093 آیه 94 نساء.mp3
7.64M
#مباحث_تفسیری
ص 93
#نساء 94
🔹 معنای نظامی و معنای فرهنگی آیه
اهل ادب گفتهاند: #ادب، نگهداشت حد هر چیزی است. (ر.ک. کشاف تهانوی)
🕯
🔹 از آداب #گفتگو در عالم مجاز و حضور:
اگر متوجه ادعا و سؤالی نشدیم، صادقانه اظهار جهل کنیم و معنای سخن دیگران را بپرسیم؛
اگر کسی به رفتار و گفتارمان خرده گرفت و ما جواب درستی نداشتیم، خاضعانه اظهار جهل کنیم و فرصتی برای تأمل بگیریم و از پاسخگویی طفره نرویم؛
اگر متوجه شدیم حرفمان اشکال دارد، با چشمپوشی از حق، #کفر نکنیم و خود را حقبهجانب جلوه ندهیم، بلکه اشکال را بپذیریم و #توبه کنیم.
▫️ هر چند دیگر تعجبی نیست، اما هنوز هم جای تأسف فراوان است اگر در تنگنای میدان گفتگو، مطلب را بپیچانیم و به لطایف الحیلی (بلکه به نیرنگهای شنیعی) توپ را بیندازیم به میدان طرف مقابل؛ که از لقمان حکیم چنین وصیت نقل شده است:
أَخْلِصِ الْعَمَلَ فَإِنَّ النَّاقِدَ بَصِيرٌ؛ کار خود را پاک کن، که حسابرس، بینا است.
(اختصاص (شیخ مفید)، ص: 341)
▫️ خوشا به حال کسانی که اگر در معرض پذیرش مسئولیت دیگراناند (دست کم در حد دوست و پدر و مادر و ...) اول برای خودشان حل کرده باشند که عقلائا و شرعا #مکلف به #پاسخگویی و اصلاح رفتارند و عملا هم #تمرین کرده و ورزیده باشند.
... فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ (ذاریات 55)
خدایا بیدارمان کن!
🌱
099 آیه 128 نساء.mp3
5.38M
#مباحث_تفسیری
ص 99
#نساء 128
🔹 نقد تفاسیر ذیل آیه
🔹 توضیح درست آیه، مستلزم دفاع از #حقوق_زنان است، نه نفی آن.
🔹 توضیح #روایات_تفسیری ذیل آیه
100 آیات 135-136 نساء.mp3
5.37M
#مباحث_تفسیری
ص 100
#نساء 135-136
🔹 نمونه کوچکی از تفسیر اجتماعی-حکومتی قرآن کریم
101 آیه 141 نساء.mp3
5M
#مباحث_تفسیری
ص 101
#نساء 141
🔹 قاعده نفی سبیل
🔹 اشارهای به تدبیر خدا برای نجات و پیشرفت جوامع اسلامی
هدایت شده از مرتضی رجائی
15.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مثل آب خوردن...
🔸️در این روزهای آخر ماه #شعبان، حتماً این مصاحبه خاص رو ببینید و بشنوید...
🔸️شاید همین مصاحبه سبب شد یه تصمیم خاص بگیرید و با یه حال جدید وارد ماه مبارک #رمضان بشید.
🆔️ @m_rajaaei
قبلا درباره #ترجمه_قرآن آقای #علی_ملکی سه متن زیر را در کانال فرستاده بودم:
https://eitaa.com/anbaz60/25
https://eitaa.com/anbaz60/86
https://eitaa.com/anbaz60/113
اینک به دلیل نظرخواهی یکی از اساتید عزیز و بزرگوارم، مطالب زیر را درباره «ترجمه خواندنی قرآن» تقدیم حضور میکنم:
🔹 امتیازات این ترجمه:
1️⃣ ویژگیهای زیر باعث میشود قلم این ترجمه، به آسانی قابل فهم باشد:
✅ ترجمهای تفسیری است، و فاصلهی زمانی، زبانی و گفتمانی مخاطب با متن قرآن را پر میکند.
✅ تلاش میکند مطالب را با عباراتی بههمپیوسته عرضه کند؛ بنابراین متنی منسجم در اختیار میگذارد.
✅ پرهیز حداکثری از واژهها و اسلوبهای کلام عربی دارد.
✅ از آنجا که معادلهای متداول در زبان فارسی امروزین را انتخاب می کند، برای هر شخص آشنا به این زبان، قابل فهم است. یکی از دلچسبترین معادلهایی که در این ترجمه دیدهام، «کاردرست» برای «حکیم» است. این معادل، معنای حکیم را در جایی که به عنوان صفت فعل به کار میرود، به خوبی نشان میدهد.
2️⃣ تکیه اصلی این ترجمه بر تفاسیر ارزشمندی همچون المیزان و احادیث اهل بیت (علیهم السلام) است. بنابراین در فهم معارف قرآنی، دقت قابل دفاعی دارد.
🔹 اشکالات مطرح بر این ترجمه:
1️⃣ برخی از اساتید فن ترجمه قرآن، عامیانه بودن بعضی از عبارات آن را عیب میشمارند؛ زیرا قرآن متنی فاخر است و باید تناسب متن و ترجمه رعایت شود. به نظر بنده این اشکال وارد نیست؛ زیرا اولا فاخر بودن یک متن، لزوما به معنای پرهیز از تعابیر عامیانه نیست، و این مسئله تابع غرض و روش کاربرد آنها است. ثانیا برخی از تعابیر عامیانه برای مخاطبان در سطح سواد دیپلم (که مترجم محترم همین گروه را مخاطب خود فرض کرده) قابل فهمتر مینماید و غرض درست از ترجمه، همین منتقل کردن پیام قرآن به مخاطب است.
2️⃣ گاهی اشتباهات مفسران، خصوصا تفسیر شریف المیزان در این ترجمه منعکس شده است.
3️⃣ در بعضی موارد به هر علتی، دقت مطلب فروکاسته شده است؛ شاید به این علت که مطلب آیه یا منبع تفسیری خاصی را به خوبی متوجه نشده یا اینکه دقت را فدای بیان آسانتر مطلب کردهاند. البته شخصا معتقدم برای ترجمهای با ویژگیهای مذکور، چنین مواردی قابل اغماض است؛ چه اینکه سایر ترجمهها نیز مصون از خطا نیستند (حتی برخی از ترجمههای مهم، خطاهای بیشتری دارند).
4️⃣ برخی از دیدگاههای تفسیری جدید، فهمی مستقیمتر و عمیقتر از آیات قرآن به دست میدهند که پاسخ به شبهات قرآنی را نیز هموارتر میکنند. در برخی از موارد که مراجعه داشتم، رد پایی از این نظرات ندیدهام.
🔍 برای ملاحظه اکثر نقاط قوت و ضعفی که عرض کردم، دیدن ترجمه دو آیه 34 و 128 سوره نساء (درباره #حقوق_زن) و مقایسه با آنچه در فایلهای صوتی زیر آمده، خالی از لطف نیست 👇
https://eitaa.com/anbaz60/409
https://eitaa.com/anbaz60/434
102 آیات 148-149 نساء.mp3
4.98M
#مباحث_تفسیری
ص 102
نساء 148-149
🔹 از مستنیات غیبت
🔹 تقدم تربیت بر دستور
🔹 تبعیت استنباط فقهی از فلسفه دین، فلسفه حقوق و فلسفه فقه
🔹 تأثیر افزودن مؤلفه #کارآمدی بر دایره حجیت استنباط از نصوص دینی
🔹 جزای شرط آیه 149 چیست؟
103 آیات 1550162 نساء.mp3
6M
#مباحث_تفسیری
ص 103
#نساء 155-162
🔹 اضلال و هدایت خدا، سلب اختیار نمی کند
🔹 معنای شک و ظن و یقین