدل مشارکت اسلامی، کارآمدتر از انتخابات به معنای امروزین و تکیۀ عمدهاش بر دو امر است:
1. آموزش و تربیت درست و کافی،
2. فراهم کردن زمینه برای نظارت حداکثری مردم بر حکومت.
به هر حال مسئله اسلام دربارۀ نقش حکومتیِ مردم، صرفا در حدّ امتحانشدگی ایشان نیست (که البته همۀ شؤون اختیاری انسان در این قلمرو است)؛ بلکه خدای حکیم، از دل همین روابط و امتحانات هم اغراض رشدآفرینی را برای توده و حاکمان دنبال میکند:
#یهدی_الی_الرشد.
هدایت شده از آداب همسرداری
🌺🍃 #همسرانه
💐 ازدواج دو بال ندارد،
💐 ازدواج چهار بال دارد...!
1️⃣ رابطه تو و همسرت
2️⃣ رابطه تو با خانواده همسرت
3️⃣ رابطه همسرت با خانواده تو
4️⃣ رابطه خانواده همسرت با خانواده تو
💐 ازدواج پيوند دو قوم است...
💐 نه دو فرد.
⚠️ پس نگو رابطه خودم و فقط همسرم.
♻️ هر كدام از اين رابطهها كه خراب شد....
✅ امكان مجادله، ✅ اختلاف،
✅ دعوا
✅ و جدايي افزايش مييابد... @hamsardarl
صدیقهای که عصمت پروردگار اؤلا
انصافدور زمانهده غمدن فکار اؤلا
انصافدور حبیبۀ خلاق لم یزل
هر گون صباح و شام گؤزی اشکبار اؤلا
انصافدور حدیث کسانون معرّفی
زهرا اؤلا و لیک بلایه دچار اؤلا؟
انصافدور آتاسی فداها دیهن قیزین
طوفان ظلمیدن گونوزی لیل تار اؤلا
...
انصافدور که درگهی باب نجات اؤلان
نار جفائیله قاپوسی شعلهبار اؤلا؟
انصافدور اؤ درگهی اؤد یاندیرا اؤنا
مالک اؤلان قسیم جنانیله نار اؤلا؟
انصافدور اؤ گُل کیمی بیر جسم نازنین
خار جفائیله سینهسی زخمدار اؤلا؟
...
انصافدور اؤ قامتی بار ستم بوکه؟
بیر قامتی که دین اؤنیله استوار اؤلا
...
انصافدور که یدّینفرله جنازهسی
قبره گئده؟ جهانی گؤروم تار و مار اؤلا
انصافدور گئجئیله علی مخفی دفن ائده
ایللر بؤیی زمانهده ایتگین مزار اؤلا؟
...
🖌 مرحوم عبدالعظیم ذهنیزاده تبریزی
(مجمع الاشعار، ج 5، ص 52)
#مرثیه #ترکی
فارغ اؤلدی دفن زهرادن ولیّ کردگار
حسرتیله باخدی قبره چکدی آه شعلهبار
گؤردی زهرادن اوزولدی دستِ دستِ ذو الجلال
اؤلدی رخسار غبارآلودینه اشکی نثار
...
گؤردی وار نه بیر نفر آلسون اورکدن دردینی
نه ائدن وار قبرِ زهرادن او بییاری کنار
نه دؤزور قلب شریفی، قبری اوستن آیریلا
نه گَلور دیز دورماقا، نه ائیلهسون بیرده گذار
نه وئرن وار بیر تسلّی، نه سیلن گؤز یاشینی
نه اولان وار بیر بئله وقته او شاهه غمگسار
🖤
یادینه دوشدی او دم مهر و وفای فاطمه
اؤدلانان قلبی علاوه آلدی اوددان بیر شرار
سؤیلهدی آخر نه تئز [گئتدین الیمدن] فاطمه ...
حلقه وورسون گؤزلریمده اشگ چشم اشگبار
...
سن گؤرنمزدون قؤنوب رخساریمه گَردِ ملال
... غملی وقتیمده اؤلاردون سن منه غمخوار و یار
مرحوم عاصی
(مجمع الاشعار، ج 5، ص 61)
#مرثیه #ترکی
صلوات مخصوصۀ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
الصَّلَاةُ عَلَى السَّيِّدَةِ فَاطِمَةَ ع:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ
فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ
حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ
وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ
الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ
اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا
وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا
وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا
اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى
وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ
وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى
فَصَلِّ عَلَيْهَا
وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى
صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا
وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ
أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ.
🥀
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دختر رهبر جامعه..
هدایت شده از هادیانه ها
#خاطرات_تبلیغ_فاطمیه 3⃣
💢تنوع کار تبلیغی در مسجد💢
✅ برخلاف تصور اولیه بسیاری از مبلغین و مردم، منبر و روضه، تنها یکی از فعالیت های متنوع یک مبلغ در یک مسجد است
✅ تبلیغ خوب و جامع یک روحانی که در یک مناسبت مذهبی وارد یک مسجد می شود می تواند از تنوع ذیل برخوردار باشد👇
1⃣🔹 #منبر و #روضه
2⃣🔹 #مهندسی_فرهنگی مسجد با متولیان فرهنگی مسجد در قسمت آقایان
3⃣🔹 تکمیل این #مهندسی_فرهنگی در قسمت خواهران
👈 ایجاد و تقویت تیم فرهنگی و تربیتی مسجد باید متناسب با شرایط و ظرفیت های موجود باشد
4⃣🔹 سرکشی به #فعالیت های فرهنگی بچه های مسجد مثل موکب و نمایشگاه و همراهی با ایشان
5⃣🔹 سرکشی به #آشپزخانه و تیم آشپزی و حلیم زنی و ... و تقویت روحیه ایشان
6⃣🔹 حضور در #منزل_اهالی مسجد و استفاده از فرصت انس و گفتگوی دوستانه غیر رسمی
7⃣🔹 گفتگوها و #مشاوره های فردی با جوانان و نوجوانان
👈(این کار تاثیر فوق العاده ای داره و البته نیازمند برخی توانمندی ها است)
8⃣🔹جلسه و گپ و گفت رسمی
🔹+ جلسات غیر رسمی و #گعده ای در جمع جوانان و نوجوانان👌
9⃣🔹 همراهی در برنامه های #ورزشی و تفریحی جوانان مسجد
🔟🔹 ایجاد #بسترهای_رشد سیستمی و فردی در مجموعه مثل جلسات نهج البلاغه و سیر مطالعاتی و ... متناسب با ظرفیت های موجود
1⃣1⃣🔹 زمینه سازی #ارتباط_مستمر با مجموعه و افراد خاص در دوران بعد از تبلیغ
2⃣1⃣🔹 شما اضافه کنید ...
📌 علاوه بر این ها، پرداختن مبلغ به #ظرفیت_های_بیرونی و خارج از مجموعه مسجد، خود انواعی دارد با آثار مهمی که در پست بعدی به آن می پردازم ...
@hadianeha