غسل و دفن اموات #کرونایی
🖤
✅
دیروز برای نوبت دوم رفتم مطب دکتر مظفری (فوق تخصص ریه). یکی (که احتمالا خبرنگار بود) به صورت تلفنی سؤالاتی را دربارۀ کرونا میپرسید؛ از جمله دربارۀ غسل و دفن اموات.
دکتر قاطعانه جواب داد:
«غسل اموات مبتلا به کرونا هیچ اشکالی ندارد، خصوصا اگر با دستکش و لباس محافظ باشد. حتی اگر دست شخص هم بخورد، فقط باید بعد از آن، دستش را بشوید.
ویروس از موجود زنده منتقل میشود نه مُرده، و یکی دو روز بعد از مرگ، همه ویروسها به جز چند مورد خاص (مثل هپاتیت و ...) میمیرند. خصوصا اگر از وفات بیمار، 7 روز بگذرد، اصلا ویروسی وجود ندارد که نگران انتقالش باشید. آهک ریختن در قبر هم اصلا لزومی ندارد و کار درستی نیست.»
به نظرم ایشان علاوه بر نظر تخصصی، مؤلفههای فرهنگی جامعه دینی را هم در نظر داشتند.
❌
همانجا بیماری بود که میگفت: «آدم مرده، مرده و تموم شده دیگه؛ بذارید آهک بریزن روش بره. چرا گیر میدید؟ فلان جا مردهها رو سوزوندن و تموم شد».
🖤
استاد #رضا_بابایی از دنیای رنجها رفت، امید که به عالم گنجها پر کشیده باشد.
🔹 اهل اندیشه و گفتگو بود.
🔹 منتقد وضعیت موجود و طالب وضعیت مطلوب بود؛ چه دربارۀ خودش، و چه پیرامونش. به همین دلیل (به قول خودش)، به دگردیسی رسیده بود.
🔹 مردماندیش و رنجور از رنج دیگران و همدرد ایشان بود، حتی با مخالفان فکریاش.
🔹 هر چند واقعیات را همسان نمیدیدیم، اما به دنبال تشخیص خوب و بد بود.
🔹 اولین بار مدت کمی سر درس مثنوی از بیان شیوایش بهره بردم و بیشتر در مطالب کانال تلگرامیاش (یادداشتها) تأمل میکردم.
🔹 گاهی سؤالات ادبیاتی و ... را از محضرش میپرسیدم و گاه نقدهایی به نوشتههایش داشتم و برایش میفرستادم. عموما با حوصله پاسخ میداد و بحث میکرد.
🔹 آنگونه که فهمیدم، نسبت به سن و شرایط فکری و زندگی و جایگاه اجتماعی، در مباحثه، بسیار باحوصلهتر از من بود، در حالی که من شاگردی بسیار کوچک برای او بودم، و او استادی در میانۀ خیل علاقهمندانش.
🔹 یک عصرِ ماه رمضان با هم گفتگوی تلگرامی داشتیم. نزدیک افطار که شد، فرستاد «ببخشید. من دیگر میرم سراغ کمک به خانواده برای درست کردن افطاری؛ اگر اجازه بفرمایید».
🔹 پس از بیماریاش و در ایام اعتراضهای بنزینی، به همراه رفیقی شفیق، به عیادتش رفتیم. باز هم تأکید میکرد که «صدای مردم باشید؛ دین صدا و تبلیغ نمیخواهد».
البته آنجا مجال گفتگو نبود، که «دین هم صدای مردم و برای مردم است». البته برای او گفتن نداشت.
🔹 هر چند من بیش از یک سال، مجال مباحثه با ایشان را از دست دادم، اما او مدتی طولانی در این دنیا، مجال سکوت یافت؛ و چه نعمتی است، #سکوت.
هدایت شده از سامانه آموزشی مبشران
رهبری بر فراز قرون- شهید صدر.pdf
1.04M
#کتابخانه
#رهبری_بر_فراز_افق
#شهید_آیت_الله_محمدباقرصدر
رهبری بر فراز قرون
متن حاضر ترجمه کتاب بحث حول المهدی آیت الله شهید سید محمدباقر صدر است که با مقدمه وتحقیق آقای دکتر عبدالجبار شراره منتشر شده است.
شهید صدر در کتاب مزبور به روش عقلی به شبهات و پرسشهایی که درباره شخصیت مهدی موعود علیه السلام و قیام جهانی آن حضرت مطرح میشود، پاسخ داده اند. و شاید بتوان گفت که از این نظر کتاب یاد شده حائز اهمیت بسیار بوده و بنیانگذار شیوه ای نو در موضوع مهدویت و منجی گرایی است.
ما را در کانال اطلاع رسانی مبشران دنبال کنید:
🆔https://eitaa.com/mobasheran_org
🌐آدرس تارنمای مبشران
www.mobasheran.org
سلام علیکم
الهی که در پناه حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)، عمری پر از خیر و برکت و نورانیت داشته باشید.
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ عَلَيْنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا
اللَّهُمَّ فَافْرُجْ ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْكَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ رَبَّ الْعَالَمِينَ
🌹
هدایت شده از مرتضی رجائی
📝اگر حکومت به دست ما بیفتد...(داستان کوتاه)
🧮۳۰۰ کلمه
📆 ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰در کنار امام صادق (علیه السلام) داشتم طواف میکردم.
در همان حال، به فکر فرو رفتم.
کمی که گذشت، از ناراحتی گره به ابروهایم افتاد و چهرهام در هم شد؛ احساس کردم از شدت غصه، گُر گرفتهام و سرخ شدهام.
🔰ناگهان با صدایی به خود آمدم؛ امام بود: «مُفَضَّل! مُفَضَّل!»
صورتم را که برگرداندم، دیدم امام دارد به چهرهٔ من نگاه میکند.
با همان مهربانی همیشگی فرمود: «چه شده؟ چرا غمگینی؟ چهرهات چرا در هم و برافروخته است؟»
آهی کشیدم و گفتم: «به بنیعباس و حکومتی که به زور از شما غصب کردهاند فکر میکردم. ببینید با چیزی که حق شماست برای خودشان چه برو بیایی دستوپا کردهاند و چه زندگی راحت و باشکوهی دارند. داشتم با خودم میگفتم اگر این حکومت و امکانات آن برای شما بود، الآن ما شیعیان به جای آنها در این ناز و نعمت بودیم».
🔰حرفم که تمام شد، امام اندکی به چهرهام نگاه کرد؛ بعد لبخندی زد و همانطور که سرش را تکان میداد، فرمود:
«مُفَضَّل جان، حتی اگر حکومت و همهٔ امکانات آن در دست ما بود، باز هم اوضاع آن طور نبود که تو خیال میکنی. در آن صورت، من و شما شبها باید برای ادارهٔ امور امت فکر میکردیم و روزها باید به این فکرها جامهٔ عمل میپوشاندیم...»
🔰امام که داشت اینها را میفرمود، در دل با خود میگفتم: عیبی ندارد، من حاضرم شبها در کنار شما بیدار بمانم و روزها همراه شما تلاش کنم، ولی به جایش خودم و خانوادهام یک زندگی خوب و راحت داشته باشیم.
هنوز این جمله درست و حسابی در ذهنم نقش نبسته بود که امام ذهن مرا خواند و سخن خود را اینطور ادامه داد:
«...و غذایمان نانی از آرد هستهٔ خرما بود و لباسمان، از خشنترین پارچهها!».
🔰دهانم از تعجب باز مانده بود.
امام که این حال مرا دید، فرمود: «درست مانند شیوهٔ حکومتداری جدم امیرالمؤمنین؛ که اگر جز این باشد، آتش جهنم در انتظار ما خواهد بود».
(برداشت داستانی از روایت مُفَضَّل بن عمر: محمد بن ابراهیم نعمانی، الغیبة، ص۲۸۷)
#میلاد_امام_زمان
#حقیقت_انتظار
#حکومت_مهدوی
📚📚📚
در «جلوت» باشید.👇
🌐 eitaa.com/jalvat
🌐 t.me/jalvat
هدایت شده از تربیت نوجوان خودباور و مستقل
#تربیت
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
شیوه برخورد با رفتارهای ناپسند کودک
فرض کنید شما ظرفی پر از شیر، از مغازه ای گرفته و می خواهید به منزل ببرید. چون این ظرف پر می باشد، بسیار آهسته و با احتیاط کامل حرکت می کنید، تا چیزی از شیر بر زمین نریزد. اما اگر در این حال کسی آمد و به شما تنه زد، و نصف ظرف شیر بر زمین ریخت، در این هنگام، دیگر شما در حرکت، احتیاط نمی کنید و آهسته نمی روید؛ بلکه بدون هیچ هراسی، می توانید به سرعت حرکت کنید؛ چون دیگر خوف ریختن شیر وجود ندارد.
دربارۀ کودکانِ خود نیز سعی کنید کودک شما خیال کند که ظرف حیثیت و حرمت او پر می باشد و باید با احتیاط کامل رفتار کند، و تلاش کند کسی به او تنه نزند؛ امّا اگر شما آمدید و به او تنه زدید، دیگر ظرف حرمت و شخصیت او تقلیل خواهد یافت، و طبعاً دیگر نباید توقع داشته باشید که این کودک رفتارش با شما مثل سابق باشد.
پس، این نکتۀ مهم را فراموش نکنید که گاهی «تغافل» لازم است، به این معنا که شما از عیوب فرزندانتان آگاه باشید، اما کودک شما اطلاع نداشته باشد که شما از عیوب او آگاه هستید.
آگاه بودن شما از عیوب فرزندانتان خوب است، اما آگاه بودن ایشان از این که شما عیوب وی را می دانید، خوب و به صلاح نیست.
هدایت شده از تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
نمونه ای از #نموداری کردن آیه قرآن
۱۷۷بقره
که نشان می دهد قدم چهارم فهم ادبی آیه(تشخیص جملات صغری و کبری و عطف ها) چقدر مهم و در فهم آیه راهگشاست.👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدترین اعتیاد چیست؟
راه درمانش چیست؟
#مصطفی_ملکیان
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 انسان گاهی خودش را تکذيب و تنقیص ميکند تا دیگران بیایند از او تعريف کنند و او را تأیید کنند!
"بزرگواری ميفرمودند: «یکوقتی يک مجلسي بود که همه علما و بزرگان بودند و مجلس خاصی بود. من از راه رسيدم. بيمقدمه به من گفتند برو منبر. من رفتم و نيم ساعت صحبت کردم. خيلي بحث خوبی شد و بهقولی «مجلس گرفت»!
وقتي پايين آمدم، به صاحبخانه گفتم: «منبر رفتنِ بدون مقدمه، همين ميشود[یعنی خوب نشد!]».
گفت: «ناقلا، آیا ميخواهي از تو تعريف کنيم؟!».
گاهي انسان خودش را تکذيب مي کند، ولي در باطن ميخواهد که دیگران از او تعريف کنند!
گاهی انسان خودش را تنقيص مي کند تا خودش را اثبات کند.
انسان بايد از اين چیزها فارغ شود. اگر گرفتارِ اين چيزها باشد به او علم نميدهند."
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
✅📝 ثبت نام و گزینش سال تحصیلی جدید
📌#مدرسه_علمیه
#حاج_ملاصادق_مجتهد_قمی
✅ با رویکرد تربیتمحور
🔹 و برنامههای ویژه💯
اطلاعات تکمیلی در پوستر👆🏻
🆔 @mojtahedqomi
مدیر و برخی از کارکنان این مدرسه را از نزدیک میشناسم.
در عرصه دانش تربیت و اجرای امور تربیتی، مجاهدند.
اگر نوجوانان مستعدی را میشناسید که طالب علوم دینیاند، یکی از گزینههای خوب همین مدرسه است.
دینپرست
یکی از بهترین تعابیر دربارۀ آقای #احمدینژاد همین تکبند آقای #وحید_جلیلی دربارۀ فیلم #خروج آقای #حاتمیکیا است.
چقدر شفاف و تلخ، میتوان وضعیت یکی از بزرگترین حوادث، بلکه جریانات سیاسی-فرهنگی ایران (به نام #انتخابات) را در پس این دو سطر دید.
#وحید_جلیلی
#خروج
https://t.me/anbaz60/579
هدایت شده از وحید جلیلی
تاملی در خروج حاتمی کیا بر سینمای تهران شمالی .pdf
510.8K
📝 بازگشت عبّاس و سراغ خانه کدخدا
🔰 تاملی در "خروج" حاتمی کیا بر سینمای تهران شمالی
فایل pdf متن کامل یادداشت وحید جلیلی درباره فیلم سینمایی "خروج"
🆔 @jalili_vahid
هدایت شده از مباحث طلبگی
🔹معاونت تهذیب مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام برگزار می کند:
🖥 #کلاس_آنلاین
📗فرازهایی از کتاب شریف اسرار الصلوة عارف واصل مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) به کلام استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین سید طاهر غفاری در روزهای ماه مبارک رمضان 1441 به صورت آنلاین برگزار می گردد.
🔶حضور همه علاقمندان به مباحث معنوی و اخلاقی در این کلاس آزاد است.🔶
⏰شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:45 تا 17:15
🔴 برای ورود به کلاس، در زمان برگزاری کلاس، روی لینک زیر کلیک کرده و با وارد کردن نام خود وارد کلاس شوید.👇
http://madras.izaa.ir/b/42a-7qq-u9w
@hosoon
20 فهل من مدکر؟.mp3
3.53M
آیا قرآن آسان است؟
«اتخذوا هذا القرآن مهجورا» یعنی چه؟
در قرآن دنبال چه باشیم؟ و چگونه؟
چند مسئلۀ پژوهشی در عرصۀ تاریخ اسلام
📜
در زمینۀ تاریخ اسلام، موضوعات بسیار زیاد و بکری وجود دارد. اجمالا دربارۀ تکتک زمینههای اجتماعی، نسبت به تکتک معصومان (و بعضی از اصحابشان)، یا دربارۀ تمام قصص تاریخی قرآن یا جریانهای مربوط به حاکمان جوامع اسلامی و امثال آنها، میتوان از ابعاد مختلف تحقیق کرد. در ادامه صرفا به عنوان نمونه به چند مورد اشاره میکنم:
1. سیرۀ صحابۀ مأمور به تبلیغ از طرف پیامبر (ص)
2. بررسی روشها و علل حمایت حضرت علی (ع) از عثمان
3. روششناسی مذاکرات امام حسین (ع) با دشمنان
4. بررسی گزارشهای تاریخی بیعت امام سجاد (ع) با یزید در جریان واقعۀ حرّه
5. تفاوت رویکرد ائمه (ع) در ابراز امامت خود بر اساس تحلیل شرائط سیاسی-اجتماعی زمان هر کدام
6. بررسی اهداف مأمون از درخواست منصب حکومتی برای امام رضا (ع)
7. آثار مثبت پذیرش ولایت عهدی امام رضا (ع) برای پیروان مکتب تشیع
8. روششناسی مذاکرات امام رضا (ع) با مخالفان امامت خود (با تکیه بر جریان واقفیه)
9. انواع معجزات منسوب به ائمه (ع) در منابع حدیثی متقدم
10. ریشههای تاریخی دلائل غیبت امام زمان (ع) در زمان امامان پیشین
11. روششناسی تحلیلهای تاریخی در دانشنامۀ امام حسین (ع)
12. روششناسی تحلیلهای تاریخی در دانشنامۀ امام علی (ع)
13. ارزیابی رویکرد تاریخی و کلامی در «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» (اثر علامه سید جعفر مرتضی عاملی)
14. روششناسی تحلیلهای تاریخی-سیاسی در «الحیاة السیاسیة للامام الرضا (ع)» (اثر علامه سید جعفر مرتضی عاملی)
15. روششناسی تحلیلهای تاریخی-فرهنگی علامه سید جعفر مرتضی عاملی در «الامام السجاد (ع)، باعث الاسلام من جدید»
16. روششناسی علامه سید مرتضی عسکری در کتاب «عبد الله بن سبأ» (یا «عائشة فی الاسلام»)
17. روششناسی دکتر احمد پاکتچی در کتاب «تاریخ حدیث» (یا «تاریخ تفسیر قرآن کریم»)
18. بررسی بسترهای تاریخی تحمیل حکومت بر حضرت علی (ع)
19. بررسی بسترهای تاریخی گذر مسلمانان از حکومت حضرت علی (ع)
20. روششناسی قرآن در قصص تاریخی، با تأکید بر قصۀ حضرت موسی
تکمیل:
واضح است که با تغییر برخی از متغیرهای این موضوعات، میتوان به چندین مسئلۀ تحقیقی دیگر دست یافت.
به امید تأثیر هر چه بیشتر تحقیقات حوزوی و دانشگاهی در رشد حقیقی انسانیت!
#روش_تحقیق
#ترجمه
#تفسیر
هر چند امروزه ترجمهها و تفاسیر قرآن کریم، نسبت به گذشته دقیقتر شدهاند،1️⃣ اما همچنان نیازمند و موظفیم که سطح ترجمه و تفسیر قرآن کریم را ارتقا دهیم. برای این هدف باید ابتدا مفهومشناسی دقیقی از آنها داشته باشیم. اینجا بر اساس مقایسۀ آن دو، معناشناسی میکنم.
سه تفاوت بین ترجمه و تفسیر:2️⃣
1. ترجمه مختص به قرائن متصل لفظی (یعنی سیاق) است،
ولی تفسیر شامل همۀ انواع قرائن (لفظی و غیر لفظی، متصل و منفصل) میشود.
2. ترجمه فقط پاسخ به «چه گفت؟» است،
ولی تفسیر علاوه بر آن، پاسخ به انواع سؤالات دیگر هم میشود،
مانند: چرا گفت؟ چگونه گفت؟ کجا گفت؟ کی گفت؟ نتیجۀ این سخن چه شد؟ چرا مطلب دیگری را نگفت؟ چرا به گونۀ دیگری نگفت؟
3. غالب ترجمههای مدوّن، فقط حاصل معنا را دارند،
ولی غالب تفاسیر مکتوب، علاوه بر حاصل معنا، فرآیند کشف آن را هم در بر میگیرند.
حتی برخی از تفاسیر، پس از ذکر فرآیند، از بیان مستقل حاصل معنا (یعنی ترجمۀ تفسیری) میگذرند.
————
پینوشت:
1️⃣ از جمله ترجمههای خوب، ترجمۀ استاد بزرگوار حجت الاسلام سید محمدرضا صفوی است (ترجمۀ قرآن بر اساس تفسیر المیزان).
ترجمۀ آقای علی ملکی (ترجمۀ خواندنی قرآن) و ترجمۀ حجت الاسلام حسین انصاریان هم نقاط قوت خوبی دارند.
2️⃣ تفاوت اول و دوم، ناظر به فعالیت مترجم و مفسر است، اما تفاوت سوم، میان کتب تألیف شدۀ ترجمه و تفسیر.
تلگرام و ایتا: @anbaz1360
چند موضوع پژوهشی برای رشتۀ تفسیر، با رویکرد اخلاق و تربیت:
📜
1. کارکرد صفت «حلم» در تربیت
2. کارکرد «شکر» در تربیت دینی
3. عوامل ایجاد و تقویت «شکر»
4. نقش «ترس» در هدایت انسان
5. مؤلفههای رشد اجتماعی
6. ارزیابی عواطف و احساسات بشری
7. روش تصحیح عواطف
8. روش غلبه بر عواطف منفی
9. معیارهای ارزیابی رابطۀ انسان با خود
10. منشأ ارزش اخلاقی
11. راه تحصیل ارزشهای اخلاقی (یا روش تحصیل فضیلتی خاص، مثل «تواضع»)
12. روشهای دوری از رذائل اخلاقی (یا رذیلهای خاص، مثل «حسد»)
13. آثار معرفت به افعال الهی در زندگی بشر
14. آثار غفلت از افعال الهی در زندگی بشر
15. تأثیر شناخت صفات کمالی خدا بر تابآوری انسان در سختیها
...
همۀ این موضوعات قابل تقیید به متغیرهایی مثل «بر اساس قرآن کریم»، «بر اساس تفسیری خاص، مثل المیزان» و «با مطالعۀ تطبیقی بین چند تفسیر، مثل المیزان و نمونه و فی ظلال القرآن» هستند؛ به عنوان نمونه:
✅ منشأ ارزش اخلاقی بر اساس آیات قرآن کریم
✅ منشأ ارزش اخلاقی بر اساس تفسیر المیزان
✅ منشأ ارزش اخلاقی با تأکید بر تفاسیر علامۀ طباطبایی و سید قطب
#روش_تحقیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ع.ص در کلام حجت الاسلام رنجبر
انسان چقدر میتواند #رشید و #بیهوا و #بیتعلق باشد؟
حسرت حضور در محضر چنان انسانهای پروازکردهای، در دل انسان میماند
🌹
@anbaz1360
انتشارات #دانشگاه_تهران تمام کتابها را رایگان در اختیار شما قرار داده است.
https://ketaabonline.com/
برشی از مصاحبۀ خواندنی حجت الاسلام مرتضی اشراقی، نوۀ امام خمینی (رحمت الله علیه):
«خانم (همسر امام خمینی _رحمت الله علیهما-) به یکی از مسئولین چیزی گفتند که جالب بود، یک اتفاقی رخ داده بود. آن شخص مسئول برای این که به خانم دلگرمی بدهند و بگویند اوضاع کاملاً تحت کنترل و در دست است و مشکلی نیست یک لفظی به کار بردند که مثلاً حکومتداری خیلی هم مشکل نیست.
خانم در جواب گفتند: شاید حکومتداری خیلی مشکل نباشد ولی مردم داری کار مشکلی است.
خیلی در موضوع اقتصاد حساس بودند که در معیشت مردم اتفاقی نیفتد.»
https://b2n.ir/795046
افضل اعمال در شبهای قدر، علم است یا دعا و قرائت قرآن؟
✅
1. علم در ادبیات دینی نور است و نور، مسیر زندگی درست انسان را روشن میکند.
🌹 الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاءُ (مصباح الشريعة، ص 16)
🌹 ... وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ (تحريم 8)
2. چه بسا در اعمال شبهای قدر، روایت صریحی بر مطلوبیت مذاکرۀ علم نباشد، اما از آیات و روایات فراوانی استفاده میشود که انسان باید با فهم و بصیرت حرکت کند. پس طلب علم، میتواند ذکر حقیقی خدا، طلب هدایت به راه شایسته و بایسته و دعای خیر از درگاه خدا باشد که از اعمال قطعی شبهای قدر است.
🌹 قلْ هذِهِ سَبيلي أَدْعُوا إِلَى اللهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني وَ سُبْحانَ اللهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ (يوسف 108)
🌹 عن أمیر المؤمنین: يَا كُمَيْلُ مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِيهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ (تحف العقول، ص 171)
🌹 عن أَمِير الْمُؤْمِنِين (علیه السلام): الْمُتَعَبِّدُ عَلَى غَيْرِ فِقْهٍ كَحِمَارِ الطَّاحُونَةِ يَدُورُ وَ لَا يَبْرَحُ وَ رَكْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ خَيْرٌ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً مِنْ جَاهِلٍ لِأَنَّ الْعَالِمَ تَأْتِيهِ الْفِتْنَةُ فَيَخْرُجُ مِنْهَا بِعِلْمِهِ وَ تَأْتِي الْجَاهِلَ فَيَنْسِفُهُ نَسْفاً وَ قَلِيلُ الْعَمَلِ مَعَ كَثِيرِ الْعِلْمِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرِ الْعَمَلِ مَعَ قَلِيلِ الْعِلْمِ وَ الشَّكِّ وَ الشُّبْهَةِ (الإختصاص، ص 245)
🌹 عن الإمام الْبَاقِر (علیه السلام): تَذَاكُرُ الْعِلْمِ سَاعَةً خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ (همان)
3. قاعدۀ تربیت چنین است که باید به اندازۀ نیاز در میدان عمل، به دنبال علم باشیم و نباید علم ما از عقل ما بیشتر باشد.
این مطلب در روایات نیز آمده و بعضی از علمای ربانی بر آن تأکید کردهاند:
🌹 عن النبی (صلوات الله علیه و آله): مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم (الفصول المختارة، ص 107)
بنابراین میان دو فرد زیر، اوّلی افضل است:
اول: کسی که دانش کمی دارد، ولی به اندازۀ دانشش حرکت میکند
دوم: کسی که دانش زیادی دارد، ولی کمتر از مقتضای دانشش میرود.
4. بنابراین شاید بتوان چنین گفت:
برای کسی که نمیداند در عالَم چه کاره است و باید چه کاری کند، افضل اعمال، طلب علمی است که دستش را به چراغی تابناک و پایش را به مسیری روشن در زندگی برساند. حتی میارزد اگر کل شبهای قدرش را حقیقتا در طلب این #زهرهرخ #ماهرو خرج کند.
اما کسی که دست کم اضطرار خود را در پیشگاه مالک حق هستی دریافته است، باید با همین نور، پیش برود و هر چیزی، از جمله نور بیشتر را از خورشید فیّاضِ علم بخواهد:
🌹 فتَعالَى اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَ قُلْ رَبِّ زِدْني عِلْماً (طه 114)