سابقا جایی درس میخوندیم که هم درس تکراری داشت هم مشکلات دیگر. یه وقت به مدیرش گفتم «لطفا سرفصلها رو بدید ببینم. اگر قراره ادامه تحصیلمون مثل همین یکی دو ترم باشه، از حالا انصراف بدم».
فرمودند: «مرسوم نیست سرفصل رو به طلاب بدیم».
گفتم: «اولا مرسوم نیست، اما گناه و ممنوع هم نیست و معقول هم هست.
ثانیا اگر هم مرسوم نیست، شما مرسومش کنید».
«مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ؛ هر کس رسم نیکویی را پایه گذاری کند، هم پاداش این پایه گذاری به او می رسد و هم پاداش همه کسانی که تا روز قیامت مطابق آن کار نیکو عمل کنند، بدون آنکه چیزی از اجر آنها کم شود».
گاهی یه چیزایی به قدری مرسوم و موسوم میشه که غفلتا جای حق و عدل و عون و احسان رو میگیره:
«... وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ؛ همدیگر را بر نیکی و حفظ خود از خطر و خطا یاری کنید، نه بر تنبلی از کار نیک و گناه و دشمنی جویی. و از خدا پروا داشته باشید؛ زیرا مجازات خدا سخت است.» (مائده 2)
https://eitaa.com/anbaz60/1194
#بازنشر (با ویرایش و بهروزرسانی) از کانال تلگرامی
https://t.me/anbaz60/465
محبوب یا منفور؟
📌 محبوبیت روحانیان کمتر شده یا بیشتر؟ عاملش چیست؟
البته بدون آمار معتبر، نمیتوان سخن قاطعی گفت، اما تجربه زیستهام چنین است:
1️⃣ به طور میانگین، #وسعت محبوبیت روحانیان و صنف روحانیت، بهنسبت، بیشتر از دوران قبل از انقلاب شده، و نفرت از روحانیان هم احتمالا کمتر رایج است. اما بین کسانی که دلِ خوشی از این صنف ندارند، #عمق نفرت را بیشتر، و میان هوادارانشان هم عمق محبوبیت را کمتر مییابیم.
یعنی محبوبیت، کیفیتی کمتر یافته است و گویا کمّیتی بیشتر، و نفرت، کیفیتی بیشتر و گویا کمّیتی کمتر.
2️⃣ حمله به چند طلبه در دو سه روز و قتل برخی از آنها (گذشته از قتل طلبه همدانی و مشهدی و تهرانی و ... در گذشته) هشدار و چالشاند.
آیا قبل از انقلاب هم طلاب و علمای دین، ترور میشدند؟ هم رویکرد سازمان حوزه علمیه و هم وضعیت حکمرانی منتسب به دین، در هر دو سوی کاهش و افزایش، مؤثر بوده است.
3️⃣ پدیدههایی مثل سیل و زلزله و کرونا، زمینۀ خدمترسانی طلاب محترم و مجاهد را فراهم میکنند که فرصتهای مناسبی برای بهبود این وضعاند.
اما اکتفا به چنین وقایعی، #انفعال ناپسندی است. اگر آسیبشناسی نکنیم، مسیر درست را نمییابیم و برنامه و فعالیت بایسته و شایستهای نخواهیم داشت.
#تسلیت به بازماندگان محترمِ حجت الاسلام سلیمانی
و #دعا برای سلامتی حجت الاسلام سجاد جهانگیری
۹ اردیبهشت 1402
https://eitaa.com/anbaz60/1195
هدایت شده از کانال رسمی مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن
الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
ضايعه تاسف بار درگذشت حجت الاسلام و المسلمين شيخ جواد کاظم خانلو؛ دانش آموخته مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن، رئيس اداره تبليغات شهرستان تاكستان را خدمت خانواده محترم ایشان و جامعه حوزوي و قرآنی تسلیت عرض نموده، براي بازماندگان از درگاه خداوند متعال صبر جميل و اجر كثير مسئلت مي نماييم.
مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن
درباره انتخابات پیشِ رو
📌
اگر حکومت واقعا میخواهد مردم در انتخابات شرکت کنند و انتخاب درستی هم داشته باشند، از #بدیهیترین مقدماتش این است که زمینه شناخت درست و کافی و مستند و مستدل کاندیداها را فراهم کند.
تا زمانی که نامزدها بتوانند با دروغ و تظاهر و نفاق، مردم را فریب دهند،
هم انتخابهای درست به حداقل خواهد رسید
و هم مشارکت در انتخابات به مرور زمان، کمتر خواهد شد.
یکی از تفاوتهای اصلی حکومت درست و نادرست در همین است که آیا راهبری جامعه را
بر اساس آگاهی و واقعبینی حداکثری مردم پیش میبرند،
یا با انباشته کردن بیخبریها.
#اعتماد_عمومی نیز با نصیحت و بخشنامه بهدستنمیآید،
بلکه حاصل فرآیندی است که در آن، واقعیت امور و افراد، برای عموم مردم، به صورت کافی و مستند و مستدل، روشن شود.
#انتخابات
22 اردیبهشت 1402
هدایت شده از اخلاق در حوزهی اجتماع
🔹دین در حوزهی عمومی
✅ دیوید هالنباخ، الاهیاتدان معاصر مسیحی، میگوید امروزه، گروههای مذهبی برای آنکه بتوانند در حوزهی عمومی وارد شوند و در تحقق خیر عمومی(common good) مشارکت داشته باشند، با دو چالشِ آزاردهنده روبهرو هستند:
نخست اینکه باید جامعهای که تا اندازهی زیادی "سکولار" شده است، را قانع کنند که آنها نیز به اندازهی کافی شایستگی ورود بیدردسر و بدونِ تنشآفرینی در حوزهی عمومی و همکاری با افراد، گروهها، و سازمانهای غیرِ دینی را دارند؛ به این معنا که با حضور و عملکردِ خود شکاف اجتماعی ایجاد نکرده و یا شکافهای موجود را پررنگ نمیکنند و حاضرند دیگران را به رسمیّت شناخته و با آنها همکاری کنند.
و دوم اینکه به این پرسش پاسخ دهند که با کدام خوانشِ مذهبی از میان خوانشهای متکثّر از مسیحیت بنا دارند در حوزهی عمومی فعال باشند. این از آن جهت است که از نگاه او، گروههای مذهبی خوانشهای مختلفی از دین خود دارند. وجود این خوانشها این پرسش را پدید میآورد که کدام خوانش میتواند وارد حوزهی عمومی شده و برای تامین خیرِ عمومی و صلح بکوشد.
✅ سخن هالنباخ به این معناست که دین برای ورود به حوزهی عمومی، هم سکولارها را باید قانع کند و هم گروههای دینیای را که خوانشهای متفاوتی دارند. تصور من این است که از میان این دو چالش، دوّمی خطیرتر و دشوارتر باشد. سکولارها را شاید بتوان قانع کرد و به آنها قبولاند که مذهب هم میتواند در تامین صلح و عدالت و امنیت اجتماعی نقشی داشته باشد؛ ولی گروههای مذهبی با خوانشهای متفاوت به این سادگی راضی نمیشوند. به همین دلیل است که هالنباخ معتقد است مشکل اصلی حضور مسیحیّت در حوزهی عمومی گروههای مذهبیِ مخالف هستند و نه گروههای سکولار.
مهراب صادقنیا
۱۴۰۲/۲/۲۳
@sadeghniamehrab
https://t.me/sadeghniamehrab
صلوات بر امام جعفر بن محمد الصادق علیه السّلام
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ
خَازِنِ الْعِلْمِ
الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ
اللهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ
وَ خَازِنَ عِلْمِکَ
وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ
وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ
وَ مُسْتَحْفَظَ1⃣ دِینِکَ
فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ
إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ
____
1⃣ یعنی کسی که خدا دینش را نزد او بهامانت سپرده است.
در دعای ندبه نیز در وصف اوصیای انبیا آمده است: مُسْتَحْفَظا بَعْدَ مُسْتَحْفَظٍ.
برخی آن را مُسْتَحْفِظ به کسره فاء میخوانند. ظاهرا باید در این صورت چنین معنا شود:
کسی که دین خدا را به اهلش امانت میدهد.
اما وجه اول روشنتر است.
هدایت شده از ماهنشان / تربیت اسلامی
❤️ روش بیدار کردن نوجوان برای نماز
🔸شخصی با نمازی می گفت : «علت علاقه و اشتیاق بنده به #نماز این است که مادرم برای #نماز_صبح با آوردن گل یاس کنار صورتم بیدارم میکرد.»
#تربیت_دینی
بیدار ماندن تا دیروقت برای دیدن تلویزیون و حضور در فضای مجازی، لذت خواب، و شرایط جسمی نوجوان بیدار شدن برای نماز صبح را سخت میکند. بیدار کردن با نهایت محبت و صبر و نوازش صدا زدن زیبا و روشن کردن محیط با آوردن خوراکی های دوست داشتنی کنار رختخواب او، بیدار شدن را برای نوجوان آسانتر میکند.
📚 علینقیفقیهی، کتاب شیوههای ترغیب و جذب به نماز، ص ۱۳۷
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
انباز
❤️ روش بیدار کردن نوجوان برای نماز 🔸شخصی با نمازی می گفت : «علت علاقه و اشتیاق بنده به #نماز این ا
نمازخوان شدن هر انسانی، عواملی دارد و موانعی که دقیقا نقطهمقابل همند.
میتوان گفت مهمترین عامل نمازخوانی آن است که انسان با حقیقت توحید و بندگی و با معنای نماز، در حد خودش آشنا شود، تا ارزش و اهمیت و فایده نماز (و سایر عبادات) را دریابد. در این صورت، هم ذهن او منطقا پذیرای نماز میشود و هم قلبًا نماز را دوست خواهد داشت.
طبیعتا مهمترین مانع نمازخوانی (و سایر عبادات و کارهای خوب) هم آن است که زمینههای بینشی و گرایشی کافی برای انجام آن فراهم نشده باشد.
لذا از موانع مهم نمازخواندن کودکان (و مثلا بیدارشدنشان برای نماز صبح) این است که احساس کنند والدین، یا حتی یکی از آنها، میخواهند نماز را به آنها تحمیل کنند.
البته این لطف خداست که گاهی هیچ کدام از زمینههای بینشی و گرایشی را به حد لازم و کافی آماده نکردهایم، و در عین حال، فرزندانمان نماز میخوانند. اما سخن در این است که وظیفۀ اصلی ما فراهم کردن چنین زمینههایی است و اگر بدون توفیق در آن، انتظار داشته باشیم فرزندمان نمازخوان شود، هم خود رنج میبریم و هم فرزندانمان را میرنجانیم و به احتمال زیاد، نتیجه نهایی، مطلوب ما نخواهد بود.
لذا در روایتی آمده است که مؤمن به دو بال روشنایی و مهربانی نیاز دارد.
از همین سخنان روشن میشود دستکم به اندازهای که به اصل نماز خود و فرزندانمان اهمیت میدهیم، باید دغدغهمند کیفیت نماز هم باشیم. این امر، هم باعث میشود نمازخوانشدن افراد، فرآیند بهتری را طیکند و هم نمازمان، ماندگارتر و مؤثرتر در زندگی باشد.
نکتۀ دیگر، ضرورت #دعا برای متربیان و فرزندان است تا اهل عبادت و خشوع در پیشگاه خدای مهرورز مهرگسترده باشند، که خوش گفت حافظ شیرینسخن:
«به رحمت سر زلف تو واثقم ورنه
كشش چو نبود از آنسو چه سود كوشيدن»
🌷
https://eitaa.com/anbaz60/1201
خاطره دکتر عاطفی از مرحوم آیت الله حائری شیرازی:
در روزهای آخر حیات آیت الله حائری شیرازی برای اسکن استخوان به بخش ما آمدند. از ایشان با وجودی که حال مساعدی نداشتند درخواست یه هدیه و یادگاری کردم و ایشان با خط خودشان تحریر کردند و سالهاست در بخش ما به یادگار مانده:
بسم الله الرحمن الرحیم
خواهران و برادران اسکن
آنچه داریم از رحمت رحمانی خداست و آنچه باید به دست بیاوریم رحمت رحیمی خداست
اگر به خود و خانواده و مردم خدمت میکنید مرتبا رحمت رحمانی را به رحیمی تبدیل میکنید.آنچه از رحمانی بدست ماست با ما به آخرت نمیاید و آنچه رحیمی ذره ای از آن به جا نمیماند و با ما به آخرت میآید خوش به حال خدمتگذاران به خود و خانواده و مردم و بیچارگان
والسلام
محی الدین حائری شیرازی
https://t.me/dralihaeri/330
https://eitaa.com/anbaz60/1202
https://t.me/anbaz60/995
هدایت شده از محسن قنبریان
⚜ دختر و خدا!
• مشرکان "فرشتگانِ آسمان" را "دخترانِ خدا" می خواندند! اما "دخترانِ زمین" را "بنده خدا" هم نمی دیدند!
دخترکان یا در دخترکُشی می مردند یا در ضعف و زبونی نگه داشته می شدند که حتی از گرفتن حقوق اولیه شان عاجز بودند (وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ)!
• در فرهنگ مردسالار و پسرپرور، در واقع این خدا بود که زمین خورده بود؛ که "مدبّرات امر"ش، دختر خوانده می شدند!
مظلومیت "دختر" و "خدا" با هم پیوند داشت!
"دختر" برای "خدای دختران"؛ خدای "مردسالاران" هم "هوی" بود: "مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ "!
اشتباه نکن این خدای زمینی، مونث را دختر خود نمی خواست، #برده_جنسی خود می خواست!
خدا هم این تقسیم ناعادلانه شان را به رخ شان کشید: تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَىٰ!
اگر خدا محترم می شد، دختر هم؛ دختر عزیز می شد خدا هم!
• خدا باید کاری می کرد!
با جاهلیت چه بحث فلسفی کند؟!
چگونه بفهماند خودش "لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ" است و فرشتگان هم "مجرد از ماده" اند و دختر و پسر ندارند؟!
برای "متعمّقون"، چیزهایی گفت؛ حالا باید ذهن ها درباره دختر هم عوض می شد!
خدا، "دختر پروری" کرد!
قبل تر شروع کرده بود و حالا گزارش کار به جاهلیت می داد!
• وقتی همه منتظر "پسرِ مسیحایی" بودند، نذر مادری (لَكَ مَا فِي بَطْنِي) را "برای خود"، "قبولِ حَسَن" کرد!
اما او را "دختر" خواست!
در سورپرایز تولد، وقتی مادر از دختر بودن کودکش تعجب کرد، گفت: "لَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ"! پسر مثل دختر نیست! (نفرمود: دختر مثل پسر نیست!)
• خداوند "دخترِ برای خود" را #آزاد (مُحرّر) می خواست نه "زاد و کالا"!
پس بجای "يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ" او را "أَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا" داد!
فرقها دارند "نشو" با "نبات"... فاصله ها دارند "حلیه"(زیورهای عارضی) با "حُسن"(زیبایی ذاتی)...!
"دخترِ برای خدا"، هم سنخ و هم سخن فرشتگان شد؛ فرشتگان، دختر نشدند اما دختران، فرشته شدند!
از میوه های بهشت خورد!
تو بگو اینبار "آدم"، بهشت بر زمین آورد!
• "دخترِ برای خدا" حالا دیگر در "نزاع لفظی"(خصام) ، "بی زبان و عاجز" (غیر مبین) نبود!
نباتش به آنجا رسید که "بیانی" رساتر از "زبان" هم میوه داد!
در مخاصمه یهود لجوج علیه او و زیر سیل تهمت ها، "صبیّ در مهدش" بر پاکی او شهادت داد!
مخاصمه اینقدر "بیّن" و معجزه بود که گروهی از آنسو افتاده، مولودش را "پسر خدا" خواندند! و اینبار خدا پسردار شد!!!
• و خداوند این "دخترپروری" را بارها در تاریخ تکرار کرد! مریم(س)، فاطمه(س)، زینب(س)، معصومه(س) و...!
...هرجا که مظلوم می شد یا به دختران ظلم می شد!
اصلا هروقت احتجاجِ مهم و خصامِ سرنوشت سازی داشت، از قبل "برای خود"، "دختری" را "أَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا" می داد! بجای نشو در جلوه و زینت، رشد در حُسن و زیبایی کند!
برای موقف سقیفه، موقف عاشورا، موقف عفریت مستکبر، موقف آخر الزمان...
خدا با دختر از مظلومیت ها درآمد و درآورد!
#روز_دختر
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۳۰
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از تقریرات خارج اصول استاد مروی
ایام بزرگداشت مقام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را گرامی میداریم.
انباز
ایام بزرگداشت مقام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را گرامی میداریم.
کتیبه گنبد حضرت معصومه (س):
آتش موسی عیان از سینۀ سیناستی
یا که زرین بارگاه بضعۀ موساستی
بضعۀ موسی بن جعفر، فاطمه، کز روی قَدر
خاک درگاهش عبیرِ طُرِّۀ حوراستی
نوگلی یکتا ز طَرْفِ گلشنِ یاسین بُوَد
آیتی روشن به صدر نامۀ طاهاستی
پرتوی از آفتاب اصطفای مصطفی
زُهرهای از آسمانِ عفَّتِ زهراستی
صحنِ او را هست اقصی پایۀ عزت چنان
کز شرف مسجودِ سقفِ مسجدِ اقصاستی
هَست از صحنِ حریم او به پا طاقِ حَرَم
کاین مکانِ عزَّت و آن مسکنِ غَبراستی
فتحعلی خان کاشانی «صبا»
خط نستعلیق اثر جلیل رسولی در سال 1383
🌷