eitaa logo
اندکی حقیقت
29 دنبال‌کننده
15 عکس
1 ویدیو
0 فایل
نکاتی پیرامون #اخلاق و #عرفان اسلامی از زبان و گفتار بزرگان #معرفی_کتاب #سخنرانی #متن
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 هدف از خلقت انسان 🔻رسیدن به توحید ذات بالاترین مقامی است که انسان می‌تواند به آن برسد و هدف از خلقت هم همین است. ♦ آن جا مقامی است که انسان با تمام وجود به این حقیقت و باور می‌رسد که یک وجود بیشتر در عالم نیست که همه عالم را پر کرده‌است و همه مخلوقات سایه و ظهوری از آن هستند عیناً مثل گلی که انسان تصور می‌کند که از طرفی هم گل غیر از انسان است وهم وجود این گل تصور شده عین وجود انسان (خالق آن) است. ✍علامه طهرانی 🔰روح مجرد.ص. ۳۰۶ 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑 زیربنای دین چیست؟ 🔻پاسخ علامه طباطبایی به این سوال: ♦️تمام امور مربوط به شرع همه فرعِ توحیدند، توحید است که نبوت می‌خواهد، و توحید است که معاد می طلبد. 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑توحید در عرفان 🔻به این معنا است که جز خداوند چیز دیگری وجود ندارد؛ از این دید عارف مسلمان همه چیز را تجلی خدا می‌بیند و غیر از او چیزی را نمی‌بیند و ماسوی الله را مظاهر حق می‌داند که به عنایت او وجود یافته‌اند. 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
اول الدین.mp3
5.45M
🛑نفی صفات از خدا ♦️کمترین امر در خداشناسی این است که خدا منفعل نمی شود و کمال معرفت تصدیق است. بعد از این به توحید می رسیم و در ادامه اخلاص بیان می شود. کمال اخلاص در این است که صفات را از خدا نفی کنیم. 🎙استاد فاطمی‌نیا 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑توحید در کلام عرفا 🔻در نگاه عارفان‌، نفی وجود غیرخدا به‌ معنای نفی خلق‌ نیست‌، بلکه‌ مراد این‌ است‌ که‌ با مشاهده‌ وجود حقیقی، از جمیع‌ موجودات‌ به‌ عنوان‌ موجودات‌ حقیقی مستقل‌ قطع‌نظر شود، زیرا وجود موجوداتْ اعتباری است‌؛ آنها مظاهر حق‌اند و به‌ وجود حق‌ موجود و بدون‌ او معدوم‌اند و وجود حقیقی فقط‌ حق‌ تعالی است‌. 🔺توحید حقیقی، مشاهده‌ حق‌ با خلق‌ و مشاهده‌ خلق‌ با حق‌ است‌، چنانکه‌ نه‌ حق‌ حجاب‌ خلق‌ شود و نه‌ خلق‌ حجاب‌ حق‌ گردد.(آیت الله جوادی آملی، تحریر تمهیدالقواعد صائن‌الدین‌ علی بن محمد الترکه‌، ج۱، ص۳۸ـ ۴۲) ♦️به‌گفته‌ ابن‌عربی در الفتوحات‌ المکیه‌ آنچه‌ حق‌ تعالی بر موحد واجب‌ و ضروری می‌داند این‌ است‌ که‌ خدا را از حیث‌ هویتش‌ یگانه‌ بداند و نیز بداند که‌ اگرچه‌ مظاهر متعدد و کثیرند، ظاهر (= حق‌تعالی) تعدد ندارد و یگانه‌ است‌.(ابن‌عربی، الفتوحات‌ المکیه‌، ج۱، ص۴۴۶، ش‌ ۳۸۲، سفر ۱۲) 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑جایگاه توحید در عرفان 🔻عارفان‌ با نظر به‌ احوال‌ و مقامات‌ و مراتب‌ سیر و سلوک‌، توحید را مقصد اقصا و مطلب‌ اعلا دانسته‌ و تمام‌ مقامات‌ و احوال‌ را، راهها و اسباب‌ و مقدمات‌ رسیدن‌ به‌ توحید نامیده‌اند. 🔻خواجه‌عبداللّه‌ انصاری در منازل‌السائرین‌، در باب‌ دهم‌ از ابواب‌ ده‌گانه‌ قسمِ نهایات‌، که‌ قسم‌ آخر مقامات‌ است‌، به‌ بیان‌ توحید پرداخته‌ است‌، بدین‌ ترتیب‌ وی توحید را آخرین‌ مقام‌ در سیر الی اللّه‌ می‌داند که‌ سالک‌ با طی مقامات‌ پیشین‌ بدان‌ نایل‌ می‌گردد. ✅همچنین‌ توحید اصل‌ در سلوک‌ است‌ و علم‌ معامله‌ (علم‌ احکام‌ شرعی که‌ خلق‌ برای نیل‌ به‌ ثواب‌ و پاداش‌ بدان‌ دست‌ می‌یازند، در برابر علم‌ مکاشفه‌ جز با تحقق‌ آن‌ تمام‌ نمی‌گردد، ابن‌عربی و برخی از شارحان‌ وی، توحید را همان‌ صراط‌ مستقیم‌ دانسته‌اند که‌ سالک‌ هدایت‌ به‌ آن‌ را از خداوند می‌طلبد، زیرا توحید طریق‌ سلیم‌ به‌ سوی خدا و راه‌ مستقیم‌ خالی از انحراف‌ و کجی به‌سوی خشنودی اوست‌. ♦️سیدحیدر آملی گفته‌ است‌ که‌ کل‌ وجود بر توحید واقع‌ و مشتمل‌ بر مراتب‌ آن‌ است‌، تمام‌ موجودات‌ بر فطرت‌ توحیدند و توحید، غایت‌ خلقت‌ ایشان‌ است‌، حصول‌ دین‌ و کمال‌، به‌حسب‌ ظاهر و باطن‌ موقوف‌ و منوط‌ به‌ توحید حقیقی است‌ و هدف‌ بعثت‌ انبیا و اولیا علیهم‌السلام‌، اظهار آن‌ و دعوت‌ خلق‌ به‌ آن‌ است‌. 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑توحید عام‌ 🔻توحید عام‌ یا توحید عوام‌ که‌ به‌ زبان‌ شهادت‌ دهند که‌ هیچ‌ خالقی جز خداوند نیست‌ و این‌ معنی را به‌ دل‌ نیز تصدیق‌ کنند. 🔻به‌ تعبیر سیدحیدرآملی این‌ مرتبه‌ از توحید عبارت‌ است‌ از نفی خدایان‌ مقید و بسیار و اثبات‌ خدای مطلق‌ و یگانه‌. کسی که‌ در این‌ مرتبه‌ از توحید است‌، یعنی صاحب‌ عقل‌ (اهل‌ استدلال‌ )، خلق‌ را ظاهر می‌بیند و حق‌ را باطن‌، حق‌ نزد او آیینه‌ای است‌ که‌ در آن‌ خلق‌ را می‌بیند و آیینه‌ به‌ سبب‌ چهره‌ و صورتی که‌ در آن‌ نمایان‌ می‌گردد خود در حجاب‌ است‌ و دیده‌ نمی‌شود، به‌ تعبیر عارفان‌ با تحقق‌ این‌ مرتبه‌ از توحید ورود به‌ اسلام‌ و رهایی از شرک‌ جلی محقق‌ می‌گردد. 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
صفات خدا.mp3
5.86M
🛑معنای نفی صفات از خدا 🔻یعنی چه که صفات را از خدا نفی کنیم؟ 🔺 لشَهادَةِ کُلِّ صِفَة أنَّها غَیْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهادَةِ کُلِّ مَوْصُوف أنَّهُ غَیْرُ الصِّفَةِ ♦️«برای اینکه هر صفتی شهادت می دهد غیرموصوف است و هر موصوفی شهادت می دهد غیر از صفت است». صفت یک چیزی است و موصوف چیز دیگری است، علم یک چیز جداست و عالم هم جداست. نفی صفات از خدا یعنی چه؟ صفات خدا باید را عین ذاتش بدانیم، اگر صفت خدا را یک چیز و خدا را چیز دیگر بدانید العیاذبالله خدا مرکب می شود و خدا به آن صفت محتاج می شود و نیاز پیش می آید. صفات خدا عین ذات خداست، سمیع عین ذات خداست. 🎙استاد فاطمی‌نیا 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑توحید عارفان‌ 🔻خواجه‌عبداللّه‌ انصاری توحید عارفان‌ را توحید خاصه‌ می‌نامد که‌ توحیدِ اهل‌ حقایق‌ است‌ و به‌وسیله‌ مقامات‌، یعنی مکاشفه‌، مشاهده‌، معاینه‌، حیات‌، قبض‌، بسط‌، سُکْر، صحو، اتصال‌ و انفصال‌، که‌ در قسم‌ نهم‌ از اقسام‌ ده‌گانه‌ مقامات‌ سلوک‌ ذکر شده‌ است‌ تثبیت می‌گردد. 🔺به‌ عبارت‌ دیگر این‌ توحید برای کسانی است‌ که‌ اهل‌ این‌ مقامات‌اند، ♦️وی می‌افزاید در مقام‌ توحید، سالک‌ به‌ مقام‌ کشف‌ ترقی، و از طَور عقل‌ و منازعات‌ عقلی به‌ نور کشف‌ گذر می‌کند و به‌ نور تجلی و عیان‌ از طور استدلال‌ و تمسک‌ به‌ ادله‌ بی نیاز می‌شود؛ ازینرو، توحید سالک‌ در این‌ مرتبه‌ متوقف‌ بر دلیل‌ نیست‌، زیرا توحید اَجلی' از هر دلیل‌ است‌ و نیز در توکل‌ سببی مشاهده‌ نمی‌کند زیرا به‌ یقین‌ می‌داند که‌ جز خدا مؤثری نیست‌ و تأثیر اسباب‌ و همه‌ افعال‌ از خداوند است‌ و در طلب‌ نجات‌ هیچ‌ واسطه‌ و وسیله‌ای را جز امتثال‌ فرمان‌ حق‌، که‌ موهبتی از جانب‌ خداست‌، معتبر نمی‌داند. ✍️عبدالرزاق‌ کاشی 🔰شرح‌ منازل‌السائرین‌، ج۱، ص۶۱۵ 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
قال الله سبحانه و تعالی: ⚪️….عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ 🔴….چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خداوند می‌داند، و شما نمی‌دانید. 📚قران کریم ، سوره مبارکه بقره ، آیه ۲۱۶ 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
 🛑توضیح استاد فاطمی‌نیا در مورد این روایت 👇 💢 عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً فَعَلِمَ أَنَّ اَللَّهَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ إِنْ شَاءَ عَذَّبَهُ وَ إِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُ غَفَرَ لَهُ وَ إِنْ لَمْ يَسْتَغْفِرْ. ✅ «يونس بن يعقوب»گويد شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‌فرمود: هركس گناهى كند و بداند كه خدا بر كارش آگاه است،اگر خواهد عذابش مى‌كند و اگر خواهد بيامرزد،خدا او را بيامرزد اگرچه استغفار نكند. ♨️ توضيح:مرحوم مجلسى(ره)مى‌گويد:شايد مراد علمى باشد كه در نفس او اثر كند و ثمره‌اش عمل باشد(يعنى سبب دست كشيدن از گناه شود). (اصول کافی / ترجمه آیت اللهی ;  ج ۴  ص ۲۵۷) 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava